Kuinka paljon löytyy erilaisia ketjuja pyörään, millaisia merkintöjä niissä käytetään ja mistä näkee, mikä ketju pyörässä on?
Mihin esim. Shimano HG40 sopii?
Millainen ketjutulkki soveltuu joka ketjulle?
Sähköpyörissä sitten vielä omanlaisensa ketjut?
Ketjujen mittoja
25
999
Vastaukset
Kuinka paljon löytyy erilaisia ketjuja pyörään, millaisia merkintöjä niissä käytetään ja mistä näkee, mikä ketju pyörässä on?
Mihin esim. Shimano HG40 sopii?
Millainen ketjutulkki soveltuu joka ketjulle?
Sähköpyörissä sitten vielä omanlaisensa ketjut?
Meinasin alkaa kirjoittamaan vastausta tähän, mutta sitten tajusin että Velogi on tehnyt aiheesta hyvin kattavan videon joten turha on muuta kuin laittaa linkki kyseiseen videoon:
https://www.youtube.com/watch?v=2bk8_LlgIBU- Anonyymi
Eikö noista ketjusysteemeistä olisi voinut saada vieläkin vaikeampaa?
Anonyymi kirjoitti:
Eikö noista ketjusysteemeistä olisi voinut saada vieläkin vaikeampaa?
No jaa, yksinkertaisettuna kaikissa (lähes) on sama lenkinpituus, muta ketjun ulko ja sisäleveys vaihtelee.
1:llä ulkoisella rattaalla on oma ketjunsa (voi olla menikinvaihteinen pyörä, mutta eli vain yksi takaratas)
5-8 lehtisellä takapakalla on yksi oma ketjunsa
9, 10, 11 ja 12 lehtisellä takapakalla jokaisella oma ketjunsa (ulkoleveys pienenee rattaiden määrän kasveassa), mutta ketjun ulkoleveys pysyy samana.
Eli katsoo montako takaratasta omassa pyörässä ja ostaa ketjun jossa merkittynä sama ratasmäärä niin on oikea.
Ketjun pituu harvoin osuu suoraan oikeaan, vaan ketju yleensä joudutaan lyhentämään oikeaan mittaansa (=sama lenkkimäärä kuin vanhassa).
Sitten tietysti on eri ketjuvalmistajia ja heillä vielä eri laatutason ketjuja valikoimissaan.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
No jaa, yksinkertaisettuna kaikissa (lähes) on sama lenkinpituus, muta ketjun ulko ja sisäleveys vaihtelee.
1:llä ulkoisella rattaalla on oma ketjunsa (voi olla menikinvaihteinen pyörä, mutta eli vain yksi takaratas)
5-8 lehtisellä takapakalla on yksi oma ketjunsa
9, 10, 11 ja 12 lehtisellä takapakalla jokaisella oma ketjunsa (ulkoleveys pienenee rattaiden määrän kasveassa), mutta ketjun ulkoleveys pysyy samana.
Eli katsoo montako takaratasta omassa pyörässä ja ostaa ketjun jossa merkittynä sama ratasmäärä niin on oikea.
Ketjun pituu harvoin osuu suoraan oikeaan, vaan ketju yleensä joudutaan lyhentämään oikeaan mittaansa (=sama lenkkimäärä kuin vanhassa).
Sitten tietysti on eri ketjuvalmistajia ja heillä vielä eri laatutason ketjuja valikoimissaan."5-8 lehtisellä takapakalla on yksi oma ketjunsa"
Mikä sellainen mitoiltaan ja/tai malliltaan on ja millainen ketjutulkki sille sopii?
Missä näkyy laatuerot? Anonyymi kirjoitti:
"5-8 lehtisellä takapakalla on yksi oma ketjunsa"
Mikä sellainen mitoiltaan ja/tai malliltaan on ja millainen ketjutulkki sille sopii?
Missä näkyy laatuerot?Kyseisen ketjun viralliset mitat ovat:
1/2" * 3/32" (ketjujen viralliset mitat yhä tuumissa)
Koska ketjujen lenkkien välinen pituu (=1/2") pysyy samana kaikissa ketjusissa, niin kaikki ketjutulkit käyvät kaikkien ketjujen kanssa.
Laatuerot on sitten vaikeammin pääteltävä asia, mutta jos pysytään yhden ketjuvalmistajan maaleissa, niin yleensä se kalliimpi on se parempi...santtu_1975X kirjoitti:
Kyseisen ketjun viralliset mitat ovat:
1/2" * 3/32" (ketjujen viralliset mitat yhä tuumissa)
Koska ketjujen lenkkien välinen pituu (=1/2") pysyy samana kaikissa ketjusissa, niin kaikki ketjutulkit käyvät kaikkien ketjujen kanssa.
Laatuerot on sitten vaikeammin pääteltävä asia, mutta jos pysytään yhden ketjuvalmistajan maaleissa, niin yleensä se kalliimpi on se parempi...Mutta helpointa on oikeaa ketjua valitessa vain katsoa joko paketin kyljestä taikka netin ilmoitustiedoista mille vaihdemäärälle ketju on valmistettu...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö noista ketjusysteemeistä olisi voinut saada vieläkin vaikeampaa?
Polkupyörien standardiviidakossa ketjut on ehkä selkein osa-alue. Ainoa muuttuja periaatteessa on vaihteiden määrä. Ketjuvaihteiden optimaalisen toiminnan kannalta kannattaa käyttää ketjua joka on tarkoitettu omalle voimansiirrolle. Nyt en tarkoita vaihteiden määrää. Eri valmistajilla on rattaissa erilaisia muotoiluja joilla ainakin yritetään parantaa vaihtamisen sujuvuutta ja ketjuissa ainakin mainospuheiden tasolla on jonkinlaista muotoilua jolla tätä edesautetaan. Eli jos on shimanon voimansiirto niin kannattaa käyttää shimanon ketjua tai tai jonkin muun valmistajan ketjua joka on tarkoitettu shimanon voimansiirtoon. Huomaako käytännössä eron onkin sitten toinen asia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö noista ketjusysteemeistä olisi voinut saada vieläkin vaikeampaa?
Olisi varmaan. Jos ketjut ahdistaa niin kannattaa valita hihna- tai kardaani systeemi.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Kyseisen ketjun viralliset mitat ovat:
1/2" * 3/32" (ketjujen viralliset mitat yhä tuumissa)
Koska ketjujen lenkkien välinen pituu (=1/2") pysyy samana kaikissa ketjusissa, niin kaikki ketjutulkit käyvät kaikkien ketjujen kanssa.
Laatuerot on sitten vaikeammin pääteltävä asia, mutta jos pysytään yhden ketjuvalmistajan maaleissa, niin yleensä se kalliimpi on se parempi...Velogin videoilla oli maininta pyörimissuunnastakin. Ketjun toisessa kyljessä oleva teksti pinnoista poispäin? Mutta onko 7-vaihteisen hybridipyörän ketjun pyörimissuunnalla mitään väliä? Vaihdoin ketjun ja liitin sen päät painamalla nivelen tapin paikalleen, ei siis millään liittimellä. Pakkauksessa ei ollut ainakaan mainintaa pyörimissuunnasta, joten se tuli nyt vaan kummemmin asiaa miettimättä paikalleen. KMC 1/2"x 3/32".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Velogin videoilla oli maininta pyörimissuunnastakin. Ketjun toisessa kyljessä oleva teksti pinnoista poispäin? Mutta onko 7-vaihteisen hybridipyörän ketjun pyörimissuunnalla mitään väliä? Vaihdoin ketjun ja liitin sen päät painamalla nivelen tapin paikalleen, ei siis millään liittimellä. Pakkauksessa ei ollut ainakaan mainintaa pyörimissuunnasta, joten se tuli nyt vaan kummemmin asiaa miettimättä paikalleen. KMC 1/2"x 3/32".
Kmc ketjuissa ei ole pyörimissuunissa väliä, paitsi käytön jälkeen se on parempi laittaa pyörimään samansuuntaisesti, jos sen on jostain syystä poistanut rattailta esim puhdistusta varten. En luottaisi tippitappiin vaan laittaisin ne mukana tulleet pikaliittimet. Taikka niin mutta kumminkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kmc ketjuissa ei ole pyörimissuunissa väliä, paitsi käytön jälkeen se on parempi laittaa pyörimään samansuuntaisesti, jos sen on jostain syystä poistanut rattailta esim puhdistusta varten. En luottaisi tippitappiin vaan laittaisin ne mukana tulleet pikaliittimet. Taikka niin mutta kumminkin.
Mikä on tippitappi? Painoin tuosta ketjusta yhden tapin ulos, irrotin yhden kapeamman lenkin (muuten ketjun kummassakin päässä olisi ollut kapeampi lenkki) ja puristin tapin takaisin kiinni. Onko tuo liitos mahdollisesti avaamatonta liitosta heikompi?
Ketjun mukana tullut liitin oli onnellisesti jo hukassa. Onko noita liittimiä muuten eri mallisia? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä on tippitappi? Painoin tuosta ketjusta yhden tapin ulos, irrotin yhden kapeamman lenkin (muuten ketjun kummassakin päässä olisi ollut kapeampi lenkki) ja puristin tapin takaisin kiinni. Onko tuo liitos mahdollisesti avaamatonta liitosta heikompi?
Ketjun mukana tullut liitin oli onnellisesti jo hukassa. Onko noita liittimiä muuten eri mallisia?Tippitappitipititappi on Röllinpeikon sanontoja. Kahta vain löytyy. Kenties mittasit entisen ketjun pituuden jotta uudessa on sama linkkimäärä kuin vanhassa. Muuten on yhdentekevää minkälainen linkki viimeiseksi liitettäväksi jää. En ole itse koskaan käyttänyt tippitappia liittämisessä mutta kenties se on hyväkin ratkaisu. Aika sen sitten kertoo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tippitappitipititappi on Röllinpeikon sanontoja. Kahta vain löytyy. Kenties mittasit entisen ketjun pituuden jotta uudessa on sama linkkimäärä kuin vanhassa. Muuten on yhdentekevää minkälainen linkki viimeiseksi liitettäväksi jää. En ole itse koskaan käyttänyt tippitappia liittämisessä mutta kenties se on hyväkin ratkaisu. Aika sen sitten kertoo.
Katkaisin ketjun entisen mittaiseksi, 114 lenkkiä. Tosin vaihdoin myös takavaihtajan Shimano Altus mallista Shimano Alivion malliin rdm 410 (muistaakseni tuollainen merkintä).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tippitappitipititappi on Röllinpeikon sanontoja. Kahta vain löytyy. Kenties mittasit entisen ketjun pituuden jotta uudessa on sama linkkimäärä kuin vanhassa. Muuten on yhdentekevää minkälainen linkki viimeiseksi liitettäväksi jää. En ole itse koskaan käyttänyt tippitappia liittämisessä mutta kenties se on hyväkin ratkaisu. Aika sen sitten kertoo.
"on yhdentekevää minkälainen linkki viimeiseksi liitettäväksi jää. "
Ei kai se yhdentekevää ole, kun kahta samanlaista linkkiä ei voi liittää toisiinsa muulla tavalla kuin ketjuliittimellä? Joka toinen linkki on erilainen? Tai lenkki? Anonyymi kirjoitti:
"on yhdentekevää minkälainen linkki viimeiseksi liitettäväksi jää. "
Ei kai se yhdentekevää ole, kun kahta samanlaista linkkiä ei voi liittää toisiinsa muulla tavalla kuin ketjuliittimellä? Joka toinen linkki on erilainen? Tai lenkki?Tuollainen erikoisliitoskappale kuin "half link" myös vielä löytyy, kun perinteisillä menetelmissä ketjun lyhennys (pidennys) tapahtuu aina kahden lenkin välein että liitospalat osuvat yhteen, mutta tuon avulla voidaan ketjua lyhentää/pidentää yhden lenkin välein.
https://www.bikeshop.fi/KMC-Half-Link-3-32-/ekauppa/pCH4104/- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Tuollainen erikoisliitoskappale kuin "half link" myös vielä löytyy, kun perinteisillä menetelmissä ketjun lyhennys (pidennys) tapahtuu aina kahden lenkin välein että liitospalat osuvat yhteen, mutta tuon avulla voidaan ketjua lyhentää/pidentää yhden lenkin välein.
https://www.bikeshop.fi/KMC-Half-Link-3-32-/ekauppa/pCH4104/Jopa on hienosäätöä.
Mistä sitten tietää, mikä olisi ihan puolen tuuman tarkkuudella ketjun optimimitta suhteessa etu/taka-rissoihin ja vaihtajiin?
Ennen oli polkupyöräily helpompaa, kun ei ollut nettiä, joka kertoo sen vaikeudesta:) - Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Kyseisen ketjun viralliset mitat ovat:
1/2" * 3/32" (ketjujen viralliset mitat yhä tuumissa)
Koska ketjujen lenkkien välinen pituu (=1/2") pysyy samana kaikissa ketjusissa, niin kaikki ketjutulkit käyvät kaikkien ketjujen kanssa.
Laatuerot on sitten vaikeammin pääteltävä asia, mutta jos pysytään yhden ketjuvalmistajan maaleissa, niin yleensä se kalliimpi on se parempi...Kuins toi Ballon.
Kinaloiset halusi uuden kuun?
Minä heistä nin tiijä.
Ala ven. läisen kuun.
Ohjus agentti. Anonyymi kirjoitti:
Jopa on hienosäätöä.
Mistä sitten tietää, mikä olisi ihan puolen tuuman tarkkuudella ketjun optimimitta suhteessa etu/taka-rissoihin ja vaihtajiin?
Ennen oli polkupyöräily helpompaa, kun ei ollut nettiä, joka kertoo sen vaikeudesta:)Juu, itsellä et kokemusta tuollaisesta Half Link:stä, oli ennemmin sellainen ”tälläinenkin on olemassa”.
Ehkä voisi miettiä että käyttökohteina voisi olla joku yhdellä takarattaalla varustettu pyörä jossa ketjun tiukkuuden säätö tapahtuu takakiekkoa liikuttamalla.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polkupyörien standardiviidakossa ketjut on ehkä selkein osa-alue. Ainoa muuttuja periaatteessa on vaihteiden määrä. Ketjuvaihteiden optimaalisen toiminnan kannalta kannattaa käyttää ketjua joka on tarkoitettu omalle voimansiirrolle. Nyt en tarkoita vaihteiden määrää. Eri valmistajilla on rattaissa erilaisia muotoiluja joilla ainakin yritetään parantaa vaihtamisen sujuvuutta ja ketjuissa ainakin mainospuheiden tasolla on jonkinlaista muotoilua jolla tätä edesautetaan. Eli jos on shimanon voimansiirto niin kannattaa käyttää shimanon ketjua tai tai jonkin muun valmistajan ketjua joka on tarkoitettu shimanon voimansiirtoon. Huomaako käytännössä eron onkin sitten toinen asia.
Shimanolla onhan tietu etuoikeus ratas järjästelmään.
-Hikinorolla tehdäänni uutta.
KELLI - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katkaisin ketjun entisen mittaiseksi, 114 lenkkiä. Tosin vaihdoin myös takavaihtajan Shimano Altus mallista Shimano Alivion malliin rdm 410 (muistaakseni tuollainen merkintä).
Poroon kisailiat.
Etappi ajoo ,
niikinnostavaa.
Veiko huolttaa, ninku se Pata tvssä.
- Anonyymi
Yksi huomionarvoinen asia on ketjuissa. Niissä ilmoitettu vaihdemäärä tarkoittaa nimenomaan takana olevien vaihteiden määrää eikä ota kantaa eturattaiden määrään. Eli jos pyörässä on 3x7 voimansiirto niin on turha alkaa etsiä 21vaihteen ketjua koska takarattaiden määrä on se ratkaiseva tekijä.
Niin, ja kyse tosiaan vain ulkoisten (taka)vaihteiden=rattaiden määrästä, jos on vaikkapa 7-vaihteinen napavaihteisto, niin se on ketjun määrittelyn kannalta vain yksivaihteinen...
- Anonyymi
Joka ketjun päälle on vannotunnu.,
sillä pitää olla kireä persnahka,
ja sielu Porvoosta ili Oalandista.- Anonyymi
Välttipaavon viisauksia?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna niin nättinä Amsterdamin Business Foorumilla
Upeasti edustaa taas Suomea ulkomailla meidän kansainvälinen superstaramme. Miksei persuilla ole ketään siedettävän näk20110451Stubb jo paljon tunnetumpi kuin kaikki persut yhteensä
Nyt on aika ottaa mittaa tunnettavuudesta, herrat ja narrit! Joku tuolla toisessa ketjussa väitti, että "persujen rivimi289764Työeläkkeiden maksaminen on lopetettava
Suomen talous on palkansaajien vuosikausia heikentyneen ostovoiman vuoksi niin kuralla, että palkkasumman jakamisessa ta1778373Sofia Virran pahoinpitelyä puolustetaan netissä
HS soitti Virran pahoinpitelyä puolustaneille https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011516353.html3037841Purra tekee hyvää työtä, me suomalaiset haluamme että hän jatkaa myös
seuraavan hallituksen valtiovarainministerinä. Kovina aikoina pitää olla kova.1856700Koska Minja Koskela ja Sofia Virta kääntyy islamiin?
Sekä vihreät että vasurit selvästi pitävät islamista ja muslimeista, varsinkin naiset, joten voidaan olettaaa että nuo k906113Persu Keskisarja on politiikan Uuno Turhapuro
Asiantuntija luonnehtii Keskisarjaa Trumpin ajan Turhapuroksi, joka ärsyttää kokoomusta. – Keskisarjan känni-imago j675946Stubb jo paljon tunnetumpi ja arvostetumpi maailmalla, kuin Marin koskaan
Stubb tekee sitä työtä mitä pitää, hän ei koreile vaatteilla eikä ole baareissa räkäposkella kuten Marin. Marininhan pit1034987Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit74186Oikeistohallitusten aikaan saannokset.
Holkerin touhujen seurauksena lama. Aho jatkoi tuhoa osaamattomuudellaan. Katainen ja alkoi talouden alamäki. Sipilä ja294049