KAHVIPIRTTI 131 / 2017

Huomenta ja onnittelut Latelle heti alkuun, oikeana päivänä en ollut paikalla, mutta onnea tarvitaan joka päivä.
Käyn tuolla jääkaapilla, jospa siellä vielä kakkua pala jäänyt minulle myös.
Niin ne vuodet vierii, vuoden lopulla sitä samalle kymmenelle siirryn minäkin, jos elin päiviä riittää.
Täällä pirtissä onkin monta liki saman ikäistä, kiva kuitenkin jos nuorempaakin väkeä ilmaantuisi.
En edes suunnittele siirtyväni tuonne 80: ten puolelle, me vaan eletään ja kirjoitetaan aina vaan pikkusen alle 80:nen;)

Nyt siivoilen ja tuulettelen, aina sitä pölyä vaan kertyy, mutta tehokkailla välineillä raikasta ja puhdasta saa nopsaan.
Toin maalta ruusun oksia, kurttu ruusun nupullinen oksa, samoin juhannus ja vaalean punaisen ruusun oksia, niitä nyt laittelen pöytiin ja kimppu sinisiä iiriksiä ja lilan sävyisiä unkarin sireenin oksia juhlistamaan Laten juhlaa ja meidän kaikkien tulevia juhlia.

Kivasti olette jutustelleet lintujen elämisestä ja kaikesta muustakin, luin heti kotiin tultua.
Noita pääskysen lento harjoituksia tuli seurattua, oikein pelkäsin, että seinään törmäävät niin läheltä lensivät ja siinä kuistilla istuessa kävivät ohi lennon tekemässä kuistin sisälläkin.
Elämisen iloa, sitä se oli ja toivottavasti taas ensi keväänä syntymä kotinsa muistavat.
Saimme kesän ensimmäiset metsämansikatkin jo syötyä, talon seinä vieressä olivat kypsiä, muulla kukassa tai aivan pienellä raakileilla.
Paljon on mansikkaa tulossa, miten lienee muiden marjojen kanssa?
Perunakin hyvällä kasvulla, myöhäiseksi kuitenkin jää, oma tekemän perunan maistamiset, mutta jospa kuitenkin saisi uutta maistaa, muutenkin kuin kaupan tiskiltä.

Niin se kesä lähestyy puolta väliä ja illat alkavat hämärtyä, mutta lämmintä kun riittäisi, kesää se vielä olisi pitkäänkin.
Elokuun samettiset illat ja kuutamot, on vaan ollut aika viileitä öitä, mutta sekin voi korjaantua.
Sellainen harmaa harso estää auringon täydeltä terältä paistamisen ja sadetta on luvattukin, jonnekin hyvin tervetullutta olisikin, kuivaa on paikka paikoin ollut.

Nyt sitten puhtaaseen päiväkirjaan merkintöjä tekemään jätän oven auki, pääsee kesä sisään ja kahvin tuoksut ulos, ehkä se houkuttaa astumaan sisälle ohikulkijoita.
Kynnyshän on matala, seinät leveinä ja kattoa korkealla, kelpaa viesti tulla laittamaan ja kaulin kissojen kanssa tervetuloa toivottaa.
2
Ilmianna
Jaa

94 Vastausta

No niin, nythän onkin vakiavaaja tullut ja avannut uuden Pirtinkin. Kynnyskin on edelleen matala, ettei siihen kompaestele vaikka ei jalannousu olisikaan ripeä. Yllätys SkillaNin kertomassa minulle, että on jo uusia metsämansikoitakin ollut maisteltavissa. Onhan ne ilmatkin olleet tasapuolisesti lämpimiä tai viileitä ympäri maan. Seinän vierus aurinkoisella puolella myös siivittää kasvun kehittymistä.

Siinä se päiväni on huvennut, "ilusalongissa" kävin pääkarvojani siistittymässä ja kun aikaa oli, kävin myös baarissa katsomassa keitä tuttuja siellä istuskelisi. Olihan hän, tämän piirin vanhin tavattavissa. Siinäpä jutusteltiin ja jatkoja marketin orrella.

Olen vähän suonessa pitänyt lainakirjojeni lueskelua. " Trokari" tuli päärökseen. Oivallinen kertomus yritteliäästä miehestä, joka sai vauhtia pirtukaupan kehittämiseen silloin kieltolain aikaan. Hyvin varakas ja sellaisena kunnioitettu herrahan hänestä tässä ketomuksessa tuli. Eikä kaikki pelkkää mielikuvistakaan.

Malttoi täällä olla satamatta pitkälle iltapäivään. Nyt posottelee vettä täysillä ja auringosta ei tietenkään näy merkkiäkään. Onpa vähäiset ulkohommani tehty, joten ei haittaa. Jatkoja teillle!
Ilmianna
Jaa
Kiitos van pirtinkin väelle syntymäpäiväonnitteluista. Eilen olikin oikein hieno ja lämminkin päivä kelpasi siinä syntymöpäivää viettää. Eihän meillä mitään juhlia ollut, mutta muutama tuttu kävi kahvilla. Tämä päivä onkin ollut pilvinen ja nyt ainakin satelee hiljalleen. Lyhyt on Suomen kesä.
Onneksi kävelin aamupäivällä tuohon lähikauppaan, kuivin jaloin pääsi, samalla se roskapussikin meni iso säiliö matkan varrella.
Ajattelin oikein mitähän tässä krjoittelisi, ei oiken tullut mitään tärkeää mieleen, vaikka vasta aloitinkin niin sade on yltynyt oikein kunnon sateeksi.
Ei nyt oikein tämä suju joten toiste sitten jos olisi jotain asiaakin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Onnittelen minäkin ikäistäni. Aika tarkkaan olen 2 kuutta sinua vanhempi kun omani, 11.5, on sinun 10.7. noin kahden kuukauden tarkkuudella edellä ajassa.

Toivottavasti matematiikkani ja muu tarkkuuteni riitti.

Terveyttä, iloa ja onnea niin sinulla kuin kämppäkaverillesi.

t. Ruuneperi
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ruuneman kirjoitti:
Onnittelen minäkin ikäistäni. Aika tarkkaan olen 2 kuutta sinua vanhempi kun omani, 11.5, on sinun 10.7. noin kahden kuukauden tarkkuudella edellä ajassa.

Toivottavasti matematiikkani ja muu tarkkuuteni riitti.

Terveyttä, iloa ja onnea niin sinulla kuin kämppäkaverillesi.

t. Ruuneperi
Kiitos onniteluista, luulin olevani sinua vanhempi, syntymäpäiväni oli 10,7 syntynyt vuonna 1034. Hyvää jatkoa sinulle kaverisi Late.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
LateVaan kirjoitti:
Kiitos onniteluista, luulin olevani sinua vanhempi, syntymäpäiväni oli 10,7 syntynyt vuonna 1034. Hyvää jatkoa sinulle kaverisi Late.
On tuo kurjaa kun tekee virheen sitä ei voi korjata, syntymävuosi on 1934.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
LateVaan kirjoitti:
Noin on tosiaan kun sinä synnyit 1934 ja minä vuotta myöhemmin eli 1935.

Räkänokkahan minä niin kuin tapaan sanoa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Minua nauratti Fingerpori tänään:

- Raha on tilillänne kahden viikon kuluttua. - Osaatteko sanoa päivää? - Päivää.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Tunnen ihmisiä joiden sukunimi on sama kun Fingerporin piirtäjällä. En halua loukata ja kysyä; mitä Fingerporiin kuuluu.
Tai mitähän iltafingerissä tänään oli otsikoissa. Mielestäni parhaiten fingerissä välähtää. Paras sarjakuva.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Muutamalla tipalla aloitteli satelun, veden latelun taivaalta. Aamusta asti ennusteltu että voi reilustikin ropsauttaa.
Meidän aluepääkaupungissa usempi kesä tulee peräti tulvaksi asti vettä. Me ei niin kaukana, mutta kertasateita pariakymmentä milliä enempää ei olla saatu.

On alkanu öisin valvottaa. Sen siitä saa kui ei ole hikipäässä punnertamistöitä.

Se tv-ohjelma Heikoinlenkki ei ole kesälomalla. Uusintoja jokakesäiseen tapaan.
Digital-paketissa usein niitä Alaskajuttuja.
Karuissa olosuhteissa elävät ihmiset ovat kaikkea muuta kuin pintapuolista väkeä. Mut tosijuttu että kun pari päivää lakitta olin auringossa, niin kaalia hiukan kirvelee,
Niinkun millin kotiparturikoneella vedin "pientareetkin" sileiksi.
Ilmianna
Jaa
Pistäydyn vielä Pirttiin päivän päätteeksi. Tulin juuri puutarhakierrokselta ja voi, miten lämmin ja kaunis ilta. Pienen sadekuuron äsken satoi, taisi olla ukkostakin jossain kauempana, kun sähköt katkaisi, olikin ensimmäinen tänä kesänä.
Kävin minäkin kirjastossa ja mukaani otin Mika Valtarin: Sinuhe egyptiläisen.
Olen sitä joskus ihan nuorena lukenut, silloin puolisalaa, kun sanottiin, ettei se ole oikein sopivaa luettavaa niin nuorille!
Valtarin tyyli on niin selkeää ja kaunista, että siihen olen aina ihastunut.
Kesällä vain on niin monenlaista tapahtumaa ja askaresta, että ei tahdo löytyä aikaa lukemiseen.
Kun olemme aamukahvit juoneet , otan Sinuhen ja pari sivua kerrallaan lukaisen.
En ole enää niin ahnas lukemaan, kuin nuorena, jolloin en mennyt nukkumaan, ennenkuin oli kirja lopussa!
Kivaa kesää kaikille!
Ilmianna
Jaa
Huomenta, nyt pilviseen ja sade voittoiseen päivään.
Keskiviikko ja lenkkisauna päivä, jotakin mukavaa tällekin päivälle);
Tuo sade taisi olla moneen paikkaan tervetullut, kastelua on joutuneet jossain paikoin tekemään, vaikka tuntuu kuin vettä olisi koko kevään satanut.
Tuulikin nyt hiljaa, kun saisi puhallella taivaan kirkkaaksi, sitäkin lajia on koko kevään ja alkukesä saatu.
Eipä nyt tämän enempää purnausta, hyvä loppukesä on vielä koskematon.

Ynnämuu ihmettelit mansikoiden joutumista, niin minäkin, kun kukassa joka puolen muuta maastoa ovat, entinen lannoitettu tomaatti penkki ja aina auringon paisteessa, se lienee selitys, tähän pienen sadon saantiin.
Kahvikupillisen verran niitä siinä oli.
Etelässä tuo veden tulo melkoisen reipasta, meillä enemmän tihkuamalla sataa, vielä ainakin.

Aivan kuin olisi pyyntöni tuulesta johonkin kuulunut, nyt oikein reippaasti alkoi tuulemaan.
Sellaista se väliin tuppaa olemaan, että kirjoitus ei lähde millään, vaikka mietintä myssy päässä olisikin, tuota Laten viestiä ajattelen.
Minulla soljuu asioita päähän ja siirtyvät tänne luettavaksi yleensä helpolla, tyhjää ja toistoa useinkin, mutta sitä vaan syntyy, vaikka ulos vilkaisten;)
Eipähän tässä koskaan ole itsestään mitään kirjailijan kuvaa antanut, arkea ja tätä melko mitään sanomatonta elämän kulkua vaan.

Enpä ole tuollaista sarjakuvaa nähnytkään mistä MummeliMia ja Kullasvaara kerroitte.
Terävät oivallukset ne useinkin parhainta huumoria, kuten tuokin MummeliMian laittama, ihan totuudellinen vastaus;)

Milloinkahan Hurskaisella se loma alkaa, kun aina vaan nuo tekemiset päälle painaa ja lakki päähän, kun aurinko täydellä teholla paistaa;)
Uusintoja on telkkari ohjelmat, niitä sitä tulee katsottua, kun ei muuta tarjolla.
Joskus huomaa jonkun uuden tuntuisen, on jäänyt katsomatta, Huvila ja Huussi on tullut tarkkaan katsottua.

Niinpä sitä tuli luettua melkoisesti aina vuosia naimisissa ollessakin, mutta nyt se taito on kateissa.
Aikakausi lehtiä yritän lueskella, ettei taito kokonaan katoa.
Aina on olevinaan jotakin tärkeämpää, voisihan sitä uudelleen lukemisen taidon löytää, jos oikein mukaansa tempaava kirja kohdalle sattuisi.
Noita äänikirjojakin olen ajatellut, mutta ajatteluksi sekin jäänyt.

Päivät menevät, vaikka mitään ihmeitä ei jälkeen jää, no onhan nuo sukka ja muukin käsityö läjä lisääntynyt, maalaismarkkinoita silmällä pitäen ne houkuttaa aina istahtamaan ja työn käsiin ottamaan.
Alan nyt taas lopettamaan tämän koneen ääressä istumisen ja siirryn tuonne nojatuoliin jatkamaan kesken jäänyttä hommaa.
Jossain välissä teen ruuan ja kurkkaan tomaattien kehitystä ja muuten vaan edes takaisin liikuskelen, siitä se iltaan tämäkin päivä menee.
Kotimainen elokuva aina päivällä, vaikka niistäkin suurin osa aiemmin nähtyjä, aika tyhmiltäkin usein tuntuvat.
Ei liioin passaa ajatusta uhrata miten tyhjän päiväiseksi tämä elo muuttuukaan, entiseen menoon verraten, päivä vaan iltaan ja yö väliin ja sama jatkuu, hohhoijaa.
Mukavuutta teidän päiväänne toivotan ja en sure minäkään omaa turhautumistani, itse olen oloni tehnyt ja mikäpä tässä elellessä.
Ilmianna
Jaa
PÄivän mittaan kun häärin täällä kotona, ajattelin Skillania askeltamassa kotoaan 🙂 Minullakin kun oli kodinhoito puuska heti aamusta, ja kyllä niitä askelia kertyy, kun haluaa kaunistaa kotiaan!
No ruuanlaitto vie osan ajasta,...sienikeitto aamupäivällä ja illaksi kalavuoka. Pyykinpesu ja parvekkeelle ripustelu, käsinkin jouduin innoissani uudet ohuet pitkikset pesemään.
Ihan innoissaanhan sitä kotiaankin hoitelee,..uusi vaaterekki valkeine henkareineen, onkin silmän ilo pitää kesävaatteet valmiina kun lähtee.
Ihan on pienoinen tyytyväisyys mielessä, auringonpaisteesta ja tehdystä työstä.

Ulos suuntaan tuonne keinuun, ruusuntuoksuista iltaa!
Ilmianna
Jaa
Onhan tuo päivä taas pikkusen parantunut nyt aurinkokin näkyy pilvien lomasta.
Tuon Venlastiinan kanssa kävimme kukkakaupassa tilaamassa pienen kukkalaitteen hänen serkkunsa hautajaisiin perjantaiksi. Eli retki johonkin Keravan lähelle mennään, pannaan navikaattori päälle ja eiköhän paikka löydy kun osoite on tiedossa.
Ainakin kaikki kamppeetkin katsottu valmiiksi. Vanhat tutut ja sukulaiset käyvät vähiin.
Tänään tein lohisoppaa, otin pakkasesta kahden ison lohen fileeraus jätteet keitin ne ensin kypsäksi ja sihhdin kautta liemi kattilaan. Kalaruodot jähtymään Liemeen porkkanaa lanttua sipulia ja lopuksi perunoita suolaa maun mukaan ja muutama maustepippuri. Ei muuta kun soppa kypsäksi ja sitten lisäsin peratut lohenpalat, ja vähänaikaa keittelin niin lohisoppa valmis.
Se oli oikein hyvää ja jäi vielä huomiseksikin. Tuli nyt minun tekoohje jota olen käyttänyt Tällaisen sopan teossa. Ehkä joku mauste puuttui, mutta ei oikein sopivaa löytynyt.
Tässä tuo ilma ainakin paranee sinitaivasta yhä enemmän näkyvissä. Ilmakin +21,7 joten kesäiselthän sekin tuntuu.
Ilmianna
Jaa
Sumuisena alkoi päivä, umpipilvisenä jatkui, mutta nyt on aurinko löytynyt. Jotain vaihtelua sentään.
SkillaN pohti päivien jonon menemistä melko yksitoikkoisesti. Tämä ei ole suora lainaus, vaan tulkintani tekstistä. Kyllähän sitä olen tullut miettineeksi, kuinka vähillä töillä ja liikkumisellakin päiväni täyttyy. Ja sitä samaan päivästä toiseen. Olen kuitenkin torjunut sellaiset mietteeni muistelemalla sitä, kuinka usein olin loppuun väsynyt kun työpäivän päätteeksi palauduin kotia. Siihen vaikutti sekin, että remppoja alkoi olla ja myös särkyjä. Aamuisin lähtö tuntui vaikealta, mutta eikun tien päälle. Siinä sitä odotteli, että viikonloppu tulisi avuksi. Ja sitten myöhemmin, että joutaisi päästä pois koko hommista.
Näitä kun muistelen, loppuu turhat haikailut. Hyvä että on näinkin. Eihän nyt tarvitse mitata työtehoja, eikä saavutuksiakaan. Elelee senkun omalla painollaan sopivasti menee.

Suunnilleen samanlainen se lohisoppa on meilläkin, kuten Late ohjeensa kertoi. Eihän se niin nokonnuukaa ole, mitä sekaan pistää. Voihan siihen rojauttaa sekaan vähän kermaa tai voitakin ikäänkuin suurusteeksi. Lohi on kyllä rasvainen kala, menee ilman tehosteitakin. Ahven tai särkisoppaan voinokare tekee ihyvää. Onhan nämä sellaisia henk. koht. tapoja.

Tässäpä tämän kerran. Ilmoittautuminen kuitenkin. Huomiseen...
Ilmianna
Jaa
Päivä meni piloille kun en välttämättömään ulkopuuhaan päässy sateen takia. Rupesin putsaamaan ehkä Suomen sottaisinta sähkölieden kantta.

Sillä grillin puhdistussuihkeella enin lähti. Sitten pata-padalla ja pahimmat tylsän puukon kärjellä.
Naapurin miesi kävi lainaamassa moottorisahaa kun ei saanut omaansa käyntiin. Kehuin sille sadepäivän aikaansaannosta. Parempi kun omani, myönsi.

Meripäivien avaukseen tais sadekin loppua. Meillä vaan sellasta 22 mm verran näkyi sadevesimittarissa.
Koulupojat olivat kaupanedustalla vakavia; kuukauden päästä kesälomaa enää vähän jälellä.
Ilmianna
Jaa
Olen tullut kamalan laiskaksi kirjoittelemaan palstalle. Kyllä aina kuitenkin käyn Kahvipirttiin kurkkaamassa. Vielähän täällä muutama uskollinen käy ja kun tuommoisia pitempiä viestejä aikaan saatte niin ainahan ketjut mittoihinsa kasvavat.
Kesä on jo pitkällä kaunis päivä oli meillä Turussa tänään. Valitsin tänpäiväisen kävelyreittini sellaisesta suunnasta, jossa oli sopivin välimatkoin penkki, siinä istuskelin ja otin aurinkoa ja katselin ohi kulkevia ihmisiä. Ihan T-paidalla pärjäsin, niin oli lämmintä. Keräsin maljakkooni siankärsämöitä kun ei hienompiakaan kukkia matkan varrella ollut.

Sen verran uutta minulle on tapahtunut että uuden tietokoneen/läppärin olen ostanut ja siihen 4G mobiililiittymän. Voi että nopiasti nyt selailu käy, sillä vanha kulki jo kuin täi tervassa.
Käyttöjärjestelmänä on tuo Windows 10, jonka kanssa muistan pirttiläistenkin hikoilleen. Annoin asentaa sen käyttökuntoon. Kovasti näytti erilaiselta kun vanha Windows Vistani, joka oli minulla ollut jo yli kymmenen vuotta.
Kun asensin siihen hakukoneeksi Firefoxin niin jopa alkoi tutulta tuntumaan. Niin on virkeä olo vielä että tuskin uni tulee, otin nimittäin pienet torkut illan suussa. Muistan Skillaninkin menevän aikaisin nukkumaan, näkee jo varmaan uni mansikka ja kaalimaistaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Firebox on hyvä selain. Ei kuulemma silti paras mutta hyvä kuitenkin. Jopa ATK-ammattilainen sanoi käyttävänsä lähes uusinta tulikettua.
Yhdestä kirjaimesta se hakee tutun kohteen - ja sassiin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Late on jo pari päivää sitten halattu, ja tänään syötiin viimeiset mansikkakermakakun mururuset.
Hyvää oli!
TOIVOTTELEN OIKEIN HYVÄÄ YÖTÄ JA KAUNIITA UNIA ,
Eiköhän tässä taas lähiaikoina taas istuskella Kahvipirtin kuistilla veden välkettä ihailemassa ja kahvia mustikkaåiirakan kera nautiskelemassa...
Ilmianna
Jaa
Huomenta jälleen ja nyt jo loppuviikon odotuksiin.
Sitä aina vaan tuota sunnuntaita odottelee, vaikka samaa pyhää on arjetkin.
Eilisen päivää satoi, nyt ei oikein paista, ei sadakaan, meille tänne kyllä hellettä on luvassa ja aurinkoakin.
Yhdeksäntoista tällä hetkellä mittarissa.

Voi että olette viisaita näiden koneiden kanssa, Fireboxsista en tiedä mitään, oikein hävettää, kun en enempää tiedä, kuin että se Windows 10 on tällä hetkellä ja se toimii kohtaisen hyvin.
Microsof aina väliin jotakin tenttaa ja pilvi asioista puhuu, muusta en sitten tiedäkään, ihmettelenkin aina miten olen voinut näinkin kauan selvitä tämän koneen kanssa näillä osaamisilla.
En minäkään paljon koneen kanssa toimi, laskut maksan ja pirtin ja Facebokin kurkkaan.
Silti aikaa menee turhan paljon.

Ynnämuu, puhut asiaa, miksi pitääkään aina olla ja harmitella, kyllä ne työ ajat muistissa on ja se viikonlopun odotus melkein päälimäisenä.
Ihminen (ainakin minä) on sellanen haihattelija, että milloinkaan ei muista olla tyytyväinen siihen olotilaan mikä vallitsee, aina vaan muuta halajaa.
Toisella menee hyvin aina ja kaiken järjen mukaan minullakin, mutta aina muutoksia odottaa, ei kai se enää paremmaksi voi muuttua.

Taitaa suvut pienentyä kaikilla ja hautajaiset melkein ainoita tapaamisia etempänä olevien sukulaisten kanssa.
Ennen käytiin kylässä serkkujenkin luona, nyt tuskin heitä tunteekaan, elämä on muuttunut tämän tieto yhteiskunnan myötä.
En ole laittanut lohikeittooni porkkanoita, en lanttua, pitäisi kokeilla, kermaa kylläkin, siinä on monen mieleinen ruoka tuo lohisoppa, tekipä sen miten vaan.

Voi sentään Hurskainen, et kai hellan pintaa rikki raaputellut, olisiko tarpeen tuo pesu suorittaa useimmin, helpommalla voisi päästä;)
Tässä sitä huomataan, miten hyvä on, että väliin sadepäiviä on, tulee sisätyötkin tehtyä;)

Onko sitä todella tullut niin hitaaksi, että tämä kodin hoito vie koko päivän, aina vaan jotakin tekemistä löytyy.
Olen kyllä yrittänyt korjailla sellaisia tekeleitä jotka jo kauan ovat odottaneet, siis rästi hommia ja joka päivälle olen jonkun urakan valmiiksi saanut.
Pitää joku projekti talvea varten suunnitella, kutominen voisi sellainen olla, mutta kun polvet ei siitä hommasta tykkää.
No eipäs nyt tulevia tauteja sairasteta, eiköhän tuo aika kulu ja miksi pitäisi niin valtavan nopsaan kulua, sehän loppuu ehkä piankin.

Nyt sitten kauppa reissulle ja siinäkin sitä aikaa tärvääntyy, kun ei juoksemaan enää pysty;)
Oikein mukavaa päivää kaikille ja Venlastiinakin, tottahan pian pirttiin taas tullet.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Kodinhoito vie minunkin aikaani niin paljon, että päivät ovat ihan täynnä työtä.
Ostamani uudet pussilakanat, aluslakanat ja tyynynliinat täytyi pestä ennen käyttöä,
tein ohjeen mukaan, sillä ei niiden kemikaalien hengittäminen 8 tunnin ajan / vrk olisi varmaan hyvääkään tehnyt.
Nyt on uudet lakanat ja tyynyliinat, sänkyjen päiväpeite pesty, ja sisällä imuroidut ja tuuletetut patjat.

Aikaa kuluu liiaksi minullakin netissä juttelemassa, ja tietenkin kauppareissut ottavat ison osan päivästä nekin, tänäänkin näin tuttuja ja onhan se hyvä jutella ja kuunnella kesäisiä kokemuksia.

Ennen kun oli vielä perhe kotona, tehtiin kaikki yhdessä, nyt kun yksin on kotiansa hoitamassa, aikaa kuluu moninkertaisesti, varsinkin kun en valmisruokia käytä.

Kylässäkäynteihinkin sitä aikaa menee.

Turhaan ei eläkeläisten kiireistä puhuta!
Hei taas! MM
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Sateista iltapäivää! Toki aamupuoli oli pilvipoutaa. Sain ihan hyvissä oloissa rutiinitoimet tehdä, marketti reissu ja pikaiset suunsoitot siinä ohella. Vielä iltapäivän puolellakin riitti kelejä roskis keikkaan ja pieneen jaloitteluympyrään.

Eipä paljon muuta kehumista olekaan ja näihin "puurtamisiinkin" olen jo tyytyväinen. Ei ole enää Hurskaisen otetta tekemisiin. Voihan se johtua siitäkin, että meikäläisellä on toisensorttiset asumissuhteet, on ulkoistettu asumiseen liittyvät työt ja huolenpito. Saattaahan se olla minun vartalolleni juuri sopivin muoto, vaikka toisaalta loputtomat huoltotyöt voisivat olla pitämässä hyvää virettä yllä.

Olisi kyllä ollut suunniteltua hommaakin, mutta ajatelmieni tasolle se nyykähti. Ei ne asiat kaikkina päivinä onnistu. Ei myöskään tämä viestittely. Parempaa jatkoa teille!
Ilmianna
Jaa
Hei taas Pirttiin. Täällä aina hyvä tunnelma. Kuulumisia minulla ei tietenkään ole. Päivärytmi on vakaa ja hyväksi itselle havaittu.
Ehdin siinä puolenpäivän kieppeillä kömpiä torkuilta tolpille asti. Yleensä vasta merisäiltä ulos säätä katsomaan.
Ihan kelvollinen poutasää. Varjossa 22 astetta. Kun kesä tuli niin myöhässä niin varmaan mahdolliset lakatkin meidän seudun suolla ovat vielä raakoja.

Nyt ei ole aikaakaan mennä suon heinäkuisia tuoksuja mennä haistelemaan. Aina sieltä syömämarjat saa vaikka sadat poimijat sen tietävätkin.
Ei niin kallista marjaa kannata ostaa torikaupastakaan. Kerran ostin 5 litran pänikän Lahjoitin sen täytenä pois lapsiperheelle myöhäsyksyllä.

Jo oli rastas katselemassa punaverukkapensaassa, josko syötävää löytyisi. Harmittaa se isotöinen verkottaminen. Ilman sitä räkätit vievät kaiken.
Ne tulevat aikaisin aamulla isolla sakilla. Hoitavat poimimisen vaivan.
Ilmianna
Jaa
Sateisesta säästä huomenet tänä aamuna, perjantai ja viikonlopun alku, ehkä huomenna jo aurinkoa saadaan, näin on luvattu.
Miten tuo sää tuntuukin tänä kesänä vaihtuvan, ei pitempiä pouta jaksoja ole ollut.
Alisan nimipäivä, kaunis nimi, ei kuitenkaan suosiota ole kovasti saanut, muiden vanhojen nimien uusio käytössä.
Luonto on hyvin alistuneen näköinen, puiden oksat roikkuvan kuin kaikkensa antaneina, ehkä pienoinen tuuli saisi nekin elämään.

Kyllä se niin on, että nämä pienet joka päiväiset kodin hoidot voimat vie, ei sitä enää kannata kovin suuria tekemisiä suunnitella päivän kuluksi.
Miten sitä jaksoikaan ennen tehdä työn ohessa niin mittavasti, hoitaa kodin ja lapset, voimia riitti ilta myöhään.
Nykyään on parasta jakaa töitä monelle päivälle, kun jo puolilta päivin uupumus koittaa.
Mieli on kuin parikymppisellä, mutta tämä keho ei meinaa siinä tahdissa pärjätä, ei muista olla armollinen itselleen hyväksyä se, että ei kahdeksan kymppisen tarvitsekaan jaksaa.
Hyvä on se, että suunnittelua jaksaa tehdä, mutta myös se tulisi uskoa, että voi vaatia lopputuloksen pääsy aikaa.
Joka aamu on armo uus, uskotaan ja tehdään voinnin mukaan.

Minulla on sellainen usko, että ynnmuu tekisi samalla tapaa puuhia kuin Hurskainenkin, jos valinta olisi omakoti talo ollut.
Kerrostalossa nämä puuhastelut niin vähiin jää, mutta jo joka päiväiset lenkkisi osoittaa, että kuntoa sinulla on ja selviäisit puuhistasi.
Valintoja tehdään jokainen ja siihen on tyytyminen, minkä on valinnut se hyvältä tuntukoon ja joka aamu silmät auki saatuaan, ne päivän tavoitteet eteen tulee, milloin missäkin muodossa.
Nämä kymmenet osansa vaatii kaikilta.

Hurskaisella nuo työt ja tekemiset hyvinkin mieleisiä ja voimatkin riittää siihen mitä pitääkin, pikkuhiljaa toden näköisesti kaikki tulee hoidettua.
Sinulle sopiva elämän muoto, et varmaan saisi aikaa kulumaan muulla tapaa.
Tuo sadon saaminen todella vie tarmoa, mutta jos meinaa saada itselleen työnsä tuloksia, on suojauduttava verkoin ja harsoin.
Kai sinulla on sellaiset lintu ystävälliset verkot, että ei linnut niihin juutu.
Siilejäkin on verkkoihin tarttunut, ei maahan asti pitäisi verkkoa laittaa, rakoa sen verran, että siili pääsee turvallisesti taapertaen minne nyt sitten matka viekään.
Et kai sinä lakkasoille kipeine jalkoinesi yritäkkään?

Mitähän sitä minä täksi päiväksi olenkaan suunnitellut,,, en mitään, tuli mieleen, että mitenkähän muori on selvinnyt siitä käden murtumasta, lähetti terveisä ajat sitten, kun soitteli, en muista kerroinko?
No joka tapauksessa oli oikean kätensä rusikoinut ja kirjoittelu ei luonnistanut, jokohan on parempi?
Näin niitä haavereita sattuu ja toisilla luutkin hauraampia kuin toisilla, minä aikoinaan lenkillä käydessä kaaduin monet kerrat, mustelmilla selvisin, nyt voisi käydä huonostikin.
Näyttää siltä, että tuuli on herännyt ja siitä ilahtuneena puun oksat liikettä on saanut, jospa pilvetkin matkoihinsa menee;)
Nautittavaa päivää ja hellikää itseänne , sen olette ja olen minäkin ansainnut, jo ikähyvityksenä;)
Ilmianna
Jaa
Vähän tuulinen, mutta kunnon kesäpäivästä tämäkin meni. Rutiinihommieni lisäksi täytyi hiukan ottaa irti aurinkoisesta päivästäkin.

Skillan epäili, että: "Minulla on sellainen usko, että ynnämuu tekisi samalla tapaa puuhia kuin Hurskainenkin, jos valinta olisi omakoti talo ollut." Paljon mahdollista, jos niin olisi sattunut kääntymään. Ei minun taloudelliset olleet nuorena sellaiset, että olisin voinut valita vapaasti valikoiden mielihalujeni mukaan. Ainahan sitä tuli yritettyä päättää elämänmenostaan huolellisen kaavan mukaan ja tietty varovaisuus siihen liitettynä. En ole katunut päätöksiäni ja turhaahan se olisikin. Ajan käyttö ja suurien riskien välttäminen ollut pohdinnoissani mukana. Eiköhän tuo matkani näille loppukymmenille liene mennyt jotakuinkin mallilleen. Enkä ole eläkeläisenä kaivannut mitään uutta rähmimistä, puolipakollista työsarkaa. Sitä "piristystä"sain tehdä monina vuosina mökilläni, nyt se on ohi. Hyvä jos edes sattuisin tormistautumaan sen verran, että pistäydyisin vielä katsomassa. Tietysti lakkasuokin kiinnostaisi, kyllä sitä sen verran kuntturehtaisi kun autolla tai veneellä suoreunaan pääsee. No niin...saahan sitä vuntsia, toteutus onkin sitten eri asia!

Tämä nyt pyörähti "omiksi jutuiksi." Näin kyllä saattaisi käydä - ja on käynytkin- ihan paikallisessa baarissakin elämän menosta jutustellessani. Aurinkoisen illan jatkoja!
Ilmianna
Jaa
Pirtin emännän kirjoituksesta tuli mieleen siili. Vein keittiöjätettä sellaseen kannella varustettuun kompostiin.
Tutunnäköinen piikkipallo röhnötti valkoherukkapensaan juurella. Katsoin että otus hengitti kun piikit masun kohdalla kohoilivat.
Vaikka läheltä kuljin, niin eipä herännyt uniltaan. Järjestin hänelle yllärin kun kippasin pikkuaskillisen koiranmuonaa; tai olla peräti Cesarmerkkistä.
Pienen peltirasian repäisykansi vaan auki. ja vähän matkan päähän jätin muonan. Yöaktiivisella tuhuttajalla on tarkka nenä.

Touhua riitti väsyksiin asti piharakennuksen kunnostamisessa. Varakkaampi omista olisi purkanut rakennuksen jo aikoja sitten. Varmaan ennen v. 1927 rakennettu kun päärakennuksen yläpohjan sahanpuruista löytyi Hesarista tuo päiväys.
Jos miljoonavoitto päsähtäisi päälle niin rakennuttaisin tälle tontille avaimet käteen sopivankokoisen luksustalon.
Ei ylipramea, että jäisi varaa palkata topakka taloudenhoitaja. Käytäntö on osoittanut että voitot menevät pelientarjoajien tileille.

Kesäinen viikonloppu jälleen alkanut Vietetään se kuka kutenkin!
Ilmianna
Jaa
Huh hei! Sen tuuli vei!
kirjoituseni nimittäin.
Ilmianna
Jaa
Ja painovirhepaholainenkin pisti sormensa peliin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Venlastiina ja Late: te palstauskolliset. Hyyvää yötä ja fiikonloppua.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
Huomenta ja nyt lauantai aamuun, siivous päivään, tänään taas kaikki pölyt matkoihinsa, pyykit koneeseen, jos voimia riittää pulan tekokin mielessä kummittelee.
Tästä lauantaista on muodostunut kaikkien töiden teko päivä, siksi, kun saunaan pääsen illalla ja sen jälkeen nautinto puhdas koti ja kaikki lakkarissa.
Ilma on sellainen ettei oikein tiedä paistaisiko vai sadettako alkaisi, olen nyt varmaan sillä idän rajalla, johon sadetta lupailivat, mutta voipa vielä iloksi muuttua.
Puolta kuuta elämme ja alkaa kääntyä syksyiseen suuntaan, kohta illat viilenee, kosteus lisääntyy ja voipa melkein sanoa, että kesää ei kunnolla tullutkaan.
Syksy voi usein olla kaunis, jospa tänä kesänäkin, joten toivossa elellään.

Ikävää tuo viestien häviäminen, muutaman kerran (aika useinkin) olen sen kokenut minäkin, kun pitkän viestin kadottaa ja uudestaan alkaa, voi siinä joitakin harmin sanoja kertyä.
Paino virheistä viis, hyvin nuo ymmärtää vaikka joku kirjain jää uupumaan.

Onpa kiva, kun Hurskaisella siili ystäviäkin, me veimme joskus mökille, mutta ei sinne kotiutunut, en muista miten se vieminen onnistui, kai laatikkoon se saatiin.
En usko, että yliprameaa tarvitsee rakentaa, löytyy varmaan topakoita talouden hoitajia vaatimattomaankin talouteen, jos todella hakee.
Luopuisiko Hurskainen itsenäisyydestään ja taloudenhoitajan palkkaisi, kannattaisi ehkä miettiä;)

Siihen oli tyydyttävä meidänkin, mihin kynnet kesti, eli pankkilainalla kerrostalo asuntoon, sitten lainaa lisää, auto ja kesämökki, kaikki velvoitteet tuli maksettua ja nyt sitten elelen yksin ja yritän pärjäillä.
Hyvä kerrostalossa on elää, naapurit lähellä, jos heitä kaipaa, mutta jos yksin viihtyy, ei kukaan häiritse.
Luulen että ynnämuulla mieli halaa sinne korpeen, toteuta ajatus, eihän se matka levon kanssa tehden niin raskas ole ja siellä ne lakkasuot odottaa ja muukin maisema luokseen kutsuu.
Termari mukaan ja taukopaikoilla retkeilyn merkeissä ajo sujuu, siitä lähtemisestä se kiinni vaan on.
Omiksi jutuiksi sanoit, mistä sitä muuta keksisikään ja näitähän sitä on mukava lueskella, vaikka usein kertaukseksi minulla menee.
Kiva ja sopiva ajan kulu on lukea ja näin tietää miten kilometrien päässä toisilla menee, on sitä tavallaan tutuiksi tultu, vaikka naamatusten ei ole nähtykään;)

Nyt ilmestyi taivaalle valoilmiö, jota voisi auringoksi , merkki siitäkin, että päivä on jo melko hyvällä alulla ja siivous odottaa.
Touhuillaan nyt mitä touhutaan ja nautitaan saunan iloista, kellä sellainen on tiedossa, onkin jo riittävä hyvän olon tuoja.
Päivän paistetta melko isoon osaan suomea on luvattu ja se on todella mukava homma, joten siitä nauttimaan
Ilmianna
Jaa
Kyllä sitä nukuttiinkin aika hyvin, seikkailimme eilen Keravalla ja Tuusulassa, meillä oli Keravan hautauamaalla hautajaiset, mutta hautuumaa onkin Tuusulan puolella. Onneksi lähdettiin ajoissa liikkeelle, lopulta löysimme paikan ja olimme ajoissa perillä. Joten kysyen kylän löytää.
Eilinen päivä oli kohtuullisen kesäinen ja samanlaiselta tämäkin päivä näyttää.
Tämä päivä kuluu vain kauppareissun merkeissä, huomenna olisi rippijuhlat, ainakin sinne olemme lupautuneet.
Ensiviikolla käydään laprassa kokeissa ja senjälkeen viikonpäästa omalääkärillä kumpikin.
Joten menemistä riittää . Ajankuluksi sitten teen noita kotihommia, joka päivähän niitä on.
Ihmettelen tuota ylläpitoa kun sallii noita pornokuvia pirttiinkin, ehkä taas poistaa, mutta joku sitkeä sissi niitä aina tuo uudestaan, minusta se on rikollista ja poliisin pitäisi asettaa tekijä oikeuteen.
Me saimme terveiset ja hyvänyön toivotukset, vilperin-perikunnalta, kiitos myös terveisistä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Olen yrittänyt laittaa aina ilmoituksen noista massapostitus viesteistä ja aika kiitettävästi niitä on poistettu, koska itse en niitä avaa, vaikka olisikin "miljoona" minulle luvassa. Vaan, eikös joku valittanut, että ylläpito poistaa viestejä ja tämä valittaja ei ollut ehtinyt niitä lukea??

Oli muuten Kahvipirttikin päätynyt arvostelun kohteeksi, taas kerran, että miksi se saa jatkaa ja mitä muuta siinä oli, johon en halunnut puuttua. Ainakin ruuneman on yrittänyt perustaa omaa "pirttiään", tosin eri nimikkeellä ja hänen ainaiset valitukset, kuinka emme osaa kirjoittaa laadukkaasti hänen mielestään ja seuraavaksi pyytää, että haukkukaa minua, niin sekö on sitä laadukasta sitten?

On teillä menevillä menoja ja jaksatte vielä. Miksi minä olen niin saamaton, että vain ajatuksissa on, että huomenna ja kun se huominen koittaa, niin ainahan sitä voi siirtää, kunnes se viimeinen tippa tulee, kuten viime perjantai, niin jopa löytyi mummista puhtia, oli siis se perjantainen ilmaisruoan jakelu, mutta savukkeet oli loppu, joten joka tapauksessa olisi pitänyt lähteä päivällä, niin miksi en myös hakenut ilmaista ruokaa sitä ennen?

Täällä on uskomattoman runsas ruoan tarjonta ja nyt oli ilmestynyt myös uusia hakijoita, onneksi, sillä sääli se on, jos ne sittenkin joudutaan heittämään jätteisiin. Minua ei hävetä hakea sieltä ilmaista ruokaa, koska ainahan olen ollut säästäväinen ja onhan sitten joku ropo annettavaksi noille lapsenlapsille!D

Apropoo, onhan minulla velka vielä maksettava Rikulle, jolle lupasin 10,-€ kympistä ja kiitettävistä maininnoista. Toiselle tein jo automaatti siirron 50,-€/kk, koska hän sai oman pankkikortin ja nyt mukamas saa Rikukin ja he lähtevät Tanskaan 20 pv tätinsä luokse.
..ja nyt lukemaan kirjaa...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kristiina23 kirjoitti:
Olen yrittänyt laittaa aina ilmoituksen noista massapostitus viesteistä ja aika kiitettävästi niitä on poistettu, koska itse en niitä avaa, vaikka olisikin "miljoona" minulle luvassa. Vaan, eikös joku valittanut, että ylläpito poistaa viestejä ja tämä valittaja ei ollut ehtinyt niitä lukea??

Oli muuten Kahvipirttikin päätynyt arvostelun kohteeksi, taas kerran, että miksi se saa jatkaa ja mitä muuta siinä oli, johon en halunnut puuttua. Ainakin ruuneman on yrittänyt perustaa omaa "pirttiään", tosin eri nimikkeellä ja hänen ainaiset valitukset, kuinka emme osaa kirjoittaa laadukkaasti hänen mielestään ja seuraavaksi pyytää, että haukkukaa minua, niin sekö on sitä laadukasta sitten?

On teillä menevillä menoja ja jaksatte vielä. Miksi minä olen niin saamaton, että vain ajatuksissa on, että huomenna ja kun se huominen koittaa, niin ainahan sitä voi siirtää, kunnes se viimeinen tippa tulee, kuten viime perjantai, niin jopa löytyi mummista puhtia, oli siis se perjantainen ilmaisruoan jakelu, mutta savukkeet oli loppu, joten joka tapauksessa olisi pitänyt lähteä päivällä, niin miksi en myös hakenut ilmaista ruokaa sitä ennen?

Täällä on uskomattoman runsas ruoan tarjonta ja nyt oli ilmestynyt myös uusia hakijoita, onneksi, sillä sääli se on, jos ne sittenkin joudutaan heittämään jätteisiin. Minua ei hävetä hakea sieltä ilmaista ruokaa, koska ainahan olen ollut säästäväinen ja onhan sitten joku ropo annettavaksi noille lapsenlapsille!D

Apropoo, onhan minulla velka vielä maksettava Rikulle, jolle lupasin 10,-€ kympistä ja kiitettävistä maininnoista. Toiselle tein jo automaatti siirron 50,-€/kk, koska hän sai oman pankkikortin ja nyt mukamas saa Rikukin ja he lähtevät Tanskaan 20 pv tätinsä luokse.
..ja nyt lukemaan kirjaa...
Haet ilmaista ruokaa ? Etkö ole tullut ajatelleeksi, että joku muu olisi enemmän sen tarpeessa kuin sinä ? Sinunko pitää lastenlastesi ulkomaan matkatkin rahoittaa hakemalla köyhille tarkoitettua ruokaa ? Mistä tiedät ettei myöhemmin ruokaa hakemaan tullut joudu lähtemään tyhjin toimin, kun ahneimmat ja ronskeimmat siellä jonon keulilla ?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
hämmästynyt- kirjoitti:
Haet ilmaista ruokaa ? Etkö ole tullut ajatelleeksi, että joku muu olisi enemmän sen tarpeessa kuin sinä ? Sinunko pitää lastenlastesi ulkomaan matkatkin rahoittaa hakemalla köyhille tarkoitettua ruokaa ? Mistä tiedät ettei myöhemmin ruokaa hakemaan tullut joudu lähtemään tyhjin toimin, kun ahneimmat ja ronskeimmat siellä jonon keulilla ?
Hain viime marraskuussa ruoka-apukassin työttömien kirpparilta. Sanoin että en ota tätä tavakseni, mutta nyt on seuraavaan eläkepäivään vielä 10 päivää.
Laittoivat nimen kirjoihin ja allekirjoituksenkin.

Oli siinä säilykkeitä, näkkileipää makaroneja ja mitä kaikkea. Niistä vehnäjauhoista on kai alettava valmistamaan vaikka vehnäleipää etteivät vanhene.
Kesäprojektini on moniviikkoinen. Ei niin perin raskas, mutta vaarallinen yksintekijälle. Kustannusarvio siinä tuhannen €uron paikkeilla.

Hyvilläni siitä että poutapäiviäkin riittää. Nurmenajot ja lehtiaidan leikkauksetkin siinä välissä.
Tuttumies letkauttelikin jo iltapäivällä; mitä iisakinkirkolle kuuluu. Kässäsin piikin... sitä roomaakaan päivässä rakennettu, kuittasin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Iltakahville pistäydyn, vielä kupillisen kait voi juoda ilman yöunen katoa. Jano kun tuppaa tulemaan tuon graavisuolatun jälkeen. Oli niin kiva tapaaminen iltapäivällä, kun "kollega" hienosti sanottuna näytti Koala luonnoksia, joista neuvotteli kiinalaisten kanssa.

Tosi hyvin oli tehtyjä, höh, kiinalaiset vaativat että koalan pään on oltava suoraan katsojaa päin, eikä sivuuttain!
Sääli, koska sulava kokonaisuus särkyy valmiiksi tyylitellyissä luonnoksissa.
Rahoitus peruuntuu, jos ei muutosta saa aikaan, joten,...
joimme hyvät wiinerikahvit, ja olin hiljaa onnellinen, etten koskaan ole tarvinnut alistaa päätösvaltaani teolliseen näkemykseen.
Tietysti mainostoimisto alalla joutuu taipumaan moniin ei miellyttäviin muutoksiin, mutta tulea ja kuuntelijaa tarvitsi tekijä hetkeksi ☺️

Sanoin tietenkin hieman ajattelemattomasti, ei'hän sinun ole pakko tehdä jos et halua,tai hyväksy ehtoja? Ei vastannut!

Jos taloudellisesti on pakko, sittehän tekee,....,o därmed basta, ja sillä siisti.
Ilmianna
Jaa
Hurskainen jaksaa toivoa:" Jos miljoonavoitto päsähtäisi päälle niin rakennuttaisin tälle tontille avaimet käteen sopivankokoisen luksustalon." Ei ole" kun" vaan vaatimattomasti "jos."
Minulle ei miljoonavoittoja päsähdä. Kyllä joskus vuosikymmeniä sitten lottosin ja veikkasin, mutta lopetin. Pelasin aikoinaan jätkäsakissa sököäkin. Siinä ei miljoonia liikkkunut, mutta jotkut kyllä parinviikon tilinsä pelasivat. Jäin sökössä ehkä omilleni ja lopetin. Tutui oudolta, että jätkät palkkarahojaan kortilla jakoivat. Markettien pajatsoissa olen voitolla. Parikymmentä vuotta sitten pistin yllytyksestä markan, kaksi tuli. Silloin sanoin että siitä voitosta en luovu. Sanani olen pitänyt.

s-s kertomukseen, kaipa se tilaustyön teettäjä ja maksaja ehtojakin voi sanella, varsinkin mainostoimiston teettämissä tai välittämissä töissä. En tietenkään tunne hyvin näitä käytäntöjä.

Tänään oli juhlapäivä. Tulin juuri tätä kirjoittamista ennen saunasta ja hyökkäsin koneelleni "ilmoittautumistani" tekemään. Toki päivälläkin olisi ollut mahdollista, mutta se vain jäi. Nyt on sopivan ramaseva olo laiskistua rennoksi illan viettooni.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Ynnä muulle vain käytännöstä. Tuo mainosalan ihminen on valjastanut luovan kykynsä kaupallisuuden palvelukseen, joka tietenkin katsoo lähes pelkästään yleisön (ostajan) houkuttamiseen.

Siinä joutuu tekijä antautumaan heidän mieltymyksilleen, joka ottaa joskus lujille 🤣
Hesan Wanhan Kauppahallin heinälatolautojen päällä joimme jättikupit kahvia wiinereineen, joten unohtui nuo kiinalaiset koalan kasvattajat. Ne haaveilee massatuotantoa koalamukeista, (niinkuin oli muumimukit), nyt kun juuri tuottavat muutaman Koalakarhun Suomeen.
Äh ja puh!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Terveiset vaan saunasta minultakin, raukea ja onnellinen olen, kaikki suunnitelmani sain tehtyä ja kohta köllähdän puhtaaseen ja raikkaaseen vuoteeseen.
Ilmianna
Jaa
Päivää jälleen.
Täällä näkyy taas roikkuvan ikivanha kirjoituksen jälki-ilmiö, ja paikallinen painovirhepaholaisen peukalokin on ollut osallisena sähläämässä.
Väkisinkin tulee mieleen, että läppärini alkaa olla aikansa elänyt ja ehkä minä itsekin...
En vain malta pitää näppejäni erossa näppäimistä.

Käyn mielelläni lukemassa Kahvipirtin vieraskirjaa, ja sitten tulee taas into naputella. Tässä vaiheessa se tapahtuu oikean käden etu- ja keskisormella. Nimetön, pikkusormi ja jopa peukalokin osallistuvat omatoimisesti sähläämään minkä tahansa kirjaimen sieltä sun täältä.
Kun sitten joutuu jatkuvasti korjaamaan virheitä, kuluu aikaa tuplaten entiseen verrattuna,
Ilmeisesti syynä palapeliin ja väitteeseen etten olisi kirjautunut on juuri liian pitkä aika alun ja lopun välillä.

Sitä en ota syykseni, että kirjautumiseni ilmaantuu esiin sieltäkin, miossä en ole yrittänytkaan kirjoittaa.
Nyt on kysymyksessä juuri sellainen "kirjautuminen"
Aion nyt katsoa mitä tapahtuu, kunlähetän tämän pitemmittä jorinoitta.

Hyvää jatkoa ja kirjoittakaa uutterasti, että minulle riittää lukemista!
Ilmianna
Jaa
TÄSSÄ SITÄ SOTKUA TAAS ON!
AUTTAKAA, HYVÄT VIISAAMMAT, MITEN SIITÄ PÄÄSEE EROON!!!!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Jos sotku on pöksyissäs, mene arvoisa tyyppi ulos jonnee paikkaan josa voit huuhtoa pahimmat sotat poikkeen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Apina huone ---missä elämä?
Ilmianna
Jaa

Ilmianna
Jaa
Kaunista sunnuntai päivän alkua, luvassa on aurinkoa melkein koko maahan, siitä iloitkaamme.
Taivas on niin kauniin sininen, että ei millään uskoisi, että huomiseksi sade tulisi, eipä anneta sen häiritä;)

Niinhän se näkyy olevan, että arvostelua saamme, vaikka ei suuremmin aihetta annetakkaan, mutta onhan siihen jo totuttu.
Myös nuo ikävän vastenmieliset viestit joudumme ohittamaan, soisi kuitenkin ylläpidon poistoja tekevän.
Sotkuja tuntuu olevan, en vaan oikein päässyt jyvälle, mistä oli kyse.?
Elämää on hyvä apina viestin kirjoittaja, onko sinulla?

Onhan se hyvä ettei ruokaa ainakaan hukkaan heitetä, itse en ole koskaan mitään ilmaista ruokaa saanut,, en kyllä hakenutkaan, toivoisi, että tarjontaa olisi sitä tarvitseville.
Auttamista olen yrittänyt tehdä pienissä määrin minä myös, ei sitä pyyntö lappua luukusta tule, että en pieniä roposia ole laittanut, meneekö sitten oikeisiin kohteisiin, ei ole minun murheeni, hyvässä uskossa toimin.
Olen kuullut, että työttömien ruokailussa käy paljon sellaista väkeä, joilla ei varsinaista puutetta ole, mutta ei kuulemma kysellä pankkitiliä.
Minuakin on kehotettu sinne ruokailuun, mutta en ole tuntenut sen puutteessa olevani ja perinnöksi en säästä mitään, jää mitä on ja se riittää.
Lapsillani onnekseni on kaikilla toimeentuloa sen verran, että ei minun enää tarvitse heitä ajatella.
Tulihan sitä autettua alkuun pääsyyn ja varmasti jos hätä tulee, niin yritän tietysti olla apuna sen minkä kykenen.

Olisitpa lähempänä Hurskainen, tarjoaisin keittolautasen jos tiukka eteen tulisi , apua on haettava, jos sitä tarvitsee, vaikka tavaksi tulisikin, on sitä verojakin maksettu.
Kaveria ei jätetä, se henki ei saisi unohtua.

Kotitöihin se pitkälti menee päivät meillä eläkeläisillä, hyvä jos niistä selvitään, apuakin saa jos tarvitsee.
Tilaajan ehdoilla kaiketi sitä kauppaa käydään, harmi tietysti jos taiteilija ei saa näkemyksiään esille haluamallaan tavalla.
Tuo ihmettely ynnämuulta on aiheellinen, peli harrastus on saanut mittavat suhteet, minä yksi peluri muiden mukana.
Puolustan itseäni, ei paljon muita paheita, joku sitä pitää minullakin olla ja kun omillani selviän, laskut maksan, en tee velkaa pelien tähden, kaikki ok.
Lotosta en voita koskaan, mutta jo mieheni eläessä rivit tehtiin ja niitä olen sinnikkäästi mukana pitänyt.
Joskus (harvoin) tulee ajatus, että voisi ne rahat muuhunkin käyttää, mutta kun tarvetta ole, tai halua haalia mitään uutta, niin näin sitten on.
Järkeä ei tässäkään ole, mutta onkos monessa muussakaan;)

Nyt tuli turinaa, mutta Venlastiina pyysi luettavaa, tässäpä tätä, jos jaksat kiinnostua;)
Tulkaa nyt toisetkin Venlastiinan lukutoiveita täyttämään, mutta viestejä on tulta sinulatakin.
Oikein ihanaa, nautittavaa ja rentouttavaa aurinkoista sunnuntai päivää ihan jokaiselle.
Ilmianna
Jaa
PÄEVEE !!!!!

Kyllä on tuo vasen käs sitte tyhmä(;

Oekee käs ku on paketissa;('
Putosin yks yö sängystän ja ranne murtu.
Ens torstaina suan kae kipsin poes.

En nyt tämän enemppee jaksa.
Voekeeha hyvin.
näkyillää...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Paranemisia sinulle muori777.
Saako ne sinun ranteesi kuntoon, koska olen kuullut, että vaikeita on parantaa, samoin kuin olkapää vammat. Itselläni meni jotkut nivelsiteet olkapäästä ja ehdoton leikkaustarve olisi ollut, mutta olosuhteiden pakosta se jäi ja jäi ja koska asia pitkittyi, niin en mennyt. Nyt en tiedä enää kumpi olkapää on kipeämpi, jos yöllä nykyn kyljelläni jommankumman olkapään varassa, mutta mielestäni toimivat riittävästi minun tarpeisiin.

No, olihan palstalla taas tutun oloinen "aamunavaus", kuinka emme osaa kirjoittaa ja täälläkin vain höpisemme omista tekemisistä? Mistä sitten? Ainakin minä olen(vaikka luen lehdet) sivuuttanut hienosti valtakunnan uutisista tulevat ongelmat, koska en voi niihin vaikuttaa mitenkään, niin miksi kävisin niitä refermoimaan, tai ainakaan parantamaan?

Ei paljon mieltäni ylentänyt , kun tulin katsomaan Kahvipirttiin, niin eikös ollut moitteita, että haen ilmaista ruokaa jonkun köyhän nenän edestä ja maksan lapseni lasten matkoja, joita en suinkaan maksa? Täti maksaa. Minä maksan lupaamani rahan heidän kouluarvosanoista.

Meillä on vain ylitarjontaa tuolla ilmaisjakelussa, jota toivonkin, että toisetkin sen huomaisi ja tulisi hakemaan. Todellakin sain naudan sisäfilettä, jonka tietenkin pilasin paistaesani sen liian alhaisella lämmöllä, mutta on toinen, jonka vienkin "mestarikokille", tyttärelleni, koska on mukamas sitä pyykin silitystä ja heillä on tehokas ilmastointi, kun minun asunnossa alkaa olla sauna lämmin.

Palatakseni tuohon ilmaisjakeluun, joka koskee vain paikkakuntalaisia ja täällä ei ilmeisesti ole niitä "köyhiä", mutta kunnallisen työpajan tiloissa se toimii, ja siellä tarjotaan ilmeisesti ruokailu näille työssä oleville? No, olkoon, koska en tiedä vielä talon tapoja. Ainakin siellä on isot pakastimet näille ylimäärä ruoille, joita voi hakea myöhemminkin, mutta vain paikkakuntalaiset.

Uskomaton on kuitenkin tavaravalikoima sisäfileestä alkaen. On pakastettua Lohta, sian- ja naudan pihvejä ja leikkeitä, einestuotteita, mieletön määrä maitotuotteita, kahvia, makeita kaiken sorttista aina leivoksiin saakka.

Leipää on aina, kaiken sorttista aivan liikaa, mutta karjalanpiirakat ovat joskus hakusessa!

Minä en todellakaan tunne, että veisin köyhän edestä ruoan, vaan tunnen, että ruoka ei mene biojätteisiin, johon se sitten varppina meneekin.

Joten anteeksi vain mielipiteestäsi, joka uskot, että köyhän edestä ruokani hankin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Taisipa olla tämän sulakauden paras kesäinen päivä ainakin täällä. Täytyihän sitä erikoisuutta hyödyntää. Kuusijärvihän se on meikäläisen lähin erämaa", jylhän maaston notkelmassa välkkyy järvi. Oli siellä kansaa kesäkelistä naatiskelemassa.

Mustikat olivat varjoissa vielä pieniä ja vaaleita, aurinkoisemissa paikoissa alkoivat jo sinertää. Saihan niistä kovasti valikoiden otettua maisteltavaksi. Ei vielä kannata ämpärin kanssa metsään mennä marjastamaan.

Eilen kirjoitin pelaamisesta. Ehkä siitä tuli sellainenkin kuva, että moralisoin ja kohotin itseni erikoiseksi selviytyjäksi. Onhan se niinkin jotta tyytyväinen olen itseeni, että lopetin kaikki pelit ihan harkintani jälkeen. En kuitenkaan näe siinä mörköjä, jos pelaileekin kohtuuden puitteissa. Se on myös totta, että on peliriippuvaisia, joilta saattaa mennä ne ainoatkin leipärahat. Tunnen heitäkin. Oli mm. eräs vanha tuttu, joka lainasi melkein joka viikko, usein se oli parikymppiä. Vaikka en kytännyt, näin että peleihinhän nekin upposivat. Kyllä hän maksoi takaisin, ei minulla siitä valittamista ole.
Se hänen käytäntönsä oli, että hän ilmoitti maksupaikan ja kellonajan. Koetinhan hypätä hänen aikataulussaan ja sovittaa omien menojeni mukaan tapaamiset. Se ei aina onnistunut. Viimein sain sanotuksi, että en enää lainaa, sille ei näy loppua tulevan, eihän ne rahat lainaamalla lisäänny. Mököttelihän mies muutaman kuukauden, mutta nyt tervehitään ja muutama sanakin vaihdetaan. Joskus näen hänet pelikoneilla, ehkä
nyt harvemmin. en mene häneltä pelaamisia kyselemään.

Kiitos s-s selvityksestä, joka koski mainostyön tekemistä. Varmaan on vaikea sitoutua vastoin tahtoaan muutoksiin. On kai se ollut ennenkin riesa taiteilijoille ja vastapainona toimeentulo. Eiköhän turhamainen varakas muotokuvan tilaaja liene puuttunut useinkin taiteilijan näkemykseen ja vaatinut kaunistuksia. Joitain sellaisia tapauksia olen lukenut.

Tämä päivä jatkuu aurinkoisena, roskat täytyy käydä heittämässä ja samalla voin vielä iatuskella ulkonakin.
Ilmianna
Jaa
Hyvin on tyhjä, mutta ei sinänsä apaattinen olo melkein 80 ikäisen gubben työpäivän jälkeen. Jälkeäkin tuli enemmän mitä uskoin.
Yleensäkin kovan työpäivän jälkee saa olla sekä tyytyväinen että naatti yhtäaikaa. Käyn suihkussa vasta ennen maatamenoa. Se antaa hyvän unen.
Ilmianna
Jaa
Huomenta uuden viikon alkuun, pilviä taivaalle keräilee, iltapäiväksi sadetta jo lupaili.
Johan tuohon reilu vuorokausi kaunista ehtikin olla, nyt jo sadetta kaipaa;)
Pitäisi ehtiä ennen sadetta torilla pistäytyä, mansikan hintoja kyselemässä ja jotakin kukka tarvettakin tuli, kun samettikukat nuukahtivat.
Omista siemenistä ne laitoin ja hyvään kukkaan sain, nyt joku vaiva ilmaantui ja tuhosi tavallaan hyvin sitkeän kukan.
Tätä se on viljelijän homma, huomasin muuten Faceboogissa miten Late esitteli jo syötäviä tomaatteja omasta takaa, onnittelut, minulla aivan raakoja vielä.

Voi harmi tuota muorin vaivaa, ne luutumiset saattavat olla hankalia, tuo ikä siihenkin vaikuttaa.
Kiva että jaksoit viestin laittaa, vähän jo hätäilin, jospa kerralla nyt kuntoon ranteesi tulisi.

En minä kokenut miksikään tuota" moralisointiasi" ynnämuu, jokainen meistä tapamme ja taitomme tiedämme ja niistä vastuussa olemme.
Viisautta se on, jos näitä peli hommia laistaa, olen minäkin kuullut, että talonsakin on pelannut ja suuriakin omaisuuksia.
Pienillä panoksilla aikaani joskus kulutan ja kirjanpito seuraa;)
Ehkä usko siihen, että pelaamalla rikastuu on mennyt, onnea tarvitaan ja joillakin sitäkin on.
Olen joskus ajatellut mitä sitä tekisikään isoilla voitoilla, elämä hyvin pienestä nykyään hyvän mielen antaa, jos ei sitten Hurskaisen tapaa ökytaloja rupeaisi rakennuttamaan.
Bisnes ei ole minun taitoihini kuuluvaa, huolta se vaan aikaan saisi.

Noinhan se pitää ollakin, tyytyväinen mieli, vaikka uupumus palkkana, tehty kuitenkin on ja voi keskittyä seuraavaan hommaan.
Hurskaisella niitä töitä tuntuu riittävän, mutta vierivät kivet ei sammaloidu, voimia vaan jatkoonkin.

Eri paikkakunnilla on tuo ruuan jakelu eri tasolla ja ehkä ruuan laatu ja riittävyyskin eroaa tosistaan.
Minulla on sellainen mielikuva, että kauppiaiden ylijäämistä tarjonta pääasiassa on, joku taho niistä valmistaa ruokaa koulun tiloissa ja sitä voi halvalla käydä syömässä.
Minun kadulla on Vapaakirkon kuiva muonan tarjontaa, jonot on kuulemma pitkät, en tiedä onko joka viikko, en ole sattunut koskaan paikalle, vaikka muutaman korttelin päässä jakelu tapahtuu.
Hyvä että tämäkin toiminta pelaa ja apua näin annetaan.
Tuo Ruunemanin kauna pirttiä kohtaan on jatkuvaa, onko se keskustelua, jos hän arvostelee henkilöön menevää, vihjailevaa ainakin, samaa jauhamista se on väittelyä paremmin, kuin keskustelua.
En pidä sitäkään hyvänä, että hän yrittää sanella kuka ja minkälaisin viestein tänne saisi kirjoittaa, oppinut vai tyhmä.
Tuntemattomia ollaan, varmaan aika harva taustojamme tietää, jos rajattaisi näillä perustein keskustelut, voisi aika pieneksi (köyhäksikin) jäädä anti.
Ainahan virkeämpää on lukea erilaisia viestejä ja myös hyvin erilaisten ihmisten eloa ja oloa, viisaudet saamme tietoon mediasta.
Ruunemanin vaatimaa keskustelua tuskin saadaan aikaan, ennen kuin karsitaan tämä "tavan "väki pois ja jäljelle jäävät oppineet sitten keskustelevat.
Laiska töitään luettelee sanonta, ehkä siksi koetaan, kun näistä oman elämän jaksamisista kertoilee, mutta onko se joltakin pois, voi aivan hyvin jättää väliin.
Senora Lyylin kirjoituksiin vertailu ontuu pahasti, siihen en pyri ja samaa mieltä kanssasi ruune, en pysty, hänen kertomansa oli elävää elämästä viestivää.
Tulipa nyt pohdintaa, ehkä ei tarpeellista, mutta jotenkin tuntui siihen olevan tarvetta.

Nyt torille ja tämän arjen elämään, mukavaa päivää teille jokaiselle.
Ilmianna
Jaa
Pikku pentuna kuulin, kun äiti ja isä päivittelivät jotain setää, joka oli "juonut talonsa".
Tulin kysymään heiltä, "miten".
Kyllä he siitä juomisesta sitten puhuivat, ettei se vettä ollut eikä maitoa.
Kouluaikana meillä oli raittiuskilpairjoitukset vuosittain, arvatkaas kuka pärjäsi hyvin!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
sen raittiusvihkon lukemiseen niin hyvin tuli siitä, että joku menetti juomalla kodin,
niin tajusi ettei ainakan paljoa voi juoda sellaista ainetta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
POSTILUUKKU KOLAHTI.
Taas tuli sylin täydeltä mainoksia.
Muuta ei juuri tulekaan. Kaukana ovat ne ajat, jolloin taskurahat kuluivat postimerkkeihin, ja vastineeksi tuli kirjekavereilta viikoittain mieluisaa postia, johon tuli kiire vastata. Sitten tuli kännykkäaika, ja kirjoittelut puolin ja toisin vähenivät kunnes loppuivat kokonaan,

Nyt on jo muutaman vuoden ollut sellaisten viestien aika, että niin suvusta kuin ystävistä muuttaa manan majoille juuri niitä ihmisiä, jotka monin tavoin olivat olleet yhteyksien pidon tärkeimmästä päästä. Rakkaimmista luokkatovereistani on elossa kolme, ja äitini puoleisesta serkussarjasta taidan itse olla viimeinen.
Mutta mukavalta tuntuu, kun joskus tulee vastaan lapsuuden leikkitoveri tai kouluajoilta joku,
josta vuosiin ei ole edes kuullut mitään. Siinä tulee vähän samanlainen olo kuin silloin, kun kesken sataisen harmaan päivän keskellä alkaa aurinko pilkahtaa.

Tänään muuten on juuri sellainen harmaa päivä, vettä tihkuu hiljalleen..,
Eipä olisi eilen uskonut, että niin paahteisen päivän jälkeen tulee näin viileän kosteaa.
Mutta toivossa on hyvä elää, väitetään jo lapamadonmkin sanoneen. Eletään siis toivossa, että kesä tekee uuden yrityksen ja tulee montya niin ihanaa päivää kuin eilen oli.
Olimme rippijuhlissa, ja suurin osa vieraista nautiskeli kahvit ja muut tarjoilut pihalla luonnon keskellä.
Ilmianna
Jaa
kuka peijakas tuotakin kiusaa tekee. ei kai iän kaiken tarvitse samaa katsella.
miten se poistetaan?
Ilmianna
Jaa
Ei tässä mitään vastattavaa ole. Totean vain, että vika lienee minun läppärissäni. Kävin naputtelemassa kämppäkaverini tietokonetta, eikä siellä sama sillä tavoin toistu kuin minun koneellani.
Nyt huomasin, että jo oli omatkin ylimääräiset (tai alimääräämättömät) nikkini likimain kadonneet. Hyvä juttu! Kunhan nuorempi aikamiespoika taas joskus poikkeaa, osaan selittää eron omassa ja tuossa toisessa laitteessa.
Ilmianna
Jaa

Ilmianna
Jaa
Erinomaisesti sääennusteet pitivät täällä kutinsa. Sen mukaan onnistuneesti toimin. Marketissa täytyi käydä aamusta, niin tein. Klo 11. alkoi sade tismalleen ennusteen mukaan. Sateen loppu ennutettiin klo 15.00 . Varauduin silloin roskiskeikalle ja kuivin nahoin selvisin. On se helppoa kun osaa! Nyt paistelee aurinkokin.

SkillaN käsittelee Ruunemannin opastusta. Aivan oikein, näin siitä Ruunen tuutista tulee ohjeita ja naljailuakin. Väliin karkaa mielestäni tökeröstikin opastusta. Kyllähän sitä tarkalla sihdillä puutteita löytää, niin minun kuin joidenkin muidenkin tavoista ja taidoista kirjoitella. Näillä eväillä sitä on vain yritettävä jatkella. Opetuskin alkaa upota entistä huonommin. Enpä tuota itse tiedä, onko vikanani vahuuden tuoma jääräpäisyys vai opetuksen tason aliarviointi. Persana kun sekin maisterin tutkinto jäi suorittamatta. Uimataitoni ja pelastuskyvyt, sun muut temput olisin ilmeisesti läpäissyt.

`Peesisko` kertoi vähitellen syystä tai toisesta kadonneista laajasta joukosta sukulaisia ja tuttavia. Näin se käy näissä ijissä. Olen ollut aika huono nuorempana sen seurapiirin vaalija. Serkun tasoiset sukulaiset ovat unohtuneet melkein kaikki sivuun. Heitä on kyllä paljon, luultavasti myös elossakin. Sedät ja tädit ovat kuolleet jo aikapäiviä sitten.

Minun sulkupolveni levisi kuin varpusparvi ympäri suomalaista maisemaa. Syntymäpaikkakuntani on rajusti huventunut asukkaista. Näin sukulaiset kuin muutkin kaverit. Sekin on osaltaan syy huonoon yhteydenpitoon. Olihan se joskus lentävä lause: "suku on pahin!" Joskus se on täysin tottakin, vaikka en sitä itseeni sovellakaan. En kaikilta osin.

Hyvää aurinkoisen illan jatkoa!
Ilmianna
Jaa
Oli, he vanhempani melkoisia taiteilijoita. Nuorena parina he perustivat sellaisen luonnon huvimajan pihamaan laidalle, pikkuaidan viereen.
Siihen oli istutettu puita laajaan rinkiin. Tuomia, koiran heisipuita ja pihlajia. Alkukesästä siellä kävi hyönteisten pöhinä kun puut kukkivat.
Sen ajan mukaan elävässä huvimajassa pidettiin pyhäkouluakin.

Tuli vaan mieleen jälleen kerran nuo lapsuuden kodin maisemat. Kela kai jo pyörii takaperin. Nyt heinäkuukin kääntynyt niukasti loppupuolelleen.
Ilmianna
Jaa
Ehtoota ehtoota ystäväiset pirtissä!

Kylläpä nyt on taas kaunista ja aurinkoista! Mutta on kyllä tullut vettäkin,vähäisen ukkoskuuron mukana. Eilinen päivä oli meilläkin oikein mainio,lämmintä n.20 astetta, mutta tuuli kävi pohjoisesta. Ihan hyvä oli istuskella tuossa sireenipuskan kupeella. Naapuripihoillakin kuului olevan väkeä, me olimme aivan piilossa heiltä. Jossain vaiheessa tuli niin kuuma että oli pakko tulla sissälle. Kyllähän sitä nuorena jaksoi olla vaikka tuntitolkulla auringossa, vaan eipä enää.

Viime torstaina "piipahdimme" Kaustisella, ihan päiväseltään. matkaa on suuntaansa yli 300 km. Ainut iso-veljeni on siellä ja sydän on aika huonossa kunnossa. Kuskiksi saimme mieheni miniän, ei siitä olisi muuten tullut mitään, noin pitkästä matkasta. Meillä kummallakin on voimassa oleva ajokortti, vaan ei tule kuuloonkaan tämmöisessä tapauksessa. Siellähän oli parhaillaan menossa kansanmusiikkifestivaali, vaan eipä ollut aikaa osallistua. Aikoinaan olen viipynyt siellä useinkin koko viikon. Olen ollut tiskaamassa yhdessä ravintolassa ja tiskien jälkeen piti vielä ennättää yötansseihin. Olihan siellä hauskaakin. Siellähän oli nyt 50-vuotisjuhlafestivaalit, arvatkaapa, tekikö mieli mennä festivaalialueelle?

Taivas kirkastuu yöksi, ainakin näyttää semmoiselle. Tuossa puutarhan puolella muutama tunti sitten lenteli muutama lokki, ei toki ensimmäistä kertaa. Tuossa meidän ja naapurin rajalla, heidän maallaan, on valtavan korkeita Terijoen salavia.Ja kun tästä katson, lehdet heiluvat tosi kauniisti tuulessa. Hiljenee varmaan yöksi. Kohtahan tästä on lähdettävä iltapesulle ja vaakatasoon, murusen viekkuseen. Mukavaa alkanutta viikkoa ja jaksellaan kirjoitella!!! paulamaria
Ilmianna
Jaa
Tämän päivän tekemiset olisi äkkiä kerrottu, siksi katse kääntyykin tulossa olevaan ja lisäksi menneisyyteenkin.
Kotkasta ovat vanhat isot Tall Ships Races purjelaivat lähteneet kohti Turkua. Taas on Aurajoen rannat täynnä ihmisiä, on ne laivat niin komioita katseltavia.
Tulee mieleen aika yli 70 vuotta sitten, kun olimme veljeni kanssa tulossa isän jahdilla halkolastissa.
Siihen aikaan vielä turkulaiset polttivat halkoja. Me olimme isän mukana kun hän yksin lastasi koko jahdin täyteen halkoja saaresta Merimaskun takaa. Jahti ankkuroitiin rantaan ja vahvaa lankkua pitkin isä kärräsi ne halot jahdin ruumaan. Myös täkki oli täynnä niin että jahti ui tosi syvään, vain vähän jäi laitaa vedenpinnan yläpuolelle.
Me veljen kanssa soudettin pienelle karille tarkoituksena hakea vesilintujen munia, mutta tiirat ajoivat meidät pois. Kyllähä isä meille lihasoppaa keitti kajuutan kaminassa.
Olimme siellä yötä ja aamun sarastaessa lähdimme kohti Turkua. Siinä näimme vielä hirvenkin uimassa saaresta toiseen, sarvipäinen oli.
Turun Aurajokeen suuntasimme. Voi kuinka pieneltä jahtimme tuntui ajettaessa niitten valtamerilaivojen vieritse lastinpurkupaikkaa kohti. Meinasi niskat nyrjähtää kun ylös katsoimme.
Halot oli laivaan lastattu ja sitten ne lossattiin laiturille lähelle Wärtsilän telakkarantaa.
Kävimmepä mekin siinä työmaaravintolassa syömässä lihapullia ja perunoita. Parturiinkin isä minut ja veljeni vei. Vieläkin se pitkä puutalo on siinä rannalla, jossa se parturi oli. Hienosti leikkasi minun polkkatukkani ja otsatukkani. Minun tukkani oli tumma ja tuuhea, veljellä taas luonnonkihara vaalea tukka, jota ei enää tänä päivänä päässään kasva.
Kummalliselta tuntuu kun tänä päivänä noilla seuduilla liikun, sillä vuosien saatossa niin paljon olen muuallakin asunut.
Hyvää yötä, nähdään ja kuullaan mitä huominen meille tuo tullessaan.
Ilmianna
Jaa

Ilmianna
Jaa
Huomenta kauniiseen auringon paisteeseen, tuuli käy pohjoisesta, viileäksi sään vetää.
Satoi se meilläkin eilen illalla ja ehkä sadetta tulee tänäänkin, vaikka taivas aivan kirkas, näin on luvattu ja uskoa pitää;)
Aamukahvilla katselin miestä joka odotti ilmeisesti hakijaa ja sitä vaan ei kuulunut, kännykkää räpläili ja en malttanut sitten seurata miten siinä kävi, ainakin kaksikymmentä minuuttia sitä hommaa katsoin, kaksi mukillista kahvia siinä kului minultakin;)
Hehku ohjelmassa eilen kehottivat tuijottamaan ja minä niin tein, en mitään hyötyä huomannut.
Miten lie miehen lopulta käynyt, että kaikkea sitä joutava touhuaa, kuten nyt minäkin, en edes miestä tunnistanut.

Katleija muisteloihin eksyi, niin se monesti käy, minä vaan niin pieniä pätkiä muistan, että en voisi muistelmiakaan kirjoittaa.
Oli se elämä niin toisenlaista lapsuudessa, että ei enää meinaa uskoa itsekkään, unen näöksi voisi kuvitella, miten sitten nuorien on vaikea todeksi uskoa meidän lapsuutta.
Sinulla muisti pelaa Katleija ja hyvin kuvasit sen hetkisen halkojen kuljetuksen.

Pitkä on kylä matka Paulamarian porukalla, en oikein osaa paikallistaa Kaustista mutta lieneekö väliäkään, en sinne aio mennä, vaikka olisihan siellä näkemistä ja kuulemista.
Laiska kun olen en viitsi edes googlettaa;)
Reheviksi ne vanhat omakoti tontit kasvavat, jos ei väliin metsurin hommia tee, mutta hyvähän se on, kun saa katseilta piilossa olla ja vaikka vähin vaattein kulkea, kenenkään silmää häiritsemättä.
Kesä on nyt valmis kaikilta osin, kasvu vaan pari viikkoa myöhässä, ei heinäkuun lopun aikaan marjasato vielä lopu.
Mansikan pääsatokin vasta ensi viikolla.
Kalliiksi tulee mansikan hinta olemaan, eilen neljäkymmentä euroa laatikollisesta pyytivät, siis viidestä kilosta.
Muistelen että muutama vuosi sitten viisitoista euroa oli hinta, unen näköäkö tuokin.

Terasseja ja kaikenlaisia katoksia ja patioita ne tekee tämänkin päivän asujat, toinen toistaan upeampia, kyllä siinä minunkin mökkini ympäristöineen hyvin vaatimattomaksi jäisi.
Silloin siellä eläessä ja asuissa oli hienoa, kun sähköhellan sai, no olihan se sähköllä toimiva grillikin ja hyvä olikin.
Sillä letut ja muutkin syötävät hyvin onnistui.
Nyt ei ole grilliä ei mökkiäkään ja tyydyttävä on, mutta onhan ihana parveke, siellä voi nautiskella elostaan ja mukavaa sekin on;)
Mitäpä sitä murehtii entisiä, kun ei ole voimia niitä pitää ja hoitaa.

Peesisko muisteli koulutovereitaan, kyllä minullakin melkein kaikki muistissa on, vaikka yhteyksiä ei ole paljonkaan.
Kyllä siinä muistot virkistyisi, kun jonkun kanssa yhteyksiä lämmittelisi.

Raittiuskilpakirjoitukset on muistissa ja taisin jonkin palkinnon minäkin saada ja eipä vaikea ole arvata tuota kysymystä, kuka voiton vei, MummeliMiiahan sen voiton nappasi.
Onhan se alkoholi yksi syy väärin käytettynä moneen murheeseen, ilmankin voi aivan hyvin elää.
Nyt on tullut muodiksi viiniä joka aterialla nauttia, en tiedä kuinka sillä on vaikutusta houkutuksiin muunkin alkoholin käyttöön, itse joskus seurassa muiden mukana lasin otan.
onnekseni siihen ei himoa ole.

Kyllä ne serkut on melkein unohtuneet minulta myös, sisaren ja veljen lapsiinkin yhteydet typistyy suurempiin juhliin ja niitä harvoin on, kun suku kovasti pieni.
Mieheni suvusta vain sisarensa perheineen on yhteydessä minuun.
Kai se vielä harvenemassa on, kun itse ei liikkumaan pääse.
Pitänee sanoa, että hyvä kun nämä tietokoneet ja kännykät apuna voi joitakin yhteyksiä yllä pitää, vaikka harminsa näissäkin.

Sitkeä kaveri tuo Kalevi on, mutta kaipa ylläpito huolehtii, luulisi että saavat selville mistä lähtevät nämä viestit ja kieltoon laittavat.
Tuuli näkyy melko voimakkaana riehuvan, pitänee ulos uskaltaa, ei tätä painoa nurin saa, vaikka myrskyksi yltyisi;)
Kauppaan on mentävä, muisteloiden päivää tänäänkin, muun elämän kuluksi toivotan.
Ilmianna
Jaa
SE KATOSI TAAS! Kirjoitukseni nimittäin. Ajattelin kiukustuneen käyttää muuta kuin rekisteröityä nimimerkkiäni. Valitsin Jeevelin, joka olikin varattu! Mahtaako nytkään kelvata.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Näkyy tuo kelvanneen, mitä sitä kertomaan kiukuissasi enää, eihän esille tulossasi ole muuta kuin näppäryytesi näyttöä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Pitäisiköhän tuo rekattu nikkini poistaa?
Roikkuuko jollakulla toisellakin kirjautumisen jälkeen nikki aina, aina vain?
Entä mistä johtuvat tiedotukset: Käytä muuta kuin rekisteröityä j.n,e. Kun sitten valitsen minkä tahansa nimimerkin, se on mukamas aina varattu!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Koskahan tuo ruutujenklikkaushölmöily oikein loppuu? Jos et robotin valitsemia kohteita kaikkia löydä, robo suuttuu ja vaihtaa aihetta.
Jotainhan ne kuitenkin tilalle keksivät. Menevät vanhoille ehkä vaan vaikeammiksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
Vaihteleva päivä on ollut tänään, sataa, paistaa ja väliin pilvisenä jököttää. Onhan se vaihtelukin jotakin.

Tämä "Kalevi", josta SkillaNkin mainitsi, näyttää olevan" alansa ammattilainen." Pornofilmiä ja treffejä mainostavaa linkkia sataa yhtenään. Näkyyhän ylläpito poistelevan, mutta niitä riittää. Tänä aamuna kolmen maissa oli lähettänyt n. 50 linkkiä - yhdellä haulla se selvisi. Eiköhän se siitä, tuskinpa tuo hörhö maailmaa mullistaa.

Tuossa edellä kirjoittanut ihmettelee mistä johtuu tiedotukset:" Käytä muuta kuin rekisteröityä..." Mitäs tuossa, siinä tarjotaan vain vaihtoehto. Paljon on varmasti sanoja varattu, tietokone muistaa. Käytän aina rekattua, jos se ei onnistu, ilmoitan ken on jutun väsännyt. Ei ole tarvettani puskista huudella, vaikka ei sekään mitään haittaisi.

Muisteloista tulee mieleeni yksi lapsuudesta asti tuttu kaveri. Monilla savotoilla paiskittiin töitä kimpassa, käytiin iltamissa ja monissa vapaa-ajanpuuhissa. Sitten hän alkoi muuttua, hänelle tuli halu näyttää tappelujen kautta mahtiaan. Olihan hän kieltämättä riski kaveri, mutta keinot olivat härskejä. Hän alkoi suunnitelmallisesti härnätä ja näykkiä heikompiaan, joita sitten sai pieksettyä ikäänkuin pisteiden keruuna. Tulihan meille keskinäistä erimielisyyttä ja hyvä etten joutunut hakatuksi. Siihen se pitkäaikainen kaveruutemme päättyi. Eipä siitä kauan mennyt, kun hän oli "käsitellyt" yhtä ryyppykaveriaan niin, että vainaja tuli. Ja tuli pitkä linnareissu. Eikä hän siitä kunnolla tointunut, eikä pitkää ikää tullut.

Sitä olen miettinyt ja ajatellut miksi näin kävi. Enpä muuta tiedä, kuin että oli alkanut kaveerata kylän kuulujen tappelupukarien kanssa, joita väljästi voi rinnastaa Skineihin myös "saavutusten" puolesta. Ei tämä epäonnen kaverini tyhmä ollut, mutta ei koskaan ehtinut "aikuistuakaan." Kaikeksihan meitä riittää, näitä ei aina ymmärräkään. Jonkun jäljenhän naapuritkin mieleen jättää, hyvän tai huonon.

Kyllähän nyt aurinko kirkkaasti paistaa, oikein silmiäni kirvelee. Hyvä näinkin!
Ilmianna
Jaa
Peltikaton alla kuulee kun ropina käy. Äsken oli reilumpi sadekuuro. Oikein ukkostikin päivällä.
Ei ollut enää varaa odottaa ruohon kuivumista kun oli päässyt niin pitkälle. Makita leikkuri, 190 cc koneella jaksoi sakeimmat kohdat juur ja juur leikata.

Onneksi tontti vain 950 neliömetriä. Sähkötrimmerillä viimeistelen joskus.
Että sitä muutamanlaista voi sattua.
Lukitsen fillarin kaupan pihassa. Avaimen aina siihen Marlboro kaulalaukun pieneen etutaskuun.
Avain kyllä tallessa, mutta oliko vika vai oliko jotain vierasta sinne työnnetty. Pyörä piti raahata kotiin. Onneksi eiollut pitkä matka.
(kallistuin ilkivallan puolelle)

Hain pienen rälläkän ja katkaisin kelvottoman kun ei rasvauskaan auttanut.

Luulisi ensimmäisten sieniä jo nousevan poimittavaksi lähipäivinä. Ensin niitä näkee nurmikoilla. Lehmäntatti yks näitä aikaisia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Ilta-auringon loiste valaisee taas kuin täysi päivä vielä, vaikka 21.00 jo kello käykin.

Vilkkaan päivän jälkeen on raukea olo, ja aionkin katsella kaikessa rauhassa Liv kanavalta romanttisen komedian. Pala taivasta taisi filmin nimi olla, ja se sopii pirtaani nyt juuri 🙂

Ostamani mansikkarasian otan pikkupöydälle napsiakseni muutaman, ai jaa iltalääkekin pitää ottaa ennen asettumista.
🎦
Lapsista pari viettää lomaa saaressa, soman kuvan tuoreesta saunasta lähetti tyttöni, nätti,... sinertävä ja raikas isoine ikkunoineen olikin. Taitaa näköala saunassakin olla vetonaula.

Mukavaa illanviettoa toivotan 🎦
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
sini-sirkku kirjoitti:
Ilta-auringon loiste valaisee taas kuin täysi päivä vielä, vaikka 21.00 jo kello käykin.

Vilkkaan päivän jälkeen on raukea olo, ja aionkin katsella kaikessa rauhassa Liv kanavalta romanttisen komedian. Pala taivasta taisi filmin nimi olla, ja se sopii pirtaani nyt juuri 🙂

Ostamani mansikkarasian otan pikkupöydälle napsiakseni muutaman, ai jaa iltalääkekin pitää ottaa ennen asettumista.
🎦
Lapsista pari viettää lomaa saaressa, soman kuvan tuoreesta saunasta lähetti tyttöni, nätti,... sinertävä ja raikas isoine ikkunoineen olikin. Taitaa näköala saunassakin olla vetonaula.

Mukavaa illanviettoa toivotan 🎦
Auringo paistaa ja kukat kukkii.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
Lehmäntatteja emme koskaan ottaneet paitsi kouluretkellä joskus parhaita kerätttiin ruuaksi laitettavaksi. Haapasieniä, kankassieniä ja haaparouskuja otettiin.
Meillä kotona kivitattejakaan emme osanneet hyödyntää. Sieniä suolattiin talven varalle. Sienisalaattia niistä tehtiin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Ilmianna
Jaa
Huomenta sateisen näköiseen ja näkyy jo sadetta tulevankin, välillä aurinko ilmestyy, lämmittää, sietääkin vain kaksitoista astetta mittarissa.
Outo kesä, mutta eipä muuksi muuta, ukkosista varottavat, mutta vilä ei yhtään ukonilmaa ole korviini kantautunut.
Koneeni teki päivityksen ja kaksi tuntia se kesti aukaisun jälkeen, en tiedä taisi jotain uuttakin tulla.
Ainainen uuden oppiminen tahtoo rassata, mutta eipä auta, yritän saada nämä tavanomaiset toiminnot pelaamaan.

Noista kirjautumisista usein harmia ja siksi pidänkin nikkini aina päällä, joskus kone on vaatinut tai hylännyt jostakin syystä kirjatiun nikin ja sitten on ollut vaikeuksia löytyä kelpaava nikki.
Aina on pitänyt joku merkki lisätä, että sai kelpaamaan.
Tuo kirjoitusten kohdistuminen oikealle henkilölle olisi myös hyvä, usein tulee väärin käsityksiä kenelle kyseinen viesti on tarkoitettu.
Ennen vanhaan oli se oksapuu ja siitä sai osoitetuksi viestin haluamalleen kirjoittajalle, olen pyydellyt sitä takaisin, ei käy, olisi kaiketi liian selvää viestit laittaa.

Noista sienistä, naimisiin mentyäni opin enemmän sieniä käyttämään, kun mieheni niitä itselleen laittoi, maistoin ja ihastuin.
Herkkutatti, jos sen pienenä maasta saa, on herkkua, mutta madotkin siitä tykkää.
Punikkitatti on kova, mutta kun antaa kauemmin hautua, on sekin hyvä syötävä, tateista en sitten muuta ole ottanutkaan.
Lampaankääpä myös helppo ja herkullinen, mutta siihenkin mato pian sen vanhetessa tulee, helposti kerää sappikääpää se on kitkerä, ei hyvä syötävä.
Väristä erottaa oranssi neste on lampaankääpää ja keltainen sappikääpä.
Kaupan herkkusienet myös herkkua.

Minäkin katsoin, Pala taivasta ja surullinen loppu oli, vaikka muuten hauska ja pirteä.
Noin kun osaisi suhtautua sairauksiinkin ja elää täysillä.

On se tuo ilkeyksien teko nyt saanut vallan, kuten Hurskainen epäili kohdallaan, kuuntelin eilen radiosta miten Kuopiossa särjetty kaksitoista koulun ikkunaa ja sotattu seiniä, yksi ikkuna maksaa noin 300 euroa, ei ihan pieni maksettava, toivottavasti syyllinen löytyy.
Hurskaisella noita vaikeuksia vaan eteen tulee milloin missäkin muodossa, harmillista.

Seuran vaikutus on monen elämän saanut pois raiteiltaan, ainakin heikolla itsetunnolla olevan saa pian ja vähällä vaivalla mukaan kaikkeen ikävään.
Miten sitä itsetuntoa sitten nostaa, onkin jo kysymys, mihin ei helppoa vastausta taida löytyä.
Kotoahan ne ensimmäiset oman arvon tunteet synnytellään, mutta hyväkin kotikasvatus voi olla epäonnistunutta, jos houkutukset ja idolit muualta löytyy.
Varmasti kysymys merkkinä on monet vanhemmat ja muut kasvattajat, alan oppiakin saaneet epäonnistumisen kokevat.
Tässä sitä vielä näinkin vanhana yrittää tätä elämisen taitoa opetella, miten sitten pystyykään neuvoja jakamaan, kun oppisi hyväksymään toisenlaiset ihmiset ja antamaan sitä arvoa mitä jokainen tarvitsee.
Tuo toisenlaisuuden hyväksyminen vaatii kanttia ja aika on muuttuvaa, tulee kaikenlaista uutta mihin ei oikein sopeudu.
Jospa oppisi olemaan neuvoja jakamatta joka tilanteessa, kun toisin menee mikä mielestä olisi oikein, olisi otettava huomioon ajan muuttuminen ja sen tuomat ilmiöt.
Joka aika tekee omat virheensä, harmi vaan että aina niistä tahtoo kärsiä syyttömät.
Luulisi uupuvan tuo massa postittajan, kun kukaan ei jaksa viestejään avata.

Tuuli puita tuivertaa, ja pilviä seilaa, voipa olla sateinen päivä, mutta kyllä se lämmin vielä tulee, elokuusta on jossakin povattu lämmintä, saa sitten nähdä.
Mustikoita jo jossakin näin kerättynä, kai se alkaa kohta se marjastus aika, kykeneekö metsään se on sitten kysymys, no jos pellon tapainen löytyy, missä paljon marjoja täynnä olevia mättäitä, niin ehkä onnistuu:)
Sitäpä odottelemaan ja päivän tuhoamiseen, heippa!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Lisääntyvä höperöinti vaikeuttaa monin tavoin arkipäivässä elämistä. Raahasin polkupyörän kotiin asvalttia vasten raastamalla.
Sen oikea avain löyti tänään housuntaskusta, Niinpä tietysti. Ehdin leikata vankan runkolukon rälläkällä.
Ostin uuden kympillä. Se pitää vielä asentaa paikalleen.

Oli tässäkin päivässä satamattomiakin hetkiä. Oikein autolla lähdin liikenteeseen kun käymäpaikkoja oli monia.
Paremminkin ajan olisi voinut käyttää, mutta pitää sitä välillä lorvaillakin, ettei loppuelämä pelkää työsuoritusta olisi.

Ihan noin se ei mennyt. Auto käynnistyi hienosti kun sen katoksesta ulos ajoin. Ajattelin ottaa kertyneet rojut mukaan ilman pakoputkisaastutusta.
Sitten menovehje ei enää käynnistytkään.
Hähä hähä. Kerrankin olin varautunut. Otin takapenkin jalkatilasta uuden akun. Kyllä "riisipussi" pomppasikin käymään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Heipparallaa!
Sade taisi lakata.
Saapa nähdä mitä tämä läppäri tekee...
Korjausmies kävi toteamassa, että vikaa on.

Terveiset kaikille!
Ilmianna
Jaa
Kiitos vaan rallatusterveisistä, minäkin soitin kiittäen Sipoon korven kantareilleistä, jotka tänään vasta paistoin. Voita, sipulisilppua ja sienet sekaan, hieman suolaa, siinähän se! On ne ensimmäiset puhtaat sienet ihan herkkua, tällä kertaa vain leivälle suoraan

Nuo Californian kävijöiden kaikenlaisilla tuliaisilla, onkin sadepäivä kulunut, kaikkea uutuuksia maistellessa😀 Lapsetkin kun on saaressa, ei voi teehetkiäkään nyt järjestää pöytä koreana.

Pikkupurkkeja erilaisia marmelaadia oli iltapäiväkahvin kanssa näkkärikokeiluna, mutta Wisky &
Orange vei niistä voiton. Juustotkin sopii hyvin noiden monien marmeladien kanssa.

Eihän sitä tule itselleen ostettua tuollaisia usein, pidän selkeistä raaka-aineista, joista valmistan kotoista ruokaa, joitakin keittoja ja uuniruokia kyllä muunnellen oman makuni mukaan.
Ulkona en tänään ole käväissytkään, lukuhetki iltapäivällä Loirin Pyhien hetkien parissa riitti,...

Elämän Puu
ensimmäinen säe

Katso ennen kuin virrat virrattiin
ja olentoja luotiin
yksinkertainen valo täytti kaiken
ei ollut tyhjyyttä
vain valoa
ei alkua ei loppua
vain yksinkertainen valo ikuinen
Ilmianna
Jaa
Heipparallaa! viestiin lähettäjälle: läppärihän näkyy olen valmiina toteuttamaan käyttäjänsä toiveita. Liekö läppärin viat parantuneet)).

Niinpä näyttää sadekin lakanneen, mutta kovasti tummia pilviä muhkuilee. Ei suurta haittaa, ulkotyöni - jos niitä voi työksi nimitellä - olen tehnyt. Sisähommailua hissukseen suorittelen. Esim. tätä tuherrustani.

Juu...kyllä sitä vanhuutta ja vanhenemistä joutuu opettelemaan ihan luonnonlakien seurauksena. Hitto kun siihen ei ole henk.koht. kokemusta. Jos nyt onkin nähnyt esimerkkejä, niin niitäkin on kovin montaa sorttia. Johonkin voi yhdistää itseäänkin silleen löysänlaisesti, vaikkapa varoittavana esimerkkinä. Aika monikin on nähnyt läheltä, kuinka oikein terhakasta, terävästä kaverista alkaa iän tuomat muutokset. Alkuun ne ovat lähes hoksaamattomia, peittelykin onnistuu pitkälle, tulee vaihe jossa asianomainen ei tajua tilannettaan ... mitäpä minä näistä. Luonnonlakien mukaan tuskin olen enää pätevä muistelemaan edes vanhoja havaintojani. Sen ainakin muistan, että puolta nuorempana kuuntelin yhdeksättäkymppiä käyvien juttuja hyvin varauksin. Ei ne aina olleet tästä maailmasta.
Miksipä se tilanne olisi muuttunut, ellei nyt ala pitämään itseään merkillisenä poikkeusyksilönä. Tottahan sellaisiakin on, tai annetaan tasoitusta ikälisänä. Toivon että kukaan ei pahastu tästä turinastani, vaan mieluummin myhäilee että näkeehän tuon ...höperöimään alkaa...pitkällekin....niin joillekin käy...he,hee.

Halvimmat mansikat näyttää olevan n.26 e/ 5kg laatikko. Se alkaa olla normaali hinnoissa. Emme ostaneet, täällä lähikaupoissa on hinta hieman enemmän. Muutoinkin ei tule paljon mansikoita käytettyä, Metsämarjoja kyllä menee runsaasti. Saapa nähdä minkä verran niitä saa itse metsästä nypittyä.

Ei se kirjoittamani aikaan ehtinyt sateeksi pistää. Joskus kun selkänsä hetkeksi ikkunalle kääntää, niin ilamat kääntyy samassa ajassa. Jatkoja teille!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Huomasitteko tämän, tämä pyydettiin jakamaan:
Tässä mustikoista puhutaan ekinokokin yhteydessä, se hiukan huolestuttaa.
Evira tosin toppuuttelee:

---
"Elin­tar­vi­ke­vi­ras­to: Ekinokokki-loinen ei rajoita luon­non­mar­jo­jen käyttöä

JAA

POHJOIS-SUOMI 12.7.2001 15:31 ARKISTOSTT
Luonnonmarjojen käyttöä ei ole syytä rajoittaa Suomessa. Elintarvikeviraston mukaan luonnonmarjoja voi poimia ja käyttää entiseen tapaan. Viraston mukaan Pohjois-Suomessa tavatun ekinokokki-loisen aiheuttama riski ihmiselle luonnonmarjojen välityksellä on todennäköisesti hyvin pieni.
Heisimatoihin kuuluvaa Echinococcus granulosus-loista on todettu lähinnä itärajan tuntumassa olevista poroista ja susista. Loinen leviää tartunnan saaneen lihansyöjäeläimen, kuten koiran ja suden ulosteiden mukana luontoon. Näin se voi saastuttaa esimerkiksi luonnonmarjoja. Loinen voi tarttua ihmiseen.

"Toistaiseksi meillä on tietoa varsin vähän, ja loisen ihmiselle aiheuttamaa sairastumisriskiä on sen vuoksi vaikea arvioida", sanoo elintarvikeylitarkastaja Maija Hatakka Elintarvikevirastosta.

Loisen esiintyminen luonnossa keskittyy pienelle alueelle Pohjois-Suomessa. Loista on löydetty alueen poroista yksittäistapauksina lihantarkastuksen yhteydessä.

"Eläinlääkintä- ja elintarviketutkimuslaitos Eela jatkaa kartoittavaa tutkimusta loisesta ja laatii tieteellisen riskinarvioinnin. Sen perusteella harkitsemme mahdollisia riskihallintatoimenpiteitä", Hatakka sanoo.

Ihmisillä ei ole tavattu Suomessa saatua Echinococcus granulosus-tartuntaa kahteenkymmeneen vuoteen. Ekinokokki-loisen kantajia ovat sudet, koirat ja mahdollisesti ketut. Väli-isäntiä ovat mm. porot, hirvet ja metsäpeurat sekä ihminen.

Kantajalle loinen ei aiheuta oireita. Tartunnan saaneelle väli-isännälle ekinokokki voi sen sijaan tuottaa rakkuloita sisäelimiin.

Väli-isäntä saattaa saada tartunnan esimerkiksi marjoista, sienistä tai jäkälästä, joissa on kantajan ulosteiden mukana tulleita heisimadon munia.

Echinococcus granulosus-loinen on helposti hoidettavissa. Granulosus-loista huomattavasti vaarallisempi ihmiselle on Keski-Euroopassa esiintyvä Echinococcus multilocularis -loinen. Sitä ei ole todettu Suomessa.

Tärkeimpiä toimenpiteitä Suomessa esiintyneen loisen kiertokulun katkaisemiseksi ovat porojen teurasjätteiden hävittäminen niin, etteivät koirat ja luonnoneläimet pääse niitä syömään sekä poronhoitoalueen koirien lääkitseminen heisimatoihin tehoavalla matolääkkeellä."
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Juu juu, pieni on riski, pitkään rimsuun nähden, marjat pakkaseen ehcinococcineen ja sillä siisti!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Läppärit ovat tätä päivää sanoi velimies. Melkein sen käyttö heillä laskujen makseluun jääkin.
Itse ostin ensimmäisen kannettavan v.2006. Sen nopeus taisi olla 1 megatavu. Jouduin paljon pyytämään tiekkarin käytössä apua.
He sanoivat että osta pöytäkone ja sille kunnollinen työpöytä. Ostin huijarilta surkean pöytäkoneen, pois heitettävän raakin.
Sitten nörtti tilasi netistä hyvän pöytäkoneen ja laittoi sen käyttökuntoon . Nopeus 8 jotain gigaa. Hyvä konstailematon kone.
Ilmianna
Jaa
Kyllä näyttää tuo naisten viikoo pitävän kutinsa, satanut on tänäänkin samoin ainakin eilen. no koko kesähän se ollut samanlaista useimmin satanut, kesäpäiviä hyvin vähän mutta on kuitenkin ollut.
Eipä ole oikein ollut mitään puhuttavaa, tai paremminsanottuna mitään asiaa.
Toisaalta onkin tarkoitus ilmaista, että hengissä ollaan.
Niin eilen kävimme laprassa, ottivat verta putkeen ja ensi tiistaina menemme kumpikin omalääkärille peräkanaa.
Tuleehan samalla se vuositarkastus käytyä, no eihän sitä koskaan tiedä mitä löytyy.
Tänään se nuorimmainen kävi tarkistamassa koneemme ainakin nyt pitäisi olla kunnossa, toisaalta minun koneeni oli aivan kunnossa.
Tuo vanheneminen on varmaa, me jokainen elämme vain päivän kerrallaan, huomaamme kuinka kaverimme ja sisaremme ja veljemme joutuvat luopumaan elämästään näin mellekin käynyt. Minullakin ollut monta veljeä ja sisariakin, nyt minä ja yksi sisar jäljellä. samoin kaverillanikin lienee enäää yksi serkku jäljellä. Tietysti niitä nuorempia sukulaisia ja jälkeläisiä on onneksi useitakin.
Minulla on ollut hyvä tuuri minä olen ollut tuon polittisen "urani" ansiosta tekemisissä muidenkin puolueiden ihmisten kanssa, ja minulla on todella hyviä ystäviä monesta puolueesta, tosin sekin joukko on harventunut, ikä tekee tehtävänsä.
Tämänpäivän tehtävät lienee tehty, ehkä tärkein, jäljellä kun pistää silmät kiinni ja yrittää sada unenpäästa kiinni.
2
Ilmianna
Jaa
Ehtoota pirttiläiset!

Mansikka-asiaa vaan pikkuisen. Olen jo niin poikki, etten jaksa paljoa. Saimme tänään kotiin tuotuina Pälkäneeltä Niitty-Seppälän mansikoita, ihan mahottoman maukkaita ja hyvälaatuisia, Hinta oli 35 euroa 5 kilon laatikko. Soitin tilan isännälle ja kiittelin hyvistä mansikoista. Ei kuulema kovin useinkaan tule moista puhelua. No nyt tuli. Osan aion huomenna keittää hillosokerin kanssa , tarviihan sitä mansikkahilloa vaikka mihin. Silmissä vilisee vielä mansikoita, lähden tästä vaakatasoon. Hyviä unia ja enkelin kuvia! paulamaria
Ilmianna
Jaa

Ilmianna
Jaa
Huomenta, kauniilta näyttää näin aamulla, mitä tuoneen päivä tullessaan, viileää on, yksitoista astetta mittarissa.
Teen lähtöä katsastamaan maalla olevaa kohdetta, miten siellä on metsämansikka kehittynyt, olihan kukkia paljon saattaa vaikka marjamaitoon asti löytyä.
Vanha mansikka penkkikin on, oli sielläkin paljon marjoja tulossa, onko kypsiä jo, vai onko ehtineet kadota muiden suihin.
Kolme päivää siellä viihdyn, parveke kasvini jo sitten vettä huutaa.

Kallis on Paulamarin mansikka laatikko, täällä kertoivat jo litra hinnan pudonneen neljään euroon, onhan se laatikoittainkin halventunut.
Ensi viikolla minun pitää myös marjoja laittaa, miniä lupasi tuoda heidän lähellä olevalta viljelykseltä, aina parempia kun ei tarvitse torilta ostaa.

Tuo vuositarkastus minullakin syys puolella, kai vähän perusteellisempi, kun tuo kahdeksas vuosi kymmen täyttyy.
Kuulemma käyvät myös kotona katsomassa, millä mallilla elämä on.

Nämä koneet on vaikeampi juttu, minä tilasin tabletin ja tulin siihen tulokseen, että en vielä vaihda, hankaluuksia olisi tullut sen myötä, tuo älypuhelin antanut jo niistä tarpeeksi tietoa.
Läppäri on hyvä ja jos kuljettamaan joutuu ei kovin painava ole ja mokkulan kanssa toimii.
En viitsi mukana kuljettaa, ehtii tätä kirjoittelua tässä oman pöydän ääressä tehdä.
Jatkuvasti sotkevat mummon päätä, houkuttavat vaikka mitä tuohon puhelimeenkin lataamaan, vielä en ole muuta kuin tunnus luvut pankkiin siihen ottanut.
Tabletilla ei tulostuskaan olisi onnistunut.

Kaikenlaisia uhkia sitä maailmalta kuuluu, kohta ei kai uskalla mitään syödä ja kuitenkin elinehto tuo ruokailu on.
Hyvähän se on että tutkitaan ja tiedotetaan, mutta joskus tuntuu että tieto tuskaa lisää.
Ehkä kuitenkin marjat täällä kotimaassa voimme huoletta kerätä, noista ulkomailta tulleita hieman kyseenalaiseksi luokitan.

Ynnämuu pohdit sitä, että miten sitä osaakaan vanheta, kun ei ole mallia siihen hommaan;)
Älä ole moksiskaan, kyllä se onnistuu, kun huomaat joka aamu kankeampana herääväsi, hyvällä alulla jo olet.
Tosissaan puhuen, viimeinen vuosi on omaa kuntoani heikentänyt, ja viisi vuotta sitten olisin tansseihin lähtenyt, nyt ei houkuta.
Tätä vauhtia kun pitää ja elin päiviä riittää,,, hirvittää ajatellakaan.
Ei noista puheistasi pahastua voi, totuus on karua.

Sini-sirkku herkuttelee milloin milläkin tapaa, kantarelli kyllä minun herkkuihin myös kuuluu, lorautan vähän kermaa noiden sini-sirkun mainitsemien aineiden lisäksi.

Hurskainen painii unohtelun ja lukkojen rikkomisen kanssa, voi sentään, onneksi kerrankin hyvä mieli tuli, kun auto kiltisti käyntiin lähti.
Vaikeudet on voittamista varten, jaksa vaan yrittää, lopussa se kiitos aina odottaa.

Nyt kiittelen rallattavaa Venlastiinaa ja onnea myös koneen kuntoon saamisesta, kirjoitelkaa nyt korjatuilla koneilla, asiaa aina löytyy.
Jos nyt ei niin asiaakaan, höpöttelyä kumminkin.
Mukavaa viikon vaihdetta, kyllä se aurinko jossakin paistaa.
Ilmianna
Jaa
Päivää! Semmosta sekalaista, sadetta ja poutaa ainakin nyt. SkillaNkin on lähtenyt `mualle` katselemaan marjoja ja maisemia. Mikäs sen parempaa. Ja kehoitus meille kirjoitteluun, eikä kovia laatuvaatimuksiakaan: " Jos nyt ei asiakaan, höpöttelyä kumminkin." Näillä ehdoilla passaa lasetella!

Eilen satuin kuulemaan tuoreeltaan uutisen, että Oulussa tyhjennettiin äkkiä jalkapallon pelikenttä ja katsomot 7min. ennen ottelun loppua. Oli tullut kaupugin puhelimeen parikin soittoa, joissa oli esitetty pommiuhkaus. Jotenkin se uutinen kuivui, en ole tarkemaa tietoa nähnyt, enkä kullut. Pommi ei jysähtänyt. Kaipa niitä uhkaussoittajia haetaan. Täytyy myöntää, että eka kuulemalta uutinen hätkäytti, että joko ne täälläkin! Seurasin ko. asiasta IS- lehden keskustelua. Pari henkilöä pohti rauskauttavana ottelun keskeyttämistä syystä, että kuinka käy vedon lyöjien? Oliko uhkauksen syynä se, että joiden rahapeliveto oli menossa pieleen? Näin ne pommiuhkauksen seuraukset yllättävästi laajenevat.

Tässä sitä höpöttelyäni. Päiväni on mennyt mallilleen, ei mitää mainitsemisen arvoista.
Täytyy väliin vahtia tv-täkin tulee uutiset ja myöhemmin dekkari. Jatkoja teille!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Vasta pääsin rentoutumaan työpöydän ääreen, iltapäivän kun taas huitelin monen kerroksen kaupoissa. Ikinä en olisi uskonut Made in Denmark sateensuojan koteloineen irtoavan 4,00 € nättikin vielä lisäksi. Eipä harmita jos hukkuu taas, niinkin on muutama mennyt elon aikana, toisten iloksi junaan, bussiin tai kahvilaan. 🐸

Pari pikkuista mustekalaa keitin mausteliemessä, ja friteerasin jauhotettuna voissa, samalla paistoin punakampelat ja sysäsin uuniin, missä tuliset broilerinkoivet jo muhivat.🥘

Taas pääsee vain potunkeittämisellä ja salaateilla yli viikonlopun, maanantaina onkin jo kanakeitto broilerinsiipien tähteistä tiedossa.
Täytyypä katsella ympärilleen, jos löytyisi tuollainen ruuan jakelupaikka kuin Kristiinalla, vaikka tykkään kyllä vielä hellan äärellä kokata, ja maustaa raaka-aineet tuoreeltaan.
Kahvia kaadan mukiini, ja voi' Laten juhlissa en nurkkakaappia muistanut edes, niin valkoviiniä puolikkaaseen lasiin kaadan nyt, ja sloolaan kaikille mukaville palstalaisille, heippa 🌺🍹🙂🎉🌸
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
sini-sirkku kirjoitti:
Vasta pääsin rentoutumaan työpöydän ääreen, iltapäivän kun taas huitelin monen kerroksen kaupoissa. Ikinä en olisi uskonut Made in Denmark sateensuojan koteloineen irtoavan 4,00 € nättikin vielä lisäksi. Eipä harmita jos hukkuu taas, niinkin on muutama mennyt elon aikana, toisten iloksi junaan, bussiin tai kahvilaan. 🐸

Pari pikkuista mustekalaa keitin mausteliemessä, ja friteerasin jauhotettuna voissa, samalla paistoin punakampelat ja sysäsin uuniin, missä tuliset broilerinkoivet jo muhivat.🥘

Taas pääsee vain potunkeittämisellä ja salaateilla yli viikonlopun, maanantaina onkin jo kanakeitto broilerinsiipien tähteistä tiedossa.
Täytyypä katsella ympärilleen, jos löytyisi tuollainen ruuan jakelupaikka kuin Kristiinalla, vaikka tykkään kyllä vielä hellan äärellä kokata, ja maustaa raaka-aineet tuoreeltaan.
Kahvia kaadan mukiini, ja voi' Laten juhlissa en nurkkakaappia muistanut edes, niin valkoviiniä puolikkaaseen lasiin kaadan nyt, ja sloolaan kaikille mukaville palstalaisille, heippa 🌺🍹🙂🎉🌸
Mustekalaa keitit ja friteerasit voissa ? Syötkö ne imukupit ja lonkerotkin ? Eikö se punakampela ole parempi syödä tuoreltaan, mikrossako lämmität viikonloppuna ? Varmasti on kuivaa kun kampela on ensin paistettu ja sitten sysätty uuniin ja lopuksi lämmität. Ei tuo kokkaus nyt oikein minua vakuuta. Mutta ompahan erilaista kuin tavallisella rahvaalla. menee se päivä noinkin kun etsii mustekalan lonkeroita hienoilla kalatiskeillä. Voithan sinäkin saada köyhien avustukseen tarkoitetusta ruuan jakelusta, onhan eläkemummoilla aikaa jonotella. Ilmankos ruokajonot on pitkät, kun hienostofrouvat niissä jonottaa . säästyyhän siinä jokunen euro varmasti hintavien mustekalojen ja punakampelan ostoon.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
voihan.lonkero kirjoitti:
Mustekalaa keitit ja friteerasit voissa ? Syötkö ne imukupit ja lonkerotkin ? Eikö se punakampela ole parempi syödä tuoreltaan, mikrossako lämmität viikonloppuna ? Varmasti on kuivaa kun kampela on ensin paistettu ja sitten sysätty uuniin ja lopuksi lämmität. Ei tuo kokkaus nyt oikein minua vakuuta. Mutta ompahan erilaista kuin tavallisella rahvaalla. menee se päivä noinkin kun etsii mustekalan lonkeroita hienoilla kalatiskeillä. Voithan sinäkin saada köyhien avustukseen tarkoitetusta ruuan jakelusta, onhan eläkemummoilla aikaa jonotella. Ilmankos ruokajonot on pitkät, kun hienostofrouvat niissä jonottaa . säästyyhän siinä jokunen euro varmasti hintavien mustekalojen ja punakampelan ostoon.
Voi voi, kampelahan on niin rasvainen kala, ja taitavuus valmistaessakin (pyrsk tirskahdus) oli kehitettävä jo saaristoaikoina, silloin saikin isoja ihania kampeloita savustukseen.
Hyvin onnistui lämpimänä kun maistoin, kalahan sinänsä on kylmäsalaateissakin näin kesällä ihan mainio, perunanviipaleiden ja sipulivarsien kanssa! Savukala vieläkin maukkaampi, mutta sitä ei aina saa.

Mustekala olikin jännää kokeilla, syötäväähän sekin on, etelässä ihan jokapäiväistä ihmisillä. Kaikki ne sen muodot on syötäviä nekin, ruotoja ja selkärankaa kun ei ole lainkaan.
Turisteille tarjotaan vain viipaloituina nuo isot lonkerot, nämä olikin 2 pientä kasvatettua tähtioliota.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
On mukava olla olemassa, sanoi Antti hirtehishumorisesti kun tuli töihin ankarassa kankkusessa.
Oli aikanaan tuhansia työkavereita monissa eri työpaikoissa. Harvoja enää näkee. Osa jo iki-eläkeläinen, kai ukkospilven päällä.
Nyt heinäkuista eläkeläisoloa. Pitää olla kiitollinen että kepin kanssa pääsee lähikaupassa käymään. Voisi olla huonomminkin. Paljonkin huonommin.
1
Ilmianna
Jaa
Voi herranen aika! Aina vain lisää onnitteluja Latelle! Ikään kuin se miesparka ei olisi muutenkin onnellinen, kun on saanut näin mukavan muijan...

Kyllä oli ihana aamu, Kun istuskelin kahdeksaan saakka parvekkeella lukemassa ja haukkomassa raitista ilmaa, piti tietysti ruveta tuulemaan raa´asti. Näytti uhkaavasti sateiseltakin, mutta ei ainakaan vielä ole yhtään satanut. Taivaallakaan ei ole mustia pilviä. Aurinkokin taitaa jossakin paistaa. Saattaapa tästäkin päivästä suvinen tulla.
Uskokaa tai älkää, mutta aurinko taisi salaa kurkistella selkäni takaa ja lukea kirjoitustani, Se ilahtui optimistisesta kirjoittelusta ja rupesi ensin lempeästi hymyilemaan. Nyt se jo nauraa suu ammollaan!

Tähän päättyy tämänhetkinen säätiedotukseni,
Onnellista kesäpäivää sekä Kahvipirttiin että kaikille tutuille ja ystäville eri puolille Suomea.
1
Ilmianna
Jaa
EI TÄÄLLÄ AINAKAAN PAISTA:
TAITAA OLLA PAKKASEN PUOLELLA TAI MITTARI RIKKI,

POUTAPÄIVIÄ TOIVOTAAN
Ilmianna
Jaa
Niin ne minua vanhempien sukupolvien tietäjät iänikuiset sanoivat, että ei päivä pahoille paista. En tietenkään ota vastuuta näistä tietämyksistä. Joten nimmari "Tallullaa" voi hakea ilmojen tökkäämään koteluun erinäisiä syitä ja selityksiä.

Venlan säätiedotus oli mon puolinen, lähes täydellisyyteen pyrikivä pienine vivahteiteen, joten ei ihme että:" Se ilahtui optimistisesta kirjoittelusta ja rupesi ensin lempeästi hymyilemaan. Nyt se jo nauraa suu ammollaan!" Auringollahan sitä hauskaa oli kertoman mukaan.

Hyvät kelit oli täällä. Aamulla kyllä tähystin ikkunasta kuin kansalaiset ovat puketuneet. Sellaisen syysasun puolelle tälläytyneenä kulkijat rivakasti liikkuivat. Antoihan se osviittaa minullekin. Lämmintä oli +14 , päivän edistyessä hieman lisääntyikin. Päivällä en joutanut vahtaamaan, koska pari tuntia käytin päivälepoon. Nyt kyllä toenperrään aurinko hymyilee, mutta kainona olen joutunut vetämään sälekaihtimen eteen.

Mainitsin aiemmin parin tunnin päiväleponi. Ei minulla ollut tavallista suurempaa rasituskuormaa. Sen se lepoa vaati, markettireissu ja vuorokauden aikana kerääntyneen roskiskuorman raijaamisen ulkovarastoon. Pienen ylimääräisen lenkuran kuitenkin töpöttelin. Juu..näin on, ilmoittautuminen tehty. Jatkoja teille!
Ilmianna
Jaa
Marjarosvot, räkättirastaat ahmivat jo punaherukoita vaikka vasta ensimmäiset ovat kypsyneet.
On minulla siihen keinoja. Ensin viritän pensaan ympäri 90 sm katiskaverkon. sitten ripustan rastasverkot tiukasti naruilla sidottuna.
Kolmen ison pensaan suojaaminen oli minulle päivän homma.
Ennen vien ylimääräiset vaikka perhekodin emännälle ennenkun harmaatakkien kupuihin. (eikä siinä puuhassa pelkästään yksi ärräpää riittänyt.

Urheilullista viikoloppua vaikka töllän seurassa.
Ilmianna
Jaa
Jo vain Hurskainen on perusteellisesti tehnyt kiusaa räkäteille. Juuri kun ovat ehtineet marjasadon korjuun alkuun päästä. Eipä ne muutoin lopettaisikaan. Kuviahan ne eivät kauan säpsähdä.

Täällä iltapäivällä ukkonen jyrähteleli kunnolla, salamat välkkyivät ja vettä pudotteli. Kuinkahan festivaaleja juhlimaan tulleent joukot selvisivät. Juuri avasin ikkunan ja kuuntelin, kyllä sieltä soiton kumina kuului, vaikka on sinne matkaa pari kilometriä. Kolmipäiväiset pidothan siellä on, tuskinpa edes pistäydyn, ei riitä mielenkiintoni.

Tällähän se jo tulee Pirtin päivä avatuksi. Äkkiä ne ilmat vaihtelee, nyt jo aurinkoista. Ei mene päiväni rokuliin, käyn heittämässä roskapussin pois.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Kyllähän se kiukkua nostatti kun ikkunasta näin aamulla että räkätit ovat tyhjentämässä valkoherukkapensasta.
Ajoin ne hetkiseksi mäkeen. Menin kuitenkin päivätorkuille kun meinasin että ei ne kaikkea puolessa tunnissa ehdi kupuiohinsa vetämään.

Otin sadevaatteet ja matkaradion mukaan. Hankala niitä rastasverkkoja on itsekseen vedellä. Pian se sadekin ehti mukaan.
Siihen se päivä tuhraantuikin. Alkaminen viivästyi kaupoissa käymisten takia.. Kätevää kun marketin aulasta avautuu rautaesirippu kaikkien janoisten myymälään. Tietenkin vain äkillistä vilustumista varten hain lääkettä.

Kalevankisoja sieltä töllästä tulee. Muka värikkäämpää kuin lauantaidekkarin seuraaminen Tv-1 puolelta.
Noita ajastimella toimivia valoja saa jo alkaa kääntämään aikaisemmin syttyviksi. Ei voittoa, luki lotteripelissäkin kaupan kassalla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Iltapäivää Kahvipirttiin!

Sade yllätti kävelylenkillä, mutta olin jo lähellä kotia, ettei suurempia kastumisia tullut. Mennessäni jäin katsomaan pihalla pikkulintuja, joita veikkaisin tiaisen 2 poikueeksi, Niin avuttoman lentokykyisiltä ne vaikutti.

Kyllä emo lähistöllä äänteli ti ty tään, mutta hiljaista kun oli pihalla ei se hätääntynyt. Kaipa ne ihmisiin on tottuneet kun pesiikin täällä.
Piha tosin on täynnä puita, vaikka 12 koivua on kaadettukin luin kiinteistön papereista, koska ne varjostivat ikkunoita. No, käytäviä ja nurmikkoa riittää penkkeineen, vaikka en tänään voinutkaan jäädä märkään istuskelemaan.

Heinäkuinen lauantai kallistuu iltapuoleen, kaunista ja vehmasta on luonto, kadun puurivistöt molemmin puolin on tuuheutuneet upeiksi. Espoon Kaupunki hoitaa alueitaan hyvin 🙂

"Inhimillinen tekijä" kutsuukin nyt,..kiitos kahvituokiosta ja mukavaa iltaa!
Ilmianna
Jaa
Uusi
pikainen piipahdus pirttiin-- saattaa kyllä venyäkin---piipahdus. Joskus taas kai ylipitkä kirjoitus ryöstettiin ja siihen se yrittäminen jäi.
Juu kyllä verkot pitää olla jo marjapensailla. Räkätit asettuu kummasti, taitavat vähän pelätä siihen verkkoon takertumista niin eivät tohdi hyökkäillä marjojen kimppuun.
Katsoin myös tuon inhimillisen tekijän. tuli mieleen että kyllä sitä arvostaa suuresti lintujen laulua- aina ... ja katselee ja kuuntelee niiden kisailua varsinkin keväisin. Silloin on jaossa nuo koivujen kotipöntöt. Joskus näytti olevan niistäkin kiistaa. Kuistilla kahvitellessa mikäpä sen mukavanpaa kuunneltavaa. Kerran keväällä käki tuli niin lähikoivuun kukkumaan että melkein olisi kädellä voinut koskettaa !

Sini-sirkku on mustekaloihin tutustunut. Aina niitä on Matkojen buffet pöydissä, renkaina. palleroinen ja miten milloinkin. jos ovat hyvin tehtyjä -ihan hyviä. Joskus voivat olla sitkeitä.
Hyvin miedon makuisia niinkuin kaikki meren elävät.
En silti eläviä simpukoita suuhuni laittaisi.. hui !! Niilläkin on omat vanittajansa- asuu aika lähelläkin..... ne ovat nuo "merimiehet" omituista sakkia.......

Tuli muuten käytyä lukemassa noi vihreäpipoiset kaverit Ilosaaressa. Väkeä ennätys -siis koko aikana- kuten tiedoitusvälineissä sanottiin.
Nyt sitten pitäisi lähteä sinne asuntomesuille ja hakea se paatti kotivesille.

On meistäkin yksi kuva Aurajoen rannalla. Silloin veneemme oli Naantalissa ja matkasimme hakemaan sitä pois. veimme 2 pikkupoikaa kotiinsa ja palasimme Turkuun. Siellä vieteltiin päivä,
mm. Suomen joutsenen kohdalla penkillä söimme väliaika eväitä. Ainakin siihen aikaa ainoastaan bussi kulki Turun ja Naantalin väliä, miten lie nyt ?
Muuten Turku on aika vieras kaupunki.

Hupsis minähän sanoin pistäytyväni, nyt on jo aika ylitetty.... En muista joko onnittelin Latea mutta varmuuden vuoksi vielä onnea. Kyllä sitä mukavasta elinkummpanista huolimatta tarvitsee --eihän se kaverikaan joka paikassa mukana ole onnea tuomassa. Meri-kukka siltä varalta jos taas rosvot ovat nurkalla vaanimassa. moi !
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Uusi
Ihme poistoja on tosiaankin ollut, mutta onneksi ei kuolematonta tekstiä sentään olla hävitetty 😊 Uusiminen vaan tuntuu tylsältä, mutta joskus tekee senkin.

Nuo mustekalat niin, niitähän on maailman proteiinitarpeeseen alettu kasvattaa, ne kun on hyvin taloudellisia, kasvavat jo 1 vuoden kuluessa 2-3 kg painoon. Ainahan niitä kansat Välimeren maissa on käyttäneet ravintona, vaatii vaan tottumusta ja mureutuakseen kunnon keittoajan.

Silmänruokaa niistä ei oikein saa, kuin piiloittamalla ne friteerattuina paloina, hillotun punasipulilohkojen ja perunain/paprikoiden kanssa. Ihan syötäväähän niistä tuli.

Saaressa olijat oli saaneet säynäviä , ahvenia ja lahnoja, joten savustus oli meneillään, ja kuvina kalat komeita. Ruotoinenhan tuo punalihainen säyne on, mutta tosi hyvän makuinen savustettuna. On niillä aikaa nyppiä vähän ruotojakin nyt lomallaan 🔱
Perunaa saavatkin jo omasta takaa siellä, annoin puutarhajyrsimeni sinne, missä käyttöä on.

Tässä loppuikin nyt jälkkärini, Bulgarian jugurtti ruokosokerin ja mansikkain kera. Kahvit juonkin tänään muualla,..heippa!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Uusi
Päivän menu on siis mustekala, joista pidän, mutta en täällä Suomessa, sillä se oli ainoa osaamani ostos Tenerifalla, jos tyttäreni ei ollut mukana. Se oli todella mieleistäni. No, kerran se/hän tilasi minulle illalla ruoan, jota suositteli kovasti ja sain sammakon! Oli sekin ihan hyvää, kun ei ajatellut, että se on sammakko, mutta ei sen ulkonäköä oltu piilotettu tarjoiluissa.

Lapseni perheessä on joskus friteerattua mustekalaa, (yök) mutta myös jonkun ravintolan(olisiko kiinalainen) annoksissa ja lapsenlapseni tappelevat aina niistä mustekalan paloista "melko verisesti", mutta puluja heidän pihassaan ei ole!? (s-s)

Olen huomannut, että ynnämuu kävelee siellä Kuusijärvellä, missä minäkin joskus, kun veljeni asui Koivukylässä ja lapseni muutti hänen asuntoonsa. Myös sinä sini-sirkku olet "talsinut" samoja maisemia kanssani ja Bodomin, kuten Luukinkin maisemat ovat niin tuttuja, koska muutimme Espooseen 1966 ja mieheni asuu siellä edelleen, paitsi minä olen usein täällä?? lapseni ja hänen lapsiensa luona, nauttien "uudesta kasvusta"!?

Olisi oikeastaan kiva laittaa viestiä tälle, joka moitti minua köyhien ruoan viemisestä, mutta olkoon. Ynnämuun kanssa voisimme kisailla kauppaostoksilla, kumpi saa edullisemmin?

No, minä tietenkin, koska saan kaiken ilmaiseksi nykyisin! Loppu täydennyksen vielä lapseni luota, koska sieltä voi hakea myös kaiken ilmaiseksi, siis jonkun salaatin, porkkanan...siis heidän jääkaappi on ehtymätön ruokavarasto. Mutta, jos kilpaillaan siitä liikunnasta, niin häviä 0-10, olet ehdottomasti parempi. Säästän roskiani, kunnes on sopiva tilanne, että lähden autolla ja sitten samalla reissulla vien roskat.

Nyt on jännä odottaa, kuinka juorut kulkee? Kuinka minua siteerataan tulevissa keskusteluissa ja todellakaan ei auta, jos alan todistelemaan, että eihän se asia noin mennyt? No, eihän se noin menekkään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Uusi
Mustekalaa tilasin kerran Kanarialla. En yleensä edes kokeile minulle epämääräisiä sapuskoja. Tämä mustekala oli kyllä kokeilu. En ole sitä toistanut, enkä toista. Mikä lie ollut tämä tilaamani, sitkeitä jänteitä... kyllä se riitti. Simpukoita en ole koettanut, en sammakoita enkä "pääskynpesiä." Tottakai olen vanhanaikainen. En ymmärrä, että onko siinä jotain vikaa? Ihan tavallinen, tavallisissa talouksissa käytetty ruokavalikoima antaa riittävästi vaihteluakin ja energiaa. Ehkä vuosien saatossa on käyttämäni "rehujen" määrä lisääntynyt ja myönnän hyväksi. Onhan vanhanaikaisessakin ruokavalikoimassa herkkuja esim. karjalanpiirakat, sultsinat ja kunnon potattivelli. Myös kotimaisten marjojen ja sienien monipuolinen käyttö.

Katselen kyllä tarjouksia ja käytän niitä hyväkseni. En sentään juokse muoviämpärien perässä. Joutuuhan sen huomioimaan, kuinka kaukaa kannattaa alennuskamaa käydä. Viimeaikoina kalaa on kannattanut valikoiden ostaa. Hyvällä hinnalla voi hiukan varastoonkin hankkia .Pari kertaa viikossa kalaa menee ja se hankitaan, tarvittaessa maksoi mitä maksoi. Ruokajakelun jonoissa en ole käynyt koska ei ole ollut sellaista tarvettani.

Roskiskeikkani teen sen joka päivä. Se on tapa, tarvitsipa tai ei. Siihen liittyy myös kävelylenkkini, se myös on tapani. Eikä tapojaan kannata yhtenään muutella, paras on mennä vanhaan tuttuun malliin niin kauan kun pystyy.

Tänäänkin tuli käytyä Kuusijärvellä ja järvikierros tehtyä. Mustikoiden kypsyminen ei ole vielä tapahtunut. Voihan se jollain aurinkoisella rinteellä olla pitemmälläkin. Aurinko paistaa nyt oikein mahtavasti. Hyvää loppuiltaa!
Ilmianna
Jaa
Uusi
Ostin vielä keski-ikäisenä ollessani kaupasta kiinalaista mustekalaa peltirasiassa. Kastike oli valkoista, mustis oli hirmuista maultaan. En voinut sitä syödä

Toisen kerran ostin kauppahallista savustettuja nahkiaisia. Kysyin toiselta niistä että millonkas sitä on tullut viimeksi luikerrelluksi. Vastaus viipyi niin kauan että uskoin noiden ympyräsuisten olleen liian vanhoja.

Mut vastasavustettuihin silakoihin en kyllästy milloinkaan. On niissä oma hieno arominsa. Ja. Tänään oli askartelupäivässä niin monta c-osaa, että se johti ylikyrsiytymisen tilaan.
Eipä silti; en minä taivaaseen olisi päässyt entisilläkään noitumisilla. Sitkeästi yritin. Pelkkä ohut Jussi-villapaita oli päällä.
En uskonut säätiedotusta ja peitin mahdolliselta sateelta sellaiset paikat, joille vesi olisi haitaksi.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

KAHVIPIRTTI 131 / 2017

Huomenta ja onnittelut Latelle heti alkuun, oikeana päivänä en ollut paikalla, mutta onnea tarvitaan joka päivä.
Käyn tuolla jääkaapilla, jospa siellä vielä kakkua pala jäänyt minulle myös.
Niin ne vuodet vierii, vuoden lopulla sitä samalle kymmenelle siirryn minäkin, jos elin päiviä riittää.
Täällä pirtissä onkin monta liki saman ikäistä, kiva kuitenkin jos nuorempaakin väkeä ilmaantuisi.
En edes suunnittele siirtyväni tuonne 80: ten puolelle, me vaan eletään ja kirjoitetaan aina vaan pikkusen alle 80:nen;)

Nyt siivoilen ja tuulettelen, aina sitä pölyä vaan kertyy, mutta tehokkailla välineillä raikasta ja puhdasta saa nopsaan.
Toin maalta ruusun oksia, kurttu ruusun nupullinen oksa, samoin juhannus ja vaalean punaisen ruusun oksia, niitä nyt laittelen pöytiin ja kimppu sinisiä iiriksiä ja lilan sävyisiä unkarin sireenin oksia juhlistamaan Laten juhlaa ja meidän kaikkien tulevia juhlia.

Kivasti olette jutustelleet lintujen elämisestä ja kaikesta muustakin, luin heti kotiin tultua.
Noita pääskysen lento harjoituksia tuli seurattua, oikein pelkäsin, että seinään törmäävät niin läheltä lensivät ja siinä kuistilla istuessa kävivät ohi lennon tekemässä kuistin sisälläkin.
Elämisen iloa, sitä se oli ja toivottavasti taas ensi keväänä syntymä kotinsa muistavat.
Saimme kesän ensimmäiset metsämansikatkin jo syötyä, talon seinä vieressä olivat kypsiä, muulla kukassa tai aivan pienellä raakileilla.
Paljon on mansikkaa tulossa, miten lienee muiden marjojen kanssa?
Perunakin hyvällä kasvulla, myöhäiseksi kuitenkin jää, oma tekemän perunan maistamiset, mutta jospa kuitenkin saisi uutta maistaa, muutenkin kuin kaupan tiskiltä.

Niin se kesä lähestyy puolta väliä ja illat alkavat hämärtyä, mutta lämmintä kun riittäisi, kesää se vielä olisi pitkäänkin.
Elokuun samettiset illat ja kuutamot, on vaan ollut aika viileitä öitä, mutta sekin voi korjaantua.
Sellainen harmaa harso estää auringon täydeltä terältä paistamisen ja sadetta on luvattukin, jonnekin hyvin tervetullutta olisikin, kuivaa on paikka paikoin ollut.

Nyt sitten puhtaaseen päiväkirjaan merkintöjä tekemään jätän oven auki, pääsee kesä sisään ja kahvin tuoksut ulos, ehkä se houkuttaa astumaan sisälle ohikulkijoita.
Kynnyshän on matala, seinät leveinä ja kattoa korkealla, kelpaa viesti tulla laittamaan ja kaulin kissojen kanssa tervetuloa toivottaa.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta