Vanhusten kohtelu

eemeliepäm

Vanhukset ovat kohderyhmä, joka joutuu rasistisesti kohdelluksi. Tälläkin palstalla on uhkailtu tarpeesta upottaa suolakaivoksiin.

Törkeät vihapuheet loukkaavat ihmisarvoa, pahoittavat mieltä ym. Ylläpito ei jouda, eikä juuri haluakaan ryhtyä estotoimiin. Kirjoittajien tulisi itse harkita sanansa.

39

422

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lorenaa

      Olemme nuorekkaita, täynnä täyttä virtaa ja elämän iloa, virallinen vanhusikä alkaakin vasta 85 ikävuoden jälkeen! Näillä eväillä mennään!

      Muuten kyllä sen huomaa kun on täyttänyt 70v, kaikissa palvelupisteissä pidetääm usein hiukan huollettavina. Sairaudet on eri juttu - niitäpä ei saa mainostaa kun on yli 70v. Julkkikset sirastuessa hakeutuvat naisten lehtien lööppeihin mtv:tä myöten.
      Niinhän se menee kun sairastuu tai muuten menee hieman matalalentoa, läheisten ja ystävien myötätunto auttaa hyvin paljon vastoinkäymisissä. Hakeutuu eri tahoille josta tukea voi saada. Pidän hiukan huonosti ajateltuna - toimittunakin kun solvaamme kanssakulkijoita, ystäviä tms tapauksia.'

      Pidetään rinta rottingilla, leuka pystyssä, sillä elämänkokemuksia ja niistä selviytyneenä on aihetta jatkaa matkaa kaikkien myönteisten kokemusten siivittämänä.

      Motto: "Pää pystyyn leuka niskarangan jatkona", virtaa riittää kohdata vastoinkäymiset täydellä teholla, ei meitä kukaan muu auta itsenäisenä sitä on selvittävä.

    • patruunassa_voimaa

      Niin se oli sotahommissakin - ei hylsyillä palon merkitystä ollut.

    • Taidat olla virkeä terve nuorekas. Kun itse olen vammainen, huonokuntoinen ja osin rujon näköinenkin, olen kuin 3 kertaa vanhus.

      Täällä palstallakin tuo vammaisuus tuodaan korostetusti esiin, jos se tiedetään

      • Niin, ikähän jo meillä vammautumattomillakin asettaa vääjäämättä omat rajoituksensa kunnosta riippuen.

        Mutta olethan ruune ottanut selvää oikeuksistasi saada apuvälineitä liikkumisessa, esim. sähköpyörätuolia? Ei elämä saisi liian vaikeaksi muodostua omassa kodissa asuessaan ❤️

        Ota nyt selvää kaikista oikeuksistasi, ehkäpä on uuden ratifioinnin myötä tullut uusia mahdollisuuksiakin ! heippa ja hyviä öitä 🙂


      • sini-sirkku kirjoitti:

        Niin, ikähän jo meillä vammautumattomillakin asettaa vääjäämättä omat rajoituksensa kunnosta riippuen.

        Mutta olethan ruune ottanut selvää oikeuksistasi saada apuvälineitä liikkumisessa, esim. sähköpyörätuolia? Ei elämä saisi liian vaikeaksi muodostua omassa kodissa asuessaan ❤️

        Ota nyt selvää kaikista oikeuksistasi, ehkäpä on uuden ratifioinnin myötä tullut uusia mahdollisuuksiakin ! heippa ja hyviä öitä 🙂

        Kyllä minun asiani ovat ratifioimattakin ajan tasalla.

        Olen joskus huomautellut joitakin kirjoittajia kirjoitusvirheistä ym. ja palstalaiset syytävät henkilökohtaisia loukkkauksia ikään kuin vastineeksi.
        Aika uskomatonta! Yhteen huomautukseen tulee kymmenkertainen henkilökohtaisten loukkausten määrä, muka perustellen.
        Itselläni "sininen" nimimerkki, pelkureilla liirumlaarumit.


      • No, hyvä että on ajantasalla! " No joo, pyri nyt muistamaan kiukultasi, ihmisiä järkyttäneet hirmuteot maailmalla, minä en kaipaa kenenkään henk.koht. meriselityksiä, kurssini on muutenkin selvä!

        Vasta tässä hörpin omenamehua heräillen, kun viime yönä hyttynen löysi minut :D Vuosiin en olekaan kuunnellut sen ininää! Taisi äkäseen peiton heilautukseen viimein toeta.


    • vastylii

      Emmehän me ole vanhuksia ja minä ainakin kohtelen oikeita vanhuksia kunnioittavasti. Eikä vanhuksellakaan ole oikeutta odottaa, että kaikki on sallittua, kaikki palvelevat yms,niin metsä......

    • monisairas-

      Itse sen vammaisuutesi joka ketjuun tunget, vaikea kenenkääm olla tietämättä. Vammaisille antaa yhteiskunta paljon tukea syntymästä saakka , turha esiintyä marttyyrina. Etkös sinä ole töihinkin pystynyt ja harrastamut tanssia. Joku muu sinua rajoittaa , ilmeisesti itsesääli, katkeruus ja kateus.

      • Monisaraalle
        Olen lapsena sairatanut halvauksen, polion. Olen työn ohella opiskellut insinööriksi. Enempää en ole jaksanut.

        Voikaa paremmin te, joille terveyttä on suotu, Antakaa sille arvo omassa arjessanne!


      • Pieni täydennys. Suoritin aikuisena työn ohessa teknisen opiston. Tilaisuuksia opiskeluun lapsenaja nuorena ei ollut.

        On minulla vammaisia ikätovereita, jotka ovat saaneet aikuisina opiskelumahdollisuuden, täydet kustannuksetnkorvaten.

        Minun onneton pohjakoulutukseni, supistettu kansakoulu, vammaisuus ja köyhyys oli aikanaan esteenä.


    • jakolasku

      Ruune nyt itse toit terveystietosi esille, kaikki eivät tiedä että sairastat.
      Monet ei tiedä mitenkä vammaiseen tulee suhtautua.
      Olen ollut monessa paikassa missä on sairaita ihmisiä mutta näissä asioissa olen sopeutuvainen. Ei fyysinen sairaus idiootiksi tee. Eri asia jos on kehitysvammainen.
      Meitä on moneksi yhteiskunnassamme ei ole sijaa vanhuksille, sairaille, työttömille tms. Päättäjämme on kylmäverisiä riistäjiä. Palvelut heikkenee ja ne vähätkin on lähes saavuttamattomat. Huonokuntoiset vanhukset asuu yksin kotona koska se tulee halvemmaksi yhteiskunnalle. Hoitoahan tämä ei ole vaan heitteillejättö! Yksin saa kupin heittää nurkkaan kun sen aika on.

      • Vähän pahasti sanottu. Ei kehitysvammaistakaan saa pitää idioottina. Kehitysvammaiset saattavat selvitä elämänsä siinä kuin ns. normaalitkin.

        Jokainenhan täällä kirjoittaa tahtonsa mukaan.
        Yllättävää minusta, jos jonkun kimppuun käydään hänen sairautensa vuoksi. Palsta on henkireikä varmaan monelle yksin elävälle tai liikuntarajoitteiselle.

        Aika pessimistinen puheenvuoro jakolaskulta. Olemmeko tosiaan noin syrjään paiskattuja? Kunhan vaalipuheeet alkavat, saamme kuulla että olemme yhteisömme voimavara ja harmaita hapsiamme kunnioitetaan liikuttavalla tavalla. Kaikkia palveluita tullaan kehittämään, apuväkeä ja hoivaa lisätään runsaalla kädellä, kunhan vain äänestämme oikeaa puoluetta.

        Vanhuuden vaivoja en vielä ole joutunut kokemaan, olen toistaiseksi omilla jaloillani ja vastaan asioistani itse. Miten sitten käy, kun ei enää onnistu.
        Riistäväkö päättäjät minuakin ja miten? Kyllä tämän päivän ikäihmiset kuitenkin ovat paremmasa turvassa kuin ennen vanhaan, jolloin terveyskeskuksista ei edes unta nähty.


      • Ramoona_
        Makriina kirjoitti:

        Vähän pahasti sanottu. Ei kehitysvammaistakaan saa pitää idioottina. Kehitysvammaiset saattavat selvitä elämänsä siinä kuin ns. normaalitkin.

        Jokainenhan täällä kirjoittaa tahtonsa mukaan.
        Yllättävää minusta, jos jonkun kimppuun käydään hänen sairautensa vuoksi. Palsta on henkireikä varmaan monelle yksin elävälle tai liikuntarajoitteiselle.

        Aika pessimistinen puheenvuoro jakolaskulta. Olemmeko tosiaan noin syrjään paiskattuja? Kunhan vaalipuheeet alkavat, saamme kuulla että olemme yhteisömme voimavara ja harmaita hapsiamme kunnioitetaan liikuttavalla tavalla. Kaikkia palveluita tullaan kehittämään, apuväkeä ja hoivaa lisätään runsaalla kädellä, kunhan vain äänestämme oikeaa puoluetta.

        Vanhuuden vaivoja en vielä ole joutunut kokemaan, olen toistaiseksi omilla jaloillani ja vastaan asioistani itse. Miten sitten käy, kun ei enää onnistu.
        Riistäväkö päättäjät minuakin ja miten? Kyllä tämän päivän ikäihmiset kuitenkin ovat paremmasa turvassa kuin ennen vanhaan, jolloin terveyskeskuksista ei edes unta nähty.

        Termien käytössä on tapahtunut muutosta neutraaliin suuntaan. Vanhat vajaamielisyyden asteet olivat virallisesti debiili, imesilli ja idiootti. Nykyisin niitä käytetään vain loukkaavina haukkumasanoina. Tylsämielinen, vajaamielinen, kehitysvammainen...nyt sanaa vammainenkin kartetaan. Puhutaan erilaisista rajoitteisuuksista. Tietysti tarvitaan neutraalia sanastoa, joka ei lyö leimoja, mutta mennäänkö tässä jo liian pitkälle. Sydäntautiliitto muutti nimensä Sydänliitoksi, ikäänkuin se olisi jokin rakkaussuhteiden edistämisjärjestö. Sairastaminen on epämuodikkaampaa kuin terveyden edistäminen. Eikö tässä ole vaarana, se, että sairaus tai vamma koetaankin häpeäksi, jos ei asiallisilla nimityksillä voi ilmaista. Sokea on sokea, eikä vain näkörajoitteinen.

        Invalidi on oikeastaan ikävä sana, kun ajattelee englanninkielistä merkitystä, omasta mielestäni invalidi on kuitenkin asiallinen ilmaus. Onko vammainen neutraalimpi ? Invalidiin liitetään yleensä liikkumisrajoitteisuus, mutta invaliditeetin muodot ovat hyvinkin moninaiset. Lasten kohdalla puhutaan usein erityislapsista, kun tarkoitetaan erityistä hoivaa, opetusta ja hoitoa tarvitsevia. Se on mielestäni lasten kohdalla hyvä ilmaisu, koska jo lapsuudessa leimaaminen on surullinen kohtalo.

        Pyrkimyksenä ainakin juhlapuheissa on, että eri tavoin vammaiset, invalidit ja erityiset (joita me kaikki oikeastaan olemme) voisivat olla osana yhteiskuntaa, osallistua ja näkyä kaikkialla, eivät koteihin, saati laitoksiin suljettuina. Vammaista ihmistä ei saa määritellä vamman kautta, hän on monimuotoinen persoona siinä missä muutkin, sairaus tai vamma on vain osa sitä, yksi ominaisuus. Toki se voi olla paljonkin elämää rajoittava, varsinkin ilman ilman apua. Puhutaan paljon esteettömästä ympäristöstä, ja kaiken aikaa parannusta tapahtuukin, mm. uudet rakennusmääräykset vaativat kodeissakin wc-ja hygieniatilojen ovien leveyttä pyrätuoleille. Niukkojen resurssien jakaminen oikeudenmukaisesti on aikamme suuri ongelma, usein nämä avun tarvitsevat eivät itse kykene puoliaan pitämään eikä kaikilla ole tomeria lähiomaisia, että edes lakimääräiset oikeudet toteutuisivat.


      • jakolasku
        Makriina kirjoitti:

        Vähän pahasti sanottu. Ei kehitysvammaistakaan saa pitää idioottina. Kehitysvammaiset saattavat selvitä elämänsä siinä kuin ns. normaalitkin.

        Jokainenhan täällä kirjoittaa tahtonsa mukaan.
        Yllättävää minusta, jos jonkun kimppuun käydään hänen sairautensa vuoksi. Palsta on henkireikä varmaan monelle yksin elävälle tai liikuntarajoitteiselle.

        Aika pessimistinen puheenvuoro jakolaskulta. Olemmeko tosiaan noin syrjään paiskattuja? Kunhan vaalipuheeet alkavat, saamme kuulla että olemme yhteisömme voimavara ja harmaita hapsiamme kunnioitetaan liikuttavalla tavalla. Kaikkia palveluita tullaan kehittämään, apuväkeä ja hoivaa lisätään runsaalla kädellä, kunhan vain äänestämme oikeaa puoluetta.

        Vanhuuden vaivoja en vielä ole joutunut kokemaan, olen toistaiseksi omilla jaloillani ja vastaan asioistani itse. Miten sitten käy, kun ei enää onnistu.
        Riistäväkö päättäjät minuakin ja miten? Kyllä tämän päivän ikäihmiset kuitenkin ovat paremmasa turvassa kuin ennen vanhaan, jolloin terveyskeskuksista ei edes unta nähty.

        Älä Makriina lue kirjoituksiani kun piru Raamattua. En tarkoittanut että kehitysvammaiset on idiootteja.
        Keski-Uusimaassa on juuri kotihoito asioista kirjoitus. Pysäköinti haukkaa osan hoitoajasta. Parkkipaikkoja on vaikea löytää kun pitäisi olla jo asiakkaan luona. Sakkoja rapsahtelee hoitsuille. Vantaalla hoitsut sai erilliset pysäköintiluvat. Jutusta loppuosa "jokainen minuutti on liikaa, ja se on pois asiakkaalta jos joutuu etsimään parkkipaikkaa vaikka kymmenen minuuttia." "Mitään ei silti jätetä asukkaan luona tekemättä siksi, että parkkia joutui etsimään liian pitkään".
        Käynti asiakkaan luona lyhenee jos hoitsu ei heti löydä parkkipaikkaa! Kätevää palvelua ja asiakas sen kustantaa.


