Elävän ruoan kasvatus?

Aino H.

Heipä!
Minulla on karolinananolis, jolle aion hankkia seuraa.
Ongelmia on tuottanut liskon ruokkiminen. Kasvatan jauhomatoja, jotka kelpaavat liskolle, tosin huonosti. Mitä muuta, lähinnä sirkkoja voisin kasvattaa?
Kesät liskoni elelee lähinnä erilaisilla kärpäsillä ja toukilla, mitä puutarhasta löytyy.
Talvella pilkkikärpäsillä ja jauhomadoilla.
Jauhomatojahan ei saisi hirveän usein antaa, joten varsinkin talveksi tarvitsisin jotain muutakin syötettävää.
Olen ostanut liskolleni mustia sirkkoja (en nyt millään muista nimeä) Nekään eivät vain kelpaa kovin hyvin, tosin yksi satsi oli jo valmiiksi liian isoja...
Liskollani on toki uv- ja lämpölamppu ja sumutan terraariota, myös vesikuppi on.
Mutta sirkkojen kasvatusohjeita, ja mitä sirkkalajeja? KIITOS!

5

1550

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anni

      Tere!
      Itselläni on 2 karolinananolista,ne on laumaeläimiä ja niillä pitää olla seuraa. Jauhomadot ovat kitiini pitoisia (paitsi nuoremmat joille ei ole vielä ehtinyt kehittyä kitiini kuorta) liika kitiini ei ole hyväksi anoliksille...ja ne ovat muutenkin liian rasvaisia ruokaa niille. Olen itsekin ajatellut alkavani kasvattaa sirkkoja. Tässä ohjeet:siirrä sirkat myyntirasiasta johonkin suurempaan boksiin,vaikkapa ämpäriin tai suureen muoviterraarioon. Mitä korkeampi astia sitä helpompi sirkkoja on käsitellä. Laita terraarion pohja materiaaliksi sanomalehteä ja piiloiksi rutistettuja sanomalehtipalloja tai vaikkapa kananmunien pakkaus koteloita. Ruoaksi tuoreita kasiksia (porkkanaa,omenaa),hiutaleita tai leseitä tai jotain eläinproteiiniä sisältävää kuten kissanruokaa tai kananmunajauhetta. Jolleivat sirkat saa ravinnostaan tarpeeksi proteiiniä,ne alkavat syödä toisiaan. Sukukypsät sirkat tunniostat siitä että ne alkavat sirittää. Naarailla on peräpäässään pitkä munanjohdinputki. Kun sirkat tulevat sukukypsiksi laita terraarioon muninta-astia. Tälläiseksi kelpaa esim. korkeahko pakaste rasia,joka puolillaan kosteaa turvetta. Tee sanomalehti suikaleista siltoja muninta-astiaan,jotta sirkat pääsevät sinne helposti munimaan. Ota muninta purkki pois terraariosta parin kolmen päivän kuluttua etteivät sirkat muni siihen liikaa munia,muuten sirkat eivät mahdu kehittymään siinä. Voit tällöin laittaa taas uuden muninta purkin terraarioon. Nosta muninta purkki noin 28-30 asteen lämpötilaan:älä anna pohjamateriaalin kuivuá mutta varo homehtumista! Poikaset kuoriutuvat reilussa viikossa. Pienille sirkoille voi antaa ruoaksi vaikkapa salaattia ja kalojen hiutale ruokaa. Ohjeet pätevät koti- ja kenttä sirkoille. Kotisirkat ovat helpompia kasvatettavia,mutta niiden kanssa saa olla tarkkana etenkin kerrostaloissa:karatessaan ne voivat alkaa lisääntyä myös huonestossa. Kenttä sirkat ovat tummempia ja vaativat hieman korkeampaa ilman kosteutta,ne eivät lisäänny huoneistossa. Minkä kokoinen terraario sinulla on? Kumpaa sukupuolta liskosi on?

      • Aino H.

        ...On uros. Tiedän, että se on laumeläin ja heti kun löydän varman talviruan, hankin sille 2-3 tyttöystävää.
        Ensin on kuitenkin pakko löytää ruoka, eihän niitä nälässä voi pitää.
        Liskoni ostettiin pari vuotta sitten toisen liskon kanssa; molempien piti olla naaraita.
        Joko molemmat olivat koiraita, tai ainakin tämä toinen. En kuitenkaan koskaan huomannut niiden tappelevan, joten tilanne oli hallinnassa.
        Toinen liskoista kuitenkin lakkasi tykkänään syömästä. Se oli vahingoittanut häntäänsä hieman (Ilmeisesti yksi ruokaeläimeksi ostettu sirkka oli purrut sitä. Sirkka oli päässyt kasvamaan piilossa. Se oli liskon kokoinen ja söi jauhomatoja!)Lopulta liskoressukka vain kuoli.
        Silloin liskot asuvat reilun sadan litran akvaariossa. (liian matala, tiedän.) Sen jälkeen uros on majaillut n. 80*40*40 terrassa (kork. pit. syv.) Ja nyt olen tehnyt sille vielä isomman: 100*80*40 (korkeus, pituus, syvyys) Terraarion.
        Kiitos paljon ohjeista! Kuinka isoisi mainitsemasi sirkat suuurimmillaan kasvavat? En haluaisi enää mitään "raamatun vitsaussirkkoja" :)


      • Anni
        Aino H. kirjoitti:

        ...On uros. Tiedän, että se on laumeläin ja heti kun löydän varman talviruan, hankin sille 2-3 tyttöystävää.
        Ensin on kuitenkin pakko löytää ruoka, eihän niitä nälässä voi pitää.
        Liskoni ostettiin pari vuotta sitten toisen liskon kanssa; molempien piti olla naaraita.
        Joko molemmat olivat koiraita, tai ainakin tämä toinen. En kuitenkaan koskaan huomannut niiden tappelevan, joten tilanne oli hallinnassa.
        Toinen liskoista kuitenkin lakkasi tykkänään syömästä. Se oli vahingoittanut häntäänsä hieman (Ilmeisesti yksi ruokaeläimeksi ostettu sirkka oli purrut sitä. Sirkka oli päässyt kasvamaan piilossa. Se oli liskon kokoinen ja söi jauhomatoja!)Lopulta liskoressukka vain kuoli.
        Silloin liskot asuvat reilun sadan litran akvaariossa. (liian matala, tiedän.) Sen jälkeen uros on majaillut n. 80*40*40 terrassa (kork. pit. syv.) Ja nyt olen tehnyt sille vielä isomman: 100*80*40 (korkeus, pituus, syvyys) Terraarion.
        Kiitos paljon ohjeista! Kuinka isoisi mainitsemasi sirkat suuurimmillaan kasvavat? En haluaisi enää mitään "raamatun vitsaussirkkoja" :)

        Moix!
        En tiedä kuinka isoksi ne mustat sirkat kasvavat..itselläni kerran kasvoi 3cm pitkäksi,se oli kerman värinen ja sillä oli valkoiset siivet (en kyl tiiä olix ne siivet..?)jois oli piikit,enepää en tiedä.


      • Aino H.
        Anni kirjoitti:

        Moix!
        En tiedä kuinka isoksi ne mustat sirkat kasvavat..itselläni kerran kasvoi 3cm pitkäksi,se oli kerman värinen ja sillä oli valkoiset siivet (en kyl tiiä olix ne siivet..?)jois oli piikit,enepää en tiedä.

        Täytyy käydä kysymässä tuosta lähiliikkeestä, mitä heillä on tarjolla.
        Oletko jo kokeillut mainitsemiasi sirkkoja liskoillesi? Miten kelpasi?
        Mietin vain, olisiko vielä joku sirkkalaji muita mieluisampi...
        Mitä muuten olet liskollesi syötellyt?
        Minä annan tosiaan huone-, yms. kärpäsiä (elävänä), jauhomatoja sillointällöi ja erilaisia "tuholaistuokkia" puutarhasta. Toukat ovat suurta herkkua.


      • Anni
        Aino H. kirjoitti:

        Täytyy käydä kysymässä tuosta lähiliikkeestä, mitä heillä on tarjolla.
        Oletko jo kokeillut mainitsemiasi sirkkoja liskoillesi? Miten kelpasi?
        Mietin vain, olisiko vielä joku sirkkalaji muita mieluisampi...
        Mitä muuten olet liskollesi syötellyt?
        Minä annan tosiaan huone-, yms. kärpäsiä (elävänä), jauhomatoja sillointällöi ja erilaisia "tuholaistuokkia" puutarhasta. Toukat ovat suurta herkkua.

        moix vaa!
        Niitä mustiahan mä olen syötelly ja hyvin on kelvannu...en tiedä nimee.Mä syötän niille kärpäsen toukkii,heinäsirkkoi,vahakoin perhosii ja toukkii,hyvin harvoin jauhomatoja,sit hämähäkkejä,luonnon perhosii...kiitäjistä ne tykkää paljon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5700
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      212
      1765
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1722
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      93
      1188
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1145
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      876
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe