Juomavesi vaelluksella

JanoOnAina

Miten juomaveden laatuun voi vaelluksella luottaa? Pitääkö vesi aina keittää vai voiko juoda tuosta vaan?

11

2757

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tunturipurosta

      Vaelluksella vedet otan puroista tai järvistä. En niitä puhdistele vaan nautin tunturipurojen raikkaasta ja terveellisestä vedestä.

      • Kylmätpurot

        Tunturipuro, hih hii! sulamisvesipuroissa olevassa vedessä voi olla mätänevistä poron, tms ruhoista peräisin olevia bakteereita.
        Käveleppä joskus ylemmäs, mistä otat vetesi.
        Keitän. Kaiken, luonnonveden, paitsi ehkä isosta puhtaasta järvestä. Kun vettä keittää muutaman minuutin, niin välttyy vatsataudilta. Vatsatauti on vaarallinen- etenkin kovissa oloissa, pakkasaika ja helteet.


    • Hesanvesi

      Helsingin vesijohtovesi on maailman puhtainta. Sitä vaan tonkallinen mukaan, niin kyllä pärjää, jos luonnonvesiä juod ei uskalla.

    • lumestavettä

      Onko joku sulatellut lumesta vettä. Miltä maistuu? Onko pelkoa taudeista?

      • tuiop

        On sulatellut ja paljon, maistuu vedeltä ja on puhdasta


      • hitaastijuo
        tuiop kirjoitti:

        On sulatellut ja paljon, maistuu vedeltä ja on puhdasta

        Mutta siinä ei ole kivennäisiä, ei vetenä tulevassa sateessakaan.


      • kudins

        Kivennäiset tulee ruokarepusta, eikä niitä muutaman päivän reissulla tarvitse lisäillä. Seuraavalla viikolla saa taas pitsaa niin voi selvitä hengissä.


    • eiongelmia

      Ei ole koskaan ollut mitään ongelmia Lapin purojen vesin knssa.

    • Gumbe

      Olen kuljeskellut kävellen, hiihtäen ja meloen satoja reissuja pohjoisen luonnossa. Aina olen ottanut ruoka- ja juomaveden "raakana" puroista, lähteistä ja järvistä, eikä ongelmia ole tullut. Täytyy tietysti katsoa mistä ottaa. Esim lähteikköjä löytyy helposti rinteiden alareunoista ja soiden reunamilta. Lumesta sulattamalla saa hyvää ruokavettä, tosin melko mautonta. Niiden kivennäisten toivossa ei kuitenkaan pidä sulattaa kämpän nurkantauksen keltaista lunta. Jos yhtään epäilyttää, niin keitä sitten.

    • Talivesi

      Ihme kysymys... riippuu mistä veden otat

    • hpiuuy

      Vedenpuhdistustabletteja saa ostaa mm apteekeista ja retkeilykaupoista, itse käytän niitä, paitsi lapissa otan veden suoraan purosta (ja toivon, ettei yläjuoksulla ole raatoja purossa makaamassa). Veden keittämistä varten pitää sitä kaasua varata mukaan reilummin, ellei keitä pakissa nuotiolla. Lumi on ihan ok sulatettuna. Sulattamiseen tosin menee aikaa ja sulatettu lumi maistuu hirveälle. Makuun voi vaikuttaa lisäämällä sulatetun lumen sekaan energiajauhopussin.

      Helpoimmalla pääset vedenpuhdistustablettien kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      32
      7261
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      78
      4314
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      56
      2640
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2136
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1679
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1657
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      342
      1410
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      13
      1232
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      56
      1077
    10. Viikonloppua

      Oikein ihania huomenia. Pysytään positiivisina. ☕🍂🌅🧡🌞☺️❤️
      Ikävä
      76
      1030
    Aihe