      • monisairas
        Ramoona_ kirjoitti:

        Termien käytössä on tapahtunut muutosta neutraaliin suuntaan. Vanhat vajaamielisyyden asteet olivat virallisesti debiili, imesilli ja idiootti. Nykyisin niitä käytetään vain loukkaavina haukkumasanoina. Tylsämielinen, vajaamielinen, kehitysvammainen...nyt sanaa vammainenkin kartetaan. Puhutaan erilaisista rajoitteisuuksista. Tietysti tarvitaan neutraalia sanastoa, joka ei lyö leimoja, mutta mennäänkö tässä jo liian pitkälle. Sydäntautiliitto muutti nimensä Sydänliitoksi, ikäänkuin se olisi jokin rakkaussuhteiden edistämisjärjestö. Sairastaminen on epämuodikkaampaa kuin terveyden edistäminen. Eikö tässä ole vaarana, se, että sairaus tai vamma koetaankin häpeäksi, jos ei asiallisilla nimityksillä voi ilmaista. Sokea on sokea, eikä vain näkörajoitteinen.

        Invalidi on oikeastaan ikävä sana, kun ajattelee englanninkielistä merkitystä, omasta mielestäni invalidi on kuitenkin asiallinen ilmaus. Onko vammainen neutraalimpi ? Invalidiin liitetään yleensä liikkumisrajoitteisuus, mutta invaliditeetin muodot ovat hyvinkin moninaiset. Lasten kohdalla puhutaan usein erityislapsista, kun tarkoitetaan erityistä hoivaa, opetusta ja hoitoa tarvitsevia. Se on mielestäni lasten kohdalla hyvä ilmaisu, koska jo lapsuudessa leimaaminen on surullinen kohtalo.

        Pyrkimyksenä ainakin juhlapuheissa on, että eri tavoin vammaiset, invalidit ja erityiset (joita me kaikki oikeastaan olemme) voisivat olla osana yhteiskuntaa, osallistua ja näkyä kaikkialla, eivät koteihin, saati laitoksiin suljettuina. Vammaista ihmistä ei saa määritellä vamman kautta, hän on monimuotoinen persoona siinä missä muutkin, sairaus tai vamma on vain osa sitä, yksi ominaisuus. Toki se voi olla paljonkin elämää rajoittava, varsinkin ilman ilman apua. Puhutaan paljon esteettömästä ympäristöstä, ja kaiken aikaa parannusta tapahtuukin, mm. uudet rakennusmääräykset vaativat kodeissakin wc-ja hygieniatilojen ovien leveyttä pyrätuoleille. Niukkojen resurssien jakaminen oikeudenmukaisesti on aikamme suuri ongelma, usein nämä avun tarvitsevat eivät itse kykene puoliaan pitämään eikä kaikilla ole tomeria lähiomaisia, että edes lakimääräiset oikeudet toteutuisivat.

        Ihan hyvät käsitteet on vesitetty turhaan, tosaan sairas ei saa olla enää sairas. Meidän kunnassa on sairaalan tilalla terveyskeskuksen vuodeosasto, sairaista ei mitään puhuta,terveyttä vain hoidetaan. Mielisairaita sanotaan mielenterveysongelmaisiksi, kai kumma kun syöpä on saanut pitää kamalan nimensä.
        Vanhus ei kukaan tunnusta olevansa, ei kai kukaan tarvitse hoitoakaan, kun ovat niin pärjääviä ja nuorekkaita itse, ne ongelmat jossain muualla. Ei niitä haluta edes katsella, voi nähdä oman tulevaisuuden kuvansa.


      • jakolasku kirjoitti:

        Älä Makriina lue kirjoituksiani kun piru Raamattua. En tarkoittanut että kehitysvammaiset on idiootteja.
        Keski-Uusimaassa on juuri kotihoito asioista kirjoitus. Pysäköinti haukkaa osan hoitoajasta. Parkkipaikkoja on vaikea löytää kun pitäisi olla jo asiakkaan luona. Sakkoja rapsahtelee hoitsuille. Vantaalla hoitsut sai erilliset pysäköintiluvat. Jutusta loppuosa "jokainen minuutti on liikaa, ja se on pois asiakkaalta jos joutuu etsimään parkkipaikkaa vaikka kymmenen minuuttia." "Mitään ei silti jätetä asukkaan luona tekemättä siksi, että parkkia joutui etsimään liian pitkään".
        Käynti asiakkaan luona lyhenee jos hoitsu ei heti löydä parkkipaikkaa! Kätevää palvelua ja asiakas sen kustantaa.

        Enhän minä!
        Olenhan toki lukenut ja kuullut näistä kodihoitajien ongelmista, en vähättele yhtään tilannetta. Kurjinta on, että kaikki vastoinkäymiset ja epäonnistuneet hoidot pannaan kokonaan kodinhoitajan viaksi, vaikka tosi syylliset ovat usein aivan jossain muualla.
        Miksi kodinhoitajia on niin vähän? Yhä huonokuntoisempia vanhuksia kotiutetaan, koska "vanhus toivoo voivansa asua kodisaan mahdollisimman pitkään". Se on käyttökelpoinen hokema. Ja kodinhoitajathan sitten käyvät tarpeen mukaan! - Jos heitä olisi tarpeeksi!
        Palkkahan siinä tietenkin kiikastaa, sekä kunnan nihkeys palkata tarpeeksi ihmisiä tätä työtä tekemään. Kun mahdollisuudet viedään, menee motivaatio, ja työn laatu heikkenee. Stressaantunut ja ylikiireinen kävijä ei ehdi huomata, onko vanhus elossa vai ei, kuten se yksi ruoka-avun tuoja, joka toi 3 ateriaa peräkkäisinä päivinä, ennen kuin alkoi epäillä tilannetta, kun ruuat olivat koskemattomina pöydällä. Kävi ilmi, että inf.katkoken takia vanhus oli kotiutettu sairaalasta, mutta kodinhoitaja ei tiennyt, joten avuton potilas menehtyi sänkyynsä.

        Vielä voi kuitenkin ajatella, että nämä ovat yksittäistapauksia. Yritetään nyt vielä luottaa siihen, että päättäjämme eivät yksissä tuumin ole haluamassa ikäihmisiä hengiltä.


      • Anonyymi
        Ramoona_ kirjoitti:

        Termien käytössä on tapahtunut muutosta neutraaliin suuntaan. Vanhat vajaamielisyyden asteet olivat virallisesti debiili, imesilli ja idiootti. Nykyisin niitä käytetään vain loukkaavina haukkumasanoina. Tylsämielinen, vajaamielinen, kehitysvammainen...nyt sanaa vammainenkin kartetaan. Puhutaan erilaisista rajoitteisuuksista. Tietysti tarvitaan neutraalia sanastoa, joka ei lyö leimoja, mutta mennäänkö tässä jo liian pitkälle. Sydäntautiliitto muutti nimensä Sydänliitoksi, ikäänkuin se olisi jokin rakkaussuhteiden edistämisjärjestö. Sairastaminen on epämuodikkaampaa kuin terveyden edistäminen. Eikö tässä ole vaarana, se, että sairaus tai vamma koetaankin häpeäksi, jos ei asiallisilla nimityksillä voi ilmaista. Sokea on sokea, eikä vain näkörajoitteinen.

        Invalidi on oikeastaan ikävä sana, kun ajattelee englanninkielistä merkitystä, omasta mielestäni invalidi on kuitenkin asiallinen ilmaus. Onko vammainen neutraalimpi ? Invalidiin liitetään yleensä liikkumisrajoitteisuus, mutta invaliditeetin muodot ovat hyvinkin moninaiset. Lasten kohdalla puhutaan usein erityislapsista, kun tarkoitetaan erityistä hoivaa, opetusta ja hoitoa tarvitsevia. Se on mielestäni lasten kohdalla hyvä ilmaisu, koska jo lapsuudessa leimaaminen on surullinen kohtalo.

        Pyrkimyksenä ainakin juhlapuheissa on, että eri tavoin vammaiset, invalidit ja erityiset (joita me kaikki oikeastaan olemme) voisivat olla osana yhteiskuntaa, osallistua ja näkyä kaikkialla, eivät koteihin, saati laitoksiin suljettuina. Vammaista ihmistä ei saa määritellä vamman kautta, hän on monimuotoinen persoona siinä missä muutkin, sairaus tai vamma on vain osa sitä, yksi ominaisuus. Toki se voi olla paljonkin elämää rajoittava, varsinkin ilman ilman apua. Puhutaan paljon esteettömästä ympäristöstä, ja kaiken aikaa parannusta tapahtuukin, mm. uudet rakennusmääräykset vaativat kodeissakin wc-ja hygieniatilojen ovien leveyttä pyrätuoleille. Niukkojen resurssien jakaminen oikeudenmukaisesti on aikamme suuri ongelma, usein nämä avun tarvitsevat eivät itse kykene puoliaan pitämään eikä kaikilla ole tomeria lähiomaisia, että edes lakimääräiset oikeudet toteutuisivat.

        Tuuren pitämistä juhlapuheissa korostuu loppuelämän lyhyys vääjäämättömästi ,terveydellisi ne muutoksineen.

        Tämä on yksinkertaistettuna, 70 vuotias on vielä hetken kävelevä, ruumis

        Toivoa ei ole joten ainoa toivo on kääntyä uskon puoleen


    • tuhontie

      Terveys ja sosiaalimenot pvat valtavat, tulonsiirrot valtavat. Miten voit väittää ettei työttömistä ja sairaista huolehdita ? Verot on jo Euroopan huippua , samoin syömävelka. Hyvä että päättäjät tekevät tälle jotain. Koko ajan maahan tunkee uusia sosiaaliturvan piiriin antamatta itse mitään .

      • työsarka

        Niinpä, sosiaalimenot ovat valtavat, mutta maailman rikkaimpien omaisuus se vasta on valtava. Ja onhan täällä meillä Suomessakin niitä ylirikkaita jo melkoinen määrä. Suuri osa heistäkin kiertää veroja joko laittomasti taikka laillisesti. Tuo laillinen veronkiertohan on tehty juuri rikkaita varten, kyllä herrat omistaan huolen pitää. Mutta mites on köyhän, sairaan tai vammaisen veronkierron laita. Harva meistä siihen pystyy, tulojen on jo oltava suuret, ennenkuin mahdolisuus lailliseen veronkiertoon antaa edes tuloksia. Siksihän sosiaaliturva köyhille taisteltiin, että parempaa elämää saisivat nämä vähäosaisetkin maistaa. Nyt sitä ollaan murentamassa, jotta luokkaerot vaan lisääntyvät. Mietitäänpä kuinka paljon on vähävaraisia ja miten pieni joukko niitä tosi raharikkaita, jakolasku käyntiin, mitenkäs ne tulot jakautuvat, köyhät, sairaat, vammaiset ja sairaat vanhukset taas joutuvat kyykkyyn. Voi tätä maailmaa!


