Maassa maan tavalla: naisista ja uskonnosta

Olen seurannut suurella mielenkiinnolla Lenita Airiston kannanottoja huivienja huntujen käyttämisestä ja että maailman turuilla ja toreilla maassa maan tavalla. (Kuitenkin, pohjoismainen nainen ei peitä päätään koska on taistellut pitkät taistot itsenäsisyytensä ja tasa-arvoisuutensa eteen).

Ruotsin ulkoministeri feministi Margot Wahltröm peitti päänsä Lähi-Idän vierailullaan. Diplomatia ja asia jota oltiin esittämässä tärkeämpi kuin ulkoiset kulissit?

Tapakasvatus lähtee useinkin kodista, muslimimaissakin äiti on ensimmäinen lastensa kasvattaja, mutta heti kouluiässä miehet ottavat yli tyttölastenkin kasvatuksen: palavasilmäiset imaamit puuttuvat tyttöjenkin kasvatukseen nöyriksi ja vaatimattomiksi vaimoiksi ja äideiksi. Seksuaalisuuttaan he eivät koskaan omista.

Nuoret, maallistuneet musliminaiset länsimaisissa yhteiskunnissa pitävät huntuaan ja huiviaan lähinnä markkeeraamaan identiteettiään ja säilyttämään sopua perheen keskuudessa. Mielestäni meidän kannattaisi satsata erityisesti heidän kotouttamiseen länsimaisiin arvoihin ja tapakäytäntöön, missä uskonnot ei pelaa juuri mitäkään roolia.

143

1812

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miten tämä tuntuu niin tutulta avaukselta.
      Liiankin tutulta.
      tyls...

      H.

      • Kukaan sinua pakota lukemaan tai osallistumaan.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Kukaan sinua pakota lukemaan tai osallistumaan.

        "Paloma.se.co"

        Vapaa-ehtoisesti minä tätä teenkin.
        Muuten ei synny fiksua keskustelua.
        Syntyy van jankku.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Vapaa-ehtoisesti minä tätä teenkin.
        Muuten ei synny fiksua keskustelua.
        Syntyy van jankku.

        H.

        ...vain uupunut jankku.

        H.


    • jurnikka

      Lenita toi vahvasti esiin oman feministisen kantansa huiviasiassa, että maassa maan tavalla sopeutumalla meidän kulttuuriin tai lähteä pois. Puolestaan meidän viheevassari-femakot näkevät puuttumisena naisten oikeuksiin valita(mitä) ja rasismina.
      JK. Ruottalainen naisvaltuuskunta vieraili aiemmin Iranissa, ja olivat verhoilleet itsensä varpaista päälakeen räteil ja lumpuil. Se siitä tasa-arvosta vai mitä se on.

      • Mutta Lenitan suositus "maassa maan tavalla" ei kuitenkaan koske häntä itseään kun on kyläilemässä muslimimaissa? Koska hän puhuu länsimaisen naisen auktoriteetilla?
        Mielestäni ruotsalaiset naispoliitikot käyttäytyivät asiallisesti. Maassa maan tavalla.


    • Himmelsauge

      Tekisi mieli sanoa mielipide tuohon, niinkuin monasti aiemminkin on tehnyt, vaan mitä hyötyä siitä olisi, ei mitään. Pidän hyvänäni.

    • kylmätotuus

      Lenitalle ura ja menestyminen "miestenmaailmassa" ovat aina olleet tärkeä tavoite. Häneltä puuttuu kokemus perhe-elämästä ja äitiydestä. Jos hänellä nuo kokemukset olisivat, hän luultavasti puhuisi toisin.

      Airistolla on kovat liikemaailman arvot ja halu "mollata" miehiä.
      Mistäköhän nekin kertovat?
      Hänellä on myös hyvin terävä kieli. Diplomaatiksi hänestä ei olisi.

      Nyt EU- tuomioistuin on päättänyt, että työnantajilla on oikeus kieltää uskonnolliset tunnusmerkit työntekijöiltään työpaikoilla.
      Sen pitäisi koskea yhtälailla huiveja kuin ristejäkin.
      Saa nähdä, miten käy?!

      Aloituksessa mainittiin länsimaiset arvot ja tapakulttuuri.
      Olen usein miettinyt, ovatko noista useimmat sittenkään tavoittelemisen arvoisia?
      Ehkä meillä olisi paljonkin opittavaa muista kulttuureista ja niiden arvomaailmoista.

      Uskonto vaikuttaa aina kulttuuriin. Myös Suomessa. Se on edelleen yksi tärkeimmistä kulmakivistä, joka muovaa elämämme perustan, moraalimme ja arvomaailmamme.

      • Haluaisin tietää tarkemmin mitä meidän pitäisi oppia esim. islamin uskoisten arvomaailmasta.
        Elämäntavoissa ja uskomuksissa on paljon hyvää alkuperäiskulttuureissa joissa kunnioitetaan luontoa, ei tapeta turhaan..
        Kristinuskosta ja Islamista on ollut vain harmia, turhaa verenvuodatusta ja älyttömiä sääntöjä. Molemmat ovat myös syyllisiä naisen alistettuun asemaan.


      • Lenitasta. Aikaisemmin en tykännyt hänestä, nykyisin yritän kuunnella mitä hän sanoo sen raikuvan naurunsa lomassa.
        Mitä hyötyä Lenitalle on siitä että lukijat saavat tirkistellä kenen kanssa hän on ollut petipuuhissa, paitsi huomion hakeminen.


      • Avostanlenitaa

        Minultakin puuttuu kokemus perhe-elämästä ja äitiydestä ja koen että olen vahvempi ja itsenäisempi nainen. Olen vapaa ilman kahleita kintuissa ja kukaan mies ei alista. Saman miehen kanssa olen elänyt jo 30 vuotta ja saan toteuttaa itseäni ja harrastaa mitä lystään. Meillä ei ole mitään rooleja, miesten tai naisten töitä tai että nainen on hoivaaja. Itselläni ei ole hoiva viettiä ollut eikä tullut ja olisinko jonkun pakotetun äitiyden myötä muuttunut erilaiseksi, no en varmaan muuta kuin katkeraksi.

        Lenita ei ole mikään katkeroitunut mitätön tyhjäpäinen ruma ämmä jonka elämä on mennyt ihan hukkaan ja se varmasti aiheutta katetutta perheellisissä äitiyden kokeneissa, joidenka mielestä se on vain oikea naisen rooli eikä mikään muu.


      • kylmätotuus
        Avostanlenitaa kirjoitti:

        Minultakin puuttuu kokemus perhe-elämästä ja äitiydestä ja koen että olen vahvempi ja itsenäisempi nainen. Olen vapaa ilman kahleita kintuissa ja kukaan mies ei alista. Saman miehen kanssa olen elänyt jo 30 vuotta ja saan toteuttaa itseäni ja harrastaa mitä lystään. Meillä ei ole mitään rooleja, miesten tai naisten töitä tai että nainen on hoivaaja. Itselläni ei ole hoiva viettiä ollut eikä tullut ja olisinko jonkun pakotetun äitiyden myötä muuttunut erilaiseksi, no en varmaan muuta kuin katkeraksi.

        Lenita ei ole mikään katkeroitunut mitätön tyhjäpäinen ruma ämmä jonka elämä on mennyt ihan hukkaan ja se varmasti aiheutta katetutta perheellisissä äitiyden kokeneissa, joidenka mielestä se on vain oikea naisen rooli eikä mikään muu.

        Vaikka olenkin äiti, olen myös vahva ja itsenäinen nainen. Ei äitiys tai mieheni ole minua mitenkään alistanut saatikka kahlinnut. Äitinä olen kuitenkin päässyt katselemaan elämää toisin kuin lapseton nainen.

        Suomessa lähes jokaisella naisella on oikeus ja mahdollisuus valita haluaako lapsen vai ei.
        Olisihan suuri vääryys lasta kohtaan, jos ilman minkäänlaista hoivaviettiä omaava nainen synnyttäisi hänet tähän kovaan maailmaan.

        Selvyyden vuoksi totean, etten ole Lenitalle kateellinen mistään, enkä myöskään ajattele, että äitiys olisi naisen ainoa oikea rooli.

        Pyydän anteeksi aloittajalta, että poikkean aloituksen varsinaisesta aiheesta jälleen ja takerrun lillukanvarsiin, eli länsimaisiin arvoihin ja tapakulttuuriin!

        Ansaitsevatko länsimaiset arvot sittenkään kiitosta ja ovatko ne levittämisen arvoisia? Yhä useammin kyseenalaistan arvomaailmamme ja tunnen vieraantuvani siitä.

        Suurimmat arvot läntisessä maailmassa perustuvat rahaan, varallisuuteen, valtaan, yksilön suorittamiseen ja tuottavuuteen. Mitä enemmän näitä "arvoja" omaat", sitä arvokkaampi olet ihmisenä.

        Mitä näiden aatteiden toteuttaminen sitten vaatii?
        Itsekkyyttä, heikompien ihmisten polkemista maahan, vähemmän tuottavien väheksyntää ja mitätöintiä. Vanhusten, lapsien, vammaisten,työttömien ja monien muiden ihmisryhmien unohtamista omiin mitättömyyksinsä.
        He eivät ansaitse inhimillistä kohtelua, koska vallitsevan arvomaailman mukaan, he ovat vain rasitteina yhteiskunnalle ja tuskinpa heillä on edes ihmisarvoa.

        Seurauksena tästä ajatusmallista yhä useampi arvoton syrjäytyy, sairastuu tai päättää itse päivänsä.

        Tätä arvomaailmaako pitäisi arvostaa?

        Ei minun mielestäni.
        Armottomuus ja liian kovat arvot täällä vallitsevat, eikä niistä pitäisi kenenkään kerskailla.


      • kylmätotuus kirjoitti:

        Vaikka olenkin äiti, olen myös vahva ja itsenäinen nainen. Ei äitiys tai mieheni ole minua mitenkään alistanut saatikka kahlinnut. Äitinä olen kuitenkin päässyt katselemaan elämää toisin kuin lapseton nainen.

        Suomessa lähes jokaisella naisella on oikeus ja mahdollisuus valita haluaako lapsen vai ei.
        Olisihan suuri vääryys lasta kohtaan, jos ilman minkäänlaista hoivaviettiä omaava nainen synnyttäisi hänet tähän kovaan maailmaan.

        Selvyyden vuoksi totean, etten ole Lenitalle kateellinen mistään, enkä myöskään ajattele, että äitiys olisi naisen ainoa oikea rooli.

        Pyydän anteeksi aloittajalta, että poikkean aloituksen varsinaisesta aiheesta jälleen ja takerrun lillukanvarsiin, eli länsimaisiin arvoihin ja tapakulttuuriin!

        Ansaitsevatko länsimaiset arvot sittenkään kiitosta ja ovatko ne levittämisen arvoisia? Yhä useammin kyseenalaistan arvomaailmamme ja tunnen vieraantuvani siitä.

        Suurimmat arvot läntisessä maailmassa perustuvat rahaan, varallisuuteen, valtaan, yksilön suorittamiseen ja tuottavuuteen. Mitä enemmän näitä "arvoja" omaat", sitä arvokkaampi olet ihmisenä.

        Mitä näiden aatteiden toteuttaminen sitten vaatii?
        Itsekkyyttä, heikompien ihmisten polkemista maahan, vähemmän tuottavien väheksyntää ja mitätöintiä. Vanhusten, lapsien, vammaisten,työttömien ja monien muiden ihmisryhmien unohtamista omiin mitättömyyksinsä.
        He eivät ansaitse inhimillistä kohtelua, koska vallitsevan arvomaailman mukaan, he ovat vain rasitteina yhteiskunnalle ja tuskinpa heillä on edes ihmisarvoa.

        Seurauksena tästä ajatusmallista yhä useampi arvoton syrjäytyy, sairastuu tai päättää itse päivänsä.

        Tätä arvomaailmaako pitäisi arvostaa?

        Ei minun mielestäni.
        Armottomuus ja liian kovat arvot täällä vallitsevat, eikä niistä pitäisi kenenkään kerskailla.

        Minä kai lähinnä tarkoitin sitä arvomaailmaa jolle länsimaisen yhteiskuntamme lait ja säännöt perustuvat: arvoliberalismi ´ja nyt jo ehkä vanhentuneilta kalskahtavat vapaus, veljeys ja tasa-arvoisuus. Kirkon ja valtion eroittaminen toisistaan kuuluu myös niihin.
        Muuten olen samaa mieltä äärikapitalismin arvomaailmasta, joka syövyttää yhteiskuntaa sisältäpäin ja tuhoaa sitä maailmaa mihin me kasvoimme: sodanjälkeiseen rauhaa rakastavaan, kansainväliseen yhteistyöhön hakeutuvaa, uudistuksia ja edistystä hakevaan yhteiskuntaan. Maailma on paljon kovempi ja pahempi paikka nyt kuin mitä me me nuoruudessamme toivoimme.


    • ö-Öö

      Airistolla omat mielipiteensä-

      Uskonnot kylläkin suuressa roolissa suomessakin. Ei välttämättä kovin paljon näy katukuvassa. Paitsi näkyy, Mormooneilla, jehovilla tietynlainen vaatetus. Ei ehkä kaapuja tms, mutta suorat housut, kauluspaita ylänappi kiinni, sen sellaista. Mustilaiset kovia uskiksia, mnet pukeutuu perinneasuihinsa. Ja selainenkin, osalla uskiksista kala-merkki auton takana. Näitä muuten näkee aika usein. Lestaatit pukeutuu siististi, mutta vaatimattomasti, harmaita, ruskeita sävyjä. Lestaateilla erittäin tärkeää, että vaatteilla ei koreilla.

      Itelle aivan se ja sama, millaset kledjut kenelläkään on. Toi EU-päätös koski uskonnollisten vaatteiden ja tunnusten käyttämistä työvaatttena, jos työnantaja katsoo sen perustetulluksi asiasyistä kieltää. Onhan näitä muistaakseni ollut suomessakin, romaninaisten kansallispuvun käyttäminen aiheuttanut jotain ongelmia joissain työpaikoissa.

      Airisto joskus aika hauska. Muistan erittäin hyvin, kun mimmi kieltäysyi antamasta pisteitä Levyraadissa Sex PIstollisille. Perusteluissa mainittiin mm. "mekaaniset äänensärkijät". Kukaan kai ei vieläkään tiedä, mitä net sellaiset oikein ovat :D

      =DW=

      • Lenitaonhyväpimu

        Mutta eiväthän hunnut, huivit ja kaikenlaiset peittävät kaavut mitään uskonnon merkkejä ole. Niitten maitten kulttuurit ne rievut säätää. Joku ahdaspipoinen mieäs pimeässä historiassa on päättänyt, että nainen on niiin ihana, että häntä ei sovi näytellä eikä kaikkien katseltavaksi antaa.


      • ö-Öö

        Jengivaatteita, kuin mopopoikien liivitkin. Myös muita syitä, käytännöllisiä vaatteita.

        =DW=


    • Ihailen Lenitassa hänen suoraselkäisyytensä, hän ei nöyristele ketään. En ole aina samaa mieltä hänen kanssaan, mutta ei se estä mun ihastumista. Kuka on muka aina oikeassa?

      Hänen perheettömyyttä nostettiin esille. Muistaakseni syy siihen, ettei hän hankkinut lapsia, oli pelko saada vaikeasti vammautunut lapsi. Ne geenit oli olemassa. Perhe hänellä kuitenkin oli, hän piti 19 vuotiaasta lähtien huolta kehitysvammaisesta siskostaan, joka joutui hyväksikäyttäjien uhriksi.

      Hän sanoo myös islamista, että uskonto sinänsä ei alista ketään, vaan ne perinteet mitkä ollaan rakennettu sen ympärillä.

      Olen siinä samaa mieltä hänen kanssaan, että me voimme auttaa islaminaisia vapautumaan. Koska uskon että asiat tapahtuu tietystä syystä, ehkä tämä on pakolais-ongleman syy? Kulkisihan kehityksen vaunut eteenpäin islamimaissa ilman pakolaisuutta myös, mutta paljon hitaammin.

      Oli miten oli, mikään ei estä olemasta ystävällinen huntupäisille naisille, he eivät ole raiskanneet ketään. Vihaamalla heitä ei näytetä että tämä meidän vapautuneempi kasvatus olisi mitenkään parempi.

    • Kyllä mainosti aamu-teevee taas törkeaästi yksityisiä.
      Laulajia, esiintyjiä, mainos-telkkareitten ohjelmia.
      Kaiken-lisäksi vero-rahoilla.
      YLE ei saisi mainostaa mitään.
      -
      Lenita on elävä esimerkki siitä, miksi Suomi tarvitsee Islamia ja Musulmaaneja.
      Lapsia ei synnytetty tarpeeksi.
      Keskityttiin vain uraan ja sitä tukeviin putkiin.
      Toinen jalka Jakobsoniin tms.
      Toinen jalka Loiriin...
      Eli talous- ja julkisuus-elämä hienosti sukassa.
      Ja niin jatkui lento sukupuoli ensimmäisenä edellä :)
      Ilman huntuakaan.

      H.

      • katsoja-kin

        YlE-toimii meidän veronmaksajien rahoilla . ohjelmat nykyisin täysin out, riidellään toimittajien kanssa niin eyyä tuuli nurkissa ujeltaa.
        Urheilukanavaa katselen siis TV2.


    • Mikä minua ehkä hieman ärsyttää on tuo tyypillinen hegemoninen asenne muihin kulttuureihin ja uskontoihin. Olematta kulttuurirelativisti (ansa mihin hyvin helposti lankeamme) asetumme helposti ikäänkuin musliminaisen yläpuolelle, puhumaan hänelle ikäänkuinhän olisi suojeltava, kehitettävä, autettava lapsiolento joka niinmielellään heittäisi hunnun pois ja lähtisi länsimaisten siskojensa kanssa kulman pubiin ottamaanmuutamat oluet minihameessa ja korkkareissa, ellei nuo niiden ilkeät miehet pitäisi niitä komennossa.
      Muutos ja sopeutuminen tapahtuvat ajan kanssa, se alkaa kodeista, mutta se täytyy lähteä heistä itsestään, heidän omilla ehdoillaan.

      • Kenen tyypillinen hegemoninen asenne? Minusta tuo on itsestäänselvyys, jonka latelet. Muutos voi tulla vain sisältä, ei ulkoa. Mutta ulkoa voi tulla se tarve muutokseen, kun näkee miten muut eläävät.

        Säälinkö naisia jotka joutuvat jo lapsena alistetuiksi? Kyllä, kyllä kyllä ja kyllä, Paloma. Tekee mieli suojella, pelastaa, ravistaa, KYLLÄ. Ei se tarkoita sitä etten heitä kunnioittaisi, tai että menisin käsikynkkää baariin hakemaan heille pahimmassa tapauksessa kuolemantuomion.

        Uskon rauhaan, niin kuin varmaan suurin osa ihmisistä. Luontaisiin tapahtumaketjuihin, kun ihminen luottaa elämän menoon eikä vastustele eikä työnnä kapuloita rattaisiin.

        Sinänsä kunnioitan sun näkemystä, koska olet elänyt köyhyysmaassa, ja varmaan nähnyt juuri vääränlaista asennetta. En kylläkään näe tai tunne että sitä tapahtuu just nyt pakolaisten keskuudessa.


      • Usein täällä isoilla kirkoilla näkee musliminuoria naisia täysin länsimaisittain pukeutuneena istumassa terasseilla ja kahviloissa. Heidät erottaa paikallisista vain huivi. Olen sitä mieltä, että voisivat luopua huivistakin jos ovat luopuneet hurstuukeista.

        Huomenta😊


      • Lenitan hegemoninen asenne. hmp.f. Siitä kuuluu kirkkaana ja selvänä hänen oma vankkumaton mielipiteensä mikä on juuri se oikea asenne, siinä puhutaan ylhäältä alaspäin. En yleensäkään usko ikoneihin enkä ihaile ketään julkkiksia ja kadunnaisen mielipide onminulle aivan yhtä tärkeä kuin kuin jonkun menestyneen ikinuoren liikenaisen.
        ***
        Mutta palataan asiaan ja olen korppiksen kanssa pitkälti samaa mieltä: musliminaiset länsimaisessa yhteiskunnassa käyttävät huiviaan (nikab) lähinnä identiteetin markkeeramiseen: he haluavat erottua muusta kansanjoukosta ja tuntevat turvallisuutta oman identiteetin kilven takana. Heidän tyttärensä, kolmas polvi, kulkee avopäin, jos he eivät joudu imaamien verkkoihin ja radikalisoidu. Ulkomaalaissyntyisten yhteisöissä tosin tapakehitys voi olla hitaampaakin kuin lähtömaassa: pienessä yhteisössä taistellaan kynsinhampain sen omanidentiteetin säilyttämisen puolesta, niin että lasten kasvatus voi olla jopa enemmän perinteistä kuin lähtömaassa.
        ***
        Hmp.f:lle en ole koskaan asunut tai elänyt maassa missä uskonnon ote ihmisten sieluista on ollut hallitseva. Latinalaisamerikkalainen kulttuuri on tyypillinen monikerroksinen machokulttuuri: patriarkaatti ulospäin: matriarkaatti sisäänpäin. Mutta sielläkin on kehitys mennyt paljon eteenpäin ja tällä hetkellä maailmanlaajuisessa statistiikassa Kolumbia kunnostautuu maana missä on eniten naisia jonkun tason johtavissa tehtävissä elinkeinoelämässä.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Lenitan hegemoninen asenne. hmp.f. Siitä kuuluu kirkkaana ja selvänä hänen oma vankkumaton mielipiteensä mikä on juuri se oikea asenne, siinä puhutaan ylhäältä alaspäin. En yleensäkään usko ikoneihin enkä ihaile ketään julkkiksia ja kadunnaisen mielipide onminulle aivan yhtä tärkeä kuin kuin jonkun menestyneen ikinuoren liikenaisen.
        ***
        Mutta palataan asiaan ja olen korppiksen kanssa pitkälti samaa mieltä: musliminaiset länsimaisessa yhteiskunnassa käyttävät huiviaan (nikab) lähinnä identiteetin markkeeramiseen: he haluavat erottua muusta kansanjoukosta ja tuntevat turvallisuutta oman identiteetin kilven takana. Heidän tyttärensä, kolmas polvi, kulkee avopäin, jos he eivät joudu imaamien verkkoihin ja radikalisoidu. Ulkomaalaissyntyisten yhteisöissä tosin tapakehitys voi olla hitaampaakin kuin lähtömaassa: pienessä yhteisössä taistellaan kynsinhampain sen omanidentiteetin säilyttämisen puolesta, niin että lasten kasvatus voi olla jopa enemmän perinteistä kuin lähtömaassa.
        ***
        Hmp.f:lle en ole koskaan asunut tai elänyt maassa missä uskonnon ote ihmisten sieluista on ollut hallitseva. Latinalaisamerikkalainen kulttuuri on tyypillinen monikerroksinen machokulttuuri: patriarkaatti ulospäin: matriarkaatti sisäänpäin. Mutta sielläkin on kehitys mennyt paljon eteenpäin ja tällä hetkellä maailmanlaajuisessa statistiikassa Kolumbia kunnostautuu maana missä on eniten naisia jonkun tason johtavissa tehtävissä elinkeinoelämässä.

        Muuten, sivuhuomautuksena, jos pystyisimme luopumaan kulttuurirelativismista ja katsomaan asioita rehellisesti ilman omia henkilökohtaisia agendoja niin voittaisimme paljon.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Lenitan hegemoninen asenne. hmp.f. Siitä kuuluu kirkkaana ja selvänä hänen oma vankkumaton mielipiteensä mikä on juuri se oikea asenne, siinä puhutaan ylhäältä alaspäin. En yleensäkään usko ikoneihin enkä ihaile ketään julkkiksia ja kadunnaisen mielipide onminulle aivan yhtä tärkeä kuin kuin jonkun menestyneen ikinuoren liikenaisen.
        ***
        Mutta palataan asiaan ja olen korppiksen kanssa pitkälti samaa mieltä: musliminaiset länsimaisessa yhteiskunnassa käyttävät huiviaan (nikab) lähinnä identiteetin markkeeramiseen: he haluavat erottua muusta kansanjoukosta ja tuntevat turvallisuutta oman identiteetin kilven takana. Heidän tyttärensä, kolmas polvi, kulkee avopäin, jos he eivät joudu imaamien verkkoihin ja radikalisoidu. Ulkomaalaissyntyisten yhteisöissä tosin tapakehitys voi olla hitaampaakin kuin lähtömaassa: pienessä yhteisössä taistellaan kynsinhampain sen omanidentiteetin säilyttämisen puolesta, niin että lasten kasvatus voi olla jopa enemmän perinteistä kuin lähtömaassa.
        ***
        Hmp.f:lle en ole koskaan asunut tai elänyt maassa missä uskonnon ote ihmisten sieluista on ollut hallitseva. Latinalaisamerikkalainen kulttuuri on tyypillinen monikerroksinen machokulttuuri: patriarkaatti ulospäin: matriarkaatti sisäänpäin. Mutta sielläkin on kehitys mennyt paljon eteenpäin ja tällä hetkellä maailmanlaajuisessa statistiikassa Kolumbia kunnostautuu maana missä on eniten naisia jonkun tason johtavissa tehtävissä elinkeinoelämässä.

        Lenita on tinkimätön suurisuu. Hän säätää mitä säätää, ei aina niin kiltisti eikä aina välttämättä edes asiallisesti. Mutta hänenlaisia sopankeittäjiä minusta tarvitaan, jotka uskaltavat laittaa itsensä tulilinjalle. Silleenhän se keskustelu herää, kun hän heittää pallon ilmaan ja moderaatit kotiäidit ampuvat sen alas :))

        Annettakoon hänelle yhtä suuri vapaus olla mitä on, niin kuin meille kaikille muillekin on suotu. Muslimi tai kristitty.

        Olen minäkin liian vanha fanittamaan, Paloma. Muistaakseni kirjoitin että ihailen tiettyä piirrettä Airistossa. Meissä kaikissa kun kuitenkin tahtoo olla puolensa.


    • Himmelsauge

      Mitä olen joutunut huomioimaan väkisin kun vastaan kävelevät mies ja nainen. Miehellä polvishortsit varvasvälisandaalit t-paita musta tukka ja parta. Nainen täysin peitettynä, kuin olisi kaikki pussilakanat vuoteesta ripustettu elävään tuuletustelineeseen..Suomessa

      • ihankuvokuesta

        Suomessa jokainen saa pukeutua kuten haluaa.
        Usein katukuvaa koristavat turakaiset tuulipuvuissaan tai lökäpöksyineen, paskaisine lenkkareineen ja koko komeuden kruunaa lippalätsä hassun hauskalla kuvalla.


      • ö-Öö

        Mnaah

        Jokunen tuttu asustellut islam.maissa. Käyttäneet burghaa. Meinasivat, hyvä asuste. Ei niin tarvi meikkailla, ei muuten tälläytyä, burgha vaan niskaan ja baanalle. Lisäksi korostivat, se hyvä vaate helteellä, suojaa auringolta ja viileäkin.

        Käyttäähän autiomaitten arabitkin kaapuja, turbaaneita ja liinoja naaman suojana. Myös mieghet.

        Että paitsi uskonnolisia asusteita, myös eritttäin käytännöllisiä.

        =DW=


      • Himmelsauge

        Nii-i, voihan se hiekkamyrsky yllättää Suomessakin, hyttyset nyt kuitenkin, kärpäset, paarmat, melanooma, tyvisolusyöpä, muslimi-mamut, vaaroja on. Pitkät mekot muotia tulevana kesänä, siitä se verhoutuminen alkaa, sääret piiloon..


      • zrias
        Himmelsauge kirjoitti:

        Nii-i, voihan se hiekkamyrsky yllättää Suomessakin, hyttyset nyt kuitenkin, kärpäset, paarmat, melanooma, tyvisolusyöpä, muslimi-mamut, vaaroja on. Pitkät mekot muotia tulevana kesänä, siitä se verhoutuminen alkaa, sääret piiloon..

        "Pitkät mekot muotia tulevana kesänä, ..."
        Niinpä,ei pääse lämpö lähelle.
        Et ole koskaan käynyt todella lämpöisissä maissa ? Joo,et ole. Siellä perämetsässä pukeutumisen kanssa ei ole niin väliä.....


    • Aloitukseen vastaan,
      Nyt puututaan islamilaiseen kulttuuriin. Konfliktit syntyvät eriarvosta, siitä ettei ymmärretä ideologioiden yhteiskunnallista merkitystä valtiotason politiikasta yhteisöjen sisärakenteisiin eli perheisiin asti. Suomalaisten valtaosa on luterilaisia, kyse on armouskonnosta, joka on meille tapakulttuuria lähinnä, eikä säätele arjen elämäämme. Sensijaan Islam on lakiuskonto, mikä määrittää ideologiana siihen kuuluvien koko elämää. Heillä on hyvin tiukat moraalisäännöt, joista ei noinvain irrottauduta, jos perheessä noudatetaan fundamentalistista tulkintaa Koraaniin.
      En hyväksy tyttöjen silpomista, enkä kunniamurhia, se että huivit kielletään yliopistoissa esim Ranskassa on tulkintaa ja nuorten halu olla kuin muutkin nuoret kuuluu perheille -koska he elävät omissa perheissään. Emme voi pakottaa heitä luopumaan omasta kulttuurista kokonaan, mutta emme myöskään ole velvoitettuja luopumaan omista tavoistamme esim. kevät-, ja joulujuhlassa kouluissamme.
      Kulttuuri on muuttuva tekijä yhteiskunnassa, se muokkauttaa väestön yhteiselämään muutaman sukupolven aikana, olemme sillä tiellä. Toivon etteivät uhkakuvat satojen miljoonien ihmisten muuttoliikkeet toteudu - kuumuuden ja veden puutteen takia.
      (harrastus- aineop. keh.maa-tutk.)

    • reppuriika

      Mokoma huora. En ole häntä koskaan arvostanut. Eleli 40 vuotta susisuhteessa ukkomiehen kanssa ja aloitti huoraamisen ollessa vielä itsekin toisen miehen akkana. No vissiinkin "maassa maan tavalla."
      Siis perseelle potkut Lenitalle, jos minua tulisi valistamaan miten täällä elellään.

      • Kateusviekalatkin

        Kuulostat ahtaalta ja kateelta. Hyi.


      • 1lesken

        r-r
        Törkeä kirjoitus kristittynä itseään pitävältä henkilöltä. Ei kenelläkään ole oikeutta sanoa toista henkilöä horoksi, koskaan. Vai onko r-r itse joku siveydensipuli, puhdas virheetön. Käsittämätöntä tekstiä Raamatun tulkitsijalta. Lesken


      • Heh, piti oikein hieraista silmiä, ennenkuin tajusin, että tuttu kirjoittajahan siinä lukee Lenitalle madonluvut..))
        No. Huora kai voidaan tulkita laveamminkin: henkilöksi joka tuotteistaa itsensä ja kyllä Lenita minusta myy tuotetta nimeltä Lenita Airisto, on aina myynyt ja hyvinhän tuo kauppa näyttää käyvän. Eiköhän nämä uuden kirjan "paljastukset" lisää kirjamyyntiä ihan kivasti, eli viisas veto, hyvä ajoitus, häneltä

        Aloituksessa pisti vähän silmään tuo viimeinen lause:
        "Mielestäni meidän kannattaisi satsata erityisesti heidän kotouttamiseen länsimaisiin arvoihin ja tapakäytäntöön, missä uskonnot ei pelaa juuri mitäkään roolia".
        Siis että meidän pitäisi satsata musliminaisten kotouttamiseen, siirtää heille omia arvojamme, omia tapojamme? Eikö tuo ole aika rasisitinen asenne ?
        Missä on kunnioitus ? Eikö sen tulisi olla lähtökohta kaikessa kanssakäymisessä ? Jos he asuvat Suomessa he ottavat suomalaisesta kulttuurista sen minkä katsovat aiheelliseksi. Elleivät he mahdollisen painostuksen (meidän tulkinta) vuoksi pysty sitä tekemään me emme pysty heitä vapauttamaan, ainakaan minkään feminismipropagandan avulla. Se voi tehdä heidän tilanteensa vielä huonommaksi.
        Mitä huiveihin tulee, en käsitä, miksi niistä tehdään niin iso asia. Meidän silmäätekevien on minusta kohteliasta käyttää huivia muslimimaassa kuten esim.Lenita Toivakka ja Haukio ovat tehneet. Jos joku ei tahdo olla kohtelias, olkoon se hänen häpeänsä.


      • feikki.on

        Tuo ei ole reppuriika, uskoisin niin.


      • feikki.on kirjoitti:

        Tuo ei ole reppuriika, uskoisin niin.

        Samaa epäilen..))


      • Himmelsauge

        Miehet ei useinkaan pidä Lenitasta, vahva nainen riisuu miehen sukat (tennissukat) ja nauraa ilkikurisesti.
        Lenita riisuu tennissukat miehiltä koska hän rakastaa miehiä.. 😊


      • demeter1 kirjoitti:

        Heh, piti oikein hieraista silmiä, ennenkuin tajusin, että tuttu kirjoittajahan siinä lukee Lenitalle madonluvut..))
        No. Huora kai voidaan tulkita laveamminkin: henkilöksi joka tuotteistaa itsensä ja kyllä Lenita minusta myy tuotetta nimeltä Lenita Airisto, on aina myynyt ja hyvinhän tuo kauppa näyttää käyvän. Eiköhän nämä uuden kirjan "paljastukset" lisää kirjamyyntiä ihan kivasti, eli viisas veto, hyvä ajoitus, häneltä

        Aloituksessa pisti vähän silmään tuo viimeinen lause:
        "Mielestäni meidän kannattaisi satsata erityisesti heidän kotouttamiseen länsimaisiin arvoihin ja tapakäytäntöön, missä uskonnot ei pelaa juuri mitäkään roolia".
        Siis että meidän pitäisi satsata musliminaisten kotouttamiseen, siirtää heille omia arvojamme, omia tapojamme? Eikö tuo ole aika rasisitinen asenne ?
        Missä on kunnioitus ? Eikö sen tulisi olla lähtökohta kaikessa kanssakäymisessä ? Jos he asuvat Suomessa he ottavat suomalaisesta kulttuurista sen minkä katsovat aiheelliseksi. Elleivät he mahdollisen painostuksen (meidän tulkinta) vuoksi pysty sitä tekemään me emme pysty heitä vapauttamaan, ainakaan minkään feminismipropagandan avulla. Se voi tehdä heidän tilanteensa vielä huonommaksi.
        Mitä huiveihin tulee, en käsitä, miksi niistä tehdään niin iso asia. Meidän silmäätekevien on minusta kohteliasta käyttää huivia muslimimaassa kuten esim.Lenita Toivakka ja Haukio ovat tehneet. Jos joku ei tahdo olla kohtelias, olkoon se hänen häpeänsä.

        "Siis että meidän pitäisi satsata musliminaisten kotouttamiseen, siirtää heille omia arvojamme, omia tapojamme? Eikö tuo ole aika rasisitinen asenne ?"
        kysyy demeter1 ja syystäkin.
        Kulttuurirelativismi kummittelee tässäkin takana, luulen. Se ajattelutapa että kaikki kulttuurit ovat samanarvoisia ja että ihmisen olemisia ja tekemisiä voi määritellä ainoastaan hänenoman kulttuurinsa ja siihen liittyvän moraalikäsitteen puitteissa. Minä en oikein jaksa uskoa tähän teoriaan.
        Se ei tietenkään tarkoita sitä odottaisimme maahamme hiljakkoin muuttaneiden ulkomaalaissyntyisten pakolaisten assimiloituvan kulttuuriimme ja omaksuvan tapamme noin vain lonkalta: me näytämme tietä ja säännöillämme opastamme heidätkin käyttäytymään meidän tavallamme jotta he sopisivat paremmin katukuvaan. Tuo assimilaatio tapahtuu itsestään, sukupolvien aikana, ilman opastustakin.
        ***
        Minä taas odotan joka ikiseltä maahani muuttaneelta maan lakien ja hyvien tapojen seuraamista ja jos siihen kuuluu kohdella vastakkaista sukupuolta kunnioituksella ja tasa-arvon periaatteella, niin silloin ei muslimiministeri voi kieltäytyä hyvästelemästä kädestä naisreportteria. Rätit ja lumput, kaavut ja hurstuukit jne.ovat toisarvoisia ja siinä vetäisin rajan vain nikabin ja hijabin väliin: meidän hyviin tapoihimme ei kuulu peittää kasvojamme millään naamioilla kun palvelemme esim. asiakasta. Uskontoaan saa jokainen harjoittaa vapaasti, mutta se ei tule loukata muiden ihmisten uskonnonharjoitusta, uskonnollisia käsityksiä tai elämänarvoja. Uskonto on jokaisen yksityisasia ja sen saa mielellään pitää myös yksityisasiana: risti riippumassa ketjussa kaulalla tai rukousnauha takin taskussa ei loukkaa ketään ja ei myöskään tunge silmille.
        ***
        En minä näe asenteessani sinänänsä mitään rasismia.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        "Siis että meidän pitäisi satsata musliminaisten kotouttamiseen, siirtää heille omia arvojamme, omia tapojamme? Eikö tuo ole aika rasisitinen asenne ?"
        kysyy demeter1 ja syystäkin.
        Kulttuurirelativismi kummittelee tässäkin takana, luulen. Se ajattelutapa että kaikki kulttuurit ovat samanarvoisia ja että ihmisen olemisia ja tekemisiä voi määritellä ainoastaan hänenoman kulttuurinsa ja siihen liittyvän moraalikäsitteen puitteissa. Minä en oikein jaksa uskoa tähän teoriaan.
        Se ei tietenkään tarkoita sitä odottaisimme maahamme hiljakkoin muuttaneiden ulkomaalaissyntyisten pakolaisten assimiloituvan kulttuuriimme ja omaksuvan tapamme noin vain lonkalta: me näytämme tietä ja säännöillämme opastamme heidätkin käyttäytymään meidän tavallamme jotta he sopisivat paremmin katukuvaan. Tuo assimilaatio tapahtuu itsestään, sukupolvien aikana, ilman opastustakin.
        ***
        Minä taas odotan joka ikiseltä maahani muuttaneelta maan lakien ja hyvien tapojen seuraamista ja jos siihen kuuluu kohdella vastakkaista sukupuolta kunnioituksella ja tasa-arvon periaatteella, niin silloin ei muslimiministeri voi kieltäytyä hyvästelemästä kädestä naisreportteria. Rätit ja lumput, kaavut ja hurstuukit jne.ovat toisarvoisia ja siinä vetäisin rajan vain nikabin ja hijabin väliin: meidän hyviin tapoihimme ei kuulu peittää kasvojamme millään naamioilla kun palvelemme esim. asiakasta. Uskontoaan saa jokainen harjoittaa vapaasti, mutta se ei tule loukata muiden ihmisten uskonnonharjoitusta, uskonnollisia käsityksiä tai elämänarvoja. Uskonto on jokaisen yksityisasia ja sen saa mielellään pitää myös yksityisasiana: risti riippumassa ketjussa kaulalla tai rukousnauha takin taskussa ei loukkaa ketään ja ei myöskään tunge silmille.
        ***
        En minä näe asenteessani sinänänsä mitään rasismia.

        "Se ei tietenkään tarkoita sitä odottaisimme maahamme hiljakkoin muuttaneiden ulkomaalaissyntyisten pakolaisten assimiloituvan kulttuuriimme omaksuvan tapamme noin vain lonkalta:"Tuo assimilaatio tapahtuu itsestään, sukupolvien aikana, ilman opastustakin"
        Tuotahan minäkin kuvittelin sanovani, Paloma..))

        Sensijaan tuossa muslimimiehen kättelemättömyyden paheksumisessa näen feminististä painotusta. Ei kai se meidän arvoamme alenna, jos mies kieltäytyy kättelemästä ? Voihan sen ohittaa hienovaraisesti, kuin ei olisi huomaavinaan, kuten esim Jenni Haukio teki itsenäisyyspäivän vastaanotolla.


      • demeter1 kirjoitti:

        "Se ei tietenkään tarkoita sitä odottaisimme maahamme hiljakkoin muuttaneiden ulkomaalaissyntyisten pakolaisten assimiloituvan kulttuuriimme omaksuvan tapamme noin vain lonkalta:"Tuo assimilaatio tapahtuu itsestään, sukupolvien aikana, ilman opastustakin"
        Tuotahan minäkin kuvittelin sanovani, Paloma..))

        Sensijaan tuossa muslimimiehen kättelemättömyyden paheksumisessa näen feminististä painotusta. Ei kai se meidän arvoamme alenna, jos mies kieltäytyy kättelemästä ? Voihan sen ohittaa hienovaraisesti, kuin ei olisi huomaavinaan, kuten esim Jenni Haukio teki itsenäisyyspäivän vastaanotolla.

        Jenni Haukio edusti presidentinlinnassa ja hänen tehtävänsä oli diplomaattinen; Ruotsin miljööministeri edustaa ruotsalaisten valitsijoidensa arvomaailmaa työssään yhteisten asioiden hoidossa. Se tuli selväksi kun hän joutui eroamaan virastaan ja uusi ministeri etsittiin hänen tilalleesn. Ei se ole mielestäni feminismiä.
        ***
        Nyt eilisissä Hollannin vaaleissa tuli esille se tosiasia, että hollantilaiset eivät mielellään asetu rooliin Euroopan roistokansaksi vann ovat ylpeitä arvoliberaaleista perinteistään: äärioikeistopopulismille joka käy kansallissosialismin huumeella osoitettiin kaapin paikka. Hollantilaiset ovat pitkään olleet liberaalien arvojen lipunkantajia ja populismi epäonistui nytkin peloittelutaktiikallaan saamaan heitä horjumaan identiteetissään. Siihen kuuluu myös myötämielisyys maahanmuuttoa ja monikulttuurista yhteiskuntaa kohtaan.
        ***
        Maassa maan tavalla...banderollin alla voisimme silti pakottaa maahamme tulleet musliminaiset riisumaan naamionsa ja laittaan tuulipuvun päälle, ei muuta kuin reisitaskurönttöhousut jalkaan tai makkarat paljastavat taitsit ja tyttöjen kanssa itämeren risteilylle..mutta tätähän minä en kuitenkaan tarkoittanut. Jokaisessa kulttuurissa on myös varjopuolensa :))


      • bessie-
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Jenni Haukio edusti presidentinlinnassa ja hänen tehtävänsä oli diplomaattinen; Ruotsin miljööministeri edustaa ruotsalaisten valitsijoidensa arvomaailmaa työssään yhteisten asioiden hoidossa. Se tuli selväksi kun hän joutui eroamaan virastaan ja uusi ministeri etsittiin hänen tilalleesn. Ei se ole mielestäni feminismiä.
        ***
        Nyt eilisissä Hollannin vaaleissa tuli esille se tosiasia, että hollantilaiset eivät mielellään asetu rooliin Euroopan roistokansaksi vann ovat ylpeitä arvoliberaaleista perinteistään: äärioikeistopopulismille joka käy kansallissosialismin huumeella osoitettiin kaapin paikka. Hollantilaiset ovat pitkään olleet liberaalien arvojen lipunkantajia ja populismi epäonistui nytkin peloittelutaktiikallaan saamaan heitä horjumaan identiteetissään. Siihen kuuluu myös myötämielisyys maahanmuuttoa ja monikulttuurista yhteiskuntaa kohtaan.
        ***
        Maassa maan tavalla...banderollin alla voisimme silti pakottaa maahamme tulleet musliminaiset riisumaan naamionsa ja laittaan tuulipuvun päälle, ei muuta kuin reisitaskurönttöhousut jalkaan tai makkarat paljastavat taitsit ja tyttöjen kanssa itämeren risteilylle..mutta tätähän minä en kuitenkaan tarkoittanut. Jokaisessa kulttuurissa on myös varjopuolensa :))

        "Maassa maan tavalla...banderollin alla voisimme silti pakottaa maahamme tulleet musliminaiset riisumaan naamionsa ja laittaan tuulipuvun päälle, ei muuta kuin reisitaskurönttöhousut jalkaan tai makkarat paljastavat taitsit ja tyttöjen kanssa itämeren risteilylle..mutta tätähän minä en kuitenkaan tarkoittanut. Jokaisessa kulttuurissa on myös varjopuolensa :))"

        Näetkö jonkinlaisena meidän kulttuurimme varjopuolena sen, että jotkut pukeutuvat "reisitaskurönttöhousuihin" tai "makkarat paljastaviin taitseihin" ja vielä lähtevät tyttöjen kanssa Itämeren risteilylle? Pidätkö peittävästi puettuja ja koko ajan vanhempiensa tai esim. veljiensä ja serkkujensa ja ylipäätään oman yhteisönsä miesten tiukan valvonnan alla pysytteleviä muslimityttöjä/naisia jossain suhteessa korkeammassa arvossa kuin vapaita, itsenäisiä, elämästään ja naiseudestaan eri tavoin nauttivia 'omia' tyttöjämme ja naisiamme?

        Voisimme, ja meidän pitäisikin "pakottaa" pukeutumaan oman kulttuurimme mukaisesti; huivien käytön pitäisi olla kiellettyä julkisen puolen päiväkodeissa, kouluissa ja yliopistoissa. Myös työpaikoilla, jos työnantaja niin haluaa.
        Vuosikausiahan on saanut kuunnella valitusta siitä, että ME syrjimme ja ME emme tee tarpeeksi töitä kotouttamisen eteen.


      • bessie- kirjoitti:

        "Maassa maan tavalla...banderollin alla voisimme silti pakottaa maahamme tulleet musliminaiset riisumaan naamionsa ja laittaan tuulipuvun päälle, ei muuta kuin reisitaskurönttöhousut jalkaan tai makkarat paljastavat taitsit ja tyttöjen kanssa itämeren risteilylle..mutta tätähän minä en kuitenkaan tarkoittanut. Jokaisessa kulttuurissa on myös varjopuolensa :))"

        Näetkö jonkinlaisena meidän kulttuurimme varjopuolena sen, että jotkut pukeutuvat "reisitaskurönttöhousuihin" tai "makkarat paljastaviin taitseihin" ja vielä lähtevät tyttöjen kanssa Itämeren risteilylle? Pidätkö peittävästi puettuja ja koko ajan vanhempiensa tai esim. veljiensä ja serkkujensa ja ylipäätään oman yhteisönsä miesten tiukan valvonnan alla pysytteleviä muslimityttöjä/naisia jossain suhteessa korkeammassa arvossa kuin vapaita, itsenäisiä, elämästään ja naiseudestaan eri tavoin nauttivia 'omia' tyttöjämme ja naisiamme?

        Voisimme, ja meidän pitäisikin "pakottaa" pukeutumaan oman kulttuurimme mukaisesti; huivien käytön pitäisi olla kiellettyä julkisen puolen päiväkodeissa, kouluissa ja yliopistoissa. Myös työpaikoilla, jos työnantaja niin haluaa.
        Vuosikausiahan on saanut kuunnella valitusta siitä, että ME syrjimme ja ME emme tee tarpeeksi töitä kotouttamisen eteen.

        No ei, Bessie, olipahan vain kevytmielinen katsaus kesäiseen naisten muotiin koti-Suomessa ja miten esim. persialainen tai libanonilainen nainen sen voi nähdä. Kauniimpaa ja naisellisempaa muotiakin on ja jos ei jaksa eikä huvita pukeutua tai laittaa itseään niin mikä sen mukavampaa kuin värikäs, tyylikäs kaftaani ja siihen soinnutettu huivi. Mutta nää on nyt taas ihan makuasioita, mikä miellyttää kenenkin silmää.

        Tyttöjen kanssa risteilylle tai etelänmatkalle ilman aviomiehiä, humalahakuisesti, flirttaillen vieraiden miesten kanssa vaikka oma oli kotona hoitamassa lapsia on taas vieras käyttäytymismalli useammalle kuin musliimimaasta muuttaneelle. Minäkin, 17 vuoden jälkeen poissa näistä maisemista järkytyin eka kertaa risteilyllä työpaikkani kanssa, kun miehet kippasivat vaimonsa satamaan ja vaimot tanssivat ja flirtailivat ja ties mitä aamutunteihin saakka laivalla rekkakuskien ja muiden uusien ystävien kanssa ja sitten aamulla kun tultiin kotiin niin satamassa odottikin taas uskoillinen siippa vaimoaan joka oli käynyt vähän tuulettumassa. Nyt olen taas jo koptoutunut tähän kulttuuriin ja nää asiat eivät enää herätä huomiota samalla tapaa.


      • bessie-
        Paloma.se.co kirjoitti:

        No ei, Bessie, olipahan vain kevytmielinen katsaus kesäiseen naisten muotiin koti-Suomessa ja miten esim. persialainen tai libanonilainen nainen sen voi nähdä. Kauniimpaa ja naisellisempaa muotiakin on ja jos ei jaksa eikä huvita pukeutua tai laittaa itseään niin mikä sen mukavampaa kuin värikäs, tyylikäs kaftaani ja siihen soinnutettu huivi. Mutta nää on nyt taas ihan makuasioita, mikä miellyttää kenenkin silmää.

        Tyttöjen kanssa risteilylle tai etelänmatkalle ilman aviomiehiä, humalahakuisesti, flirttaillen vieraiden miesten kanssa vaikka oma oli kotona hoitamassa lapsia on taas vieras käyttäytymismalli useammalle kuin musliimimaasta muuttaneelle. Minäkin, 17 vuoden jälkeen poissa näistä maisemista järkytyin eka kertaa risteilyllä työpaikkani kanssa, kun miehet kippasivat vaimonsa satamaan ja vaimot tanssivat ja flirtailivat ja ties mitä aamutunteihin saakka laivalla rekkakuskien ja muiden uusien ystävien kanssa ja sitten aamulla kun tultiin kotiin niin satamassa odottikin taas uskoillinen siippa vaimoaan joka oli käynyt vähän tuulettumassa. Nyt olen taas jo koptoutunut tähän kulttuuriin ja nää asiat eivät enää herätä huomiota samalla tapaa.

        Makuasioita, kuten sanoitkin. Yksinkertainen, toimiva ja kaikin puolin tarkoituksen mukainen "tuulipuku" ja tarvittaessa vaikka vielä pipo pisteeksi iin päälle olisi useinkin värikästä kaftaania ja siihen soinnutettua huivia huomattavasti "tyylikkäämpi" vaihtoehto myös muille kuin meille kantasuomalaisille. Toki kaftaanikin on hyvä valinta joskus.
        Me taas näemme noiden mainitsemiesi persialaisten ja libanonilaisten naisten vaatteet (jos nyt näkemään pääsemme) melko mauttomina, usein ylikoristeellisina ja halvan näköisinä. Samoin kuin pidämme yksinkertaisen pelkistettyä skandinaavista sisustusta tyylikkäämpänä kuin joitakin muita tyylejä joissa esmes ylitsepursuavan runsaasti kuvioituja verhoja, pöytäliinoja, verhoilukankaita ja kaikkea sellaista mitä me sanomme krääsäksi.

        Tanssiminen ja vieraiden miesten kanssa flirttailu on minusta vain hauskanpitoa, vähästäpä sinäkin järkytyt. Lapsilla ei ole mitään hätää kun iskä hoitaa, ja tulee se iskänkin vuoro päästä tuulettumaan. Omien kokemusteni perusteella tiedän, ettei puhelimia suljeta, pikemminkin soitellaan kotiin päin melkein liiankin kanssa ja 'tilannekuvia' lähetellään puolin ja toisin.

        Asiasta viidenteen. Vähän tietysti riippuu siitä miten huivi on sidottu, mutta aika tyypillisesti taitaa juuri korvien päällä olla kangasta jopa nelinkerroin. Luulisi sen vähän vaikeuttavan kuulemista ja sitä kautta oppimistakin, näin luulen.
        Televiossa näytettiin joskus n. teini-ikäistä hiljattain maahan tullutta tyttöä joka pienessä maalaiskoulussa käytti visusti sidottua ja aika paksulta vaikuttavasta kankaasta tehtyä huivia. Suuresti epäilen, ettei hän kuullut puoliakaan ainakaan luokkakaveriensa puheista (vastauksista), tokko opettajankaan.


      • reppuriika
        1lesken kirjoitti:

        r-r
        Törkeä kirjoitus kristittynä itseään pitävältä henkilöltä. Ei kenelläkään ole oikeutta sanoa toista henkilöä horoksi, koskaan. Vai onko r-r itse joku siveydensipuli, puhdas virheetön. Käsittämätöntä tekstiä Raamatun tulkitsijalta. Lesken

        Jos on avioliitossa ja pettää puolisoaan, jolle on luvannut uskollisuutta niin horo on. Ja Lenita on näytellyt muka fiksua, arvovaltaista ja sivistynyttä bisnesnaista kansan silmissä. Ja vielä moisella pröystäilee. Sanon sen että huora on.


      • reppusirupisee

        Nainen olet ilmiselvästi reppuriikka. Olet näköalaton, julma, alistunut.


      • Katkerakalkki

        "Huora" voi olla monta kertaa paree ihminen kuin liittoihinsa jämähtäneet ja kulahtaneet vanhat ämmät, jotka kateus tekee katkeriksi ja pahansuoviksi.


      • Mmmaam
        Paloma.se.co kirjoitti:

        "Siis että meidän pitäisi satsata musliminaisten kotouttamiseen, siirtää heille omia arvojamme, omia tapojamme? Eikö tuo ole aika rasisitinen asenne ?"
        kysyy demeter1 ja syystäkin.
        Kulttuurirelativismi kummittelee tässäkin takana, luulen. Se ajattelutapa että kaikki kulttuurit ovat samanarvoisia ja että ihmisen olemisia ja tekemisiä voi määritellä ainoastaan hänenoman kulttuurinsa ja siihen liittyvän moraalikäsitteen puitteissa. Minä en oikein jaksa uskoa tähän teoriaan.
        Se ei tietenkään tarkoita sitä odottaisimme maahamme hiljakkoin muuttaneiden ulkomaalaissyntyisten pakolaisten assimiloituvan kulttuuriimme ja omaksuvan tapamme noin vain lonkalta: me näytämme tietä ja säännöillämme opastamme heidätkin käyttäytymään meidän tavallamme jotta he sopisivat paremmin katukuvaan. Tuo assimilaatio tapahtuu itsestään, sukupolvien aikana, ilman opastustakin.
        ***
        Minä taas odotan joka ikiseltä maahani muuttaneelta maan lakien ja hyvien tapojen seuraamista ja jos siihen kuuluu kohdella vastakkaista sukupuolta kunnioituksella ja tasa-arvon periaatteella, niin silloin ei muslimiministeri voi kieltäytyä hyvästelemästä kädestä naisreportteria. Rätit ja lumput, kaavut ja hurstuukit jne.ovat toisarvoisia ja siinä vetäisin rajan vain nikabin ja hijabin väliin: meidän hyviin tapoihimme ei kuulu peittää kasvojamme millään naamioilla kun palvelemme esim. asiakasta. Uskontoaan saa jokainen harjoittaa vapaasti, mutta se ei tule loukata muiden ihmisten uskonnonharjoitusta, uskonnollisia käsityksiä tai elämänarvoja. Uskonto on jokaisen yksityisasia ja sen saa mielellään pitää myös yksityisasiana: risti riippumassa ketjussa kaulalla tai rukousnauha takin taskussa ei loukkaa ketään ja ei myöskään tunge silmille.
        ***
        En minä näe asenteessani sinänänsä mitään rasismia.

        Hyvin sanottu. Näin sen pitää olla.


    • Paloma alussa hyvä sitten nolla.

      Kuinka suomalainen huivi?

      Tästä huivista muistuu mieleen, olimme kauan sitten Malmössä menimme paikkaan jossa nuoret huusivat ja mellakoivat (ulkona) mutta kun vaimoni tuli hänellä oli huivi tai sen tapainen tuli hiljaisuus.

    • ö-Öö

      Muistui mieleen

      Körteilläkin oma uniformunsa. Ittseasiassa nimitys "körtti", tulee miesten puvuntakin takaliepeen kolmesta halkiosta "skört". Harmaa puku ja hattu. Naisilla harmaa tai sininen röijy ja hame, sininen huivi- Iteasiassa värit tummia, käytännössä mustia, huivi juu sininen. Sitten olemasa körttisukat. Net sellaiset illasukat, joissa tietynlainen kuvio, värit vaihtelivat-

      Aikanaan körttipukuja näki päivittäin, nykyisin lähinnä hautajaisissa ja ilmeisimmin seuroissa jne. Mun mummeli ja moni muu käytti körttikledjuja aina- Mallia uusittu, kattelin kuvalinkin:

      https://www.h-y.fi/kuvat/herattaja-1115-3837fdb1f30914cbaedb18216c177f10.jpg?v=1478356074

      Että kannattaneeko ihmisten vaatetuksesta alkaa uskonsotiin. Kirjoitin aiheesta tonne tonne ylemmäskin..

      =DW=


      =DW=

      • .
        Näin, upealta näyttävän, Lenita Airiston TV1- puoli seitsemän ohjelmassa. Hän on ollut suomalaisten tuotteiden viennin edistäjä moniin maihin- koulutukseltaan diplomiekonomi ja yrittäjä, Suomen neito, tv-tähti ym melkoinen persoona. Naimisissa pitkään Ingvar S. Melin´n kanssa(rkp) kansanedustaja. Heillä ei ollut lapsia, ehkä hänen miehensä halusi lapsia ja toisen vaimonsa kanssa saikin.
        Lenitan yksityiselämä on aivan uskomaton noiden ihmissuhteiden näkökulmasta, hänellä on taatusti ollut tunkua oven takana, mutta sitä ketju onkin jo käsitellyt.
        Saa nähdä kuinka kirja otetaan vastaan- mitä sieltä paljastuu M. Jacobsson´n lisäksi


    • Per-kel

      Noh, kyllä Suomessa vielä 50-60 luvulla naiset käyttivät huiveja, eikä ne mithään muslimeja ollut!

      • No, ei naiset 50 - 60-luvulla todellakaan käyttäneet huivia.😜
        Äiti käytti huivia navetassa työskennellessä tai toista huivia leipoessa tai ruoanlaitossa.
        Minäkin suojaan hiukseni ruoan laitossa ja leipoessa, jotta hiuksia ei löytyisi suupaloista😨


      • korppis kirjoitti:

        No, ei naiset 50 - 60-luvulla todellakaan käyttäneet huivia.😜
        Äiti käytti huivia navetassa työskennellessä tai toista huivia leipoessa tai ruoanlaitossa.
        Minäkin suojaan hiukseni ruoan laitossa ja leipoessa, jotta hiuksia ei löytyisi suupaloista😨

        Huivin pitäminen päässä käytännön syistä on eri asia kuin tukan peittäminen täysin niin että miehet eivät joutuisi aivan tolaltaan ja kiihkonsa vallassa selättämään kaikki avopäiset naiset. koska heidän tapakulttuuriin kuuluu luokitella naiset sen mukaan miten viettelevästi he esiintyvät miesten nähden ja tukan näyttäminen on näköjään kiihoittavampaa kuin esim minihame tai persfarkut. :))
        Hunnut ja chadorit, niqabit ja hijabit, burqhat ja muut kaavut eivät ole Koraanissa määrättyjä naisten asuja. Koraani vain kehoittaa säädylliseen pukeutumiseen.


      • korppis kirjoitti:

        No, ei naiset 50 - 60-luvulla todellakaan käyttäneet huivia.😜
        Äiti käytti huivia navetassa työskennellessä tai toista huivia leipoessa tai ruoanlaitossa.
        Minäkin suojaan hiukseni ruoan laitossa ja leipoessa, jotta hiuksia ei löytyisi suupaloista😨

        Facella on meidän entisen koulun sivu, minne monet ovat laittaneet vanhoja koulukuvia 60-luvulta. Jossakin kuvassa oli melkein joka tytöllä huivi päässä, eikä suinkaan kylmän takia, koska oli muuten melko kesäiset vaatteet ja pönkkähameet päällä.

        Muistan itsellänikin olleen jossakin vaiheessa valkoisen huivin, missä oli punaisia palloja.
        80-luvullakin vielä pidin talvella mieluummin villahuivia kuin hattua tai myssyä päässäni.


      • Tellukka kirjoitti:

        Facella on meidän entisen koulun sivu, minne monet ovat laittaneet vanhoja koulukuvia 60-luvulta. Jossakin kuvassa oli melkein joka tytöllä huivi päässä, eikä suinkaan kylmän takia, koska oli muuten melko kesäiset vaatteet ja pönkkähameet päällä.

        Muistan itsellänikin olleen jossakin vaiheessa valkoisen huivin, missä oli punaisia palloja.
        80-luvullakin vielä pidin talvella mieluummin villahuivia kuin hattua tai myssyä päässäni.

        Onhan niitä muotijutskoja ikiajat seurattu ja niiden mukaan pukeuduttu. Tuskin koulukuvassasi uskonto pakoiti huivin käyttöön.

        Kun kuljin sädehoidossa OYKS:ssä, usealla sytostaattia saaneella rintasyöpäpotilaalla oli huivi.

        Koska minulla oli noihin aikoihin paksu oma tukka ystävältäni oli kysytty, miksi en ole kalju.


      • korppis kirjoitti:

        Onhan niitä muotijutskoja ikiajat seurattu ja niiden mukaan pukeuduttu. Tuskin koulukuvassasi uskonto pakoiti huivin käyttöön.

        Kun kuljin sädehoidossa OYKS:ssä, usealla sytostaattia saaneella rintasyöpäpotilaalla oli huivi.

        Koska minulla oli noihin aikoihin paksu oma tukka ystävältäni oli kysytty, miksi en ole kalju.

        Ei varmaan sen enempää pakoittanut kuin näitäkään
        http://www.rowena-cory-daniells.com/wp-content/uploads/2016/03/Thelma-and-Louise-2016.jpg

        Mutta onkos siinä niin iso ero, muotiko se pakoittaa johonkin pukeutumistyyliin vai uskonto?


    • MiehenäNäin

      Tämä huivikeskustelu on väenväkisin feminismin tunkemista. Niinkuin edellä sanottiin, niin ei ole kauaakaan, kun Suomessa naiset käyttivät huivia ilman pakkoa aivan käytännöllisistä syistä. Aikanaan kysyessäni muutamalta sain vastauksena sen olevan kätevää, kun ei tarvitse välittää onko tukka huoliteltu tai edes pesty.

      Käyttäköön musliminaiset huivia jos käyttävät.
      Kokonaan kasvot peittävä asu on sitten eri asia. Se on liioittelua.

      • suvenelli1

        En ehtinyt lukea ketjua kun kevät pukkaa päälle.

        En itse näe tuota huivin käyttöä ongelmana. Sen kylläkin, jos on hunnutettu ja vain silmät näkyvät. Se on turvallisuuskysymys. No toki, kyllähän kaftaanin alle voi pommin piilottaa oli huivi tai ei.

        Suomessa on eri heimoja ollut iät ajat, jotka ovat pukeutuneet heimotapojaan kunnioittaen. Saamelaiset ja romanit mm.

        Itse kyllä kevyen huivihupulla olen verhonnut pääni ko. maissa vieraillessani. Nimenomaan olen halunnut kunnioittaa ko. maiden naisia. En riettailla, joka voisi olla heidän näkemyksensä vaaleahiuksisesta länsimaalaisesta naisesta.


      • ö-Öö

        Saamelaiset

        Hyvä havainto. Heimovaatteet. Mutta se, mistä värit ja kuviot alunperin tulleet aikanaan, se aivan varmasti liittynyt uskontoihinsa. Mun mielestä surullista, saamelaiset aika usein esiintyvät turisteille shamaanirumpuineen. Kun kristinusko valloitti suomen, kaikki rummut pyrittiin tuhoamaan. Nyt heidän perinneuskontonsa osa matkailijoille järjestettäviä show-esityksiä.

        Aivan kuin pohjoisamerikan intiaaneillakin, monilla muilla.

        =DW=


    • eihuivia

      Vierailla maassa tai asua maassa on kaksi täysin eri asiaa.

    • suvenelli1

      Sussiunakkoon, vedettiin sitten ikiaikainen tuulipukukansa esiin. En on niitä seitkytluvun tuulipukuja nähnyt naismuistiin. Ovat vissiin nykyisin coretex-asuja. Suomalaiset osaavat pukeutua sään ja olosuhteiden mukaan eli ne "tuulipuvut" ovat varsin kätevät. Samoin reisitaskuhousut sisävesiristeilyllä. Saa pikkusälät taskuihin talteen. Myös huivi pitää kutrit kuosissa, tosin huiveja ei juurikaan näe, vaan pantoja :)
      Joillakin helmatkin hulmuavat jollei ole kynähame päällä.

      Noit muinaismessuja on nykyisin joka kylässä ja kaupungissa kesäisin. Se on vain pintaa, kuten saamelaisturistien osalta. Tiedän, että muinaiskulttuuria vaalitaan ja on nuoria jotka nimenomaan sitä opiskelevat, kun on sukupolvi jos toinen välissä hukannut ne taidot.

      • Kyllä minustakin maahanmuuttajien kotouttamisessa lähdetään ihan väärästä kohtaa, kun tartutaan naisten huivinkulmaan, hameeseen ja muuhun pukeutumiseen kiinni.
        Muslimimiehistä se länsimainen tapakasvatus pitäisi aloittaa ja heidän asenteestaan naisiin, eikä heidän naistensa huiveista.

        Vaikka naisilta kiellettäisiin huivit, niin ei se miesten ylivalta naisiin sillä loppuisi. Siinä saattaisi käydä päinvastoin niin, että niitä naisia vahdittaisiin ja kahlittaisiin kotiinsa vieläkin enemmän, jos he kulkisivat avopäin. Heidän ei annettaisi ottaa askeltakaan kotoa ilman miespuolista sukulaista kintereillään vahtimassa.

        Niitä naamiaisvaatteita, missä ei näy kasvoja, niitä en hyväksy yleisillä paikoilla. En miehillä enkä naisilla.


      • Tellukka kirjoitti:

        Kyllä minustakin maahanmuuttajien kotouttamisessa lähdetään ihan väärästä kohtaa, kun tartutaan naisten huivinkulmaan, hameeseen ja muuhun pukeutumiseen kiinni.
        Muslimimiehistä se länsimainen tapakasvatus pitäisi aloittaa ja heidän asenteestaan naisiin, eikä heidän naistensa huiveista.

        Vaikka naisilta kiellettäisiin huivit, niin ei se miesten ylivalta naisiin sillä loppuisi. Siinä saattaisi käydä päinvastoin niin, että niitä naisia vahdittaisiin ja kahlittaisiin kotiinsa vieläkin enemmän, jos he kulkisivat avopäin. Heidän ei annettaisi ottaa askeltakaan kotoa ilman miespuolista sukulaista kintereillään vahtimassa.

        Niitä naamiaisvaatteita, missä ei näy kasvoja, niitä en hyväksy yleisillä paikoilla. En miehillä enkä naisilla.

        Miehetkin on joskus olleet lapsia ja hekään eivät synny tähän maailmaan täynnä pahuutta. Tapakulttuuri on opittua ja uskonnolliset kasvattajat ovat aivan alussa omat vanhemmat, vasta myöhemmin imaamit koraanikouluissa. Äidin roolia poikalapsen ensimmäisenä kasvattajana ei voi aliarvioida.
        Muuten olen hyvinkin samaa mieltä


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Miehetkin on joskus olleet lapsia ja hekään eivät synny tähän maailmaan täynnä pahuutta. Tapakulttuuri on opittua ja uskonnolliset kasvattajat ovat aivan alussa omat vanhemmat, vasta myöhemmin imaamit koraanikouluissa. Äidin roolia poikalapsen ensimmäisenä kasvattajana ei voi aliarvioida.
        Muuten olen hyvinkin samaa mieltä

        Niinkös se nyt pyörähti.

        Vastahan tässä yksi päivä kuulosti siltä, että pääasiallinen vastuu lasten varhaiskasvatuksessa on pedagogisen koulutuksen saaneilla tarhatädeillä ja vanhemmat näyttelevät vain pientä sivuosaa siinä.


      • New-age

        Lenita nyt on Lenita. Mitäs tuosta, kun en tunne.
        Miten huivi, jos ei nyt naamioidu, jotenkin estää tasokkaan työnteon tai opiskelun. Saamelaiset istuvat valtuustossa perinnepuvuissaan ja romaanimme pukeutuvat omiin vaatteisiinsa kulttuurinsa mukaan, mikä lienee melko ainutlaatuista maailmassa ja mikä ei ärsytä meitä mitenkään.
        Mormoonipojat erottuvat, mutta vaimonsa pukeutuvat länsimaisesti, siveyslukot? Sheikeillä saanee olla 4 vaimoa, mutta naisia pitänee kohdella tasapuolisesti.
        80- ja 90-luvulla pidin huivia: mm. Stocka myi sellaisia ratsastukseen viittaavia, kuvioituja silkkisiä huiveja.
        Arsi Harju työnsi kuulaa huivi päässä.
        Että huivi ei tee töitä tai opiskele, vaan i h m i n e n.


      • Paloma.se.co
        Tellukka kirjoitti:

        Niinkös se nyt pyörähti.

        Vastahan tässä yksi päivä kuulosti siltä, että pääasiallinen vastuu lasten varhaiskasvatuksessa on pedagogisen koulutuksen saaneilla tarhatädeillä ja vanhemmat näyttelevät vain pientä sivuosaa siinä.

        Bah.
        Mä puhun nyt kaikkein ensimmäisistä kasvattajista. Alle esikouluikäisistä.


      • Himmelsauge

        Lapset on aika stressaantuneita. Näinköhän jaksavat elää elämäänsä ja tehdä työtä, hoitaa perhettään 🤔


      • Himmelsauge kirjoitti:

        Lapset on aika stressaantuneita. Näinköhän jaksavat elää elämäänsä ja tehdä työtä, hoitaa perhettään 🤔

        "Himmelsauge"

        Lapsiemme ei kannata enää unelmoida elämästä perheineen Suomessa.
        On alkanut aika, jolloin on lypsettävät mahdollisimman kallis, ilmainen, kansain-välinen koulutus.
        Ja alkaa osata kieliä.
        Ruotsiakin.
        Pakata todistuksensa ja painua synnyin-maastaan heevettiin.
        Aivan kuten Paloma ja Somalit ovat tehneet.
        -
        On täysin idioottimaista löpötellä perinteistä Suomalais-lapsien kasvatusta.
        Maahamme tuotetut-"työn-tekijät" jatkavat Suomen kehittämistä tästä eteen-päin.
        Melkeinpä hihityttää ajatus.
        Ei enää nootteja Venäjälle, Fatvoja vain. :)
        Sitten Venäjä lähettää Suomeen Turkkilaisensa.


        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Himmelsauge"

        Lapsiemme ei kannata enää unelmoida elämästä perheineen Suomessa.
        On alkanut aika, jolloin on lypsettävät mahdollisimman kallis, ilmainen, kansain-välinen koulutus.
        Ja alkaa osata kieliä.
        Ruotsiakin.
        Pakata todistuksensa ja painua synnyin-maastaan heevettiin.
        Aivan kuten Paloma ja Somalit ovat tehneet.
        -
        On täysin idioottimaista löpötellä perinteistä Suomalais-lapsien kasvatusta.
        Maahamme tuotetut-"työn-tekijät" jatkavat Suomen kehittämistä tästä eteen-päin.
        Melkeinpä hihityttää ajatus.
        Ei enää nootteja Venäjälle, Fatvoja vain. :)
        Sitten Venäjä lähettää Suomeen Turkkilaisensa.


        H.

        Ja taas ovikelloani soitettiin...
        no päivää hunksz.
        Minä ja somalit samassa veneessä? Heh....mahtuuko sinne sitten muita enää? Minäkään en meinannut mahtua pakolaisveneeseen kun tötteröpäiset somaliäidit tukkivat sisäänkäynnin jokaisella kaksi kaksoisvaunua ja liikkuivatkin hyvin hyvin hitaasti....
        ***
        mutta asiaan: kyllä minunkin luokaltani väki hajosi ympäri maailmaa: toiset vain tosin pääkaupunkiin tai Tampereelle, Turkuun, Jyväkylään, mutta pois Suomesta meitä muutti iso jengi. Isänmaallisuus ei ollut suuressa huudossa meidän nuoruudessamme.
        ***
        Sinulla on sopeutumisvaikeuksia uuteen, uljaaseen Suomeen. Jossa ihonväristä ei enää tiedä onko ihan kantasuomalainen vai ei. Jossa puhutaan nykyisin englantiakin eri murteilla, ei vain ahtikarjalaisittain.
        Kehitys on ollut positiivista, vaikkakin tiettyjä kasvukipujakin näkyy.


    • NäkökulmaTämäkin

      - Oikeisto haluaa varhaiskasvatuksen saadakseen naiset työvoimareserviksi alentamaan palkkoja.

      - Vasemmisto haluaa varhaiskasvatuksen saadakseen jo pienet lapsetkin politisoitua. Demari-lehdessä jo kuola valuen kysellään kuka saa tehtävän.

      - Minä lapsettomana olen yksi maksaja näistä hyödyistä, jotka menevät aivan muualle.

    • suvenelli1

      Eipähän syyllistetä äitejä poikien kasvattamisista. Pojistahan tuli miehiä. Jos miehet eivät ota osaa lastensa kasvatukseen, niin turha siitä on syyllistää naisia/äitejä. Kummasti aina vääntyy asiat niin, että naiset syyttävät toinen toisiaan.

      • Ei me puhuta miehistä noin yleensä.
        Olet käsittänyt väärin.
        Muslimimiehet loistavat poissaolollaan lastensa varhaiskasvatuksessa joka on suurimmaksi osaksi äitien ja naisten tehtävä. Jopa siinä vaiheessa kun muslimipojat aloittavat koulun isät ovat harvoin hakemassa tai tuomassa. Äidit ilmestyvät koulun ruokasaliin lounasaikaan "opettamaan" henkilökuntaa miten kuusivuotiasta poikaa syötetään. Päiväkodeissa ja lastentarhoissa joskus näkee kun isosisko laitetaan vakoilemaan ikkunoiden taakse että pikkuprinssi saa asianmukaista hoitoa.
        Näissä kulttuureissa naiset, äidit, klaani hoitaa lasten sosialisaation.
        Kysymys ei ole syyttelemisestä, vaan strategioista millä naista alistava ja kontrolloiva machokulttuuri saadaan syrjään meidän yhteiskunnassamme. Jonne se ei todellakaan ole tervetullut.


      • suvenelli1
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Ei me puhuta miehistä noin yleensä.
        Olet käsittänyt väärin.
        Muslimimiehet loistavat poissaolollaan lastensa varhaiskasvatuksessa joka on suurimmaksi osaksi äitien ja naisten tehtävä. Jopa siinä vaiheessa kun muslimipojat aloittavat koulun isät ovat harvoin hakemassa tai tuomassa. Äidit ilmestyvät koulun ruokasaliin lounasaikaan "opettamaan" henkilökuntaa miten kuusivuotiasta poikaa syötetään. Päiväkodeissa ja lastentarhoissa joskus näkee kun isosisko laitetaan vakoilemaan ikkunoiden taakse että pikkuprinssi saa asianmukaista hoitoa.
        Näissä kulttuureissa naiset, äidit, klaani hoitaa lasten sosialisaation.
        Kysymys ei ole syyttelemisestä, vaan strategioista millä naista alistava ja kontrolloiva machokulttuuri saadaan syrjään meidän yhteiskunnassamme. Jonne se ei todellakaan ole tervetullut.

        Kiitos kun jaksoit selventää Paloma. Minä hätäinen lukija sieltä täältä.
        Joo, ei machokulttuuria meille ei.


    • onseilmojapidellyt

      Mitäpä tähän kirjoittamaan....Aloittajan kirjoituksista kuuluu kirkkaana ja selvänä hänen oma vankkumaton mielipiteensä mikä on juuri se oikea asenne, siinä puhutaan ylhäältä alaspäin.

    • eppu2

      Sitä mieltä, että lähtökohta on Suomen laki. Käsittääkseni mitään vaatteita ei ole kielletty laissa, joten huivihöpötys on turhaa.
      Monenmoisia vaatteitahan täällä käytetään.
      Kun muslimien lapset käyvät koulua samanlailla, kun meidän omatkin lapsemme, siitä lähtee asennemuutos. Mallioppimisella.
      Tasa-arvoinen koulutus tytöille ja pojille on kaiken a ja o.
      Vanhempien ihmisten kohdalla asenteen muutoksen onnistuminen on aina epävarmaa.
      Eikä kannettu vesi kaivossa pysy.

      • "eppu2"

        Jahas.
        Eppuna vettä tänne.
        Suvenellinä tuonne toisaalle.
        Vaan ei vahingossakaan kumi-saappaille.
        Oman peukunkin laitoit.

        H.


      • Näinhän se menee, Eppu.
        Nyt kuitenkin Eurotuomioistuimen päätöksellä työantajat voivat kieltää uskonnollisten symboolien ja vaatetuksen käyttämisen työpaikalla. Tämä ei koske ainoastaan muslimeja vaan kaikkia muitakin, jotka tykkäävät markkeerata uskontonsa vaatetuksellaan tai esim. päähineillä.
        ***
        Kotoutuminen tasa-arvoiseen yhteiskuntaan on tavoitteena ja varhaiskasvatus ja koulut tekevät pohjustavaa työtä sen eteen. Klaaniperinteet ja uskonnollinen fundamentalismi jarruttavat tätä kehitystä, joka joka tapauksessa menee eteenpäin ja tulee vallitsemaan.


      • hunksz kirjoitti:

        "eppu2"

        Jahas.
        Eppuna vettä tänne.
        Suvenellinä tuonne toisaalle.
        Vaan ei vahingossakaan kumi-saappaille.
        Oman peukunkin laitoit.

        H.

        Minä eppua peukutin :)


      • eppu2
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Minä eppua peukutin :)

        Kiitos; tuo Huksi nyt on ylen aikaa kuutamolla.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Näinhän se menee, Eppu.
        Nyt kuitenkin Eurotuomioistuimen päätöksellä työantajat voivat kieltää uskonnollisten symboolien ja vaatetuksen käyttämisen työpaikalla. Tämä ei koske ainoastaan muslimeja vaan kaikkia muitakin, jotka tykkäävät markkeerata uskontonsa vaatetuksellaan tai esim. päähineillä.
        ***
        Kotoutuminen tasa-arvoiseen yhteiskuntaan on tavoitteena ja varhaiskasvatus ja koulut tekevät pohjustavaa työtä sen eteen. Klaaniperinteet ja uskonnollinen fundamentalismi jarruttavat tätä kehitystä, joka joka tapauksessa menee eteenpäin ja tulee vallitsemaan.

        Minusta se pitäisi olla päivänselvää ilman minkään tuomioistuimen pätöstäkin, että työnantaja määrää työläistensä vaatetuksen työaikana.
        Jos ei kelpaa, niin sitten vaihtakoot työtä.
        Vapaa-aika sitten on erikseen.
        Miltä se näyttäisi, jos vaikka Ruotsin poliisi kulkisi virka-aikanaan turbaani päässään ja paita alas asti auki napitettuna niin että mustat rintakarvat pörhöttävät esillä?


      • suvenelli1
        hunksz kirjoitti:

        "eppu2"

        Jahas.
        Eppuna vettä tänne.
        Suvenellinä tuonne toisaalle.
        Vaan ei vahingossakaan kumi-saappaille.
        Oman peukunkin laitoit.

        H.

        Nonno. Muistelehan taas hippisanomaa. Piece!


      • suvenelli1
        Tellukka kirjoitti:

        Minusta se pitäisi olla päivänselvää ilman minkään tuomioistuimen pätöstäkin, että työnantaja määrää työläistensä vaatetuksen työaikana.
        Jos ei kelpaa, niin sitten vaihtakoot työtä.
        Vapaa-aika sitten on erikseen.
        Miltä se näyttäisi, jos vaikka Ruotsin poliisi kulkisi virka-aikanaan turbaani päässään ja paita alas asti auki napitettuna niin että mustat rintakarvat pörhöttävät esillä?

        Pahin painajaiseni Tom Jones turbaanipäässä pysäyttäisi Tukholmassa virkamerkkiään näyttäen.


      • bessie-

        " Sitä mieltä, että lähtökohta on Suomen laki. Käsittääkseni mitään vaatteita ei ole kielletty laissa, joten huivihöpötys on turhaa."

        Sitä mieltä, että lakeja pitää tarvittaessa päivittää ja uusien tilanteiden myötä tarvitaan myös uusia lakeja. Siinä mielessä "huivihöpötys" ei ole ollenkaan turhaa sekään.


      • eppu2
        bessie- kirjoitti:

        " Sitä mieltä, että lähtökohta on Suomen laki. Käsittääkseni mitään vaatteita ei ole kielletty laissa, joten huivihöpötys on turhaa."

        Sitä mieltä, että lakeja pitää tarvittaessa päivittää ja uusien tilanteiden myötä tarvitaan myös uusia lakeja. Siinä mielessä "huivihöpötys" ei ole ollenkaan turhaa sekään.

        Tietysti lakeja päivitetään. Huivi kait nyt ei ole pääasia sentään.
        Minäkin käytän päässäni huivia maalla, olisihan se hassua, jos se lailla kiellettäisiin.
        Enkä usko, että sellaista lakia puolustaisi kukaan, että vain osalta ihmisiä kielletään.
        Tuo työvaateasia on eri asia. Tiettyihin ammatteihin kuuluu työasu.
        Naamioituminen julkisella paikalla, onkos se sallittua?


      • eppu2 kirjoitti:

        Tietysti lakeja päivitetään. Huivi kait nyt ei ole pääasia sentään.
        Minäkin käytän päässäni huivia maalla, olisihan se hassua, jos se lailla kiellettäisiin.
        Enkä usko, että sellaista lakia puolustaisi kukaan, että vain osalta ihmisiä kielletään.
        Tuo työvaateasia on eri asia. Tiettyihin ammatteihin kuuluu työasu.
        Naamioituminen julkisella paikalla, onkos se sallittua?

        Kun käytiin katsomassa meidän uutta vauvaa, meidät ohjasi parkkipaikalta synnytysosastolle afgaani - ei kuulunut hänen toimenkuvaansa - ja osastolla meitä opasti somalityttö; huivipäisenä, pitkässä hameessa. Kumpainenkin osasi hienosti asiansa, olivat ystävällisiä vielä.
        Enemmän kuin pukeutumisesta hoitotyössä on haittaa siitä, että musliminaiset eivät osallistu miespotilaiden intiimihoitoon. He pitävät myös rukoushetkensä - ainakin niissä tapauksissa, mitkä tiedän, ja useimmat työyhteisöt ilmeisesti hyväksyvät heidän tapansa. En tiedä onko tästä jotakin valtakunnallista ohjeistusta. Ja pitäisikö olla ?


      • eppu2
        demeter1 kirjoitti:

        Kun käytiin katsomassa meidän uutta vauvaa, meidät ohjasi parkkipaikalta synnytysosastolle afgaani - ei kuulunut hänen toimenkuvaansa - ja osastolla meitä opasti somalityttö; huivipäisenä, pitkässä hameessa. Kumpainenkin osasi hienosti asiansa, olivat ystävällisiä vielä.
        Enemmän kuin pukeutumisesta hoitotyössä on haittaa siitä, että musliminaiset eivät osallistu miespotilaiden intiimihoitoon. He pitävät myös rukoushetkensä - ainakin niissä tapauksissa, mitkä tiedän, ja useimmat työyhteisöt ilmeisesti hyväksyvät heidän tapansa. En tiedä onko tästä jotakin valtakunnallista ohjeistusta. Ja pitäisikö olla ?

        Tuli mieleen, kun aikoinaan osa porukasta narisi tupakkataukojen pitäjille, että kun saa sillä aikaa kaikki työt tehdä (totta se olikin).
        Tuo voisi olla ihan vastaava tilanne, jos pidetään rukoustaukoja.
        Kyllä varmaan monet sopeutuu Suomalaiseen tapaan, jotka oikeasti haluaa töitä tehdä, mutta tietoa ja opastusta tarvitaan, ei kukaan muuten tiedä miten toimitaan.
        En kanssa tiedä noista ohjeistuksista, on sen verran uusi asia, ei ennen tarvittu.


      • eppu2 kirjoitti:

        Tuli mieleen, kun aikoinaan osa porukasta narisi tupakkataukojen pitäjille, että kun saa sillä aikaa kaikki työt tehdä (totta se olikin).
        Tuo voisi olla ihan vastaava tilanne, jos pidetään rukoustaukoja.
        Kyllä varmaan monet sopeutuu Suomalaiseen tapaan, jotka oikeasti haluaa töitä tehdä, mutta tietoa ja opastusta tarvitaan, ei kukaan muuten tiedä miten toimitaan.
        En kanssa tiedä noista ohjeistuksista, on sen verran uusi asia, ei ennen tarvittu.

        Mun duunissa ei-tupakoitsijat saivat 15 minuuttia pitemmän lounastauon. Ihan aiheellistakin. Mutta en minä siitä ajasta silleen perustanut, itsekin ollut sekä että, mutta tosiasia on että röökille lähtijät vievät mielellään mukaansa muitakin toisilta osastoilta ja ajankohta ei aina oikein passannut kun porukat lähti kimpparöökille.


      • eppu2 kirjoitti:

        Tuli mieleen, kun aikoinaan osa porukasta narisi tupakkataukojen pitäjille, että kun saa sillä aikaa kaikki työt tehdä (totta se olikin).
        Tuo voisi olla ihan vastaava tilanne, jos pidetään rukoustaukoja.
        Kyllä varmaan monet sopeutuu Suomalaiseen tapaan, jotka oikeasti haluaa töitä tehdä, mutta tietoa ja opastusta tarvitaan, ei kukaan muuten tiedä miten toimitaan.
        En kanssa tiedä noista ohjeistuksista, on sen verran uusi asia, ei ennen tarvittu.

        Juu. Tupakkatauosta on kai käyty "keskusteluja" ja luin jostakin
        että Japanissa jokin yritys antoi tupakoimattomille palkkalisän. Ei hullumpi kannustin.
        Minäkin ajattelen, että nuo rukoushetket voisivat olla rinnastettavissa tupakkataukoihin tai ihan lakisääteisiin taukoihin. Tietysti niihin pitäisi olla sopiva tila - kuten tupakoitsijoillekin on osoitettu...
        Ai niin, mutta kun Paloma - ja mahdollisesti joku muukin - oli sitä mieltä, että musliminaiset tulisi vierottaa pois uskonnosta..))


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Mun duunissa ei-tupakoitsijat saivat 15 minuuttia pitemmän lounastauon. Ihan aiheellistakin. Mutta en minä siitä ajasta silleen perustanut, itsekin ollut sekä että, mutta tosiasia on että röökille lähtijät vievät mielellään mukaansa muitakin toisilta osastoilta ja ajankohta ei aina oikein passannut kun porukat lähti kimpparöökille.

        Tuohan on edistyksellistä ja kannustavaa, Paloma. Miksi ei meillä ?


      • bessie-
        eppu2 kirjoitti:

        Tietysti lakeja päivitetään. Huivi kait nyt ei ole pääasia sentään.
        Minäkin käytän päässäni huivia maalla, olisihan se hassua, jos se lailla kiellettäisiin.
        Enkä usko, että sellaista lakia puolustaisi kukaan, että vain osalta ihmisiä kielletään.
        Tuo työvaateasia on eri asia. Tiettyihin ammatteihin kuuluu työasu.
        Naamioituminen julkisella paikalla, onkos se sallittua?

        Ei kai kukaan mitään yleistä huivikieltoa tosissaan ehdottaisikaan.

        Päähuivien käytön kieltäminen päiväkodeissa, kouluissa ja yliopistoissa (valtion) voisi olla ihan paikallaan. Tai sitten ei. Asiasta pitäisi kuitenkin keskustella.

        Meidän ei pidä jatkaa sillä linjalla, että pitäkööt kaikin mokomin kaikki lähtömaistaan tuomansa tavat, arvot ja asenteet, kyllä me siinä tuemme kaikin tavoin tavoin. Se ei pitkän päälle toimi, vaan vaatimukset kasvavat ja ongelmia tulee. Jo myönnettyjen 'erivapauksien' pois ottaminen voisi vaarantaa yhteiskuntarauhan, kun taas se, ettei niitä alun alkaenkaan myönnetä mitä todennäköisimmin edistää sitä.


      • eppu2
        bessie- kirjoitti:

        Ei kai kukaan mitään yleistä huivikieltoa tosissaan ehdottaisikaan.

        Päähuivien käytön kieltäminen päiväkodeissa, kouluissa ja yliopistoissa (valtion) voisi olla ihan paikallaan. Tai sitten ei. Asiasta pitäisi kuitenkin keskustella.

        Meidän ei pidä jatkaa sillä linjalla, että pitäkööt kaikin mokomin kaikki lähtömaistaan tuomansa tavat, arvot ja asenteet, kyllä me siinä tuemme kaikin tavoin tavoin. Se ei pitkän päälle toimi, vaan vaatimukset kasvavat ja ongelmia tulee. Jo myönnettyjen 'erivapauksien' pois ottaminen voisi vaarantaa yhteiskuntarauhan, kun taas se, ettei niitä alun alkaenkaan myönnetä mitä todennäköisimmin edistää sitä.

        En minä heidän tapojaan ja arvojaan kannatakaan.
        Vaan sitä juuri tarkoitin että olisi tärkeämpääkin tekemistä tässä asiassa, kun huivikeskustelu.


      • demeter1 kirjoitti:

        Juu. Tupakkatauosta on kai käyty "keskusteluja" ja luin jostakin
        että Japanissa jokin yritys antoi tupakoimattomille palkkalisän. Ei hullumpi kannustin.
        Minäkin ajattelen, että nuo rukoushetket voisivat olla rinnastettavissa tupakkataukoihin tai ihan lakisääteisiin taukoihin. Tietysti niihin pitäisi olla sopiva tila - kuten tupakoitsijoillekin on osoitettu...
        Ai niin, mutta kun Paloma - ja mahdollisesti joku muukin - oli sitä mieltä, että musliminaiset tulisi vierottaa pois uskonnosta..))

        Siinäpä sitä vasemmistolaisille nyt urakkaa onkin.
        Ensin avosylin halusivat tänne islamilaisia rajattomasti ja nyt yrittävät vastoin uskonnonvapaussopimusta rajoittaa heidän uskonnonvapauttaan.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Uskonnonvapaus


      • demeter1 kirjoitti:

        Juu. Tupakkatauosta on kai käyty "keskusteluja" ja luin jostakin
        että Japanissa jokin yritys antoi tupakoimattomille palkkalisän. Ei hullumpi kannustin.
        Minäkin ajattelen, että nuo rukoushetket voisivat olla rinnastettavissa tupakkataukoihin tai ihan lakisääteisiin taukoihin. Tietysti niihin pitäisi olla sopiva tila - kuten tupakoitsijoillekin on osoitettu...
        Ai niin, mutta kun Paloma - ja mahdollisesti joku muukin - oli sitä mieltä, että musliminaiset tulisi vierottaa pois uskonnosta..))

        Minä tykkään että kaikki pitäisi vieroittaa pois uskonnosta, varsinkin sellaisista uskonnoista jotka ovat lakiuskontoja elikkä siis missä täyspartaimaamit kulkevat kadulla sättimässä tuntemattomia naisihmisiä ja syyttämässä heitä siveettömyydestä kun katsos yksi hiuskiehkura on päässyt livahtaan liinan alta. Minä kylläkin aloittaisin naisista jotka ovat lastensa, myös poikien, ensimmäisiä kasvattajia ainakin noissa kulttuureissa.


      • demeter1 kirjoitti:

        Tuohan on edistyksellistä ja kannustavaa, Paloma. Miksi ei meillä ?

        En tiedä onko tällainen mitenkään yleistä. Mun viimeisessä työpaikassa tehtiin näin, koska jengi juoksi koko ajan vauhkona tupakalla ja muut vinkui että työajalla....minä olin just joutunut pakosti ikuiseen tupakkalakkoon joten kannatin tietysti asiaa...:)


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Minä tykkään että kaikki pitäisi vieroittaa pois uskonnosta, varsinkin sellaisista uskonnoista jotka ovat lakiuskontoja elikkä siis missä täyspartaimaamit kulkevat kadulla sättimässä tuntemattomia naisihmisiä ja syyttämässä heitä siveettömyydestä kun katsos yksi hiuskiehkura on päässyt livahtaan liinan alta. Minä kylläkin aloittaisin naisista jotka ovat lastensa, myös poikien, ensimmäisiä kasvattajia ainakin noissa kulttuureissa.

        Ja nyt kuvittelet, että islamilaisuus häviää sillä, jos naiset imettävät vauvojaan ilman huivia?

        Jos haluat, että kaikki vieroitetaan pois uskonnoista, niin Pohjois-Korea olisi sinun oikea unelmamaasi.
        Paljon saat tehdä työtä, että saat islamilaiset luopumaan uskostaan vaikka riipisit kaikilta heidän naisiltaan huivit pois päästä väkivalloin. Sanonpa vaan, että nyt niitätte sitä mitä olette kylväneet. Olisitte kuunnelleet Sverigedemokraatteja ajoissa.


      • Tellukka kirjoitti:

        Ja nyt kuvittelet, että islamilaisuus häviää sillä, jos naiset imettävät vauvojaan ilman huivia?

        Jos haluat, että kaikki vieroitetaan pois uskonnoista, niin Pohjois-Korea olisi sinun oikea unelmamaasi.
        Paljon saat tehdä työtä, että saat islamilaiset luopumaan uskostaan vaikka riipisit kaikilta heidän naisiltaan huivit pois päästä väkivalloin. Sanonpa vaan, että nyt niitätte sitä mitä olette kylväneet. Olisitte kuunnelleet Sverigedemokraatteja ajoissa.

        Ja taas tätä samaa tyhjää saivartelua.
        Kysymys ei vieläkään ole huiveista. Kysymys on uskosta, asenteista, arvoista. En minä ole kieltämässä uskontoja, en edes islamiakaan, vaikka en kauheesti tykkää noista palavasilmäisistä papeista ja yleensäkään uskonnoista jotka sotkeutuvat liikaa ihmisten elämään ja yrittävät pakottaa kaikkia samaan muottiin. Eli kuten tässä on jo sanottu aikaisemmin, meidän lait, ei sharia. Ja se pätee myös heidän perheisiinsä, tyttöihinsä ja naisiinsa. Ellei meidän lakimme kelpaa niin sitten on paree että menevät jonnekin muualle, missä heidän sääntönsä ja uskontonsa ovat ne joita kuunnellaan.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Ja taas tätä samaa tyhjää saivartelua.
        Kysymys ei vieläkään ole huiveista. Kysymys on uskosta, asenteista, arvoista. En minä ole kieltämässä uskontoja, en edes islamiakaan, vaikka en kauheesti tykkää noista palavasilmäisistä papeista ja yleensäkään uskonnoista jotka sotkeutuvat liikaa ihmisten elämään ja yrittävät pakottaa kaikkia samaan muottiin. Eli kuten tässä on jo sanottu aikaisemmin, meidän lait, ei sharia. Ja se pätee myös heidän perheisiinsä, tyttöihinsä ja naisiinsa. Ellei meidän lakimme kelpaa niin sitten on paree että menevät jonnekin muualle, missä heidän sääntönsä ja uskontonsa ovat ne joita kuunnellaan.

        Nonnii.
        Sitähän sinulle on yritetty änkyttää jo iät ja ajat, mutta olet ollut varma siitä, että heidän sharialakinsa ei tänne tule heidän mukanaan, koska meillä on täällä omat lakimme ja oma virkavaltamme pitämässä huolen lain toteuttamisesta (vaikkakin yhä enemmän alkaa olla poliisikunnassakin jo islamilaisia).

        Kaikkein pare, kun heitä ei olisi päästetty maahan ollenkaan, eikä koko Eurooppaan, koska ei islamilaisia pysty muuttamaan. He ovat kuin ovat ja sellaisina pysyvät ja tuovat tapansa mukanaan minne saapuvatkin. Ennemmin sinusta tulee islamilainen kuin että islamilainen luopuu uskostaan ja koraaninsa laista, mitä ei heidän uskontonsa mukaan ylitä mikään maallinen laki. Pianaikaa ollaan heidän lakinsa alla kaikki.

        """" Ellei meidän lakimme kelpaa niin sitten on paree että menevät jonnekin muualle, missä heidän sääntönsä ja uskontonsa ovat ne joita kuunnellaan.""""

        Et sinä niitä saa enää millään keinoin nyt poistumaan, kun ensin on avosylin tänne toivotettu tervetulleiksi. Ei auta sinulla kuin jatkaa nyt vain sitä sinisilmäistä suvaitsemistasi. Varoitettu on, mutta ne ruusunpunaiset lasit silmilläsi et halunnut nähdä totuutta vaan hakkasit rasistileimasimella otsaan jokaista kaukonäköisempää.


      • Tellukka kirjoitti:

        Nonnii.
        Sitähän sinulle on yritetty änkyttää jo iät ja ajat, mutta olet ollut varma siitä, että heidän sharialakinsa ei tänne tule heidän mukanaan, koska meillä on täällä omat lakimme ja oma virkavaltamme pitämässä huolen lain toteuttamisesta (vaikkakin yhä enemmän alkaa olla poliisikunnassakin jo islamilaisia).

        Kaikkein pare, kun heitä ei olisi päästetty maahan ollenkaan, eikä koko Eurooppaan, koska ei islamilaisia pysty muuttamaan. He ovat kuin ovat ja sellaisina pysyvät ja tuovat tapansa mukanaan minne saapuvatkin. Ennemmin sinusta tulee islamilainen kuin että islamilainen luopuu uskostaan ja koraaninsa laista, mitä ei heidän uskontonsa mukaan ylitä mikään maallinen laki. Pianaikaa ollaan heidän lakinsa alla kaikki.

        """" Ellei meidän lakimme kelpaa niin sitten on paree että menevät jonnekin muualle, missä heidän sääntönsä ja uskontonsa ovat ne joita kuunnellaan.""""

        Et sinä niitä saa enää millään keinoin nyt poistumaan, kun ensin on avosylin tänne toivotettu tervetulleiksi. Ei auta sinulla kuin jatkaa nyt vain sitä sinisilmäistä suvaitsemistasi. Varoitettu on, mutta ne ruusunpunaiset lasit silmilläsi et halunnut nähdä totuutta vaan hakkasit rasistileimasimella otsaan jokaista kaukonäköisempää.

        No niin tulihan se sieltä, lopultakin. Ihan puolueohjelman mukaisesti.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Ja taas tätä samaa tyhjää saivartelua.
        Kysymys ei vieläkään ole huiveista. Kysymys on uskosta, asenteista, arvoista. En minä ole kieltämässä uskontoja, en edes islamiakaan, vaikka en kauheesti tykkää noista palavasilmäisistä papeista ja yleensäkään uskonnoista jotka sotkeutuvat liikaa ihmisten elämään ja yrittävät pakottaa kaikkia samaan muottiin. Eli kuten tässä on jo sanottu aikaisemmin, meidän lait, ei sharia. Ja se pätee myös heidän perheisiinsä, tyttöihinsä ja naisiinsa. Ellei meidän lakimme kelpaa niin sitten on paree että menevät jonnekin muualle, missä heidän sääntönsä ja uskontonsa ovat ne joita kuunnellaan.

        "Ellei meidän lakimme kelpaa niin sitten on paree että menevät jonnekin muualle, missä heidän sääntönsä ja uskontonsa ovat ne joita kuunnellaan", kirjoittaa Paloma.
        No sittenhän me ollaan samaa mieltä, ollaan aina oltu..)) Ainoa ero on se, minkä Tellukka tuolla jo mainitsi. Me maahanmuuttokriittiset olemme kaukonäköisempiä, emme olisi ajaneet itseämme tilanteeseen jota on mahdoton hallita. Humanismi on hieno aate, mutta se ei toimi isojen asioitten hoidossa.
        Nyt kai on kuitenkin pakko nähdä, että vahinko on jo tapahtunut ja siitä on selvittävä joillakin keinoin. Ennakkoluuloista tulisi ainakin vapautua ja tarpeesta muokata muita. Siihen sisältyy mielestäni tuo yritys arvojen ja asenteiden muuttamisesta, mitä sinä itse tunnut kannattavan.
        Ja mitä ne meidän ylivertaiset arvot sitten ovat ? Ja poikkeavatko ne sisällöllisesti islamin arvoista ? Minusta niissä on paljon yhteistä kristinuskon kanssa, sen vähäisen tiedon valossa, mikä minulla siitä on.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        No niin tulihan se sieltä, lopultakin. Ihan puolueohjelman mukaisesti.

        En tiedä puolueohjelmastasi mitään vaikka vähän olen jo alkanut vihiä siitä saamaakin.

        Mitä sinä ajattelet vaikkapa tästä:
        http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JdX5J/tiotal-ungdomar-kastade-sten-mot-polis

        Mitä sinulle tulee mieleen siitä, että poliisit ovat paikalla, mutta yhtään kivittelijää ei oteta kiinni, vaan ajellaan takaisin tekemään pelkästään raportti siitä, että heidän autoaan on kivitetty?
        Pääsivätkö kivittelijät ja poliisit yhteisymmärrykseen paikan päällä, kun huomasivat puhuvansa samaa yhteistä tuttua kieltä?


      • demeter1 kirjoitti:

        "Ellei meidän lakimme kelpaa niin sitten on paree että menevät jonnekin muualle, missä heidän sääntönsä ja uskontonsa ovat ne joita kuunnellaan", kirjoittaa Paloma.
        No sittenhän me ollaan samaa mieltä, ollaan aina oltu..)) Ainoa ero on se, minkä Tellukka tuolla jo mainitsi. Me maahanmuuttokriittiset olemme kaukonäköisempiä, emme olisi ajaneet itseämme tilanteeseen jota on mahdoton hallita. Humanismi on hieno aate, mutta se ei toimi isojen asioitten hoidossa.
        Nyt kai on kuitenkin pakko nähdä, että vahinko on jo tapahtunut ja siitä on selvittävä joillakin keinoin. Ennakkoluuloista tulisi ainakin vapautua ja tarpeesta muokata muita. Siihen sisältyy mielestäni tuo yritys arvojen ja asenteiden muuttamisesta, mitä sinä itse tunnut kannattavan.
        Ja mitä ne meidän ylivertaiset arvot sitten ovat ? Ja poikkeavatko ne sisällöllisesti islamin arvoista ? Minusta niissä on paljon yhteistä kristinuskon kanssa, sen vähäisen tiedon valossa, mikä minulla siitä on.

        Toi oli paha, demeter1.
        Että maahanmuuttokriittiset dvs populistit olisivat olleet jotenkin kaukonäköisempiä kuin me muut ei kyllä pidä paikkansa. Ikävää nähdä että sinäkin olet uinut verkkoon mutta niinhän se menee että sameissa vesissähän ne poliitikot kalastelee ja jälkikäteen syyttely saa aina paljon puoltajia.
        Kuka meistä, persut, demarit, vihreät, vasemmisto, arvoliberaalit tai arvokonservatiivit olisi voinut etukäteen tietää millainen pakolaiskatastrofi oli muotoutumassa Välimeren itä- ja eteläpuolelle ja miten esim. Syyrian sota oli kääntymässä sanotaan nyt vaikka 5 vuotta sitten tai miten ISIS murhaa ja ajaa maanpakoon kokonaisia kansoja, kuten yazidit tai Turkki ottaa koko EU:n panttivangikseen käyttäen pakolaiskriisiä aseenaan, ei ainakaan halla-ahot eikä soinit, samalla kun EU-n jäsenyys, kansainväliset sopimukset jne. velvoittavat jokaista EU-maata tekemään parhaansa tämän inhimillisen katastrofin edessä.
        Katsotko sinä sen erehdykseksi ja vahingoksi ettei EU heittänyt kumiveneitä takaisin mereen ja lähettänyt pakolaisia hukkumaan?

        Me olemme vain joutuneet tilanteeseen (ilmanomaa syytämme) jossa meidän täytyy toimia omantuntomme mukaan ja kansainvälisten sopimusten mukaan. Jälkiviisaus on 20/20 näkötarkkuus. Emme voi tuijotella numeroita tai lukuja tai arvioita tai tilastoja, vaan ottaa härkää sarvista ja järjestää näille ihmisille joko turvallinen kotiinpaluu tai säädyllinen elämä keskuudessamme. En minäkään toivonut sotia enkä pakolaisvirtoja enkä näe pakolaisten kotouttamista ongelmattomana, mutta kuitenkin mahdollisena.

        Keskuuteemme asettuineille ja tänne pysyvästi jäävillä muslimeilla on velvollisuus luopua shariasta ja sopeutua länsimaiseen arvojärjestykseen. Meidän maa, meidän lait. Sharia on kotoisin kivikaudelta tai paremminkin vanhan testamentin alkuajoilta, Abrahamin ja jaakobin jumala oli kontrollifriikki ja sekaantui ihmisten arkielämään ihan samalla tapaa kuin muslimien imaamit.

        Kulttuuriaspektit taas ovat samantekevät, kunhan ei loukata muita ja esim. kasvojen peittäminen on jo turvallisuuskysymys Minua ei häiritse huivit eikä kaavut, hurstuukit eikä ruokousnauhat, kuminan ja korianderin tuoksut rappukäytävässä, tamburiinin helinä eikä vieraan kielen kuunteleminen, vaikka en sitä ymmärtäisikään.


      • Tellukka kirjoitti:

        En tiedä puolueohjelmastasi mitään vaikka vähän olen jo alkanut vihiä siitä saamaakin.

        Mitä sinä ajattelet vaikkapa tästä:
        http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JdX5J/tiotal-ungdomar-kastade-sten-mot-polis

        Mitä sinulle tulee mieleen siitä, että poliisit ovat paikalla, mutta yhtään kivittelijää ei oteta kiinni, vaan ajellaan takaisin tekemään pelkästään raportti siitä, että heidän autoaan on kivitetty?
        Pääsivätkö kivittelijät ja poliisit yhteisymmärrykseen paikan päällä, kun huomasivat puhuvansa samaa yhteistä tuttua kieltä?

        Et tietenkään, koska minulla ei ole puoluetta eikä ohjelmaa.
        En tietenkään hyväksy mellakointia tai virkavallan kivittämistä; nythän ei tapahtunut juuri mitään paitsi että poliisiauto sai lommoja ja poliisien työtaakka on niin suuri täällä hetkellä (ei johdu lisääntyneestä rikollisuudesta, vaan leikkauksista, johon nykyisen hallituksen edeltäjä allianssihallitus on syyllistynyt) että ei ne ala jokaista kivenheittoa tutkimaan erikseen.
        ***
        Enemmän poliiseja laitakaupungin ghettoihin, enemmän koulutuspaikkoja tuleville poliiseille ja ennen kaikkea pitäisi tuo jengiytyminen saada aisoihin. (Yleismaailmallinen ongelma polarisoidussa maailmassamme ja meillä vasta alussa)


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Et tietenkään, koska minulla ei ole puoluetta eikä ohjelmaa.
        En tietenkään hyväksy mellakointia tai virkavallan kivittämistä; nythän ei tapahtunut juuri mitään paitsi että poliisiauto sai lommoja ja poliisien työtaakka on niin suuri täällä hetkellä (ei johdu lisääntyneestä rikollisuudesta, vaan leikkauksista, johon nykyisen hallituksen edeltäjä allianssihallitus on syyllistynyt) että ei ne ala jokaista kivenheittoa tutkimaan erikseen.
        ***
        Enemmän poliiseja laitakaupungin ghettoihin, enemmän koulutuspaikkoja tuleville poliiseille ja ennen kaikkea pitäisi tuo jengiytyminen saada aisoihin. (Yleismaailmallinen ongelma polarisoidussa maailmassamme ja meillä vasta alussa)

        Ajattelin vain, kun vaikutit tuntevasi puolueohjelman, että kai siihen sitten olet tutustunut.

        Samaan aikaan kun ruotsalaiset poliisit joukkoirtisanoutuvat, niin poliisikuntaan otetaan oikein mielellään uusruotsalaisia (ja he pyrkivät mielellään poliiseiksi) siitä syystä, että he "pystyvät paremmin keskustelemaan lähiöitten mellakoitsijoitten kanssa".
        Keskustelemaan (?) siis vain.
        Ei siis ole sinunkaan mielestäsi mikään pidätystä vaativa rikos kivittää poliiseja ("svennesikoja")?


      • Tellukka kirjoitti:

        Ajattelin vain, kun vaikutit tuntevasi puolueohjelman, että kai siihen sitten olet tutustunut.

        Samaan aikaan kun ruotsalaiset poliisit joukkoirtisanoutuvat, niin poliisikuntaan otetaan oikein mielellään uusruotsalaisia (ja he pyrkivät mielellään poliiseiksi) siitä syystä, että he "pystyvät paremmin keskustelemaan lähiöitten mellakoitsijoitten kanssa".
        Keskustelemaan (?) siis vain.
        Ei siis ole sinunkaan mielestäsi mikään pidätystä vaativa rikos kivittää poliiseja ("svennesikoja")?

        Luulen että kuten jo sanoin, poliisilla oli tärkeämpääkin tekemistä. Kysymys on nyt siitä mihin niitä vähäisiä resursseja käyttää.
        Alaikäisen pojannulikan pidättäminen kivityksestä vie tarpeettomasti resursseja. Häntä ei saada syytteeseen ja jos saadaan ei saada tuomittua ja seuraavan kerran lentää edelleenkin kiviä. Ennaltaehkäisevää valvontaa ja työtä nuorison keskuudessa tarvitaan ja jotenkin olisi hyvä jos vanhemmatkin saataisiin hieman enemmän kiinnostumaan siitä mitä jälkikasvu touhuaa öisillä kaduilla.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Luulen että kuten jo sanoin, poliisilla oli tärkeämpääkin tekemistä. Kysymys on nyt siitä mihin niitä vähäisiä resursseja käyttää.
        Alaikäisen pojannulikan pidättäminen kivityksestä vie tarpeettomasti resursseja. Häntä ei saada syytteeseen ja jos saadaan ei saada tuomittua ja seuraavan kerran lentää edelleenkin kiviä. Ennaltaehkäisevää valvontaa ja työtä nuorison keskuudessa tarvitaan ja jotenkin olisi hyvä jos vanhemmatkin saataisiin hieman enemmän kiinnostumaan siitä mitä jälkikasvu touhuaa öisillä kaduilla.

        Mutta ymmärrätkö mistä kulttuurista se kivittäminen on? Siitä samasta kuin ne vihaamasi huivitkin. Sieltä, missä vääräuskoiset ja huorat kivitetään hengiltä.
        Mielestäni se kivittämisen suvaitseminen pitäisi lopettaa heti alkuunsa, mutta tekevätkö niin uusruotsalaiset poliisit, joille se kivittäminen on ihan koraanin mukaista toimintaa.

        Roiku sinä vain niissä musliminaisten huivinkulmissa, mitä Lenita herätti sinut tekemään ja ummista silmäsi kaikelta muulta, mitä rikkauksia se kulttuuri on tuonut tullessaan. Sulje vain uudestaan silmäsi ja laita tulpat korviin, ettet kuule sitä pientä hälyytysääntä korvissasi.


      • Tellukka kirjoitti:

        Mutta ymmärrätkö mistä kulttuurista se kivittäminen on? Siitä samasta kuin ne vihaamasi huivitkin. Sieltä, missä vääräuskoiset ja huorat kivitetään hengiltä.
        Mielestäni se kivittämisen suvaitseminen pitäisi lopettaa heti alkuunsa, mutta tekevätkö niin uusruotsalaiset poliisit, joille se kivittäminen on ihan koraanin mukaista toimintaa.

        Roiku sinä vain niissä musliminaisten huivinkulmissa, mitä Lenita herätti sinut tekemään ja ummista silmäsi kaikelta muulta, mitä rikkauksia se kulttuuri on tuonut tullessaan. Sulje vain uudestaan silmäsi ja laita tulpat korviin, ettet kuule sitä pientä hälyytysääntä korvissasi.

        Lue sinä vain edelleenkin ääriryhmien julkaisuja jotka kertovat tapahtumista aivan omasta näkökulmastaan: jäljet johtavat Berliiniin ja venäläisiin ja ukrainalaisiin rahamiehiin jotka nauravat itsensä kipeeksi pankkiin saakka sinun hyväuskoisuudellesi. Et lukenut tyhjentävää selvitystä näistä julkaisuista (Avpixlad, Nya Tider, Fria Tider, osv.) eilisestä DN:stå?


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Toi oli paha, demeter1.
        Että maahanmuuttokriittiset dvs populistit olisivat olleet jotenkin kaukonäköisempiä kuin me muut ei kyllä pidä paikkansa. Ikävää nähdä että sinäkin olet uinut verkkoon mutta niinhän se menee että sameissa vesissähän ne poliitikot kalastelee ja jälkikäteen syyttely saa aina paljon puoltajia.
        Kuka meistä, persut, demarit, vihreät, vasemmisto, arvoliberaalit tai arvokonservatiivit olisi voinut etukäteen tietää millainen pakolaiskatastrofi oli muotoutumassa Välimeren itä- ja eteläpuolelle ja miten esim. Syyrian sota oli kääntymässä sanotaan nyt vaikka 5 vuotta sitten tai miten ISIS murhaa ja ajaa maanpakoon kokonaisia kansoja, kuten yazidit tai Turkki ottaa koko EU:n panttivangikseen käyttäen pakolaiskriisiä aseenaan, ei ainakaan halla-ahot eikä soinit, samalla kun EU-n jäsenyys, kansainväliset sopimukset jne. velvoittavat jokaista EU-maata tekemään parhaansa tämän inhimillisen katastrofin edessä.
        Katsotko sinä sen erehdykseksi ja vahingoksi ettei EU heittänyt kumiveneitä takaisin mereen ja lähettänyt pakolaisia hukkumaan?

        Me olemme vain joutuneet tilanteeseen (ilmanomaa syytämme) jossa meidän täytyy toimia omantuntomme mukaan ja kansainvälisten sopimusten mukaan. Jälkiviisaus on 20/20 näkötarkkuus. Emme voi tuijotella numeroita tai lukuja tai arvioita tai tilastoja, vaan ottaa härkää sarvista ja järjestää näille ihmisille joko turvallinen kotiinpaluu tai säädyllinen elämä keskuudessamme. En minäkään toivonut sotia enkä pakolaisvirtoja enkä näe pakolaisten kotouttamista ongelmattomana, mutta kuitenkin mahdollisena.

        Keskuuteemme asettuineille ja tänne pysyvästi jäävillä muslimeilla on velvollisuus luopua shariasta ja sopeutua länsimaiseen arvojärjestykseen. Meidän maa, meidän lait. Sharia on kotoisin kivikaudelta tai paremminkin vanhan testamentin alkuajoilta, Abrahamin ja jaakobin jumala oli kontrollifriikki ja sekaantui ihmisten arkielämään ihan samalla tapaa kuin muslimien imaamit.

        Kulttuuriaspektit taas ovat samantekevät, kunhan ei loukata muita ja esim. kasvojen peittäminen on jo turvallisuuskysymys Minua ei häiritse huivit eikä kaavut, hurstuukit eikä ruokousnauhat, kuminan ja korianderin tuoksut rappukäytävässä, tamburiinin helinä eikä vieraan kielen kuunteleminen, vaikka en sitä ymmärtäisikään.

        "Että maahanmuuttokriittiset dvs populistit olisivat olleet jotenkin kaukonäköisempiä kuin me muut ei kyllä pidä paikkansa" katsoo Paloma.

        Minä olen toista mieltä mutta ei kai sillä ole merkitystä. Sopimukset on hoidettu ja seurausten kanssa kipristellään miten parhaiten taidetaan. Kotoutumisiin me tuskin pystymme vaikuttamaan, ne ovat viranomaistyötä.

        Katsot myös, että meidän tulisi järjestää tänne saapuneille turvallinen kotiinpaluu tai säädyllinen elämä keskuudessamme. Sitähän me juuri teemme, mutta se ei aina käy noin vain. Isoja ongelmia on ollut ja lisää tulee olemaan.
        En tiedä oliko halu välttää niitä kovin iso virhe...


      • eppu2
        demeter1 kirjoitti:

        "Että maahanmuuttokriittiset dvs populistit olisivat olleet jotenkin kaukonäköisempiä kuin me muut ei kyllä pidä paikkansa" katsoo Paloma.

        Minä olen toista mieltä mutta ei kai sillä ole merkitystä. Sopimukset on hoidettu ja seurausten kanssa kipristellään miten parhaiten taidetaan. Kotoutumisiin me tuskin pystymme vaikuttamaan, ne ovat viranomaistyötä.

        Katsot myös, että meidän tulisi järjestää tänne saapuneille turvallinen kotiinpaluu tai säädyllinen elämä keskuudessamme. Sitähän me juuri teemme, mutta se ei aina käy noin vain. Isoja ongelmia on ollut ja lisää tulee olemaan.
        En tiedä oliko halu välttää niitä kovin iso virhe...

        Muslimien osalta kallistun kyllä samalle kannalle, ei muut uskonnot ole samanlailla arkea kahlitsevia.
        Kun näitä Irakilaismiehiä alkoi tänne rynnätä, kyllä minun huoleni ainakin kasvoi.
        Emme me voi sulkea silmiä tosiasioilta, jotka ovat näköpiirissä vähän jokaisessa Euroopan maassa.
        Aina olen sanonut, että jäitä hattuun ja realismia kehiin, niin puolin, kuin toisin.
        Ei tule mitään siitä, että kaikki vaan tänne, jotka ikinäkin haluaa.
        Eivät hekään elä pelkällä ilmalla.
        Tanskalaisessa moskeijassakin salakuvattiin, niin lapsia koulutettiin vihaamaan ja tappamaan länsimaalaisia ja varsinkin amerikkalaisia.
        Kuitenkin olen sitä mieltä, jos nyt tiedoitusvälineisiin on uskomista, että meillä täällä asiat ovat hoidettu tolkullisemmin, kuin Ruotsissa.
        Ennen kaikkea pitää ajatella sitä, mikä on maan kantokyky.


      • eppu2 kirjoitti:

        Muslimien osalta kallistun kyllä samalle kannalle, ei muut uskonnot ole samanlailla arkea kahlitsevia.
        Kun näitä Irakilaismiehiä alkoi tänne rynnätä, kyllä minun huoleni ainakin kasvoi.
        Emme me voi sulkea silmiä tosiasioilta, jotka ovat näköpiirissä vähän jokaisessa Euroopan maassa.
        Aina olen sanonut, että jäitä hattuun ja realismia kehiin, niin puolin, kuin toisin.
        Ei tule mitään siitä, että kaikki vaan tänne, jotka ikinäkin haluaa.
        Eivät hekään elä pelkällä ilmalla.
        Tanskalaisessa moskeijassakin salakuvattiin, niin lapsia koulutettiin vihaamaan ja tappamaan länsimaalaisia ja varsinkin amerikkalaisia.
        Kuitenkin olen sitä mieltä, jos nyt tiedoitusvälineisiin on uskomista, että meillä täällä asiat ovat hoidettu tolkullisemmin, kuin Ruotsissa.
        Ennen kaikkea pitää ajatella sitä, mikä on maan kantokyky.

        "eppu2"

        Olisit lukenut mitä tänne on jo päiviä lörpötelty.
        Tanskalaisista jo kuukausia sitten.
        Älä hyvä ihminen aina lässytä vanhoja typeryyksiä.
        Odota kunnes toteat huomanneesi jotain uutta.
        Taas on kommenttisi silkkaa kopiointia.

        H.


      • eppu2
        hunksz kirjoitti:

        "eppu2"

        Olisit lukenut mitä tänne on jo päiviä lörpötelty.
        Tanskalaisista jo kuukausia sitten.
        Älä hyvä ihminen aina lässytä vanhoja typeryyksiä.
        Odota kunnes toteat huomanneesi jotain uutta.
        Taas on kommenttisi silkkaa kopiointia.

        H.

        Saat olla varma siitä, että en takuulla lue kaikkea, mulla on muutakin tekemistä.
        Jos täällä joku lässyttää vanhoja typeryyksiä, niin se olet kyllä ylivoimaisesti Sinä.
        Niin alas en aio vaipua, että Sinua kopioisin.


      • eppu2 kirjoitti:

        Saat olla varma siitä, että en takuulla lue kaikkea, mulla on muutakin tekemistä.
        Jos täällä joku lässyttää vanhoja typeryyksiä, niin se olet kyllä ylivoimaisesti Sinä.
        Niin alas en aio vaipua, että Sinua kopioisin.

        "eppu2"

        Jospa alkaisit kirjoittaa vasta sitten kun alat lukea.
        Ja toteat ymmärtäväsi lukemasi?
        Säästyisit siten kommenteiltani.

        H.


      • eppu2
        hunksz kirjoitti:

        "eppu2"

        Jospa alkaisit kirjoittaa vasta sitten kun alat lukea.
        Ja toteat ymmärtäväsi lukemasi?
        Säästyisit siten kommenteiltani.

        H.

        Jankuti, höpöti, lässyti.


      • bessie-
        demeter1 kirjoitti:

        "Ellei meidän lakimme kelpaa niin sitten on paree että menevät jonnekin muualle, missä heidän sääntönsä ja uskontonsa ovat ne joita kuunnellaan", kirjoittaa Paloma.
        No sittenhän me ollaan samaa mieltä, ollaan aina oltu..)) Ainoa ero on se, minkä Tellukka tuolla jo mainitsi. Me maahanmuuttokriittiset olemme kaukonäköisempiä, emme olisi ajaneet itseämme tilanteeseen jota on mahdoton hallita. Humanismi on hieno aate, mutta se ei toimi isojen asioitten hoidossa.
        Nyt kai on kuitenkin pakko nähdä, että vahinko on jo tapahtunut ja siitä on selvittävä joillakin keinoin. Ennakkoluuloista tulisi ainakin vapautua ja tarpeesta muokata muita. Siihen sisältyy mielestäni tuo yritys arvojen ja asenteiden muuttamisesta, mitä sinä itse tunnut kannattavan.
        Ja mitä ne meidän ylivertaiset arvot sitten ovat ? Ja poikkeavatko ne sisällöllisesti islamin arvoista ? Minusta niissä on paljon yhteistä kristinuskon kanssa, sen vähäisen tiedon valossa, mikä minulla siitä on.

        "Ja mitä ne meidän ylivertaiset arvot sitten ovat ? Ja poikkeavatko ne sisällöllisesti islamin arvoista ? Minusta niissä on paljon yhteistä kristinuskon kanssa, sen vähäisen tiedon valossa, mikä minulla siitä on."


        Ne meidän "ylivertaiset" arvot ovat mm. tasa-arvo, yhdenmukaisuus, rehellisyys, luontoarvot ja turvallisuus. Missään muussa EU-maassa nämä arvot eivät sijoitu niin tärkeysjärjestyksessä niin korkealle kuin Suomessa, eli kai näitä sitten voisi sanoa suomalaisten "ylivertaisiksi" arvoiksi?
        Arvostamme myös työtä, ahkeruutta. Yksilöillä on tietysti jokaisella oma arvojärjestyksensä, samoin esim. maaseudulla arvostetaan ahkeruutta enemmän kuin kaupungeissa. Tilastollisesti (myös luottamus on meille tärkeä arvo, joten luotetaan nyt tilastoihinkin, ne perustuvat vuosikymmenien aikana tehtyihin tutkimuksiin) kuitenkin tärkeimmät arvomme ovat tasa-arvo, yhdenmukaisuus, jne..


      • bessie- kirjoitti:

        "Ja mitä ne meidän ylivertaiset arvot sitten ovat ? Ja poikkeavatko ne sisällöllisesti islamin arvoista ? Minusta niissä on paljon yhteistä kristinuskon kanssa, sen vähäisen tiedon valossa, mikä minulla siitä on."


        Ne meidän "ylivertaiset" arvot ovat mm. tasa-arvo, yhdenmukaisuus, rehellisyys, luontoarvot ja turvallisuus. Missään muussa EU-maassa nämä arvot eivät sijoitu niin tärkeysjärjestyksessä niin korkealle kuin Suomessa, eli kai näitä sitten voisi sanoa suomalaisten "ylivertaisiksi" arvoiksi?
        Arvostamme myös työtä, ahkeruutta. Yksilöillä on tietysti jokaisella oma arvojärjestyksensä, samoin esim. maaseudulla arvostetaan ahkeruutta enemmän kuin kaupungeissa. Tilastollisesti (myös luottamus on meille tärkeä arvo, joten luotetaan nyt tilastoihinkin, ne perustuvat vuosikymmenien aikana tehtyihin tutkimuksiin) kuitenkin tärkeimmät arvomme ovat tasa-arvo, yhdenmukaisuus, jne..

        Kuten sanottu en tunne islamilaista kulttuuria voidakseni vakuuttavasti sanoa, että nuo listatut arvot puuttuvat heiltä, sukupuolten välistä tasa-arvoa lukuunottamatta. Eivätköhän ne ole aika globaaleja arvoina, miten ne sitten toteutuvat on toinen juttu.
        Islamia uskontona on verrattu kristinuskoon ja sen perususkomukset ovat lähellä toisiaan, mutta yksityiskohdissa ja painotuksissa on tietysti paljonkin eroa.
        Tämänkertaisten kirjoitusteni pointti yritti olla se, että kun meillä nyt on täällä (kutsumattomia) vieraita, me emme voi odottaa heiltä liikaa, eikä ole viisasta keskittyä siihen, mikä erottaa meidät vaan mieluummin siihen mikä yhdistää: kaikki hakevat hyvää elämää, tahtovat elää rauhassa ja perheidensä kanssa toteuttaen sitä elämäntapaa mikä on heille omaa ja tuttua. Jos se on ristiriidassa omien lakiemme ja oikeuksiemme kanssa me olemme vahvoilla.


      • bessie-
        demeter1 kirjoitti:

        Kuten sanottu en tunne islamilaista kulttuuria voidakseni vakuuttavasti sanoa, että nuo listatut arvot puuttuvat heiltä, sukupuolten välistä tasa-arvoa lukuunottamatta. Eivätköhän ne ole aika globaaleja arvoina, miten ne sitten toteutuvat on toinen juttu.
        Islamia uskontona on verrattu kristinuskoon ja sen perususkomukset ovat lähellä toisiaan, mutta yksityiskohdissa ja painotuksissa on tietysti paljonkin eroa.
        Tämänkertaisten kirjoitusteni pointti yritti olla se, että kun meillä nyt on täällä (kutsumattomia) vieraita, me emme voi odottaa heiltä liikaa, eikä ole viisasta keskittyä siihen, mikä erottaa meidät vaan mieluummin siihen mikä yhdistää: kaikki hakevat hyvää elämää, tahtovat elää rauhassa ja perheidensä kanssa toteuttaen sitä elämäntapaa mikä on heille omaa ja tuttua. Jos se on ristiriidassa omien lakiemme ja oikeuksiemme kanssa me olemme vahvoilla.

        Noiden listattujen arvojemme takiahan TURVApaikkaa hakevat ovat maahamme tulleet, joten pidän melkein itsestäänselvyytenä sitä, että arvomaailmamme ovat melko samanlaiset.

        Sukupuolten välisen tasa-arvon - tai ainakin tyttöjen ja naisten aseman parantamisen - tehdään ja ollaan tehty paljon töitä useimmissa lähtömaissa. Kehitys on kuitenkin turhan hidasta, (perhe)lakeja on huomattavasti vaikeampi saada läpi kuin meillä ja ihan helppoahan se ei ole täälläkään.

        Kenenkään ei tietenkään tarvitse muuttaa omaa 'sisäistä' arvomaailmaansa Suomeen tullessaan, ja kai se olisi mahdotontakin. Siihen kuinka paljon antaa omien arvojensa näkyä tavoissaan ja teoissaan, pitäisi kuitenkin jokaisen maahamme tulevan kiinnittää huomiota.
        Ongelma on joidenkin kohdalla on yhteiskuntaamme sopeutumista haittaava ja hidastava alhainen sivistys- ja tietotaso. Ja onhan joukossa niitäkin, jotka pohjimmiltaan eivät edes halua elää 'maassa maan tavalla'. Tässä kohdin meidän mielestäni pitäisi sujuvoittaa ja yksinkertaistaa asioita mm. lainsäädännöllisin keinoin.
        Meidän arvojemme mukaista on kohdella kaikkia reilusti, oikeudenmukaisesti, ja sekä ensi- että viimesijaisesti omia lakejamme (ja sääntöjämme) noudattaen. Samalla on ehdottomasti ajateltava ja toimittava pitkänäköisesti, tavoitteena on oltava ehjä ja yhdenmukainen suomalainen kansalaisyhteiskunta.
        Uskontojen näkyminen, kuuluminen, korostuminen, ja jatkuva läsnäolo arjessa ei mielestäni kuulu suomalaiseen yhteiskuntaan. Oikeisto, vasemmisto ja kaikki siltä väliltä ja vierestä, luonnonsuojelijat, eläinten oikeksien puolustajat jne. jne. kuuluvat.

        Uskontona islam on minulle vain yksi uskonto muiden joukossa, mutta sitä mieltä kyllä olen, että tunnollisesti noudatettuna ja harjoitettuna se ei sovi tähän meidän pohjoiseen maahamme. Toisaalta, harva sitä kai kovin tunnollisesti soveltaakaan joten ihan sama (niin kauan kun näin on).


      • bessie- kirjoitti:

        Noiden listattujen arvojemme takiahan TURVApaikkaa hakevat ovat maahamme tulleet, joten pidän melkein itsestäänselvyytenä sitä, että arvomaailmamme ovat melko samanlaiset.

        Sukupuolten välisen tasa-arvon - tai ainakin tyttöjen ja naisten aseman parantamisen - tehdään ja ollaan tehty paljon töitä useimmissa lähtömaissa. Kehitys on kuitenkin turhan hidasta, (perhe)lakeja on huomattavasti vaikeampi saada läpi kuin meillä ja ihan helppoahan se ei ole täälläkään.

        Kenenkään ei tietenkään tarvitse muuttaa omaa 'sisäistä' arvomaailmaansa Suomeen tullessaan, ja kai se olisi mahdotontakin. Siihen kuinka paljon antaa omien arvojensa näkyä tavoissaan ja teoissaan, pitäisi kuitenkin jokaisen maahamme tulevan kiinnittää huomiota.
        Ongelma on joidenkin kohdalla on yhteiskuntaamme sopeutumista haittaava ja hidastava alhainen sivistys- ja tietotaso. Ja onhan joukossa niitäkin, jotka pohjimmiltaan eivät edes halua elää 'maassa maan tavalla'. Tässä kohdin meidän mielestäni pitäisi sujuvoittaa ja yksinkertaistaa asioita mm. lainsäädännöllisin keinoin.
        Meidän arvojemme mukaista on kohdella kaikkia reilusti, oikeudenmukaisesti, ja sekä ensi- että viimesijaisesti omia lakejamme (ja sääntöjämme) noudattaen. Samalla on ehdottomasti ajateltava ja toimittava pitkänäköisesti, tavoitteena on oltava ehjä ja yhdenmukainen suomalainen kansalaisyhteiskunta.
        Uskontojen näkyminen, kuuluminen, korostuminen, ja jatkuva läsnäolo arjessa ei mielestäni kuulu suomalaiseen yhteiskuntaan. Oikeisto, vasemmisto ja kaikki siltä väliltä ja vierestä, luonnonsuojelijat, eläinten oikeksien puolustajat jne. jne. kuuluvat.

        Uskontona islam on minulle vain yksi uskonto muiden joukossa, mutta sitä mieltä kyllä olen, että tunnollisesti noudatettuna ja harjoitettuna se ei sovi tähän meidän pohjoiseen maahamme. Toisaalta, harva sitä kai kovin tunnollisesti soveltaakaan joten ihan sama (niin kauan kun näin on).

        Minä taas en luule sitten pätkääkään että turvapaikanhakijat ovat tulleet tänne pohjoismaisten arvojen takia paitsi ehkä siinä mielessä että yhteiskuntamme ovat avoimia ja suvaitsevaisia ja eivät pakoita muualta tulijoita omaksumaan "maan tavat" kuten esim. monissa arabimaissa (sharialaki) ja Afganistanissa, jossa talibaanit puuttuvat kaikkeen mahdolliseen.
        Minä luulen että EU yleensä Eurooppa, samoin kuin USA, Kanada jne. hyvinvointivaltiot ovat saaneet osakseen suuren osan (huom ei suurinta osaa, koska naapurimaat esim. Libanon ja Turkki kantavat raskaimman taakan) sotien alta pakenevia koska me olemme sen mahdollistaneet ja meillä on varaa antaa ainakin kohtuullisen hyvä alku niille jotka saavat oleskeluluvan maissamme..


      • eppu2
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Minä taas en luule sitten pätkääkään että turvapaikanhakijat ovat tulleet tänne pohjoismaisten arvojen takia paitsi ehkä siinä mielessä että yhteiskuntamme ovat avoimia ja suvaitsevaisia ja eivät pakoita muualta tulijoita omaksumaan "maan tavat" kuten esim. monissa arabimaissa (sharialaki) ja Afganistanissa, jossa talibaanit puuttuvat kaikkeen mahdolliseen.
        Minä luulen että EU yleensä Eurooppa, samoin kuin USA, Kanada jne. hyvinvointivaltiot ovat saaneet osakseen suuren osan (huom ei suurinta osaa, koska naapurimaat esim. Libanon ja Turkki kantavat raskaimman taakan) sotien alta pakenevia koska me olemme sen mahdollistaneet ja meillä on varaa antaa ainakin kohtuullisen hyvä alku niille jotka saavat oleskeluluvan maissamme..

        On tullut lueskeltua jotain kirjallisuutta islamin naisten elämästä. (Itse sanelleet/kirjoittaneet), eipä siellä pohjoismaiset arvot tapetilla ole.
        Kovaa bisnestähän näillä pakolaisilla tehdään.
        Eivätkähän nämä toiset islamilaiset maat ota edes näitä islamia tunnustavia pakolaisia ollenkaan. Mitähän ne arvot sitten ovat.


      • bessie-
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Minä taas en luule sitten pätkääkään että turvapaikanhakijat ovat tulleet tänne pohjoismaisten arvojen takia paitsi ehkä siinä mielessä että yhteiskuntamme ovat avoimia ja suvaitsevaisia ja eivät pakoita muualta tulijoita omaksumaan "maan tavat" kuten esim. monissa arabimaissa (sharialaki) ja Afganistanissa, jossa talibaanit puuttuvat kaikkeen mahdolliseen.
        Minä luulen että EU yleensä Eurooppa, samoin kuin USA, Kanada jne. hyvinvointivaltiot ovat saaneet osakseen suuren osan (huom ei suurinta osaa, koska naapurimaat esim. Libanon ja Turkki kantavat raskaimman taakan) sotien alta pakenevia koska me olemme sen mahdollistaneet ja meillä on varaa antaa ainakin kohtuullisen hyvä alku niille jotka saavat oleskeluluvan maissamme..

        Sekalaista porukkaa. Aika monet kuitenkin sanovat haluavansa lapsilleen paremman elämän, ja että heillä oli ulkoiset puitteet kunnossa. Joskus tuntuu siltä, että niissä lapsissa olisi enemmän tyttöjä kuin poikia, mutta tämä nyt on vain minun oma mutu vaikutelmani. Ehkä kamerat etsiytyvät näihin pinkkiä suosiviin pikkutyttöihin, niin liikuttavan samanlaisiin kuin meidänkin pikkuprinsessamme.
        Enivei, tasa-arvo (johon kuuluu myös yhdenvertaiset mahdollisuudet koulutukseen ja sitä myötä itsenäiseen elämään) tuntuu olevan monille hyvin tärkeä arvo.

        Päivänselvää että meille tullaan koska olemme avoin pohjoismainen hyvinvointivaltio, ja nimenomaan Suomeen on tultu paljon myös siitä syystä, että Suomi ei ole ollut samoilla linjoilla eri maiden turvallisuustilanteista esim. Ruotsin kanssa. Täällä on oltu muutenkin liian lepsuja ja sinisilmäisiä. Irakista on tullut porukkaa pilvin pimein, taisi olla vasta viime vuonna kun Suomen irakilaisten puuhamiesten rikollinen toiminta paljastui, irakilaisen ilmiantajan ansiosta sekin.

        Luulen, että rehellisistä, täältä turvapaikkaa hakeneista muslimeista enemmistö on niitä, jotka haluavat elää omaa elämäänsä ilman islamin ja sen eri tulkintojen asettamien 'vaatimusten' täyttämistä. Täällä se on mahdollista.


    • Mikään mahti tässä maailmassa ei saa minua muuttamaan käsitystäni.
      Maahan-muutto-ryntäys oli Pohjois-mainen viher-vasemmisto-yhteis-työ.
      Syystä jota olen jankuttanut jo kauan.
      Skandinaavit ovat kuolemassa suku-puuttoon.
      Jonkun on siis maksettava viimeistenkin rippeitten eläke-tulo.
      -
      Mukaan on laskettava myös kalja-kuppila-taiteilijoiden "tuotteitten" pakko-osto julkisten rakennusten seinille.
      Tavalla tai toisella.
      -
      Ryntäys antoi myös filosofeille, psykologeille ja muille väärin-opiskelleille "tuloja".
      Tuloja, joita ei kehtaa palkaksi sanoa.
      Lähinnä kyse on kiristyksestä.
      Tavallaan kuin taiteilijoitten keksimä "ilmainen" mainos-kikka.
      YLE-vero.
      Aamulla oli YLE taas täynnä kaiken-maailman vinkujaa ja piipittäjää.
      Vero-rahoilla :)

      H.

      • "Maahan-muutto-ryntäys oli Pohjois-mainen viher-vasemmisto-yhteis-työ."
        Paranoidia jankutusta ja vihapuhetta.
        Yritä nyt ryhdistäytyä, vaikka onkin lauantaiaamu.


      • hunksz
        Paloma.se.co kirjoitti:

        "Maahan-muutto-ryntäys oli Pohjois-mainen viher-vasemmisto-yhteis-työ."
        Paranoidia jankutusta ja vihapuhetta.
        Yritä nyt ryhdistäytyä, vaikka onkin lauantaiaamu.

        "Paloma.se.co"

        Suomalainen tietää mitä sota saa aikaan.
        Ruotsalainen ei tiedä.
        -
        Siksi Suomalainen tietää että kärsivien äitien ja lasten määrä on avun tavoittamattomissa.
        Suomalainen tietää milloin on aika antaa kuolla.
        -
        Valitettavasti lasten-suojelijat Suomessa eivät ymmärtäneet kuinka vähän Suomella enää on varaa typeryyksiin.
        -
        Näyttää siltä että maan-miehistäsikin jotkut silmät alkavat avautua.
        Demeterkin on vaihtanut esi-liinansa puolelta toiselle.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Suomalainen tietää mitä sota saa aikaan.
        Ruotsalainen ei tiedä.
        -
        Siksi Suomalainen tietää että kärsivien äitien ja lasten määrä on avun tavoittamattomissa.
        Suomalainen tietää milloin on aika antaa kuolla.
        -
        Valitettavasti lasten-suojelijat Suomessa eivät ymmärtäneet kuinka vähän Suomella enää on varaa typeryyksiin.
        -
        Näyttää siltä että maan-miehistäsikin jotkut silmät alkavat avautua.
        Demeterkin on vaihtanut esi-liinansa puolelta toiselle.

        H.

        Sinä tiedä sodasta mitään, ainoastaan pullamössöstä ja äidin helmoissa riippumisesta. Minä en tiedä mitä ruotsalainen tietää, paitsi mitä historiankirjoista, mediasta, kirjallisuudesta.
        Olen ollut lähempänä sotaa ja pakolaisvirtoja E-Amerikassa ja pakolaisperheiden vaellus yön selässä etsimässä paikkaa mihin asettaa pienokaiset jonnekin puun juurelle nukkumaan on koskettanut sieluani ja jättänyt siihen jäljen.
        ***
        Mitä sinä tiedät sodasta ja muiden ihmisten kärsimyksistä?
        Kunhan iniset omahyväisyydessäsi ja tarraudut kolikkoihisi kuin pahin saituri.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Sinä tiedä sodasta mitään, ainoastaan pullamössöstä ja äidin helmoissa riippumisesta. Minä en tiedä mitä ruotsalainen tietää, paitsi mitä historiankirjoista, mediasta, kirjallisuudesta.
        Olen ollut lähempänä sotaa ja pakolaisvirtoja E-Amerikassa ja pakolaisperheiden vaellus yön selässä etsimässä paikkaa mihin asettaa pienokaiset jonnekin puun juurelle nukkumaan on koskettanut sieluani ja jättänyt siihen jäljen.
        ***
        Mitä sinä tiedät sodasta ja muiden ihmisten kärsimyksistä?
        Kunhan iniset omahyväisyydessäsi ja tarraudut kolikkoihisi kuin pahin saituri.

        "Paloma.se.co"

        Niin.
        Meillä täällä Suomessa on jokunen nimi-merkki, jotka aloittavat usein jotakin, josta sitten jankuttavat keskenään loputtomiin.
        He tosin kirjoittavat täällä koti-maassaan.
        Hyvin vahvasti nimmarit viittaavat naisellisuuteen.
        -
        Outoa on että teilläkin näyttää olevan saman-tapaista.
        Erona on että te ette kirjoita oman maanne palstoille.
        Ehkä syynä on osaamattomuus koti-kielessä.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Niin.
        Meillä täällä Suomessa on jokunen nimi-merkki, jotka aloittavat usein jotakin, josta sitten jankuttavat keskenään loputtomiin.
        He tosin kirjoittavat täällä koti-maassaan.
        Hyvin vahvasti nimmarit viittaavat naisellisuuteen.
        -
        Outoa on että teilläkin näyttää olevan saman-tapaista.
        Erona on että te ette kirjoita oman maanne palstoille.
        Ehkä syynä on osaamattomuus koti-kielessä.

        H.

        Ja mistäs sinä olet tietävinäsi minne me kirjoitellaan?


      • Tellukka kirjoitti:

        Ja mistäs sinä olet tietävinäsi minne me kirjoitellaan?

        "Tellukka"

        Ethän vaan niinku tunnusta jotain? :)
        Minähän sanoin että minusta siltä tuntuu.

        Hali

        H.


    • jankuti

      Jankuti jankuti...aikuiset ihmiset miten te jaksatte ja viitsitte tuhlata aikaanne moiseen jankutukseen...vaikea uskoa että yläpäänne ovat kondiksessa...jankuti jankuti...aloituksesta näki että jankutusta kaivataan...jankuti jankuti...ja sitä saatiin mitä haluttiin...jankuti jankuti

      • yhdentekevistä

        Aivan niin....täälä on 5-6 naista jotka pystyy jankuttamaan päiväkausia.


      • Ja sinun panoksesi tähän keskusteluun on jotain parempaa?


      • Valtaosa vastauksista ovat olleet asiallista keskustelua ajankohtaisesta aiheesta joka kiinnostaa kaikkia, iästä riippumatta.
        Minä toivoin keskustelua musliminaisten vaatetukesta, sopeutumisesta, arvoista, uskonnosta ja tapakulttuurista.
        Keskustelu on ollut mielenkiintoista ja antoisaa (suurimmalta osalta). Sitten paikalle ilmestyi joku tyytymätön, jolla ei kuitenkaan ollut muuta annettavaa kuin ilkeä ja mollaava vastalauseensa koko aloitukselle. Jospa se olet sinä jolla ei ole mitään tekemistä tällä keskustelupalstalla.


    • Hunksi, sait voiton!

    • suvenelli1

      Tänään vietämme Minna Canthin päivää.
      Kaikella kunnioituksella: Kiitos hänelle!

      • Olin juuri laatimassa aloitusta aiheesta, suvenelli1.
        Siinä on nainen jota voi ihailla ja kunnioittaa
        Tämä on se kulttuuriperintö jota meidän kintulisi vaalia tässä muuttuvassa maailmassa.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Olin juuri laatimassa aloitusta aiheesta, suvenelli1.
        Siinä on nainen jota voi ihailla ja kunnioittaa
        Tämä on se kulttuuriperintö jota meidän kintulisi vaalia tässä muuttuvassa maailmassa.

        Heh, Paloma, että naislinjalla pysytään..))
        Meillä mitään hätää ole, mutta Minnalla se oli toista: realististen romaaniensa vuoksi joku kriitikko kutsui häntä "inhuuden ihannoijaksi".
        Tuota kulttuuriperintöähän tässä yritetään suojella, mutta eräät kutsuvat sitä jumittumiseksi, kehityksen jarruttamiseksi ja mitä kaikkea sitä on jouduttu kuulemaan..))


      • demeter1 kirjoitti:

        Heh, Paloma, että naislinjalla pysytään..))
        Meillä mitään hätää ole, mutta Minnalla se oli toista: realististen romaaniensa vuoksi joku kriitikko kutsui häntä "inhuuden ihannoijaksi".
        Tuota kulttuuriperintöähän tässä yritetään suojella, mutta eräät kutsuvat sitä jumittumiseksi, kehityksen jarruttamiseksi ja mitä kaikkea sitä on jouduttu kuulemaan..))

        Tuli niin sopivasti aiheeksi kun olemme keskustelleet esim. Lenitasta tai Airasta,joita monet palstalaisetkin ihailevat. Minna kombinoi upeasti kirjailijan, naisasianaisen, lehtinaisen ja kauppiaan roolejaan vaimon ja suurperheen äidin kanssa. Ei varmasti ihan yksinkertaista. Meidän ihkuoma Rosa de Luxenbourg (tai melkein :))


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Tuli niin sopivasti aiheeksi kun olemme keskustelleet esim. Lenitasta tai Airasta,joita monet palstalaisetkin ihailevat. Minna kombinoi upeasti kirjailijan, naisasianaisen, lehtinaisen ja kauppiaan roolejaan vaimon ja suurperheen äidin kanssa. Ei varmasti ihan yksinkertaista. Meidän ihkuoma Rosa de Luxenbourg (tai melkein :))

        Niin. Ei mitään Minnaa vastaan, luin vain hänen kirjojaan niin nuorena, etten muista niistä paljonkaan.
        Täytyy kyllä hämmästellä, mistä nämä supernaiset ovat saaneet tuon energiamäärän ja lannistumattomuuden. Synnyinlahjana ?
        Mielivaltaisia ovat näköjään nuo ylläpidon poistot, asiallisia ketjuja poistetaan, keveämmät, joskus jopa herjaavat, saavat jäädä...


    • Nyt kun aloitukseni Minna Canthin päivästä on poistatettu jatkamme varmaan tässä sitten. Jos kukaan ei jaksa tehdä uutta aloitusta aiheesta joka on todellakin esille tuomisen arvoinen.

      • ymmällä

        Miksi sen poistatit ? Vai miten se poistui.


      • ymmällä kirjoitti:

        Miksi sen poistatit ? Vai miten se poistui.

        Minä en ole poistanut enkä poistattanut. Yhtä ymmällä tapahtuneesta kuin sinäkin.


    • eppu2

      Katsoin juuri dokumentin kakkoselta Hondurasin naisten asemesta.
      Olen suorastaan järkyttynyt. Kauheaa.
      Kyllä meillä täällä on paratiisi tuohonkin maahan verrattuna.

      • Nyt tuli mieleen jotain todella vanhaa, ajasta jolloin olin menossa avioon Kolumbiassa. Kerroin iskälle kirjeessä ja hän varoitteli minua naisen huonosta asemasta Latinalaisessa Amerikassa ja mitenkä minä, Suomalainen nainen, tasa-arvoisuuteen kasvatettu, sopeutuisin asumaan siellä. Vastasin hänelle että asemani on todella hyvä eikä minun tarvitse muuta kuin herätä aamulla valmiiksi katettuun pöytään. (Mikä tietenkään ei ollut totta, koska vaikka säästyinkin paljolta kotityöltä, niin tein ansiotyötä kaikki ne vuodet siellä).
        Naisen elämä Latinalaisessa Amerikassa on paljolta luokkakysymys. Perinteinen machokulttuuri voi kyllä tehdä yläluokankin naisen elämän helvetiksi, varsinkin kun naisen asemaa vahvistava lainsäädäntö ei ole kaikissa maissa vielä ajan tasalla, vaikka kehitystä on ollut. Katolinen kirkko, puutteellinen lainsäädäntö (esim. aborttilait jne., perinteinen kulttuuri, mutta ennnen kaikkea sosioekonominen yhteiskuntaluokka ovat määrääviä tekijöitä naisen asemaa määritellessä espanjan- ja portugalinkielisessä Amerikassa.


      • eppu2
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Nyt tuli mieleen jotain todella vanhaa, ajasta jolloin olin menossa avioon Kolumbiassa. Kerroin iskälle kirjeessä ja hän varoitteli minua naisen huonosta asemasta Latinalaisessa Amerikassa ja mitenkä minä, Suomalainen nainen, tasa-arvoisuuteen kasvatettu, sopeutuisin asumaan siellä. Vastasin hänelle että asemani on todella hyvä eikä minun tarvitse muuta kuin herätä aamulla valmiiksi katettuun pöytään. (Mikä tietenkään ei ollut totta, koska vaikka säästyinkin paljolta kotityöltä, niin tein ansiotyötä kaikki ne vuodet siellä).
        Naisen elämä Latinalaisessa Amerikassa on paljolta luokkakysymys. Perinteinen machokulttuuri voi kyllä tehdä yläluokankin naisen elämän helvetiksi, varsinkin kun naisen asemaa vahvistava lainsäädäntö ei ole kaikissa maissa vielä ajan tasalla, vaikka kehitystä on ollut. Katolinen kirkko, puutteellinen lainsäädäntö (esim. aborttilait jne., perinteinen kulttuuri, mutta ennnen kaikkea sosioekonominen yhteiskuntaluokka ovat määrääviä tekijöitä naisen asemaa määritellessä espanjan- ja portugalinkielisessä Amerikassa.

        Abortti täyskielto. Raiskattuja teinejä synnytyssalissa nuorin 13v, sillä hetkellä, ollut myös 9-vuotias.
        Eräs nuori vaimo, toinen jalka nilkasta ja toinen polven alapuolelta viidakkoveitsellä katkaistu, aviomies asialla. Eräskin mies tappanut vaimonsa, kun tämä ei suostunut jättämään työpaikkaansa, mies oli sitä mieltä, että hällä oli oikeus tappaa, naisen syy. jne....
        Ohjelma oli otsikoitu, naisten helvetiksi ja sitä se tosiaan oli.


      • eppu2 kirjoitti:

        Abortti täyskielto. Raiskattuja teinejä synnytyssalissa nuorin 13v, sillä hetkellä, ollut myös 9-vuotias.
        Eräs nuori vaimo, toinen jalka nilkasta ja toinen polven alapuolelta viidakkoveitsellä katkaistu, aviomies asialla. Eräskin mies tappanut vaimonsa, kun tämä ei suostunut jättämään työpaikkaansa, mies oli sitä mieltä, että hällä oli oikeus tappaa, naisen syy. jne....
        Ohjelma oli otsikoitu, naisten helvetiksi ja sitä se tosiaan oli.

        Honduras on latinalaisen amerikan standardinkin mukaan todellinen takapajula minulla on tuttuja jotka asuu siellä ja ne kirjottelee aina epäkohdista


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2733
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1460
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      40
      1433
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      1211
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1151
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe