mikä syy..........

kuolema24v

On niin kamalan tuskainen olo, en ymmärrä miksi hän teki itsemurhan

14

64

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ymmärtäkääjo

      Niin te jotka teette itsemurhan, jätätte jälkeen jääneet hirveään ahdinkoon. Itsemurha on todella kauhein teko niin itseä kuin läheistä kohtaan.

    • Elielieli

      Henkilön oma päätös, läheiset eivät mahda mitään jälkikäteen. Ei asiaa tarvitse ymmärtää läheisten ollenkaan. Vuodet ovat vierineet läheisen itsemurhasta, en asiaa mieti enää (30 vuotta) sitten tapahtunutta.

    • oktlh

      Miten hän kuoli?

      • saiapua

        Hyppäs 5 kerroksesta alas. Mun paras ystävä. Hänellä oli rankkaa mutta ei näin kuitenkaan pitänyt käydä


    • Hei

      Otan osaa menetykseesi.
      On ihan luonnollista, että itsemurhan tehneen läheiset miettivät, ihmettelevät, raivoavat, tuskailevat.. Etenkin jollei ole mitään pientäkään viestiä tai edes ollut aavistuksia tapahtuvasta. Olisi ehkä hiukan helpottavampaa kestää menetys ja suru jos edes tietäisi hiukan taustoja.
      Ajattelen kuitenkin niin, että läheisten olisi hyvä koettaa armahtaa itsensä. Jos henkilö on päättänyt tehdä noin lopullisen ratkaisun, se on kuitenkin hänen päätöksensä. Sille ei todennäköisesti kukaan olisi mahtanut mitään, ainakin jos hän on jo ollut monenlaisen avun piirissä. Tuntematta läheistäsi voisin ounastella, että ehkä hän kuitenkin toivoisi ettet mieti loppuelämääsi hänen ratkaisuaan vaan suret, mutta jatkat silti omaa elämääsi.
      Itsemurha on siinäkin mielessä raskas asia, että se jättää syyllisyyden jälkeenjääville. Juuri siksi olisi hyvä kaikesta huolimatta katsoa itseään armollisesti ja todeta, että en olisi halunnut tämän tapahtuvan, mutta en voinut sille mitään.

      Lämmöllä,
      pappi Elisabet

      • itsariayrittänyt

        Olen elänyt raskaan elämän ja yrittänyt myös itsemurhaa, kukkuu, täällä silti olen. Ei ole auttajia tullut sen jälkeen, eikä ollut silloinkaan. Syyllisyydestä puhutaan ihan turhaan. Saavatkin tuntea syyllisyyttä... missä olivat, ovat hädän keskellä, kriisin tmv sattuessa?? Kyllä jokainen itsarin tehnyt on kertonut tai hänestä on näkynyt paha olo, olen satavarma siitä. Turha sitä kukkapuskaa on haudalle sitten tuoda, kun on myöhäistä. Minä ottaisin ainakin mielelläni ne kukat vastaan vielä täällä eläessäni. Itsekkäitä ovat ne, jotka jättävät heikon, sairaan yksin kamppailemaan. Turha sitä on sitten perään syyllistää, kun heikko on päätöksensä tehnyt ja tappanut itsensä. Tiedän myös sen, että jokainen on vastuussa itsestään ja tekee itse päätöksensä, mutta jos niitä auttajia, tukijoita olisi, ei sitä viimeistä päätöstä monien tarttisi tehdä. Tulen todennäköisesti tappamaan itseni, jollen kuole luonnollisesti ennen sitä. Ja turha syyllistää, en ole kuulemassa sitä enään. Yritän kuitenkin jaksaa jonkun aikaa lapseni takia, ettei joudu kärsimään alaikäisenä mahdollisesta tulevasta teostani.


      • eienäänuori

        On se sitten lapsellesi murhe, jos lähdet täältä oman käden kautta. Kun hän varttuu, saa omia lapsia, et ehkä enää haluakkaan jättää. Jos nyt kuolisin, niin minua ei surusi pitkään kukaan, kun ei ole lasta, puolisoa, vanhempia, mutta minusta elämä on kivaa. Olen löytänyt sen jujun ja tarkoituksen ihan oman olemiseni kautta. On minulla ystäviä ja tapaan ihmisiä jossakin määrin päivittäin ja se riittääkin minulle.
        Ei minunkaan elämä keksi-iän paikkeilla helppoa ollut. Tuli ero ja omaisuus meni konkurssin myötä. Tavallaan aloitin kaiken kuin nollapisteestä, mutta ihan tyytyväinen olen nyt parin vuosikymmenen kuluttua. Työpaineetkaan eivät enää välttämättä stressaa. Kun Luoja antaisi vielä terveyden jatkua kohtalaisena, niin mikäpä tässä on elellä.


    • lohduttava_ajatus
    • älä_yritä_liikaa

      Miksi sinun pitäisi ymmärtää?

      Jokainen tekee itse omat ratkaisunsa!

      Huolehdi itse omista asioistasi ja anna muidenkin tehdä niin.

      • Hei

        Eiköhän se ole ihan luonnollista, että jos läheisemme tekee itsemurhan, asia mietityttää ja monenlaisia tunteita nousee pintaan. Tuskin kukaan niin rationaalinen ja kylmä voisi olla, että vaan toteaisi: jaahas, hän sitten tappoi itsensä, selvä. Mitäpä se minua hetkauttaa..

        Toki jokainen tekee omat ratkaisunsa, mutta sitä varten me täällä elämme, että koetamme tukea ja auttaa toinen toistamme. Ei niin, että kukaan olisi toistaan parempi tai jokin besserwisser neuvomaan. Kunnioittava tapa suhtautua toisenlaisiinkin ajatuksiin on tavoiteltava asenne. Mutta sellainen asenne, että senkun menet ja tapat ittes- sellaiseen en ainakaan itse kykene enkä halua kyetä. Olen itsekin menettänyt läheisen itsemurhan kautta.

        Pappi Elisabet


      • itsariaitsekinyrittänyt
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei

        Eiköhän se ole ihan luonnollista, että jos läheisemme tekee itsemurhan, asia mietityttää ja monenlaisia tunteita nousee pintaan. Tuskin kukaan niin rationaalinen ja kylmä voisi olla, että vaan toteaisi: jaahas, hän sitten tappoi itsensä, selvä. Mitäpä se minua hetkauttaa..

        Toki jokainen tekee omat ratkaisunsa, mutta sitä varten me täällä elämme, että koetamme tukea ja auttaa toinen toistamme. Ei niin, että kukaan olisi toistaan parempi tai jokin besserwisser neuvomaan. Kunnioittava tapa suhtautua toisenlaisiinkin ajatuksiin on tavoiteltava asenne. Mutta sellainen asenne, että senkun menet ja tapat ittes- sellaiseen en ainakaan itse kykene enkä halua kyetä. Olen itsekin menettänyt läheisen itsemurhan kautta.

        Pappi Elisabet

        Miten autoit aikoinaan itse läheistäsi??


      • Hei
        Tunsin suurta voimattomuutta ja syyllisyyttä koska kyseessä oli kummipoikani. Lähinnä se oli kuuntelemista ja rinnalla olemista, mutta olin itsekin ihan shokissa asiasta. En siis kyennyt olemaan neutraali tai mitenkään puolueeton. Itkimme yhdessä, sitä se kai oli.
        Asia on vieläkin kipeä minulle.

        Pappi E


      • itsariakinitseyrittänyt
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei
        Tunsin suurta voimattomuutta ja syyllisyyttä koska kyseessä oli kummipoikani. Lähinnä se oli kuuntelemista ja rinnalla olemista, mutta olin itsekin ihan shokissa asiasta. En siis kyennyt olemaan neutraali tai mitenkään puolueeton. Itkimme yhdessä, sitä se kai oli.
        Asia on vieläkin kipeä minulle.

        Pappi E

        Hei, pappi Elisabet. Olen pahoillani puolestasi ja kummipoikasi puolesta. Elämä on ihmeellistä, ei koskaan tiedä, mitä tapahtuu seuraavaksi. Älä kanna syyllisyyttä, ei kummipoikasi sitä haluaisi. Itse olen yrittänyt itsemurhaa ja selvisin. Minula raskas elämä ollut, oma lapsi kuollut. Äiti kuoli jo nuorena ja paljon muitakin on mennyt. Vanhuuteen on kuollut vaan molemat mummini. Ystäväni teki itsemurhan reili kuukausi sitten ja ikävä jäi. En kuitenkaan tunne hänen kuolemastaan syyllisyyttä, silä tein mielestäni kaiken, mitä pysryin tekemään. Syyllisyyttä olen kantanut lapseni ja äitini kuolemasta. Lapseni kuoli sairauteen, enkä olisi voinut häntä parantaa, ei pystynyt lääkäritkään. Otin yhteyttä moniin eri henklöihin, ns ihmeparantajiin, mutta humpuukia oli. Tunen silti syyllisyyttä. Hän oli pieni viaton, aurinkoni. Elämä on julmaa. Näin elämän koen tällä hetkellä. Voimia sinulle ja toivon, että elämällä on sinulle kaikkea ihanaa annettavaa.


      • kuunteleva_kirkko

        Lämmin kiitos ihanasta viestistäsi!
        Jaksamista ja hyvän Jumalan huolenpitoa elämääsi!

        Pappi E


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      74
      2210
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1731
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      157
      1586
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1378
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1372
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      290
      1217
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1089
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1053
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1052
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      912
    Aihe