Minna Canth-aloituksesta

joku pässinpää on sen poistattanut.
Näinkö helppoa se on?
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/11/20/minna-canthin-paiva-tasa-arvon-paiva-193

41

468

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eipä haittaisi vaikka tämäkin katoaisi.
      Mitään Ruotsalaista ei tässä ole.
      Miksi Ruotsalaisille on Astrid Lindgren niin vasten-mielinen?

      H.

      • Sinua minä kaikkein ensimmäiseksi ajattelinkin poistattajana.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Sinua minä kaikkein ensimmäiseksi ajattelinkin poistattajana.

        "Paloma.se.co"

        En se minä ollut.
        Minä rähjään sorkin, mutta en poista, en poistata.

        H.


    • Maajussinsulhanen

      On se niin heleppoa että, aivan kuin heinänteko.

    • 89884

      Täällä on yksi tyyppi, joka hyvin-hyvin harvoin kirjoittaa, mutta sitä useammin pisteyttää viestejä sillä yhdellä peukulla.
      Näyttää siltä, että hoitaa poistot.
      Kirjoittaa melkein vain tölväsemään jotain poistoa ihmettelevää.

      • Tellukka

        Mistä sinä pääset näkemään kuka on peukuttanut?
        Minun koneellani ei näy, näkyy vain peukku ja moniko on peukuttanut.


      • 89884
        Tellukka kirjoitti:

        Mistä sinä pääset näkemään kuka on peukuttanut?
        Minun koneellani ei näy, näkyy vain peukku ja moniko on peukuttanut.

        Se on se pettämätön miehen vaisto - nääs.


      • Palstojen-vitsausta

        Joku täällä (kin) nostattelee vanhoja ketjuja. Mutta siinä ei ole vaikeaa epäillä kuka sitä harrastaa; herra kaikkitietävä tietotoimisto.
        Mitä tulee poistoihin, aika monella palstalla missä vierailen, valittavat poistojen runsautta.
        Siihen voi olla syynä sanaparien ja lauseiden kirjoitusasu, valinta. Esim. Kirosanat. Rasismi. Seksi. Jne.


      • 89884
        Tellukka kirjoitti:

        Mistä sinä pääset näkemään kuka on peukuttanut?
        Minun koneellani ei näy, näkyy vain peukku ja moniko on peukuttanut.

        Tellukka, katso tämä ketju tänään klo 10 jälkeen puhuttiin Canth-ketjusta. Sillä osalla ei yhtään peukutusta.
        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14769473/maassa-maan-tavalla-naisista-ja-uskonnosta

        Samoin ei tässäkään ketjussa peukutuksia. Aihe ei miellytä poistattajaa.
        Ja """Kirjoittaa melkein vain tölväsemään jotain poistoa ihmettelevää."""
        Tuskin nyt tulee kirjoittamaan, kun puhuin tästä.


      • Palstojen-vitsausta kirjoitti:

        Joku täällä (kin) nostattelee vanhoja ketjuja. Mutta siinä ei ole vaikeaa epäillä kuka sitä harrastaa; herra kaikkitietävä tietotoimisto.
        Mitä tulee poistoihin, aika monella palstalla missä vierailen, valittavat poistojen runsautta.
        Siihen voi olla syynä sanaparien ja lauseiden kirjoitusasu, valinta. Esim. Kirosanat. Rasismi. Seksi. Jne.

        Elikkä se kuuluisa robotti joka poistelee mielivaltaisesti onohjelmoitu liian herkälle?

        Herra kaikkitietävä tietotoimisto? Taidankin sitten tietää ketä tarkoitat.


      • Palstojen-vitsausta kirjoitti:

        Joku täällä (kin) nostattelee vanhoja ketjuja. Mutta siinä ei ole vaikeaa epäillä kuka sitä harrastaa; herra kaikkitietävä tietotoimisto.
        Mitä tulee poistoihin, aika monella palstalla missä vierailen, valittavat poistojen runsautta.
        Siihen voi olla syynä sanaparien ja lauseiden kirjoitusasu, valinta. Esim. Kirosanat. Rasismi. Seksi. Jne.

        Ei voi olla kirosanoista, rasismista ja seksistä kiinni ne poistot.
        Tai sitten se on niinpäin, että jos EI niitä sanoja ole kommentissa, niin sitten poistuu automaattisesti.
        Täällä näkee aika roisia ja härskiä kieltä, mutta silti ne pysyvät paikallaan.

        En ole löytänyt minkäänlaista yhtenevää logiikkaa noille poistoille, en etsimälläkään.
        Paitsi, jos ei sitten ole niin, että sillä saadaan kommentteja lisää niitä poistoja pelkästään ihmetellessä. Provosoidaan kirjoittajia kommentoimaan.


      • PoisRoskapostinTieltä

    • Kiitos tuosta linkistä. Hyvää kertausta. Minna Canth kuoli 53-vuotiaana. Eli aktiivisuudella oli hintansa. Viiskymppisinä kuolivat myös Eino Leino ja Pentti Saarikoski ja keitä muita vielä ?
      Mitenkähän se päivän sitaatti kuuluisi ?..)) "Suuret sielut ovat meteorittejä. He tuhoavat itsensä valaistakseen maailman". Onko se sydänkohtaus sitten itsetuhoa, en tiedä...

      • Kausiluonteista-kuolemat

        Moni aikansa hetken suuruus on kuollut tasan 27 vuotiaana. Tai sitten 39 - 41.
        Irwinkin kuoli. Noin 50 ikäisenä.


      • Minäkin olin unohtanut Minna Canthin, kokonaan. Hienoa että hänen kunniakseen liputetaan ja että hänen elämäntyötään arvostetaan tässä kovien arvojen maailmassa. Minna edustaa sydämen ja järjen tasapainoa, yhteiskunnallista aktiivisuutta, oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvon ideaaleja ja samalla hän kasvatti seitsenlapsisen perheen ja piti lankakauppaa, elintarvikekauppaa, kirjoitti kirjoja, lehtiartikkeleita ja näytelmiä ja piti kirjallista salonkia kotonaan Kuopiossa.
        ***
        Ei voi muuta sanoa kuin WAU.


      • Kausiluonteista-kuolemat kirjoitti:

        Moni aikansa hetken suuruus on kuollut tasan 27 vuotiaana. Tai sitten 39 - 41.
        Irwinkin kuoli. Noin 50 ikäisenä.

        Aivan, eikä Juicekaan paljon päälle viidenkympin ollut...

        Ja sitten oli näitä keuhkotaudin viemiä, Saima Harmaja, Edith Södergran ja oliko Aleksis Kivi neljääkymmentäkään ?


      • Kausiluonteista-kuolemat kirjoitti:

        Moni aikansa hetken suuruus on kuollut tasan 27 vuotiaana. Tai sitten 39 - 41.
        Irwinkin kuoli. Noin 50 ikäisenä.

        Paljon on kuollut ihmisiä nuorina.
        Omien lasteni koulukavereistakin ovat monet kuolleet jo alle tuonkin iän.
        Kaikista vain ei kirjoitella. Pitää olla jollakin tavalla kuuluisa, että se herättää huomiota, että noin nuorena ...


      • Tellukka kirjoitti:

        Paljon on kuollut ihmisiä nuorina.
        Omien lasteni koulukavereistakin ovat monet kuolleet jo alle tuonkin iän.
        Kaikista vain ei kirjoitella. Pitää olla jollakin tavalla kuuluisa, että se herättää huomiota, että noin nuorena ...

        Sama meillä. Lasten koulukavereita on kuollut mitä erilaisimmista syistä. Parikymppisinä, vähän päälle. Itsemurha, huumeita - ei uskoisi kun useimmat ovat kuitenkin olleet tavallisesta keskiluokkaisesta perheestä.
        Otsikohin "pääsee" joskus myös onnettomuuden seurauksena, huumekuolemista ei kai juuri tiedoteta julkisuudessa...


    • Googleen

      Myös Pia Canth ansaitsisi oman päivän.

      • Eikö meillä lähes jokaisella ole oma päivä allakassa?


      • Tänäänkin-juhlin

        Minulla on.
        Joka päivä merkkipäivä. Mies 365 vrk.


    • mimmimum-..mi

      " Mikään ei muutu, jos kukaan ei suutu" .....Minna Canth

      • Isokiitoskaikilleheille

        Justiinsa juuri niin. Olisimme vieläkin lattiamattoja ja muita alimmaisia jos ei olisi ollut Minna Canth'ia eikä muitakaan minna cantheja.


    • Jos olisin elänyt yli sata vuotta sitten niin Kuopiossa Minnan salonkiin olisi ollut kiva mennä kuuntelemaan puheita yms tasa-arvostakin siellä olisi puhuttu. Tosin tavallisena tallaajana olisin vain kuullut kaikuja noista sen ajan fiksuista puheista tai lukenut lehdistä.
      No, Minnan lankakaupassa olisin kyllä käynyt lankaa hamstraamassa ja kait sieltä sekatavarakaupan puoleltakin jokin nekku olisi mukaani tarttunut.

      Kotikaupungissani on Minnan patsas josta olen aina pitänyt, se kuvaa nuorta Minnaa, ehkä seminarilaista "Nuorta uneksijaa", joka katselee teatterille päin. Täysin erilainen kuva Minnasta kuin tavallisesti siitä pyylevästä kauppiaasta olen kuvista saanut.

      Tällä hetkelläkin tuossa teatterissa menee näytelmä "Papin perhe".
      Hänen näytelmänsä elävät vielä tänäkin päivänä. Tasa-arvosta ja naisen asemasta voi aina muistuttaa monin eri välinein.

      Nolona tunnustan, on lipputanko ja iso lippukin vaan eipä ole kukaan vetänyt lippua tankoon.

    • eppu2

      Kävin siinä lenkillä, oli hieno ilma. Havaitsin, ettei joka tangossa lippua ollut.
      Ei myöskään tässä, jossa asuan.
      Sentään aino nainen, jolla on virallinen liputuspäivä.

      • Merkkipäiväthiiteen

        Mielestäni suomen lippua ei pitäisi tangottaa kuin itsenäisyyspäivänä.
        Ja puolitangottaa kun joku on kuollut.
        Ja ehkä äitienpäivänä. Isukeille riittää kaljakori.


      • Ei Minna Canthin päivä ole virallinen liputuspäivä.


      • eppu2
        Tellukka kirjoitti:

        Ei Minna Canthin päivä ole virallinen liputuspäivä.

        Joo, ei virallinen vaan vakiintunut.


    • MummeliMia

      Aleksis Kivi kuoli 38-uotiaana. (1934 - 1972 ).

      • OlaviVirta1915-1972

        N i i n k ö?
        Olitko hautajaisissa?
        Oliko väkeä kovinkin paljon?


      • MummeliMia

        Hei, sorry, hahhah, 1834 -1872 oli Aleksis Kiven vuodet, sorry vielä.


    • Pässinpää?
      Ovatko nämä aloitukset ja poistot sinulle todellakin niin tärkeitä?
      Että mollaat noin.

      Ja juu, en ole poistattanut mitään.

      • bessie-

        Mitäs mollaamista siinä muka on, jos kirjoittaa "joku pässinpää"? Tuntemattomasta joka ilman mitään järkevää ja perusteltavissa olevaa syytä poisti 'ajankohtaisen' aloituksen?

        Nykyisin nimittelyni on jäänyt vähemmälle, on kai löytynyt uusi kohde:) mutta monen monta vuotta olin jollekin 'pässi' ja 'pässie'.
        Kirjoitin "jollekin" enkä joillekin, vaikka noita nimittelyjä tyypillisesti käytettiin niin että yksi käytti ja kohta toinen ja parhaimmillaan kolmaskin komppasi. Olen näet melko varma, että nimittelijä oli aina yksi ja sama kirjoittaja. Ja vähän luulen, että sama kirjoittaja on aiheettomien poistojenkin takana.

        Aiheeton ja mielivaltainen poistaminen kertoo tekijän olevan melko yksinkertainen ja jollain tavalla kaunainen ihminen. "joku pässinpää" jne. on aika kiltisti sanottu.


      • Juu, minustakin tuo "pässinpää" oli aika lapsellisesti sanottu. Olin kirjoittaa "idiootti", mutta sitten epäröin ja vaihdoin sen tollaseen mietoon ja ystävälliseen loukkaukseen. Oli mielessä pari muutakin, mutta säästän ne myöhemmälle, pahempaan paikkaan. Et voi olla tosissasi, Anceli, että et koskaan vihastu ja käytä mitään voimailmaisuja?


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Juu, minustakin tuo "pässinpää" oli aika lapsellisesti sanottu. Olin kirjoittaa "idiootti", mutta sitten epäröin ja vaihdoin sen tollaseen mietoon ja ystävälliseen loukkaukseen. Oli mielessä pari muutakin, mutta säästän ne myöhemmälle, pahempaan paikkaan. Et voi olla tosissasi, Anceli, että et koskaan vihastu ja käytä mitään voimailmaisuja?

        Aina kannattaa pitää varastossa muutama napakka iskusana, tiedä koska niille löytyy käyttöä.

        Sanoin minä tänäänkin hunkszia hortonomiksi :)


      • bessie- kirjoitti:

        Mitäs mollaamista siinä muka on, jos kirjoittaa "joku pässinpää"? Tuntemattomasta joka ilman mitään järkevää ja perusteltavissa olevaa syytä poisti 'ajankohtaisen' aloituksen?

        Nykyisin nimittelyni on jäänyt vähemmälle, on kai löytynyt uusi kohde:) mutta monen monta vuotta olin jollekin 'pässi' ja 'pässie'.
        Kirjoitin "jollekin" enkä joillekin, vaikka noita nimittelyjä tyypillisesti käytettiin niin että yksi käytti ja kohta toinen ja parhaimmillaan kolmaskin komppasi. Olen näet melko varma, että nimittelijä oli aina yksi ja sama kirjoittaja. Ja vähän luulen, että sama kirjoittaja on aiheettomien poistojenkin takana.

        Aiheeton ja mielivaltainen poistaminen kertoo tekijän olevan melko yksinkertainen ja jollain tavalla kaunainen ihminen. "joku pässinpää" jne. on aika kiltisti sanottu.

        Miten kukin minkäkin ottaa bessie.
        Ei siinä mitään, jokaisella on mielipiteensä, kirjoitit oman arviosi poistopyynnön tekijästä.


      • bessie-
        Ancelina kirjoitti:

        Miten kukin minkäkin ottaa bessie.
        Ei siinä mitään, jokaisella on mielipiteensä, kirjoitit oman arviosi poistopyynnön tekijästä.

        ? Niin kirjoitin, enkä suinkaan vahingossa.
        Ja kirjoitin muuten oman arvioni poistajasta, en siis poistopyynnön tekijästä. Ei ihan sama asia. Ymmärtääkseni poistopyynnöt täytyy perustella, eli jos poistetussa tekstissä ei ole mitään palstan sääntöjen ja/tai yleisten hyvien tapojen vastaista niin poistopyynnön esittäjä on myös epärehellinen palstakiusaaja. Minun mielestäni.


      • bessie- kirjoitti:

        ? Niin kirjoitin, enkä suinkaan vahingossa.
        Ja kirjoitin muuten oman arvioni poistajasta, en siis poistopyynnön tekijästä. Ei ihan sama asia. Ymmärtääkseni poistopyynnöt täytyy perustella, eli jos poistetussa tekstissä ei ole mitään palstan sääntöjen ja/tai yleisten hyvien tapojen vastaista niin poistopyynnön esittäjä on myös epärehellinen palstakiusaaja. Minun mielestäni.

        Käsittääkseni ylläpito poistaa, ilmiannon perusteella. Jonka taustalla on ilmeisimmin saada viesti/aloitus poistettua.
        Tutkiiko ylläpito millään tavalla sitä onko poistoon aihetta.
        Kai siellä on joku ihminen, joka päätöksen tekee.

        Kumpi on suurempi pässinpää, poistopyynnön tekijä vai poistaja/ylläpito?
        Kumpikin, ymmärsin sinun mielipiteesi olevan.


      • New-age
        Ancelina kirjoitti:

        Käsittääkseni ylläpito poistaa, ilmiannon perusteella. Jonka taustalla on ilmeisimmin saada viesti/aloitus poistettua.
        Tutkiiko ylläpito millään tavalla sitä onko poistoon aihetta.
        Kai siellä on joku ihminen, joka päätöksen tekee.

        Kumpi on suurempi pässinpää, poistopyynnön tekijä vai poistaja/ylläpito?
        Kumpikin, ymmärsin sinun mielipiteesi olevan.

        Multa poistettiin 2 normikommenttia. Lähettäminen ei suju.
        Veikkaan, että jokin mainoskonvertointi on ollut meneillään.


      • New-age kirjoitti:

        Multa poistettiin 2 normikommenttia. Lähettäminen ei suju.
        Veikkaan, että jokin mainoskonvertointi on ollut meneillään.

        Vastasin sinulle ja kerroin huomioni sinne nimimerkki "missasinkojotain" kevätaloitukseen, luitko sen?

        Meni tänään joku minunkin vastaukseni poistojen mukana, tuskin siinä hyvä hävisi.
        Näiden perään ala parkumaan.


    • eppu2

      Tässä nyt näistä naisista on puhuttu, niin katsoin juuri tuon Elli Aaltosen haastattelun. Hyvin tuntuu olevan perillä asioista ja visioitakin on.
      Puhui myös ihan selkosuomea.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2184
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      50
      1714
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      35
      1537
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1456
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe