Isoin ratikkavalhe

emävalehtelua

Tamperelaisille on kerrottu, että ratikkaverkon rakentaminen maksaa tietyn summan ja tähän alliansssi on sitoutunut. Tämäkin tieto on valetta. Ratikka-allianssi on sitoutunut rakentamaan sovitulla summalla tietyn osan nyt suunnitellusta ratikkaverkosta. Kapunki on vastuussa itse osasta rakennustöistä. Näin saatiin taas valehdeltua rakennuskustannukset pienemmiksi.

Tietävätkö tästä valtuutetut? Eivät tietenkään. Ei heille eikä tamperelaisille haluttu kertoa koko totuutta.

Kysykää valtuutetuilta tai muilta päättäjiltä mikä osuus rakentamisesta on kaupungin vastuulla.

84

4845

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tre.virkamies

      Näin on, että kaupunki rakentaa tai rakennuttaa alihankkijoilla muutaman ratikkareitin osuuden.
      Ne eivät siten kuulu allianssisopimuksen piiriin, Esimerkiksi Rieväkatu on juuri tällainen. Muutama muukin pätkä löytyy. Kyse ei kuitenkaan ole kuin 10-20 miljoonan kustannuksista. Nämä ovat pieniä rahoja kokonaispotista.

      • Kriih-krääh

        Entä Hämeensillan uusiminen ja rautatietunneliremontti?


      • virkamies34
        Kriih-krääh kirjoitti:

        Entä Hämeensillan uusiminen ja rautatietunneliremontti?

        Ne kuuluvat siihen muut infratyöt, joihin on budjetoitu = arvattu menevän 56 miljoonaa euroa.


    • luonnonlaki

      Ratikka maksaa sen verran mitä maksaa, eikä penniäkään enempää.

      • Röhäygh

        Ei varmasti pennejä enempää. M€ on eri asia


      • kamreeri2

        Allianssille maksetaan sovittu summa. Sillä allianssi tekee sovitut asiat. Sovitut asiat eivät kata koko verkoston rakentamista. Kaupunki vastaa itse tiettyjen osuuksien rakentamisen. Lisäksi johtosiirrot ja muut infratyöt (esim. Hämeenkadun silta) kaupunki tekee itse omalla rahalla (veronmaksajien rahalla). Näin koko ratikkaveron hintaa ei etukäteen voi tietää vaikka toista väitetäänkin.


      • oiujhgb
        kamreeri2 kirjoitti:

        Allianssille maksetaan sovittu summa. Sillä allianssi tekee sovitut asiat. Sovitut asiat eivät kata koko verkoston rakentamista. Kaupunki vastaa itse tiettyjen osuuksien rakentamisen. Lisäksi johtosiirrot ja muut infratyöt (esim. Hämeenkadun silta) kaupunki tekee itse omalla rahalla (veronmaksajien rahalla). Näin koko ratikkaveron hintaa ei etukäteen voi tietää vaikka toista väitetäänkin.

        Johtosiirrot on budjetoitu ilmoitettuun ratikan rakentamisbudjettiin, eli siihen 283 miljoonaan, joka sovitty allianssin kanssa. Nämä kaikki on taulúkoitu tarkasti kaupungin dokumenteissa heidän netissään, kun tarpeeksi hakee. Olen niitä kerran katsellut parisen vk. sitten, oli jopa katukohtaisesti ilmoitettu hinta johtosiirroille.


      • sä.oot.tyjmä
        oiujhgb kirjoitti:

        Johtosiirrot on budjetoitu ilmoitettuun ratikan rakentamisbudjettiin, eli siihen 283 miljoonaan, joka sovitty allianssin kanssa. Nämä kaikki on taulúkoitu tarkasti kaupungin dokumenteissa heidän netissään, kun tarpeeksi hakee. Olen niitä kerran katsellut parisen vk. sitten, oli jopa katukohtaisesti ilmoitettu hinta johtosiirroille.

        Eiku ei voi tietää! Ja kaupunki valehtelee ihan varmana!


      • Tieto.lisää.tuskaa
        oiujhgb kirjoitti:

        Johtosiirrot on budjetoitu ilmoitettuun ratikan rakentamisbudjettiin, eli siihen 283 miljoonaan, joka sovitty allianssin kanssa. Nämä kaikki on taulúkoitu tarkasti kaupungin dokumenteissa heidän netissään, kun tarpeeksi hakee. Olen niitä kerran katsellut parisen vk. sitten, oli jopa katukohtaisesti ilmoitettu hinta johtosiirroille.

        Ne johtosiirrot on budjetoitu ikävähennetyllä hinnalla.
        Mutta sillä hinnalla yli 10 vuotta vanha putki ei siirry mihinkään.
        Vanhan putken siirtäminen maksaa sivan yhtä paljon, kuin uudenkin putken siirtäminen.
        Käytännössä putkia ei siirretä, vaan rakennetaan uuteen paikkaan uusi linja, koska vanhan linjan pitää olla käytössä koko ajan.

        Mutta linjamuutokset maksatetaan tietenkin käyttäjien perusmaksujen korotuksella.
        Siinäpä sähkön, veden, telen, kaukolämmön, yms. käyttäjät makselevat korkeampia perusmaksuja, eivätkä edes ymmärrä sen johtuvan ratikasta.


      • viranhaltija2
        oiujhgb kirjoitti:

        Johtosiirrot on budjetoitu ilmoitettuun ratikan rakentamisbudjettiin, eli siihen 283 miljoonaan, joka sovitty allianssin kanssa. Nämä kaikki on taulúkoitu tarkasti kaupungin dokumenteissa heidän netissään, kun tarpeeksi hakee. Olen niitä kerran katsellut parisen vk. sitten, oli jopa katukohtaisesti ilmoitettu hinta johtosiirroille.

        Johtosiirrot eivät kuulu allianssisopimuksen piiriin. Kaupunki vastaa niistä itse. Allianssi vastaa vain ratikkaverkon rakentamisesta sovituille pätkille. Eli vain pohjatyöt, pinta ja kiskot asennettuna.. Kaikesta muusta vastaa kaupunki. Tämä selviää allianssisopimuksesta. Sitä vaan kaikki eivät tiedä.


      • JHT2
        oiujhgb kirjoitti:

        Johtosiirrot on budjetoitu ilmoitettuun ratikan rakentamisbudjettiin, eli siihen 283 miljoonaan, joka sovitty allianssin kanssa. Nämä kaikki on taulúkoitu tarkasti kaupungin dokumenteissa heidän netissään, kun tarpeeksi hakee. Olen niitä kerran katsellut parisen vk. sitten, oli jopa katukohtaisesti ilmoitettu hinta johtosiirroille.

        Kannattaa tutustua allianssisopimukseen. Se on julkinen asiakirja. Sieltä nämä asiat selviävät. Ratikkasuunnitelma oli vain suunnitelma. Sopimuksesta sitten selviää miten asiat todella tehdään.

        Esim Aamulehti ei sopimuksesta ole kirjoittanut mitään koska sieltä selviää todellisuus ratikan rakentamisesta ja kustannuksista.


      • Kriih-krääh
        sä.oot.tyjmä kirjoitti:

        Eiku ei voi tietää! Ja kaupunki valehtelee ihan varmana!

        Lue ratikkasuunnitelma. Siellä tiedetään kaikki 100% varmuudella


    • matematiikan.yo

      Ratikka on käytännössä puolta halvempi mitä se maksaa, koska jokainen ratikkaan laitettu euro tulee tuplana takaisin.

      • Matematiikan.lehtori

        Eikö sen pitäisi olla kaksi kertaa halvempi?


      • 100000001

        Kyllä, ratikka todellakin tulee säästämään satoja miljoonia ajanmyötä. Esim. lipputulojen lisäys on laskettu 30 vuodelle. Lisää lipputuloja 30 vuodessa pyöreät 100 000 000 miljoonaa euroa, kun matkustajamäärä lisääntyy maltillisesti arvioiden 10% vuodessa, eli tarkoittaa 2 miljoonaa matkustajaa enemmän/ vuosi, kuin nykyisin. Kaksi miljoonaa lisämatkustajaa vuodessa tietää lipputuloja 3-4 miljoonaa euroa enemmän vuodessa. Nyt Tkl:llä on matkustajia 22 000 000 vuodessa.

        Lisäksi, kun ratikan myötä tiivistysrakennetaan, säästetään infrakustannuksissa satoja miljoonia 30 vuodessa, sillä infran rakentaminen kaupunkiin on noin 90% edullisempaa, kuin jos rakennettaisiiin kokonaan uusia asuinalueita. Tämä oli mainittu jossain rakennusalan lehdessä.

        Ja sen voi uskoa, sillä mieti, paljonko maksaa vesijohtojen, kaukolämmön, tietoliikenteen, autoteiden jne rakentaminen kauas metsään verrattuna siihen, että sitä ei tarvitse rakentaa kuin kaupungin jo asutuilla alueilla. Ero hinnoissa on valtava, koska kaupungissa on jo päälinjat infralle, joihin vain liitetään uusien talojen infra. Sen sijaan metsään saadaaan vetää kilometrikaupalla sähköjohtoa, putkea, kaapelia, päällystää kilometrikaupalla tietä, pyörätietä, rakentaa siltaa jne. jne. jne.

        Mutta nämä asiathan ratikan vastustajat kieltävät tottakai ja heille fakta on se, että infrakustannukset eivät tuo eroja, vaikka uuden infran rakennettava määrä ja työtunnit sen ratkentamiseen ovat aivan eri luokkaa metsään rakennettaessa uusia alueita. Silti ratikan vastustajat kieltävät niiden hintaeron, koska ratikan vastustus on periaatteellista.


      • hhjjuh
        100000001 kirjoitti:

        Kyllä, ratikka todellakin tulee säästämään satoja miljoonia ajanmyötä. Esim. lipputulojen lisäys on laskettu 30 vuodelle. Lisää lipputuloja 30 vuodessa pyöreät 100 000 000 miljoonaa euroa, kun matkustajamäärä lisääntyy maltillisesti arvioiden 10% vuodessa, eli tarkoittaa 2 miljoonaa matkustajaa enemmän/ vuosi, kuin nykyisin. Kaksi miljoonaa lisämatkustajaa vuodessa tietää lipputuloja 3-4 miljoonaa euroa enemmän vuodessa. Nyt Tkl:llä on matkustajia 22 000 000 vuodessa.

        Lisäksi, kun ratikan myötä tiivistysrakennetaan, säästetään infrakustannuksissa satoja miljoonia 30 vuodessa, sillä infran rakentaminen kaupunkiin on noin 90% edullisempaa, kuin jos rakennettaisiiin kokonaan uusia asuinalueita. Tämä oli mainittu jossain rakennusalan lehdessä.

        Ja sen voi uskoa, sillä mieti, paljonko maksaa vesijohtojen, kaukolämmön, tietoliikenteen, autoteiden jne rakentaminen kauas metsään verrattuna siihen, että sitä ei tarvitse rakentaa kuin kaupungin jo asutuilla alueilla. Ero hinnoissa on valtava, koska kaupungissa on jo päälinjat infralle, joihin vain liitetään uusien talojen infra. Sen sijaan metsään saadaaan vetää kilometrikaupalla sähköjohtoa, putkea, kaapelia, päällystää kilometrikaupalla tietä, pyörätietä, rakentaa siltaa jne. jne. jne.

        Mutta nämä asiathan ratikan vastustajat kieltävät tottakai ja heille fakta on se, että infrakustannukset eivät tuo eroja, vaikka uuden infran rakennettava määrä ja työtunnit sen ratkentamiseen ovat aivan eri luokkaa metsään rakennettaessa uusia alueita. Silti ratikan vastustajat kieltävät niiden hintaeron, koska ratikan vastustus on periaatteellista.

        Aivan naurettavaa teksitä ,tuon kirjoittaja on aivan pihalla talouden kovista laeista eikä ymmärrä taloudesta yhtään mitään, tyypillistä viherpössyttelijän haihattelua.


      • Kriih-krääh
        hhjjuh kirjoitti:

        Aivan naurettavaa teksitä ,tuon kirjoittaja on aivan pihalla talouden kovista laeista eikä ymmärrä taloudesta yhtään mitään, tyypillistä viherpössyttelijän haihattelua.

        Kyllä se hyvin sopii kaiken sen paskapuheen joukkoon, millä ratikkaa perusteltiin


      • opeta.meitä
        hhjjuh kirjoitti:

        Aivan naurettavaa teksitä ,tuon kirjoittaja on aivan pihalla talouden kovista laeista eikä ymmärrä taloudesta yhtään mitään, tyypillistä viherpössyttelijän haihattelua.

        Sinullahan on aivan mahtava mahdollisuus osoittaa, mitkä virheet hän tekee päätelmissään ja millä tavoin asiat oikeasti on. Sinun tarvitsee vain korjata ne virheet ja laittaa viittaus tietolähteisiisi.

        Ole hyvä, saa aloittaa!


      • Kriih-krääh
        opeta.meitä kirjoitti:

        Sinullahan on aivan mahtava mahdollisuus osoittaa, mitkä virheet hän tekee päätelmissään ja millä tavoin asiat oikeasti on. Sinun tarvitsee vain korjata ne virheet ja laittaa viittaus tietolähteisiisi.

        Ole hyvä, saa aloittaa!

        Lue vanhat keskustelut. Siellä on kaikki mitä pyydät


      • opeta.meitä
        Kriih-krääh kirjoitti:

        Lue vanhat keskustelut. Siellä on kaikki mitä pyydät

        Laita linkki johonkin sellaiseen keskusteluun, kiitos.


      • Kriih-krääh
        opeta.meitä kirjoitti:

        Laita linkki johonkin sellaiseen keskusteluun, kiitos.

        Osaatko mennä paskalle ilman linkkiä?


      • Lue.ja.opi
        100000001 kirjoitti:

        Kyllä, ratikka todellakin tulee säästämään satoja miljoonia ajanmyötä. Esim. lipputulojen lisäys on laskettu 30 vuodelle. Lisää lipputuloja 30 vuodessa pyöreät 100 000 000 miljoonaa euroa, kun matkustajamäärä lisääntyy maltillisesti arvioiden 10% vuodessa, eli tarkoittaa 2 miljoonaa matkustajaa enemmän/ vuosi, kuin nykyisin. Kaksi miljoonaa lisämatkustajaa vuodessa tietää lipputuloja 3-4 miljoonaa euroa enemmän vuodessa. Nyt Tkl:llä on matkustajia 22 000 000 vuodessa.

        Lisäksi, kun ratikan myötä tiivistysrakennetaan, säästetään infrakustannuksissa satoja miljoonia 30 vuodessa, sillä infran rakentaminen kaupunkiin on noin 90% edullisempaa, kuin jos rakennettaisiiin kokonaan uusia asuinalueita. Tämä oli mainittu jossain rakennusalan lehdessä.

        Ja sen voi uskoa, sillä mieti, paljonko maksaa vesijohtojen, kaukolämmön, tietoliikenteen, autoteiden jne rakentaminen kauas metsään verrattuna siihen, että sitä ei tarvitse rakentaa kuin kaupungin jo asutuilla alueilla. Ero hinnoissa on valtava, koska kaupungissa on jo päälinjat infralle, joihin vain liitetään uusien talojen infra. Sen sijaan metsään saadaaan vetää kilometrikaupalla sähköjohtoa, putkea, kaapelia, päällystää kilometrikaupalla tietä, pyörätietä, rakentaa siltaa jne. jne. jne.

        Mutta nämä asiathan ratikan vastustajat kieltävät tottakai ja heille fakta on se, että infrakustannukset eivät tuo eroja, vaikka uuden infran rakennettava määrä ja työtunnit sen ratkentamiseen ovat aivan eri luokkaa metsään rakennettaessa uusia alueita. Silti ratikan vastustajat kieltävät niiden hintaeron, koska ratikan vastustus on periaatteellista.

        Ilmoitat vain ratikan lipputulot, oletkos koskaan laskenut sen kuluja?
        Onko se kannattavaa, jos kulut on suuremmat kuin tulot?

        Pohjaa laskuillesi.
        Ratikan kilometrikustannus on 1,55 euroa/km.
        Vaunupäivähinta on n. 500 euroa.

        Nyt lasket ratikan vuorokautiset kilometrit, kerrot sen 1,55 eurolla, lisäät siihen 500 euroa ja saadun tulon kerrot ratikoiden lukumäärällä.
        Nyt sinulla on selvillä ratikoiden kulut.
        Nyt lisäät mukaan kuljettajien kulut, 35 euroa/tunti.
        Nyt on selvillä yhden vuorokauden kulut.
        Tämän kerrot vuoden päivien määrällä 365.

        Vieläkö ratikka näyttää tuottoisalta?


      • opeta.meitä
        Kriih-krääh kirjoitti:

        Osaatko mennä paskalle ilman linkkiä?

        Kyllä. Ehkä sinäkin opit joskus. Laitatko nyt pyytämäni linkin?


      • Viherhippihaihattelua
        100000001 kirjoitti:

        Kyllä, ratikka todellakin tulee säästämään satoja miljoonia ajanmyötä. Esim. lipputulojen lisäys on laskettu 30 vuodelle. Lisää lipputuloja 30 vuodessa pyöreät 100 000 000 miljoonaa euroa, kun matkustajamäärä lisääntyy maltillisesti arvioiden 10% vuodessa, eli tarkoittaa 2 miljoonaa matkustajaa enemmän/ vuosi, kuin nykyisin. Kaksi miljoonaa lisämatkustajaa vuodessa tietää lipputuloja 3-4 miljoonaa euroa enemmän vuodessa. Nyt Tkl:llä on matkustajia 22 000 000 vuodessa.

        Lisäksi, kun ratikan myötä tiivistysrakennetaan, säästetään infrakustannuksissa satoja miljoonia 30 vuodessa, sillä infran rakentaminen kaupunkiin on noin 90% edullisempaa, kuin jos rakennettaisiiin kokonaan uusia asuinalueita. Tämä oli mainittu jossain rakennusalan lehdessä.

        Ja sen voi uskoa, sillä mieti, paljonko maksaa vesijohtojen, kaukolämmön, tietoliikenteen, autoteiden jne rakentaminen kauas metsään verrattuna siihen, että sitä ei tarvitse rakentaa kuin kaupungin jo asutuilla alueilla. Ero hinnoissa on valtava, koska kaupungissa on jo päälinjat infralle, joihin vain liitetään uusien talojen infra. Sen sijaan metsään saadaaan vetää kilometrikaupalla sähköjohtoa, putkea, kaapelia, päällystää kilometrikaupalla tietä, pyörätietä, rakentaa siltaa jne. jne. jne.

        Mutta nämä asiathan ratikan vastustajat kieltävät tottakai ja heille fakta on se, että infrakustannukset eivät tuo eroja, vaikka uuden infran rakennettava määrä ja työtunnit sen ratkentamiseen ovat aivan eri luokkaa metsään rakennettaessa uusia alueita. Silti ratikan vastustajat kieltävät niiden hintaeron, koska ratikan vastustus on periaatteellista.

        Ja sitten heräsit ja huomasit tulleesi...


      • Kriih-krääh
        opeta.meitä kirjoitti:

        Kyllä. Ehkä sinäkin opit joskus. Laitatko nyt pyytämäni linkin?

        Uusavuttomat naukuvat linkkejä. Kuuma vihje: Milloin keskustelu kävi vilkkaana viime vuonna?


      • opeta.meitä
        Kriih-krääh kirjoitti:

        Uusavuttomat naukuvat linkkejä. Kuuma vihje: Milloin keskustelu kävi vilkkaana viime vuonna?

        Eli et pysty laittamaan linkkiä, koska sellaista keskustelua ei ole. Nolottaako jäädä valehtelusta kiinni? Olet samanlainen säälittävä tyhjänjauhaja kuin nimimerkki hhjjuh.


      • konkurssiedessäon
        Lue.ja.opi kirjoitti:

        Ilmoitat vain ratikan lipputulot, oletkos koskaan laskenut sen kuluja?
        Onko se kannattavaa, jos kulut on suuremmat kuin tulot?

        Pohjaa laskuillesi.
        Ratikan kilometrikustannus on 1,55 euroa/km.
        Vaunupäivähinta on n. 500 euroa.

        Nyt lasket ratikan vuorokautiset kilometrit, kerrot sen 1,55 eurolla, lisäät siihen 500 euroa ja saadun tulon kerrot ratikoiden lukumäärällä.
        Nyt sinulla on selvillä ratikoiden kulut.
        Nyt lisäät mukaan kuljettajien kulut, 35 euroa/tunti.
        Nyt on selvillä yhden vuorokauden kulut.
        Tämän kerrot vuoden päivien määrällä 365.

        Vieläkö ratikka näyttää tuottoisalta?

        Tuohon täytyy lisätä valvomon-, kiskojen-, ajojohtojen-, vaihteiden-, ratikkahallin-, muuntajien-,eristimien-,ajojohtopylväiden-,orsien-, ripustimien-,ratikan pyörien sorvaus-, telien huolto-, opasteiden- ,h.kunnan koulutus ,huoltohenk.kunnan koulutus, ym. kulut joita ei ole täälläkään huomioitu ollenkaan.
        Se että ratikka kulkee vaatii hitommoisen määrän rahaa juuri noiden em. syiden vuoksi ,niitä kuluja ei ole busseilla koska kadut ovat valmiita.
        Muuten luuleeko joku oikeasti että esim. huoltohalli kaikkine tykötarpeineen voidaan rakentaa 250M. € kustannuksiin sisältyvänä?
        Taitaa pelkkä halli maksaa jo 500M€ ,sorvit, kaikki varaosat ,erikoistyökalut ,kaikki muutamaa ratikkaa varten, ei ole todellakaan kannattavaa.
        Ratikasta tulle aivan järkyttävän kallis ,hukkaan heitettyä rahaa kaupungissa jossa työttömyysaste on 20% , kaupungissa jossa bussiliikenne toimii aivan loistavasti ja paljon,paljon halvemmalla kuin ratikalla.
        Ne rahat olisi voinut yhtä hyvin vaikka polttaa, mitään hyötyä ei ratikasta ole väittäkköön viherpiiperökannattajat mitä tahansa.


      • Kriih-krääh
        opeta.meitä kirjoitti:

        Eli et pysty laittamaan linkkiä, koska sellaista keskustelua ei ole. Nolottaako jäädä valehtelusta kiinni? Olet samanlainen säälittävä tyhjänjauhaja kuin nimimerkki hhjjuh.

        Monet ovat lukeneet ja käyneetkin asiaa koskeneita keskusteluja koko viime syksyn. Munasit itsesi. Joit juhannusviinasi liian aikaisin. Nyt juhmii päässä.


      • opeta.meitä
        Kriih-krääh kirjoitti:

        Monet ovat lukeneet ja käyneetkin asiaa koskeneita keskusteluja koko viime syksyn. Munasit itsesi. Joit juhannusviinasi liian aikaisin. Nyt juhmii päässä.

        Siksi luulisi sinulle olevan helppoa laittaa linkki edes yhteen keskusteluun. Mutta eihän sinusta siihen ole. Valehteleva pikku reppana. Kasvata pallit.


      • Kriih-krääh
        opeta.meitä kirjoitti:

        Siksi luulisi sinulle olevan helppoa laittaa linkki edes yhteen keskusteluun. Mutta eihän sinusta siihen ole. Valehteleva pikku reppana. Kasvata pallit.

        En vaivaudu jonkun heinähatun takia. Muut muistavat keskustelut


      • opeta.meitä
        Kriih-krääh kirjoitti:

        En vaivaudu jonkun heinähatun takia. Muut muistavat keskustelut

        No sinäkään et pysty olematonta linkittämään. Kunhan aikani kuluksi kiusasin kun huomasin, ettet pysty valehteluasi myöntämään. Hauskaa juhannukseen jatkoa!


      • Kriih-krääh
        opeta.meitä kirjoitti:

        No sinäkään et pysty olematonta linkittämään. Kunhan aikani kuluksi kiusasin kun huomasin, ettet pysty valehteluasi myöntämään. Hauskaa juhannukseen jatkoa!

        Haista nyt jo vittu homo!


      • Kriih-krääh1
        Kriih-krääh kirjoitti:

        Haista nyt jo vittu homo!

        Kuka saatana omi nimimerkkini? Keksi itsellesi oma!


      • Kriih-krääh

        Voi vittu nyt taas


      • Kriih-krääh1
        Kriih-krääh kirjoitti:

        Voi vittu nyt taas

        Oikea nikki vetäytyy


    • allianssisopimus

      Tämä Rieväkadun ja Pirkankadun rakentaminen kuuluu siihen kaupungin muuhun infrarakentamiseen. Sen takia kaupunki tekee tai teettää ne.

    • ihmettelee.vain

      No sen takia sitä Rieväkatua on tehty kuin Iisakin kirkkoa. Katu on ollut työn alla jo 7 kk. Nyt näyttää olevan jo puoleen väliin asti tehty.

      Onko niin, että kaupunki tekee kadun ja allianssi tulee ja vetää sitten kiskot viereen?

    • ajatelkaalapsia

      Ainakin Hämeenkadun ja Sepänkadun sillat uusitaan siten, että niiden kustannusta ei lasketa ratikan kuluihin vaikka uusinnat tehdään pelkästään ratikan takia. Hienoa toimintaa kerrassaan.

      • olet-hieman-väärässä

        Hämeensilta pitää korjata tai uusia joka tapauksessa lähivuosina. Se on järkevää tehdä ratikkakiskojen asentamisen yhteydessä.


      • Kriih-krääh
        olet-hieman-väärässä kirjoitti:

        Hämeensilta pitää korjata tai uusia joka tapauksessa lähivuosina. Se on järkevää tehdä ratikkakiskojen asentamisen yhteydessä.

        Se korjattiin joitakin vuosia sitten. Väittämä on samaa blaa blaata


      • olet-hieman-väärässä

      • Kriih-krääh

      • olet-hieman-väärässä
        Kriih-krääh kirjoitti:

        En käytä päihteitä enkä pidä Aamulehteä tietolähteenä

        Mitä käytät tietolähteenä?


      • Kriih-krääh
        olet-hieman-väärässä kirjoitti:

        Mitä käytät tietolähteenä?

        En vastaa tuollaisten runkkarien kysymyksiin.


      • Kriih-krääh1
        Kriih-krääh kirjoitti:

        En vastaa tuollaisten runkkarien kysymyksiin.

        Oikea Kriih-krääh on samaa mieltä


      • Kriih-krääh1
        Kriih-krääh1 kirjoitti:

        Oikea Kriih-krääh on samaa mieltä

        Painu helvettiin varas! Se oikea Nikki vetäytyi jo eilen!


      • olihan-linkit
        olet-hieman-väärässä kirjoitti:

        Mielestäsi totuus on blaa blaata?
        Mieti asiaa sitten, kun olet selvinnyt.

        https://www.aamulehti.fi/kotimaa/tampereen-maamerkki-hameensilta-tarvitsee-pian-remontin-yksi-vaihtoehto-on-rakentaa-kokonaan-uusi-23892709/

        https://www.aamulehti.fi/kotimaa/sillan-jokainen-kivi-merkitaan-ja-patsaat-viedaan-varastoon-uusi-hameensilta-olisi-nykyisen-kopio-23894058/

        Eipä ole oikein vakuuttava lähde tuo kokoomuspropagandan oksennustorvi. Kaikkea "pitää" mukamas tehdä, vaikka ratikkaakaan ei Tampere eivätkä tamperelaiset tarvitse mihinkään.

        Mutta jos velaksi eläminen on ok, niin mikä ettei. Pääasia on ilmeisesti että adhd-väki saa touhuta maailmaa valmiimmaksi.


      • olet-hieman-väärässä
        olihan-linkit kirjoitti:

        Eipä ole oikein vakuuttava lähde tuo kokoomuspropagandan oksennustorvi. Kaikkea "pitää" mukamas tehdä, vaikka ratikkaakaan ei Tampere eivätkä tamperelaiset tarvitse mihinkään.

        Mutta jos velaksi eläminen on ok, niin mikä ettei. Pääasia on ilmeisesti että adhd-väki saa touhuta maailmaa valmiimmaksi.

        Mitkä asiavirheet noista artikkeleista löytyy?


    • vpaa.kaista

      valtuutetuilla ei ole tietoa talouden kovista laeista, ratikka maksaa paljon enemmän kuin annettiin ymmärtää, ladattava superbussi-vaihtoehto olisi murto-osa kustannuksista vrt. ratikka (esim. siltoja ei tarvitse uusia ja maankaivuuta ei olisi tarvittu ja yrittäjät olisivat voineet toimia normaalisti yms. yms.
      nyt vanhat tamperelaiset eivät pääse vuosikausiin nauttimaan kauniista kaupungistamme, vaan he elävät rakennuspölyn ja -mölyn keskellä viimeiset vuotensa, tässäkö kiitos elämäntyöstä ja ahkeruudesta

      • onhan.sentään.kesä

        Pöly ja möly voidaan vierittää kätevästi nastarenkaiden syyksi.

        Toivottavasti uudet sillat valetaan Ruduksen ilmabetonista, niin saadaan harjoitella sillan tekemistä useaan kertaan. Siinä voi useampi vuosikurssillinen maanrakennuspuolen opiskelijoita käydä tutustumassa kuinka siltoja tehdään.


    • Ratikka_paras

      Kiusallisen hitaan rakennusvaiheen jälkeen Treen raitiotie vielä lopulta valmistuu. Onko raitiotien vastustajilla teoria, mihin perustuu jo toteutettujen raitioteiden ikisuosio veroa maksavan kansan keskuudessa?

      Pienikin raitiotiejärjestelmä voi olla elinvoimainen ja kasvava (Norrköping 130 000 asukasta, kaksi linjaa). Raitiotie on pystynyt ylittämään todella uhkaavia tilanteita (metron tulo Helsinkiin, oikeanpuoleiseen liikenteeseen siirtyminen Göteborgissa).

      Jos jostain kaupungista raitiotie on lopetettu (Turku, Uppsala), niin haikailu vanhojen parempien aikojen perään ei millään ota loppuakseen, kunnes raitiotietä vähitellen aletaan palauttaa (Tukholma).

      Kadun tasossa kiskoilla kulkeva kaupunkiliikenne näyttää olevan ylivertaista vaihtoehtoihin verrattuna! Tunneloitu liikenne on hankalaa: hankalat tasonvaihdot, asemia harvassa, turvaton tunnelma tunneleissa ja vaunuissa. Bussiliikenne on epämukavaa: epätasainen kulku, ahtaat tilat, linjat varioituvia ja sekavia.

      Ainoa itse löytämäni vastaus on se, että ratikka on paras.

      • RatikkaUskovaiset

        Pysy lujana uskossasi äläkä anna tosiasioiden häiritä sitä!


    • mmmmmmuiuju

      Miksei koko maailmaa ole rakennettu täyteen raitoteitä kun se kerran tuottaa noin hemmetin hyvin ,oikea rahantekokone, tuplana takaisin sinne laitetut rahat?
      Mutta siis, jos asuntojen hinnat nousevat sen reitin varrella niin silloinhan asukkaille aihetuu lisää kuluja ,eli se ei tuota mitään vaan aiheutata suoria lisäkustannuksia elämiseen.
      Missä sen tuotto siis tavalliselle Tamperelaiselle on?
      Ei missään jos kerran asunnotkin kallistuvat.
      Nyt päästään paljon halvemmalla busseilla eivätkä asunnotkaan maksa niin paljoa kuin ehkä ratikan takia.
      Puolustajien yhtälö ei siis toimi.

      • Tasapuolista

        Veronmaksajana joudun rahoittamaan haja-asutuksen tuomat kustannukset. Kiinteistövero alemmas keskusta-alueella.


      • lisää.veroja
        Tasapuolista kirjoitti:

        Veronmaksajana joudun rahoittamaan haja-asutuksen tuomat kustannukset. Kiinteistövero alemmas keskusta-alueella.

        Kiinteistöverojärjestelmää muutetaan niin, että asunnon verotusarvo on lähempänä markkinahintaa. Näin keskusta-asuntojen kiinteistövero tulee nousemaan rajusti. Jopa moninkertaistumaan. Näin asuminen kallistuu keskustassa.

        Vastaavasti haja-asutusalueella vero taas putoaa. Näin siellä asuminen halpenee.


      • Todellistamakz

        Niinhän sinä kuvittelet. Viemäriverkoston ylläpito tulee alueen asukkaiden kustannettavaksi. Halpuus maalla asumiseen tulee kaupunkiasukkien selkänahasta,toistaiseksi.


      • dynaaminen.verotus
        Todellistamakz kirjoitti:

        Niinhän sinä kuvittelet. Viemäriverkoston ylläpito tulee alueen asukkaiden kustannettavaksi. Halpuus maalla asumiseen tulee kaupunkiasukkien selkänahasta,toistaiseksi.

        Kuinka se parin miljardin vuotuinen asumistukipotti mahtaakaan jakautua kaupunkien ja maaseudun asukkaiden kesken?

        Maalla ollaan sentään useasti lähes omavaraisiakin. Kaupunkilaiset tarvitsevat puolestaan aina maaseudun apua.

        Yhdenvertaisuuden vuoksi ratikkakiskot pitäisi vetää myös Teiskoon. Nyt teiskolaiset joutuvat maksamaan ratikan kulut, mutta eivät saa vastineeksi kyseistä palvelua.

        Tai sitten tamperelaisten verotuksen tulisi vaihdella kaupunginosittain. Keskustassa asuvilla pitäisi olla suurempi veroprosentti, koska he myös aiheuttavat eniten kuluja.


      • Oikeatarvot

        Kuules maajussi,tukiaispolitiikka, t.s. sossuapu loppuu. Omavaraisuus kaukana. Maaseutu on nettosaaja tukiaispoliitiikassa.


      • verolla.keppiä
        Oikeatarvot kirjoitti:

        Kuules maajussi,tukiaispolitiikka, t.s. sossuapu loppuu. Omavaraisuus kaukana. Maaseutu on nettosaaja tukiaispoliitiikassa.

        Tuskinpa sossuapu ja vastaavat loppuvat. Sitä nousee kaupunkien köyhät barrikaadeille, jos asumis- ja toimeentulotuet lakkautettaisiin kertaheitolla. Nykyiseltä oikeistohallitukselta voidaan toki odottaa sitäkin. Perustuslaki jarruttaa vaan liikaa päätöksentekoa.

        Veroja vaan lisää veronmaksukykyisille, niin talous saadaan tasapainoon, Kotitalouksien nettovarallisuus on tällä hetkellä ennätyssuuri.

        http://tilastokeskus.fi/til/rtp/2015/rtp_2015_2016-07-14_tie_001_fi.html


    • KorruptioPenat

      Isoin ratikkavalhe on oikeastaan aika pieni, vain yksi sana: hyöty.

      Ratikan on väitetty tuovan jotain hyötyä, mutta näinhän asia ei ole, kun asiaa tarkastellaan demokratian näkökulmasta, eli siitä saadaanko ratikasta hyötyä kaupunkilaisten enemmistölle.

      Vastaus on yksinkertainen: ei.

      Ratikasta ei ole hyötyä kaupunkilaisten enemmistölle. Joka muuta väittää valehtelee.

      • Drögfz

        Onko PalomiesPena mukana hämärissä hommissa?


      • Ljjjjkkjjjj

        Ratikasta on hyötyä sen käyttäjille ja yksityisautoilijoille. Koska ratikka käyttää omaa rataa se vähentää liikennettä autoteillä...


      • Metro.och.SkyTrain
        Ljjjjkkjjjj kirjoitti:

        Ratikasta on hyötyä sen käyttäjille ja yksityisautoilijoille. Koska ratikka käyttää omaa rataa se vähentää liikennettä autoteillä...

        Hih. Olisi hyötyä autoilijoille, jos ratikkaa ei rakennettaisi nykyisille ajoväylille.


      • Kjhkkjjkkj

        Kerrotko missä ratikkaa rakennetaan ajoväylälle?


      • hoh.hohoo
        Kjhkkjjkkj kirjoitti:

        Kerrotko missä ratikkaa rakennetaan ajoväylälle?

        Sammonkatu, Itsenäisyydenkatu jne.


      • Khjhkhjhh
        hoh.hohoo kirjoitti:

        Sammonkatu, Itsenäisyydenkatu jne.

        Nehän ne onkin ne ruuhka huiput...


      • tiedottomassa.tilassa
        Kjhkkjjkkj kirjoitti:

        Kerrotko missä ratikkaa rakennetaan ajoväylälle?

        Pitkästäniemestä käsinkö kyselijäpösilö kyselee? Aika pahasti tuntuu olevan vieraantunut reaalimaailmasta.


      • Kriih-krääh

        Ratikka on paska!


    • eroosio.syö.rahat

      Ratikan lippu tulee olemaan kalliimpi kuin bussilippu. Näin ratikan käyttäjät maksavat kaupungille ratikkaa toiseen kertaan. Ensimmäinen maksukerta on tullut maksettua veroina. Kaupunki hyötyy mutta kaupunkilaiset eivät eli siinä on iso ero.

      • maksuja.tulee

        Itse asiassa veroina ei ole maksettu ratikkaa vielä senttiäkään. Kaikki ratikkaan tarvittavat rahat otetaan ja tullaan ottamaan velaksi. Tämä velka ja sen korot tullaan maksamaan verotuloilla. Lipputulot kun eivät riitä edes operointiin.


      • julkinen.tieto

        Valtio laittaa rahaa ratikan rakentamiseksi.


      • velalla.vaan

        Pienen osan. Se on se verorahoilla maksettu osuus. Tai itse asiassa valtio ottaa sen itse velaksi. Eli taas me veronmaksajat saamme maksaa senkin velan korot ja lyhennykset.


    • RatikkaaEiTuleSoriVaan

      Ratikkaa ei rakenneta, jos sen hinta nousee yli 250 miljoonan. Näin on sovittu, ja sopimukset myös pidetään. Ratikan hinnaksi arvoitiin 283 miljoona, joka on yli 250 miljoonaa. Ratikkaa ei näin ollen tule. Spekulaatiot ratikan ympärillä voidaan täten lopettaa. Piste.

      • asia.muuttuu.rajusti

        voisitko vahvistaa tiedon, jokin luotettava lähde?


      • Kjjjjjjjvcjkk

        Tuleekos niille Hervannan väylän kiskoille sitten junan pistotata vai peräti resiina...?


      • olkaapas.hyvä
        asia.muuttuu.rajusti kirjoitti:

        voisitko vahvistaa tiedon, jokin luotettava lähde?

        Tampereen kaupunginhallitus on päättänyt ratikkahankkeen maksimihinnaksi pl. kalusto 220 miljoonaa euroa 15 prosenttia. Valitettavasti kustannusarvio oli alakanttiin, ja sen seurauksena Tampere jää toistaiseksi ilman ratikkaa. Ehkä 100 vuoden päästä on parempi tuuri? Silloinhan Tampereella on luultavasti jo miljoona asukasta.

        http://www2.aamulehti.fi/extrakuvat/ratikkavaltuusto.doc

        "Kaupunginhallitus päättää että kehitysvaiheen jälkeen kaupunginvaltuusto tekee päätöksen rakentamisvaiheeseen siirtymisestä vuoden 2016 aikana, jos kehitysvaiheessa päästään sellaiseen toteutuskelpoiseen ratkaisuun, jonka kustannukset eivät ylitä maanrakennuskustannusindeksiin sidottua 250 miljoonaa euron hintaa."


      • sanna.mari2

        Kyllä meidän poliitikoilla on selkärnakaa kun pysyivät tuon lupauksen takana.


      • pysy.budjetissa

        Mikän oikea hinta ratikkaverkostolle tulee olemaan. Nykytietämyksen mukaan se ainakin on 283 56. Mutta tostahan se menee yli, että heilahtaa.


      • arvo.kyssäri
        pysy.budjetissa kirjoitti:

        Mikän oikea hinta ratikkaverkostolle tulee olemaan. Nykytietämyksen mukaan se ainakin on 283 56. Mutta tostahan se menee yli, että heilahtaa.

        kuka meistä osaa sanoa minkä arvoinen nykyrahassa on Tampereen seudun fossiilivapaa joukkoliikenne esim vuonna 2044. siitäKIN on nyt kyse


      • tun.kallista.touhua
        arvo.kyssäri kirjoitti:

        kuka meistä osaa sanoa minkä arvoinen nykyrahassa on Tampereen seudun fossiilivapaa joukkoliikenne esim vuonna 2044. siitäKIN on nyt kyse

        Paljon vähemmän kuin nyt. Jos 500 miljoonan investoinnista tekee 10% poistot vuosittain niin jää 41 952 726 €. Aika pieneen se sulaa.

        Valkarahalla maksettuna se on tullut 3 % korolla maksamaan 1 078 295 633 €.

        Eli jäännösarvo on pieni, mutta maksut suuret. Pitää veronmaksajien kukkaro olla aika lihava.


    • ViäIsompiValhe

      Tää on vielä pientä. Helsingin ja Tallinnan välisen rautatietunnelin hintalappu kipusikin nyt 20 miljardiin. Työt alkaisivat 2025 ja valmista pitäisi olla 2040. Mikähän se lopullinen hinta sitten tulee olemaan ja mitä on rahan arvo silloin?

      • Kjjkhjjhhhhhh

        Riippuu kuka tekee... länsimetron porukka, niin...


    • usko.tai.älä

      Arvaukseen perustuvaan suunnitelmaan uskotaan. Normaalia politiikkaa.

    • vähään.tyytyväinen

      "Ratikasta ei ole hyötyä kaupunkilaisten enemmistölle. Joka muuta väittää valehtelee."

      Riittää että siitä on hyötyä teiskolaisille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      134
      5345
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3327
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1435
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1317
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      20
      1288
    Aihe