vieläkö muistomerkkejä sodissa kaatuneille

että.ei.ihannoida-.sotaa

Meidän ikäkymmenlukumme on viimeinen, josta ainakin osa on elänyt sodan ajan.
Muistamme miten sodissa kaatuneita on kunnioitetut erilaisin muistomerkein hautausmailla, mukaan lukien sankarihaudat, kuten niitä nimitetään.

Huomasin taannoin eräässä kunnassa Etelä-Sav ossa - kunnan nimi jääköön nyt mainitsematta - puuhattavan erillistä muistomerkkiä viime sodissa kaatuneille, johon tulisivat kyseisestä kunnasta kaatuneiden nimet. Hanke rahoitettaisiin keräysvaroin. En tiedä, onko muualla vastaavanlaisia hankkeita

Ihmetytti. Miksi nyt tässä vaiheessa , 70 vuotta sodan päättymisen jälkeen, ruvetaan vielä puuhaamaan muistiomerkkiä sodan vainajille? Entäs vainajan nimen paneminen tuollaiseen muistomerkkiin? Siihenhän pitää saada lupa! Kenties monen sotavainajan lapset ja lapsenlapset eivät annakaan lupaa moiseen vanhemmat tai isobvanhemman nimen käyttöön.

Olisi aika vähitellen päästä eroon tästä menneiden sotien ihannoinnista. Olkoot sankarit sankareita ja sillä siisti.

109

1848

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se-entinen-Kukkahame

      Muistomerkkiin en ota kantaa.

      Onko tullut mieleen millaisessa maassa eläisimme ellei miehemme olisi sodissa kunnostautuneet? Monia mehentyi sotatantereille mutta saimme itsenäisen maan.

      Onko meillä edelleenkin luulo että sodimme itseämme vastaan?
      Olisi aika tutustua maamme historiaan, sitä kyllä löytyy samalta koneelta kuin millä kirjoittelemme tietämättömyytemme toinen toistemme luettavaksi.

    • kunniakellesekuuluu

      Olisiko nuorten miesten pitänyt luikkia elätiksi muihin maihin , kun oli riski kuolla sodassa ? nythän se on ihan tavallista, sotatantereelle jätetään naiset ja lapset. Onko tämä muistomerkkien vihaaminen suvakkien työtä ? Nämä sankarivainajat ansaitsevat muistamisen ja kunnioittamisen sukupolvesta toiseen. Saimme itsenäisyyden valtavilla uhrauksilla, ei se ilmaiseksi tullut eikä ilmaiseksi säily.

      • Jokaisen kunnan kaatuneet on haudattu oman seurakunnan kirkkomaahan sotasankareitten alueelle. Kyllä heidän nimensä jo nyt ovat löydettävissä hautakivistä.
        Mutta jos halutaan muistaa heitä vielä erillisellä muistomerkillä, niin ei sitä tule vastustaa. He ovat jälkipolvien arvostuksen ansainneet.
        Miksi lapset ja lapsenlapset kieltäisivät omaisensa kunnioittamisen? Historiaa emme voi muuttaa. Kuten Kukkahame sanoo. historiaamme täytyy tutustua ja siirtää sukupolvelta toiselle.


      • luetarkemmin
        Makriina kirjoitti:

        Jokaisen kunnan kaatuneet on haudattu oman seurakunnan kirkkomaahan sotasankareitten alueelle. Kyllä heidän nimensä jo nyt ovat löydettävissä hautakivistä.
        Mutta jos halutaan muistaa heitä vielä erillisellä muistomerkillä, niin ei sitä tule vastustaa. He ovat jälkipolvien arvostuksen ansainneet.
        Miksi lapset ja lapsenlapset kieltäisivät omaisensa kunnioittamisen? Historiaa emme voi muuttaa. Kuten Kukkahame sanoo. historiaamme täytyy tutustua ja siirtää sukupolvelta toiselle.

        Ei se kukkahame puhunut sukupolvelta toiselle siirtämisestä. Hän ei nimenomaan halunnut ottaa kantaa.


      • luetarkemmin kirjoitti:

        Ei se kukkahame puhunut sukupolvelta toiselle siirtämisestä. Hän ei nimenomaan halunnut ottaa kantaa.

        Kukkahame kirjoittaa: "Olisi aika tutustua maamme historiaan, sitä kyllä löytyy samalta koneelta kuin millä kirjoittelemme tietämättömyytemme toinen toistemme luettavaksi."


      • noinhan.asia.näyttää
        Makriina kirjoitti:

        Jokaisen kunnan kaatuneet on haudattu oman seurakunnan kirkkomaahan sotasankareitten alueelle. Kyllä heidän nimensä jo nyt ovat löydettävissä hautakivistä.
        Mutta jos halutaan muistaa heitä vielä erillisellä muistomerkillä, niin ei sitä tule vastustaa. He ovat jälkipolvien arvostuksen ansainneet.
        Miksi lapset ja lapsenlapset kieltäisivät omaisensa kunnioittamisen? Historiaa emme voi muuttaa. Kuten Kukkahame sanoo. historiaamme täytyy tutustua ja siirtää sukupolvelta toiselle.

        Ihan noin asianlaita ei ole.
        Oli monia, jotka katosivat tai tuhoutuivat sotatoimissa siten, ettei heistä löytynyt jälkeäkään. Ei heissä silloin ollut hautaamistakaan.

        Tuntuu aika oudolta ruveta vielä väsäilemään sodan muistomerkkejä, kun tapahtumistakin on kulunut jo kahdeksattakymmentä vuotta.

        Ei sillä sodan vainajien arvostusta enää lisätä. Monelle meistä asia on muutenkin aika kaukainen. Tuskinpa sillä maanpuolustushaluakaan lisätään.

        Tekee mieli huutaa: herätkää nykyaikaan!


      • 23---11
        Makriina kirjoitti:

        Jokaisen kunnan kaatuneet on haudattu oman seurakunnan kirkkomaahan sotasankareitten alueelle. Kyllä heidän nimensä jo nyt ovat löydettävissä hautakivistä.
        Mutta jos halutaan muistaa heitä vielä erillisellä muistomerkillä, niin ei sitä tule vastustaa. He ovat jälkipolvien arvostuksen ansainneet.
        Miksi lapset ja lapsenlapset kieltäisivät omaisensa kunnioittamisen? Historiaa emme voi muuttaa. Kuten Kukkahame sanoo. historiaamme täytyy tutustua ja siirtää sukupolvelta toiselle.

        "Kuten Kukkahame sanoo. historiaamme täytyy tutustua ja siirtää sukupolvelta toiselle."

        Ei historiaa mihinkään siirretä sukupolvelta toiselle. Yksityiskohtaisista tapahtumista voidaan kertoa perimätietona.

        Kuinkahan moni nykyinen meidän ikäisemme on saanut kuulla tai lukea isovanhempansa osallistumisista vuoden 1918 julmuuksiin, jotka kohdistuivat omaan kansaan?


    • SinähänSälliOlet

      En millään löydä yhteyttä väittämääsi muistomerkin ja sodan ihannoinnin väillä.
      Trollihan tämän täytyy olla.

      Sotaa kokemattomat pystyvät tällä hetkellä saamaan dataa sodissa kuolleiden määrästä monesta paikasta. Se tulee esille käytännössä jokaisessa sotaa käsittelevässä verkon julkaisussa ja historiankirjassa, mutta se ei saavuta lukijaa kovinkaan voimakkaasti tunnetasolla - se on vain lukumäärä. Lukumäärä, jota voidaan surkutella.

      Kunnan muistomerkki yksilöidystä kunnan kaatuneista asukkaista riipasee moniakin hyvin läheltä tuntemiensa kaatuneiden elossa olevien sukulaisten kautta. Se tuo sodan karmeuden konkreettisen lähelle muistuttamalla mahdollisesta omasta ja läheistensä kohtalosta ( mahdollisesti syttyvässä ) sodassa. Se ei ole enää pelkkä lukumäärä vaan ihmiskohtalo - tarina - yhteys.

      Tuollainen muistomerkki ei millään tavalla ihannoi sotaa - täysin päinvastoin.

      Kirjoituksesi on hävytön solvaus.

      • noinhan.sen.voi.kuvite

        "... Se tuo sodan karmeuden konkreettisen lähelle muistuttamalla mahdollisesta omasta ja läheistensä kohtalosta ( mahdollisesti syttyvässä ) sodassa. Se ei ole enää pelkkä lukumäärä vaan ihmiskohtalo - tarina - yhteys."

        Se sitten helpottaa, kun tehdään muistomerkkejä ja nimiluetteloita, vai mitä? Voi pyhä yksinkerttaisuus!


      • SinähänSälliOlet
        noinhan.sen.voi.kuvite kirjoitti:

        "... Se tuo sodan karmeuden konkreettisen lähelle muistuttamalla mahdollisesta omasta ja läheistensä kohtalosta ( mahdollisesti syttyvässä ) sodassa. Se ei ole enää pelkkä lukumäärä vaan ihmiskohtalo - tarina - yhteys."

        Se sitten helpottaa, kun tehdään muistomerkkejä ja nimiluetteloita, vai mitä? Voi pyhä yksinkerttaisuus!

        Henkilön, jonka sukulaiset ovat olleet vain käpykaartilaisia, on tietenkin vaikea ymmärtää kehystä, johon ajatteleva ja tunteva ihminen itsensäkin sijoittaa.

        Ikävä sekin, jos on vuosikymmenet sanottu sukulaisen kaatuneen sodassa ja nimeä ei tulisikaan muistomerkkiin.

        Pahoittelen puolestasi.


    • 30-lukulainen

      Jatkuvasti täällä arvostellaan negatiivisesti kotimaistaan paenneita nuoria miehiä, jotka sotaa välttääkseen asettuvat Suomeen yhteiskunnan elätiksi. "Naiset ja lapset jätetään sinne ja itse tullaan hakemaan turvapaikkaa".

      Sitten vedetään esiin Talvisodan sankarit. Kysytään, miten olisi käynyt, jos suomalainen nuori mies olisi lähtenyt sotaa pakoon ja jättänyt perheensä hyökkääjän armoille.

      Mutta kun puhutaan omasta historiastamme, ei Talvisodan sankareita ole, vaan toitotetaan ylimielisesti, että omapahan oli syynsä, kun menivät sinne sotimaan, olisi pitänyt vaan myöntyä kohtuullisiin neuvotteluihin Stalinin kanssa. Kun ei sopu kelvannut, niin nyt naristaan ja surraan. Kalliiksi tuli itsenäisyys! Lasketaan kaatuneita.
      Halveksitaan sunnitelmia pystyttää muistokivi heidän muistokseen. Vääristellään lähihistoriaa surutta.

      Sodissamme kaaatuneitten muistoa kunnioittavia epäillään "suvakeiksi"!
      Kuinka alas suomalainen palstalainen voikaan vajota.

      • Puolisokea

        """Sodissamme kaaatuneitten muistoa kunnioittavia epäillään "suvakeiksi"!"""
        Kuka epäili missä?


      • Mielipiteitäon

        kts. "kunniakellesekuuluu": "nythän se on ihan tavallista, sotatantereelle jätetään naiset ja lapset. Onko tämä muistomerkkien vihaaminen suvakkien työtä ? "


      • Puolisokea
        Mielipiteitäon kirjoitti:

        kts. "kunniakellesekuuluu": "nythän se on ihan tavallista, sotatantereelle jätetään naiset ja lapset. Onko tämä muistomerkkien vihaaminen suvakkien työtä ? "

        @Mielipiteitäon

        Kuule, nyt sun ajatus tässä ei mennyt ihan putkeen.


    • Ramoona_

      Historiaamme kuuluvat myös sodat, olisi historian vääristelyä unohtaa ne. Sodan kokeminen henkilökohtaisesti ei ole edellytys vaalia ja arvostaa sukunsa ja kansansa sodissa kaatuneiden muistoa, se kuuluu vielä tulevillekin sukupolville. Olemme vain yksi lenkki sukupolvien ketjussa. Suomessa on ainutlaatuista se, että kaatuneet lähes kaikki tuotiin kotipitäjiensä sankarihautoihin. Muistolaattoja on koulujenkin seinillä, nuorukaisina kuolleiden nimiä ja syntymäaikoja. Yksilöllisyytemme ja ainutlaatuisuutemme merkkinä on nimi, nimen muistaminen säilyttää kunnioituksen ja kiitollisuuden elossa. Käyn usein uudella paikkakunnalla sankarihaudoilla ja kirkkomaalla, patsaiden aiheet eivät jätä kylmiksi : on sotilaita, äitejä, lapsia. Liikuttavia, juhlallisia, kauniita elämyksiä ne ovat. Turistina muiden kansojen sotamuistomerkit hiljentävät myös, onko mikään kansa sodilta välttynyt.

      Muistomerkit pystytetään kunnioituksesta ja rakkaudesta. Minusta ne ovat omiaan muistuttamaan rauhan puolesta. Miten joku voi ottaa ne sotakiihkoiluna.

      Tammenlehvän perinneliiton sivuilta löysin tietoa sotamuistomerkeistämme.

      http://www.sotamuistomerkit.fi/sivu.php?id=1

    • noinhan.asia.näyttää.ole

      Ketjun aloittajahan on oudoksunut sitä, että vielä nykyään, yli seitsemän vuosikymmentä myöhemmin puuhataan muistomerkkiä sodissa kaatuneille..
      Miksi kuolemaa ja kaatumista sodassa pitää tuolla tavoin seppelöidä?

      Sankareiksi ei nimitetä kuitenkaan niitä, jotka kestivät sodan kauhut ja palasivat kotiin, tosin monet henkisesti tai ruumiillisesti vähemmän ehjinä. He olivat kuitenkin mukana sodan vuosia seuranneessa jälleenrakennustyössä, antoivat siihen oman panoksensa. Siinä ei sodan vainajista enää ollut hyötyä. Näille jälleenrakentajille kukaan ei vaadi muistomerkkiä.

      Meillä ovat olleet itsenäisyyden eri vuosikymmeninä kansallisen ylpeyden aiheina eri alojen urheilijat. Nyt eivät enää ole. On ollut Nokia, senkin maine on mennyttä. Tuntuu siltä, kuin meillä ei enää olisi muuta ylpeydenaihetta kuin viime sodat - jotka hävittiin - ja niihin osallistunut väestön osa.

      Viime sodat eivät kaipaa enää muistomerkkejä-

    • näinkinseon

      Onko sankaruus mielestäsi vain sellainen, josta on hyötyä ? Eikö ollut hyödyksi jos kaatui isänmaata puolustaessaan ?Onneksi veteraanien kunnioitus palautettiin, se oli ihan liian kauan poljettuna poliittisista syistä. Veteraanien nimet tulee aikanaan omiin hautakiviinsä ja niissä on usein myös veteraanilaatta. Norten sodassa kaatuneiden miesten elämä katkesi alkuunsa, miksei edes ne nimet saisi säilyä ?
      Jos sinä et kaipaa muistomerkkejä, joku muu voi kaivata. Nimenomaan ne sankarien asuinpaikan väki tässä tapauksessa. Jos siellä ei ennestään ole tällaista , nyt tämä Suomen 100-vuotisjuhla voi olla hyvä hetki sellainen saada.
      Urheilijoita en rinnastaisi näihin sankareihin ollenkaan. ainakaan näitä ammattimaisia.
      Nyt oli puhe kaatuneista, elävät sankarit saa kyllä huomiota ja arvostusta.

      • noinhan.siinä.vielä.käy

        "Eikö ollut hyödyksi jos kaatui isänmaata puolustaessaan ? " (Noin nimim. näinkinseon)
        Siis jokainen kaatunut olisi hyödyksi?Mitä enemmän kaatuneita, sitä parempiko? On parempi luultavasti vastustajan mielestä.

        Ei täällä muuten kukaan ole vaatinut, että nimet pitäisi hautakivistä poistaa.

        Tuollainen yhteinen hautamuistomerkki nimineen on onnistunut ratkaisu, jos halutaan sankarihauta-alueet ottaa muuhun käyttöön. Varsin todennäköistähän nimittäin on, että puolen vuosisadan kuluttua näin on jo tapahtunut monella kirkkomaalla.


      • että.valmistaudutaan.tul
        noinhan.siinä.vielä.käy kirjoitti:

        "Eikö ollut hyödyksi jos kaatui isänmaata puolustaessaan ? " (Noin nimim. näinkinseon)
        Siis jokainen kaatunut olisi hyödyksi?Mitä enemmän kaatuneita, sitä parempiko? On parempi luultavasti vastustajan mielestä.

        Ei täällä muuten kukaan ole vaatinut, että nimet pitäisi hautakivistä poistaa.

        Tuollainen yhteinen hautamuistomerkki nimineen on onnistunut ratkaisu, jos halutaan sankarihauta-alueet ottaa muuhun käyttöön. Varsin todennäköistähän nimittäin on, että puolen vuosisadan kuluttua näin on jo tapahtunut monella kirkkomaalla.

        Eiväthän haudatkaan ikuisia ole. Yhteinen hautamuistomerkki, johon koottaisiin nimet ja muut tiedot kaikista sankarihautausmaan haudoista, sallisi sen, että kyseinen hautausmaa otetaan aikanaan muuhun käyttöön.
        Moni ei tuota ajatusta varmaan vielä näinä päivinä hyväksyisi, mutta aika toimii tuollaisen ratkaisun hyväksi. On paikallaan varustautua siihen ajoissa.


    • polttohautauskaikille

      Kaikille polttohautaus ja vain nimi yhteiseen muistokiveen. Hautausmaa voisi olla puistona. Ainakin kaikki reunuskivet pois, ei vainaja tarvitse enää maata.

      • Menneiden.muistoksi

        Nyt unohdetaan se tosiasia, että elävät ihmiset muistavat ja kunnioittavat edeltäjiään muistomerkeillä. . Hautakivet ovat vain osa tätä kunnioitusta. Patsaita ja pystejä on pystytetty tuhansia vuosia. Ne eivät ole kuolleille, vaan eläville tiedoksi.

        Vainajien muistaminen on perinne, jota ei pidä vähätellä. He ovat lenkkejä hostoriamme ketjussa. Ilman konkreettisia muistomerkkejä historiamme alkaisi unohtua. Muistomerkkien avulla palautuu mieliin tapahtumia menneiltä ajoilta.

        Monilla hautausmailla on "ikuisia" hautoja. Niihin on haudattu saman suvun jäseniä monta sukupolvea. Kyllä ne ovat ikuisia siinä kuin joku yhteinen muistomerkkikin.


    • ökvklöasöklsöklfkalödskö

      Joo kulutetaan kaikki yhteiskunnan rahat jotta saadaan mahdollisimman monta muistomerkkiä että ei varmastikaan unohdeta.

      • Hakkapeliitat

        Joka ei tunne historiaansa on tyhmä.
        Historia toistaa itseään. Sen huomaa jo tästäkin päivästä. 30-luku on tulossa takaisin. Nyt olisi menneiden mustomerkkien tutkiskelu paikallaan.
        Muistomerkit eivät ole pelkästään hautamuistomerkkejä. On myös ratsastajapatsaat ympäri maailman, toinen toistaan komeampi.
        Sota on aina ollut suurin isänmaallinen hurmosaika.


    • älävalehtele

      Yhteiskunta ei hautoja kustanna vaan omaiset. Muistomerkkeihin usein kerätään rahaa. Ne ei paljon maksa kun vertaa vaikka homekouluihin ja ökyrakemnuksiin, jotka ovat susia kuten Finlandia talo. Marmorit tippuu seiniltä. Kiasma vuotaa kuin seula.

      • 11--21

        On vain niin,että ne koulut ja "ökyrakennukset" rakennetaan eläviä ihmisiä varten. Toisin on laita hautamuistomerkkien. Niihin nimensä saavat eivät tätä yhteiskuntaa enää hyödytä, saivat ne muistomerkin vai ei.


      • HistoriaPois
        11--21 kirjoitti:

        On vain niin,että ne koulut ja "ökyrakennukset" rakennetaan eläviä ihmisiä varten. Toisin on laita hautamuistomerkkien. Niihin nimensä saavat eivät tätä yhteiskuntaa enää hyödytä, saivat ne muistomerkin vai ei.

        Pitäisi varmaan historinkirjatkin polttaa...

        Mites Raamatut...

        Kirkot polttaa...

        Kaikki patsaat tuhota,kun jokainen sisältää historiaa...

        Urho Kekkosenkatu muuttaa Homoavenueksi...


      • Taidot.hukassa
        11--21 kirjoitti:

        On vain niin,että ne koulut ja "ökyrakennukset" rakennetaan eläviä ihmisiä varten. Toisin on laita hautamuistomerkkien. Niihin nimensä saavat eivät tätä yhteiskuntaa enää hyödytä, saivat ne muistomerkin vai ei.

        ...mutta ne huonosti rakennetut hometalot kyllä? Mitähän hyötyä niistä saat?

        Uutisissa oli pätkä helsinkiläisestä vuokrakerrostalosta, joka 2 vuoden kuluttua on kosteusvaurioinen. parveke täytyy sateella vedestä ja huoneiston seinät ja katto täynnä märkiä läiskiä.
        Eipä tällaisten talojen rakennuttajat tätä yhteiskuntaa hyödytä.

        En nyt ota kantaa muistomerkkeihin, vaan huomautan siitä, että huolimattomuutta ja saituutta ei saa hyväksyä. Fuskaajat eivät tätä yhteiskuntaa hyödytä.


    • että.muisto.säilyisi

      Joku kirjoitti, että omaiset hoitavat nykyään sankarihautoja ja että niiden siksi tulisi pysyä.

      Aivan noin ei ole asianlaita. Yhä enemmän on sellaisia sankarihautoja joista ei huolehdi ja joilla ei käy yksikään läheinen tai omainen. Sellaisia henkilöitä yksinkertaisesti ei ole. Jonkin isosedän hauta ei enää kiinnosta. Kyseinen seurakunta voi niistä huolehtia, mutta seurakuntienkin talous on ahtaalla.

      Sankarihautausmaan korvaaminen yhteisellä hautamuistomerkillä, jossa ovat vainajien nimet ja tiedot, pelastaisi tilanteen. Se olisi halpa ja helppo hoitaa. Se kestäisi vaikka vuosisatoja. Sitä kukitettaisiin ja koristeltaisiin. Kunnioituksen ja arvostuksen kohteena olisivat kaikki tasavertaisesti. Yksikään vainaja ei joutuisi syrjäytetyksi.

      • Kunniarivistöt

        Mitä tilannetta nyt olet pelastamassa?

        Seurakunnat pitävät huolen sankarihauta-alueesta hautausmaillaan. Niissä on suorat rivit, samanlaiset kivet, yhden kukan paikka kiven edessä. Ne hoidetaan seurakunnan puolesta.
        Tuskinpa voit mainita ainoatakaan seurakuntaa, jonka sankarivainaja-alue on hoitamaton.
        Yksityiset sukuhaudat ovat asia erikseen. Ne ovat omaisten vastuulla, vaikka niihin olisikin sankarivainaja haudattu omaisten joukkoon.
        Yleensä on joka tapauksessa pitäjien julkisissa tiloissa kaatuneitten nimet omassa taulussaan, joissakin kirkoissa, joissakin kunnantalon seinällä, mutta kaikki kaatuneet on virallisesti kirjattu. Ei heidän muistonsa katoa, vaikka hautakivi hajoaisi.

        Sankarivainajien hautarivit ovat upea ja näyttävä muistomerkki sodissa kaikkensa antaneista kansalaisistamme. Olisi väärin tuhota ne ja korvata yhdellä muistokivellä, olkoon se sitten kuinka komea tahansa.
        Itärajan tuolla puolen muistokiviä näkyy tien varsilla. Niistäkö aloittaja on idean poiminut? Siellä ei ollut tapana tuoda kaatuneita oman kotikylän multiin, kuten Suomessa, joten nimiluettelo on kivien kyljissä paikallaan.

        Suomessa on vainajiamme aina kunnioitettu ja hautausmaamme ovat hoidetut. Turha muuttaa asiaa, joka toimii kiitettävästi näin.


      • SuuriIsänmaallinen
        Kunniarivistöt kirjoitti:

        Mitä tilannetta nyt olet pelastamassa?

        Seurakunnat pitävät huolen sankarihauta-alueesta hautausmaillaan. Niissä on suorat rivit, samanlaiset kivet, yhden kukan paikka kiven edessä. Ne hoidetaan seurakunnan puolesta.
        Tuskinpa voit mainita ainoatakaan seurakuntaa, jonka sankarivainaja-alue on hoitamaton.
        Yksityiset sukuhaudat ovat asia erikseen. Ne ovat omaisten vastuulla, vaikka niihin olisikin sankarivainaja haudattu omaisten joukkoon.
        Yleensä on joka tapauksessa pitäjien julkisissa tiloissa kaatuneitten nimet omassa taulussaan, joissakin kirkoissa, joissakin kunnantalon seinällä, mutta kaikki kaatuneet on virallisesti kirjattu. Ei heidän muistonsa katoa, vaikka hautakivi hajoaisi.

        Sankarivainajien hautarivit ovat upea ja näyttävä muistomerkki sodissa kaikkensa antaneista kansalaisistamme. Olisi väärin tuhota ne ja korvata yhdellä muistokivellä, olkoon se sitten kuinka komea tahansa.
        Itärajan tuolla puolen muistokiviä näkyy tien varsilla. Niistäkö aloittaja on idean poiminut? Siellä ei ollut tapana tuoda kaatuneita oman kotikylän multiin, kuten Suomessa, joten nimiluettelo on kivien kyljissä paikallaan.

        Suomessa on vainajiamme aina kunnioitettu ja hautausmaamme ovat hoidetut. Turha muuttaa asiaa, joka toimii kiitettävästi näin.

        itärajan takana voi myös käydä katsomassa niitä muistomerkkejä, joissa todella uhotaan ja ihannoidaan sotaa. Niitä siellä on pilvin pimein.


      • Kunniarivistöt

        Samaa ajattelin, ja tuoreitten kukkien koristelemiahan ne ovat. En halunnut kuitenkaan sanoa niistä mitään, kun aloittajaa niin huolestuttaa tämä sodan muiston "ihannointi".


    • että.ei.unohdettaisi

      Mitä vähemmän elossa on sota-ajan eläneitä ihmisiä, sitä vähemmän nuo haudat ja niiden hoito kiinnostavat. On hyvin mahdollista,että ajan myötä seurakunnatkin kieltäytyvät niiden hoitamisesta jo taloudellisista syistä. Seurakunnatkin ovat vain joukko ihmisiä.

      Kuinkahan monen vuoden 1918 sotatoimien uhrinkaan hautaa omaiset hoitavat? Useimmat noista haudoista ovat yleensäkin kadonneet. Sitä vastoin hoidetaan noidenkin sotatoimien yhteisiä muistomerkkejä.

      Sankarihaudat eivät yleensäkään sopisi kirkkojen yhteyteen. Eiväthän kaikki kaatuneet olleet evankelis-luterilaisen kirkon jäseniä. Joulukuussa 1939 ei varmaan monikaan ajatellut, kuinka paljon jatkoa tulee ensimmäisille sodan vainajille seuraavien viiden vuoden aikana.

      • Ei voi kuin ihmetellä, mikä syy ketjulla on vatvoa sodissa kaatuneitten kansalaistemme hautoja ja niiden hoitoa.
        Eikö nyt muuta päivittelemistä enää löydy!

        Maansa puolesta kaatuneiden muisto on kirjattu historiankirjoihimme, ja toivottavasti muistomerkkien kautta tieto arjessammekin menee sukupolvelta toiselle.
        Pitää muistaa, että nämä kaatuneitten hautarivistöt kertovat nykypäivänkin kyyniselle ja rahojaan laskeville ihmisille tiedoksi, että heidän uhrinsa ei ole mennyt hukkaan. Suomi täyttää itsenäisenä maana 100 v.
        Joitakin vuosikymmeniä sitten oli muotia sanoa halveksivasti "mitäs menivät sinne".
        Onko se ajatus taas herätetty henkiin?


      • vm--39
        Makriina kirjoitti:

        Ei voi kuin ihmetellä, mikä syy ketjulla on vatvoa sodissa kaatuneitten kansalaistemme hautoja ja niiden hoitoa.
        Eikö nyt muuta päivittelemistä enää löydy!

        Maansa puolesta kaatuneiden muisto on kirjattu historiankirjoihimme, ja toivottavasti muistomerkkien kautta tieto arjessammekin menee sukupolvelta toiselle.
        Pitää muistaa, että nämä kaatuneitten hautarivistöt kertovat nykypäivänkin kyyniselle ja rahojaan laskeville ihmisille tiedoksi, että heidän uhrinsa ei ole mennyt hukkaan. Suomi täyttää itsenäisenä maana 100 v.
        Joitakin vuosikymmeniä sitten oli muotia sanoa halveksivasti "mitäs menivät sinne".
        Onko se ajatus taas herätetty henkiin?

        "... hautarivistöt kertovat nykypäivänkin kyyniselle ja rahojaan laskeville ihmisille tiedoksi, että heidän uhrinsa ei ole mennyt hukkaan. "
        Niinkö että kaatuneet tämän maan pelastivat? Eivät ne kaatuneet kaatumisensa jälkeen enää yhtään mitään pelastaneet. Monet eivät sitä ennenkään.
        Pelastivat nimenomaan ne, jotka olivat taisteluissa mukana ja kestivät loppuun saakka. Niille taas ei sankarin sädekehää ole rakennettu.
        Vain kaatumallako sodassa tullaan sankariksi?


    • Alku-- jne. täysin paskaa.

      Ehkä on aika poistaa raja itään!

    • että.ei.niihin.raha.tyhj

      Kylmä totuus on, että jokaisella sankarihautausmaalla on lukuisia hautoja, joilla ei käy kukaan käy koskaan. Miksi niistä silloin seurakunnankaan olisi pidettävä huolta? Eivät rahat siihen puusta tipu, vaan tuo huolenpito turvataan seurakunnan jäsenten maksamilla kirkollisveroilla.
      Yhteinen muistomerkki takaisi sen, että kaikkien muistoa vaalittaisiin tasavertaisesti.

      • säilytettävä

        Eihän se voi olla vain seurakunnan vastuulla hoitaa sankarihautoja, koko isänmaan puolesta he kaatuivat ja valtio varmaan ainakin avustaa. Omaiset ei edes saa niitä mennä laittelemaan, on samanlaiset kukat ja kynttilät kaikila. Nuoret saa kesätöitä hautausmailla. Sankarihaudat on hoidettava ja säilytettävä sellaisenaan, voisi järjestää käyntejä pakolaisille ja kertoa mitä on jouduttu uhraamaan.


      • Haudat.hoidossa
        säilytettävä kirjoitti:

        Eihän se voi olla vain seurakunnan vastuulla hoitaa sankarihautoja, koko isänmaan puolesta he kaatuivat ja valtio varmaan ainakin avustaa. Omaiset ei edes saa niitä mennä laittelemaan, on samanlaiset kukat ja kynttilät kaikila. Nuoret saa kesätöitä hautausmailla. Sankarihaudat on hoidettava ja säilytettävä sellaisenaan, voisi järjestää käyntejä pakolaisille ja kertoa mitä on jouduttu uhraamaan.

        Sankarihaudat hoidetaan yhteiskunnan varoin Suomessa.
        Lue tarkemmin Wikipedia


    • Näinmuistelen

      Taitaa nykyiset suvakki sukupolvet arvostaa enemmän karkuun juoksijoiden muistomerkkejä kuin isiemme muistoa. Monista kylistä kaatui suurin osa miehistä, mutta periksi ei annettu raukkamaiselle viholliselle. Suurin uhrauksin ovat jälkipolvetkin joutuneet rakentamaan tämän maan sodan jäljiltä. Muistamalla edes muistomerkeillä niitä Suomalaisia jotka antoivat henkensä tämän maan puolesta, jotta olisi meille jäljellä maa jota voisimme vielä itse hallita ja rakentaa, on vähäinen "uhraus".

    • menköötkotiinsa

      Suomesta lähetettiin lapsia turvaan Ruotsiin, meille tunkee nyt sotakuntoiset miehet. Koko ajan tuppaa lisääkin ainakin 100 viikkovauhtia eikä entisiäkään saa pois.Koko systeemi on mätä, turvapaikkaa hakevat tosiasiassa ovat vaatimassa ilmaista elätystä. Isis on melkein lyöty, nyt näitten pitäisi mennä jälleenrakentamaan mutta rettelöivät vaikka on kolmesa oikeusasteessa todettu perusteettomaksi. Nämä suvakit tekee kauhistuttavaa pahaa vahinkoa omalle kansalle . Tietysti komeat miehet lirkuttaa ja naikin silmät ummessa kun suvakkimatamit hyysää.

      • Joka.paikkaan

        Ja selitäppäs nyt huolellisesti, mitä tekemistä tällä vuodatuksella on hautausmaiden ja hautakivien kanssa.


    • etteikömuutaole

      Eikö tällä kansalla todella ole muuta erityisen arvostettavaa ja muistomerkkejä ansaitsevaa kuin sodissa kaatuneet?
      Tuollainen ajatus tulee mieleen, kun lukee eräitä puheenvuoroja edeltä.

      • itselläsiongelma

        Jos arvostaa isänmaan puolesta kaatuneita, se tarkoittaa, että arvostaa muitakin korkeita moraalisia arvoja. Tämä oli nyt vaan ketjun aiheena, siksi keskityttiin tämän asian pohtimiseen . Minua taas ihmetyttää, että sodissa kuolleiden muistomerkitkin on jollekin liikaa. Hyvin kuitenkin kelpaa epäisänmaallistenkin vapaan isänmaan eduista nauttia , mutta ei tämä vapaus ilman uhreja ole tullut.


      • että-maksavat-verojakin
        itselläsiongelma kirjoitti:

        Jos arvostaa isänmaan puolesta kaatuneita, se tarkoittaa, että arvostaa muitakin korkeita moraalisia arvoja. Tämä oli nyt vaan ketjun aiheena, siksi keskityttiin tämän asian pohtimiseen . Minua taas ihmetyttää, että sodissa kuolleiden muistomerkitkin on jollekin liikaa. Hyvin kuitenkin kelpaa epäisänmaallistenkin vapaan isänmaan eduista nauttia , mutta ei tämä vapaus ilman uhreja ole tullut.

        "Epäisänmaallisetkin" maksavat veroja tälle isänmaalle. Mikseivät he voisi myös sen tarjoamista eduista nauttia?


      • Ponimai

        #Eikö tällä kansalla todella ole muuta erityisen arvostettavaa ja muistomerkkejä ansaitsevaa kuin sodissa kaatuneet?#

        Jos isämme eivät olisi puolustaneet Suomea henkensä uhallakin, ei sinullakaan olisi mitään syytä miettiä asiaa, kun olisit nyt suuren venäjän alamainen. Muistomerkkejä saa tietysti rakentaa kuka minkin asian katsoo tarpeelliseksi. Ne tulevat kuitenkin kaukana takana itsenäisyytemme taistelleiden ja henkensä menettäneiden muistoksi rakennetut, toivottavasti edes yrität ymmärtää tämän.


      • Vali.tettavasti
        että-maksavat-verojakin kirjoitti:

        "Epäisänmaallisetkin" maksavat veroja tälle isänmaalle. Mikseivät he voisi myös sen tarjoamista eduista nauttia?

        Eduista nauttii suorastaan isänmaan pettureiksi luokiteltavat ilman että senttiäkään veroja maksavat.


      • vm-39
        Ponimai kirjoitti:

        #Eikö tällä kansalla todella ole muuta erityisen arvostettavaa ja muistomerkkejä ansaitsevaa kuin sodissa kaatuneet?#

        Jos isämme eivät olisi puolustaneet Suomea henkensä uhallakin, ei sinullakaan olisi mitään syytä miettiä asiaa, kun olisit nyt suuren venäjän alamainen. Muistomerkkejä saa tietysti rakentaa kuka minkin asian katsoo tarpeelliseksi. Ne tulevat kuitenkin kaukana takana itsenäisyytemme taistelleiden ja henkensä menettäneiden muistoksi rakennetut, toivottavasti edes yrität ymmärtää tämän.

        Niitä muistomerkkejä on tehty silloin, kun asia oli jossakin määrin ajankohtainen.
        Ei nyt eletä sitä aikaa.
        Totta kai kuka tahansa saa nykyäänkin tehdä tai teettää mitä tahansa muistomerkkejä, kunhan ei riko lakia.
        Tuntuu jotenkin sopimattomalta, että tuollaiseen pantaisiin sodassa kaatuneen lähiomaisen nimi. Hänhän on saanut viimeisen lepopaikkansa vuosikymmeniä sitten eikä hän enää kaipaa nostamista kunnian korokkeille.

        Annetaan sodankin vainajien olla ikuisessa rauhassaan. Sillä siisti.

        Isänmaallisuuteen tämä ei liity millään tavalla.


      • että.tööt.tööt.tööt
        Vali.tettavasti kirjoitti:

        Eduista nauttii suorastaan isänmaan pettureiksi luokiteltavat ilman että senttiäkään veroja maksavat.

        Siinä tulikin uusi luonnehdinta sossun varassa eläville.


    • Ponimai

      #Annetaan sodankin vainajien olla ikuisessa rauhassaan. Sillä siisti.
      Isänmaallisuuteen tämä ei liity millään tavalla.#

      Voi hyvä ihminen, tämähän on isänmaan ja isänmaallisuuden peruskallio, muistaa sukupolvesta toiseen niitä ihmisiä jotka taistelivat meille itsenäisyyden=vapaan isänmaan. Voiko suurempaa uhria antaa isänmaalle kuin oman henkensä. Tämä on jo rienausta sekottaa keskusteluun kaikenmaailman yhdistysten ym. muistomerkkejä. Olen syvästi järkyttynyt tämän palstan tasosta.

      • että..silleen

        Isänmaallisuuden peruskallio on siinä, että eletään isänmaan nykypäivää ja hoidetaan tunnollisesti omia velvollisuuksia.

        Eihän isänmaa menneisyydessä elä!
        .
        Siinä ei ole merkitystä sillä, kuka on mihinkin suuntaan taistellut menneisyydessä.
        Ei ole myöskään merkitystä sodan muistomerkeillä, joita ei enää tarvita lisää..


      • ymmärrätköhävetä
        että..silleen kirjoitti:

        Isänmaallisuuden peruskallio on siinä, että eletään isänmaan nykypäivää ja hoidetaan tunnollisesti omia velvollisuuksia.

        Eihän isänmaa menneisyydessä elä!
        .
        Siinä ei ole merkitystä sillä, kuka on mihinkin suuntaan taistellut menneisyydessä.
        Ei ole myöskään merkitystä sodan muistomerkeillä, joita ei enää tarvita lisää..

        Eikpä ole typerämpää kirjoitusta nähty täällä. Eikö muka ole merkitystä mihin suuntaan on taisteltu menneisyydessä ? Sinulle siis itsenäisyydellä ei ole mitään merkitystä ! Se kun ei tullut lahjaksi vaan puolustustaisteluna. Suomi ei ole yhtään sotaa aloittanut, ennen soti Ruotsin piikkiin pakotettuna. Tietysti tämän päivän asiat hoidetaan, mutta historia kulkee mukana. Pitäisi kyllä enemmän keskittyä oman maan kansalaisten hyvinvointiin kuin rikkaan öljyvaltion sotapakolaisten, aikuisten miesten hoitoon. Siinä sinulle varmaan hyvä esimerkki, heille ei patsaita pystytetä.
        Sinun ei ole pakko kenenkään muistoa vaalia, ei vanhempiesikaan, muille se on itsestään selvyys. Jos joku kunta sai seurakunta haluaa muistomerkin, se ei sinulle kuulu eikä ole sinulta pois. Patsaita pystytetään vaikka mihin tarkoitukseen, oma häpeäsi jos vihasi kohdistuu kunniaosoituksiin sankarivainajille.


      • ettäjokohantuoriitti
        ymmärrätköhävetä kirjoitti:

        Eikpä ole typerämpää kirjoitusta nähty täällä. Eikö muka ole merkitystä mihin suuntaan on taisteltu menneisyydessä ? Sinulle siis itsenäisyydellä ei ole mitään merkitystä ! Se kun ei tullut lahjaksi vaan puolustustaisteluna. Suomi ei ole yhtään sotaa aloittanut, ennen soti Ruotsin piikkiin pakotettuna. Tietysti tämän päivän asiat hoidetaan, mutta historia kulkee mukana. Pitäisi kyllä enemmän keskittyä oman maan kansalaisten hyvinvointiin kuin rikkaan öljyvaltion sotapakolaisten, aikuisten miesten hoitoon. Siinä sinulle varmaan hyvä esimerkki, heille ei patsaita pystytetä.
        Sinun ei ole pakko kenenkään muistoa vaalia, ei vanhempiesikaan, muille se on itsestään selvyys. Jos joku kunta sai seurakunta haluaa muistomerkin, se ei sinulle kuulu eikä ole sinulta pois. Patsaita pystytetään vaikka mihin tarkoitukseen, oma häpeäsi jos vihasi kohdistuu kunniaosoituksiin sankarivainajille.

        "Eikpä ole typerämpää kirjoitusta nähty täällä." Jos mikä,niin tuo kirjoittajan - tällä kertaa nikillä "ymmärrätköhävetä - syvämielinen "lausuma" sopii kuvaamaan hänen puheenvuoroaan, eikä suinkaan ensimmäistä kertaa.

        Kirjoittaja taitaa olla palstalla ihan aloittelija. Ei nimittäin tiedä, ettei täällä käydä eikä suvaita kahdenvälistä kirjeenvaihtoa.

        Olisi viisasta opetella palstan tapoja, ennen kuin tulee tänne - anteeksi vain suora ilmaisu - hölmöilemään. Kuten näkyy, pilkka voi osua omaan nilkkaan. Se vasta tekeekin kipeää, vai mitä?


    • Ketjukirje keruu veteraaneille? Kuka saa rahat???

      Suomalaiset taas kuin pässiä narussa!

      • Että.jaksatkin

        Voisit jättää rauhaan edes 70 v. sitten kaatuneet sankarivainajamme. Olet ottanut harrastukseksesi Suomen halveksimisen ja tunnet olevasi kuin arjalainen yli-ihminen.
        Itse olet mennyt Ruotsiin ja käyttänyt hyödyksesi Ruotsin yhteiskunnan palveluja ja etuja, nyt sieltä halveksit suomalaisia, omaa synnyinmaatasi ja sodassa kaatuneiden muistoa.
        Mikä helkkari sinua vaivaa oikein? Ole siellä nyt hyvissä oloissasi, muistele entisiä oman onnesi aikoja, yritä tulla toimeen noilla eduilla, jotka sinulla on, lue enemmän suomalaita kirjallisuutta, että suomen kielesi säilyisi. Se on jo alkanut rapistua huomattavasti tänä aikana, jona olen älyttömyyksiäsi lukenut.
        Ruotsi on pitänyt sinua hyvin, olen vaurastunut ja hyvällä eläkkeellä. Ei sinulla ole tarvetta kadehtia entisen kotimaasi asukkaita.
        Eivät suomalaisetkaan kadehdi sinua. Mutta emme me sinua kaipaakaan.


      • että.osaakin.tärkeillä
        Että.jaksatkin kirjoitti:

        Voisit jättää rauhaan edes 70 v. sitten kaatuneet sankarivainajamme. Olet ottanut harrastukseksesi Suomen halveksimisen ja tunnet olevasi kuin arjalainen yli-ihminen.
        Itse olet mennyt Ruotsiin ja käyttänyt hyödyksesi Ruotsin yhteiskunnan palveluja ja etuja, nyt sieltä halveksit suomalaisia, omaa synnyinmaatasi ja sodassa kaatuneiden muistoa.
        Mikä helkkari sinua vaivaa oikein? Ole siellä nyt hyvissä oloissasi, muistele entisiä oman onnesi aikoja, yritä tulla toimeen noilla eduilla, jotka sinulla on, lue enemmän suomalaita kirjallisuutta, että suomen kielesi säilyisi. Se on jo alkanut rapistua huomattavasti tänä aikana, jona olen älyttömyyksiäsi lukenut.
        Ruotsi on pitänyt sinua hyvin, olen vaurastunut ja hyvällä eläkkeellä. Ei sinulla ole tarvetta kadehtia entisen kotimaasi asukkaita.
        Eivät suomalaisetkaan kadehdi sinua. Mutta emme me sinua kaipaakaan.

        "Mutta emme me sinua kaipaakaan."

        Kirjoittaja Että jaksatkin haluaa näköjään käyttää itsestään majesteetillisesti monikon ensimmäistä persoonaa.

        Kukin tyylillään ja tärkeilyllään.


    • reppuriika

      Isänisä oli kuusi vuotta sodassa. Haudalla käyn ja arvostan ja kunnioitan sodassa palvelleiden muistoa, mutta en siinä mielessä kumartele ja kanna kukkapuskia haudoille. Ei he enää meidän muisteloistamme hyödy.

      • Saako hän rahan????

        Apina suomi saa .... rahat Niinistö?????


      • Että.jaksatkin

        Suomessa ei ole tapana antaa rahaa vainajille. Joissakin maissa poltetaan paperirahaa hautajaisissa ikään kuin käyttövaroiksi vainajalle tuonpuoleisessa, mutta tapa ei ole suomalainen. Ilmeisesti on hiipimässä Ruotsin puolelle, kun tuollaista kysyt. Siellä uudessa kotimaassasi kun on paljon muualta muuttaneita sinun lisäksesi, niin että monet tavat sattavat muuttua ja saada uuden sävyn.
        Hätäilet turhaan Suomen asioista. Huolehtisit enemmän oman uuden kotimaasi asenteista.


      • että.sitte.osaakin.tärke
        Että.jaksatkin kirjoitti:

        Suomessa ei ole tapana antaa rahaa vainajille. Joissakin maissa poltetaan paperirahaa hautajaisissa ikään kuin käyttövaroiksi vainajalle tuonpuoleisessa, mutta tapa ei ole suomalainen. Ilmeisesti on hiipimässä Ruotsin puolelle, kun tuollaista kysyt. Siellä uudessa kotimaassasi kun on paljon muualta muuttaneita sinun lisäksesi, niin että monet tavat sattavat muuttua ja saada uuden sävyn.
        Hätäilet turhaan Suomen asioista. Huolehtisit enemmän oman uuden kotimaasi asenteista.

        Mitä tekemistä tuollaisella esityksellä on tässä ketjussa?
        Tekstihän on yhtä puppua.


    • etteivaintuollaista

      Kun lisää asiasta kirjoitellaan, niin ehkä joku menneisyyden ihannoissaan rupeaa vaatimaan luiden kaivamista haudoista.

    • noinhan.elämä.sujuu

      Kun kerran on hautaukset on suoritettu, niin sillä asia on hoidettu ja muistomerkit pian pystytetty. Ei ruveta enää elämään toiseen kertaan niitä aikoja.
      Eletään tätä päivää ja odotetaan huomista.

    • vm...39

      Varsin todennäköistä on, että muutaman vuosikymmenen kuluttua, kun omaisetkaan eivät ole enää kiinnostuneita hautojen hoidosta, sotatoimissa menehtyneiden hautausmaita ruvetaan perkaamaan.
      Kyseinen hautausmaa voidaan korvata esim. nimiluettelolla, joka on havaittu kiveen. Siinä mielessä hyvin ymmärrettävä ehdotus.

    • Pidäsuusikiinni

      Vai perkaamaan niin kuin roskat ja jätteet ! Miten voi noin epäkunnioittavasti suhtautua maamme pelastaneisiin sankareihin ? Ei yksityiset omaiset nytkään sankarihautoja hoida vaan seurakunnat. Ne ovat kansallisaarreja omaisuus, pidä sinä vaan suusi soukalla kun et sellaisia arvoja ymmärrä.

      • ettäsetärkeilitaas

        Jos kerran edes "yksityiset omaiset" (näin kirjoittaja Pidäsuusikiinni) eivät enää koe aiheelliseksi hoitaa noita hautoja, niin miksi sitten seurakunnan eli jonkin yhteisön tulisi pitää niistä huolta? Eihän seurakunta mikään omainen ole.
        Kuinka ihmisen viimeinen lepopaikka voi olla "kansallisaarre ja omaisuus"? Onpa omituista ajatuksenjuoksua.


      • Lopettakaa.jo
        ettäsetärkeilitaas kirjoitti:

        Jos kerran edes "yksityiset omaiset" (näin kirjoittaja Pidäsuusikiinni) eivät enää koe aiheelliseksi hoitaa noita hautoja, niin miksi sitten seurakunnan eli jonkin yhteisön tulisi pitää niistä huolta? Eihän seurakunta mikään omainen ole.
        Kuinka ihmisen viimeinen lepopaikka voi olla "kansallisaarre ja omaisuus"? Onpa omituista ajatuksenjuoksua.

        Sodissa kaatuneiden sankarivainajien haudat ovat seurakuntien hoidossa ja hallinnassa, eikä niitä tulla hävittämään.

        Sukuhaudat saattavat kadota aikojen saatossa, jos niiden sopimuksia ei jatketa. Mutta hautausmaillamme on myös perhehautoja ikiaikaisella sopimuksella, ja niihin on haudattu suvun jäseniä vuosikymmenten ajalta. Vanhoissa kalmistoissa voi olla jäljellä vielä 1800-luvun alkupuolen ristejä.
        Nykyisin hautapaikan voi lunastaa 25 vuodeksi, ja sopimusta jatketaan saman verran ajan mentyä umpeen. Jos sopimusta ei jatketa, seurakunta ottaa haudan haltuunsa ja siirtää kiven pois.

        Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää. Miksi ylipäätään haluttaisiin hävittää sankarivainajien hautarivistöt? Eihän muitakaan hautausmaan hautoja olla hävittämässä .


      • noinhansiinäkäypi
        Lopettakaa.jo kirjoitti:

        Sodissa kaatuneiden sankarivainajien haudat ovat seurakuntien hoidossa ja hallinnassa, eikä niitä tulla hävittämään.

        Sukuhaudat saattavat kadota aikojen saatossa, jos niiden sopimuksia ei jatketa. Mutta hautausmaillamme on myös perhehautoja ikiaikaisella sopimuksella, ja niihin on haudattu suvun jäseniä vuosikymmenten ajalta. Vanhoissa kalmistoissa voi olla jäljellä vielä 1800-luvun alkupuolen ristejä.
        Nykyisin hautapaikan voi lunastaa 25 vuodeksi, ja sopimusta jatketaan saman verran ajan mentyä umpeen. Jos sopimusta ei jatketa, seurakunta ottaa haudan haltuunsa ja siirtää kiven pois.

        Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää. Miksi ylipäätään haluttaisiin hävittää sankarivainajien hautarivistöt? Eihän muitakaan hautausmaan hautoja olla hävittämässä .

        Ihmisiähän on kuollut ja kuolee jatkuvasti, mutta varsin vähän meillä on sadankin vuoden takaisia hautoja. Sukuhaudat ovat poikkeus, joskin niiden muistokivet on useissa tapauksissa pystytetty myöhemmin, kun on tullut muita haudattavia samalle hautapaikalle.
        Jo 50 vuoden kuluttua hautaamisesta hautapaikka voidaan ottaa seurakunnan käyttöön.
        Sotilashaudat eivät ole mitään sukuhautoja eli niillä ei ole uudistuvuutta. Niihin ei haudata muita sukuun kuuluvia. Ne ovat siinä mielessä rinnastettavissa henkilöhautoihin.
        Ajan mittaan syntyy ajatus sankarihautojenkin alueen ottamisesta seurakunnan käyttöön. Ne eivät ihmisiäkään enää yksinkertaisesti kiinnosta. Minkäs sille voi? Kaikella on aikansa, alkunsa tai loppunsa, halusimme sitä tai emme..
        Isänmaallisuuskin ilmenee aivan muilla tavoin.
        Vuonna 2070 moni kansalainen voi tietämättömänä kysellä vanhemman sukupolven edustajalta: Kirkon edessä oli joskus kuulema sankarihautausmaa. Mikä sellainen oli?
        Ei tässä mitään ihmeellistä ole.


      • Lopettakaa.jo
        noinhansiinäkäypi kirjoitti:

        Ihmisiähän on kuollut ja kuolee jatkuvasti, mutta varsin vähän meillä on sadankin vuoden takaisia hautoja. Sukuhaudat ovat poikkeus, joskin niiden muistokivet on useissa tapauksissa pystytetty myöhemmin, kun on tullut muita haudattavia samalle hautapaikalle.
        Jo 50 vuoden kuluttua hautaamisesta hautapaikka voidaan ottaa seurakunnan käyttöön.
        Sotilashaudat eivät ole mitään sukuhautoja eli niillä ei ole uudistuvuutta. Niihin ei haudata muita sukuun kuuluvia. Ne ovat siinä mielessä rinnastettavissa henkilöhautoihin.
        Ajan mittaan syntyy ajatus sankarihautojenkin alueen ottamisesta seurakunnan käyttöön. Ne eivät ihmisiäkään enää yksinkertaisesti kiinnosta. Minkäs sille voi? Kaikella on aikansa, alkunsa tai loppunsa, halusimme sitä tai emme..
        Isänmaallisuuskin ilmenee aivan muilla tavoin.
        Vuonna 2070 moni kansalainen voi tietämättömänä kysellä vanhemman sukupolven edustajalta: Kirkon edessä oli joskus kuulema sankarihautausmaa. Mikä sellainen oli?
        Ei tässä mitään ihmeellistä ole.

        ... "Jo 50 vuoden kuluttua hautaamisesta hautapaikka voidaan ottaa seurakunnan käyttöön".
        Tietysti voidaan, voidaan jo 25 v kuluttua, jos maksua ei makseta.

        Rahalla saa:
        Oman sukuni hautaa ei oteta seurakunnan käyttöön, koska se on hoitoineen maksettu niin pitkäksi aikaa kuin aluetta käytetään hautausmaana. Hauta on lunastettu 80 v sitten ja siinä on jo nyt 3 sukupolven vainajia.

        Sanot: "Ajan mittaan syntyy ajatus sankarihautojenkin alueen ottamisesta seurakunnan käyttöön. Ne eivät ihmisiäkään enää yksinkertaisesti kiinnosta. Minkäs sille voi? Kaikella on aikansa, alkunsa tai loppunsa, halusimme sitä tai emme.."

        Kuten huomaat tästä ketjusta, sankarihautojen kunnioitus on yhä voimissaan, niin että kiinnostusta riittää. Vantaalla hoidetaan jopa saksalaisten sotilaitten hautausmaa. Sitäkään ei olla hävittämässä. Vainajien kunnioitus ei katso maailmankatsomusta, puoluetta eikä sotilasarvoa. Kuoleman edessä olemme samanarvoiset. Vakaumuksensa puolesta kaatuneilla on myös oma muistomerkkinsä Vantaan Hiekkaharjussa.

        Vie aikansa, ennen kuin toivomasi unohduksen aika tulee. Siihen asti on sinun vain kestettävä, että jälkeenjääneet kansalaiset muistavat kunnioituksella sodissa kaatuneita lähimmäisiään.


    • meisänmaalliset

      Varmaan sinun jälkeläisesi eivät nytkään tiedä mitään sankarivainajista, kun olet ne kasvattanut epäisänmaallisiksi. Varmasti meitä juuriamme ja itsenäisyyttääme kunnioittavia ja sen edestä uhrautuneiden arvon ymmärtäviä tulee olemaan jatkossakin enemmän kuin teitä jotka olisitte tieteysti mieluummin osa Venäjää . Hävitetäänkö Aleksis Kiven tai Paavo Nurmen patsaat, kun ei kukaan kohta muista, keitä he olivat ? Kyllä meitä fiksuja ihmisiä kiinnosaa oma historiamme sukupolvesta toiseen.

    • Moderni.Suomi

      Aloittaja on oikeassa. Miksi vanhoja muisteltaisiin!
      Helsingissäkin Rautatientorilla kaikkien bussien kiusana on Aleksis Kiven patsas. Kuka ihme niin vanhaa muistaa. Kirjoitti kamalista metsäläisistä kirjan, ja saamme tänäkin päivänä hävetä niitä harjastukkaisia möllejä. Kuka haluaa niitä muistella enää. Varmaan 150 v vanhoja asioita. Pois patsas, pois kirja!
      Vuonna 2070 moni kansalainen voi tietämättömänä kysellä vanhemman sukupolven edustajalta: mikä Aleksis Kivi, mitkä 7 veljestä!

      • vm-39

        Patsaat sopisivat parhaiten puistoympäristöön ja hautausmaille, missä kansalaiset voivat syventyä tutkiskelemaan niitä, missä ne kärsivät vähemmän liikenteen saasteista ja missä ne ovat vähiten haitaksi .
        Säveltäjämestari Sibeliuksen muistomerkki on syrjempänä keskustasta. Miksi näin ei voisi olla myös Mannerheimin ja Aleksis Kiven osalta?
        Mannerheimin patsaan sijainti viittaa kaiken lisäksi kipeään kohtaan kansakunnan historiassa, kansalaissotaan. Sehän herättää voimakkaita tunteita vielä tänäkin päivänä, vaikka tapahtumista on kulunut vuosisata. Toisaalta voi kysyä, onko ketään joka on yhdistänyt tätä kansaa enemmän kuin Mannerheim sen valtiollisen itsenäisyyden ensimmäisinä vuosikymmeninä.
        Aleksis Kiven patsas voisi mieluummin olla poissa liikenteen hyörinästä toisella puolen Kansallisteatteria, Kaisaniemen puistossa.
        Vaikuttavimmin tätä kansaa kuitenkin yhdisti ´Venäjän keisari Aleksanteri I vuonna 1809 julistamalla Suomen ensi kertaa kansakunnaksi. Hänellä ei ole kuitenkaan täällä näkyvällä paikalla patsasta. Ansaitsisi sen.


    • noinhan.siinä.kirjoitett

      Huvittavaa on seurata tätä keskustelua. Kun keskustelutaito on riittämätön,yritetään löytää vikoja edes keskustelukumppanista .
      Esimerkkinä siitä, miten huuhaaksi tämä keskustelu on mennyt, on erään kirjoittajan edellä esittämä kysymys, pitäisikö Paavo Nurmen ja Aleksis Kivenkin patsaat poistaa. Ei taida kirjoittaja tietääkään, että kyseiset merkkihenkilöt on tosi asiassa haudattu ihan muualle. Kyseessähän ei ole hautamuistomerkki.

    • eivaalikuorsaaja

      Jos sinulle ei ole historiaa, sinulla ei silloin ole juuria tai päinvastoin. Kalevala ja Seitsemän veljestä ovat osa omia juuriani. Samoin myös nuo raskaat sodat.

      • että.on.juuria.kerraks

        Useimmilla juuret ovat sukulaisuussuhteissa eivätkä menneiden aikojen tapahtumissa.


      • Juuriapa.juuri
        että.on.juuria.kerraks kirjoitti:

        Useimmilla juuret ovat sukulaisuussuhteissa eivätkä menneiden aikojen tapahtumissa.

        Minun juuret ovat Hämeessä 1400 luvulta etiäpäin. Suku on suuri ja kaikki miehet ovat osallistuneet puolustamaan maata monesti asein vainolaisilta. Tunnen että esi-isien esimerkki velvoittaa muistamaan heidän uhrauksensa monen sukupolven ajalta. Siksi on tärkeää muistaa heidät muistomerkein sukupolvesta toiseen. Nykyinen sukupolvi on kuin pisara meressä menneiden aikojen rinnalla. Eikös joku viisas ole sanonut että jos ei tunne menneisyyttään ei ymmärrä nykyisyyttä.


      • Vain.nykyaikaa
        että.on.juuria.kerraks kirjoitti:

        Useimmilla juuret ovat sukulaisuussuhteissa eivätkä menneiden aikojen tapahtumissa.

        Katsotko, että "sukulaissuhteet" eivät jatku sukulaisen kuoleman jälkeen? Et halua tietää mitään menneistä ajoista?


    • etteiseniinvarmaaoole

      Muuan kirjoittaja totesi edellä, että hänen juuriinsa kuuluvat Kalevala ja Seitsemän veljestä. Ilmeisesti kirjoittaja kuitenkin tarkoitti suomalaisuuden juuria.
      Katsotaanpa asiaa tarkemmin.
      Kalevalaksi ristimänsä teoksen runot kokosi ja sovitti yhteen suomalainen Elias Lönnrot. Runot hän keräsi Vienan Karjalasta, jossa puhuttiin suomensukuista kieltä. Alue jolta runot löytyivät ei ole kuulunut suomalaisten kanssa samaan valtioon. Runonlaulannan perinne ei ole myöskään ollut tunnettua Ruotsiin kuuluneiden suomenkielisten heimojen parissa. Mikään noissa runoissa ei kerro yksiselitteisesti niiden liittyvän Suomeen.
      Seitsemässä veljeksessä kuvattu maailma on aika epätodennäköinen. Kuinka veljekset voivat asua metsän kätköissä vuosikausia? Kuinka he voivat tuollaisen kauden jälkeen sivistyä? Tuollainen ei kuvaa tätä kansaa.

    • eikömuka

      Eikö muka kuvaa tätä kansaa ? Nyt on näitä lukutaidottomia aikuisia miehiä päästetty tunkemaan maahan ja pois eivät lähde vaikka ei ole laillista oikeutta olla maassa. Nyt ei tarvitse paeta lakia Impivaaran korpeen vaan jopa kirkko ja suvakit suojelee ja hyysää. Nyt on vaan tilanne eri, seitsemän veljestä elätti itsensä, uudet partalapset ei.

      • Pysy.asiassa

        Tällä mielipiteellä on kovin hatara yhteys suomalaisten sankarivainajien hautoihin.


    • vastine.se.oli

      Se olikin vastaus tuohon Seitsemän veljeksen pilkkaamiseen.

    • noinhansiinävoikäydä

      Tuossa keskustelussa heijastuu monesta puheenvuorosta näkemys, että nykyaika kehityksen viimeinen vaihe, josta ei enää edetä merkittävästi, ihmiskunta ei käy sotia, tai emme ainakaan me sodi jne.