      • Kale.NWO
        työsarka kirjoitti:

        Niinpä, sosiaalimenot ovat valtavat, mutta maailman rikkaimpien omaisuus se vasta on valtava. Ja onhan täällä meillä Suomessakin niitä ylirikkaita jo melkoinen määrä. Suuri osa heistäkin kiertää veroja joko laittomasti taikka laillisesti. Tuo laillinen veronkiertohan on tehty juuri rikkaita varten, kyllä herrat omistaan huolen pitää. Mutta mites on köyhän, sairaan tai vammaisen veronkierron laita. Harva meistä siihen pystyy, tulojen on jo oltava suuret, ennenkuin mahdolisuus lailliseen veronkiertoon antaa edes tuloksia. Siksihän sosiaaliturva köyhille taisteltiin, että parempaa elämää saisivat nämä vähäosaisetkin maistaa. Nyt sitä ollaan murentamassa, jotta luokkaerot vaan lisääntyvät. Mietitäänpä kuinka paljon on vähävaraisia ja miten pieni joukko niitä tosi raharikkaita, jakolasku käyntiin, mitenkäs ne tulot jakautuvat, köyhät, sairaat, vammaiset ja sairaat vanhukset taas joutuvat kyykkyyn. Voi tätä maailmaa!

        Kaikkihan menee suunnitelmien mukaan. Lue netistä mitä tarkoittaa Kelergi-suunnitelma niin et ihmettele enää mitään.


    • surkea_tilanne

      Kaikkien on osallistuttava talkoisiin. Niinhän se hallituksen politiikka menee. Onko merkitty oikein hallitusohjelmaan, että minimistäkin pitää leikata? Ja veroprosenttia ei voi korottaa.

      • jolleimittään.oo

        Pelkoko persiissä, jotta leipä loppuu? Miks' turhii hualii ottais, sittenhää kuoltas pois sano Saarjärven Puavokii! Onks teitit Herra jo hylänny, vai?Emmää vaa ihmettele yhtää!


      • tomeratyttö
        jolleimittään.oo kirjoitti:

        Pelkoko persiissä, jotta leipä loppuu? Miks' turhii hualii ottais, sittenhää kuoltas pois sano Saarjärven Puavokii! Onks teitit Herra jo hylänny, vai?Emmää vaa ihmettele yhtää!

        Onhan näitä suruja,murheita, vastoikäymisiä jokainen elämässä, mutta kaikesta voi selvitä. Jos ei niin parasta lukea Saarijärven Paavoa:

        https://fi.wikisource.org/wiki/Saarijärven_Paavo_(Cajander)


      • Tomeratyttö

        Sorry! Eipä linkki aukene, joten tässä uusi ja paremmalla tuuilla.

        Juoni[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
        Paavo asuu Saarijärven hallanaroilla mailla vaimonsa ja lastensa kanssa. Siellä hän viljelee peltoaan luottaen Jumalaan. Keväällä kuitenkin tulva vie puolet oraista, kesällä raekuuro kaataa toisen puolen maahan, ja syksyllä halla vie lopunkin sadon. Paavon vaimo on menettää toivonsa koettelemusten vuoksi:

        Tarttui tukkahansa Paavon vaimo,
        Sanoi: ”Paavo-parka, poloseni!
        Ota sauva, hylkäs meidät Herra;
        Kolkko miero, nälkä kauheampi”.
        Sen sijaan Paavo itse pysyy vakaana ja järkkymättömänä rohkaisten vaimoaan:

        ”Vaikka kokee, eipä hylkää Herra.
        Pane leipään puoli petäjätä,
        Minä laitan ojat leveämmät,
        Mutta tulon toivon taivahasta.”
        Perhe selviytyy leipomalla leivän puoliksi petäjänkuoresta, siis tekemällä pettua. Paavo kaivaa suuremmat ojat ja myy lampaat siemenviljaa saadakseen. Ojien ansiosta kevättulva ei vahingoita oraita. Sen sijaan kesän raekuuro kaataa oraat ja syksyn halla vie taas loputkin.

        Paavon vaimo on vaipua taas epätoivoon, mutta jälleen mies rohkaisee häntä:

        ”Vaikka kokee, eipä hylkää Herra.
        Pane kaksin verroin petäjätä,
        Kaksin kerroin laitan lannan maalle.
        Mutta tulon toivon taivahasta.”
        Paavo levittää pellolle enemmän lantaa ja myy karjan saadakseen siemenviljaa. Tällä kertaa luonnonilmiöt eivät vahingoita satoa lainkaan. Vaimo riemuitsee ajatellessaan selvän leivän ajan koittaneen. Paavo kuitenkin muistuttaa solidaarisuudesta vähemmän onnekkaita kohtaan:

        ”Vaimo, vaimo! sit’ ei kuri kaada,
        Jok’ ei hylkää toista hädässänsä.
        Pane leipään puoli petäjätä,
        Veihän vilu tou’on naapurimme.”
        Tulkinta ja rakenne[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
        ”Saarijärven Paavon” taustana ovat Suomessa koetut katovuodet, joita runon tapahtumat heijastelevat.

        Runon sisällöstä saa voimaa elämään silloin kun myrskyssä kulkee tie. Aina voi selviytyä.


    • flegmaatti

      Normaalioloissa en ole tavannut mitään "kohtelua".
      Joskus on tilanteita joissa tunnen itseni vanhaksi. Kun esimerkiksi tutun kuntosalin respan uusi tyttö tervehtii muodollisesti ja teitittelee tai yksi ainoa kokemus täydessä raitiotievaunussa kun noin 2-kymppinen nainen antoi minulle istumapaikkansa. Tosin ei tapahtunut Suomessa.

      Mutta vielähän ehdin keräämään tuntemuksia koska olen vasta 72v.

      • Anonyymi

        Ostakee voiikkoleipöö, 2,5 mk levitettynä, sokrot kaupan piäl


    • minäullamirjami

      Täälä missä olen ollut nämä 30 viimevuodet --niin että tähän teidän keskusteluun " Vanhusten kohtelu " en voi ottaa osaa --vaikka olenkin jo 80 -
      Olen tehnyt ennen eläkkeelle jäämistä täälä tukholmassa Ortoperi Firmassa
      missä sain ihan " kädestäpitäen" tutustua tämän maan vanhuksiin --olin alkaessani työni--- 51 vuotinen .
      Voin sanoa, että en ole huomannut sillon enkä nyt kun itse olen ikääntynyt -- "Lempeästi" onneksi , niistä ajoista , kun täälä aloitin työni , että itse olisin joutunut ikääni kohdistuvaa erilaista kohtelua.
      Ja jos onkin ..niin olen ottanut sen kohteliaisuutena
      Onko " maassa maantavalla " vanhuksien kohteluissa eroa ?
      U.M

      • sini.taivas

        En ole kohdannut koskaan minkäänlaista epäkunnioittavaa kohtelua. Ikäkin on yli 80 vuotta, mutta hoidan omatoimisesti vielä kaikki asiani. Hyvä taso on keskimäärin vanhustenhuollossa meilläkin.


      • Siinäpaha missä mainitaan - Olin juuri päässyt kehumaan kuinka meitä kohdellaan ,ja naapuri soitti , että oli saanut tuttavaltaan soiton ja varoitti minuakin . Hän on Suomalainen ja tullut tänne nuoruusvuinaan .
        Niin ,nainen oli kertonut saaneensa puhelinsoiton ,jossa pyydettiin häneltä lainaksi rahaa , pyytäjä oli senverrantuttu ,mitä nyt jossai Suomiseurassa oli tavannut aikoja sitten -- ei siis niin kovin tuttu .
        Ja siksi me Akun kanssa (mies joka soitti minulle) ihmeteltiin , kuinka herkkäuskonen tämä naishenkilö oli
        Antoi pankkikortin ja salasanat ja kaikki ihan pankin konttorista nosti naisen tililtä 40,000 kr
        Onneksi ei ottanut koko tiliä tyhjäksi - Pankkivirkailia kyllä Spärräs tilin --niin että se jäi sitten vaan poliisi asiaksi
        Olen kanssa saanut samanlaisen soiton n,2viikoo sitten . Mutta minä huomasin heti mikä oli takajatus ,ryöstö . Tämäkin henkilö on Suomiseuran ajoilta etäinen tuttu . Toivottavasti nämä saadaan Tai olisko ihan vanhoja tuttujakin poliisillejo .
        Perästä kuuluu --sanoi torvensoiitajakin --ikävää vaan kun Suomalaiset ovat nykuään olleet paremmassa maineessa --kun on tullut noi muitakin --maahanmuuttajia
        U.M


      • tarinataas

        Jahas, ihan ei stemmaa nyt mummun jutut. Ei pankkiin tarvitse mennä, kun kerran salasanan sai. sitävastoin kassalla pitää henkilöllisyys kyllätodistaa!
        Moiset kuulopuheet, tutun ja tutun tuttujen kertomina on vähän turhia käytännössä.


      • niitätaas
        tarinataas kirjoitti:

        Jahas, ihan ei stemmaa nyt mummun jutut. Ei pankkiin tarvitse mennä, kun kerran salasanan sai. sitävastoin kassalla pitää henkilöllisyys kyllätodistaa!
        Moiset kuulopuheet, tutun ja tutun tuttujen kertomina on vähän turhia käytännössä.

        Tämä on niitä um juttuja, tietäämuka Suomen politiikastakin kaiken.


      • sesamapulla
        niitätaas kirjoitti:

        Tämä on niitä um juttuja, tietäämuka Suomen politiikastakin kaiken.

        Jaha että sillain -- Mutta kerroin mitä tapahtu -- ei minulla ole ollut mitään hätää -- mutta naapuri vaan kertoi -- pidin sitä tarinaa itsekkin kummallisena .
        En sepittele omiani . tää on tosi .
        Ja siittä Suomen politiikasta tottakai olen kiinnostunut -- ja toivon että muutkin -- ennenkun on myöhäistä - Ja sekin päivä tulee meille kaikille - vai kuinka
        U.M


      • ullamirjami kirjoitti:

        Siinäpaha missä mainitaan - Olin juuri päässyt kehumaan kuinka meitä kohdellaan ,ja naapuri soitti , että oli saanut tuttavaltaan soiton ja varoitti minuakin . Hän on Suomalainen ja tullut tänne nuoruusvuinaan .
        Niin ,nainen oli kertonut saaneensa puhelinsoiton ,jossa pyydettiin häneltä lainaksi rahaa , pyytäjä oli senverrantuttu ,mitä nyt jossai Suomiseurassa oli tavannut aikoja sitten -- ei siis niin kovin tuttu .
        Ja siksi me Akun kanssa (mies joka soitti minulle) ihmeteltiin , kuinka herkkäuskonen tämä naishenkilö oli
        Antoi pankkikortin ja salasanat ja kaikki ihan pankin konttorista nosti naisen tililtä 40,000 kr
        Onneksi ei ottanut koko tiliä tyhjäksi - Pankkivirkailia kyllä Spärräs tilin --niin että se jäi sitten vaan poliisi asiaksi
        Olen kanssa saanut samanlaisen soiton n,2viikoo sitten . Mutta minä huomasin heti mikä oli takajatus ,ryöstö . Tämäkin henkilö on Suomiseuran ajoilta etäinen tuttu . Toivottavasti nämä saadaan Tai olisko ihan vanhoja tuttujakin poliisillejo .
        Perästä kuuluu --sanoi torvensoiitajakin --ikävää vaan kun Suomalaiset ovat nykuään olleet paremmassa maineessa --kun on tullut noi muitakin --maahanmuuttajia
        U.M

        Jos ihminen on niin ymmärtämätön, että antaa pankkikorttinsa tai luottokorttinsa toisen käyttöön, häneltä pitäisi ottaa ne kokonaan pois, tai sitten estot, että vuorokaudessa ei saa ottaa kuin jonkun pikkusumman.
        Verrattavissa, että lainaa ajokorttinsa kaverille, kun tämä on unohtanut omansa kotiin.
        Sitä vartenhan salasanatkin on, että niitä ei muut tiedä.

        Monta turvaa on luotu, mutta jos ei niitä käytä, saa syyttää vain itseään, kun tunnottomat vievät tyhmän rahat.


      • minäullamirjami

        Makriina olet ihan oikeassa -- Minä kyllä olen oppinut nämä Opit ja enkä ole itse koskaan joutunut edes Ryöstetyksi . -- Täälä Suurkaupungissa on vaara aina lähellä - Vaikka vanhukset ovat varsinkin helppo kohde -- Näitä saa paikallislehdestäkin lukea - Mutta toivottelen hyvää kesää teille ja pitäkää itsestännehuolta .
        U.M


      • Anonyymi
        minäullamirjami kirjoitti:

        Makriina olet ihan oikeassa -- Minä kyllä olen oppinut nämä Opit ja enkä ole itse koskaan joutunut edes Ryöstetyksi . -- Täälä Suurkaupungissa on vaara aina lähellä - Vaikka vanhukset ovat varsinkin helppo kohde -- Näitä saa paikallislehdestäkin lukea - Mutta toivottelen hyvää kesää teille ja pitäkää itsestännehuolta .
        U.M

        Pultsareita arvostetaan änempi kui raihnasii.

        Mut pultsareita pistää rahhoo liikkeelle, kansanvallan tukemiseksi

        Sikäli pultsareita on parasta A ryhmöö!


    • krus.ka

      Joo en minäkään,...nämä nyt on niitä POKEMON ketjuja,...yks kun alkaa ka sappea vuotamaan, muut ,..muut hattivatit repee mukaan. Onneks ei kaikki sentään.

    • luoja-mun-kanssani

      " niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan "

      joten alottaja katsoo vaan itse peileen,
      jo alotuksessa yksistään oli rasistinen henki,

      mä en ole vielä kokenu minkäänlaista rasismia, vielä missään,
      vaikka olen lähempänä kadeksankymmpistä,
      päinvastoin, saan aina hyvää arvostavaa kohteliasta palvelua jokapaikassa,
      oletan aina että se johtuu juuri siitä kun olen niin vanha,
      mull´ on aina itsellä ystävällinen mieli,
      menin sitten minne tahansa,
      voisko se osittain johtua hiukan siitäki,

    • Anonyymi

      Tulokaana en ole huomannut.Tarkoitatteko kuitenki jonkun muun otsikon alla olevia juttuja.Kuin ikä ryhmät? Pääministerihän sen aloitti mitä me olimee boomerit vai puumerit

    • Anonyymi

      2016 aloitettu ketju.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1602
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1359
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1202
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1169
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      44
      1048
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      828
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      815
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      90
      698
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      693
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      644
    Aihe