Kenelläkään tälläinen tilanne?

Tympääntynyt

Olen yli 30-vuotias lapseton nainen ja kaikilla läheisillä ystävilläni on lapsia kaksin kappalein.

Pidän lapsista ja tulen toimeen ystävieni lasten kanssa,mutta kaipaan ystäviäni! Ensin oli imetys- ja vaippavaiheet ja ne ja nuo ja nämä vaiheet ensimmäisten lasten kanssa.Sitten olikin sama rumba toisten lasten kanssa.

Käyn kylässä ystävilläni,koska heidän olisi liian vaikeaa kyläillä luonani lasten kanssa.Ilman lapsia he eivät pääse,koska kenenkään miehet eivät koskaan ole lastensa kanssa!

Olen varmaan itsekäs,mutta olen aivan helvetin väsynyt. On ihan sama kenet ystävistäni näen niin en koskaan pääse vaihtamaan kuulumisia rauhassa.On uskomattoman hankalaa keskustella kenenkään kanssa,koska puhe keskeytyy jatkuvaan "äiti"-huutoon tai sitten kyseinen äiti huutaa kesken lauseen jollekin lapsista "Et mene sinne,älä tee sitä,älä tee tota!" Ja loppujen lopuksi olen koko sen kahvittelun ajan kuunnellut miten perseestä lapset ovat ja kuinka vaikeaa on parisuhteessa.

Ongelmani on se,että näen ystäviäni ehkä kerran vuodessa ilman lapsia...Tätä on jatkunut jo viitisen vuotta. Yhtä ystävistäni en ole nähnyt neljään vuoteen kertaakaan ilman lapsia.

Silloinkin jos näen jonkun ystävistäni ilman lapsia niin heillä on kova kiire takaisin kotiin ettei mies vaan hermostu kun joutuu olemaan lasten kanssa tai yleensä ettei ystävieni äidit rasitu ollessaan liian kauaa lastenlastensa kanssa.

Esim jos ollaan oltu juhlimassa (kerran vuodessa!!!) niin pitää viimeistään klo 9 olla kotona että mies pääsee omiin menoihinsa.

Pitääkö tässä oikeasti odottaa siihen asti että kaikkien ystävieni lapset ovat teini-ikäisiä,jotta pääsisi edes kerran kuukaudessa kahville ystävänsä kanssa ilman lapsia!?!

Alan olemaan todella kyllästynyt.Ehkä olen vaan niin saatanan itsekäs tai jotain,mutta tympii ihan kunnolla.

Onko kohtalontovereita?

33

1740

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Piupuli

      On kokemusta samasta asiasta. Myös minä olen yli 30-vuotias lapseton nainen. Yllättävän iso osa juuri kuvailusi kaltaisia, ja nämä ystävät olen jättänyt vähemmälle. Ystävyys ei antanut enää vuosiin mitään ja oli yksipuolista. Olisi pitänyt jaksaa olla loputtoman kiinnostunut kavereista ja heidän lapsistaan mutta minun asiani kuitattiin nopeasti, tapaamiset aina niin että lapset olivat mukana ja/tai päättyivät tunnissa. Ja tapaamiset olivat vaan sitä lasten riehumisen katsomista ja hillitsemistä, muuhun ei voinut kukaan keskittyä.

      Onneksi minulla on muutama lapsen saanut ystävä, jotka ovat täysin eri maata. Lapset ovat niin hyvin kasvatettuja ja mukavia, että heidän kanssa voi tehdä mitä vaan ja mennä minne vaan, vaikka ovat reippaasti alle kouluikäisiä. Kaverit kulkevat sujuvasti ilman lapsia tai lasten kanssa missä vaan. Aikuisporukalla tehdään risteilyjä ja mökkireissuja tai käydään vaan ulkona syömässä. Joskus lapsetkin ovat mukana, joskus vaan kyläillään toistemme luona, ja lapset ovat paikalla. Tapaamisissa on tilaa kaikille, kaikki tulevat kuulluksi ja huomioiduksi ja tätä pidän erityisen tärkeänä. Lasten kanssa ollaan ja leikitään me vieraatkin, välillä juttelemme aikuisten juttuja ja vaihdamme kuulumisia ja lapset saavat sen hetken leikkiä omiaan. Eräälläkin ystävällä on kaksi lasta, joista toinen on vieläpä erityislapsi. Ystävä kulkee sujuvasti lasten kanssa missä vaan ja osaa keskustella kaikista asioista. Tämä erityislapsi on muuten yksi suosikkilapsistani.

      Erona näihin ensimmäisen kappaleen perheisiin on se mistä sinäkin ap mainitsit viestissäsi: isät ottavat vastuuta lasten hoidosta. Ystävillä on mahdollisuus harrastaa ja tavata ystäviä ilman lapsia, lähteä joskus yön yli -reissuille, koska isät hoitavat silloin lapsia. En tiedä onko näillä toisilla niin, että isät eivät tosiaan ota mitään vastuuta, vai eivätkö nämä naiset vain anna miestenssä ottaa sitä vastuuta. Haluavatkohan he vain esittää ja korostaa itseään ja oman roolinsa tärkeyttä ja sanovat etteivät muka koskaan pääse mihinkään kun on ne lapset. Ehkäpä eivät edes halua lähteä. Työpaikalla olen myös huomannut, että monet (nuoret) perheelliset naiset kyllä harrastavat ja tapaavat ystäviään ilman lapsia, tilanne vaikuttaa aika samalta mitä minulla on näiden muutaman äiti-ystävän kanssa. Tätä minä pidän normaalina.

    • Tympääntynyt

      Tilanne on se,että näiden ystävieni miehet eivät ole koskaan kotona eivätkä ole juurikaan mukana lastensa elämässä. Yhden ystäväni lapsi mm.sanoo omaa miestäni isäkseen aina kun näkee.

      Minulla on/oli 6 hyvää ystävää ja kaikki heistä ovat samassa tilanteessa. Heillä ei ole muuta elämää kuin työ ja lapset, eivät pääse edes urheilemaan,koska ei voi luottaa siihen että miehet tulisivat siksi aikaa hoitamaan lapsia kotiin. Saankin aina kuulla kuinka kusipäisiä heidän miehensä ovat ja lapsia ei voi jättää heidän hoitoonsa,koska nuo miehet eivät todellakaan hoitaisi heitä. En voi kirjottaa tähän esimerkkejä koska minut tunnistettaisiin heti.

      Ystäväni kyllä puhuvat muustakin kuin lapsista ja ovat kiinnostuneita asioista. Usein teemme juuri lasten ehdoilla jotain,käymme uimassa,puistossa,huvipuistoissa tms,mutta kaipaisin aikuisten välistä kanssa käymistä. En haluaisi olla aina se "isänkorvike" jossain esim.Linnanmäellä johon perheet yleensä menevät yhdessä.

      Minulla on muutamia lapsettomia kavereita,mutta he asuvat kaukana ja ovat edellisen avioliittoni ajalta,joten tunnen etten kuulu enää kuvioihin. He asuvat pienellä paikkakunnalla ja jos menen siellä käymään niin kuuntelen illan paikkakunnan juoruja...ihmisistä joita en tunne enkä tiedä.Tunnen olevani todella ulkopuolinen siinä porukassa.

      Välillä tuntuu siltä että pitäisi katkaista välit kaikkiin,mutta sitten olisin ihan yksin. En tosin tiedä olisiko sekään huono vaihtoehto...joudunhan nytkin menemään vaikka minne yksinäni,koska kukaan ei pääse lähtemään minnekään.

    • Piupuli

      Onpa kyllä hankala tilanne sinulla, kun kaikilla kavereilla on sama tilanne. Nykyisin nuoret isät ovat melko aktiivisia lasten kanssa ja hoitavat lapsia, eihän mikään parisuhde voi hyvin jos toinen luistaa vastuustaan koko ajan. Ja kyllähän ne lapsetkin sen huomaavat jos vanhempi ei ole kiinnostunut ja vietä aikaa. Se on tietysti hyvä, jos kaverit ovat sentään kiinnostuneita asioistasi, eivätkä suhtaudu mitenkään vähättelevästi. Ehkä sun pitää sitten tavata heitä vähemmän, onhan se ymmärrettävää ettei aina jaksa roikkua pelkästään lasten kanssa lasten paikoissa kun itsellä ei ole lapsia. Tapaa vaikka ne kerrat kun järjestyy ilman lapsia ja satunnaisesti lasten ollessa mukana. Kyllä siinä varmaan menee lähelle kouluikää, että lapsilla alkaa olla pikkuhiljaa kaverikyläilyjä (ilman vanhempia) ja myöhemmin omia menoja/harrastuksia.

    • YstäväYstävälle

      Minulla ihan samanlainen tilanne aloittajan kanssa.

      Olen kohta kolmekymppinen lapseton nainen ja tyystin Kyllästynyt siihen, että kaikkien ystävien elämä pyörii vaan ja ainoastaan lasten ympärillä, eikä elämässä nähdä enään mitään muuta, kun he ja heidän lapsensa.

      Hyvä jos ystävillä on aikaa nähdä edes kerran kuukaudessa. Toinen ei kerkeä näkemään kuin pari kertaa vuodessa. (y) Viesteihin ei "keretä" vastaamaan koskaan edes saman päivänä. Syy on aina se, että "mennään lapsen ehdoilla ja lapsen parasta ajatellen". Mielestäni nämä selitykset on vaan tekosyitä. Yhden viestin vastaamiseen ei mene kuin minuutti, joten kyse on ennemminkin viitsimisestä!

      Olisi ihana löytää uusia ystäviä jotka olisi kiinnostuneita keskustelemaan muustakin kuin vaan heistä ja heidän lapsistaan. Sitä molemminpuolista ystävyyttä nimenomaan. Mistäpäin olet aloittaja?

      • rfhgjhgdc

        Koska ymmärryksesi ei riitä lapsiperheen arkeen eikä siihen, että pienet lapset menevät äitiensä elämässä aikuisten ystävien edelle, on varmaan parempi, että etsit samanlaisessa tilanteessa olevia ystäviä kuin itse olet.

        "Mielestäni nämä selitykset ovat vaan tekosyitä" - niinpä niin, sinä ET ole elänyt pienten lasten kanssa. Yhdessäkin on jo hommaa - ja on turha luulo ajatella, että no nukkuuhan se päikkärit sun muuta: juu, nukkuu, mutta silloin tehdään sitten muita kotihommia! Ja kun piltti on päiväkodissa ja äitinsä töissä päivän, eivät ne kotityöt silloinkaan itsekseen tule tehtyä. Ja totta kai äiti nyt haluaa iltaisin vietää aikaa lapsensa kanssa, kun päivät menevät hoidossa ja töissä. Ja niin edelleen ja niin edelleen. Kun kirmailet vaikka parin-kolmen toistaitoisen alle kouluikäisen kanssa kotona päivät, ei kertakaikkiaan muista katsoa jokaista kännykän piippaamista tai jos muistaakin, ei oikeasti ehdi just sillä hetkellä vastaamaan kuin parilla sanalla ja myöhemmin ei enää muistakaan asiaa.

        Olen jo isojen lapsien äiti ja ystäväpiirissäni on niin lapsettomia kuin lapsellisiakin naisia. Olemme kaiketi saman henkistä porukkaa, koska koskaan ei ole kukaan lapsettomista ystävistäni "nyrpistellyt" sille, että aika on välillä ollut todella kortilla ystävyyden ylläpidon suhteen. He ovat myöskin ymmärtäneet, että kun on oikeasti aikaa olla ystävien kanssa, se aika on mukavinta viettää jonkun kotona - ei esim baarin hälinässä, jossa saa huutaa tullakseen kuulluksi.


      • nmkmkpokjopn

        "Koska ymmärryksesi ei riitä lapsiperheen arkeen eikä siihen, että pienet lapset menevät äitiensä elämässä aikuisten ystävien edelle, on varmaan parempi, että etsit samanlaisessa tilanteessa olevia ystäviä kuin itse olet."

        Eikös tässä juuri sen takia täällä aloittajasta lähtien kirjoiteta??? :)
        Aito ystävyys on MOLEMMINPUOLISTA, eikö vain?
        Molemminpuolisessa ystävyydessä ollaan kiinnostuttu myös siitä mitä sille toiselle ihmiselle kuuluu, eikös?

        Onko liikaa vaadittu että myös se perheellinen ystävä olisi JOSKUS kiinnostunut keskustelemaan myös muista asioista kuin hänestä itsestään ja lepsestaan?


      • Kuplassako_kivaa

        Naulan kantaan: ystävyyteen kuuluu molemminpuolisuus ja vastavuoroisuus. Ymmärrän kyllä, vaikka lapseton olenkin, pienten lasten vanhempien kiireet ja väsymyksenkin, mutta kun sinkkuna saa odottaa ystävän tapaamista tai soittoa tai vastavuoroista kyläilykutsua kuukausikaupalla ja tapaamisten väli eräissä tapauksissa venyy pariinkin vuoteen ja ylikin, niin ymmärtäähän sitä hitaampikin, että ainakin osa minun tuntemistani perheellisistä on vetäytynyt kuplaansa, jossa aikaa vietetään vain oman perheen parissa, ehkä korkeintaan toisia perheellisiä tavaten. Vaan ehkä se riittää heille.


      • puhelukinriittää
        Kuplassako_kivaa kirjoitti:

        Naulan kantaan: ystävyyteen kuuluu molemminpuolisuus ja vastavuoroisuus. Ymmärrän kyllä, vaikka lapseton olenkin, pienten lasten vanhempien kiireet ja väsymyksenkin, mutta kun sinkkuna saa odottaa ystävän tapaamista tai soittoa tai vastavuoroista kyläilykutsua kuukausikaupalla ja tapaamisten väli eräissä tapauksissa venyy pariinkin vuoteen ja ylikin, niin ymmärtäähän sitä hitaampikin, että ainakin osa minun tuntemistani perheellisistä on vetäytynyt kuplaansa, jossa aikaa vietetään vain oman perheen parissa, ehkä korkeintaan toisia perheellisiä tavaten. Vaan ehkä se riittää heille.

        Ja ellei ehdi tavata, miksei voisi edes soitella ystävän kanssa? Puheluun ei tarvitse varata tunteja aikaa, pienikin muistaminen riittää! Ei ne lapset voi este koko muulle elämiselle olla, ei ainakaan pitäisi olla!


      • Laahaaja

        Aloittajalle: ehkä kuvittelet olevasi ystävä jollekin, joka ei niin kovasti piittaa sinun seurastasi. Luulet olevasi enemmän kuin oikeasti olet. Onko tämä seikka koskaan valaissut pientä mieltäsi? Lapsia hankkineilla ihmisillä on todellakin muuta tekemistä kuin seurustella juuri sinun kanssasi, joten hyväksy se, lakkaa valittamasta ja mene eteenpäin. Etsi uusia tuttuja. Jos oikeaa ystävyyttä olisi, se todellakin näkyisi ja ihmiset käyttäytyisivät sen mukaisesti. Sanojen lisäksi tarvitaan myös tekoja tässäkin asiassa.


      • joskuselämäsatuttaa

        Nimimerkin "Laahaaja" kirjoituksessa on totuuden jyvänen, vaikka teksti olikin mielestäni tarpeettoman töykeästi kirjoitettu. Olen itse ollut samantyyppisessä tilanteessa aloittajan kanssa. Tapaamiset tiettyjen kavereiden kanssa alkoivat olla suuri stressin ja ärsytyksen aihe ja aina etukäteen oli tunne että "mitähän tästä taas tulee...". Tapaamisten järjestäminen ja sopiminen oli uskomattoman vaikeaa, osa teki jatkuvasti ohareita, yhteydenpito oli vähän yksipuolista. Ei syynä ollut se, että osalla oli lapsia, vaan se, että kiinnostus oli pikku hiljaa hiipunut ja tärkeämpiä asioita tullut tilalle. Vatvoin vuosia asiaa, tuskastelin, petyin,harmittelin ja olin kauhean surullinen; osa ystävistä oli kuitenkin aivan lapsuudesta saakka, osa tullut mukaan vähän myöhemmin, kuitenkin pitkäaikaisia ystäviä kaikki. Monet juhlat juhlittu, ilot ja surut eletty heidän kanssaan ja pidin heitä tärkeinä ihmisinä ja olisin ehdottomasti halunnut jatkaa ystävyyttä jossain muodossa (tapaamisia edes muutama/vuosi). Oli kuitenkin pakko hyväksyä, että toisilla ei intressit olleet enää samat. Oli pakko jatkaa eteenpäin ja antaa heidän elää omaan elämäänsä, ja muuttaa omaansa. Se otti koville, mutta helpotti kun pystyi päästämään irti menneestä ja katsomaan eteenpäin.

        Onneksi ap sinullakin on mies, jonka kanssa varmaan käytte joskus jossakin, eli et ole aivan yksin. Eihän mies tietysti tyttökavereita korvaa, eikä ole tarkoituskaan, mutta saat kyllä ennen pitkää uusia ystäviä. Ei sinun minusta kannata täysin katkaista yhteyttä näihin vanhoihin ystäviin, mutta jonkunlainen "irtiotto" kuulostaisi olevan tarpeen, uuden lehden kääntäminen elämässä. Eräs ystävä erosi pitkästä myrskyisästä parisuhteestaan ja ilmoittautui mukaan monelle kurssille, ettei jäisi vain yksin kotiin. Ei mennyt kauaakaan, kun uusi mies löytyi kurssin kautta. Voisitko sinä ap mennä jollekin kurssille? Työväenopisto, martat ym järjestävät kaikenlaista. Järjestötoiminta voisi olla yksi vaihtoehto, amnesty ym mikä ikinä kiinnostaakaan. Eihän siellä tarvitse olla kauhean aktiivinen tai mitään vastuutehtäviä ottaa itselleen jos ei halua. Mutta kotiin ei ainakaan kannata jäädä yksin suremaan.

        Mielestäni tässä blogissa oli hienoja ajatuksia ystävyyden päättymisestä. http://www.lily.fi/blogit/pupulandia/kun-ystavyys-loppuu


      • Jokutässävaan

        En ole ap, mutta kiitos hienosta viestistä, "joskuselämäsatuttaa" - uskon, että auttoi ainakin minua eteenpäin, kun olen surrut omien ystävieni menettämistä perheen ja lapsiperheiden suljettuun maailmaan.


    • Näinhän se on, että kun lapsia teet, niin saat pallon jalkaasi pitkäks aikaa. Lapsiperheen arki on kuin elämä eläintarhassa, ei hetken rauhaa. On tullut vähän seurattua tuttujen elämää.
      Palstalla pojilla on kova hinku parisuhteeseen ja lapsia tekemään, mutta tekeekö se elämästä lopultakaan helpompaa, taikka parempaa?
      Minä olen ottanut tänäänkin kokopäivän itselleni laatuaikaa rentoutumiseen..Moniko lapsiperheen arkea elävä voi sanoa samaa? Noh. Ehkä he saa siitä perhe-elämästä jotain muuta hyvää itselleen, ehkä tarkoitusta elämälle.

    • tittasina

      Mulla toi tilanne oli nuorena. Kaks parasta ystävää sai lapsen toinen oli 15 v toinen 17 v..

    • KalliiksiTulee

      Haluan nostaa esiin vielä yhden asian aiheeseen liittyen, nimittäin kaikki lahjat mitä sinkku/lapseton kaveri saa ostaa näille lapsiperheille. On lapsen syntymä eli yleensä tavataan viedä joku vauvajuttu kun mennään vauvaa katsomaan ensimmäistä kertaa, on ristiäiset, lasten synttärit joka vuosi sekä mahdolliset matkakulutkin näihin juhliin. Usein lahjan saa viedä molemmille lapsille vaikka menisi vain toisen synttäreille, ettei toinen lapsi pahoita mieltänsä. Osa vanhemmista vieläpä odottaa, että heidän pallerolleen on joka kerta joku tuominen mukana, vaikka nähtäisiin muuten vaan. Kun näitä kavereita on vielä useita niin huh...Vanhempani juuri totesivat minulle, että kalliiksi tulevat sulle nuo kavereiden lapset, kun jatkuvasti on joku paketti menossa jonnekin. Lisäksi lahjojen osto juhlat vievät aikaa ja onhan niistä oma vaivansa. Perheellisillä on sentään jonkunlainen win-win -tilanne, kun ostavat vuorotellen toisilleen.

      Jos "palkaksi" saat vielä vähättelevää kohtelua ja ylimielistä käytöstä niin todellakaan ei kiinnosta näitä kavereita nähdä tai heidän kersoihinsa aikaa ja rahojansa käyttää. Pelkästään yhden kummilapsen synttäreillä käyminen on minulle 200 euron reissu. Junaliput maksavat 70 euroa/suunta, matka on 5h/suunta ja joudun käymään ravintolassa tms syömässä matkan aikana (heillä on yleensä pienet tarjottavat, kakkua saa ottaa vaan yhden palan jne, tarkoitettu että vähän on tarjottavaa kahvin kanssa). Ja jos kummilapselle ostaa 30-40 euron lahjan niin reissuun on uponnut se 200 euroa ja koko päivä. Edes kiitosta ei tule lahjoista. Jos kyselen myöhemmin onko lapsi tykännyt jostain mitä olen ostanut, vastaukseksi tulee jotain epämääräistä tyyliin "joo on se sillä varmaan leikkinyt mutta en mä oikeastaan edes tiedä missä se lelu/kirja/jne on tällä hetkellä". Ja sanomattakin selvää, että on minun tehtävä aina lähteä kylään.

      • kdfhugtyghty

        Voi voi. Joo. Sekin on mullekin tuttua, että lapsiperheelliset eivät aina ajattele, kuinka paljon enemmän lapseton sinkkuystävä todella ns. maksaa ystävyyden säilymisestä sosiaalisia tavallisia normeja noudattamalla, kun ystävien lapsillekin on vietävä aina lahjat jos sinkkuystävä menee lapsiperheellisille kylään lapsen syntymäpäivänä. Siinäkään mielessä se ei ole reilua, että koska lapsiperheelliset aina ovat myös yhteiskunnan tuissa rikkaampia kuin lapsettomat. On mullakin joitakin lapsia omaavia ystäviä, jotka ikinä ei ole ostaneet mulle synttäripäivänä yhtäkään lahjaa tai edes muistaneet mun syntymäpäivää tai olemassaoloanikaan milloinkaan muulloin jos ei jotain palveluksia tarvita, mutta silti on oletettu, että kutsusta kun menen kyläilemään, että ostetaan lasten synttäri- jne. mitä lie lahjoiksi mitä milloinkin. Jos olisi mennyt tyhjin käsin lasten merkkipäivänä mihin tahansa lapsiperheellisen ystävän kotiin, olisi katsottu kieroon ja kersat olleet naamat väärinpäin. Nykyisin tosin kyläilykutsut ovat harvinaisempia, kun en ole siinä elämäntilanteessa ja ystäväni sen tietävät, että olisi paljoa rahaakaan, joten yleensä minua kaivataan vaan silloin, kun joitakin palveluksia tarvitaan.

        Muutama hirveimmistä kokemuksistani "uraltani" lapsiperheellisten ystävänä:

        - kerran vuosia sitten säästin viikkoruokarahoistani ja tiesin että joudun olemaan itse nälässä päiväkausia jos ostan ystävän lapselle synttärilahjan, se ystävä oli köyhä mutta en kyllä mikään rikas minäkään - no mennessäni synttärikylään ja nähdessään lahjani ystävän lapsi alkoi heti valittaa, että "huono lahja!" ja tuli jo ovelle että "mikä lahja, mikä lahja?!!", äitinsä yritti siinä selittää, että " no ei ehkä ole ehtinyt käydä kaupassa". tänks sou paljon siitäkin "kokemuksesta".

        - kerran hoidin toisen ystävän lapsia palkatta viikon, omilla kustannuksillani matkustin ja teki todella tiukkaa jo pelkät matkustuskulut, itse kun maksoin tietysti - asenne ystävillä oli, että HE tekivät minulle palveluksen, koska minun pitäisi olla kiitollinen että SAAN hoitaa toisten ihmisten lapsia; mitäs siitä, että menetin parhaan ystäväni ystävänä elämän tärkeimpiin juhliin osallistumisen ja ystävyyskeskustelut lastenhoitorupeaman vuoksi, mistä sitten myös se ystävä ihmetteli varmaan jonka juhliin en päässyt, koska tärkeintähän on se, että lapseton ystävä aina tarvittaessa hoitaa lapsiperheellisten lapsia ilmaiseksi!

        Btw: vinkiksi kaikille lapsettomien ystäviensä ystävyyttä väheksyville lapsiperheellisille, että esimerkiksi Mannerheimin lastensuojeluliiton palkallinen lastenhoitoapu maksaa sellaset lähemmäs sata euroa tunti, joten ihan kivoja ystäviä ne lapsettomat ystävänne on, jotka suostuu ilmaiseksi toisten lasten vahdiksi päiväkausiksi, tai edes päiväksi..

        - kolmannen kerran tulin haukutuksi siitä, että minulla ei ole lapsia, kun olin ensin ostanut ystävän lapsille lahjoja merkkipäivänä, oikein puheenparsi siitä pidettiin, että mikäs sä olet, kun sulla ei ole lapsia, koska me lapsiperheelliset... Sekään ei ollut hirveän kivaa. Etenkään kun en pidä lastenkestejä mielenkiintoisina, jos ainoa kommunikaatio lapsiperheellisten kanssa on lasten kestit.

        Mutta yleisellä tasolla.


    • lapsetonakka

      Surullista luettavaa se, että joku menettää ystävänsä ystävien lasten (tai omien lasten) vuoksi! :(

      Tietenkin lasten kanssa kuluu aikaa ja energiaa, ne mukulat kun tarvitsee niin äitiä kuin isääkin (!!! noiden esim. aloituksessa kirjoitettujen perheiden miehet, herätys!!), mutta väärin sekin on, että äidiltä (ja isältä) viedään koko elämä sitten siinä samalla, kun lapsi syntyy. Ja että he hylkäävät kaverinsa lapsensa takia.

      Koska eihän lapsi vs. kaveri ole mikään valintatilanne? Molemmat on tärkeitä ihmisiä elämässä, sama kuin pistäisi lapset puolisonsa edelle? Ei näitä asioita voi asetella vastakkain ja tehdä "parempi kuin" -valintatehtäviä.

      Itselläni ei onneksi ole lapsellisia kavereita, joten en joudu kärvistelemään joko ystävää näkemättä tai sitten sen ystävän lapsen/lapsien läsnäollessa, mutta miehellä on lapsellisia kavereita: aina kylässä ne mukulat tunkevat kahvipöytään keskeyttämään joka hiivatin lauseen, kuolaamaan tarjolla oleviin kekseihin (kuka niitä sen jälkeen enää syö??) tai aiheuttamaan muuta ylimääräistä huomioitavaa, eikä keskustelusta sen vuoksi tule yhtään mitään. Jos lapset ovat nätisti - kuten osa näistä tuttavalapsista osaa olla - täytyy kuitenkin koko ajan varoa vähän puheitaan, sillä vanhemmat katsovat pahasti, jos sanoo jotain, mitä lapsen kuullen ei muka pitäisi sanoa, esim. ettei Jumalaa, taivasta tai helvettiä ole olemassakaan.

      Samoin nämä, jotka vaativat, että mieheni järjestää työaikataulunsa heidän lastensa mukaan: mies on eräänlainen freelancer sekatyöntekijä ja tilaustöitä on tolkuttomasti. Hän yrittää palloilla niiden ja meidän yhteisen ajan välillä, jotta meillä olisi hyvä suhde. Mutta nämä työn tilaajat usein kieltäytyvät sovittamasta työtä mieheni sanomiin aikatauluihin, koska työn tilaajien LAPSET ovat silloin-tai-tällöin lomalla tai niitä täytyy viedä tarhaan/hoitoon/harrastukseen/mihin lie tai ne ovat nyt isä- tai äitiviikolla joten nyt ei käy keskittyä tilattuun terassinrakennukseen tai muuhun vastaavaan. Ajatteleeko ne ollenkaan, että miehellänikin on elämää ja parisuhde, eikä mieheni tai minun kuulu kärsiä jonkun muun lasten aikatauluista?

      Äitini taas ei näe parasta ystäväänsä juuri koskaan, sillä ystävä hoitaa lapsenlapsiaan (vähintään joka toinen päivä), ja kun he joskus tapaavat, ystävä ei puhu muusta, kuin lapsenlapsistaan. Äiti on sanonut, että kyllästyttää, sillä hänellä se pikkulapsenhoitovaihe on mennyt jo aikapäiviä sitten (sillä hänen lapsensa jo aikuisia).

      Pointti ei kaiketi kenelläkään ole, että kavereiden täytyisi unohtaa lapsensa, vaan että ei tehtäisi siitä lapsesta estettä elämiselle. Eikö sen lapsen kuitenkin ole tarkoitus olla ihan kiva juttu niille, jotka sen hankkivat? Joten miksi tehdä siitä "ihan kivasta jutusta" jokin elinikäinen kahle, joka estää ystävyyssuhteet.

      • vanhemmuudesta

        Minustakaan kyseessä ei ole mikään valintatilanne. Tosin Suomessa tuntuu olevan vallalla ihmeellinen lapsihysteria, jossa lapsien pitäisi olla vieraidenkin ihmisten elämän ykkösasia. Ranskassahan parisuhde menee lapsienkin edelle, tästä oli oikein uutisissakin hiljattain. Tavallaan järkevää, koska vanhemmathan ovat perheen selkäranka. Jos parisuhde voi hyvin, voivat lapsetkin todennäköisesti paremmin.

        Itse ajattelen niin, että perheessä mennään aikuisten ehdoilla, lapset (ja myöskin heidän mielipiteensä) kuitenkin koko ajan huomioiden. Lapsi on vanhempien elämän keskipisteessä, ei keskipisteenä. Aikuinen tietää monesta asiasta paljon enemmän elämänkokemuksensa takia. Lapsi ei ole mikään pomo tai kuningas, joka päättää kaikesta ja jonka pitää saada kaikkien paikalla olijoiden jakamaton huomio. Lapsi pitäisi ottaa normaaliin arkeen ja elämään mukaan, ja hänen pitäisi ihan jo maalaisjärjellä ajatellen siihen sopeutua. Tämä tarkoittaa mm. sitä vanhemmilla voi olla joskus omia menoja (lasta ei tietenkään jätetä tällöin yksin) tai kotitöitä tehtävänä. Hetki pitää viihtyä omissa leikeissään, jos vanhempi laittaa esim. ruokaa. Jos vieraita tulee kylään tai mennään itse kylään, aikuiset haluvat keskustella yleensä jossain välissä omia juttujaan. Tällöin pitäisi lasten viihtyä hetki itsekseen tai toisen vanhemman/jonkun aikuisen ohjaamassa leikissä. Oma arvaukseni on, että vanhemmat jaksavat olla paremmin läsnä, kun tekevät ja ajattelevat välillä muutakin.

        Minusta on suorastaan järkyttävää joskus kuunnella joidenkin äitien puheita lapsiinsa liittyen. Yhdeltä naisen vastaus tapaamisehdotuksiin on välillä, että "riippuu Pomon tarpeista". Tai nämä "meillä mennään lasten ehdoilla", "lapsi on meillä pomo" jne. Miksiköhän juuri näiden perheiden lapset ovat niitä huonokäytöksisiä, jotka kylässä riehuvat kuin hullut ja julkisilla paikoilla oleminen heidän kanssaan on ihan painajaista. Mitään ei uskota, jos vanhemmat nyt yleensä mitään opastusta heille antavat tai mistään kieltävät.


      • lapsetonakka

        Nimimerkki "vanhemmuudesta" tekstisi on niin asiaa! En tiedä, oletko itse vanhempi vai et, mutta ainakin olet sisäistänyt idean hyvin: aikuisten ehdoilla lapset huomioiden!

        Mitä nyt näitä mieheni tuttavien muksuja olen katsellut ja samalla myös joitain nettikeskusteluita satunnaisilta ihmisiltä lukenut, tuntuu todellakin olevan vallalla sellainen villitys, että lapsi on perheen pomo ja lapsi päättää, mitä tehdään, milloin tehdään ja miten kauan tehdään - ja jos lapsi ei saisi päättää, se "traumatisoituisi" tai menisi jotenkin rikki. En käsitä tällaista ajatusta.

        Etenkin pienempi lapsi tietysti tarvitsee vanhempiaan tai vähintään jotakuta (tuttua) aikuista ihmistä lähelleen, mutta lapsenkin olisi hyvä oppia, että maailma ei pyöri hänen tahdissaan, muillakin ihmisillä (tässä tapauksessa vanhemmilla) on omia menojaan ja omia kavereitaan, ja että vaikka ne kaverit tulevat joskus kylään, ne eivät tule tapaamaan sitä lasta, vaan vanhempaa. Lapsihan voi osallistua kyläseremoniaan, mutta vanhemman olisi hyvä "opettaa" pelkällä käytännön esimerkillään, että aikuisetkin puhuu välillä keskenään. Se lienee, kuten sanoitkin, ihan hyväksi aikuisille itselleenkin, kun ovat välillä "tauolla" lapsen kaitsemisesta. Tosin ihmettelen, mikseivät ne puolisot eli isät sitten yhtään viitsi panostaa noissa ketjun aloittajan kertomissa tapauksissa.... Minun tuntemani isät onneksi panostavat, mutta ne tekevätkin sitä sitten jo hieman liikaa, kuten kerroin, sillä ottavat muksut mukaan JOKA tilanteeseen eivätkä yhtään ojenna, kun olisi tarvis.

        Sitä en pidä rehtinä vanhemmuutena, että eletään täysin lapsen ehdoilla ja vaaditaan vielä lisäksi kaikkia muitakin tekemään niin, siis elämään niiden vieraiden lasten ehdoilla. Ei ole lapsettomien ihmisten velvoite taipua lapsellisten ihmisten lapsien aikatauluihin.

        Joo, tuo "Riippuu Pomon tarpeista!" -tyylinen puhe on aika karua...


      • khfrufhrughught

        Anteeks, kun lapseton kysyy enkä vilpittömästi tarkoita olla töykeä vaan olen ainoastaan ymmärtämätön, mutta mikä hlvatun käsite on isäviikko tai äitiviikko? Jos mä en jotakin yleisellä tasolla ymmärrä, niin sitä, että miks niiin monet pieniä lapsia omaavat aikuiset eronneet ihmiset ei pysty hoitamaan erojansa sivistyneesti ja ilman yhteiskunnan paapomista, tyyliin että on se niin "rankkaa" aikuiselle erota, enkä ymmärrä sitäkään aina (emotionaalisesti) yhtään, että miks tarttee lukea julkisuudesta lehdistä ja kaikenmaailman terapeuttien jorinoita, että miten raskasta on isäviikkolaisilla ja äitiviikkolaisilla aikuisilla, kun yhyy tuli avioero tai avoero. Hyvinvointivaltion kasvatteja kaikki tyynni.

        Ennen ei maksettu avioeronneille ainakaan naisille yhteiskunnan tukia puolen puupennin vertaa ja jos ihmisillä tuli avioero mitä piti erikseen anoa maistraatista missä ihmiset kirjaimella "tuomittiin avioeroon", se koitui aina naisen sosiaaliseksi häpeäksi täysin epäoikeudenmukaisesti liitoissa jos avioero tulu, vaikka ukkonsa olis olleet täysiä perheestään piittaamattomia puupäitä, niin siitäkin huolimatta. Ja silloin muutenkin oli erilaista ennen tässä maassa. Nykyisin varmaan oikeasti vaikeinta on monilla eronneiden aikuisten pienillä lapsilla, jotka kuukaudesta ja vuosista toiseen asuvat esimerkiksi puolet ajastaan äitinsä luona ja puolet ajastaan isänsä luona. Ymmärrän, että joskus voi tulla avioero eikä suinkaan kaikki avioliitosta eronneet ole idiootteja - enkä yhtään täällä tietenkään tiedä keille tai mille kirjoitan, mutta minä vaan en siis koskaan ole tuntenut yhtäkään lapsia omaavaa ihmistä, jonka lasten pitäisi suurin piirtein kerran kuukaudessa pakata kimpsunsa ja asua vuoroin äitinsä ja mahdollisesti tämän tuntemattomien uusien parisuhdekumppaneiden tai perheen kanssa ja vuoroin isänsä ja mahdollisesti tämän uusien tuntemattomien kanssa parisuhdekumppaneiden kanssa.


        Sen toki ymmärrän, että yhteiskunnan lapsiperhetukien jakautuminen vaikuttaa monessa asiassa: jos eronneiden lapset asuvat koko ajan vain äitinsä tai isänsä kanssa, niin joko valtio tai toinen vanhemmista, onkohan käsite nyt sitten "etävanhempi" vaiko mitä en tiedä, joutuu ihan kiltisti maksamaan omasta mukulastaan lapsensa kulut kuten kuuluukin ja kuten sivistyneet avioerot hoitavat sivistyneet ihmiset, mutta jos eronneilla ihmisillä alaikäiset lapsensa asuu kahdessa osoitteessa, niin tuet juoksee joko valtiolta tai molemmille erillään asuvalle mukuloiden vanhemmille. Luulis, että pienet lapset haluais yhden kodin, eikä aikuisten mielihalujen vuoksi reissaamista milloin isän kodissa ja milloin äidin kodissa, mutta toki eri asia sitten jos avioero on yhteisymmärryksessä tehty ja jos lapset tykkää matkustella ja asua välillä isänsä luona ja välillä äitinsä luona. Luulis sellaisen tosin olevan lapsi-ikäisille kuormittavaa.


        Itse en ole tehnyt lapsia, koska pitäis olla mies jonka kanssa eläisin koko elämäni, eikä sellaista ole löytynyt. Rakkauskin on harvojen onni. Itse ihailen pitkien avioliittojen ihmisiä, siinä on todellista rakkautta.


    • mr.carcass

      Aivan kuten minulla ja vaimollani. Olemme 30 ja 40v, ei lapsia eikä ole aikomusta tehdäkään. Näin ollen käytännössä meidän kaikki entiset kaverit ovat kaikonneet. Itse asiassa tuo sinun kirjoitus olisi voinut olla vaimoni kirjoittama. Jos muuten Oulusta löytyy joku samanhenkinen pariskunta tai nainen niin kirjoita meille. [email protected]

    • seits

      Nyt katse peliin. Jos kehtaat valittaa että ystäväsi ovat sinua kohtaan vääränlaisesti käyttäytyviä, ts. liian huonoja tyydyttämään omia sinkkuisen siistejä tarpeitasi, niin olisikohan aika vaihtaa ajankäyttötapoja? Soisin sinun joskus vahtivan ystäviesi lapsia, heillä kun tuntuu olevan pinna kireällä ja aika tiukilla, ja päästät mamin lenkille tai ostoksille tms. Ja kun haluat viettää laadukasta sosiaalista vapaa-aikaa, löydät varmaan kivaa seuraa esim. eurosinkuista tai jonkin harrastuksen parista.
      Olen kolmen lapsen äiti, ja olin melkoinen kanaemo kun olivat pieniä. Se on ihan normaalia äidinvaistoa ja hormonitoimintaa, että maailma pyörii keskiössä minä ja minun lapset.
      Toki saat ystäväsi takaisin kymmenen vuoden päästä, jos välinne ovat sinne asti kantaneet?

      • kanaeno

        Olet varmasti ollut hyvä äiti lapsillesi (ja olet vieläkin, tietysti), mutta tekstisi oli jotenkin omituinen. Siis täällähän on kerrottu, että esimerkiksi tämä aloittaja IKÄVÖI YSTÄVIÄÄN. Ei hän kaiketikaan kaipaa mitään "muita sinkkuja/lapsettomia", vaan nimenomaan niitä _ystäviään_ jotka hän on tuntenut mahdollisesti kauankin, jo ennen kuin ystävät saivat lapsensa. Ei hyviä ystäviä noin vain korvata uusilla, eikä mahdollisten uusien ystävien kanssa koskaan päästä samalle ystävyystasolle, kuin niiden jo olemassa olevien vanhojen kavereiden kanssa.

        Tokikaan uusiin ihmisiin tutustumistakaan ei saa unohtaa, vaikka kuinka pitäisi entisistäkin tuttavista.

        Miten aloittaja hyötyisi siitä, jos hän vahtisi ystäviensä lapsia sillä välin, kun ystävät bailaavat jossain ILMAN HÄNTÄ? Tietysti hän voi vahtia lapsia joskus, ihan vain auttaakseen kavereitaan, mutta jos hän nimenomaan haluaa nähdä niitä kavereitaan, niin ei ole hänen kannaltaan hyödyllistä vahtia lapsia jotta kaverit pääsevät ilman häntä "viihteelle".


      • antaaMennämenojaan

        Ystäviä kaipaa ja menetystä suree, mutta sen surun voi myös elää läpi ja jatkaa uusiin kuvioihin. Minulla on vastaavia kokemuksia kuin aloittajalla ja aikani surin menettämiäni ystäviä. Uudet ei korvaa vanhoja, mutta kyllä heitäkin löytää kun katsoo elämäänsä eteenpäin ja väkisin pidä kiinni vanhasta. Jos sitä vanhaa hyvää ystävyyttä ei enää ole.


    • SäälinNäitäNaisia

      Ap:n tilanteessa ongelma on se, että lasten isät eivät hoida lapsiaan, jolloin naisilla olisi mahdollisuus tavata tai edes jutella hetki keskenään. Ei ap voi tuolle tilanteelle mitään tehdä, koska tuo on perheen sisäinen asia. Tuollaiset asiat pitäisi vanhempien puhua selviksi jo ennen kuin lasta aletaan laittaa edes alulle. Ja naistenkin katsoa vähän minkälaisen miehen kanssa alkaa lasta tekemään. Jos kotihommat eikä ensimmäinen lapsi miestä kiinnosta, miksi tehdä toinen tai jopa kolmas lapsi? Lapsihan siitä kärsii loppujen lopuksi kaikkein eniten, jos vanhempia ei kiinnosta. Ja ihan oman jaksamisensa takia kannattaisi ehkä jättää se lapsimäärä siihen yhteen.

      Hoitovastuu lapsista on lasten vanhemmilla (ei kummilla, tädillä, mummolla, kaverilla jne), ja kaikesta saadusta avusta on syytä olla erittäin kiitollinen. Jos itsellä ei ole lapsia, toisten lasten hoitaminen voi olla oikeasti aika iso juttu. Minäkin pidän ystävien lapsista, mutta en minä heitä halua hoitaa. Voin leikkiä tai lukea kirjaa sillä aikaa kun lähistöllä olevat vanhemmat tekevät jotain muuta, voin käydä yhdessä perheen kanssa lasten jutuissa, mutta hoitovastuuta heistä en halua itselleni. Se on vanhempien tehtävä, tai palkatun lapsenhoitajan. Voisivatko ap:n ystävät sitten palkata joskus lapsenvahdin illaksi tai vkl:ksi? Ei työssäkäyvän talous pitäisi siihen kaatua, jos joskus joku katsoo lapsia muutaman tunnin maksua vastaan?

      Tiedän itsekin muutaman perheen, jossa isät eivät ole lastensa kanssa. Kun eräskin tällainen perhe tulee kylään, mies marssii suoraan ruokapöytään ja juttelee pelkästään paikalla oleville miehille. Poikaansa tai vaimoaan ei edes vilkaise koko vierailun aikana, lapsen hoito jää aina naiselle. Kun olimme huvipuistossa, mies istui joko kaljalla tai kävi aikuisten laitteissa. Kerran suostui lapsen päiväunien aikaan olemaan rattaiden vieressä, että nainen pääsi yhteen laitteeseen (vaikka oli ostanut rannekkeen). Ja sama tilanne joka kerta. Siis en ymmärrä miksi lapsia pitää tehdä, jos niiden kanssa ei haluta viettää aikaa tai hoitaa edes hetkeä. Sama oli tänä kesänä yksissä ristiäisissä. Yhden kaverin mies ei voinut edes sitä hetkeä olla lapsen kanssa, että kaveri olisi saanut syödä kakkua ja juoda kahvinsa rauhassa. Ja olemme siis ristiäisvauvan äidin ystäviä, mies tuli juhliin avecina. Olisi ollut mukava vaihtaa hetki kuulumisia, mutta ei. Jos pienikin aika oman lapsen kanssa on joillekin iseille noin vastentahtoista, niin ei voi kuin toivottaa voimia ja jaksamista näille naisille ja heidän lapsilleen, sitä he tulevat tarvitsemaan.

      • enainatajuu

        Isälläni on kaveri, jolla on (avo?)vaimo ja kolme mukulaa. Ja nämä mukulat on aika ylivilkkaita kaikki. No, tämä perheenisä lähtee vähän väliä minun isäni luo kylään harrastelemaan äijätouhuja aka moottoripyöriä ja makkaranpaistoa ynnä muuta sellaista, ja jättää naisen lapsineen kotiin. Sitten se nainen soittelee kiukkuisena perään ja mies vain pyörittelee silmiään, että "mitähän se siellä taas skitsoaa...."

        En ymmärrä tällaisia miehiä alkuunkaan. Tai jos olisi päinvastoin, että mies hoitaisi ja nainen huitelisi missä huvittaa, en ymmärtäisi sitä naista alkuunkaan. Eikö perhe ole vähän niinkuin molempien aikuisten vastuulla....

        Tosin kyllä se minunkin isäni jätti minut hoitamatta aina, koska oli kaikenlaista parempaakin tekemistä eli pornon katselua ja moottoripyörien harrastelua. Äidin oli pakko mennä töihin (siis sitten kun vanhempainvapaat oli pidetty) ja soittelinkin usein isälle, tulisiko se jo kohta kotiin, kun on karmivaa olla yksin yöllä kotona. Olin tuolloin noin 5-7-vuotias. Eipä se isä kovin usein tullut. Siksi en ymmärrä vanhempia, jotka eivät viitsi vuorotella hoitamisen kanssa niin, että se toinenkin vanhempi pääsisi joskus elämään normaalia elämää.


      • Aikuistumisen_paikka

        Nyky-yhteiskunnassa on paljon miehiä (ja naisiakin), jotka eivät osaa olla vanhempia ja aikuisia - ollaan joko löperöä curling-kasvattajaa tai sitten kuin hedonistisia ikiteinejä, joita kiinnostavat vain omat menemiset - tai sitten ollaan umpijuoppoja. Mikään ihme, että tässä maassa on paljon sosiaalista ja henkistä pahoinvointia ja kouluissa häiriköidään ja nuoret riehuvat ja piirtelevät graffiteja seiniin jne. jne. Ja yksi konkreettinen esimerkki: Minunkin kotipaikkakunnallani kesäöitä häiritsevät mopoillaan kaduilla edes takaisin kurvailevat nuoret, enimmäkseen murrosikäiset pojat. Ja vaikka kuinka yleisönosastoilla asiasta kirjoitetaan, ongelma on ja pysyy. Eivät selvästikään välitä vanhemmat eivätkä varsinkaan isät, millaisen kasvatuksen pojilleen antavat ja mitä lapsensa tekevät kodin ulkopuolella.

        Ja sitten kun maahan tulee pakolaisia, rasistit riekkuvat, että kovin on joukossa enemmän miehiä - että minne on äidit ja sisaret ja lapset jätetty? Vaan miten paljon tai vähän monet suomalaiset miehet todellisuudessa välittävät omasta perheestään? Ja miten menettelisivät vastaavassa tilanteessa?


    • skfhufurhgtuhgyh

      Jos mulla olisi pieniä lapsia ( ei ole lapsia), niin varmaan mä viettäisin mieluusti vaikka yksin sen ajan, että jos joskus tulisi tunti vapaata aikaa enkä siinä olisi soittelemassa kavereille, koska olen sen verran introvertti että tarvitsen paljon omaa aikaa yksin... Sen verran lapsiperheiden elämästä ymmärrän lapsettomanakin, että ei monilla tunnu olevan aikaa koskaan itselleen, jopa joku sanomalehden lukeminen ja kahvikupin juonti kiireettä on niille luxusta. Lapsiperheellisten elämä varmasti on aika aikataulutettua. Siksi en ole lapsia tehnytkään, koska mä en jaksais jatkuvaa häslinkiä ympärillä koko ajan, vaikka mukeloista sinänsä ihan pidänkin ja hoitoapuna olen mielellänikin joskus ystävien lapsille ja aina ihan pyyteettömästi ja palkatta.


      Lapsiperheellisiä kohtaan tulee osoittaa ymmärrystä, koska on se eri asia olla sinkku ja olla vastuussa vain omista syömisistään jne., kuin että jos ruokittavana on nälkäisiä koulusta tai tarhasta palaavia lapsia jotka on ruokittava ajallaan ja puhumattakaan huolesta, jota varmaan lapsia omaavat kokee aina lastensa puolesta. Eri asia sitten sellainen, että jos todella joku unohtaa lapsettomat ystävänsä lapsia saatuaan kokonaan, että jos yhtäkkiä lapsettomat ystävät ovatkin niitä vähäarvoisempia, jotka kelpaavat vain ilmaiseksi lastenvahtiavuksi ja että jos kaikki hauska ja laatuaika vietetäänkin vain toisten lapsiperheellisten kanssa. Sellainen olisi tietysti loukkaavaa jos kyse olisi ystävästä jonka on tuntenut myös ajalta ennen lapsia.


      On minusta aika ymmärrettävää, että jos ihminen alunperin on ystävystynyt jonkun ihmisen kanssa ja saanut ystävyydestä paljon hyvää mieltä ystävänsä kanssa viettämänsä ajan vuoksi, ei halua viettää kaikkea "ystävä- aikaansa" jatkossa ystävänsä lasten kanssa jos ystävä saa lapsia, vaikka ystävän lapsista sinänsä pitäisikin ja ymmärrettävää minusta on, että jos lapseton ystävä edellyttää pitkäaikaisilta lapsiperheellisiltä ystäviltä aikaa myös itselleen edes joskus. Vaikka ymmärrettävää on myös se, että lapsia omaavilla on vähemmän aikaa. Ja tosin en ymmärrä tällasten foorumeiden ystävyyskäsitteitä.


      Sitä ilmiötä tunnistan jossakin määrin itsessänikin, että joskus on kauhean vaikeaa keskustella lapsiperheellisten ystävien kanssa. Monet ihmiset ovat kiireisiä ( oikeaa tai tekemällä tehtyä "kiirettä") ja silloinkin kun tavataan, voi olla että aina lapset ovat mukana. Mitään ei voi puhua eikä kertoa suoraan huolistaan ystävälle vaikka kahvikupin ääressä kuten ennen kuin ystävät saivat lapsia, koska jos lapset ovat seurassa ja kuulemassa, pitää koko ajan varoa, ettei sano vahingossa vaikka kirosanaa ääneen tai että lapset eivät vahingossa kuule aikuisten jutuiksi määriteltyjä asioita, jos lapset ovat siinä vieressä. Lisäksi jos vaikkapa katsoo pyyteettömästi ja palkatta jonkun ystävien lapsia, sellainen voi olla yllättävänkin raskasta lapsettomalle ainakin jos hoitorupeamat ovat kovin pitkiä, koska jos ei ole tottunut lapsiin, ottaa kauheaa stressiä lasten hyvinvoinnista.


      Puhun yleisesti, että lapsiperheelliset voisivat miettiä sitäkin asiaa joskus lapsettoman ystävänsäkin kannalta, että jos vaikkapa pyytävät sinkkukavereitaan vahtimaan lapsiaan että pääsevät omiin menoihinsa ja lapseton ystävä suostuu tuntikausiksi - ilman palkkaa tietenkin - vahtimaan ystävän lapsia, että oikeasti ystävälle se toisen lasten hoivavastuu on sellainen, että palkatta lapsia vahtinutta ystävää heti syyteltäis, jos jokin menis vikaan. Varmaan omien lastensa hoitaminen on rentouttavaa, mutta ei toisten vaan lapsettomalle ystävälle se on palkatonta työtä. Helposti siinä toisen lapsia vahtivalle lapsettomalle ystävälle tulee tunne, että pidetään piikana tai palkattomana apulaisena. Siitä en sitten tiedä - toivottavasti asia on niin, että lapsiperheellisille muidenkin lapsiperheellisten ystäviensä mukeloiden vahtiminen on rentouttavaa ja hauskaa, koska lapsettomalle se ei aina sitä ole että jos pyydetään äkkisoitolla lapsenvahdiksi ystävän lapsille, jos vaikka kuinka hyvä ystävä olisi jonkun lapsia omaavan kanssa.

      Ja tää ei ole mulle foorumi, missä juttelisin tuntemieni kanssa, mielenkiintoinen aihe vaan, koska jostakin syystä yhteiskunnassa tuntuu olevan tabuasia se, että kuinka paljon oikeasti lapsettomia sorsitaan sen valinnan vuoksi, että ei ole valinnut perustaa perhettä ja hankkia omia lapsia. Lapsettomien kiire ei tässä yhteiskunnassa ole samanarvoinen asia kuin lapsiperheellisten ja esimerkiks valtiovallankin mielestä lapsettomien pitäis muuttaa työn perässä minne sattuu - kohta sitä politiikkaa muuten tulee tuutin täydeltä, mutta kukaan ei vaadi pieniä lapsia omaavalta samaa. Samaten lapsiperheelliset saavat verovähennyksiä esimerkiksi siitä, että jos joutuvat hankkimaan työsuhdeasunnon eri paikkakunnalta, mutta ei tule kuuloonkaan, että lapsettomilla olisi sellaisia oikeuksia. Lisäksi pienituloisten osalta osa-aikatyökin suosii erit. lapsiperheellisiä, saavat joka tapauksessa yhteiskunnan automaattisia vastikkeettomia tukia. Reiluako?

    • Ana-Mari_86

      Mulle on käynyt samoin ystävien kanssa. Heitä ei mun elämä enää kiinnostanut vaan harvat tapaamiset käsiteltiin lapsiperheen arkea. Pistin lopulta välit poikki näihin lapsuudenystäviin, helpotti kummasti. Lastenhoitoapuakin tarjosin, osaamisestakaan ei ole kiinni, olen nimittäin lastentarhanopettaja.

      Olisi mukava tutustua muihin lapsettomiin tai sitten perheellisiin jotka ymmärtävät muunkinlaista elämänmenoa. Kun tämä perheettömyys ei ole edes oma valinta, ja vaikka olisikin niin ymmärrystä saisi löytyä puolin ja toisin.

    • lillyäää

      LOPETA VÄLITTÖMÄSTI lahjojen osaminen ystäviesi lapsille!!! Oikeesti, ei sinun tarvitse ostaa, ellet sitten ole kummi tai jos menet synttäreille!! Itsekin pohdin aikani tuota tilannetta, kun ystävät alkoi saamaan lapsia, ja tulin siihen tulokseen etten ala joulupukiksi koko maailmalle,koska rahani ei kerta kaikkiaan riitä. Tunsin pitkään syyllisyytttä, mutta nitä lapsia vaan oli niin paljon., enkä itse siitä olsi mitään vastalahjaa saanut ikinä itselleni, minun synttäreitä ei muistettu ikinä mitenkään, ei edes kortilla.Tein oikein! nyt nämä ystävyydet ovat lähes loppuneet koska se heidän lapsiperhearki on joku maailman keskipiste heille, ja niinpä tietenkin on , mutta itse koen tulleeni täysin hyväksikäytetyksi niin kauan kuin he olivat itsekin sinkkuja ja TARVITSIVAT YSTÄVIÄ, minä olin heille tärkeä, täytin sen ihmissuhdetyhjiönsä. Nyt kun heillä on perhe ympärillä häärimässä niin entiset parhaat kaverit ei ole yhtään mitään. Ei edes kerran vuodessa voi soittaa, lopetin sen ystävyyden siihen. Goodbye BITCH!! P.s ootas vaan kun mies jättää tai lapset muuttaa pois, taitaa tulla hätä käteen:......

      • Ystäviään_kaipaava

        Hei "lillyää" ja muutkin - samantapaisia kokemuksia on minullakin. Ja näen paljon samaa myös siinä, mitä monet muutkin ovat tässä keskusteluketjussa kertoneet. Itse avauduin omista kokemuksistani toisessa keskusteluketjussa: http://keskustelu.suomi24.fi/t/13678450/voivatko-perheelliset-ja-sinkut-olla-ystavia

        Kai se on luonnollista, että ihmiset parisuhteen perustettuaan ja lapsia saatuaan eivät jaksa tai osaa enää välittää yhtä paljon muista ihmisistä, mutta ikävää hylkäämisen ja hyväksikäytön makua olen itsekin kokenut omissa ystävyyssuhteissani lapsiperheellisten ystävieni suunnalta. Luulenpa, että jatkossa yritän luoda ja ylläpitää ystävyyssuhteita ensi sijassa toisiin sinkkuihin.


      • dhfdufhruhg

        Voi voi, joillekin todella vakava keskustelu ja joillekin nettipalstat eivät kerro ihmisten oikeista ystävyyssuhteista mitään faktuaalista. Minusta on normaalia purnata nimettömänä netin nimettömällä palstalla, että jos ystävillä ei ole aikaa, mutta ei todellakaan ole normaalia ainakaan kehottaa tuntemattomia ihmisiä hylkäämään elämänsä tärkeimpiä ihmisiä. Jospa siis virtuaali virtuaalina ja reaalimaailma erikseen.


      • Netissäkinasiaa

        En täysin ymmärtänyt yllä olevaa. Eiköhän nettikirjoittelu voi olla hyvinkin todenmukaista ja osa reaalimaailmaa ja sen ongelmien ratkaisemisyrityksiä - eri asia, jos olisi kyse jostain virtuaalipelistä kuvitteellisine todellisuuksineen tai mitä niitä onkaan. Mutta nettiä voi käyttää muuten ihan asialliseen viestintään - ihan niin kuin esimerkiksi kirjoittaisi sanomalehden yleisönosastolle - ei se netti tee kaikesta automaattisesti epätodenperäistä.


    • pieniä

      Joillakin ihmisillä vaan naksahtaa päässä siinä kohtaa, kun ne muuttuu vanhemmiksi, äideiksi ja isiksi pikkuihmisille. Sitten ne palvelee pientä mussukkaansa kuin kuningasta/kuningatarta ja lapsen sana on LAKI. Mistään muusta osaa puhuakaan, kuin penskoistaan.

      Mutta onneksi löytyy myös niitä kunnollisia vanhempia, jotka säilyttävät järjen päässään, vaikka elämään tulee uusia tärkeitä ihmisiä (=lapset) ja pystyvät elämään tasapainoista arkea lapsineen kaikkineen, ketään unohtamatta ja ketään PELKÄLLÄ lapsipuheella kyllästämättä! :) Kyllä kivojakin vanhempia on olemassa.

      Vanhemmuus ei vain ole kaikkien juttu, eikä sen pidäkään olla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      154
      11154
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3113
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2964
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2167
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1928
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1765
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1749
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1704
    9. 85
      1678
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe