Ovien vaihto vanhaan taloon

ovenvaihtaja

Meillä on 1980-luvun talo, johon pitäisi vaihtaa ovet. Emme itse osaa tai tiedä mitään asiasta, joten kyselen täältä :)

- Mistä ovet kannattaa tilata - valmistajilta, rautakaupasta, asennusfirmalta?
- Laittaako asennusfirma myös lukot yms. paikalleen?
- Otetaanko lukot vanhoista ovista vai pitääkö ne ostaa erikseen?
- Mikä on järkevä hinta neljälle ovelle valmiiksi asennettuina? Naapuri osti oven ja asennuksen K-Raudasta ja hintaa tuli yli 4000 €, vaikka ovet olivat ihan perusmallia.
- Kokemuksia valmistajista - mitä välttää, mitä suosia?
- Muita vinkkejä?

7

2389

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BauHerr

      Ensin pitää tietää mistä ovista on kyse: ulko-, väli- vai sisäovista.

      Sen jälkeen tulee tietää mahdolliset erityistarpeet: onko standardikokoa? Tarvitaanko palo-osastoivia ovia? Tuleeko ikkunoita, jne. Pitääkö olla murtosuojattu, jne jne.

      Oven asentaminen on teoriassa helppoa. Käytännössä voi tulla ongelmia.

      Standardikokoinen perusulko-ovi on karmeineen noin 350 euroa ja sen asentaa itse tunnissa. Sisäovet ovat karmeineen noin 60 - 80 euroa. Hinnat ovat noin sillä ehdolla, että osaa ostaa. Rahalöyskä saa ulko-oveen uppoamaan useita tuhansia euroja.

      Rakentaminen on yksi rikollisuuden muoto, joten mitään kiiteää hintaa ei millekään ole. Rautakauppa on basaarikauppaa. Jaat hinnan kolmella ja tarjoat sitä. Ainoa ero marokkolaiseen soukkiin on siinä, että kauppias ei välttämättä tarjoa teetä. Jos ostat paljon, kuten minä, niin sitten tarjoaa sitäkin.

    • olis.kiva.tietää

      Minkähän takia 1980-luvun taloon pitää vaihtaa ovet? Onko ollut tulipalo vai tulva noussut ja kastellut talon ulkoa ja sisältä?

    • ovenvaihtaja1

      Kiitos vastauksista ja tiedoista! Ulko-ovista siis kyse. Nykyisistä ovista näkyy pihalle oven ja karmin välistä ja vetää tietysti kivasti. Myös pinnat ovat varsin huonossa kunnossa nykyisissä.

      • BauHerr

        No siinä tapauksessa mittaat oven raamit ja katsot meneekö standardin mukaan. Arvaan, että on 10 x 21.

        Sitten katsot esimerkiksi ylijäämävaraston verkkosivuilta perushinnan, johon voit missä tahansa rautakaupassa tinkimällä pyrkiä. http://www.suomenylijaamavarasto.fi

        Ovien laaduissa on eroja, mutta ylijäämä myy usein myös parasta laatua. Ovien mainonnasta ei kannata maksaa, eivätkä kaikki merkkituotteet ole maineensa veroisia.

        Jos omistat vatupassin, terveet kädet ja työkaluja, ostat ovet pihalle kuljetettuina ja vietät viikonlopun asentaen.


      • kallishankinta

        ovenvaihtajat. Ei kovinkaan pitkää aikaa, kun halvat ulko-ovet ovat samassa kunnossa kuin nyisetkin. Nykyiset ovet voit maalata ja tiivistää. Vääriin oviin Binja lista tiivisteet. Halvalla paremmat, kestävemmät ja tiivimmät ovet kuin uudet teollisesti valmistetut halpatuotteet..


    • Kannattaa_huomioida

      Ulko-ovia ostaessa kannattaa muistaa, että ovissa ei saa olla MDF tai HDF levyjä.

    • KunnonOvet

      Täältä saa kaikki ovet räätälöidysti oman maun mukaan ja suomalaista laatua! Puusenpän tekemiä. Ja on kestänyt, tilatiin täältä ja tosi hyvää palvelua ja neuvoja. Erikoisovia myös. Kannattaa panostaa laatuun ovissa!
      http://www.ovivihanto.fi/ovet

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2986
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      84
      2731
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2188
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      20
      1763
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1469
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1312
    Aihe