Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Linux jakelun valinta

Ihanaloittelija

Mitä pitäisi huomioida, jos on siirtymässä linuxin ihanaan mailmaan?

56

78

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olipakysymyslaaja

      Mikä on tarpeesi, sen mukaan
      Mikä on mieltymyksesi, linuxosaamisesi jos vaikeampia haluaa,
      Helppoja on Ubuntu, Deepin, Mint ja sellaset... muut
      osaamista tarvivia Debian, fedora, korora, Slax.. , Ars..,

      Aloittelijoilla Ubuntu varmaan se helpoin, koska pärjää täysin graafisella toiminnalla.
      Jopa pidemmälle kuin windowsissa.

      • ei_deeebiniä

        Deebinissä eivät toimi päivitykset, jonka johdosta esim. flashplayerit ovat vanhoja, ym.


      • Höpöhöpööö
        ei_deeebiniä kirjoitti:

        Deebinissä eivät toimi päivitykset, jonka johdosta esim. flashplayerit ovat vanhoja, ym.

        Hyvin toimii päivitykset.
        Ruotsin palvelin lisäksi sikanopea.


      • bööörb
        ei_deeebiniä kirjoitti:

        Deebinissä eivät toimi päivitykset, jonka johdosta esim. flashplayerit ovat vanhoja, ym.

        Aiba ollaan puhumassa ei toimi! Kyllä toimii! Jos Suomesta on huono netti Kiinaan, oletuspalvelimelle, valitse Ruotsin päivityspalvelin, niin nopeesti tulee.

        Mutta ei Deepinniä voi laskee tavisten ykkösjakeluihin, koska Deepiniin ei saa täydellistä kielitukea Suomelle. Toiseksi se on melko raskas.
        Sen hyviäpuolia on että sen ohjelmistovalikoima on valtava, se sisältää jo valmiiksi eri vaihtoehtoja. sen laitetuki on yksi jakeluiden parhaista.

        Ubuntu LTS versiot on turvallisen helppoja., Samoin Mint.

        Zorin ja Elementary taas ei ole kovin varmatoimisia ja on bugisia.
        Perustat mm Debian ja Fedora on liian vaikeita tavikselle. Mutta osaajalle ne antaa vapauden tehdä kaikki valinnat itse.

        Tehottomiin laitteisiin Lubuntu, Ubuntu Mate, tai lite Linux

        Unityn ystvät varmaan jatkaa Unityllä uudesakin ubuntussa.


      • Testingtest

        ootteko kokeillut PopOS ?

        https://system76.com/pop


    • ijurywwer

      Unohda koko juttu. Miten voi tietää että se on ihana maailma jos et ole ennen käyttänyt linux käyttiksiä? Joten olet palstan Linux-trollaaja.

      • windows_tiltu

        Kysymys ei ollut sinulle osoitettu joka olet palstan Windows-trolli.


    • Kuten kaikessa muussakin, omat käyttötarpeet. Eli ns. vaatimusmäärittely.

      • kaikkitoimiii

        Kaikkihan noi soveltuu lähes kaikeen,
        Painopiste ehkä kallistuu helppouteen ja vakauteen.
        Eli Ubuntuun, taas jos haluaa paljon tablettipelejä esin saga, niin Deepin ohjelmavalikoimassa niitä on niin paljon että menisi kuukausi selatessa ne edes läpi.
        Munt tai Ubuntu mate hitammille koneille ja ihmisille jotka tykkää w7 tyylisestä avausnapi käynistimestä, Joka kuitenkin käytössä häviää mukavuudessa aidolle Ubuntulle.


      • kaikkitoimiii kirjoitti:

        Kaikkihan noi soveltuu lähes kaikeen,
        Painopiste ehkä kallistuu helppouteen ja vakauteen.
        Eli Ubuntuun, taas jos haluaa paljon tablettipelejä esin saga, niin Deepin ohjelmavalikoimassa niitä on niin paljon että menisi kuukausi selatessa ne edes läpi.
        Munt tai Ubuntu mate hitammille koneille ja ihmisille jotka tykkää w7 tyylisestä avausnapi käynistimestä, Joka kuitenkin käytössä häviää mukavuudessa aidolle Ubuntulle.

        "Kaikkihan noi soveltuu lähes kaikeen, "

        Käyttöliittymä ja saatavilla olevat natiivisovellukset tekevät eroja mihin soveltuu. Joillakin on toiveita myös käyttöiälle ja ominaisuuksissa on myös eroja kun rakentaa tietojärjestelmiä.

        "Painopiste ehkä kallistuu helppouteen ja vakauteen."

        Helppoutta tarjoaa erityisesti Android, vakautta taas Debian.


      • kaikkitoimiii kirjoitti:

        Kaikkihan noi soveltuu lähes kaikeen,
        Painopiste ehkä kallistuu helppouteen ja vakauteen.
        Eli Ubuntuun, taas jos haluaa paljon tablettipelejä esin saga, niin Deepin ohjelmavalikoimassa niitä on niin paljon että menisi kuukausi selatessa ne edes läpi.
        Munt tai Ubuntu mate hitammille koneille ja ihmisille jotka tykkää w7 tyylisestä avausnapi käynistimestä, Joka kuitenkin käytössä häviää mukavuudessa aidolle Ubuntulle.

        Mjoo.. Ubuntu on varsin vakaa myös, mutta selain muuttuu siinä 1,5kk välein. Tuo uusi Snappy paketointi tiettävästi muuttaa käytäntöä, että sovellukset eivät välttämättä ole jatkossa enää vakaita vaan menevät selaimen tapaan epävakaiksi. Se Ubuntun Unity käyttöliittymä on varsin helppo ja mietitty valmiiksi kuluttajan tarpeita ajatellen kun Debian taas suosii muokkailuja ja käyttöliittymän valitsemista mieleiseksi.


      • hohhoijaaaa
        kaikkitoimiii kirjoitti:

        Kaikkihan noi soveltuu lähes kaikeen,
        Painopiste ehkä kallistuu helppouteen ja vakauteen.
        Eli Ubuntuun, taas jos haluaa paljon tablettipelejä esin saga, niin Deepin ohjelmavalikoimassa niitä on niin paljon että menisi kuukausi selatessa ne edes läpi.
        Munt tai Ubuntu mate hitammille koneille ja ihmisille jotka tykkää w7 tyylisestä avausnapi käynistimestä, Joka kuitenkin käytössä häviää mukavuudessa aidolle Ubuntulle.

        "avausnapi käynistimestä, Joka kuitenkin käytössä häviää mukavuudessa aidolle Ubuntulle."

        Ubuntun Unity Dasheineen on surkeita mitä käyttöjärjestelmissä on nähty. Kaiken lisäksi Dash kerää käyttäjästään tietoja, jotka lähetetään Canonicalin palvelimille.


      • kerrolisää

        Kertoisitko tarkemmin, mitkä ominaisuudet Unityssa tekevät siitä muita työpöytäympäristöjä huonomman ja millä tavalla nämä ominaisuudet ovat parempia muissa työpöytäympäristöissä.

        Uusimmassa Ubuntussa tietoja ei oletuksena kerätä, ja sitä edellisessäkin keräyksen saa pois parilla klikkauksella. Tietojen keräys on siis vapaaehtoista.


    • linuksleluks

      No sellainen asia kannattaa ainakin huomioida että linuksiin siirtyessä kaikki lsälaitteet ja ohjelmistot niiden hallintaan pitää tehdä nettiselaimessa, esimerkiksi videokaappauskortit asennetaan ja käytetään internet selaimella, eli videot kaappaat firefoxilla.

      Pelit pelataan etäkäyttämällä windowsia.

      • windows-lelukeisari

        kertoilee taas valheita niin että ......


      • Windowsjutut eivät liity mitenkään tähän ketjuun.


      • Miksi Windowsin käyttäjien pitää tehdä itse ohjelmistot ja asentaa jotain kortteja?


      • LinuksLeluks
        M-Kar kirjoitti:

        Miksi Windowsin käyttäjien pitää tehdä itse ohjelmistot ja asentaa jotain kortteja?

        Ei todellakaan tarvitse, juurikin windowsiin on mukana aina oikeat ohjelmat, linuksille pitää kotikyhäelmiä käyttää.

        Onko ylmepänä opettamasi asiat muka valehtelua?


      • Kukavalehtelee
        LinuksLeluks kirjoitti:

        Ei todellakaan tarvitse, juurikin windowsiin on mukana aina oikeat ohjelmat, linuksille pitää kotikyhäelmiä käyttää.

        Onko ylmepänä opettamasi asiat muka valehtelua?

        Eipäs, vaan windowsin mukana tulee rajoittuneita ohjelmia, jotka ei tue kuin ms:n tiedostomuotoja ja muutenkin karsittuja ja jotenkin rajoitettuja mm.
        Kaikki windowsin mukana tuleva on turhaketta!
        Kun taas Linuxeille tulee oikeita ohjelmia joista ei ole karsittu! eikä pyydä ostaan maksullista versiota.

        Ja tekemäsi jutut ei lähde mailmalle!!!!


      • linuksleluks

        Puhut täyttä soopaa jota ei totisesti usko kukaan.
        linux ei sovi kuin lelux


      • LinuksLeluks kirjoitti:

        Ei todellakaan tarvitse, juurikin windowsiin on mukana aina oikeat ohjelmat, linuksille pitää kotikyhäelmiä käyttää.

        Onko ylmepänä opettamasi asiat muka valehtelua?

        Miksi sitten kerroit ohjelmien tekemisestä selaimessa ja Windowsin käytöstä? Miksi Windowsilla pitää käyttää kotikutoisia selaimella tehtyjä ohjelmia ja kotikutoisia laitteita mihin pitää itse asentaa jotain kortteja?


      • valepukki_M

        Missä olen sellaista kertonut?


      • LinuksLeluks
        M-Kar kirjoitti:

        Miksi sitten kerroit ohjelmien tekemisestä selaimessa ja Windowsin käytöstä? Miksi Windowsilla pitää käyttää kotikutoisia selaimella tehtyjä ohjelmia ja kotikutoisia laitteita mihin pitää itse asentaa jotain kortteja?

        Missä olen sellaista sanonut?


      • LinuksLeluks kirjoitti:

        Missä olen sellaista sanonut?

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14447252/linux-jakelun-valinta#comment-86144768

        "ohjelmistot niiden hallintaan pitää tehdä nettiselaimessa"
        "videokaappauskortit asennetaan"
        "pelataan etäkäyttämällä windowsia"

        Meillä päin käytetään ihan valmiita ohjelmia ja laitteita joita ei tarvite rakentaa jotain kortteja asentamalla ja tekemällä itse ohjelmia. Windowsilla ei nähtävästi onnistu!


      • LinuksLeluks
        M-Kar kirjoitti:

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14447252/linux-jakelun-valinta#comment-86144768

        "ohjelmistot niiden hallintaan pitää tehdä nettiselaimessa"
        "videokaappauskortit asennetaan"
        "pelataan etäkäyttämällä windowsia"

        Meillä päin käytetään ihan valmiita ohjelmia ja laitteita joita ei tarvite rakentaa jotain kortteja asentamalla ja tekemällä itse ohjelmia. Windowsilla ei nähtävästi onnistu!

        1. En ole puhunut windowsista vaan Ubuntusta.
        2. Ohjelmien tekemisestä en ole puhunut mitään.
        3. Sinä olet itse sanonut näin että Ubuntussa kaikki tehdään nettiselaimella ja etäkäytetään windowsia.

        Olet siis jälleen valehdellut.


      • LinuksLeluks kirjoitti:

        1. En ole puhunut windowsista vaan Ubuntusta.
        2. Ohjelmien tekemisestä en ole puhunut mitään.
        3. Sinä olet itse sanonut näin että Ubuntussa kaikki tehdään nettiselaimella ja etäkäytetään windowsia.

        Olet siis jälleen valehdellut.

        "1. En ole puhunut windowsista vaan Ubuntusta."

        Viestissä mainittiin aivan selvästi "linuks" joka liittyy Windowsin käyttäjiin ja Windowsin käyttöön ja "Windows", ei Ubuntua.

        "2. Ohjelmien tekemisestä en ole puhunut mitään."

        "ohjelmistot niiden hallintaan pitää TEHDÄ nettiselaimessa"

        Mitä se tehdä sitten on?

        "3. Sinä olet itse sanonut näin että Ubuntussa kaikki tehdään nettiselaimella ja etäkäytetään windowsia."

        Ubuntulla voi etäkäyttää mitä vaan ja se toki tukee standardia HTML5:sta.

        Windowsin etäkäyttäminen on poikkeuksellista koska on harvinaista että laitteet käyttäisi Windowsia. Ohjelmia tehdään Windowsille sentäs mutta <14% marginaalia se.

        Ja silloin kun etäkäytetään pelaamalla niin eiköhän silloin ole kyse juurikin selainpelistä. Toki yksinkertaiset pelit kuten vaikka Miinaharava menisi muutenkin mutta peleissä usein vaaditaan vähän matalempia latensseja, että milläs tekniikalla meinasit sen reaaliaikaisuuden hoitaa muuten kuin selainpelillä?


      • etosaalukea
        M-Kar kirjoitti:

        "1. En ole puhunut windowsista vaan Ubuntusta."

        Viestissä mainittiin aivan selvästi "linuks" joka liittyy Windowsin käyttäjiin ja Windowsin käyttöön ja "Windows", ei Ubuntua.

        "2. Ohjelmien tekemisestä en ole puhunut mitään."

        "ohjelmistot niiden hallintaan pitää TEHDÄ nettiselaimessa"

        Mitä se tehdä sitten on?

        "3. Sinä olet itse sanonut näin että Ubuntussa kaikki tehdään nettiselaimella ja etäkäytetään windowsia."

        Ubuntulla voi etäkäyttää mitä vaan ja se toki tukee standardia HTML5:sta.

        Windowsin etäkäyttäminen on poikkeuksellista koska on harvinaista että laitteet käyttäisi Windowsia. Ohjelmia tehdään Windowsille sentäs mutta <14% marginaalia se.

        Ja silloin kun etäkäytetään pelaamalla niin eiköhän silloin ole kyse juurikin selainpelistä. Toki yksinkertaiset pelit kuten vaikka Miinaharava menisi muutenkin mutta peleissä usein vaaditaan vähän matalempia latensseja, että milläs tekniikalla meinasit sen reaaliaikaisuuden hoitaa muuten kuin selainpelillä?

        1. En ole puhunut windowsista vaan Ubuntusta.
        2. Ohjelmien tekemisestä en ole puhunut mitään.
        3. Sinä olet itse sanonut näin että Ubuntussa kaikki tehdään nettiselaimella ja etäkäytetään windowsia.

        Olet siis jälleen valehdellut.


      • etosaalukea kirjoitti:

        1. En ole puhunut windowsista vaan Ubuntusta.
        2. Ohjelmien tekemisestä en ole puhunut mitään.
        3. Sinä olet itse sanonut näin että Ubuntussa kaikki tehdään nettiselaimella ja etäkäytetään windowsia.

        Olet siis jälleen valehdellut.

        "1. En ole puhunut windowsista vaan Ubuntusta."

        Viestissä ei mainittu Ubuntua. Windows sen sijaan mainittiin.

        "2. Ohjelmien tekemisestä en ole puhunut mitään."

        Mitä se nettiselaimessa tekeminen sitten on?

        "3. Sinä olet itse sanonut näin että Ubuntussa kaikki tehdään nettiselaimella ja etäkäytetään windowsia."

        En ole sanonut että Windowsia tarvitsisi etäkäyttää koska Windows on niin epäsuosittu että sitä ei käytetä juuri missään. Laitteissa on yleensä Linux.


      • LinuksLeluks
        M-Kar kirjoitti:

        "1. En ole puhunut windowsista vaan Ubuntusta."

        Viestissä ei mainittu Ubuntua. Windows sen sijaan mainittiin.

        "2. Ohjelmien tekemisestä en ole puhunut mitään."

        Mitä se nettiselaimessa tekeminen sitten on?

        "3. Sinä olet itse sanonut näin että Ubuntussa kaikki tehdään nettiselaimella ja etäkäytetään windowsia."

        En ole sanonut että Windowsia tarvitsisi etäkäyttää koska Windows on niin epäsuosittu että sitä ei käytetä juuri missään. Laitteissa on yleensä Linux.

        Mainittiin ubuntu ja tekeminen ei ainakaan ohjelmien tekoa tarkoita, se luku taito mattiseni, lukutaito olisi hyväksi tai ainakin ajattelu.


      • LinuksLeluks kirjoitti:

        Mainittiin ubuntu ja tekeminen ei ainakaan ohjelmien tekoa tarkoita, se luku taito mattiseni, lukutaito olisi hyväksi tai ainakin ajattelu.

        Ei mainittu Ubuntua. Oli vain se linukswindows.

        Ja tekeminen ei sitten tarkoita tekemistä? Ehkä kannattaisi opetella kirjoittamaan suomen kielellä.


      • joujoutroll
        M-Kar kirjoitti:

        "1. En ole puhunut windowsista vaan Ubuntusta."

        Viestissä mainittiin aivan selvästi "linuks" joka liittyy Windowsin käyttäjiin ja Windowsin käyttöön ja "Windows", ei Ubuntua.

        "2. Ohjelmien tekemisestä en ole puhunut mitään."

        "ohjelmistot niiden hallintaan pitää TEHDÄ nettiselaimessa"

        Mitä se tehdä sitten on?

        "3. Sinä olet itse sanonut näin että Ubuntussa kaikki tehdään nettiselaimella ja etäkäytetään windowsia."

        Ubuntulla voi etäkäyttää mitä vaan ja se toki tukee standardia HTML5:sta.

        Windowsin etäkäyttäminen on poikkeuksellista koska on harvinaista että laitteet käyttäisi Windowsia. Ohjelmia tehdään Windowsille sentäs mutta <14% marginaalia se.

        Ja silloin kun etäkäytetään pelaamalla niin eiköhän silloin ole kyse juurikin selainpelistä. Toki yksinkertaiset pelit kuten vaikka Miinaharava menisi muutenkin mutta peleissä usein vaaditaan vähän matalempia latensseja, että milläs tekniikalla meinasit sen reaaliaikaisuuden hoitaa muuten kuin selainpelillä?

        Ei hel**** tää kaveri menee vielä pitkälle xDDDD


    • UbuntuOlis

      Ubuntu on se perus turvallinen valinta, etenkin aloittelijalle.
      Niin helpo ja vakaa.

      • Näinon-

        Kyllä !


    • seonparas

      Valintasi on Ubuntu

    • omaan_käyttöön

      Minä olen valinnut linuxdistron omaan käyttö tarpeeseen en toisten käyttö tarpeeseen. Uskokaa pois, tällä valinnalla pärjää vallan hyvin.

      Kaikki tietokone hommat olen voinut tehdä mitä on tarvittukin. Itseasiassa nyt minulla on käytössä kaksi linuxdistroa: 1) pääasialliseen työkäyttöön ja 2) tekniseen kokeiluun mielenkiinnon vuoksi toinen vähemmän tunnettu linuxdistro.

      Tässä kokeiluversiossa on muutama mielenkiintoinen ratkaisu joilla voisi olla paljon kehitysmahdollisuuksia kunhan käyttötuki ja kielituki olisi laajempaa. (tästä ei ole suomenkielistä versiota) Kyllä tämä toimii vallan hyvin vaikka onkin sovellusrajoituksia eli tarjolla on vain vähän sovellusohjelmia.

    • kbbb

      Windowsista siirtyvälle tutunomaisin ja hyvin tuettu järjestelmä on Linux Mint.
      Entisenä Ubuntun käyttäjänä en voinut sietää sen Unity-kuvakehissiä ja rajoittuneita työpöydän muokkausmahdollisuuksia, mutta Mintissä ne ovat edelleenkin laajat.

      • Minkä perusteella tässä nyt halutaan muokkailla?

        Kysyjä halusi helppoutta ja vakautta.


      • dist-infooo

        kyllähän sitä voi muokkailla, paljon enennmän kuin mintin käynistintä


      • TUI_on_parasta

        Unohtakaa käyttöliittymäleikit. Käyttöjärjestelmä ja käyttöliittymä eivät ole yksi ja sama asia.
        Kunnon unix- ja linuxjakelu toimii ilman graafista liittymääkin. "Käyttöliittymätaiteilijat" luulee tietokoneen käytön päätarkoituksen olevan käyttöliittymä leikeissä.

        Minä ole tykästynyt tekstipohjaisiin käyttöliittymiin (TUI). Muun muassa Bluetile, Ratpoison, ion ja Awesome ovat mukavia käyttöliittymiä. Ja sitä muokattavuutta riittää jos tykkää muokkaamisesta.
        Enpä taida enää edes palata graafisiin käyttöliittymiin (GUI) ja näistäkin "paras" valinta olisi kevyt JWM.

        Tietokoneen käyttötarkoituksena ei ole käyttöliittymän ajaminen vaan sovellusten ajaminen.


      • ihateubuntu

        Noistakin voi olla eri mieltä. Swapnil Bhartiyalla on tietysti yksi ääni.


      • CCCP-USA

        Noista en huolisi mitään! Niin jenkkien ja nörttien listaamaa.
        Noista tavis ei saa ylös kuin sen Susen ja sekin vakoilee... kuin Apple!
        Jos nyt ei ihan kuin windows ;D


      • Chromebook

        Milepiteitä on erilaisia, se suotakoot
        Kuitenkin kun seuraa esim tiedetokumenttejä, harvasen välissä siellä näkyy Ubuntu työpöytä. Näin suomessakin mm 5G verkon testauksessa, Nasalla, yliopistoilla.
        ISS-avaruuaseman koneissiin vaihdettiin Depian järjestelmät, kun niiden windows saastui.

        Se osoittaa jotain Ubuntun parhaudesta. Toki moni virasto on kehittänyt omiaankin, kuten Saksassa. puolustushallinossa jopa Suomessakin, Venäjällä Astra.


      • mitäpaskaaaa

        toi listahan on ihan perseestä !
        joku vitsi vai?


    • Tuntiaasian

      Lopettakaa höpötykset, paras on Mint Xfce. Joillaki Cinnamoneilla tai Matella ei tee yhtään mitään.

      • sorryvaaan

        keveys ei ole yhtä kuin paras


      • Eroonwindowsista
        sorryvaaan kirjoitti:

        keveys ei ole yhtä kuin paras

        paskoissa ser-koneissa kevein on paras ;D
        jos sellaita haluaa käyttää? kohtuu koneita saa ihan satkulla, jossa toimii ihan nykyohjelmatkin. esim ubuntu. 4G muistia mm. ei swappaa.


    • MunKommenttini

      Ubuntu on se jossa oh hyvä sovellusvalikoima, lisäksi uusi pakettimuoto tuo vapautta vielä enemmän asennella kaikkee
      Deepin on se jonka ohjelma valikoima on laajin, sama koskee sen laitetukea.
      Joku inttää että deepin ei päivitä, Kyllä päivittää, oletuspalvelimelle on hitusen hitaat linjat nykyään, päivityspalvelimia löytyy myös euroopan sisältä, silloin on nopee.
      Mainittakoon vielä että deepin on rollout päivittyvä, jolloin aina uusin koneella.
      Kun vastaavasti Ubuntussa on versiopäivityksiä.
      Tarkoittanee sitä että jossainvaiheessa deepin voi tulla liian raskaaksi.
      Mint taas on lähes ubuntu, eiri työpöydällä, tosin siinä on tehty kevennyksiä joista käyttäjä joutuu kärsimään, kun kaikki ei toimikkaan niin heittämällä kuin ubuntu matessa tai Ubuntussa.
      Milipiteet Unityn ja muiden työpöytien välillä on outoo, käyttäkööt mitä haluaa.
      Itse pidän Unityä nopeana ja mukavana.
      Deepin on myös omalla työpöydällään, se on html5 pohjainen ja antaa jänniä mahdollisuuksia ajaa työpöydällä html5 juttuja, tosin vaatii vähän opettelua.
      Deepin silstää valmiiksi kaksi office ohjelmisto, monta eri selainta, mm chromen.
      Deepinnistä voi sanoa että se on heti valmis käytöön, olis sitten ohjelmamieltymys nirsoutta. vaihtoehtoja on heti valmiina.
      Mint taas on mielestä lähes yhtä sekava, kuin win10.
      Korora taas on fedora pohjainen ja aika vaikee ihan aloittelijalle, paketin asennus toimii rpm :llä Korora mate on minttiä kevyempi.

      • Jatkoinvielää

        Lubuntu on sitten se kevein, mutta se on enemmän karsittu kuin mint mm.
        Jokapäiväisen koneen tulee olla helppo ja nopea ja vakaa eili toimii aina kun avaa!

        Eniten kysymyksiä tulee siittä kun ihmiset on tottunut käyttään winndowsin omituisuuksia, rullaus nappeja, lisälaittelle asentaan aina ajureita, päivityspelkoa, viruspelkoa tai muita vastaavia juttuja joita tarjoaa vain windows.
        Sillä perusteella pitää ajatusmailmaa hitusen viilata. asiat voi tehdä helpomminkin.


    • kkkkkkkkkkkkkkkk
      • TulikoHupss

        Tuliko tää väärään keskusteluun?
        Vindows näyttötiedot????


    • toimiivikkelästi

      ubuntu ja uusikone on hyvä juttu.

    • Ubutuvalintani

      Minä valitsin ubuntun!
      kokeilin monta, Huomasin tämän toimivaksi ja helpoksi!

    • seOnIHANAAA

      Se ainoo ihana on ubuntu!

    • helpoimmalla-pääset

      Laita Mint Cinnamon, ja jos se asentuu koneeseesi helposti, ja toimii kunnolla, niin muuta et sitten välttämättä tarvitsekaan, eikä tarvitse hulluna niitä toisia melkein samanlaisia distroja sitten kokeillakaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      84
      2190
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      49
      1906
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1828
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      71
      1570
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1568
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1472
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      22
      1379
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1342
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1301
    10. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1294
    Aihe