Pyöräilijät opetelkaa liikennesäännöt

säännötonsääntöjä

Tosiaan nykyään törmää päivittäin pyöräilijöihin jotka ajaa suojatieltä yli ja olettaa että auto väistää vaikka autoilijalla ei ole väistämis velvollisuutta. Tänää meinasin keilata n.15 vuotiaan pojan kun ajoi suojatieltä alle painoin torvea jä västin nii se vaa näytti keskaria. On se vittu ku ei voi edes keskustas noudattaa liikenne sääntöjä. Ens kerralla en väistä koska oletan pyöräilijän väistävän liikennesääntöjen mukaan.

50

1230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • säännötonsääntöjä

      Tänään hyppäsi mummeli pyörätienjatkeen edessä pois pyöränselästä eli muuttui jalankulkijaksi mutta ei vaan Volvomies hidastanut ja antanut mummelin kävellä yli vaan odottelemaan joutui. Ei siis osannut volvomies liikennesääntöjä. Minä ajoin pyörällä toisest suunnasta, odotin toki, että volvomies menee ensin.

      • KadunKävelyKulkija

        Mikä on pyörätienjatke, miten se eroaa tavallisesta kadusta?


      • Log_
        KadunKävelyKulkija kirjoitti:

        Mikä on pyörätienjatke, miten se eroaa tavallisesta kadusta?

        Väistämissääntöjen kannalta pyörätien jatke ei eroa tavallisesta kadusta mitenkään. Onpahan vain merkitty kohta kadussa, jota pitkin pyöräilijät kulkevat.

        Tämähän se tuntuu olevan niin vaikea ymmärtää. Taannoisessa oliko se YLE:n vai Hesarin kyselyssä peräti 60% liikenteessä kulkijoista luuli pyörätien jatkeen vaikuttavan jotenkin väistämissääntöihin.

        On vain yksi erityisesti pyöräilijöitä koskeva sääntö, joka löytyy pykälästä 14. Pyöräilijän on väistettävä muuta liikennettä tullessaan pyörätieltä ajoradalle ellei muilla merkein (kolmio, piha, ...) tai säännöin (kääntyvä ajoneuvo) ole muuta määrätty. Ei luulisi olevan ylivoimaista, mutta näyttää se vain olevan sitä kaikille osapuolille.


      • YlityspaikkaSeOn
        KadunKävelyKulkija kirjoitti:

        Mikä on pyörätienjatke, miten se eroaa tavallisesta kadusta?

        Pyörätien jatke on polkupyöräilijöiden ajoradan ylityspaikka, vähän niin kuin suojatien on jalankulkijoiden ajoradan ylityspaikka.

        Pyörätien jatke ja suojatie voivat olla olemassa ilman toista mutta voivat toki sijaita tismalleen samassa kohtaa.


      • tätäsetar
        KadunKävelyKulkija kirjoitti:

        Mikä on pyörätienjatke, miten se eroaa tavallisesta kadusta?

        Kun tullaan pyörätieltä suojatielle,
        Tai toisella puolella katua on pyörätie,suojatien jälkeen.
        SITÄ KUTSUTAAN PYÖRÄTIEN JATKEEKSI.
        jOS AJELET LAINVASTAISESTI JALKAKÄYTÄVÄLLÄ JOUDUT
        TALUTTAMAAN PYÖRÄN SUOJATIELLÄ,JA JOS OLET ALLE 12V
        TALUTTAMINEN KOSKEE MYÖS SINUA,VAIKKA SAAT JALKAKÄYTÄVÄLLÄ AJAA.


      • Sopivasti_sekavaa
        KadunKävelyKulkija kirjoitti:

        Mikä on pyörätienjatke, miten se eroaa tavallisesta kadusta?

        Tämä on lähinnä ainoa määritelmä joka löytyy koskien pyörätien jatketta.

        "Pyörätien jatke merkitään kahdella valkoisella katkoviivalla. Merkinnällä osoitetaan pyörätieltä tulevalle polkupyöräilijälle ja mopoilijalle ajoradan ylityspaikka. Merkintää voidaan käyttää myös muissa polkupyöräilijälle ja mopoilijalle tarkoitetuissa ajoradan ylityspaikoissa.

        Jos pyörätien jatke merkitään suojatiemerkinnän rinnalle tai keskelle, suojatien puoleista katkoviivaa ei merkitä."

        Pyörätien jatke ei ole suojatie. Pyörätieltä kun tullaan jatkeelle, niin siinä ei ole mitään suojatietä, vaan pelkkä pyörätie jatke. ->> http://s33.postimg.org/ojb7re94f/Pyoratien_jatke_ilman_suojatieta.jpg

        Jos taas tullaan yhdistetyltä pyörätieltä ja jalkakäytävältä suojatielle, niin samassa kohtaa on useimmiten myös pyörätien jatke. Tämä voidaan merkata muutamalla eri tavalla. ->> http://s33.postimg.org/mv3dy4lyn/Pyoratien_jatke_ja_suojatie_yhdessa.jpg

        Kun yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä jatkuu toisella puolella ajoradan ylityskohtaa, voidaan perinteisistä suojatien täyspitkistä valkoviivoista huolimatta tulkita asia siten että samassa kohtaa on myös pyörätien jatke ja ylittää ajorata satulassa pysyen. Jos se taas ei jatku, on valitettavasti asiaan liittyen eriäviä tulkintoja siitä onko samassa kohtaa myös pyörätien jatke vai ei. Asiaan tulee parannus v2017 jälkeen kun siirtymävaihe päättyy ja jatke pitää aina olla oikein merkitty.


    • IkiVanhaPyöräilijäUkko

      Kun päivittäin pyöräilen suojatietä pitkin kadun yli, niin autoilijat aina kohteliaasti pysähtyvät ja antavat minun mennä ensiksi yli - kiitos siitä.

      • Log_

        Päälle ei tietenkään saa autolla ajaa, mutta onko se nyt kiitettävä tilanne jos IkiVanhaPyöräilijäUkko ajelee pyörällä suojatiellä ja ilmeisesti sitten myös kävelytiellä ja autot väistävät kun luulevat sen olevan heidän velvollisuus. Kaikki vastoin liikennesääntöjä, joiden pitäisi olla se yleisesti hyväksytty normi eli edellytys ennalta arvattavaan liikennekäyttäytymiseen.


      • moinaks

        Näin tulee autoilijan toimia,
        autossa on helppo istua vaikka "seisoo"
        mut yleensä autoilijalla seisoo järki.
        Nostan aina kättä kun auto pysähtyy päästämään
        kun ajan pyörällä tien yli.


      • Sinä et saa pyöräillä suojatiellä. Suojatiellä pitää pyörää taluttaa.


    • Kysynvaankenen

      2/3:ssa pyöräilijän ja autoilijan välisessä kolarissa autoilija on syyllinen. Kenen ennemmin kuuluisi opetella säännöt?

      • Pyöräilijän.pitäisi

        Yli puolessa tapauksista, syyllinen on pyöräilijä.
        Siitä on olemassa ihan oikea tutkimus, toisin kuin omassa väittämässäsi, joka on jonkun poliisin mielipide.


      • pelkkäähuuhaata

        Tuo on vain SINUN mielipide.


      • faktaa_ko
        Pyöräilijän.pitäisi kirjoitti:

        Yli puolessa tapauksista, syyllinen on pyöräilijä.
        Siitä on olemassa ihan oikea tutkimus, toisin kuin omassa väittämässäsi, joka on jonkun poliisin mielipide.

        Laita linkki niin ei tarvitse selitellä


      • Pyöräilijän.pitäisi

      • Lueskelin
        Pyöräilijän.pitäisi kirjoitti:

        Olepa hyvä:
        http://www.pori.fi/material/attachments/tekninenpalvelukeskus/ajankohtaistaliikenteesta/raportit/5uM9cAGfp/pyliikturvporissa021017.pdf

        S. 49
        5.7 Porin pyöräilyonnettomuusselvityksen yhteenveto
        Väistämisvelvollisuuksien perusteella pyöräonnettomuuksista ei voida syyttää vain toista osapuolta. Onnettomuustilanteissa autoilijat ja pyöräilijät ovat suurin piirtein yhtä usein väistämisvelvollisia. Autoilija oli väistämisvelvollinen 48 %:ssa onnettomuuksista ja pyöräilijä 52 %:ssa.


    • Järjenkäyttö

      Minulle autoilijana on itsestäänselvyys, että autolla väistetään aina kävelijöitä ja pyöräilijöitä.

      Tässä nimenomaisessa asiassa tieliikennelaki ei perustu järkisyihin vaan tällä halutaan ajaa vakuutysyhtiöiden etuja.

      Eli omaakin järkeä saa käyttää vaikka lainlaatijalla olisi pää syvällä perseessä.

      • Log_

        Päälleajoa pitää tietenkin aina välttää. Omien sääntöjen soveltaminen menee kuitenkin vaaralliseksi silloin kun tällä perusteella jättää väistämättä tai siirtää vastuun vastapuolelle.

        Minusta olisi vain kaikin puolin selkeämpää jos kaikki vain menisivät yhteisten säääntöjen mukaan. Silloinkin kun väistää vaikka ei tarvitse, luo vain epäselvyyttä ja hämmennystä. Entä jos se väistämisvelvollinen luulee seuraavassakin samanlaisessa risteyksessä saavansa mennä ensin?


      • Log_

        Selvennykseksi kerrotaan vielä, että olen itse aktiivinen työmatkapyöräilijä enkä kaipaa autoilijoiden pysähtyvän minun takia silloin kun olen itse väistämisvelvollinen. Molempien pysähtyminen on vain turhaa ajan haaskausta ja liikenteen hidastamista.

        Autolla ajaessani en väistä väistämisvelvollisia, mutta varaudun tietenkin yllättäviin tilanteisiin parhaani mukaan. Ruuhkat ja muut poikkeustilanteet vaativat tietenkin joskus joustamista, mutta silloinkin joustan aina itse. En koskaan edellytä joustoa toisilta.


      • Laki_ja_säännöt

        Minulle on taas itsestäänselvyys että toimitaan sääntöjen mukaan. Oman työmatkani kohdalla on useita suojatie ja pyörätien jatke kohtia joissa pyöräilijä väistää autoja mutta autot väistävät jalankulkijoita. Samassa kohtaa on pyöräilijöillä siis eri väistämisvelvollisuudet jalankulkijoihin verrattuna.


      • zxcvbfg
        Log_ kirjoitti:

        Päälleajoa pitää tietenkin aina välttää. Omien sääntöjen soveltaminen menee kuitenkin vaaralliseksi silloin kun tällä perusteella jättää väistämättä tai siirtää vastuun vastapuolelle.

        Minusta olisi vain kaikin puolin selkeämpää jos kaikki vain menisivät yhteisten säääntöjen mukaan. Silloinkin kun väistää vaikka ei tarvitse, luo vain epäselvyyttä ja hämmennystä. Entä jos se väistämisvelvollinen luulee seuraavassakin samanlaisessa risteyksessä saavansa mennä ensin?

        kyllä se kohta saa mennä ensin,laki muuttuu
        auto väistää aina kevyempää.


      • nykysäännötvoimassanyt
        zxcvbfg kirjoitti:

        kyllä se kohta saa mennä ensin,laki muuttuu
        auto väistää aina kevyempää.

        Odotella sitten sitä, jos laki joskus muuttuu, siihen asti ajataan nykysääntöjen mukaan, jookos?


      • Palauta.ajokorttisi

        Ole ystävällinen ja vie ajokorttisi poliisille hävitettäväksi.
        Juuri kaltaistesi, omia liikennesääntöjä noudattavien vuoksi, sattuu onnettomuuksi.

        Ymmärrätkö, että omalla toiminnallasi annat liikennesääntöjä.osaamattomalle pyöräilijälle väärän käsityksen väistämisjärjestyksestä?

        Juuri sen takia pyöräilijä ajaa jonkun toisen, lakia noudattavan, autoilijan alle.
        Sinä olet siihen syyllinen!


      • C1R
        zxcvbfg kirjoitti:

        kyllä se kohta saa mennä ensin,laki muuttuu
        auto väistää aina kevyempää.

        Kaikkein selkeintä olisi, että pyöräilijä väistää aina autoa ja auto väistää kuten nykyäänkin aina jalankulkijaa. Nykysäännöstö pyöräilijän osalta on liian sekava. Liikennevalot ja etuajo-oikeusmerkit olivat poikkeuksia yleissääntöön. Olen pyöräilijä, joka ajaa silloin tällöin myös autolla.


    • 7879ghigid

      Tänään taas neljä! pyöräilijää ajoi sekamuodostelmassa ajoradalla vaikka vieressä oli pyörätie! Vitun taliaivot!

      • Jalanjapyörällä

        Tänään taasen monet pyöräilijät ajoivat jalkakäytävällä Tikkurilassa vaikka vieressä on ajorata, jossa ei ollut edes montaa autoa. Eräässä kohtaa kävellessäni jalkakäytävällä vastaan tuli nuori pariskunta pyöräillen rinnakkain eivätkä meinanneet väistää minua jalankulkijaa. Viime tipassa mies siirtyi jalkakäytävältä ajoradalle ja huusi minulle, että katso eteesi! Kuka on väistämisvelvollinen jalkakäytävällä? Polkupyörä on ajoneuvo, joten sillä ei saa ajaa jalkakäytävällä. Vain alle 12-vuotias ellei siitä ole haittaa! Pidin parikunnalle saarnan liikennesäännöistä, mutta olivat edelleen sitä mieltä, että minä väistän vaikka V...N taliaivot ajoivat jalkakäytävällä. Lisäksi polkupyöräilijä on aina väistämisvelvollinen ajoneuvona jalankulkijaan nähden eikä päälleajo-oikeutta ole. Pyöräilijät valittavat täällä keskustelupalstoilla, kun autoiljat eivät väistä heitä tai ajavat päälle, mutta itse syyllistyvät jatkuvasti samaan. Väylän alussa ei ollut mitään liikennemerkkiä, joten Suomen lain mukaan se on silloin jalkakäytävä. Pyöräillessäni en koskaan aja jalkakäytävällä ja hengissä olen vielä vaikka ajan ajoradalla.


      • Log_

        Hyvä että olet pyöräillessäsi hengissä selvinnyt vaikka et väistä autoja ja ajat päälle. Tokihan tarkoitat myös itseäsi pyöräilijänä kun teit yleistyksen pyöräilijöiden ajotavaoista...


      • SpandexOhjus
        Jalanjapyörällä kirjoitti:

        Tänään taasen monet pyöräilijät ajoivat jalkakäytävällä Tikkurilassa vaikka vieressä on ajorata, jossa ei ollut edes montaa autoa. Eräässä kohtaa kävellessäni jalkakäytävällä vastaan tuli nuori pariskunta pyöräillen rinnakkain eivätkä meinanneet väistää minua jalankulkijaa. Viime tipassa mies siirtyi jalkakäytävältä ajoradalle ja huusi minulle, että katso eteesi! Kuka on väistämisvelvollinen jalkakäytävällä? Polkupyörä on ajoneuvo, joten sillä ei saa ajaa jalkakäytävällä. Vain alle 12-vuotias ellei siitä ole haittaa! Pidin parikunnalle saarnan liikennesäännöistä, mutta olivat edelleen sitä mieltä, että minä väistän vaikka V...N taliaivot ajoivat jalkakäytävällä. Lisäksi polkupyöräilijä on aina väistämisvelvollinen ajoneuvona jalankulkijaan nähden eikä päälleajo-oikeutta ole. Pyöräilijät valittavat täällä keskustelupalstoilla, kun autoiljat eivät väistä heitä tai ajavat päälle, mutta itse syyllistyvät jatkuvasti samaan. Väylän alussa ei ollut mitään liikennemerkkiä, joten Suomen lain mukaan se on silloin jalkakäytävä. Pyöräillessäni en koskaan aja jalkakäytävällä ja hengissä olen vielä vaikka ajan ajoradalla.

        Jos ao kohdassa ei aikuinen uskalla pyöräillä muualla kuin jalkakäytävällä, on pyörä syytä jättää telineeseen.

        https://www.google.com/maps/@60.2931996,25.0407336,3a,75y,284.22h,87.29t/data=!3m6!1e1!3m4!1smZS-IvQbIGooIz6Fsql9Mg!2e0!7i13312!8i6656


      • mecnaksia
        Jalanjapyörällä kirjoitti:

        Tänään taasen monet pyöräilijät ajoivat jalkakäytävällä Tikkurilassa vaikka vieressä on ajorata, jossa ei ollut edes montaa autoa. Eräässä kohtaa kävellessäni jalkakäytävällä vastaan tuli nuori pariskunta pyöräillen rinnakkain eivätkä meinanneet väistää minua jalankulkijaa. Viime tipassa mies siirtyi jalkakäytävältä ajoradalle ja huusi minulle, että katso eteesi! Kuka on väistämisvelvollinen jalkakäytävällä? Polkupyörä on ajoneuvo, joten sillä ei saa ajaa jalkakäytävällä. Vain alle 12-vuotias ellei siitä ole haittaa! Pidin parikunnalle saarnan liikennesäännöistä, mutta olivat edelleen sitä mieltä, että minä väistän vaikka V...N taliaivot ajoivat jalkakäytävällä. Lisäksi polkupyöräilijä on aina väistämisvelvollinen ajoneuvona jalankulkijaan nähden eikä päälleajo-oikeutta ole. Pyöräilijät valittavat täällä keskustelupalstoilla, kun autoiljat eivät väistä heitä tai ajavat päälle, mutta itse syyllistyvät jatkuvasti samaan. Väylän alussa ei ollut mitään liikennemerkkiä, joten Suomen lain mukaan se on silloin jalkakäytävä. Pyöräillessäni en koskaan aja jalkakäytävällä ja hengissä olen vielä vaikka ajan ajoradalla.

        Väylän alussa ei ollut mitään liikennemerkkiä, joten Suomen lain mukaan se on silloin jalkakäytävä. Pyöräillessäni en koskaan aja jalkakäytävällä ja hengissä olen vielä vaikka ajan ajoradalla.

        Jos ei ole mitään merkkiä niin se ei ole kulkuväylä jalankulkijallekaan.


      • menenvain
        mecnaksia kirjoitti:

        Väylän alussa ei ollut mitään liikennemerkkiä, joten Suomen lain mukaan se on silloin jalkakäytävä. Pyöräillessäni en koskaan aja jalkakäytävällä ja hengissä olen vielä vaikka ajan ajoradalla.

        Jos ei ole mitään merkkiä niin se ei ole kulkuväylä jalankulkijallekaan.

        Korotettua jalkakäytävää ei tarvitse merkitä liikennemerkillä 421 Jalkakäytävä. (TLA 18 §)


    • Kärelläänkö

      Yritti tuossa päivällä pyöräilijä jalkakäytävällä tunkea autoni alle. ei ollut vakaumukseltaan kummoinen tyyppi, jarrutti ja väistöi mallikkaasti. Paikka on tuttu. Kevyenliikenteen väylälle on ennen suojatietä, molemmin puolin, laitettu kärkikolmiot hillitsemään päätöntä ajoa. Melkoisen saletti paikka kopsauttaa pyöräilijän päälle. Pyöräilijällä on normi väistämisvelvollisuus ja lisänä vielä kärkikolmio tehosteena.
      Auttoilija tietää että eihän polkupyörilijällä ole mitään vahinkoja korvaavaa vakuutusta. Niimpä vahingot maksetaan autoilijan vakuutuksesta ja bonukset tippuu. Näin se ihme kyllä taia vaan olla.

    • maskilo

      Miksi jalkakäytävällä autolla ajat

      Yritti tuossa päivällä pyöräilijä jalkakäytävällä tunkea autoni alle

    • Jalanjapyörällä

      Alla olevasta osoitteesta löytyy erään itsekkään pyöräilijän kolumni otsikolla Sopu sijaa antaa. Silti hän on sitä mieltä, että pyörällä voi ajaa oman turvallisuuden vuoksi jalkakäytävällä. Eikö Sopu sijaa anna meinaa myös, että pyöräilijä ajaa ajoradalla ja autoilijat antavat tilaa? Ehkä kirjoittajan kannattaa jatkossa kulkea vain julkisilla.

      http://www.metro.fi/kolumnit/a1462497216576

      • sekäautoletfillaril

        Eniten harmittaa kun autoilijat eivät kunnioita ajoradalla pyöräileviä kun heidät on velvoitettu siellä pyöräilemään.


    • tuurilla.ne.laivatkin

      Kyllä siellä Töölön sairaalassa on aikaa sitten miettiä oikeita liikennesääntöjä.

    • Typerät_naurattajat

      No, jos et väistä ja ajat päälle, kumpi on syyllinen! Mä oletan että kumpikin, mutta sinä eniten.

      Sitten oli äskettäin tapaus, jossa joku oli pysähtynyt suojatien (niin onko siinä pyörätien jatke, se on epäselvää, uutisessa ei puhuttu kuin suojatiestä) edessä ja antanut pyörällä liikkuneelle vanhukselle (edelleen ei kerrota oliko vanhus odottanut tietä annettavan siis ollut seisaallaan pyörän vieressä vai ajanut suoraan tien yli, vai oliko kenties sitten taluttanut kuitenkin pyöräänsä tien yli) mahdollisuuden ylittää tie suojatien kohdalla. No, tämän autoilijan taakse tullut autoilija oli lähtenyt edessänsä olevaa ohittamaan kaksikaistaisella tiellä, siis tiessä ei ole kuin kaksi kaistaa, kaksisuuntainen liikenne, ja ajoi pyörällä olleen kuoliaaksi. No, tässä nyt sitten tulee mieleen, että entäs jos se ohitettu autoilija olisi antanut tietä lapselle, jota ei edes näy sinne takana olevalle, jos pyörällä liikkeellä ollut vanhus oli ajanut tien yli, niin hänenhän olisi pitänyt jopa näkyä sille ohittajalle... No, mitenkähän tässä kansa suhtautuisi, jos kyseessä olisi ollut lapsi! Nyt ainakin eräissä nettiryhmissä, ei-julkisissa, on heti lähdettu nostamaan esiin jotain jonkun poliisin kirjoitusta että "mitenkähän tämä asia teille pyöräilijät kaaliin menisi, ettei se suojatie ole suojatie teille jos ajatte pyöräänne, teitä ei tarvitse väistää" - siis tyypit, jotka itse tuskin pyörää koskaan ajavatkaan, lähtevät syyttämään pyöräilijöitä tässäkin tilanteessa!

      No, siis sanoin jo: Tyypit, jotka itse eivät pyörällä aja, sillä ainakin tässä kaupungissa kunniallinen, rikas ja varakas, työssä käyvä tyyppi ajaa vain autolla! Fillarilla liikkuvat vain kakarat ja köyhät, luuserit! Ja niin ollaan, että autoilija tietää säännöt! Siksi kun sillä on ajokortti!

      • niin_naurattaa

        Tähän lisään vielä sen, että saman kaltainen keskustelu käytiin nettiryhmässä viime vuoden kesän loppupuolella. No, mun mielestä pyöräilevänä tyyppinä, sen keskustelun jälkeen alkoi niin kuin tuntumaan, että autoilijat rupesivat entistä härskimmiksi, kiilasivat eteen jopa silloin kun pyöräilijällä oli heidän kanssansa vihreä valo, ja kääntyivät siis eteen! Viime tingassa tungetaan eteen!

        Entäs sitten se sääntö, vai olenko ymmärtänyt tämän säännön väärin, että suojatien tai pyörätien jatkeen päälle ei saa jäädä autollansa venailemaan sitä kääntymispaikkaa odotellessansa. No, siinä sitten aikuiset ja kakarat pyörineen tunkevat sen venailevan auton takaa päästäkseen tien yli siitä missä heillä on oikeus tie ylittää! Onkos vaaran paikka! KYLLÄ AUTOILIJA TIETÄÄ SÄÄNNÖT!


      • pälä_pälä

        Vielä yksi lisäys, tästä nettiryhmästä. Joku sanoi, että kerran kun hän antoi pyöräilijälle tietä, jotta tämä pääsi tien yli, niin poliisi oli kuulemma sitten tullut tälle tienantajalle huomauttamaan, että älä tee noin, ei ne muuten ikinä opi...

        No, nyt tuli itselle mieleen, että kerran kun olin pyörällä liikkellä (aivan varmasti pyörällä, vaikka kävelenkin tuota reittiä usein, mutta nyt olin pyörällä) ja olin tulossa tienylitykseen niin siellä autotiellä poliisin maija rupesi hidastelemaan ja tietä antamaan jo pitkän matkan päästä! "Älä tee noin, ei ne muuten opi!"

        Toisaalta sitten kyllä itseäni tällaisena mummovauhtisena pyöräilijänä naurattavat ne autoilijat, jotka minun ajaessani pyörätiellä ja he ovat tulossa selkäni takaa autotiellä tai joskus jopa edestä päin risteykseen, jossa minä olisin menossa tien yli ja he kääntymässä, niin nämä rupeavat venaamaan minua siihen tien ylitykseen vaikka olisin vielä kymmenien metrien päässä. Ikään kuin iskisin ison vaihteen päälle just siinä kohden... No, taitavat olla tottuneita niihin hirvittäviin maantiekiitäjiin, jotka sitten taas eivät itse huomioi hitaampia pyöräilijöitä näiden kanssa samoilla pyöräteillä liikkuessaan!


      • muutama--huomio

        Pyörän taluttaja on jalankulkija ja suojatien yli pyrkiville jalankulijoille pitää antaa esteetön kulku yli. Heitä ei saa mitenkään estää tai häiritä.

        Pyörän päällä oleva on taas pyöräilijä eikä jalankulkija ja pyöräilijöitä ei koske suojatiesäännöt laisinkaan.

        Päälleajo-oikeutta ei sitten ole kenelläkään, vaikka toinen mokaa ja tekee vääin. On vain velvollisuus välttää onnettomuus.


      • tosiaankin

        Pyöräilijät ovat omaa syytään suurin osa lainsuojattomia, joita autoilijat joutuvat varomaan ja väistämään, ettei tulisi ruumiita. Kun pyöräilijät ymmärtäisivät sen, että laskeutumalla alas pyörän päältä ja taluttamalla pyörää suojatiellä, heillä olisi kaikki jalankulkijan oikeudet ja laki puolellaan vahingon sattuessa.
        Poliiseillakaan ei ilmeisesti ole resursseja ennaltaehkäisevään ja valistavaan työhön tässä asiassa.


      • kdkdjekek
        tosiaankin kirjoitti:

        Pyöräilijät ovat omaa syytään suurin osa lainsuojattomia, joita autoilijat joutuvat varomaan ja väistämään, ettei tulisi ruumiita. Kun pyöräilijät ymmärtäisivät sen, että laskeutumalla alas pyörän päältä ja taluttamalla pyörää suojatiellä, heillä olisi kaikki jalankulkijan oikeudet ja laki puolellaan vahingon sattuessa.
        Poliiseillakaan ei ilmeisesti ole resursseja ennaltaehkäisevään ja valistavaan työhön tässä asiassa.

        2/3 pyöräilijän ja autolijan välisessä törmäyksessä vika löytyy penkin ja ratin välistä.


      • näintäällätänään
        muutama--huomio kirjoitti:

        Pyörän taluttaja on jalankulkija ja suojatien yli pyrkiville jalankulijoille pitää antaa esteetön kulku yli. Heitä ei saa mitenkään estää tai häiritä.

        Pyörän päällä oleva on taas pyöräilijä eikä jalankulkija ja pyöräilijöitä ei koske suojatiesäännöt laisinkaan.

        Päälleajo-oikeutta ei sitten ole kenelläkään, vaikka toinen mokaa ja tekee vääin. On vain velvollisuus välttää onnettomuus.

        ÄLÄ NYT HELVETIN TOLLO LEVITÄ TÄÄÖÖÄ VÄÄRÄÄ TIETOA!

        OPETTELE TIELIIKENNELAKI!!!!!!


      • Vai.tietoa

        Mitä tietoa? Tuohan on jonkun toimittajan artikkeli, ilman minkäänlaisia lähdetietoja.
        Arvo: 0 (nolla).


    • Jalanjapyörällä

      Katselin tuossa yhtenä iltana saksalaista kanavaa ja siellä tuli Hampurissa olleesta polkupyöräratsiasta. Melkein kaikki pyöräilijät noudattivat liikentesääntöjen (Suomessa päinvastoin) ja ajoivat joko ajoradalla tai pyöräkaistalla tilanteen mukaan. Tässä muutama esimerkki: Eräs pyöräilijä ajoi punaisia päin ja sai 60 euron sakot. Toinen taasen ajoi n. 20 m jalkakäytävällä ja sai myös 60 euron sakot. Suomessa annetaan useimmiten vain huomautus silloin harvoin kun pyöräilijöiden rikkeisiin puututaan eli viikko/vuosi.

    • Tähhhh

      Olen ehdottanut n 10 v sitten että pyöräilijöillä pitää olla pyöräily ajokortti/ ajolupa tms. Minua haastateltiin svenska talare kanavalle. Näen päivittäin Töölö-Hakaniemi välillä todella törkeää käytöstä pyöräilijöiltä. Muutama esimerkki: pyörätie on, pyöräilijä ei käytä sitä. Miten kävisi jos autoilija ei käytä ajotietä? Pyöräilijä ajaa punaisia päin, miten käy jos autoilija ajaa punaisia päin? Pyöräilijä ei pysähdy suojatien eteen, miten käy jos autoilija tekee saman toisen pysähtyessä suojatien eteen. Voin jatkaa listaa loputtomiin mutta edelleen 2016: Pyöräilijöille ajokortin tyyppinen ratkaisu, miten on mahdollista että yksi ryhmä ajaa liikenteessä ilman tietoutta edes perussäännöistä?

      • kysyn--vaan

        > Pyörätie on, pyöräilijä ei käytä sitä. Miten kävisi jos autoilija ei käytä ajotietä?

        Joskus olen nänyt näitäkin tapauksia että autoilija ajaa jalkakäytävällä tai kevyenliikenteeväylällä.

        > Pyöräilijä ajaa punaisia päin, miten käy jos autoilija ajaa punaisia päin?

        Lähes viikoittain näkee kun autoilija ajaa päin punaisia.

        > Pyöräilijä ei pysähdy suojatien eteen, miten käy jos autoilija tekee saman toisen pysähtyessä suojatien eteen.

        Näitäkin näkee silloin tällöin.

        Todistettavasti autoilijoiden seasta löytyy heitä jotka eivät suostu sääntöjä noudattamaan vaikka ovat saaneet koulutuksen aiheesta. Koulutus ei ole tae siitä että tehdään fiksuja ratkaisuja.

        Lapset liikkuvat myös pyörillä. Velvoitetaanko heidät myös ymmärtämään tieliikennelain pykälät?


    • Tähhhhh2

      Yleensäkin mielestäni pitää olla ratkaisuehdotuksia mikäli valittaa jostakin asiasta. Ehdotukseni on ( ihmetys muuten että liikenteessä yksi ryhmä ajelee tietämättä liikennesäännöistä tuon taivaallista, miksi autoilijan pitää suorittaa autokoulu?) Otan yhteyttä lainsäätäjiin tässä asiassa. Odotellaan ratkaisua.

    • rekimini

      Päiväkoteihin jo kevytliikennekasvatus, kertaus ala-asteella, ja sitten vielä yläasteella. Toki opettajana pitäisi olla joku virallinen henkilö, koska moni aikuisistakaan ei osaa kevyenliikenteen sääntöjä. Toki varsinkin niitä pyöräilysääntöjä kannattaisi yksinkertaistaa.

    • takaisin.ajoradalle

      - Kevyen liikenteen väylät toimivat lumettomana aikana työkoneiden parkkipaikkoina siellä, missä ajorata (ns. "autotie") on asvaltoitavana tms., lastaus- ja purkupaikkana, aukirevittynä kaukolämpöjohtokaivantona tai vastaavana suuren osan kesästä.

      - Metro-lehden bloggaajan kaltaiset henkilöt oikeuttavat oman toimintansa "pelkäämiseen" vetoamalla (pyöräily jalkakäytävällä) -- ts. voivat vaarantaa muita, koska itse pelkäävät. Tai sitten että "noudattavat sääntöjä silloin, kun ne ovat järkeviä". Säännöistä saa järkeviä osallistumalla niiden laatimiseen. Tai ottamalla selvää, miksi ne tuntuvat järjettömiltä (kuitenkin suurin osa noudattaa niitä).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1980
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1539
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      140
      1397
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1318
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1250
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      273
      1067
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      992
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      120
      968
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      957
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      49
      787
    Aihe