Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Rahaa helpommalla

verovapaaparasiitti

Ulosotto teki minut parasiitiksi.
Huvittavaa kuinka Suomi toimii itseään vastaan ulosottoasioissa.
Minulle kertyi yritys tappioista elinikäinen velka ulosottoon. Hommattuani toisen työn ulosotto alkoi ulosmittaamaan palkkaani relulla kädellä ja useista pyynnöista huolimatta muutosta tai lievennesty ei tapahtunut. Ulosotto jatkoi sitkeästi minulta perimistä sillä seurauksella ettei minulle jäänyt työmatkakulujen jälkeen enään käteen kuin se raha jota naapurini sai työttömänä kotona. Siittä se ajatus sitten lähti.
Välittömästi tämän huomattuani työpanokseni laski jotta minut irtisanottaisiin, koska lopputiliä en karenssien takia voinut ottaa. Pian sainkin lopputilin ja sen myötä tililleni myös työttömyyskorvauksen joka vastasi edelistä käteenjäävää palkkaosaani.
Tämän jälkeen Kelakin suhtautui minuun myönteisemmin ja alkoi lisäksi maksaa minulle asumistukea jolloin käteenjäävä kuukausiansioni oli jo enemmän kuin työssäollessani.
Tottakai minua harmittaa etten enään näe työnteossa järkeä, mutta niin se vain on. Tilanne olisi ollut toinen jos ulosotto olisi ollut kevyempi tai jos olisi kuunnellut minua ja lieventänyt perimistään, mutta hyvä näinkin. Ulosotto ei nyt saa mitään ja minulla on vielä 8 vuotta kotona pakkolomaa koska UO ei suostu jättämään edes bensa rahaa työhön menoon.
Tarkistettuani velkojeni tilanteen oli niistä vanhentunut jo osa nyt ja ne jotka uusivat velkani ennen vanhenemisajan päättymistä voivat tehdä sen enään muutamia kertoja hieman riippuen velkojasta ja velan alkuperäisestä päivämäärästä.
Totta kai silloin tällöin otan vastaan lyhyitä max. 3 kk työkeikkoja joista Uo ei pääse ajoissa käsiksi ja toinen tapa työskennellä on sitten se verovapaa tapa , mutta se on omajuttunsa se.
Ensinmäistäkertaa Ulosottomieskin oli kanssani samaa mieltä kuultuani puhelimessa tämän tarinan ja myönsi järjestelmän olevan hieman keskiaikainen.

Suomitekee näin ollen itse parasiittinsä, mutta kyllä sekin parempi on kuin tukien poistaminen jolloin sorkkaraudat yleistyisivät kun suomen epäonniset yrittäjät näkisivät nälkää.

16

285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mahtaneekokannattaa

      Vuoden 2011 lopulla minä huomasin saman. Minulla vain se huono puoli, että kuuluin liittoon, joten UO on saanut sen jälkeen 200-300 euroa joka kuukausi paitsi ne vapaakuukaudet jotka olen aina anonut.

      Mutta minä huomasin myös saman, kun jouduin velkoihin ja ulosottoon. Sanoin itseni irti. Sain tosin 3kk:n karenssin, mutta onneksi oli vähän rahaa patjan alla. Selvisin sen 3kk ja sen jälkeen en ole töitä ottanut. Ei kyllä ole kukaan tarjonnutkaan.
      Kaikenlaista "pikku kivaa" (marjojen pomimista y.m. Heh!)olen aika ajoin saanut, joten on välillä päässyt vähän muuallekin täältä Suomesta.

      Jos hallitus saa aikaiseksi tuon ulosoton alarajan nostamisen, saattaapi olla että harkitsen töihin lähtöä. Ammatissani on pulaa tekijöistä. Pieni täsmäkoulutus ja sitten töihin.

      Katotaan nyt millaisia päätöksiä tekevät.

      • dfewifi4ii34iti5

        Jos lisätuloista menee 90 tai 100 % ulosottoon, niin työnteko kannattaa silti. Mitä enemmän maksat ulosottoon, sitä nopeammin pääset eroon omista veloistasi. Ihan ikiomista veloistasi. Omaa velkaahan tässä lyhennellään.

