Henkevä keskustelu?

Muori

Näillä palstoilla saa usein huomata kun pyydetään henkevää keskustelukumppania tai halutaan puhua henkevästi tai ollaan muuten vaan niin henkeviä...
Miten määritellään henkevä keskustelu, sitä olen usein miettinyt.
Yleensä vain keskustellaan erilaisista asioista ja aiheista, mutta miten niistä erotellaan se henkevä keskustelu.
Tyhmyydestä sakotetaan sanotaan - ja nyt kyllä minua siitä sakotetaan.

12

2413

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ruuneperi

      Minusta hengetöntä keskustelua pahimmillaan on,kun puhutaan suu vaahdossa,taukoamatta,sanomatta mitään.Kerrotaan kaikki menemiset,tulemiset ja sanomiset vaikka ne eivät ketään kiinnosta.

      Älä nyt,lyyli,loukkaannu!Sinäkin kerrot monisanaisesti mutta värikkäästi,kuin kirjailija.

      Henkevä keskustelu on asiapitoista,käsittäen vaikkapa politiikkaa,taloutta,uskontoja,matkailua,
      ties mitä.Erimielisyyskin kuuluu asiaan - ilman riitaa.

      Sinä,Muori,pystyt varmaan aina henkevyyteen.Koen tekstisi kuin ystävällisen,samanhenkisen,samoja arvoja kunnioittavan henkilön kosketuksena.

      • Muori

        kovasti tätä Sinun vastaustasi ja määritelmääsi.
        Kiintoisa keskustelu on aina paikallaan ja keskustelua ei synny ellei ole vastaväittäjää eli eriäviä mielipiteitä pitääkin olla. Onhan selvää että asiat voi nähdä ja kokea aivan eri tavalla.
        Nyt on vain niin, että vanhemmiten - paljon nähneenä, kauan eläneenä - asioista ei enää olekaan yksipuolista näkemystä. Huomaa että kolikolla on kaksi puolta ja alkaa jo nähdä sen asian toiseltakin suunnalta. Eli asiat voi nähdä monelta kantilta ja silloin tulee kysyneeksi mikä on se oikea näkemys. Nämä eri puolet hämmentävät niin, että alkaa tulla epävarmaksi oman mielipiteensä oikeellisuudesta.
        Nuorempana oli tavattoman itsevarma kaikista asioista, mutta ei ole enää.
        Kiitos kuitenkin lämpimistä sanoistasi Ruuneperi. Mitä sovinnollisuuteen tulee, mielestäni asioista voi keskustella eriävästi riitelemättä, eli kuten edellä kirjoitin, asiat voi nähdä monelta kantilta.


      • lyyli
        Muori kirjoitti:

        kovasti tätä Sinun vastaustasi ja määritelmääsi.
        Kiintoisa keskustelu on aina paikallaan ja keskustelua ei synny ellei ole vastaväittäjää eli eriäviä mielipiteitä pitääkin olla. Onhan selvää että asiat voi nähdä ja kokea aivan eri tavalla.
        Nyt on vain niin, että vanhemmiten - paljon nähneenä, kauan eläneenä - asioista ei enää olekaan yksipuolista näkemystä. Huomaa että kolikolla on kaksi puolta ja alkaa jo nähdä sen asian toiseltakin suunnalta. Eli asiat voi nähdä monelta kantilta ja silloin tulee kysyneeksi mikä on se oikea näkemys. Nämä eri puolet hämmentävät niin, että alkaa tulla epävarmaksi oman mielipiteensä oikeellisuudesta.
        Nuorempana oli tavattoman itsevarma kaikista asioista, mutta ei ole enää.
        Kiitos kuitenkin lämpimistä sanoistasi Ruuneperi. Mitä sovinnollisuuteen tulee, mielestäni asioista voi keskustella eriävästi riitelemättä, eli kuten edellä kirjoitin, asiat voi nähdä monelta kantilta.

        niinhän se oli että nuorena oli kaikesta niin varma,mut nykyään en ookkaan niin varma. sie sanoit ajatuksia henkevästä keskustelusta,mie oon aina aatellu et kun sanotaan et puhutaan henkevästi, se on filosofiaa. ja sitä mie en ossaa.
        ruuneperi laitto henkeväks politiikan uskonnon ja viellä jottain muutakin,onko se sitten niin kun puhuu politiikkaa henkevästi, niin sitä politiikkaa parannellaan.
        minusta sie sanoit oikein et asiat voi nähhä monelta kantilta,varmaan niin monelta kun on ihmisiäkin.
        kun mie vastailen niin se ei varmaan ole mittään henkevää,vaan vastaus on minun kantilta, niinkuin mie näen asian.
        minun kirjotukset on varmaan monista ykstoikkosii,vaikken mie mielestäni ole ykstoikkonen ihminen.minulle tapahtuu koko ajan niin kamalasti asioita ja kun minulla ei kukkaan käy kyläs niin mie vähän oon alkanu pittää teitä täällä kävijöitä juttuseurana.ei tarvii kirjotella päiväkirjaa jota kukkaan ei lue,vaan täälläpä lukkee.minulle tapahtuvat asiat ei oo vissiin teiän mielestä mittään ko monet ellää kaupungin vilskeessä ja työ elämässä niin siellä tapahtuu viellä enemmän. minulle on jo ihme se, että herrään aamulla enkä oo kuollu yön aikana.
        mie kauhean mielellä kyllä sanon mielipitteitä aiheista sillä niitähän minulla on,kohan joku kysyisi ,en haluais olla aina suunapäänä ensimmäisenä,luen kauhean mielellä mitä teille tapahtuu päivien aikana.sehän voip olla teistä tavallista ja minusta tavatonta .
        nyt mie voin jo lopetella ,kun olen ollut sulkeutuneena tähän tietokonneen ääreen,kun minulla on ollut kaksi rivakkaa nais ihmistä tekemässä kevät siivousta,ja hyö on saanu työnsä päätökseen .laitan heille minttusaikkaa ja korvapuusteja.
        kirjotellaan hei taas.


      • lyyli

        enhän mie loukkaanu sinulle, mutta pilkkaat kun kirjailijaksi mainitset.mie myönnän olevani sellanen jaarittelija.jalmari aina sano et hyvä ettei oo ihmisii kuulemas mitä mie aina höpisen.nuorena kotona ollessa meillä ei saanut puhua "turhia" vaan asiaa vain, kun mie menin naimisiin niin mie aloin puhua sydämmen kyllyydestä ja aina on tuntunut olevan asiaa.mie kirjottelin enimmät päiväkirjoihin niin en vaivannut jalmaria niin paljoo ,kyselin vain aina mihin kohtaan pannaan pilkku ja piste.hää neuvo et kun puhuessa vedät henkeä siihen tullee pilkku ja ko lopetat asian siihen piste ja aina pilkku että ja kun sanan jälkeen. siinä minun kielioppi opetus.mie oon kattonu kyllä täällä et pistettä käytetään useammin kuin mie käytän ,joten oon ottanut siitä vähän oppia.
        mie halusin viellä puhua tuosta henkevästä puhumisesta,että onkos sillä tekemistä syvällisesti puhumisen kanssa.
        ja vaatiiko henkevästi puhuminen kirjaoppineisuutta .
        se sana henkevä kuvaa minulle jottain semmosta sanoisko jaloa aatetta tai ajatusta,filosofiaa . miten voip puhua henkevästi politiikasta,et puhuttais vaikka,kuka on sotaministerinä ja siitä sitten sopisko nainen olla sota touhuissa ja viellä vaikka eduskunnan uusista saunatiloista. onko tämä sitä henkevää puhetta politiikasta.minusta aika kuivaa ja hengetöntä .minnuu kiinostas tietää mimmosta se henkevästi puhuminen on ,sitä sannaa ei löytynyt minun tietosanakirjasta.
        vai onko niin etten mie vaan ymmärä yksinkertaista asiaa mitä se tarkottaa.
        no tämmösii mie nyt sit jaarittelin ajankuluks,mut tuo jäi mietityttää muorin esille ottama henkevä.
        niin silhän ei vissii oo mittään tekemistä hengellisen kanssa,luulisin.
        hei vaan tällä kertaa


      • Muori
        lyyli kirjoitti:

        enhän mie loukkaanu sinulle, mutta pilkkaat kun kirjailijaksi mainitset.mie myönnän olevani sellanen jaarittelija.jalmari aina sano et hyvä ettei oo ihmisii kuulemas mitä mie aina höpisen.nuorena kotona ollessa meillä ei saanut puhua "turhia" vaan asiaa vain, kun mie menin naimisiin niin mie aloin puhua sydämmen kyllyydestä ja aina on tuntunut olevan asiaa.mie kirjottelin enimmät päiväkirjoihin niin en vaivannut jalmaria niin paljoo ,kyselin vain aina mihin kohtaan pannaan pilkku ja piste.hää neuvo et kun puhuessa vedät henkeä siihen tullee pilkku ja ko lopetat asian siihen piste ja aina pilkku että ja kun sanan jälkeen. siinä minun kielioppi opetus.mie oon kattonu kyllä täällä et pistettä käytetään useammin kuin mie käytän ,joten oon ottanut siitä vähän oppia.
        mie halusin viellä puhua tuosta henkevästä puhumisesta,että onkos sillä tekemistä syvällisesti puhumisen kanssa.
        ja vaatiiko henkevästi puhuminen kirjaoppineisuutta .
        se sana henkevä kuvaa minulle jottain semmosta sanoisko jaloa aatetta tai ajatusta,filosofiaa . miten voip puhua henkevästi politiikasta,et puhuttais vaikka,kuka on sotaministerinä ja siitä sitten sopisko nainen olla sota touhuissa ja viellä vaikka eduskunnan uusista saunatiloista. onko tämä sitä henkevää puhetta politiikasta.minusta aika kuivaa ja hengetöntä .minnuu kiinostas tietää mimmosta se henkevästi puhuminen on ,sitä sannaa ei löytynyt minun tietosanakirjasta.
        vai onko niin etten mie vaan ymmärä yksinkertaista asiaa mitä se tarkottaa.
        no tämmösii mie nyt sit jaarittelin ajankuluks,mut tuo jäi mietityttää muorin esille ottama henkevä.
        niin silhän ei vissii oo mittään tekemistä hengellisen kanssa,luulisin.
        hei vaan tällä kertaa

        Lyyli se iski taas naulan kantaan. Allekirjoittaisin monta Lyylin sanomaa kohtaa. Hänen näkökantansa on n.s. kansanihmisen näkemys ja monesti on niin että että se on varsin tervettä näkökantaa.
        Kuitenkin minusta tämä sana henkevyys on kielen köyhyyttä ja asia voitaisiin ilmaista muullakin tavoin.
        Mitä tulee välimerkkeihin niin minä en ole koskaan niitä oppinut joten et ole ainoa, joka et niitä osaa. Voisin kertoa siitä jutunkin, mutta enpä kerro...
        Selitä nyt Ruuneperi meille tyhmille vielä kerran.


      • Ruuneperi
        Muori kirjoitti:

        Lyyli se iski taas naulan kantaan. Allekirjoittaisin monta Lyylin sanomaa kohtaa. Hänen näkökantansa on n.s. kansanihmisen näkemys ja monesti on niin että että se on varsin tervettä näkökantaa.
        Kuitenkin minusta tämä sana henkevyys on kielen köyhyyttä ja asia voitaisiin ilmaista muullakin tavoin.
        Mitä tulee välimerkkeihin niin minä en ole koskaan niitä oppinut joten et ole ainoa, joka et niitä osaa. Voisin kertoa siitä jutunkin, mutta enpä kerro...
        Selitä nyt Ruuneperi meille tyhmille vielä kerran.

        Mikähän minäkin olen henkevyyttä määritelemään? Oman käsitykseni vain kerron - oikein tai ei.

        En ole pitänyt uskonnollisuutta minään henkisyyden mittana,hengellisyyden ehkä.

        Olen tänään viettänyt aikaani kyläilemässä.Suolakeksit,juustot ja viinirypäleet saavat aikaan ihmeellisen makusinfonian.

        Huomenna olisi aika tanssin,tilaisuus mennä "korva suussa" mutta muut ovat tärkeämpiä kuin 65 ,eli tanssit on peruutettu.

        Palataan asiaan rakkaat nettiystävät.Runo rakkaallekin on vielä kirjoittamatta ja paljon ystävällisiä sanoja.

        Hyvää ötyä! Ruuneperi


      • Ruuneperi
        Muori kirjoitti:

        Lyyli se iski taas naulan kantaan. Allekirjoittaisin monta Lyylin sanomaa kohtaa. Hänen näkökantansa on n.s. kansanihmisen näkemys ja monesti on niin että että se on varsin tervettä näkökantaa.
        Kuitenkin minusta tämä sana henkevyys on kielen köyhyyttä ja asia voitaisiin ilmaista muullakin tavoin.
        Mitä tulee välimerkkeihin niin minä en ole koskaan niitä oppinut joten et ole ainoa, joka et niitä osaa. Voisin kertoa siitä jutunkin, mutta enpä kerro...
        Selitä nyt Ruuneperi meille tyhmille vielä kerran.

        Minä en mielelläni tällaista nimitystä käytä enkä ole käyttänyt viesteissäni.

        Tässä valvoessani tuli mieleen asia joka voisi olla henkevää keskustelua kuvaava:

        Keskustellaan aiheesta johon molemmat tai useammat voivat osallistua.Kirjettä kirjoitettaessahan pitääkin kertoa itsestä,se on kirjeen oleellinen osa.

        Minun ei pitäisi osallistua tällaiseen keskusteluun lainkaan,saan vain vihat päälleni kun pengon asioita.

        Muistakaa,että nämä ovat vain käsityksiäni asioista,ei määrittelyjä.En ole oppinut muuta kuin teknisesti,viisaudestani en tiedä,sivistykseni toivoisin olevan sydämessä.


      • Ruuneperi
        lyyli kirjoitti:

        enhän mie loukkaanu sinulle, mutta pilkkaat kun kirjailijaksi mainitset.mie myönnän olevani sellanen jaarittelija.jalmari aina sano et hyvä ettei oo ihmisii kuulemas mitä mie aina höpisen.nuorena kotona ollessa meillä ei saanut puhua "turhia" vaan asiaa vain, kun mie menin naimisiin niin mie aloin puhua sydämmen kyllyydestä ja aina on tuntunut olevan asiaa.mie kirjottelin enimmät päiväkirjoihin niin en vaivannut jalmaria niin paljoo ,kyselin vain aina mihin kohtaan pannaan pilkku ja piste.hää neuvo et kun puhuessa vedät henkeä siihen tullee pilkku ja ko lopetat asian siihen piste ja aina pilkku että ja kun sanan jälkeen. siinä minun kielioppi opetus.mie oon kattonu kyllä täällä et pistettä käytetään useammin kuin mie käytän ,joten oon ottanut siitä vähän oppia.
        mie halusin viellä puhua tuosta henkevästä puhumisesta,että onkos sillä tekemistä syvällisesti puhumisen kanssa.
        ja vaatiiko henkevästi puhuminen kirjaoppineisuutta .
        se sana henkevä kuvaa minulle jottain semmosta sanoisko jaloa aatetta tai ajatusta,filosofiaa . miten voip puhua henkevästi politiikasta,et puhuttais vaikka,kuka on sotaministerinä ja siitä sitten sopisko nainen olla sota touhuissa ja viellä vaikka eduskunnan uusista saunatiloista. onko tämä sitä henkevää puhetta politiikasta.minusta aika kuivaa ja hengetöntä .minnuu kiinostas tietää mimmosta se henkevästi puhuminen on ,sitä sannaa ei löytynyt minun tietosanakirjasta.
        vai onko niin etten mie vaan ymmärä yksinkertaista asiaa mitä se tarkottaa.
        no tämmösii mie nyt sit jaarittelin ajankuluks,mut tuo jäi mietityttää muorin esille ottama henkevä.
        niin silhän ei vissii oo mittään tekemistä hengellisen kanssa,luulisin.
        hei vaan tällä kertaa

        En ole kutsunut Sinua muistaakseni kirjailijaksi vaan että kirjoitat elävästi kokemuksista,kuin kirjailija.Se,että teet sen kansanomaisesti niinkuin kansanihmisen kuuluu on arvo sinänsä.
        lyylin tekstiä kirjoittaa vain lyyli,ei kukaan muu tässä maailmassa!!

        Välimerkeillä ei ole mitään tekemistä henkevyyden kanssa niillä korkeintaan saadaan teksti ymmärrettävämmäksi.

        Minun tekstinihän on kuin kotitalouskoneen käyttöohje ellen satu olemaan "värikkäällä päällä".Suuttumaan jos minut,härän,saatte,silloin kyllä savu tekstistä nousee.


      • lyyli
        Muori kirjoitti:

        Lyyli se iski taas naulan kantaan. Allekirjoittaisin monta Lyylin sanomaa kohtaa. Hänen näkökantansa on n.s. kansanihmisen näkemys ja monesti on niin että että se on varsin tervettä näkökantaa.
        Kuitenkin minusta tämä sana henkevyys on kielen köyhyyttä ja asia voitaisiin ilmaista muullakin tavoin.
        Mitä tulee välimerkkeihin niin minä en ole koskaan niitä oppinut joten et ole ainoa, joka et niitä osaa. Voisin kertoa siitä jutunkin, mutta enpä kerro...
        Selitä nyt Ruuneperi meille tyhmille vielä kerran.

        nytpä ootkin muori vaikeuksissa, sie esititkin niin vaikean kysymyksen et siihen ei vissiin ossaa tyhjentävästi vastata ko pittää olla professori mies.
        tai minust tuntuu et sie kyllä tiiät kohan vaan huvikses kyselit,mut eipä oo kukkaan pystynyt vastaamaan, tai ootellaan jos myöhemmin tulis joku joka osais selittää.
        kerro nyt juttu välimerkeistä, kerro tulin ihan uteliaaksi.
        tänään on päivä ko maitovelliä,vaikken vellistä pidäkkään,joten pittää lähteä vähän pihhaa raaputtammaan.mukavaa päivää sinulle ystäväni .


      • Muori
        Ruuneperi kirjoitti:

        Minä en mielelläni tällaista nimitystä käytä enkä ole käyttänyt viesteissäni.

        Tässä valvoessani tuli mieleen asia joka voisi olla henkevää keskustelua kuvaava:

        Keskustellaan aiheesta johon molemmat tai useammat voivat osallistua.Kirjettä kirjoitettaessahan pitääkin kertoa itsestä,se on kirjeen oleellinen osa.

        Minun ei pitäisi osallistua tällaiseen keskusteluun lainkaan,saan vain vihat päälleni kun pengon asioita.

        Muistakaa,että nämä ovat vain käsityksiäni asioista,ei määrittelyjä.En ole oppinut muuta kuin teknisesti,viisaudestani en tiedä,sivistykseni toivoisin olevan sydämessä.

        Ruuneperi Sinua mistään. Ei tässä ole syytä kenenkään suuttua. Päinvastoin, annoit ihan selkeän kuvan henkevästä keskustelusta ja jos olen ymmärtänyt oikein, juuri nyt keskustelemme henkevästi - sinun määritelmäsi mukaan.
        Eli kukin kirjoittaja kertoo henkevyyden oman näkemyksensä mukaan.
        Koskettelit kiinnostavaa asiaa - henkisyys, henkevä. Tavallinen kansalainen kokee sanan henkevyys nimenomaan hengellisenä ja se on käsittääkseni eri asia. Hengellisyys on uskonnollisuus eli uskomus.
        Se siitä.
        Tartun lauseesesi "sivistyneisyys on sydämessäsi."
        Sana sivistyneisyys nostatti hieman kulmakarvojani. Sivistyneisyyden määritteleminen on yhtä epämääräinen ilmaus kuin henkevä.
        Kuka on sivistynyt? Sekö jolla on kirjaviisautta vai kansanviisautta vai sydämenviisautta.
        Kertokaapa oma mielipiteenne- pyydän.


      • Mummeli
        Muori kirjoitti:

        Ruuneperi Sinua mistään. Ei tässä ole syytä kenenkään suuttua. Päinvastoin, annoit ihan selkeän kuvan henkevästä keskustelusta ja jos olen ymmärtänyt oikein, juuri nyt keskustelemme henkevästi - sinun määritelmäsi mukaan.
        Eli kukin kirjoittaja kertoo henkevyyden oman näkemyksensä mukaan.
        Koskettelit kiinnostavaa asiaa - henkisyys, henkevä. Tavallinen kansalainen kokee sanan henkevyys nimenomaan hengellisenä ja se on käsittääkseni eri asia. Hengellisyys on uskonnollisuus eli uskomus.
        Se siitä.
        Tartun lauseesesi "sivistyneisyys on sydämessäsi."
        Sana sivistyneisyys nostatti hieman kulmakarvojani. Sivistyneisyyden määritteleminen on yhtä epämääräinen ilmaus kuin henkevä.
        Kuka on sivistynyt? Sekö jolla on kirjaviisautta vai kansanviisautta vai sydämenviisautta.
        Kertokaapa oma mielipiteenne- pyydän.

        on sitä mikä jää jäljelle kun on unohtanut oppimansa kirjaviisaudet.


    • Meedi

      Olenko täysin väärässä,jos arvelen,että henkevä keskustelu on oikeasti sitä,kun jutellaan ASIOISTA asiallisesti ja syvemmästi,eikä raapaista pelkkää pintaa?? Jotkut nimittävät henkeväksi keskustelua,jossa puhutaan mm. NIISTÄ asioista,mutta mielestäni niistä voi käyttää muuta nimitystä!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      417
      1752
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      176
      1380
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1368
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      119
      1294
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1036
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      946
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      912
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      881
    9. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      115
      870
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      866
    Aihe