Aikoinaan mietin!

Premiumisti

Että mistä johtuu VW-konsernin autojen ylivoima. Nyt ei tarvitse enää oman kokemuksen vuoksi miettiä.

Kyseisillä merkeillä, Volkkari, Audi, Skoda jne. ajaneena n. liki miljoona kilometriä. Niin parempia ei vain ole.

Olen ajanut riisipusseilla n. 0.5 miljoonaa km. Tojo, Nissan ja Honda, Honda tosin oli auto. Mutta eihän näitä riisipusseja voi edes verrata Saksalaiseen premiumiin.

Niin kauan, kuin nämä suomalaiset köyhät, eivät voi myöntää tosiasioita. No, mitäpä tätä jatkaa. Tuhnu on tuhnu lopun elämäänsä. Jonkun verran voi kasvattaa statusarvoansa, kun ottaisi elämänsä lainan pankista. Alkaisi elää, ja ostaisi halvan 40.000.- alkaen hintaisen saksalaisen. Ainakin kokisi edes kerran elämässänsä, mitä on ajaa autolla.

23

271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mäenmieti

      Volkswagenin piina: DSG-vaihteiston vialliset vuodet jatkuu edelleen

      Julkaistu: 16.11.2014 6:19

      NÄKÖKULMA Volkswagen-yhtymän DSG-automaattivaihteiston seitsemänvaihteinen versio on tullut ja tulee valmistajalleen huomattavan kalliiksi. Kuusivaihteinenkaan ei ole välttynyt häiriöiltä.

      Volkswagen-yhtymän ensimmäinen seitsemänvaihteinen DSG-automaattivaihteisto tuli myyntiin alkuvuodesta 2008, ja toimintahäiriöitä alkoi tulla julkisuuteen jo seuraavana vuonna.

      Elokuussa 2009 Yhdysvaltain Volkswagen kutsui 13 500 autoa tarkistettavaksi, kun DSG-vaihteisto vaihtoi vapaalle omia aikojaan.

      Melko pian tämän jälkeen kutsu kävi niin ikään Yhdysvalloissa 53 300 autolle, kun kansallinen liikenneturvallisuusvirasto oli saanut DSG:n käyttäjiltä valituksia voimanpuutteesta ajon aikana. Molemmissa kutsuissa Volkswagenin mukaan syynä oli viallinen lämpöanturi.

      Kiinassakin kuluttajansuoja
      toimii

      Kiinalaiset käyttäjät ovat vuodesta 2009 lähtien ilmaisseet netin keskustelupalstoilla tyytymättömyytensä DSG-vaihteistojen vikoihin ja toimintahäiriöihin. Kuusivaihteisessa tuttuja ilmiöitä ovat olleet poikkeukselliset äänet ja vaihtomekanismin jumiutuminen.

      Seitsemänvaihteisessa on outojen äänien lisäksi havaittu ainakin nykiviä vaihtoja, moottorin käyntinopeuden yllättävää nousua sekä automatiikan kyvyttömyyttä vaihtaa kakkos-, nelos- ja kuutosvaihteille.

      Maaliskuussa 2012 Kiinan valtion muun muassa laadunvalvonnasta ja tarkastuksesta vastaava hallintovirasto vaati Volkswagenia tutkimaan tapaukset. Vielä saman kuun aikana Kiinan Volkswagen myönsi, että seitsemänvaihteisessa DSG-vaihteistossa saattoi olla vika, jonka korjaamiseksi noin puoli miljoonaa autoa pitäisi kutsua käymään merkkikorjaamoilla eri puolilla Kiinaa. Korjaukseksi tarjottiin elektroniikan ohjelmistopäivitystä.

      Tämän vuoden maaliskuun 15. päivänä Kiinan televisio lähetti kansainvälisen kuluttajan oikeuksien päivän kunniaksi ohjelman, jossa arvosteltiin Volkswagen-yhtymän valmistamissa DSG-vaihteistoissa ilmenneitä häiriöitä.
      Kaksi päivää myöhemmin Kiinan Volkswagen ilmoitti, että se lähettää aivan vapaaehtoisesti takaisinkutsun DSG-vaihteistolla varustetuille autoille. Tällä viikolla tähän mennessä kutsuttujen kokonaismääräksi Kiinassa on tarkentunut 640 309 autoa.

      Ei ollutkaan vain
      kiinalainen ilmiö

      11. maaliskuuta tänä vuonna Australian Volkswagen ilmoitti kesäkuun 2008 ja syyskuun 2011 välillä valmistettujen Volkswagen Golfin, Jetan, Polon, Passatin ja Caddyn, yhteensä 25 982 auton takaisinkutsusta. Kutsu koski nimenomaan seitsemänvaihteista DSG:tä.

      Volkswagenin johtokunnan jäsen professori Ulrich Hackenberg kommentoi jo toukokuun alkupuolella australialaiselle Drive.com.au-sivustolle, että Kiinassa myytyjen DSG-vaihteistojen häiriöt liittyvät Kiinassa valmistettuihin vaihteistoihin.
      Australiassa taas myydään Euroopassa valmistettuja vaihteistoja, joten hänen mukaansa ongelmat eivät täysin koskisi Australiassa myytäviä DSG-autoja.

      Silti kesäkuun 11. päivänä Australian Volkswagen laajensi kutsunsa myös kuuteen tuhanteen Audiin ja 1 746:eena Skodaan, nämäkin seitsemänvaihteisella DSG:llä varustettuna.

      Japanissa kutsuttiin viime toukokuun alussa 91 000 seitsemänvaihteisella DSG-vaihteistolla varustettua autoa tarkastukseen ja korjaukseen. Samoin Singaporen Volkswagen on kutsunut 6 181 kpl vastaavia malleja katsottavaksi.

      Myös Malesiassa samaan aikaan kutsu kävi kesäkuun 2010 ja 2011 välillä valmistetuille Passateille, Poloille, Sciroccoille, Golfeille, Jetoille ja Cross Touraneille, yhteensä 3 962 autolle.

      Volkswagen-yhtymä on arvellut Kaukoidässä ilmenneiden DSG-vaihteiston toimintahäiriöiden syiksi kuumaa ja kosteaa ilmastoa, äärimmäisen ruuhkaista liikennettä ja saastunutta ilmaa.

      Kutsukampanjasta
      maailmanlaajuinen

      Tällä viikolla Volkswagenin takaisinkutsut laajenivat yleismaailmallisiksi. Kutsuttuihin 2,64 miljoonaan autoon sisältyvät jo Kiinan aikaisemmat kutsut tänä vuonna.

      Nyt yhtiö sanoo korjaavansa DSG:tä vaihtamalla alkuperäinen synteettinen vaihteistoöljy mineraalipohjaiseksi. Sen pitäisi poistaa sähköhäiriöt vaihteistosta.

      Maailmanlaajuiseen takaisinkutsuun kuuluvat myös katumaasturi Tiguanissa havaittu sulakehäiriö valolaitteissa ja Amarok-avolavapakettiautossa todettu polttonestevuoto. Suomessa kutsu käy noin 2400:lle Tiguanille ja 900:lle Amarokille.

      Korjausten ja muutosoperaatioiden lopullista hintaa yhtiölle voi vain arvailla

      • missäMetsässäNoitaAsuu

        Sä olet todella sairas ja tyhmä.


    • mulleonturhaselittää

      Ei voikaan verrata. Siinä olet oikeassa. -90 luvulla mainitsemasi saksalaiset oli vielä ihan luotettavia. Nykyään täysiä paskoja. Paljon niissä on kivaakin, ei siinä mitään, mutta kun auton tärkein tehtävä kuitenkin on olla ajossa eikä korjaamolla. Ni siinä vaan askel kulkee kohti nissanmyymälää. Nyt kohta 60 tuhatta ongelmatonta kilometriä. Olis jääny volsulla ihan saavuttamattomaks unelmaksi.

      • mielnterveysongelmat

        No eiköhän ne Vokkelot pääosin liikenteessä olekin. Joitain ongelmia on ollut enemmän kuin normaaliasti, mutta näitä vastaavia kausia on jokaisella merkillä ollut ja on tulevaisuudessakin, mutta yksi hyvä asia tuossakin on, nyt VW:llä ei ole varaa tehdä huonoja, muuten tulee lian isot tappiot. VW on osannut aina tehdä hyviä autoja joissa on parempia ominaisuuksia kuin esim. Toyotassa ja Nissanissa ja nyt kun nuo ongelmat on uusissa autoissa ratkaistu, niin nyt niitä on erityisen hyvä hankkia ja kyllä ne vikaiset käytetykin on jo korjattu vuosia stten jos omistajana on ollut normaalilla järjellä varustettu autoilija.
        Provopetterit ja muut ahdistuneet ja syrjäytyneet ne vaan jaksaa samoja juttujaan uusia yhtenään, mutta eihän niistä kukaan välitä, huumorin puolelle ne menee ja nauruna ilmoille.


      • näinvaanolinäreet

        Volsun jos hankkii, niin pärjää kunhan ottaa korjaamolta viikottaisen vakiovuoron ja toisekseen on itse eläkkeellä, niin ei ole kiirus mihinkään, eikä duuniajot huolena. Terveisiä vaan sinne aurinkoiseen Meksikoon! Laittakaas tuleen niitä laatupelejä tänne pohjolan perukoille! Tääl on juuri amiksesta valmistunut uusi ikäluokka, nyt jo rasselilla malttamattomasti pyyhkimässä pölyjä kiintolenkkisarjoistaan. Että milloinkas niitä volsuja puskee sisään ovista ja ikkunoista??


    • uusi_poloilija

      "Kyseisillä merkeillä, Volkkari, Audi, Skoda jne. ajaneena n. liki miljoona kilometriä. Niin parempia ei vain ole."

      Itse olen kokeillut myös BMW:tä ja Mercedes-Benziä niin matkustajana kuin kuljettajanakin, enkä lähtisi VW-konsernin autoja ylistämään noihin kalliimpiin nähden. Mersun jousitusmukavuus on selvästi parasta, jota olen ehtinyt kokemaan. Samoin BMW:n ajonautinto-väitteelle on ollut oikeasti katetta jo viime vuosisadalla; Tuskinpa ominaisuutta heikennetty on.
      VW-konserni tarjoaa kuitenkin varsin kelvollisia tuotteita selvästi premiumia alempaan hintaan, joten kiinnostusta löytynee jatkossakin.

      Pikkuautoluokkaan siirtyneenä ei premiumia ole ollut tarjolla kuin Audi A1, jota en ole kokeillutkaan. Vaihtoehdot siihen suuntaan ovat siis vähissä, ja kun A1:n jousitusmukavuutta pikkuisen kritisoitiin jossain tv-ohjelmassa, en ehkä niin kiinnostuisikaan. No, onhan se hintakin Golfin tasolla, joten auto jäänee kauppaan myös jatkossa. On vaikea uskoa, että 50 % lisää hintaa toisi 50 % lisää vastinetta. Osittain väistämättä toisi korkeamman vaihtoarvon muodossa, mutta se ei ihan riitä, kun auto on niin huono sijoituskohde.

      Japanilaisia ja korealaisia merkkejä ei ole tullut tällä vuosisadalla osteltua. Riossa on kyllä vaikuttanut olevan paljon hyvääkin, ja Micra juuri uusiutui perusteellisesti (en ole vielä kokeillut), joten ehkä jonain päivänä tilanne muuttuu... Viime vuoden kokemuksilla kuitenkin Fabia on Pololle kovin kilpailija.

      • SuolenNerotJaFilosofit

        Toki on ihme, että kalliimmat autot ovat parempia, mutta onko ne rahansa arvoisia, se pitää jokaisen itse miettiä kohdallaan. Jokainen ostaa sen hintaisen auton kun katsoo itselleen sopivan ja melko teiniä puhua, että 50% enemmän maksanut auto on parempi, tietysti se on ja kaikki sn ymmärtää.


      • uusi_poloilija
        SuolenNerotJaFilosofit kirjoitti:

        Toki on ihme, että kalliimmat autot ovat parempia, mutta onko ne rahansa arvoisia, se pitää jokaisen itse miettiä kohdallaan. Jokainen ostaa sen hintaisen auton kun katsoo itselleen sopivan ja melko teiniä puhua, että 50% enemmän maksanut auto on parempi, tietysti se on ja kaikki sn ymmärtää.

        Minusta ei olisi mikään ihme, että kalliimpi auto olisi parempi. Kommenttisi oli varsin omituinen, mahdoitkohan ymmärtää viestiäni ollenkaan?


    • premium-uutiset

      Saksalaisuuden sokea ylistäminen on pelkästään itsensä pettämistä. Siitä on karmaisevana esimerkkinä takavuosien Opel ja tuoreempana murheenalhona VW. Molemmat myivät sekundapaskaa ylihintaan maailman lyhyimmällä kahden vuoden takuulla ja kusettivat minkä ehtivät saksalaisella perusteellisuudella . Opel on jo pantu lihoiksi ranskanrapean siipien suojaan ja VW taistelee tahallisten ja tarkoituksellisten huijausongelmiensa korvausten kanssa potkimalla turkkilaisia pihalle ja karsimalla omia brändejään. Tulevaisuudesta ei tiedä Erkkikään. Että sellaisia premiumeja ja premiumien valmistajia.

      • KyykmanAhertaaJihuu

        Sama koskee uskoa Toyotan viattomuuteen, täyttä perusteetonta uskoa nykyään. Ei takuun mitta kerro mitään auton laadusta tai muustakaan, se on vain tapa mainostaa ja markkinoida.


    • Tajusitte_kai

      että aloituksen oksensi tälläkin kertaa Toyota-palstan Vw-konsernin palkkaama oma trollipoju tarkoituksenaan ärsyttää palstan lukijoita. Yli 10 vuoota yhtäjaksoista trollausta 18 h/vrk ja noin 300.000 trollausviestiä kertovat omaa tarinaansa trollipojun skitsofrenian vakavuudesta. Tähän ei päästään terve pysty vaikka yrittäisi.

      • Tajusi.kankaalla

        Ja nuo kaikki viestit olet itse laskenut? Tervettä, toki... NO EI OLE.


      • mielenterveyspalstat

        Kaksi palstojen sairainta: Kyykman ja trollinmetsästäjä, jopa ossss on nolo pikkutekijä nykyään.


    • huippulaatua

      Ap:n kanssa samaa mieltä. 2 kertaa vuodessa määräaikaishuollossa (70 tkm ajoa vuodessa) ja muutenkin pelkkää ajonautintoa.

      Neljäs Passatti menossa, eikä koskaan mitään ylimääräistä huollon tarvetta ole ollut. 1.4 TSI ja DSG7 vaihteisto. 150 heppaa ja 250 nm vääntö. Jo tällä hyppää 0-100 km/h vähän päälle 8 sekan ja ohitukset rekoista muutamassa sekunnissa. Tankillisella 66 ltr ajaa 1100-1200 km, sylinterin lepuutustoiminto menee usein päälle, kun ajaa vakionopeudensäädintä käyttäen.

      30 tkm huolto 300.- - 450 euroa, eli todella halpa myös pitää kulutuksen ollessa pieni ja huoltokustannukset mielestäni hyvinkin järkevät. Meillä on toisena autona Mitsu ASX, joka käy 20 tkm välein huollossa, eikä ikinä olla päästy alle 420 euron.

      • enoleroobotti

        .......... Jonka jälkeen heräsit, ja päästit kissan ulos.


      • uusi_poloilija

        "30 tkm huolto 300.- - 450 euroa, eli todella halpa myös pitää kulutuksen ollessa pieni ja huoltokustannukset mielestäni hyvinkin järkevät."

        Passatin huolto vaikuttaa kalliimmalta, kun itse muistelen Polo 1,2 51 kW:n huoltojen maksaneen jotain 200-300 euroa. Passatin isommassa turbokoneessa taitaa olla enemmän öljyä vaihdettavaksi, Polossa oli mielestäni alle 3 litraa. Ja kai se neljäs sylinteri pienen kustannuslisän aiheuttaa ainakin tulppia vaihdettaessa.

        Nyttemmin tosin ei tarvitse juuri huoltokustannuksia miettiä, kun uuden Polon veloitukseton huoltosopimus kattaa kaksi ensimmäistä eli 30 ja 60 tkm.


    • NeverVWgroupinRotiskot

      Aikoinaan mietin!
      Että mistä johtuu VW-konsernin autojen ylivoima. Nyt ei tarvitse enää oman kokemuksen vuoksi miettiä.

      Sama täällä!! Miten voikaan lehtien kirjoittelut, ja todellisuus olla noinkin räikeästi erillään todellisuudesta!?!?

      Minulle ei ikinä enää VW tuotteita!!

    • voipyhäjysäys

      Joku tässä kirjoitti että pikku luokan Premium on Audi A1, jos siinä on Premium pikkuauto luokkaan ,niin sana Premium on vitsi.
      Kokemuksesta voin sanoa että auto on mitä suurin vikapesä mitä meidän perhe on omistanut, jopa vielä huonompi kuin 2008 mallin golf.
      Mitä sitten tulee Toyotaan niin muutaman olen omistanut ja tuote pelaa erinomaisesti volkkareihin nähden, MUTTA eipä ole tojonkaan takuulla syytä hurrata.
      Kyllä se Kia taitaa olla monelle matti meikäläiselle yks parhaimpia autoja.
      Toki onhan se selvää ettei täällä nettikeskusteluissa olekkaan Matti Meikäläisiä ,vaan kaikki on menestyviä yritysjohtajia joille 40-50tekee on taskurahoja......ihan oikeesti suuret rahamiehet on suomi24 palstan Volkswagen osiossa...:))))

      • uusi_poloilija

        Ei A1:n premiumuus mikään vitsi ole; Sen listahinnat alkavat 23.174,56 eurosta. Nämä hiukan isommat pikkuautot eli b-segmenttiin kuuluvat nelimetriset maksavat Suomessa tavallisesti alkaen 14-15 tonnia. A1:tä vastaava suorituskyky ja varustelutaso toki nostavat hintaa monta tonnia, mutta esimerkiksi vastaavan Skoda Fabian saa silti helposti 5.000 euroa Audia halvemmalla.

        Premiumilla tarkoitetaan hienostuneisuutta, korkeaa laatuvaikutelmaa, yläluokkaista. Sillä voidaan viestiä, että olisi ollut varaa ostaa isompikin auto, mutta suuremman tilan sijasta ostettiin hienompaa. Halutaan näyttää kalliin auton avulla, että ollaan taloudellisesti menestyneitä.

        Premiumin eräs käännös onkin lisähinta tai lisämaksu. Premiumilla ei ole oikeastaan juurikaan tekemistä varsinaisen teknisen laadun saati kestävyyden kanssa, vaan siinä on kyse mielikuvista, tyylistä ja halusta erottautua myönteiseksi koetulla tavalla. Ja voihan se olla vaikkapa sisustussuunnittelijalle tärkeää, että autoon voi valita
        - Sisätilojen laajenettu alumiinioptiikka -paketin 160,65 euroa,
        - Ilmansuuttimien kehykset, kiiltävän musta 137,69 euroa,
        - Värilliset sisätilan elementit, Cortina-valkoinen, Daytona-harmaa, Floret-hopea, Jäätikönvalkoinen, Macao-keltainen tai Misano-punainen 688,49 euroa.


    • Taskussa10senttiävain

      Voin sanoa, että rahaa ei pääse kyllä kertymään, siitä pitää.........., no jääköön sanomatta.

      • lexusis

        siksipä ajankin lexuksella.minulle myös riitti nuo vikapesät.


    • AjattelunRiemua

      Ja ajatteles, jos sinä saisit kokeilla päähäsi joskus aivoja...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      68
      1713
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1411
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1232
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1204
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1106
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      869
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      835
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      191
      766
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      97
      759
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe