!0 A sulakkeen korvaaminen 13 A sulakkeella.

Työpaja10-13

Kysymys sähkömiehille:
Voiko 10 A sulakkeen tilalle laittaa 13 A sulakkeen ilman johdin koon suurentamista?
Kyseessä työpajan pistorasiat.
Hitsauskone ym. vaatis pikkusen enemmän virtaa.

25

5499

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • masennujo

      ei sellaista ole olemassa! 6 ,10, 16 jne.

    • ei.voi

      Ei voi.

    • BobBuilder

      "ei sellaista ole olemassa! 6 ,10, 16 jne."

      No on toki. Ruotsalainen 13 A sulake mahtuu 10 A pesään. Pohjaa ei siis tarvitsi vaihtaa. Konditionaali sen vuoksi, että nämä ovat meidän sähköalan ammattilaisten hommia. Myös johtojen mitoitus kuuluu meille.

      Mitenkäs olisi, jos vaihtaisit koko systeemin sellaiseen, että olisi johdonsuoja ja vikavirtasuoja sekä tuhdimmat johdot.

      • Työpaja10-13

        Joo.. En sitä sulake kokoa sitten ala vaihtamaan.
        On siinä aina se palovaara olemassa.
        Paras olis kun laittais isommat kaapelit 2.5mm2 johtimilla ja 16 A sulakkeet. Ja Vikavirtasuojan niin tulis asianmukaisesti tehtyä.


    • masennujo

      no joo, harvassa kaupassa sellainen on myynnissä, SE sopii 1,5m2 johdoille, ja sen saa asentaa, mutta onko pakko, jos ei taho?!

      • BobBuilder

        Ei pidä asentaa, ellei tiedä mitä tekee. Sulakekoon muuttaminen kuuluu alan ammattilaiselle varsinkin tässä tapauksessa, koska johtoa kuormitetaan "rajusti".

        Ja koska sähköä käytetään työkaluissa, niin suosittelen vikavirtasuojakytkintä. Se on halpa (noin 50 euron) henkivakuutus.


    • masennuitkojo

      1,5mm2 siis

    • 10.Amp

      1,5 mm2 johdon suurin jatkuva kuormitusvirta on 14 A ,mutta sulakkeen nimellisvirta 10 A.

    • muuntaja.väliin

      Turvallisempaa on nostaa jännitettä, niin saa samalla virralla isomman tehon.

    • sfs6000

      SFS 6000:
      Tavanomaiset asennusolosuhteet, eli ympäristön lämpötila enintään 25 astetta (Celsius) ja johtimien uppoasennus.
      Mikäli johdotus on 2,5 neliömilliä, voi sulakekoon suurentaa 13 A tai 16 A.
      13 A johdonsuojakatkaisijalle riittäisi 1,5 neliömillin johdotus.

    • Extremesähköilijä111

      Ei voi laittaa 13A sulaketta 10A sulakkeen tilalle. Mutta voit kuitenkin laittaa siihen 12,46A sulakkeen. Tämän sallii Suomen laki.

    • ammattilainensähkö

      Vaikka kuka täällä sanoo että voit vaihtaa sulakkeen isommaksi noin vaan, niin se ei pidä paikkansa ! Sulakkeen vaihto isompaan vaikuttaa muutkin asiat kun vaan johdon poikkipinta esim: pieninoikosulkuvirta mittaus/laskenta. Se että johdonpoikkipinta on 1.5mm ei oikeuta edes suoraan 10A:n sulakkeen käyttämistä. Sellaista sääntöä ei edes ole, vaan asia pitää varmistaa mittaamalla/laskemalla. Koska johdon pituus myös vaikuttaa asiaan. Muista että olet vastuussa tuollaisista sähkötöistä ja asennuksista pitää löytyä käyttööönottopöytäkirja, jolla varmistetaan että asennus on luotettava.

      • qwertyu.iuytre

        suoli24 sähköpalstalla kaikki on sallittua mikä on kiellettyä ja päinvastoin. Toisinaan peräti toisinpäin.
        Turhaan vaahtoat.

        13 A sulaketta on turha lähteä etsimään mistään kaupasta. Kätevä asentaja tekee sellaisen puukolla ja sivuleikkureilla rautanaulasta ja puupalikasta.


    • messinkionparas

      Paras omatekoinen sulake mitä olen tavannut oli messingistä sorvattu " 25A sulake". Eri asia on se mitä vakuutus korvaa näiden asentajien töiden jälkeen.

    • entiiemittee

      Minä voin luvata että saat vetää 13A sulakkeen, jos keskuksen oikosulkuvirta ylittää 1.5kA ja on vikavirtasuoja perässä, ja piuhan veto on max 50m 2,5mm2 neliöistä mmj:tä

      Täysin suoraa vastausta ei voi sanoa, mutta tuolle sulakekoon muutokselle pk seudulla tai isoimmissa kaupungeissa ei ole estettä, haja-asutusseuduilla tilanne on toinen. Varsinkin jos nussitaan pilkkua (itse siis pk seudun asentaja),

      MMJ:n tai ML:n poikkipinta-ala on peruste (monille raamattu) virrankulutukselle, mutta se riippuu oikosulkuvirroista ( läpiviennit jne), niin helpompi on nyrkkisääntö...

      • 09ol8ki7uj

        Tässä yhteydessä oikosulkuvirralla ei ole mitään tekemistä kuormitettavuuden kanssa.


      • qwertyui.werty

        Sattuu nyt vaan olemaan. Et ole tainnut huomata, että tämä on suoli24 sähköasennuspalsta ja täällä noudatetaan suoli24 sähköasennusstandardeja.


      • SFS24

        Jokuhan voisi laatia piloillaan uudet sallivammat SFSuoli 24 sähköstandardit.


      • NickNailer

        Juuri näin.


    • wrtrvw4rtf

      Sulakkeen tilalle voi laittaa kuparitangon pätkän, jos ei sähköt kestä, palaa pääsulake ja mitään vahinkoa ei voi tapahtua.

      • sarkasmispede

        Juu ne ryhmäsulakkeet on ihan turhan takia siellä ja tosiaankin laitettu vain ihmisten kiusaksi. Sähköturvallisuusstandardeihin ne on kirjoitettu räkäisen röhönaurun saattelemana sillä mitään todellista virkaa niillähän ei tietenkään ole.

        Pääsulakkeet suojaavat kaiken todella toimintavarmasti ja täysin vailla tulipaloriskiä. Ei väliä kuinka pientä johtoa on käytössä, kyllä pääsulake suojaa.


      • edissonni

        Nyt minä sen keksin! Ihan oikeasti.
        Pitää kehittää uusi johdinmateriaali, PTC-johdin. Tämän johdinmateriaalin ominaisvastus nousisi jyrkästi 80 asteessa, joten johtimen lämpötila ei voisi nousta liian korkeaksi missään tilanteessa eikä olosuhteessa. Silloin joutaisi kaikki sulakkeet romukoppaan!!!

        Epäilijöille tiedoksi - ihminen on käynyt kuussakin...


      • extremesähköilijä
        edissonni kirjoitti:

        Nyt minä sen keksin! Ihan oikeasti.
        Pitää kehittää uusi johdinmateriaali, PTC-johdin. Tämän johdinmateriaalin ominaisvastus nousisi jyrkästi 80 asteessa, joten johtimen lämpötila ei voisi nousta liian korkeaksi missään tilanteessa eikä olosuhteessa. Silloin joutaisi kaikki sulakkeet romukoppaan!!!

        Epäilijöille tiedoksi - ihminen on käynyt kuussakin...

        Nyt minä sen keksin! Ihan oikeasti.
        Pitää heittää romukoppaan kaikenmaailman PTC-johtimet ja muut langalliset sähköt. Ja siirtyä LANGATTOMAAN SÄHKÖÖN!

        Epäilijöille tiedoksi - ihminen on käynyt kuussakin...


      • NikolaT
        extremesähköilijä kirjoitti:

        Nyt minä sen keksin! Ihan oikeasti.
        Pitää heittää romukoppaan kaikenmaailman PTC-johtimet ja muut langalliset sähköt. Ja siirtyä LANGATTOMAAN SÄHKÖÖN!

        Epäilijöille tiedoksi - ihminen on käynyt kuussakin...

        Langaton sähkö ei onnistu, ellei Teslaa kaiveta ylös haudastaan ja herätetä henkiin.

        Epäilijöille tiedoksi - ylösnousemuksia on ollut ennenkin...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minua odottaa

      Joku todella ihana nainen jossain tulevaisuudessa. Siihen uskon ja luotan. 🤗❤️✨
      Sinkut
      219
      4217
    2. Miten toivoisit

      Teidän välien olevan tällä hetkellä? Tässä tilanteessa?
      Ikävä
      121
      4056
    3. Keksitkö keinon

      Miten voin nähdä ihastusta joka ei myönnä tunteitaan.
      Ikävä
      48
      3662
    4. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      67
      3079
    5. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2771
    6. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2568
    7. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2548
    8. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2426
    9. T- miehelle....

      Kuka sua rakastaa? Kertoi rakastavansa....
      Suhteet
      41
      2319
    10. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2275
    Aihe