        Ulosoton suojaosuuden nostolla olisi useita haittapuolia, joita ministeri Lindström toi esiin eduskunnassa. Toisaalta nyt liian moni ihminen sanoo, ettei mene töihin, kun se ei "kannata". Ratkaisuksi on keksittävä jokin muu tapa kuin suojaosuuden nosto.


      • Korot.maksuun
        dfewifi4ii34iti5 kirjoitti:

        Jos lisätuloista menee 90 tai 100 % ulosottoon, niin työnteko kannattaa silti. Mitä enemmän maksat ulosottoon, sitä nopeammin pääset eroon omista veloistasi. Ihan ikiomista veloistasi. Omaa velkaahan tässä lyhennellään.

        Ulosoton suojaosuuden nostolla olisi useita haittapuolia, joita ministeri Lindström toi esiin eduskunnassa. Toisaalta nyt liian moni ihminen sanoo, ettei mene töihin, kun se ei "kannata". Ratkaisuksi on keksittävä jokin muu tapa kuin suojaosuuden nosto.

        Eikä kannata. Ei se velka lyhene yhtään vaan maksaa pelkkiä korkoja. Lisätöissä on yleensä korkeampi veroprosentti joten senkään takia velka ei lyhene.


      • dfewifi4ii34iti5

        Siinä tapauksessa velan määrä on ylivoimainen ja saatat olla oikeutettu velkajärjestelyyn. Tosin sitä ei saane, jos ei ole osoittanut takaisinmaksuhalukkuutta tai kyse on piittaamattomasta velkaantumisesta, mutta kannattaa kuitenkin kysyä neuvoa pätevältä velkaneuvojalta.


    • JärkeäUlosottoon

      Juuri näin, ei mitään järkeä käydä töissä koska ulosoton suojaosuus liian matala. Lakiin tarvittaisiin pikainen muutos. Lisäksi sama systeemi, joka on muissa Pohjoismaissa jossa sosiaalitoimi määrittää suojaosuuden kunkin vellisen elämäntilanteen mukaan. Näin estetään veronmaksajien rahojen päätyminen kansainvälisen perintämafian taskuihin.

      Lisäksi uo-miesten bonusjärjestelmä on poistettava. Ei poliiskaan saa kirjoittamastaan sakosta bonusta. Miksi sitten vouti?

    • Ulosottonjälkeen

      Todella ihmettelen itsekin miksi raha ei kelpaa voudille. Se saa kuitenkin sen 7 euroa per laskun lyhennys vain jos saa sen perittyä, eikä kukaan pysty tekemään yksinään uo.sta rikasta.
      Olisihan se eri asia jos varat riittäisivät töissäkäyntiin ja jonkin moinen motivaatiorahakin tulisi jäädä jotta jaksaisi.
      Työtä on mukava tehdä mutta ärsyttää kun nyt joutuu salaa niitä paiskimaan jotta pääsisi edes perille. Enkä sitäpaitsi harrasta hyvä tekeväisyyttä joten kyllä tätä omaa juttua vielä muutaman vuoden joudun tekemään ennen kun velka vanhenee. Tässä ajassa olisi lievemminkin keinoin voinut Voutilainen jo saada maksun kasaan, mutta olkoon kun niin hankalaksi rupesi. Jouduin käymään sossussa vaikka tein 40 tuntia viikko vuorotöissä ja painoin kun hullu duunia.
      Älkää vaan tehkö kukaan duunia uo.n iloksi sillä se ei kannata. Työttömäksi vaan ja iloisia pikkukeikkoja niin kohta on taas kansalaisen paperit taskussa ja maailma avoinna.

    • työnkannattavuus

      luottotiedottomia 370.000,
      Tuossa nuo luottotiedottomat, suurin osa varmaan ulosoton asiakkaita niin Suomessa ulosottoon joutuminen tekee työn teosta mahdottoman? Esim jos ulosoton määrää pienennettäisiin nyt1/3 osa palkasta 1/4 osaan niin saataisiin taas työn teosta kannattavaa. Onko sillä väliä maksaako uo velkaa 5v vai 15v kunhan tulee maksettua ja työssä kannattaa käydä ja jaksaa käydä, varmasti moni tietää mitä jaksamisella tarkoitan..............
      Myös yksi iso ongelma on se jos olet uo:n asiakas ja maksat myös elatusmaksuja niin elatus maksuja ei huomioida missään eli pitää pystyä maksamaan elatusmaksut uo maksujen jälkeen? Mikä käytännössä pien/keskipalkkaisella mahdoton yhtälö eli sitten myös elatus maksut menee ulosottoon jotka otetaan palkasta päältä ja loput muille eli käytännössä velka ei lyhene vaan kasvaa joka vuosi niin pitkään kuin maksat elatusmaksuja......................

    • enmaksa

      Minä olen ollut vuodesta 2010 parasiitti ja aion olla jatkossakin ellei ulosottoon tule jotain järkeä. Maksaisin kyllä pois kaiken, mitä olen oikeasti velkaa. Tuli päivänä eräänä ulosotosta paperi jossa 30 euron lasku oli tällä hetkellä yli 1000 euroa ja tuosta summasta olen oikeasti velkaa vain 30 euroa. Enää ei pidä kenenkään ihmetellä jos kotona pleikkarin pelaaminen on työntekoa parempi optio.

    • autokuskina

      Itse tein muutamia vuosia töitä vaikka ulosotto vei palka jättäen suojaosuuden. Onneksi pystyin kävellen menemään töihin. Velka järjestelyyn en päässyt koska työni oli vuokrafirman kautta eikä näin ollen riittänyt näytöksi että työni jatkuisi varmasti.
      Saatuani kieltävän vastauksen velkojeni järjestämiseksi , niin voimani lakkasivat seinään eikä työhön menemiseen riittänyt enään voimia. Ilman perhettä olisin varmaan narun jatkona.
      Seuraavana kesälomana lapset joutuivat olemaan pelkästään kotona ja jäätelörahakin tuntui olevan kivenalla . En pystynyt katselemaan sivussa kuinka koko perhe kärsi veloista ja jotain piti keksiä. Ensin menin sossuun ja sieltä liikenikin vähän rahaa, mutta se meni melkein kokonaisuudessaan sähkölaskuun ja ruokaan.
      Ärsytti ettei pienien velkojen takia voinut enään tehdä mitään eikä työnteko todellakaan ollut mahdollista. raskasta työtä ei vaan jaksa tehdä kun henkinenpuoli voimista on päässyt loppmaan.
      Mitä olisin voinut enään tehdä?
      Mitä luulette että tein?
      Nyt käyn töissä , mutta eläke karttuu kotona lasipurkeissa.
      Jaksan tehdä työtä koska saan siittä kohtalaisen korvauksen.
      Eikä enään tarvitse roikkua työttömänätyönhakijana , vaikka verottajan tiedoissa olenkin ammatiltani työtön.
      Enään pari kuukautta ja koko perhe lähdetään talvea karkuun muutamaksi viikoksi käteisellä maksetulla ulkomaanmatkalla.

      ...Jos ulosotto on perässäsi , niin vältä kaikkea mistä tulee kuitti tai tilinauha. Ihminen pakotetaan työskentelemään salassa, mutta perhe on kaikille yleensä tärkeämpi kuin valtionkassa.
      Velka vanhenee, jos vanhenee.enään sillä ei ole merkitystä.

      • ghfgjghkhg

        Muuten hyvä kommentti, mutta opettele kirjoittamaan enää-sana oikein. Raastaa korvaa, kun kaunista kieltämme raiskataan.

        Pärjäilkää.


      • Htjhvk

        Kannattaa avata pankkitili ulkomaille vaikka Viroon kuten itse tein. Saa debit-kortin ja nettipankki tunnukset samantien ja talletus onnistuu käteisellä talletusautomaateissa Tallinnassa.

        Kaikkea ei voi maksaa käteisellä kuten ostokset ulkomaisista verkkokaupoista. Lisäksi esim. matkaliput tulevat halvemmaksi netistä ostettuna.

        Toiseksi ulkomainen pankkitili pysyy salassa esim. voudilta tai sossulta joten sinne voi säästää ilman pelkoa siitä että tuet pienenevät tai vouti vie rahat.


      • Tyhjätasku78
        Htjhvk kirjoitti:

        Kannattaa avata pankkitili ulkomaille vaikka Viroon kuten itse tein. Saa debit-kortin ja nettipankki tunnukset samantien ja talletus onnistuu käteisellä talletusautomaateissa Tallinnassa.

        Kaikkea ei voi maksaa käteisellä kuten ostokset ulkomaisista verkkokaupoista. Lisäksi esim. matkaliput tulevat halvemmaksi netistä ostettuna.

        Toiseksi ulkomainen pankkitili pysyy salassa esim. voudilta tai sossulta joten sinne voi säästää ilman pelkoa siitä että tuet pienenevät tai vouti vie rahat.

        Eu-maissa on voudilla oikeus tarkistaa ja ottaa hallintaansa ulkomaiset eu-tilit. Erona vaan, että sinun piikkiisi tulee vielä siitä koituvat viranomaismaksut. Puhun kokemuksen syvällä rintaäänellä valitettavasti.
        Seuraava asia kuuluu uskomattomalta, mutta se on täysin totta. Jos tosiaan haluaa rahaa säästöön, pitää saada sen verran matkakassaa aikaiseksi, että pääsee avamaan tilin aasiassa (hyvin vaikeaa), lähi-idässä (hyvin vaikeaa/epäturvallista) tai etelä-amerikassa.
        Itse säästin viikon rahat venezuelan reissuun, samalla reissulla avasin myös tilin sinne. Se oli erittäin helppoa Suomalaisena ja heillä on oikeastikkin pankkisalaisuus laki voimassa (joka ennen oli sveitsissä), eivätkä he luovuta mitään tietojasi. Sinne olen säästänyt jo 4-vuotta rahaa ja hoitanut myös ostoksia debit kortilla.
        Tämä sama ei onnistunut eu-maassa, minulta oli yksi kaunis päivä tyhjennetty vuoden jälkeen tili nimenomaan virosta ja siitä ilmoitettiin vasta jälkikäteen kun tili oli tyhjä.


      • dfgdflkjld

        Suomen voudin oikeudet ja valtuudet loppuvat suomen rajalle. Se ei siis pysty viemään mitään suomen rajojen ulkopuolelta.

        Itsekin olen kartuttanut koko ajan säästöjäni Virossa ja Saksassa oleville pankkitileille jo neljän vuoden ajan eikä mitään ole viety. Viime syksynä siirsin runsaan kymppitonnin perintörahoja turvaan noille tileille. Siellä ovat edelleen.


    • luopiopoika

      hankalaa kun tarvii joka vuosi vaihtaa työpaikkaa joten pimeät hommat alkavat kiehtomaan. Suojaosuus on turhan pieni joten ulosottoon en palkasta voi rahaa päästää valumaan. kun suojaosuus muuttuu voin harkita taas normiduunia.

      • y27ygwhwhwbwhy33

        Tuo suojaosuus - ja sen nostamisen vaatiminen - koskee lähinnä matalapalkkahommia, joissa suhteellisen harva on. Normipalkoilla on kyllä varaa maksaa ulosottoonkin.


      • VipstaakiOg
        y27ygwhwhwbwhy33 kirjoitti:

        Tuo suojaosuus - ja sen nostamisen vaatiminen - koskee lähinnä matalapalkkahommia, joissa suhteellisen harva on. Normipalkoilla on kyllä varaa maksaa ulosottoonkin.

        Vai suhteellisen harva? Kyllä nykyään yhä useammat ovat osa-aikatöissä ja myös sellaisissa joissa palkka on matala!
        Kaupan kassat, siivoojat, myyjät, puhelinmyyjät, ja kaikenlaiset keikkatyöläiset ja vuokrafirmojen orjat vielä tuohon päälle niin kyllä on iso määrä ihmisiä jotka kuuluu tuohon ryhmään.
        Ei mitään järkeä olla pienipalkkaisissa töissä nykyisellä ulosoton suojaosuuden määrällä.
        Suomi on kehitysmaa joka pakottaa unohtamaan rehellisen työn.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2364
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      53
      2064
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1883
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1858
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1658
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1582
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1456
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1420
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1402
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1390
    Aihe