      Ne jotka elävät seuraavat 30 vuotta tässä maassa, joutuvat melkoisella todennäköisyydellä kokemaan täällä sodan tai sotia, jotka vaativat uhrinsa taistelutoimissa. Nämäkin ovat sankareita, mutta mihinkäs heidät haudattaisiin?

    • Mikä suomalaisia vaivaa?

      • ettei.siinä.erehdy

        Tätä ketjua luettuaan kirjoittaja xx9 tuntuu oudoksuvan selvästikin sitä, miten sodissa kaatuneet ovat täällä edelleen, yli seitsemän vuosikymmentä myöhemmin, suuren huomion kohteena.


      • Lopettakaa.jo
        ettei.siinä.erehdy kirjoitti:

        Tätä ketjua luettuaan kirjoittaja xx9 tuntuu oudoksuvan selvästikin sitä, miten sodissa kaatuneet ovat täällä edelleen, yli seitsemän vuosikymmentä myöhemmin, suuren huomion kohteena.

        Muistetaanpa nyt, että esim. rajan takana vietetään Suuren Isänmaallisen Sodan muistopäivää vuosittain, kaatuneille ja sankareille on patsaita ja muistomerkkejä rauhallsten maalaiskylien tienvarsilla. ja menepä katsomaan, kuinka ensim. maailmansodan sankareiden kalmistot on hoidettu Ranskassa.
        Sivistykseen kuluu muistaa menneitä sankareita. sen varasssa on eletty satoja vuosia. Kukapa ei muista Aleksanteri Suurta tai Tsingis Kaania. Rauhaa rakastavien hallitsiojoiden ekämästä ei ole paljonkaan kerrottu.
        70 v. on lyhyt aika.


      • hämeen_hiras
        Lopettakaa.jo kirjoitti:

        Muistetaanpa nyt, että esim. rajan takana vietetään Suuren Isänmaallisen Sodan muistopäivää vuosittain, kaatuneille ja sankareille on patsaita ja muistomerkkejä rauhallsten maalaiskylien tienvarsilla. ja menepä katsomaan, kuinka ensim. maailmansodan sankareiden kalmistot on hoidettu Ranskassa.
        Sivistykseen kuluu muistaa menneitä sankareita. sen varasssa on eletty satoja vuosia. Kukapa ei muista Aleksanteri Suurta tai Tsingis Kaania. Rauhaa rakastavien hallitsiojoiden ekämästä ei ole paljonkaan kerrottu.
        70 v. on lyhyt aika.

        Kyllähän Venäjällä sodassa mukana olleiden muistomerkkejä tai mieluumminkin sodan muistomerkkejä, mutta ei sentään tiheään teiden varsilla, vaan lähinnä suurkaupungeissa. Sotavainajien hautausmaatkin lienevät aika harvinaisia.

        Ranskassa on ainakin ollut ensimmäisen maailmansodan uhrien hautausmaita. Toisesta maailmansodasta ei siltä osin ole meikäläisellä tietoa.

        On otettava sekin seikka huomioon, että harvassa maassa vainaja palautettiin kotiseudulle haudattavaksi. Jos ei palautettu, niin eipä tarvittu hautaakaan. Tapa oli täällä otettu käyttöön kansalaissodan aikana. Tosin punaisten puolen vainajia ei aluksi haudattu lainkaan "siunattuun multaan"kirkon hautausmaalle.

        Muistomerkit ovat eri asia.


      • että.ei.sanota.sankareik
        hämeen_hiras kirjoitti:

        Kyllähän Venäjällä sodassa mukana olleiden muistomerkkejä tai mieluumminkin sodan muistomerkkejä, mutta ei sentään tiheään teiden varsilla, vaan lähinnä suurkaupungeissa. Sotavainajien hautausmaatkin lienevät aika harvinaisia.

        Ranskassa on ainakin ollut ensimmäisen maailmansodan uhrien hautausmaita. Toisesta maailmansodasta ei siltä osin ole meikäläisellä tietoa.

        On otettava sekin seikka huomioon, että harvassa maassa vainaja palautettiin kotiseudulle haudattavaksi. Jos ei palautettu, niin eipä tarvittu hautaakaan. Tapa oli täällä otettu käyttöön kansalaissodan aikana. Tosin punaisten puolen vainajia ei aluksi haudattu lainkaan "siunattuun multaan"kirkon hautausmaalle.

        Muistomerkit ovat eri asia.

        Kansalaissodan sotavainajat - tässä yhteydessähän ei puhuta mielellään sankarivainajista - tuotiin kyllä haudattaviksi kotiseudulleen, mutta ei yhtenäiselle alueelle vaan joko sukuhautoihin tai muuten sopivin kohtiin hautausmaille. Niitäkään hautoja ei liene enää monella hautausmaalla. Muisomerkkejä nimiluetteloineen on kyllä


    • noinhan.siinä.käy

      Mitä järkeä on siinä, että ihminen tulee sankariksi vasta sen jälkeen, kun se kuolee? Eihän se itse koskaan tiedä olevansa sankari.

    • hämeen_hiras

      Sankarivainajan käsite syntyi ilmeisesti talvisodan aiheuttaessa ensimmäiset kaatuneet. Haluttiin antaa kuva, että on kunniakasta kaatua sodassa. Tätä mielikuvaa on sittemmin pidetty yllä.
      Parikymmentä vuotta sitten muuan suomalainen järjestö etsi suomalaisten sotilaitten jäännöksiä entisiltä taistelutantereilta Karjalasta. Tällöin kuitenkin käytettiin vähemmän tunnepitoista ja varmaan osuvampaakin nimitystä sotavainajat. Näidenkin jäännökset haudattiin, siinä määrin kuin niitä löydettiin, sankarihautausmaille.

    • vm-39

      Suomalaisethan pyrkivät toimittamaan sotatoimissa rintamalla menehtyneet haudattaviksi kotiseudun multaan. Siinä vaiheessa ei puhuttu mistään sankarivainajista, vaan ehkä isänmaan ja sen edustamien aatteiden puolesta kaatuneista.
      Sankarihautojen ja sankarivainajien käsitteet tulivat myöhemmin käyttöön.
      Jotkut näistä menehtyivät todella rohkeutta ja sankaruutta osoittaessaan. Jos taas joku varoituksista huolimatta astui oman puolen miinaan ja menehtyi siihen, sankaruus oli jo vähemmällä.
      Oman puolen teloitettujenkin maalliset jäännökset toimitettiin tiettävästi useimmiten ilman enempiä selittelyjä muiden mukana haudattaviksi kotiseudulle ja sen myötä sankarihautoihin.
      Yhteistä noille kaikille kotiseudulle lähetetyille vainajille on, että he menehtyivät pakollisen rintamalla olemisen ja toimimisen johdosta silloisten sotatoimien yhteydessä. Viime vuosina käytetty käsite sotavainajat on onnistunut nimitys.
      Eihän nykyaikanakaan pystytetyssä muistopatsaassa - jos kerran alussa patsaasta ja
      jonkin tason taideteoksesta on kyse - mitään pahaa pitäisi olla, jos asiatarvittavien lupien osalta on kunnossa. Rahaahan se vaatii, mutta ainahan yhtä lajia saa, kuuluu sanonta.
      Patsas muistuttaisi myös, miten tärkeää on tässä globaalistuvassa maailmassa varjella ja tarpeen tullen puolustaa omia kansallisia niin aineellisia kuin henkisiäkin arvoja.

    • 100.v.jälkeen

      Kansalaissotamme aikana menehtyi paljon kansalaisiamme niin punaisten kuin valkoistenkin puolella. Koska punaiset olivat hävinnyt osapuoli, ei heidän kaatuneitaan kunnioitettu samalla tavoin kuin valkoisia.
      Moni punaisista joutui nimettömästi haudatuksi, monilla paikkakunnilla heidät haluttiin unohtaa.
      Vuosien kuluessa on kuitenkin haluttu muistaa näitäkin vainajia, ja heille on pystytetty kivi, jossa usein lukee "Vakaumuksensa puolesta kaatuneet".
      On oikein, että emme unohda heitä ja heidän panostaan itsenäisyytemme alkumetreillä. He olivat sodan uhreja. Kuolema ja aika pyyhkii pois mielipide-erot ja vihan tunteet. Jokaiselle henkensä menettäneelle on suotava tyyni ja kunnioitettu lepopaikka.
      Ketään ei loukkaa, jos unohdettu isovanhempi saa nimensä muistokiveen. He ovat henkensä antaneet vakaumuksensa puolesta.

    • 21---11

      Harva sodassa vakaumuksensa puolesta menehtyy.
      Harva yleensäkään vakaumuksensa puolesta edes sotimaan lähtee. Hänen on pakko mennä mukaan. Näin oli vuonna 1918, niin oli myös vuonna 1939.

    • että.se.riittää

      Ei sodan vainajia ruveta toiseen kertaan hautailemaan. Annetaan heidän olla rauhassa. Heillä on hautausmailla muistomerkkinsä ja se saa riittää

    • noin.idässä

      Momnilla Aasian kansoilla on tapana, että vainajan ruumista ei haudata, vaan se tavalla tai toisella tuhotaan, poltetaan, viedään erämaahan muuttumaan osaksi luontoa tai toimitetaan muuten pertoeläinten, esim. petolintujen ravinnoksi. Muistomerkkejä ei vainajalle tehdä. Omaisilla voi olla kotona jokin esine muistuttamassa hä'nestä.
      Vainajien palvonta on aika länsimainen ilmiö.

      Löytääkö kukaan Raamatustakaan mainintaa vainajan muiston vaalimisesta?

      • sotaajanlapsi

        Jeesuskin haudattiin ja hautakammion suulle vieritettii suuri kivi.
        Aikös ne vainajan haudan kunnioittajat ja palvojat olleetkin ne jotka löysivät jaudan tyhjänä?

        Mitä meidän hautaamisella ja hautamuistomerkeillä on oikeastaan vertailuarvoa Raamatun ajan hautaan.
        Olet varmasti nähnyt ainakin kuvissa suuret hautakammiot, niiden merkityshän on olla muistomerkkinä.

        Sankarivanajia ei milloinkaan eikä missään maassa kunnioiteta liikaa.
        Kaikki muistomerkit ovat meidän sukupolvemme tapa osoittaa kiitollisuutta ja kunniaa.
        Kannatan muistomerkkejä ja kaatuneiden nimilaattoja niiden kyljessä.


      • SodanJälkeen
        sotaajanlapsi kirjoitti:

        Jeesuskin haudattiin ja hautakammion suulle vieritettii suuri kivi.
        Aikös ne vainajan haudan kunnioittajat ja palvojat olleetkin ne jotka löysivät jaudan tyhjänä?

        Mitä meidän hautaamisella ja hautamuistomerkeillä on oikeastaan vertailuarvoa Raamatun ajan hautaan.
        Olet varmasti nähnyt ainakin kuvissa suuret hautakammiot, niiden merkityshän on olla muistomerkkinä.

        Sankarivanajia ei milloinkaan eikä missään maassa kunnioiteta liikaa.
        Kaikki muistomerkit ovat meidän sukupolvemme tapa osoittaa kiitollisuutta ja kunniaa.
        Kannatan muistomerkkejä ja kaatuneiden nimilaattoja niiden kyljessä.

        Komppaan.
        Historian ymmärtäminen jää irralliseksi ja etäiseksi, jos se perustuu vain teksteihin ja kuviin. Kaikki tällaiset muistomerkit konkretisoivat tapahtumia aivan toisella tavalla.


      • Tietoa.kysyvä

        Oletko selvillä, miksi Egyptissä on pyramideja?


    • vm-39

      Sotilashaustausmailla on mys oma vertauskuvalinen tehtävänsä. Niiden tarkoituksena on toimia, paitsi vainajien viimeisenä leposijana, osoittaa myös maan kansallista eheyttä ja tahtoa puolustaa maata ja kansaa viimeiseen saakka.

      Viime sotien vainajistahan valtaosa kuului luonnollisesti evankelis-luterilaiseen kirkkoon ja siksi ymmärtää hautausmaat kirkkorakennusten lähellä ja yksinkertaisen ristin hautamuistomerkkinä.. Vainajien joukossa on kuitenkin ollut myös muunuskoisia ja jumalankieltäjiä, joiden hautamuistomerkiksi ei sovi risti. Näillä ilmeisesti on omat hautapaikkansa. Onko tietoa tai kokemusta?

    • Aina.oikeassa

      Nämä hautamuistomerkkien hävittäjät ovat ottaneet oppinsa diktatuureista., joissa hävitetään toisinajattelijoiden nimet ja kuvat kirjoista ja sanomalehdistä ja hautausmailta, ja kielletään heitä koskevat tiedot vankeuden uhalla.
      Tämän palstan kirjoittajien joukossa on äärifundalisteja, joilla on vain yksi totuus: omansa. Heillä ei ole näkemystä, he eivät kunnioita muita mielipiteitä, he ovat ainoat oikeassa olevat, eikä heidän mielestään ole tarpeen muistaa menneitä sukupolvia.
      Heitä ei ole elämä kouluttanut, heille suotu oppi on valunut kuin vesi hanhen selästä. He ovat juuri sitä joukkoa, joiden mielestä oli typerää mennä sotimaan v. 1939, ja nyt heillä kuitenkin on otsaa arvostella turvapaikkaa hakevia miehiä, jotka eivät ole halunneet osallistua maataan tuhoavaan sotaan.
      Heille on hyödytöntä vastata, kun he esittävät mielipiteitään. Hehän kaiken tietävät.
      Odotetaanpa vain, millaisia vuodatuksia heiltä saamme lukea, kun aletaan selvitellä v. 1918 tapahtumia toden teolla.

      • noinhan.-voisi-käydä

        "Nämä hautamuistomerkkien hävittäjät ovat ottaneet oppinsa diktatuureista., joissa hävitetään toisinajattelijoiden nimet ja kuvat kirjoista ja sanomalehdistä ja hautausmailta, ja kielletään heitä koskevat tiedot vankeuden uhalla." (Kirjoittaja Aina.oikeassa.)

        Missä täällä on esiintynyt hautamuistomerkkien hävittäjiä?
        Missä on diktatuureja," joissa hävitetään toisinajattelijoiden nimet ja kuvat kirjoista ja sanomalehdistä ja hautausmailta, ja kielletään heitä koskevat tiedot vankeuden uhalla."

        Joku voi sanoa tuohon, että jos ei olisi ruvettu sotimaan vuonna 1939, ei olisi menetetty kymmeniätuhansia ihmishenkiä ja vammautumisia sodan seurauksina ja köyhdytetty maata. Tänä päivänä tuntuu oudolta ja torjuttavalta tuollainen n'äkemys, mutta suhtautumistapa siihen voi olla toinen vaikkapa puolen vuosisadan kuluttua. Yhtä hyvin pohditaan sitä, miten sota olisi voitu tai jopa pitänyt välttää.


      • PäätelmäTäysinVäärä

        "Tämän palstan kirjoittajien joukossa on äärifundalisteja, joilla on vain yksi totuus: omansa. Heillä ei ole näkemystä, he eivät kunnioita muita mielipiteitä, he ovat ainoat oikeassa olevat, eikä heidän mielestään ole tarpeen muistaa menneitä sukupolvia.
        Heitä ei ole elämä kouluttanut, heille suotu oppi on valunut kuin vesi hanhen selästä. He ovat juuri sitä joukkoa, joiden mielestä oli typerää mennä sotimaan v. 1939, ja nyt heillä kuitenkin on otsaa arvostella turvapaikkaa hakevia miehiä, jotka eivät ole halunneet osallistua maataan tuhoavaan sotaan."

        Tässä ei ole mitään logiikkaa. Kuka muista Rauhanpuolustajat? Ja nämäkö muka vastustaisivat turvapaikanhakijoita?


    • tätämieltä

      Niinpä, aloittaja on omaa mieltään. Mielestäni sodassa menehtyneitä emme voi kyllin muistaa. Kun nämä nykyiset vanhat sukupolvet menevät manan majalle, jäävät muistomerkit muistutukseksi nuoremmille niistä ajoista, jolloin Suomen itsenäisyys oli hakusessa. En näe sankarivainajien muistohankkeita vain näiden henkilöiden sankaruuden ylistämisenä vaan myös nuoren itsenäisen valtion uhrilahjana. Sodan kauheuksista ei voi puhua ja muistaa liikaa. Sodan ihannointia se ei ole, pikemminkin juuri päinvastaista toimintaa.

      Olen syntynyt sotien jälkeen. Olen usein ja varsinkin nuorena hautausmaalla liikkkuessani lukenut hautakivistä, miten nuorina sadat ja sadat ovat kaatuneet. Elämä on mennyt ohi omaa kansaa puolustettaessa ja omaisten suru on ollut käsittämätön. Me olemme niin paljosta velkaa näille ihmisille, että en oikein tajua, miten se voisi merkitä sodan ihannointia? Toivottavasti Suomi ei koskaan enää joudu tällaista uhria antamaan.

      • että.juhlitaan.oikeita

        Kaatuneiltahan jäi tämän maan ja kansan puolustaminen kesken. Miksi heitä juhlia?
        Paljon enemmän juhlinnan arvoisia ne, jotka kokiv at sodan loppuun asti ja antoivat oman panoksensa tämän maan rakentamiseen sotia seuraavina vuosina ja vuosikymmeninä


      • tid.itiden

        Olen myös syntynyt sotien jälkeen. Kunnioitan sodissa kaatuneita, myös heitä jotka kuolivat aattensa puolesta, sillä kuolemaa ei ole tavallaan vaan toinen olotila ja niilläkin voi olla eri tiloja.

        Suomi 100 vuotta ja kuinka oli 100 vuotta sitten tänään.


      • tid.itiden

        Veteraani eläkkeet voidaan lopettaa, samoin lesken eläkkeet ja paljon muita.....


      • Kenen.kassia.kannat
        tid.itiden kirjoitti:

        Veteraani eläkkeet voidaan lopettaa, samoin lesken eläkkeet ja paljon muita.....

        Rauhanpuolustajan asenne.


    • tid.itiden
    • Mistään.kotoisin

      Olen huomannut, että osa ihmisistä ei koskaan huolehdi omaisten haudoista. Niissä kasvaa tosiaan horsmaa ja nokkosia.
      Sitten on se surevien joukko, joka vie tuoreet kukat, polttaa kynttilöitä, koristaa kiven enkelipatsailla ja kyyhkysillä.
      Eli toiset arvostavat menneitten polvien aikaa ja haluaa muistaa heitä vielä vuosien kuluttuakin. Pitää heidät elämässä mukana, heistä puhutaan, valokuvat senkin päällä. Albumit kunnossa.

      Sama kansan historiassa, Osa meistä ei välitä pätkääkään, kuka siellä sodassa kaatui, hoitakoon seurakunta muistokivet, osa taas kunnioitta näitä monen polven takaisia omaisia yhä vielä. Seurakunnat ovat sitoutuneet hoitamaan sankarivainajien alueet, mutta osa kaatuneista on omissa perhehaudoissaan. Toiset haudat hoidetaan, toisten hautoja koskee tuo tälläkin palstalla esiintuotu mielipide. Ei niille mitään kiveä tarvita. Mitäs menivät.

      On yllättävän paljon ihmisiä, jotka eivät tiedä isovanhempiensa nimiä tai syntymäkuntia, eivät tiedä serkkujaan, eivätkä ole tekemisisä edes omien sisarustensa kanssa.
      Heille ei suku merkitse mitään, Heille on samantekevää, mistä ovat kotoisin, ja mihin sukuun kuuluvat.

    • että.on.sotilashautausma

      Sopivampi ja arkisempi, silti arvostava nimitys sankarihautausmaan nimitykselle olisi sotilashautausmaa. Sillä tavalla niitä muuallakin nimitetään.
      Ei ole tarpeen luoda sankarinmyyttiä jokaiselle, joka menehtyi sotilaana, oli tämä sitten eturintamassa, huoltojoukoissa tai omien teloittama. Voihan se tietysti olla lohtuna omaisille, mutta ei muuta.

    • no.ei.eina.sankaruutta

      Monia on epäilemättä ärsyttänyt se lähtökohta, että sotatoimissa menehtynyt korotetaan automaattisesti muiden yläpuolelle sankariksi. Tuskinpa nämä itsekään kokivat mitään sankaruutta siinä, että kyyhöttivät viime hetkensä poteroissaan ollessaan tykistökeskistyksen kohteena.
      Kannattaa kysyä vielä jäljellä olevilta sotaveteraaneilta, missä määrin sankaruutta he sodan vuosina kokivat.

      • tuleva-pyhimys

        Minusta tulee kuolemani jälkkeen Pyhimys! Mitäs siihen sanotte?D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      58
      5841
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3697
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1968
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1789
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1199
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      967
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      52
      962
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe