kellään tietoo..?

kukka

Oliskohan kenellään sielulla tietoa löytyykö netistä tai jostain tietoa taidemaalarista nimeltä Boris Mikojan ja hänen töistään?
(Asunut (asuu?) suomessa ja naimisissa suomalaisen naisen kanssa ja ikää n. 70-80 vuotta.)

38

9297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yrittänyt

      Eipä tuntunut löytyvän muuta kuin jonkun huutokaupan juttuja kyseisen taiteilijan myytävästa taulusta/tauluista....

    • Heikki P. Lesto

      Boris Mikojan on taiteilijanimi. Taiteilija on supisuomalainen. Mikojan on kohtalainen taiteilija ja erinomainen myyntimies. Minulla on ollut kunnia tutustua häneen ja hänen seurueeseensa kesällä 73.
      Hänen puheistaan sai sen käsityksen, että hän on ollut jonkin verran tekemisissä Reidar Särestöniemen kanssa. Tarinakertojana Mikojan oli oivallinen ja sekoitti mukaan puolet omiaan niinkuin hyvän tarinankertojan kuuluukin. Yksi suuri Mikojanin maalaus minulla on mökillä. Jos jotakuta kiinnostaa sen saa muutamalla satasella.
      Kesällä 73 hänen mukanaan liikkui iäkkäämpi kuvanveistäjä (Koivisto?) ja nuori maalari (Iivonen). Koivisto oli lajissaan erinomainen, silloin kun ei istunut baarissa. Iivosesta en ole sen koomin kuullut.

      • Pepe T

        Minulla myös kokemuksia kyseisestä taiteilijasta,ja omistan ison maisema taulun "Reidarin tie" joka maalattu Särestönienen ateljen maisemissa , todella kova myyntimies ja esitti ainakin rahamiestä mutta todellisuuttahan emme tiedä eikä niin väliäkään. Taulu ostetiin keski-suomesta Boriksen linnan seinältä joskus 90 luvulla joka myöhemmin kun kävin katsomassa oli suljettu ja pitkä heinikko kasvoi pihalla.


    • kelokeisarin poika

      Jaa-a, miehestä en taiteilijana tiedä, mutta hyvin muistan kuinka -80 luvulla kusetti isältäni kelohonkaisen pihakaluston, ja maksamatta on edelleen.. Syytä oli ehä myyjän hyvänahkaisuudellakin, mutta kehotan varovaisuuteen.

    • Kymen Casura

      Kyllä. Tunnen edesmenneen Boriksen. Huippu esiintyjä ja myyntimies.
      Tietojeni mukaan hän itse ei maalannut ainuttakaan maalausta. Alunperin kotoisin Lieksasta ja silloin ammatiltaan ompelukonekauppias.
      Monta lounasta söin Boriksen kanssa useasti ja monta taulua sihteerillään (vaimo) kannatti näytille. Monta taulua ostin kun Boriksella oli rahapula. Taulun hintaa hän ei pudottanut mutta saattoi antaa lahjaksi ostetun lisäksi useamman taulun. Hyvin kehystettyjä tauluja, kehykset arvokkaampia kuin taulut.
      Mutta oma linja ja tyyli Boriksen tauluilla oli.
      Boriksen paras kauppa jonka näin oli kun myi taulun ruotsalaiselle liikemiehelle. Sai siitä markka-aikaan muistaakseni 12 tuhattamarkkaa.
      Rauha Boriksen sielulle.

      • Velipeku

        Kuulin vasta menneellä viikolla, että Boris Mikojan oli ns. "taiteilijanimi". Oikea ja alkuperäinen nimi oli Pentti Ikonen. Hän lienee rakentanut jotain linnaa ja elellyt yli varojensa. Laskujen maksamisesta hän ei huolehtinut ja lsiäksi hän vain signeerasi tauluja, joita joku apulainen kävi maalailemassa.
        Hän ei liene elänyt aikoihin.
        Minullakin on tädin peruja synkkä järvimaisemataulu "hienoissa" kehyksissä.
        Kuka ostaisi?


      • siostra
        Velipeku kirjoitti:

        Kuulin vasta menneellä viikolla, että Boris Mikojan oli ns. "taiteilijanimi". Oikea ja alkuperäinen nimi oli Pentti Ikonen. Hän lienee rakentanut jotain linnaa ja elellyt yli varojensa. Laskujen maksamisesta hän ei huolehtinut ja lsiäksi hän vain signeerasi tauluja, joita joku apulainen kävi maalailemassa.
        Hän ei liene elänyt aikoihin.
        Minullakin on tädin peruja synkkä järvimaisemataulu "hienoissa" kehyksissä.
        Kuka ostaisi?

        Samoja kokemuksia täälläkin. Boris eleli leveästi, ajeli amerikanraudalla stetson päässä ja pystytti "ateljeensa" Helsingin Herttoniemeen 90-luvun loppupuolella tai vuosituhannen vaihteessa. Ostin minäkin toimistoni seinälle pari taulua, maisemia Kolarista, markka-aikaan n. 4000 mk kappale. Sain myös jälkitoimituksena hopeiset laatat kiinnitettäviksi, mutta laatikossani ovat yhä. Pidän tauluista, joten kauppa oli mielestäni ihan ok. koska en osta nimiä vaan silmää miellyttäviä maisemia. Kaverini tunsin Boriksen vanhastaan ja kertoi hänen oikean nimensä olevan Ikonen. Moni epäili jo tuolloin, että ehkä joku muu maalaa taulut, mutta ei kenelläkään ollut varmaa tietoa. Vaimonsa Marja-Liisa oli aina ja kaikessa mukana. Sitä kelolinnaa rakensivat jo tuolloin ja luin jostain lehdestä artikkelinkin siitä. Boriksen signeeraamat taulut ovat paljon parempia kuin monen nimekkään taitelijan tuotanto, joten siitä vaan...


      • matias
        siostra kirjoitti:

        Samoja kokemuksia täälläkin. Boris eleli leveästi, ajeli amerikanraudalla stetson päässä ja pystytti "ateljeensa" Helsingin Herttoniemeen 90-luvun loppupuolella tai vuosituhannen vaihteessa. Ostin minäkin toimistoni seinälle pari taulua, maisemia Kolarista, markka-aikaan n. 4000 mk kappale. Sain myös jälkitoimituksena hopeiset laatat kiinnitettäviksi, mutta laatikossani ovat yhä. Pidän tauluista, joten kauppa oli mielestäni ihan ok. koska en osta nimiä vaan silmää miellyttäviä maisemia. Kaverini tunsin Boriksen vanhastaan ja kertoi hänen oikean nimensä olevan Ikonen. Moni epäili jo tuolloin, että ehkä joku muu maalaa taulut, mutta ei kenelläkään ollut varmaa tietoa. Vaimonsa Marja-Liisa oli aina ja kaikessa mukana. Sitä kelolinnaa rakensivat jo tuolloin ja luin jostain lehdestä artikkelinkin siitä. Boriksen signeeraamat taulut ovat paljon parempia kuin monen nimekkään taitelijan tuotanto, joten siitä vaan...

        Tuttu mies 60-80 luvulta. Pentti Veikko Ikonen s.1938 tuupovaara elikä ihan suomalainen mies, tietääkseni tuupovaara säilyi kokonaan suomella.Vaimo Marja-Liisa kauppiaan tytär pohjois-hämeestä. 50-60 luvunvaihteessa työkenteli maataloustöissä mm.artukaisten kartanossa jonkinlaisena pehtooria.60-luvulla hämeessä, oli kuulemma hyvä työ mies.Itse muistan hänet taitavana puutöiden ja lyijykynäpiirustusten tekijänä.60-luvulla tapasin hänet tietokirjoja kauppaamassa
        70-luvun alussa kaverin taulukauppojen takia tapasin Boris Mikojanin sama mies ei onneksi tuntenut ,kun olin kasvanut aikuiseksi eikä oltu 7-8 vuoteen nähty.
        uskoisin hänen ainakin uran alussa itse maalanneen taulunsa,kaupanteko tavat
        on varmaankin ollut hyvin omaperäiset ja elämä muutenkin värikästä


    • Marja-Liisa Ikonen

      Olen pessyt monet pensselit ja maalitahrat, joten voin todistaa, että taulut on varmasti Boriksen itse maalaamia. Boriksen motto oli: "Ostaja näkee omilla silmillään maalauksen arvon". Boris poistui tästä elämästä keväällä 2000.

      • linnanherraksi

        onpas mukava lukea netistä mitä kaikkea äidin isästä kerrotaan,
        itselläni hyvät kokemukset lapsenlapsena mikojanista.
        Olisipa kiva kyllä tulevaisuudessa omistaa edes yksi hänen maalaamansa taulu.


      • HEikki P. Lesto
        linnanherraksi kirjoitti:

        onpas mukava lukea netistä mitä kaikkea äidin isästä kerrotaan,
        itselläni hyvät kokemukset lapsenlapsena mikojanista.
        Olisipa kiva kyllä tulevaisuudessa omistaa edes yksi hänen maalaamansa taulu.

        Minulta saat maalauksen "Susilan pappa" konjakkipullolla. Koko on muistaakseni 100 x 120cm.


      • joku tuntee
        linnanherraksi kirjoitti:

        onpas mukava lukea netistä mitä kaikkea äidin isästä kerrotaan,
        itselläni hyvät kokemukset lapsenlapsena mikojanista.
        Olisipa kiva kyllä tulevaisuudessa omistaa edes yksi hänen maalaamansa taulu.

        eipä kanata sitä pirua paljon seinälle laitaa


      • Markku

        Kiitos Marja-Leena tiedosta! Minä ostin sekä yritykseeni että itselleni useita Boriksen tauluja. Aina käyntinne oli ainutlaatuinen ja ikimuistoinen. Harmittaa kun en koskaan kuvannut teitä!


      • Anonyymi

        Minä tunsin Boris Mikojanin oikein hyvin. Vierailin useita kertoja hänen Kyyjärvelle rakentamassaan linnassa. Olin kerran talkoissa kun linnaa rakennettiin. Olen omin silmin nänyt Boriksen maalaavan. Hän veti suoraan värituubeista maalia kankaalle ja alkoi sen jälkeen leveällä pensselillä hieroa niitä maaleja. Reilusti alle puolen tunnin tuloksena syntyi "siperialainen talvimaisema". Hän todella osasi maalata. Sellaiset puheet, että hän ei itse maalannut mitään, saa kyllä jättää omaan arvoonsa. Olen iloinen, että olen saanut aikanaan tutustua suureen taiteilijaan ja "kulkea kappaleen matkaa hänen seurassaan". Rauha hänen sielulleen. Boris oli uskonnoltaan ortodoksi ja oli siitä ylpeä.


      • Anonyymi

        Kyllä Boris Mikojan oli erittäin taitava maalari. Olen itse ollut vierestä seuraamassa, kun hän puristi putkiloista ölyväriä puhtaalle maalauskankaalle ja alkoi sen jälkeen kohtuullisen leveällä pensselillä tasoitella ja sekoitellä näitä värejä keskenään. Vähitellen siihen ilmestyi taivas pilvineen ja alaosaan tuli ilmeisesti järven selkä. Vähitelle siihe ilmestyi talvinen jäätie, joka kiemurteli ja häipyi vähitellen. Tien molempiin reunoihin ilmestyi jonkinlaiset kepit, joiden avulla perspektiivi ja horisontti tulivat luonnollisina esiin. Tämän työn valmisteluun kului arvioni mukaan noin 15 minuuttia. Hän todella osasi maalata, mutta oli hänellä avustajana nuori oppipoika, jonka töitä Mijokan valvoi ja korjaili tarpeen mukaan. Olihan antiikin ajalla ja varsinkin keskiajalla kokonaisia koulukuntia, joissa kuuluisuudet singneerasivat oppilaidensa töitä. Annetaan Mikajanille se kunnia, joka hänelle kuuluu. Tosin hän on poisnukkunut jo useita vuosia sitten.


      • Anonyymi
        linnanherraksi kirjoitti:

        onpas mukava lukea netistä mitä kaikkea äidin isästä kerrotaan,
        itselläni hyvät kokemukset lapsenlapsena mikojanista.
        Olisipa kiva kyllä tulevaisuudessa omistaa edes yksi hänen maalaamansa taulu.

        Hei, minulla on Boris Mikojanin ” oma kuva” taulu, josta luopuisin mielelläni kohtuu hintaan.


    • joku tuntee

      ufot se omisiti sen jälkee lapset mitkä samanlaisia yli ihmisiä

    • joli1

      Boris Mikojan on kuollut joitain vuosia sitten. Ostin pari taulua häneltä

      • Laura Fuge

        Boris oli Espanjassa 1990 -luvun loppupuolella. Sinisävyinen taulu Espanjan maaseudulta vaihtui asuntovaunuun, jolla tulimme Fuengirolaan. Kuitenkin, taulu on ihan hyvän näköinen , asuntovaunu oli meille tarpeeton. Viemme taulun täältä Suomeen joskus toukokuulla. Terveisiä Marja-Lisalle! T. Laurai


    • anonyymi789

      Mikäli jollain on Boris Mikojanin tauluja nurkissa pyörimässä, voin lunastaa ne nimelliseen hintaan esim. sillä konjakkipullolla.
      En siis pysty niistä juuri maksamaan, mutta lupaan, että taulut pääsevät ansaitsemallensa paikalle Mikojanin linnan salin seinälle.
      anonyymi789(at)gmail.com

      • Heikki P. Lesto

        Laitoin meiliä.


      • Kiinnostunut myöskin
        Heikki P. Lesto kirjoitti:

        Laitoin meiliä.

        Mahtoiko taulu jo mennä anonyymi789:lle?


      • Heikki P. Lesto
        Kiinnostunut myöskin kirjoitti:

        Mahtoiko taulu jo mennä anonyymi789:lle?

        Kyllä meni.


    • solysombra

      Mulla olisi Boriksen taulu myytävänä. Sain sen taiteilijalta itseltään asuessani samaan aikaan Espanjassa.

    • Tytär

      Kova myyntimies ja melkoinen huijarikin oli hän. Myi isälleni monta taulua kalliiseen hintaan ja linnaansa teetti ikkunat ja ovet - kaikki jätti maksamatta! Tauluista muisti kyllä maksun periä. Tapasin hänet muutaman kerran kun kävi taas puhumassa suuria

    • youtubefani
      • taide-elämää

        Kiitos tuosta videosta! Viimeisen kerran tapasin hänet v. 1999 ostaessani hänen taulunsa. Silmä lepää hänen tauluissaan ja samalla tarinat hänen persoonansa kanssa.


    • taulu_myynnissä

      Hei!

      Minä olen lapsena käynyt siskoni kanssa laulamassa Mikojanille hänen mökillään, Heinävedellä.
      Palkinnoksi saimme taulut. Minun taulussani on talvinen metsämaisema. Mikäli joku tästä olisi kiinnostunut, voisin myydä edullisesti. Taulu on ollut lapsuudenkodissani, mutta kun koti myytiin, taulu jäi pyörimään nurkkiini. Omaan sisustukseeni se ei sovi. noora.a.laitinen(a)gmail.com

    • Taulu2284

      Minulta löytyy kirja joka kertoo herrasta itsestään. Olen saanut henkilökohtaisesti häneltä.

    • Kolli20

      Mulla taulut nro.63-57 ja 63-58.
      Eivätkä konjakkipullon hinnalla lähde....

      • HelenaKo

        Olis myytävänä taulu numero: 2376


    • Eipä tässä nopealla googlettamisella löytynyt mitään.

    • Tuupovaaralainen

      Tervehdys kaikille Pertti Ikosesta kiinnostuneille.!
      Hän oli erittäin lahjakas lapsesta alkaen ja piirsi hyvin ja nopeasti jo koulussa alaluokita alkaen esim. opettajasta muotokuvia tai pilakuvia tai muuta, jota ei voinut opettajalle näyttää,. Olipa hän kerran äkkiä rutistanut piirustuksen, kun opettaja olisi halunnut nähdä, ja pannut suuhun ja sanoi syöneensä, koska kuvaa ei olisi kärsinyt näyttää opettajalle, olisi tullut varmmasti karttakepistä.
      Pertti varmasti maalasi tauluja itse, voi olla, että on osa "oppipoikien" maalaamia samoin kuin kerrottiin olevan Särestöniemellä.
      Isänsä oli myös taiteellinen, häntä kutsuttiin laulaja Antiksi.

      Olen kiinnostunut Boriksen tauluista, ottakaa yhteyttä tekstiviestillä tai soittakaa puh 0400 253 722

      • Anonyymi

        Minulla on yksi Boriksen taulu mnkä Boris maalasi -82 äidilleni lahjaksi kun oli Loviisan atomityömaalla en tiedä mikä oli työrupeama mutta kävi usein Kouvolassa Paavolan Pikatukussa missä äitini oli myymälänhoitajana.Taulu on talvinen joki ja metsäaiheinen ja on maalattu äitini kertoman mökilemme vievän matkan varrelta.


    • linnannil

      Tuossa linnassa olisi ihmisen hyvä elää.

    • Anonyymi

      Mikojanin linna Kyyjärvellä on ollut hyvällä pidolla jo toista vuosikymmentä ja on mahdollista jopa vuokrata. Ainutlaatuinen paikka.

    • Anonyymi

      Helanderin huutokaupassa useita Booris Mikojanin tauluja.Näyttävän näköisiä ja hienoilla kehyksillä, taide liikkeet ainakin arvostavat kyseistä taiteilijaa.

    • Anonyymi

      Minulla on yksi hänen maalaama taulu. Ihan ok maalari

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      334
      3270
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      226
      2023
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1622
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1457
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      82
      1329
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      286
      1257
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1074
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1071
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      83
      1033
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      146
      888
    Aihe