Totta se oli

vanhaa.on

Piti ihan käydä katsomassa että onko Toyotissa vielä takaluukussa ns. murskaajasaranat. Ja kyllä vaan; Avessa ja Corollaattorissa sellaiset on vieläkin. Audissahan esimerkiksi taisi jo 80-luvulla olla tilaasäästävä saranointi. Ihan tuli historiallinen olo Toyotien matkatavarat murskaavasta saranoinnista. No onhan se Toyota sellainen jälkeenjäänyt itäkippa

34

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kehittyneet_autot

      Ihanko tosi? Nivassakin oli takaluukun saranat ulkopuolella, eli eivät vieneet sisältä tilaa ollenkaan. Nivaa aloitettiin valmistamaan 1978.

      • venäjänSaranat

        Muut olivat luopuneet ulkopuolisista saranoista jo 50-luvulla. Jossain pakuissa niitä näki hieman myöhemmin.


      • metsienLadaSetä

        pystyperäisissä luukuissa asiat on ihan toisin, typerys.


    • Toyota_Lexus

      Perinteet ovat tojotalla kunniassa. Jossain Tojota Lexus mallissa on ihan samanlainen sinivihreä digitaalikello kuin mitä autoihin suurena uutuutena tuli 80-luvulla.

      Ehkä tämän siivittämänä Lexus ylsi Top Gearin "historian huonoin auto" vertailun voittoon. Lexuksen parhaita valttikortteja oli vakiovarusteinen kasettisoitin ... 2000-luvun autossa.

      Nuoremmille lukijoille vinkiksi: googlettakaa C-kasetti, niin tiedätte, mistä puhutaan

    • aivopierijä

      Tukityöllistetty Citikkamyyjä taas käynyt asiakkaista tyhjässä hallissa aikansakuluksi kävelemässä ja yrittänyt keksiä kateus provon. No, tulihansa sieltä . Yhtä alkeellinen kuin muutkin päivittäiset aivopierut. Huvittavinta onkin kun seko vastailee omiin höpinöihinsä. Ei näitä kukaan muu luekkaan .

    • Ruudennegger

      Vai on saranat tavaroiden lastaamisen tiellä. Pitäisikö käydä optikolla tai hakea ongelmaan apua joltain toiselta foorumilta, ei taida ongelmasi olla sellainen, että normaali autoilija pystyy sinua auttamaan.

      • himmeät_valot_ullakolla

        Teron älynlahjat....

        Lastaamisen ajan saranat ovat poissa tieltä, mutta lastaamisen jälkeen on vähän eri tilanne, kun ne saranat haluaisi ryövätä kolmanneksen kontin tilavuudesta. Jos niille ei huomannut jättää tilaa, niin matkatavaroille käy vähän kehnosti. Tietysti tätä voi teron olla vaikeaa hahmttaa, kun luukun kansi peittää näkymät tässä vaiheessa. Tero vaan ihmettelee, miten matkalaukut särkyy itsekseen ;-D

        No, tero on viettänyt unettomia öitä senkin tiimoilta, jäikö jääkaappiin valo päälle.


    • Klassikkoautot

      Turha kuitenkaan odottaa että vanhasta Tojosta tulisi keräilykohde.
      "Viime vuosina 1980-luvun ja 1990-luvun alun kulttiautojen arvo on selvästi noussut. Perinteisestä Toyotasta tuskin maksetaan tulevaisuudessakaan suuria summia, mutta aikakautensa klassikoksi muodostuneiden menopelien arvo nousee."
      http://www.iltalehti.fi/autot/2015073020109429_au.shtml

      1. Alfa Romeo GTV
      2. Citroen CX GTI
      3. Fiat X1 / 9
      4. Jaguar XJR
      5. Peugeot 205 GTI
      6. Range Rover
      7. Saab 99 Turbo
      8. Triumph Spitfire
      9. Volvo 164
      10. VW Golf GTI

      • Noista_sitä_harmia

        riittää. Volvo taitaa olla omassa sarjassaan kestävyyden suhteen ja myös Golf saattaa toimia hyvin huollettuna. Muita en uskaltaisi riesakseni ottaa.


    • ostajille_riittää_nimi

      Onhan se Auriksenkin kojelautanäkymä kuin suoraan sieltä 80-luvulta. Samoja nuppeja ja nippeleitä käytetään vieläkin. Ajo-ominaisuuksista en tiedä, kun Tojoa en menisi edes koeajamaan.

      • teinienMetsästystä

        Ajo-ominaisuudet on sitä samaa retroa, ne on autolehtien puolesta testattu ja jumbosijoja kerätty poikkeuksetta.


    • sama_syy

      Miksiköhän Tojoissa jätetään ruostesuojaus tekemättä tehtaalla? Oliskohan rahalla jotain osuutta?

      • selvä_peli

        Ei lie valmistusmaassa, esim. Turkki, niin oleellinen juttu?


      • sellaisiaNeVaanOvat

        Toyota on suunniteltu viiden vuoden käyttöä silmällä pitäen. Tämä on ihan kaikkien tiedossa ja tuon ajan jälkeen alkaa totaalituho. Tuon viisi vuotta ne kestää kohtuu hyvin jos niitä huollattaa hyvin ja pesee ahkerasti.
        Tämä viiden vuoden suunnittelu johtuu Japanilaisesta verotuksesta joka nostaa auton käyttökustannuksia tuon ajan jälkeen huomattavasti ja se asia on iskostettu jo aamurukouksessa japanilaiseen sieluun.


    • Mekano

      Aloittajan kannattaa käydä katsomassa uuttakin Audia, nähdäkseen miten "tilaa säästävä saranointi" on nykyään toteutettu. Saranat ovat perinteiset, mutta ne on koteloitu. Saranat ei ota tavaroihin kiinni, toisaalta saranan kohdalle ei mahdu matalaakaan tavaraa.

      "Tilaa säästävät saranat" olivat vihoviimeinen keksintö ainakin talviolosuhteisiin. Saranat käytännössä jäivät jään sisään. Luukkua ei saanut auki talvella, jos ei ollut mahdollisuutta sulattaa autoa jossakin. Auto oli talvella käytännössä tavaratilaton.

      Nimim. "Ensimmäinen ja viimeinen auto nivelsaranoilla"

      • Ei_noin

        Minulla oli 96-Vento 5 vuotta ja 200000km, eikä koskaan mitään ongelmaa takakontin saranoinnin, eikä kaasupumppujen kanssa, ei koskaan. Tavaratilaa käytin kuitenkin päivittäin, eikä autotallia ollut käytössä.
        Tuulesta temmattuja juttuja nuo jääongelmat


      • filisofiasta_se_lähtee

        Ei Toyota sedällä ole ollut ilmeisesti ensimmäistäkään modernia autoa kunnon saranoilla. Ei niiden kanssa ole mitään ongelmaa, toimivat hyvin ja kestävät pitkään.
        Ei niiden toteuttaminen ole mitenkään vaikeaa, mutta hieman kalliimpi toteuttaa ja sehän ei sovi japanilaiseen filosofiaan jonka kantava ajatus on tehdä houkuttava tuote mahdollisimman halvalla. Euroopassa halutaan tehdä mahdollisimman hyvä tuote haluttuun autoluokkaan.


      • KotelomekkoPäällesi
        filisofiasta_se_lähtee kirjoitti:

        Ei Toyota sedällä ole ollut ilmeisesti ensimmäistäkään modernia autoa kunnon saranoilla. Ei niiden kanssa ole mitään ongelmaa, toimivat hyvin ja kestävät pitkään.
        Ei niiden toteuttaminen ole mitenkään vaikeaa, mutta hieman kalliimpi toteuttaa ja sehän ei sovi japanilaiseen filosofiaan jonka kantava ajatus on tehdä houkuttava tuote mahdollisimman halvalla. Euroopassa halutaan tehdä mahdollisimman hyvä tuote haluttuun autoluokkaan.

        Saksalainen on laittanut ne murskaajasaranat ämpärimuovisiin kotelointeihin, siinä ero, kun kuskit ei kykene sijoittamaan tavaroitaan itse.


      • viimeisin_havainto
        filisofiasta_se_lähtee kirjoitti:

        Ei Toyota sedällä ole ollut ilmeisesti ensimmäistäkään modernia autoa kunnon saranoilla. Ei niiden kanssa ole mitään ongelmaa, toimivat hyvin ja kestävät pitkään.
        Ei niiden toteuttaminen ole mitenkään vaikeaa, mutta hieman kalliimpi toteuttaa ja sehän ei sovi japanilaiseen filosofiaan jonka kantava ajatus on tehdä houkuttava tuote mahdollisimman halvalla. Euroopassa halutaan tehdä mahdollisimman hyvä tuote haluttuun autoluokkaan.

        90-luvun alun Nissan Primerassa oli takaluukussa se luukun reunan alle laskostuva nivelhässäkkä .... ja tojotaan moista odotellaan vielä 20 vuotta myöhemmin?


    • qwerasd

      Eurooppalaisissa ne kaarimalliset saranat on ensinnäkin koteloitu ja toiseksi niissä on jousi mikä nostaa kannen ylös. Tojossa ei ole kumpaakaan...

    • perinteitä_kunnioittaen

      Toyotan peräluukun kanteen saa lisävarusteena jousen joka pitää takaluukkua ylhäällä, kunhan on ensin käsin nostanut sen ylös

      • kondenssi_vedet

        Tuo jousi on tojossa pakollinen varuste. muuten ei peräluukun tuuletus onnistu


    • BMWF10

      Toyota Avensiksesta löytyy c-kasettisoitin vielä ainakin -05 mallisista, olisko ollu jopa -06 mallisissa. Sama juttu 2000-luvun Land Cruiserissa. Jumalauta, auto mikä on maksanut uutena yli 100 000 € löytyy vielä kasettisoitin! Kyllä Toijota on niin jämähtänyt 80-luvulle..

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      43
      8305
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4756
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      68
      3582
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2206
    5. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      18
      1847
    6. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1729
    7. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1717
    8. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      363
      1602
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      66
      1263
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      280
      1162
    Aihe