Miksi saan osakseni ilkeyttä ja vihaa?

Surull1nen

Menetin rakkaan vanhemman joitain kuukausia sitten. Sen jälkeen suhteeni siskooni ja toiseen vanhempaani ovat tulehtuneet. Minua on kohdeltu tosi ilkeästi tämä sisar. Selkeästi hän suuttuu kun haluan puhua avoimesti tärkeistä asioista..Hän yrittää jyrätä ja pomottaa eikä ota huomioon mitään muita mielipiteitä kuin omansa. Miten voin parantaa suhdetta siskoon?

5

103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eienäänuori

      Kun ydinperheen jäsen kuolee, niin perheen sosiaalinen pakka menee uusiksi. Uskon että syynä on suru. Elossa oleva toinen vanhempi ja siskosi suree tavallaan ja niin sinäkin. Sinunkin käytös voi vaikuttaa heistä erilaiselta.
      Jos ette osaa tai pysty tukemaan nyt toisianne riittävästi, niin sinun kannattaa hakea tukea nyt vaikka enemmän ystäviltä, toisilta sukulaisilta ja työstää surua kuuntelemalla musiikkia, käymällä haudalla, katselemalla kuvia.
      En usko että läheisesi tekevät torjuntaa tahallaan vaan teillä on nyt vain pallo hukassa miten kommunikoida.

    • Acorelle

      Kuolema on aina ikävä seuralainen. Menetin itse rakkaan äitini tammikuun alussa, joten tiedän mitä suru on. Millainen sisaresi suhde oli vanhempaasi? Se vaikuttaa siihen miten toinen kokee kuoleman ja surun. Itselläni on kolme vanhempaa sisarusta ja kunkin suhde äitiin oli omanlaisensa. Jokainen varmaan suree omalla tavallaan - onhan äiti kuitenkin aina äiti - ja hyvin merkittävä ihminen valtaosalle ihmisistä. Yhden sisaren kohdalla olen ajoittain huomannut tietynlaista "kliinisyyttä" äidin kuolemaa ja omaa suruani kohtaan. Sisaren ja äidin välit olivat joskus suhteellisen huonot: riitaa ja ilkeitä letkautuksia puolin ja toisin. Nuorinpana sain kuunnella näitä riitoja ja koin sen ajanjakson erittäin ahdistavana. Myös sisareni mies aiheutti tuolloin juomisellaan ongelmia. "Sirkus" oli sisareni mielestä äidin syytä, sillä tämä kuulemma halusi vain hallita heidänkin elämää ja omia sisaren lapsen itselleen. Äidin sairastuttua muutama vuosi sitten välit palautuivat jokseenkin ennalleen, mutta astiaan tullut särö pysyy aina. Vaikka äiti oli jo 89-vuotias ja ikä toi mukanaan vaivoja vaivojen perään ja kuolema oli luonnollinen elämänkaaren loppu, se ei helpota suruani ja ikävää. Vaikka aina sanotaan, että omaiset ovat merkittävä tukiverkko surussa, ainakaan omalla kohdallani näin ei ole. Tiesin jo aikoja sitten, että äidin kuoltua saan kantaa suruni itse ja näinhän tässä on käynyt. Oma suhteeni äitiin oli täysin erilainen kuin muiden ja se värittää suruani. Eräänä kauniina alkukevään päivänä totesin itkien sisarelleni, ettei äiti enää näe kevättä ja sinisenä loistavaa taivasta. Siihen sisareni vai töksäytti, että äiti näki kyllä riittävän monta kevättä. Eli se siitä.

      Vaikka suru onkin raskas kantaa yksin, joskus se on kuitenkin ainoa vaihtoehto. Itse hakeuduin sururyhmään. Vieraille ihmisille on helpompi puhua ja kukaan ei tuomitse toisen surua. Saa itkeä vapaasti ja kertoa omista tuntemuksistaan. Olen myös lukenut surua käsitteleviä kirjoja ja niiden avulla käsitellyt suruani. Myös runoista olen saanut voimaa: joku muukin on kokenut saman ja tuntenut samalla tavalla. Koen, että äiti on jossain lähellä ikään kuin nurkan takana ja kun oma aikani joskus koittaa, tapaamme jälleen jollain tapaa. Voimia sinulle.

    • Surull1nen

      En tiedä oikein kenen kanssa jutella kun ei ole kauheesti ystäviä...Sisaren suhde vanhempaani oli hyvin erilainen, he eivät jutelleet eikä tehneet yhdessä kovin paljoa asioita. Sisareni ei ollut myöskään kauhean huolissaan hänen terveydestä ja olin koin huolet melko yksin.

    • Acorelle

      Juuri tuo sisaresi toisenlainen suhde vanhempaasi tekeekin tilanteestasi sen mikä se on. Ymmärrän aika lailla, miltä sinusta tuntuu. On melko turhauttavaa puhua surusta ja kuolleesta sellaiselle, jolla ei ollut sellaista suhdetta vanhempaasi kuin sinulla itselläsi. Jos ei ole juurikaan yhteisiä muistoja tai sisaresi suhtautuminen vanhempaasi on ollut välinpitämätöntä. Silloin on miltei turha edes yrittää. Tulee itselle vain paha mieli. Itse ainakin päätin, etten sure suruani sisareni kanssa. Äiti oli minulle erittän tärkeä ihminen kaikkine hyvine ja huonoine puolineen. Olimme samalla aaltopituudella ,vaikka sisareni mielestä äiti manipuloi minua ja jossain määrin jopa pilasi elämäni. Olimme melko tiivis pari myös sen jälkeen, kun muutin pois kotoa toiselle paikkakunnalle. En jaksa välittää sisareni puheista. Vaikka äidin kuolema toisaalta olikin (ehkä myös itselleenkin) lopulta luonnollinen helpotus: ikää oli 89 ja viimeiset vuodet menivät hoitokodissa (järjissään oleva ihminen muistisairaiden joukossa!), vaivoja vaivojen perään, ei se merkittävästi lohduta tätä surua. Äidin tilanne ja terveys painoivat mieltä yötä päivää, mutta siihenkin sisareni vain töksäytteli milloin mitäkin. Tiedän ihmisiä, jotka eivät voi ymmärtää, että äitiä tai isää voisi niin kohtuuttomasti surra. Varsinkin, jos kyseessä on jo iäkkäät vanhemmat. Kyllä voi surra ja luulen, että tulen suremaan ja ikävöimään äitiäni lopun elämääni. Tosin ajan myötä suru ja ikävä muuttavat muotoaan. Kun oma aikani joskus koittaa, uskon, että tapaamme taas äidin kanssa jollain tapaa jossain toisessa ulottuvuudessa. Se tuo lohtua tähän yksinäiseen suruun.

    • osanottoni

      Ja tuo suhteessaan etäisempi sisar saattaa nyt kokea vaikka syyllisyyttä, ettei tullut olleeksi lähellä äitiään.
      Jos lähipiirissä ei ole kuuntelijaa, niin olisiko paikkakunnalla sururyhmä. Niitä järjestetään seurakunnan tai joskus mielenterveyspalveluja tarjoavan tahon kautta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2986
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      84
      2731
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2188
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      20
      1763
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1469
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1312
    Aihe