Jos uskot siihen, että ihmisellä on vapaa tahto.

uhnnhu

Kerro minkä asian pystyt vapaasti valita ja mistä tiedät että olisit voinut valita toisin?

65

167

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riippumattoajattelija

Vastaamalla kysymykseesi tässä on vapaan tahtoni mukainen päätös,samoin kuin se että olisin voinut jättää vastaamatta.

• uhnnhu

Mistä tiedät että olisit voinut jättää vastaamatta?

• riippumattoajattelija
        uhnnhu kirjoitti:

Mistä tiedät että olisit voinut jättää vastaamatta?

Koska minulla on vapaa tahto.

• uhnnhu
        riippumattoajattelija kirjoitti:

Koska minulla on vapaa tahto.

Tätä juuri tarkoitin, päädyit kehäpäätelmään.

• 6.KÄSKY_ÄLÄ_MURHAA

Jumalan Sana sanoo "ÄLÄ MURHAA". Herran JHVH Israelin Jumalan
      Jeshuan Pyhä Henki omassatunnossani kehotti "ÄLÄ MURHAA", kun
      suunnittelin kahta raakaa ja veristä murhaa noin 20 vuotta sitten ..

Tottelin Israelin Jumalan Pyhän Hengen Sanaa, Hänen Ääntänsä, enkä ole tappanut ketään ihmistä, ainakaan fyysisesti, tietääkseni. Aiheutin ehkä 1 abortin, se on murha, joten olen siihen osasyyllinen ja helvettiin joutuu vähemmästäkin ..

Mutta suunnittelin myös itsemurhaa, useita kertoja aikaisemmassa elämässäni,
      ja myös silloin Pyhä Henki omassatunnossani kielsi tekemästä itsemurhaa, vanhempieni vuoksi, etten aiheuttaisi heille suurta surua. Myös helvetin pelko
      tuli suureksi, joten en painanut liipasinta, vaikka piippu oli suussa ja pati putkessa, parikin kertaa. En myöskään hirttänyt itseäni korkealle hautausmaan koivuun.
      Yhden hirttäytyneen kaverini hänen ystävänsä sai viime hetkellä pois roikkumasta ..

Näissä molemmissa jätin tekemättä sen mitä itse suunnittelin, ja valitsin sen sijaan kuuliaisuuden Pyhän Hengen äänelle, joten tottelin Jumalan Sanaa. Ja joudun joka päivä aina uudelleen sen valinnan eteen, kuuliaisuus vai kapina Luojaani vastaan ..

• uhnnhu

Kerrot mitä teit ja jätit tekemättä, mutta et kertonut sen mitä kysyin, eli mistä tiedät että olisit voinut tehdä toisin kuin mitä teit.

• Tiedän.valintani
        uhnnhu kirjoitti:

Kerrot mitä teit ja jätit tekemättä, mutta et kertonut sen mitä kysyin, eli mistä tiedät että olisit voinut tehdä toisin kuin mitä teit.

Alkujaan Jumala valisti ihmistä, eli kertoi mistä syödä ja mistä ei pidä syödä, koska silloin tullaan tietämään, kuten Hän tietää hyvän ja pahan.

Siksi ME tiedämme tänään, että Jumalan laki on vanhurskas ja Pyhä.
        Sen päämäärä on rakkaus. Siksi tuon rikkominen on synti.

Tässä se on valinta jokaisella, syökö tätä hyvän japahantiedon puun hedelmää ja julistaa olevansa jumala, eli se elämänmääräämisvalta, sen mittaaminen pahassakin lähimmäistä kohtaan.
        Vai onko syönyt "elämänpuusta", eli ymmärtää synnin, sijaisen, ja täten valitsee elämänpuun, eli Jumalan tahdon, tieten.
        Se on ymmärryksellä otsassa ja tieten teot, merkki kädessä käy Jumalan viitoittamaa tietä , siis syöden elämänpuusta.

Kyllä ihmisellä on valita ja näistä vapaista valinnoista edelleen valitaan.

Ei ole pakko tehdä syntiä, voi valita. Viime sodassakin moni uskova valitsi tien, ettei tappanut, vaikka joutui hakemaan ruumiita linjoilta, yhtä kuoleman vaarassa kuin aseellistenkin elämässä.
        Mutta, valinnan tähden tiedostaen syyn, hän valitsi.

Me tiedostamme ja jos tunnustamme uskoa, niin uskosta näkee teot, olemmeko uskovia. Siksi HerranKansa valitsee teot, jotka ovat siihen valtakuntaan kuuluvia, jotka tuovat elämän.

Tuuliviirit eivät ole uskovaisia raamatullisesti, siksi se siemen, joka heissä vaikuttaa on katoavainen.

• Henok

Jumala esti sinut tappamasta itseäsi ja sinä sanot että kuuliaisuutesi esti tappamasta.......Sanot :Ei ole pakko tehdä syntiä, voi valita...kiellät perisynnin ja Jumalan sanan.. Oppiisi sopii se kaikki lahkojen kauhistus että ihmisellä on vapaa tahto. Luuletko taivaaseen menevän haisevalla nahkapuvullasi? Mokoma synnitön lahkoidiootti.

• VAIKUTUSVALTAonVAPAUTTA
        Henok kirjoitti:

Jumala esti sinut tappamasta itseäsi ja sinä sanot että kuuliaisuutesi esti tappamasta.......Sanot :Ei ole pakko tehdä syntiä, voi valita...kiellät perisynnin ja Jumalan sanan.. Oppiisi sopii se kaikki lahkojen kauhistus että ihmisellä on vapaa tahto. Luuletko taivaaseen menevän haisevalla nahkapuvullasi? Mokoma synnitön lahkoidiootti.

Oliko Aadamin pakko haukata kielletystä puusta? Luoja tiesi ennalta, mitä Aadam tulisi tekemään, mutta Aadam itse teki valinnan ja tekonsa, jonka Luojamme salli tapahtua, kuten Luciferinkin muuttumisen satan'aksi, jota Luoja ei tehnyt.

Kohtalouskonto ei ole Raamatun mukaista, kohtalouskonto on idän uskonnoista, hinduilta, ja kuuluu myös islamiin, "ennaltamääräämisoppi" eli predestinaatio
        ei ole Raamatusta ja se vääristää käsityksen Luojamme luonteesta. Raamatussa lukee että Luoja tahtoo kaikkien pelastuvan, joten siten "ennaltamääräämisoppi"
        on valhe ja harhaoppi, ristiriidassa Luojan tahtoon ja Hänen Sanaansa vastaan.

Pelastumisen este ihmisellä ei ole Luojan taholla, vaan ihmisen omassa asenteessa. Pelastuksen perusta on Jeshuan uhriveri, mutta ihmisen pelastuksen peruste on ihmisen oma usko Luojan Sanaan, Raamatun mukaan, joten ihmisen pelastus on ehdollinen ja riippuu ihmisen omasta asenteesta, joka voi muuttua silmänräpäyksessä tai hitaasti vähitellen, Luojan suuntaan tai poispäin, takaisin.

• "Oliko Aadamin pakko haukata kielletystä puusta? Luoja tiesi ennalta, mitä Aadam tulisi tekemään, mutta Aadam itse teki valinnan ja tekonsa, jonka Luojamme salli tapahtua, kuten Luciferinkin muuttumisen satan'aksi, jota Luoja ei tehnyt."
        Aatos: "Kontrastia olla pitää."
        Jumala on Rakkaus. Miten Jumala voisi ilmentää rakkauttaan ihmistä kohtaan? Tekemällä Luciferista kilpakosijan.

• Kysymystä ihmisen vapaasta tahdosta voi laajentaa kysymyksellä; Onko orjalla vapaata tahtotilaansa käytettävissä?

Orja voi valita vapaasti kumman käden laittaa taskuunsa tai kummalla jalalla tahtoo lähtevän liikkeelle.
      Mutta,- orjalla ei ole vapaata tahtoa käytettävissä ulkopuolisissa asioissa. Asiat,- jotka ovat merkityksillisiä. Ihminen on synnin orja.

• markkulievonen

Siis ihmisellä ei ole vapaata tahtoa ratkaista merkityksellisiä asioita. Näitä ohkjataan ihmisen ulkopuolelta,- riippuen kenen orja ihminen on.

• 9. Ihmisen sydän aivoittelee hänen tiensä, mutta Herra ohjaa hänen askeleensa.

Niin, ihminen jotuu ajattelemaan / käsittelemään kohtaamansa asiat,- mutta Herra ohjaa ajateltavan tahtotiloineen. Herran ohjaamat askeleet ohjavat ihmisen tahtotilan. Herran ohjaaminen askeleiden sivulla olevia asioita, ei ihminen mahdollistu tahtomaan ja toteuttamaan.

Niin, ihmisen vapaatahto meni syntiin lankeamisen seurauksena ja tuli orjan osaan.

• madeinland

Junghanskin menis sekaisin sun kanssas.

• H4rr1

Tämä on tosi vanha filosofinen kysymys. Itse uskon että on vapaa tahto, vaikkakin se olisi pilkulleen Jumalan tiedossa mitä teen seuraavaksi. Olisin silti voinut valita toisin.
      Esimerkiksi jos nyt päätän juoda piimää ja se on tiedossa, niin olisin silti voinut juoda vettä kenenkään estämättä.

Wikipediassa on mm. näin aiheesta: Kompatibilistit ehdottavat, että kysymykseen ”olemmeko vapaita?” voidaan vastata vasta kun termin ”vapaa” merkitys on määritelty. ”Vapaan” vastakohta ei ole ”kausaalisesti aiheutettu” vaan ”pakotettu”.

Hyvää viikonloppua!

• H4rr1
        yurki1000js kirjoitti:

Pohdin
        Onko luodulla kykyä mitata mahdollisen vapaan tahtonsa määrää?

Logiikka: Luoja omistaa kaiken. Hän tekee omaisuudellaan mitä lystää.

http://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=aivoituksensa&kirjat=kr

Kuvaan tilannetta seuraavasti:
        Näytelmä: Maailmanhistoria
        Käsis ja ohjaus: Jumala
        Rooleissa: Ihmiset
        Yleisö: Enkelit

Alamme päästä keskustelussa pisteeseen jossa filosofian opettaja alkaisi piirtämään jonkinlaista lauseketta taululle koskien vapaan tahdon mittaamista. Ja minä taas alkaisin töherrellä tikku-ukkoja muistiinpanolehtiööni takarivissä. :D

• H4rr1

• H4rr1

• >Tämä on tosi vanha filosofinen kysymys. Itse uskon että on vapaa tahto, vaikkakin se olisi pilkulleen Jumalan tiedossa mitä teen seuraavaksi.<

Niin, jos tuntisin sinut erittäin tarkoin, niin luettelisin repullisen tekijöitä / asioita,- joita itse et voi vaikuttaa tahtotilallasi. Siis tiedollisuus sinulla on,- mutta voimaa muuttumiseen / tahtomiseen ei.

17. Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
        18. Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;

Tämä alue liittyy ihmisen luontaiseen kehitykseen,- jota on lähes mahdoton muuttaa.Aivan kuin omaisit uuden matematiikan / laskutavan. Puhutaan siis sisäistetyistä / alitajuisista asioista. Esim. hetero ei voi käyttää tahtotilaansa muuttumalla homoksi ja päin vastoin homo ei voi muuttua heteroksi tahtotilaansa käyttäen. Kyseessä on sisäinen kehitys.

• H4rr1 kirjoitti:

Alamme päästä keskustelussa pisteeseen jossa filosofian opettaja alkaisi piirtämään jonkinlaista lauseketta taululle koskien vapaan tahdon mittaamista. Ja minä taas alkaisin töherrellä tikku-ukkoja muistiinpanolehtiööni takarivissä. :D

Kiitos H4. Raamatussa on tiettyjä jännitteitä. Toisaalta Luoja kontrolloi kaikkea ja toisaalta meillä sanotaan olevan vapaan tahdon.

Koetan avata omaa, jos sellaista on, ajatusmalliani.

- Jumala tekee omaisuudellaan mitä tahtoo.
        - Vapaa ihminen tekee omaisuudellaan mitä tahtoo.

Matt. 6:24 Ei kukaan voi palvella kahta herraa; sillä hän on joko tätä vihaava ja toista rakastava, taikka tähän liittyvä ja toista halveksiva. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa.

Ylläolevasta päättelen: Jokainen ihminen on jonkun orja. Ellei ihminen ole Luojansa orja, hän on vanhan madon orja.

• H4rr1
        yurki1000js kirjoitti:

Kiitos H4. Raamatussa on tiettyjä jännitteitä. Toisaalta Luoja kontrolloi kaikkea ja toisaalta meillä sanotaan olevan vapaan tahdon.

Koetan avata omaa, jos sellaista on, ajatusmalliani.

- Jumala tekee omaisuudellaan mitä tahtoo.
        - Vapaa ihminen tekee omaisuudellaan mitä tahtoo.

Matt. 6:24 Ei kukaan voi palvella kahta herraa; sillä hän on joko tätä vihaava ja toista rakastava, taikka tähän liittyvä ja toista halveksiva. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa.

Ylläolevasta päättelen: Jokainen ihminen on jonkun orja. Ellei ihminen ole Luojansa orja, hän on vanhan madon orja.

Kiitos vaan itsellesi. Ymmärrän hyvin ajatusmallisi.

Tässä tulee mieleen ihmisen valinta: Eli haluatko palvella mammonaa vai Jumalaa? Valinnasta kyse tässäkin: Ihmiselle tarjotaan tietä synnin orjuudesta Jeesuksen luo mutta ihminen tekee valinnan seuraako kutsua vai ei.

Galattalaiskirje 5 puhuu vapaudesta.: 13. Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.
        14. Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".

Eli oikeastaan keskustelu valinnanvapaudesta ei ole kiinnostavuudestaan huolimatta niin tärkeää kuin rakastaa lähimmäistään, koska siinä täyttyy Jumalan tahto.

Hyvää jatkoa sinulle ja muillekin!

• H4rr1

ps: Yksi ratkaisu siis on tärkeä: Seuraako Jeesusta vai ei. Lopulta muissa "valinnoissa" johdattaa Jumala tai harhaanjohdattaa pahan voimat.

• H4rr1 kirjoitti:

Oli kyllä juuri tämänhetkiseen tilanteeseeni sopiva linkitys. Jeesus on Herra!

Amen.

Matt 28:18-20 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

HÄNEN NIMENSÄ ON...

https://www.youtube.com/watch?v=OyP_vf6oHho

• Kiitos H4. Osaat mennä asian ytimeen:)

Biblia (1776) Sillä kaikki laki yhdessä sanassa täytetään, nimittäin: rakasta lähimmäistäs niinkuin itsiäs.

Mitkä ovat elämäntarkoitus ja kristityn tehtävä?

2Kor. 5:20 Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.

!TÄYTETTY!

https://www.youtube.com/watch?v=c-c1E5j3xD0

• H4rr1
        yurki1000js kirjoitti:

Amen.

Matt 28:18-20 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

HÄNEN NIMENSÄ ON...

https://www.youtube.com/watch?v=OyP_vf6oHho

Amen!
        Jotenkin koen että sinulla on vahva johdatus ja tervettä uskoa. Kiitos vaan itsellesi linkeistä, Raamatun kohdista ym. Mukava että on Jeesukseen uskovia ihmisiä nykyäänkin vielä. Taidan itse pitää näistä vapaan tahdon pohdinnoista taukoa. Mutta olen saanut paljon tästä ketjusta (ja linkeistäsi, Sanan kohdista ym.) oikeaan aikaan. Siunattua jatkoa!

• luetaankosanaa2

Koko aloitus on vain kikkailua ja aloittajan oman "viisauden" esittelyä !

Onko hauskaa leikkiä fiksua "uhnnhu " ?

Voisin laittaa sinulla takaisin, että jos et usko vapaaseen tahtoon, niin uskotko rajoitettuun ratkaisuvaltaan vai kokonaan ulkoa päin ohjailuun ?

Jos vastaat kumman tahansa, niin voin kikkailla ihan samoin kuin sinä, eli milläs näytät sen toteen käytännössä !

Et siis ole niin fiksu, kuin selvästi luulet eli kuvittelet ihmis "viisaudessasi" olevasi !

• uhnnhu

Outoja päätelmiä vedät. Enhän minä ole missään vaiheeessa edes kertonut omaa kantaani asiaan. Olen vain esittänyt kysymyksiä.

• luetaankosanaa2
        uhnnhu kirjoitti:

Outoja päätelmiä vedät. Enhän minä ole missään vaiheeessa edes kertonut omaa kantaani asiaan. Olen vain esittänyt kysymyksiä.

Kirjoitukseni ei sisältänyt mitään päätelmiä sinun näkemyksistäsi !

Ainoa kertomani huomio, siis ei päätelmä on se, että sinä esiinnyt "viisaana" kikkaillen näillä asioilla !

"Minä vain esitin kysymyksiä", pidätkö minua ja muita hölmöinä ?

Minäkin "vain esitin kysymyksiä sinulle", miksi et siis vastannut niihin !

Jäit JO kiinni, turhaa sinun on enää puristella, kun on JO pöksyssä !

• uhnnhu
        luetaankosanaa2 kirjoitti:

Kirjoitukseni ei sisältänyt mitään päätelmiä sinun näkemyksistäsi !

Ainoa kertomani huomio, siis ei päätelmä on se, että sinä esiinnyt "viisaana" kikkaillen näillä asioilla !

"Minä vain esitin kysymyksiä", pidätkö minua ja muita hölmöinä ?

Minäkin "vain esitin kysymyksiä sinulle", miksi et siis vastannut niihin !

Jäit JO kiinni, turhaa sinun on enää puristella, kun on JO pöksyssä !

En aluksi pitänyt sinua hölmönä, mutta äskeisen viestin jälkeen pidän.

• Niin, jos ihmisellä on ymmärrys / näkökyky ihmisen käyttäytymisestä ja erikoisesti ongelmoitumisesta, niin erittäin helppo on ymmärtää, ettei ihmisellä ole vapaata tahtoa KÄYTETTÄVISSÄ.
      Niin, tai jos ihminen omaa uskon JUMALAN ilmoituksiin, niin taas on ymmärrys,- ettei ihmisellä ole vapaata tahtoa käytettävissä. Kysymys on siis näkökykyyn liittyvä.

15. Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
      16. Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
      18. Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;

19. sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
      20. Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu. Room 7

Esim. tuosta tulee esille erittäin hyvin,- ettei ihminen mahdollistu käyttämään tahtoaan. Siis ihmisellä on kyllä tiedollisuus / tietoisuus, miten tulisi toimia,- mutta tämä tieto ei sisällä voimaa tiedon toteuttamiseen. Jos ihmisellä olisi voima tahtotilansa toteuttamiseen,- niin maailmassa olevat ihmiset olisivat tosi onnellisia. Mutta,-näin ei ole,- vaan todellisuus on miten synti ihmisessä ohjaa tahtotilaa.

Ihminen on synnnin orja.

Jos ihminen on todella JUMALASTA syntynyt ja kokee miten Pyhä Henki ohjaa asioita,- niin jälkeen päin on helppo havaita, miten hänen tahtotilaansa ohjataan. Kyse on siis johdatuksesta,- johon ihmisellä itsellään ei ole osaa ei arpaa. Väitämpä,- ettei ihmisellä itsellään ole pienintäkään mahdollisuutta kieltäytyä JUMALAN aivoitusten toteutumisesta.
      Aivan sama tilanne mikä oli Juudaksella kavaltaessaan Jeesuksen. Juudaksen tahtotilaa ohjasi JUMALA toteuttaakseen suuremman kokonaisuuden / ihmisen pelastamisen ja tässä yksi palanen on Juudaksen tahtotilan ohjaus kavaltamaan Jeesuksen.

• mikäseoikeinon

Miksi yrität selittää asioita joita et tunne, onko se aiheeseen kuuluva pakkomielle vaiko mikä?

näkeehän sen kilometrin päähän että sinulta puuttuu sama joka aikanaan sepältä puuttui.

• mikäseoikeinon kirjoitti:

Miksi yrität selittää asioita joita et tunne, onko se aiheeseen kuuluva pakkomielle vaiko mikä?

näkeehän sen kilometrin päähän että sinulta puuttuu sama joka aikanaan sepältä puuttui.

Kerroppa miksi tänä päivänä ja tulevaisuudessa vielä enemmän ihmiset sairastuvat 2-diapetekseen? Miksi he eivät tahtotilallaan vaikuta ennaltaehkäisevästi? Ei ainakaan tiedosta ole kiinni.
        Sama pätee muihin ongelmiin. Tietoa on,- mutta ei tahtoa muuttaa käyttäytymistä.

Niin, miksi ihmiset eivät tänä päivänä liiku / käytä lihaksiaan terveellä tasolla,- vaan ohjautuvat sairastumisiin?
        Missä luuraa se vapaa tahto ihmisellä? vai kuvitteletko, että ihmiset oikeesti tahtovat sairastuvan?

• päivänselvääseon
        markkulievonen kirjoitti:

Kerroppa miksi tänä päivänä ja tulevaisuudessa vielä enemmän ihmiset sairastuvat 2-diapetekseen? Miksi he eivät tahtotilallaan vaikuta ennaltaehkäisevästi? Ei ainakaan tiedosta ole kiinni.
        Sama pätee muihin ongelmiin. Tietoa on,- mutta ei tahtoa muuttaa käyttäytymistä.

Niin, miksi ihmiset eivät tänä päivänä liiku / käytä lihaksiaan terveellä tasolla,- vaan ohjautuvat sairastumisiin?
        Missä luuraa se vapaa tahto ihmisellä? vai kuvitteletko, että ihmiset oikeesti tahtovat sairastuvan?

älä viitsi tuota samaa jankata iänkaikkisesti.

joka ainoassa viestissäsi on osa tuota roskaa kuin nytkin kommenteissasi, onko sinulla mitään muuta tarjolla hah!

• päivänselvääseon kirjoitti:

älä viitsi tuota samaa jankata iänkaikkisesti.

joka ainoassa viestissäsi on osa tuota roskaa kuin nytkin kommenteissasi, onko sinulla mitään muuta tarjolla hah!

Avaappa salainen arkkusi asiasta ja kerro näkemyksesi omilla aivoilla ajatellen.Vai onko reppu tyhjä?

• Mielestäni ML:n ajatukset myötäävät Raamattua. Suomi24:n tilanne on huonontunut. Linkit eivät enää erotu niin kuin ennen, eikä niiden avaaminen ole yhtä kätsyä kuin ennen. MIINUKSET Allerille.

Kaikesta huolimatta linkkini paljastaa Markun kommenttien asiapitoisuudet.

http://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=aivoituksensa&kirjat=kr

MUITA

Biblia (1776) Ja hän vastasi: minä annan kaikki minun hyvyyteni käydä sinun kasvois edellä, ja tahdon saarnata Herran nimeä sinun edessäs. Ja minä armaitsen, ketä minä armaitsen, ja olen laupias, jolle minä laupias olen.

Room 9:16-21 Niin se ei siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen. Sillä Raamattu sanoo faraolle: "Juuri sitä varten minä nostin sinut esiin, että näyttäisin sinussa voimani ja että minun nimeni julistettaisiin kaiken maan päällä." Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo. Sinä kaiketi sanot minulle: "Miksi hän sitten vielä soimaa? Sillä kuka voi vastustaa hänen tahtoansa?" Niinpä niin, oi ihminen, mutta mikä sinä olet riitelemään Jumalaa vastaan? Ei kaiketi tehty sano tekijälleen: "Miksi minusta tällaisen teit?" Vai eikö savenvalajalla ole valta tehdä samasta savensa seoksesta toinen astia jaloa, toinen halpaa käyttöä varten?

Biblia (1776) Kuin me siis kaikki maahan lankesimme, kuulin minä äänen puhuvan minulleni ja sanovan Hebrean kielellä: Saul, Saul, miksis minua vainoot? työläs on sinun tutkainta vastaan potkia.

!TULE HERRA JEESUS!

https://www.youtube.com/watch?v=1tXafvMDoWg

• päättäjä

Päätin Veikkauksen tietokoneohjelman antaa valita lottorivini. Olisin voinut valita ne myös itse tai jättää kokonaan lottoamatta. Päätös oli kokonaan minun, ei kenenkään muun. Jos olisin kone, niin en voisi tehdä päätöksiä oman tahtoni mukaan, mutta koska en ole kone, niin voin päätöksiä tehdä ja kannan niistä myös vastuun ihmisten ja Jumalan edessä.

• uhnnhu

Tarkoitat siis, että jos kelaisi aikaa taaksepäin siihen pisteeseen kun olit valinnan edessä, ja kaikki atomit universumissa olisivat täsmälleen samassa kohdassa kuin sinä hekenä, niin olisit silti voinut valita toisin?

• ei.vapaata.tahtoa

Jos olosuteet olisivat 100% samat, tekisit saman valinnan joka kerta.

• eipahalle

Niin jos Pyhä_Henki vielä avittaa jolla Hän on silloin tulisi parempia päätöksiä.

• poiio
        eipahalle kirjoitti:

Niin jos Pyhä_Henki vielä avittaa jolla Hän on silloin tulisi parempia päätöksiä.

Onko pyhällä hengellä vapaa tahto?

• Kadotuksen.lahko

Aloittajan kysymykseen: "uskotko...?" Ei tämä ole yksittäisten kristittyjen uskonasia. Tietyt kirkot ja oppisuunnat opettavat tietyn teologian mukaisesti: luterilainen kirkko opettaa sidottua ratkaisuvaltaa, vapaatsuunnat vapaata ratkaisuvaltaa. Toisaalta aloittajan kysymys osuu nappiin, sillä vapaatsuunnat sallivat yksilöiden vapaan ratkaisuvallan myös opillisissa kysymyksissä. Mutta Raamatun mukaan väärä oppi ei pelasta. Näin irtohelluntailaiset opettavat kuka mitäkin ja harhaopin ja ylpeyden henki (MINULLE on Jumala ilmoittanut!") leviää.

Jos joku helluntailainen ei tunnusta vapaan ratkaisuvallan oppia, joka tekee Kristuksen teot tarpeettomiksi, hän ei ole hellari. Toisaalta, jos joku luterilainen tunnustaa vapaata ratkaisuvaltaa, hänen olisi syytä erota kirkosta ja siirtyä muiden, vapaiden viisastelijoiden joukkoon.

Helluntailaisuus on täsmälleen päinvastainen oppi luterilaiseen tunnustukseen nähden. On heidän valheitaan, että meillä olisi sama usko ja sama Herra. Ei ole. Tutustukaa teologiaan niin havaitsette helluntailaisten valheet ja harhat kirkkaasti. Kristityillä ei saa olla mitään yhteistä osaa heidän kanssaan! Raamattu sanoo: "Harhaoppista ihmistä karta." Joka veljeilee helluntailaisten kanssa, pitää heitä uskonveljinään ja -sisarinaan on itse itsensä tuominnut.

• kaikenlaisianiitäonkin

mene koppiisi takaisin äläkä pidä kiirettä lennellä sieltä mihinkään.

• Onneksi pelastus ei ole kiinni tiettyyn kirkkolaitokseen kuulumisesta, vaikka VATIKAANI sellaista oppia levittääkin.

Joh. 3:3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa."

Biblia (1776) Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta.

KUTSU

> Pelastavan uskon lahja on armosta annettu ja suurin kaikista armolahjoista. Kukaan ei voi puristaa itsestään pelastavaa uskoa. Ei vaikka tutkisi Raamattua ja muita uskosta kertovia kirjoja 40 vuotta ja kuuntelisi 1000 saarnaa. Isä kutsuu syntisiä eri tavoin kääntymään Jeesusta kohti. Kukaan ei omasta voimastaan ja järjestään käänny kohti Jeesusta. Raamattu sanoo, että Herra kutsuu ihmisiä 2 ja jopa 3 kertaa Job 33:28. hän pelasti minun sieluni joutumasta hautaan, ja minun henkeni saa iloiten katsella valkeutta'. 29. Katso, kaiken tämän tekee Jumala kahdesti ja kolmastikin ihmiselle. <

http://www.andreas.fi/uskoonTulo.htm

!TÄRKEÄÄ!

Biblia (1776) Sillä armosta te olette autuaiksi tulleet, uskon kautta, ja ette itse teissänne: Jumalan lahja se on:

http://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=efe 2&kirjat=kr

Biblia (1776) Ja hän sanoi minulle: tyydy minun armooni; sillä minun voimani on heikoissa väkevä. Sentähden minä mielelläni kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima minussa asuis.

http://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=2ko 12&kirjat=kr

• näinsemenee

P..lleelle antaunut ihminen on orja ja tekee kaikkea sitä samaa valheen isä tekee!

Jumalalle antautunut tekee taivaan Isän mukaisia tekoja, ei se ole tämän vaikeampaa.

uskonnollinen fariseus vempuloi siinä nollan ja ison miinuksen välillä sen mukaan onko peellinen luonteeltaan vaiko normaalisempi luonne.

• Amen.

Biblia (1776) Ainoalle viisaalle Jumalalle, meidän Vapahtajallemme, olkoon kunnia, ja majesteetti, ja valta, ja voima, nyt ja kaikessa ijankaikkisuudessa, amen!

AMEN AMEN AMEN

https://www.youtube.com/watch?v=NLjXt7KxD4c

• 19ja18

"mistä tiedät että olisit voinut valita"

Uskotko tietäväsi mistä ajatukset tulevat

• uhnnhu

Aivoista ne tulevat, mistä muualta ne voisivat tulla?

• uhnnhu kirjoitti:

Aivoista ne tulevat, mistä muualta ne voisivat tulla?

Mieti. Jumala on henki. Hän ajattelee ilman FYYSISIÄ aivoja. Ihmisten ajatuskyky ei lakkaa heidän ollessaan kehonsa ulkopuolella.

• H4rr1

Huomaan että tässä ketjussa menevät termit "valinta" ja "tahto" sekaisin monessa kohtaa. Esim: Voin tahtoa vaikkapa terveyttä. En silti voi valita sitä.

No mitäs tuosta. Rauhaa vaan kaikille. :)

• Helluntai.harhat

Tahto ja valinta kulkevat yhdessä. Vapaan ratkaisuvallan oppi opettaa, että ihmisellä on vapaa tahto, sillä vapaan ratkaisuvallan opettajat eivät tunnusta nk. perisyntiä.

He myöntävät, että olemassa jonkinlainen "vanha aadam", mutta tämä "vanha aadam" on siitä mystinen hahmo, että sekin on "vapaan ratkaisuvallan" alla. Ihminen voi siis valita, noudattaako hän "vanhan aadamin" kuiskutuksia, sillä helluntailaisten opettama "vanha aadam" ei lähde ihmisestä itsestään, vaan on ihmisen ulkopuolinen voima. Vai totteleeko Jumalaa (lain kautta).

Nyt, helluntaiherätyksen kokenut, synnitön ihminen on jatkuvasti Jumalan kutsun ja "vanhan aadamin" houkutusten välissä ja vapaalla ratkaisuvallallaan hän voi valita, kumpaa tottelee. Joskus helluntailainen "erehtyy" / "lankeaa vanhan aadamin houkutuksiin", mutta hän ei tee syntiä, sillä hän on synnitön. "Jumala ymmärtää hänen erheitään ja virheitään" (tämä on jumalauta näiden omaa oppia, olen vuosikymmeniä kuullut tätä paskaa). Syntiä hän ei kuitenkaan tee, sillä syntiset eivät voi pelastua.

Nii, missä kohdin mainitaan Jeesus? "Ai, Jeesus? Jeesus... tota noin... siis Jeesushan on meidän herramme ja tota... on pelastanut meidät pois synnistä, ettemme enää syntiä tekisi, emmekä me teekkään...! Suksi helvettiin siitä soittamasta suutas! Taksin koloosi! Mitä sinulla on meidän kansamme tekemistä, sinä Jumalan pyhä?!"

• H4rr1
        Helluntai.harhat kirjoitti:

Tahto ja valinta kulkevat yhdessä. Vapaan ratkaisuvallan oppi opettaa, että ihmisellä on vapaa tahto, sillä vapaan ratkaisuvallan opettajat eivät tunnusta nk. perisyntiä.

He myöntävät, että olemassa jonkinlainen "vanha aadam", mutta tämä "vanha aadam" on siitä mystinen hahmo, että sekin on "vapaan ratkaisuvallan" alla. Ihminen voi siis valita, noudattaako hän "vanhan aadamin" kuiskutuksia, sillä helluntailaisten opettama "vanha aadam" ei lähde ihmisestä itsestään, vaan on ihmisen ulkopuolinen voima. Vai totteleeko Jumalaa (lain kautta).

Nyt, helluntaiherätyksen kokenut, synnitön ihminen on jatkuvasti Jumalan kutsun ja "vanhan aadamin" houkutusten välissä ja vapaalla ratkaisuvallallaan hän voi valita, kumpaa tottelee. Joskus helluntailainen "erehtyy" / "lankeaa vanhan aadamin houkutuksiin", mutta hän ei tee syntiä, sillä hän on synnitön. "Jumala ymmärtää hänen erheitään ja virheitään" (tämä on jumalauta näiden omaa oppia, olen vuosikymmeniä kuullut tätä paskaa). Syntiä hän ei kuitenkaan tee, sillä syntiset eivät voi pelastua.

Nii, missä kohdin mainitaan Jeesus? "Ai, Jeesus? Jeesus... tota noin... siis Jeesushan on meidän herramme ja tota... on pelastanut meidät pois synnistä, ettemme enää syntiä tekisi, emmekä me teekkään...! Suksi helvettiin siitä soittamasta suutas! Taksin koloosi! Mitä sinulla on meidän kansamme tekemistä, sinä Jumalan pyhä?!"

Anteeksi jos loukkasin. Tarkoitukseni oli vain pohtia käsitteitä. Enkä kuulu edes helluntaiseurakuntaan vaikka joku tuttavani kuuluukin. Enkä tiedä paljoa helluntalaisuudesta tai sen erosta luterilaisuuteen tai vapaaseurakuntaan tms. Enkä ole väittänyt olevani synnitön. Minä olen syntinen ja tarvitsen koko ajan Jeesuksen armoa ja rakkautta. Että haukut nyt väärää puuta. Enkä ole täällä riitelemässä enkä haukkumassa ketään. Puhtaasti pohdin asioita ja toivon että muutkin saavat pohtia kaikessa rauhassa, Hyvää viikonloppua sinulle kuitenkin ja pahoittelut vielä jos loukkasin jotenkin.

• Pohdin. Jos luoduilla olisi vapaa tahto, kuinka voisimme luottaa raamatullisiin aikatauluihin?

• H4rr1
        yurki1000js kirjoitti:

Pohdin. Jos luoduilla olisi vapaa tahto, kuinka voisimme luottaa raamatullisiin aikatauluihin?

Mielestäni vaikka olisi täysin vapaa tahto, niin Jumala on silti jo ennen syntymäämme nähnyt minkä valitsemme. Eli Hän tietää seuraavan valintani koska on nähnyt minun tekevän sen. Valintani olisi vapaa mutta se ei poistaisi sitä etteikö kaiken elämän Luoja ja Herra tietäisi sitäkin etukäteen. Siispä voisimme luottaa silloinkin Raamattuun täysin samalla lailla kuin ilman vapaata tahtoa.
        Nyt alkaa uuvuttaa tämä tahdon kanssa pohdinta. Taidan pitää taukoa aiheesta. :)
        Hyvää syksyä kaikille!

• Kiitos H4.

Ps. 139:16 Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut.

Pohdin: Kaikkivaltias päättää ja säätää.
        Päättelen: Sallimus = säätämys.

Jumala omistaa kaiken. Mikään ei toimisi ilman Häntä. Hän hallitsee kaikkea SUURELLA tarkkuudella (kts. 9:30 - 10:40).

https://www.youtube.com/watch?v=1zz8_MxcnzY&feature=youtu.be&t=9m30s

Näin ajattelen. En voi väittää, että ajatukseni ovat omiani. Enhän ole itseäni luonut.

• hienosäätöä

Päättelen: Sallimus = säätämys.

Jumalan sallimus ei mielestäni ole sama kuin kuin Jumalan tahto l. säätämys.
        Jumala on Raamatun mukaan päättänyt ja säätänyt paljon asioita, mutta aina Hänen tahtonsa ei ole toteutunut ihmisten tottelemattomuuden tähden. Silloin Jumala on vain yksinkertaisesti sallinut asiain tapahtua ihmisten mielen mukaisesti. Seuraukset ovat olleet sen mukaiset.

• Niinpä. Raamatussa on jänniä jännitteitä. Toisaalta Jumala toimii SUVEREENISTI. Toisaalta saatamme ajatella, että MEILLÄ on omaa valtaa. Hmm...

Ps. 139:16 Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut.

2Moos. 33:19 Hän vastasi: "Minä annan kaiken ihanuuteni käydä sinun ohitsesi ja huudan nimen 'Herra' sinun edessäsi. Ja minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, armahdan, ketä armahdan."

AMEN!

Biblia (1776) Ainoalle viisaalle Jumalalle, meidän Vapahtajallemme, olkoon kunnia, ja majesteetti, ja valta, ja voima, nyt ja kaikessa ijankaikkisuudessa, amen!

• Punainen lanka tässä asiassa on,- omaako ihminen uskon. Ihminen on synnin orja.

Jos tuota uskoa ei ole, niin luonollisesti ihminen ajattelee ihmisellä olevan vapaan tahtodon. Ihan LUONNOLLINEN ajattelitapa perusihmiselle. Ihmisellehän on kauhistus, että häntä määrätään / ohjataan. Tämä aivan sama tila ihmisessä heijastuu yhteiskunta elämässä. Murkkuikäisessä ihmisessä erikoisesti.

Niin, valehteliko Jeesus tässä asiassa. Ihminen on synnin orja. Orja ei koskaan ole saanut päättää ja suunnitella tulevaisuudesaan,- vaan tapahtumat ovat pudonneet eteen kuin manulle illallinen.
      Ihminen / ihmislaji siis kärsii syntiin lankeemuksen seurauksesta ja olemme määrätyt suolla tarpomaan määrätyksi ajaksi.

• Kiitos ML. Uskon, että Luojamme on uskomme alkaja ja loppuunsaattaja.

Biblia (1776) Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta.

Joh 15:16-19 Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi. Sen käskyn minä teille annan, että rakastatte toisianne. Jos maailma teitä vihaa, niin tietäkää, että se on vihannut minua ennen kuin teitä. Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa.

Joh. 3:3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa."

> Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut. Sillä ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt Poikansa kuvan kaltaisiksi, että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa; mutta jotka hän on edeltämäärännyt, ne hän on myös kutsunut; ja jotka hän on kutsunut, ne hän on myös vanhurskauttanut; mutta jotka hän on vanhurskauttanut, ne hän on myös kirkastanut. <

http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Room.8.html

Ef. 1:11 Hänessä me myös olemme saaneet perintöosan, ollen siihen edeltämäärätyt hänen aivoituksensa mukaan, hänen, joka vaikuttaa kaikki oman tahtonsa päättämän mukaan,

2Tim 1:7 Sillä Jumala ei ole antanut meille pelkuruuden henkeä, vaan voiman ja rakkauden ja raittiuden hengen. 1:8 Älä siis häpeä todistusta Herrastamme äläkä minua, hänen vankiaan, vaan kärsi yhdessä minun kanssani vaivaa evankeliumin tähden, sen mukaan kuin Jumala antaa voimaa, 1:9 hän, joka on meidät pelastanut ja kutsunut pyhällä kutsumuksella, ei meidän tekojemme mukaan, vaan oman aivoituksensa ja armonsa mukaan, joka meille on annettu Kristuksessa Jeesuksessa ennen ikuisia aikoja, 1:10 mutta nyt ilmisaatettu meidän Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen ilmestymisen kautta, joka kukisti kuoleman ja toi valoon elämän ja katoamattomuuden evankeliumin kautta, 1:11 jonka julistajaksi ja apostoliksi ja opettajaksi minä olen asetettu. 1:12 Siitä syystä minä myös näitä kärsin, enkä sitä häpeä; sillä minä tunnen hänet, johon minä uskon, ja olen varma siitä, että hän on voimallinen siihen päivään asti säilyttämään sen, mikä minulle on uskottu.

Ps. 16:10 Sillä sinä et hylkää minun sieluani tuonelaan etkä anna hurskaasi nähdä kuolemaa.

• näin.ymmärtänyt

Synti sanana ei käsittenä merkitse mitään vapaata tahtoa on ihmisellä sen mukaan miten pystyy soveltamaan ja ilmaisemaan.

• miksiköhän

Miksi Jeesus valehtelee????????

• yurki1000js
        miksiköhän kirjoitti:

Miksi Jeesus valehtelee????????

Oletko oikeassa? Mistä tiedät mikä on totta ja mikä on valhetta? Oletko Jumala? Mikä on absoluuttinen totuus?

Joh. 14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

Matt. 28:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      172
      7173
    2. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      68
      2951
    3. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      56
      2218
    4. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      67
      1405
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      365
      1346
    6. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      56
      1284
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      19
      1219
    8. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      17
      1030
    9. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      79
      1000
    10. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      998
    Aihe