Avoin lähdekoodi edullinen ja tehokas

linux__the_way_to_go

Kirjastot hyppäsivät avoimeen koodiin – "Pienemmällä porukalla palveluita useammalle"

"Avoimeen lähdekoodiin perustuvien järjestelmien käyttäminen julkisella puolella on vielä melko uutta ja vaatii muutosta ajattelutavassa. Kirjastot ovat tässä edelläkävijöitä."

http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/kirjastot-hyppasivat-avoimeen-koodiin-pienemmalla-porukalla-palveluita-useammalle-6627544

KOHA alustana toimii LINUX. Ei siis maksullinen onnettomattoman toimimaton windows-tubutin.

16

273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ilmainen_aina_ongelma

      Avoin lähdekoodi tuntuu aina silloin tällöin kiinnostavan eri kaupunkeja tai jopa valtioita, mutta ovat sittemmin kaikessa hiljaisuudessa palanneet takaisin Microsoftin erinomaisiin ja ennen kaikkea TOIMIVIIN tuotteisiin!
      Se kun tuo työaika maksaa paljon enemmän, kuin jonkun ohjelman ilmaisuus.....†

      • linux-outsider

        Palaavat takas Windowsiin häntä koipien välissä!


      • EpätoivoistaTubutinpojat

      • scaads

        Lahjusrahojen lihottamina.


    • elinkaarimalli

      Pitää laskea kaikki kustannukset koko järjestelmän käyttöajalle, niin ymmärtää miksi Linuxilla ei ole mahdollisuuksia hintakilpailussa.

      Myyntimiehelle Linux on toki hyvä, kun sitä voi markkinoida ilmaisena.

      • win_maksaa

        jos lasket microsoftin tubuttimen aiheuttamat kulut, niin ainoa järkevä ratkaisu on käyttää linuxia. Itse olen säästänyt usealla koneella tuhansia euroja vuodesta 2004 käyttämällä Ubuntua. Windowsia en osta turhaan, vaan ostan tietokoneen ilman käyttistä, tai ubuntu esiasennettuna, tai kasaan sen itse. Windows tubuttimeen pitää myös laskea mukaan maksulliset ohjelmat ja menetetty tietoturva.


      • tuli_vain_mieleen

        Totaa.. jos Linux on ilmainen, niin mistä se sun myyntimiehesi sen siivunsa nappaa jolla leipänsä ostaa? Tästä ongelmasta taitaa olla pitkälti kyse koko Linuxin markkinoinnissa. Ei markkinoi kukaan. Ei maksa kukaan lounaita myyntineuvotteluissa.


      • ccASDAS

        Linuxia markkinoidaan ja käytetään enemmän kuin muita, esim palvelimissa ja sulautetuissa laitteissa. Kauppoja hierotaan niin palvelinjärjestelmän rakentamisesta ja ylläpidosta kuin gigantissa samsungin jääkapin ostossa, ks Samsung unveils Linux touchscreen fridge with apps


    • poistettuviesti24.2.2017

      Kodeissakin open source softa parantaa elämän laatua, koska on paljon vaihtoehtoja ja voi itsekin vaikutta ohjelmistojen kehitykseen.

    • Windows-sucks

      Hyviä uutisia pukkaa...

      • qwerqwerewqr

        ja wintelhihhulit ei usko wintelin huonoja uutisia ja ominaisuuksia.


    • grwgregwgr

      Open source Nouveau ajuri on kehittynyt hyväksi toimistokäyttöön ja Kepler korteilla voi pelatakin. Voi käyttää custom kerneliä eikä tarvitse tapella suljetun ajurin kanssa ilman desktoppia ja header filujen kanssa. Nouveau firmware, ks:
      https://nouveau.freedesktop.org/wiki/VideoAcceleration/

      Nvidialle on aihettakin näyttää keskisormea Thorvaldsin tyyliin koska ei yhtään tue open source ajurin kehitystä. AMD:llä on satoja open source ajurin kehittäjiä kuin myös intelillä.

    • vdsvdadvav

      Open source amdgpu ajuriin on jo julkaistu Vega ohjaimen koodia vaikka koko ohjainta ei ole edes messuilla nähty. Ei winvirusimuri ja muille suljetun koodin hihhuleille ole tarjolla moista.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      77
      2325
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1801
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      170
      1689
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1412
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1408
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1281
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      138
      1158
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1094
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1083
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      958
    Aihe