Juoksu ja laihduttaminen

Kuntoon

Jossain tuolla muussa kirjoituksessa joku kirjoitti, että 25 km/vko ei laihduta, jos ei muuta ruokavaliota. Onko näin? Itse tällä hetkellä juoksen vain n. 5 km 3 krt/viikko (tai siitäkin 5 min kävelyä), aion lisätä matkaa pikkuhiljaa. Tarkoitus juosta joskus 6-10 km x 3. Aika ei riitä kun 3 krt/vko liikuntaan. Nyt olen juossut vasta viikon joten vielä ei ainakaan tietysti ole ehtinyt laihtumaan. Kävin talvella ja keväällä kuntosalilla. Ja se vain nosti painoa (osa onneksi lihastakin).

Riippuu kai lähtöpainostakin? Mulla ei ole paljoa ylimääräistä, (tarkoitus laihtua n. 5-6 kg ja pysyä siinä) mutta varsinkin selluliittia on tullut reisiin. Vatsa on litteä, mutta pikkaisen on löysää. Käsivarsissa on lihaksia, mutta selluliitti ja rasva vähän peittää niitä. Kyllä ne silti erottuu.

44

17839

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • misu

      ...laihdutetaan, toki liikunta on hyvä tukikeino. eli vähennä energiansaantiasi pienemmäksi kuin kulutuksesi on. muista kuitenkin syödä säännöllisesti ja monipuolisesti.

    • Jeppe

      ...on yrittää juoksemalla laihduttaa. Paremminkin kannattaa jättää pois karkit, suklaat ja rasvat. Juokseminen varmaan laihduttaa ajan oloon, mutta ei kannata yrittää treenata vähällä energialla - loppu tulee siitä hommasta. Kuulostaa aika vähältä silti 3x5 km. Sinuna pyrkisin tuommosiin tunnin suorituksiin, vaikkapa sitten kävellen ellei juosta jaksa.

      • maratonman

        Tottakai voi laihuttaa juoksemalla. Laihdut ilman muuta nopeammin kun samalla vielä vähennät energiansaantia. Ei tartte nälissään olla, vähennät vain rasvaa ja sokeria ja jätät jäjelle koostumukseltaan oikean ruuan.


      • Ex-tankki
        maratonman kirjoitti:

        Tottakai voi laihuttaa juoksemalla. Laihdut ilman muuta nopeammin kun samalla vielä vähennät energiansaantia. Ei tartte nälissään olla, vähennät vain rasvaa ja sokeria ja jätät jäjelle koostumukseltaan oikean ruuan.

        Ihan p*skapuhetta ettei juokseminen laihduttaisi. Itse olen pudottanut kolmessa vuodessa 12 kiloa pelkästään liikuntaa lisäämällä. Syön täsmälleen samalla tavalla kuin aikaisemmin, suklaata menee kuin näkkileipää, olut ja viini kuuluu edelleen "ruokavalioon". 3x 5km viikossa ei paljon varmaan auta, mutta jos alat juoksemaan 2 x 10-13 km/vko ja kerran pitemmän, liki 2 tunnin lenkin (16-20 km vauhdista riippuen) niin varmana lähtee paino putoamaan. Pitää vaan kuluttaa enemmän kuin mitä suuhunsä mättää. Se on fakta. Ruokavaliota muuttamalla toki pääsee nopeammin lopputulokseen, esim. hedelmien ja vihannesten määrää lisäämällä tulee syötyä vähemmän muuta roskaa.


      • liikuttava enemmän
        Ex-tankki kirjoitti:

        Ihan p*skapuhetta ettei juokseminen laihduttaisi. Itse olen pudottanut kolmessa vuodessa 12 kiloa pelkästään liikuntaa lisäämällä. Syön täsmälleen samalla tavalla kuin aikaisemmin, suklaata menee kuin näkkileipää, olut ja viini kuuluu edelleen "ruokavalioon". 3x 5km viikossa ei paljon varmaan auta, mutta jos alat juoksemaan 2 x 10-13 km/vko ja kerran pitemmän, liki 2 tunnin lenkin (16-20 km vauhdista riippuen) niin varmana lähtee paino putoamaan. Pitää vaan kuluttaa enemmän kuin mitä suuhunsä mättää. Se on fakta. Ruokavaliota muuttamalla toki pääsee nopeammin lopputulokseen, esim. hedelmien ja vihannesten määrää lisäämällä tulee syötyä vähemmän muuta roskaa.

        Näin on. Mulla kokemusta myös, että voi syödä ja juoda mitä vaan (tietysti voi olla muuta terveyshaittojakin kuin lihominen...), jos liikkuu tarpeeksi.

        Aloittelijan tai vain jonkin verran juosseen ei tietysti kannata (eikä ehkä pystykään) juosta esim. parin tunnin lenkkiä. Mutta tekee joku päivä vaikka pitkän kävelylenkin ja muina päivinä juoksee. Tai juoksee ja kävelee vuorotellen niin jaksaa pidempään. Kunnon kasvaessa voi lisätä liikuntaa ja juoksua. Joillekin kilometrin yhtämittainen juoksukin on jo saavutus.

        Tietysti jos muutaa ruokavaliotaan ei tarviste liikkua niin paljon. Eräs kaverini laihdutti aika lyhyessä ajassa 20 kiloa eikä liikkunut paljoa. Silloin tällöin käveli (ennen ei yhtään). Mutta muutti ruoka ja juomatapansa täysin.


    • Tehokkaasti

      Laihduin sauvakävelyn ja ruokailutottumusten muuttamisen avulla 18kg puolessa vuodessa. Sauvoin 5 kertaa viikossa aina tunnin kerrallaan ja todella niin kovalla teholla, että hiki lensi :). Samalla jätin karkit, sipsit, keksit, pullat ym. makeat pois. Laihtuminen alkoi vauhdilla 1kg/vk. Neljä viikkoa meni tätä tahtia, sitten muutama vk 1/2kg viikossa. Kerran viikossa herkuttelin "kohtuullisesti", esim. suklaalevy tai namipussi. Pysyin tiukkana ja lopputulos oli vaivan arvoinen. Painoin 69kg. Nyt 51-52kg. Kilojen karistessa ja kunnon kasvaessa vaihdoin juoksuun, ja nyt olen 2v.juossut ja paino on pysynyt samana, vaikka syönkin makeaa. Juoksen 50km/vk.

      Kokeile näin. Selluliititkin hävis...

      • Kuntoon

        Kiitoksia vastauksista.

        En syö karkkeja, sipsejä, en keksejä, pullia... Kun en ole koskaan liiemmin välittänyt niistä (onneksi!) Suklaata kylläkin silloin tällöin (en joka viikko). Olut ja siideri kyllä pitäs jättää pois... Niitä tulee juotua lähes joka viikko, olutta enemmän. Vaaleata leipääkin syön ja rasvaiset ja kermaiset ruuatkin maistuu. Vihanneksia ja hedelmiä syön todella harvoin.

        Olen aina ennen ollut todella hoikka ja kiinteä, samoilla ruokatottumuksilla (ehkä huonommillakin). Mutta ennen juoksin enemmän (mutta en silloinkaan mitään huikeita lukemia) ja kävin jumpissa ja salilla. Liikuttua tuli 5 krt/vko. Ongelma oli enemmänkin, että paino meinasi pudota liiaksi! Nyt paino tuntuu vaan nousevan (eilen puntarilla totesin, että kilo taas lisää), en ole koskaan ollut näissä lukemissa. Valittelen ehkä turhia kun en ole edes ylipainoinen, mutta kun sitä on tottunut entiseen ulkonäköön... Ja en haluaisi ainakaan painon enää nousevan. Ja mieluummin siis laskevan.

        Sauvakävely ei oikein innosta, juoksisin mieluummin. Kunto ei ole ihan nollissa vaikka 5 km kolmesti viikossa ei ole paljon. Viime vuonna juoksin 5-7 km lenkkejä ja kävin jonkin verran salilla. Paino oli kyllä jo silloin noussut.

        Kunto on nyt se, että ehkä 30-40 minuuttia jaksan juosta putkeen aika ok. Aloitin varmuuden vuoksi kevyemmin ja saatan kävellä minuutin tai kaksi jossain välissä. Enemmänkin varmaan jaksaisin juosta, mutta sitten ottaa jo aika koville. Tuntia en millään jaksa putkeen, mutta voihan sitä osan matkaa kävellä tai lisätä juoksua pikkuhiljaa.

        Mikä kilometri määrä teistä viikossa riittäisi? Riittääkö 30 km? 50 km tuntuu paljolta...


      • Tiejyrä
        Kuntoon kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksista.

        En syö karkkeja, sipsejä, en keksejä, pullia... Kun en ole koskaan liiemmin välittänyt niistä (onneksi!) Suklaata kylläkin silloin tällöin (en joka viikko). Olut ja siideri kyllä pitäs jättää pois... Niitä tulee juotua lähes joka viikko, olutta enemmän. Vaaleata leipääkin syön ja rasvaiset ja kermaiset ruuatkin maistuu. Vihanneksia ja hedelmiä syön todella harvoin.

        Olen aina ennen ollut todella hoikka ja kiinteä, samoilla ruokatottumuksilla (ehkä huonommillakin). Mutta ennen juoksin enemmän (mutta en silloinkaan mitään huikeita lukemia) ja kävin jumpissa ja salilla. Liikuttua tuli 5 krt/vko. Ongelma oli enemmänkin, että paino meinasi pudota liiaksi! Nyt paino tuntuu vaan nousevan (eilen puntarilla totesin, että kilo taas lisää), en ole koskaan ollut näissä lukemissa. Valittelen ehkä turhia kun en ole edes ylipainoinen, mutta kun sitä on tottunut entiseen ulkonäköön... Ja en haluaisi ainakaan painon enää nousevan. Ja mieluummin siis laskevan.

        Sauvakävely ei oikein innosta, juoksisin mieluummin. Kunto ei ole ihan nollissa vaikka 5 km kolmesti viikossa ei ole paljon. Viime vuonna juoksin 5-7 km lenkkejä ja kävin jonkin verran salilla. Paino oli kyllä jo silloin noussut.

        Kunto on nyt se, että ehkä 30-40 minuuttia jaksan juosta putkeen aika ok. Aloitin varmuuden vuoksi kevyemmin ja saatan kävellä minuutin tai kaksi jossain välissä. Enemmänkin varmaan jaksaisin juosta, mutta sitten ottaa jo aika koville. Tuntia en millään jaksa putkeen, mutta voihan sitä osan matkaa kävellä tai lisätä juoksua pikkuhiljaa.

        Mikä kilometri määrä teistä viikossa riittäisi? Riittääkö 30 km? 50 km tuntuu paljolta...

        Itse laskeskelin, että tälläinen ~90kg:n ihminen polttaa energiaa rasvakilon verran kun juoksee 80km viikossa. Että jos pelkkää liikuntaa aikoo lisätä, niin aika paljon saa säntäillä.

        Toisaalta olen huomannut, että ilman liikuntaa on aivan turha itseni edes yrittää laihduttaa. Mitään ei jaksa tehdä, mutta paino ei putoa. Vai onkohan se johtunut siitä, kun on niin pirun kiirettä silloin ollut (minkä takia ei ole sitten liikkunutkaan).


      • Blondie

        Itse olen alkanut laihduttaa, mutta limsoista eroon pääseminen tuottaa vaikeuksia. Miten itse pääsit eroon kaikista makeanhimoista, mitä söit niiden tilalla ?:) olisi kiva tietää, jotta voin itse toteuttaa myös samaa linjaa. Kiitos jo etukäteen :)


      • naminam .
        Blondie kirjoitti:

        Itse olen alkanut laihduttaa, mutta limsoista eroon pääseminen tuottaa vaikeuksia. Miten itse pääsit eroon kaikista makeanhimoista, mitä söit niiden tilalla ?:) olisi kiva tietää, jotta voin itse toteuttaa myös samaa linjaa. Kiitos jo etukäteen :)

        keksinpä limsa hommaan ratkaisun: mikset ostaisi vissyä (sellaista, jossa ei ole kaloreita) ja lisäisi joukkoon esim. fun light sokeritonta(=kaloritonta) mehua? :)


    • Hölmis

      Jossakin luki, että hölkkä/juoksu (vauhtia ei mainittu) kuluttaa tunnissa 1450-4180 kJ / 300-1000 kcal. Kävely vähemmän. Esim.

      70 kiloa painava nainen kuluttaa tunnin (6 km) kävelylenkillä 1050 kJ / 250 kcal (jossain muualla oli kyllä, että 340 kcal?).

      Onko liikunnan hyvä kestää aina vähintään tunnin, jos haluaa laihtua ja riippuuko se siitä käveleekö vai juoksee?

      Ja montako kertaa viikossa on liikuttava? 3 vai 4 vai enemmän?

    • jepjep65

      nii,asiahan on varmaan niin että,liikunta ei laihduta vaan se ylläpitää syömällä saavutettua painoa. Näin minulle on opetettu ja omalta kohaltani uskon siihen.Jos kulutat 2000KCal, jos syöt 1500KCal nii sinä laihdut. Itte oon pudottanu painoo 30,6kg vuodessa. Olisin pystyny enemmänkin muttkun se ei olisi ollu viisasta. Pitää jaksaa myös nauttia elämästä. Syö hyvin ja monipuolisesti.... sekä jatka liikkumista....

      • Herännyt

        Luulis sen nyt laihduttavan ainakin, jos syö ihan yhtä paljon kuin ennen, mutta alkaa kuluttamaan enemmän? Jos ennen söi 1500 KCal ja kulutti sen ja sitten nyt syö saman, mutta kuluttaa enemmän?

        Itse söin juuri aterian ja katsoin paketin ja purkin kyljestä (valmisruokaa valitettavasti), että tuli 448 kcal. Onko se paljon vai vähän? En ole vielä koskaan laskeskellut. Aamuista ruokaani en laskenut ja myöhemminkin ajattelin vielä syödä.


    • väärti

      Tuota, jos ihminen syö täsmälleen yhtä paljon kuin ennenkin ja lisää viikkoonsa 3x5 km juoksulenkit sykkeillä 120-150, niin paino putoaa n.0.5 kg/vkossa. Jos lisäksi vähentää viikottaista energiansaantiaan putoaa painoa loogisestikin ajatellen enemmän. Tämähän on puhdasta fysiologiaa.

      Se miten paljon kaloreita minkäkin mittainen lenkki kuluttaa on niin yksilökohtaista, riippuen painosta, aineenvaihdunnasta, vauhdista, sykkeestä jne. siinäkin on kyse fysologiasta. Kokeilepas huviksesi eripainoisen kaverisi kanssa juosta juoksumatolla täsmälleen yhtä kovaa, yhtä kauan ja sama matka, niin saat osviittaa siitä miten paljon se kulutettu kalorimäärä voi erota. (Tosin en tutkijana kyllä luota 100 prosenttisesti juoksumattojenkaan kalorimittareihin) ja suhteuta se sitten täällä saamiisi "totaalisiin totuuksiin" eri lajien kalorinkulutuksista. Kokeile asioita itse, älä usko kaikkea mitä täällä sanotaan. Tai lue tutkimuksia, niitäkin löytyy netistä googlettamalla ja pääset vähän lähemmäksi totuutta tai edes yleistettävissä olevia tuloksia.

      • minna

        Ihmeelliset kuvitelmat väärtillä on juoksun energiakulutuksesta. Laihdutushan olisi älyttömän helppoa, jos vaivainen 15 km:n viikottainen juoksu pudottaisi painoa puoli kiloa viikossa. Todellisuudessahan tuossa 15 km:ssä kuluu vain noin 900 kcal eli siinä palaa reilut sata grammaa läskiä. Tuohon puolen kilon viikottaiseen läskin polttoon pelkällä juoksulla tulisi viikon juoksumäärän olla n. 75 km! Tämä on sitä puhdasta fysiologiaa ja väärtin kannattaisi tutustua siihen paremmin.


      • toinen Minna
        minna kirjoitti:

        Ihmeelliset kuvitelmat väärtillä on juoksun energiakulutuksesta. Laihdutushan olisi älyttömän helppoa, jos vaivainen 15 km:n viikottainen juoksu pudottaisi painoa puoli kiloa viikossa. Todellisuudessahan tuossa 15 km:ssä kuluu vain noin 900 kcal eli siinä palaa reilut sata grammaa läskiä. Tuohon puolen kilon viikottaiseen läskin polttoon pelkällä juoksulla tulisi viikon juoksumäärän olla n. 75 km! Tämä on sitä puhdasta fysiologiaa ja väärtin kannattaisi tutustua siihen paremmin.

        Totta, itse juoksen viikossa kolme 7-10 km lenkkiä ja yhden 4km spurtin maksimisykkeillä ja paino ei kyllä liiku tästä mihinkään (ei tosin ole tavoitteenakaan).
        Okei myönnetään, että se varmaankin on yksilöllistä, mutta eikö yhden rasvakilon palamiseen tarvita n. 1000 kalorin vajaus päivässä (jos rasvakilo sisältää n. 7000 kcal), jotta paino putoisi kilon viikossa ja 500 kalorin vajaus jotta putoisi se 0,5 kiloa?!

        Noh, kai se periaatteessa on mahdollista, että 80-90 kiloinen ihminen voi kuluttaa 500 kaloria viiden kilsan lenkillä (jolloin viikossa putoisi se puoli kiloa), mutta aika epätodelliselta se kyllä kuulostaa.


      • toinen Minna
        toinen Minna kirjoitti:

        Totta, itse juoksen viikossa kolme 7-10 km lenkkiä ja yhden 4km spurtin maksimisykkeillä ja paino ei kyllä liiku tästä mihinkään (ei tosin ole tavoitteenakaan).
        Okei myönnetään, että se varmaankin on yksilöllistä, mutta eikö yhden rasvakilon palamiseen tarvita n. 1000 kalorin vajaus päivässä (jos rasvakilo sisältää n. 7000 kcal), jotta paino putoisi kilon viikossa ja 500 kalorin vajaus jotta putoisi se 0,5 kiloa?!

        Noh, kai se periaatteessa on mahdollista, että 80-90 kiloinen ihminen voi kuluttaa 500 kaloria viiden kilsan lenkillä (jolloin viikossa putoisi se puoli kiloa), mutta aika epätodelliselta se kyllä kuulostaa.

        niin itseasiassa viestini luettuani huomasin ettei se pelkästään tunnu mahdottomalta vaan on sitä. Silloinhan tämän 80-90 kiloisen pitäisi juosta se 5 km joka päivä jotta se kulutus yltäisi sinne puolen kilon pudotukseen. Kolme kertaa viikossa 5km ei todellakaan riitä.


      • Kunhan tuli mieleen
        toinen Minna kirjoitti:

        Totta, itse juoksen viikossa kolme 7-10 km lenkkiä ja yhden 4km spurtin maksimisykkeillä ja paino ei kyllä liiku tästä mihinkään (ei tosin ole tavoitteenakaan).
        Okei myönnetään, että se varmaankin on yksilöllistä, mutta eikö yhden rasvakilon palamiseen tarvita n. 1000 kalorin vajaus päivässä (jos rasvakilo sisältää n. 7000 kcal), jotta paino putoisi kilon viikossa ja 500 kalorin vajaus jotta putoisi se 0,5 kiloa?!

        Noh, kai se periaatteessa on mahdollista, että 80-90 kiloinen ihminen voi kuluttaa 500 kaloria viiden kilsan lenkillä (jolloin viikossa putoisi se puoli kiloa), mutta aika epätodelliselta se kyllä kuulostaa.

        Painosi ei liiku mihinkään, mutta onko ulkomuoto muuttunut ollenkaan? Eihän juoksu kauheita lihaksia kasvata, mutta kai se vähän kiinteyttää?


      • Kunhan tuli mieleen
        Kunhan tuli mieleen kirjoitti:

        Painosi ei liiku mihinkään, mutta onko ulkomuoto muuttunut ollenkaan? Eihän juoksu kauheita lihaksia kasvata, mutta kai se vähän kiinteyttää?

        Eli liikunnasta ei ole mitään hyötyä laihduttamisen kannalta paitsi, jos liikkuu paljon? On vain syötävä terveellisemmin? Monet liikapainoiset (paljon liikapainoa) ei ainakaan jaksa edes liikkua kovin paljoa?

        Tai miten se liikkuminen ja ruokavalio yhdessä vaikuttaa? Jos liikkuminen yksinään ei vaikuta yhtään (paitsi jos liikkuu paljon)? Voiko pelkällä ruokavaliolla siis päästä ihan samaan tulokseen? (kunto ei tietysti nouse)


      • Giggles
        Kunhan tuli mieleen kirjoitti:

        Eli liikunnasta ei ole mitään hyötyä laihduttamisen kannalta paitsi, jos liikkuu paljon? On vain syötävä terveellisemmin? Monet liikapainoiset (paljon liikapainoa) ei ainakaan jaksa edes liikkua kovin paljoa?

        Tai miten se liikkuminen ja ruokavalio yhdessä vaikuttaa? Jos liikkuminen yksinään ei vaikuta yhtään (paitsi jos liikkuu paljon)? Voiko pelkällä ruokavaliolla siis päästä ihan samaan tulokseen? (kunto ei tietysti nouse)

        pienstä pullukkuudesta haitta ole, jos kunto on kohillaan. Rasvahan on vararavintoa ja sille on silloin tällöin käyttöä. Kuulemma eritoten vanhemmilla ihmisillä pienestä rasvamäärästä on hyötyä.


      • Titi Tyy
        minna kirjoitti:

        Ihmeelliset kuvitelmat väärtillä on juoksun energiakulutuksesta. Laihdutushan olisi älyttömän helppoa, jos vaivainen 15 km:n viikottainen juoksu pudottaisi painoa puoli kiloa viikossa. Todellisuudessahan tuossa 15 km:ssä kuluu vain noin 900 kcal eli siinä palaa reilut sata grammaa läskiä. Tuohon puolen kilon viikottaiseen läskin polttoon pelkällä juoksulla tulisi viikon juoksumäärän olla n. 75 km! Tämä on sitä puhdasta fysiologiaa ja väärtin kannattaisi tutustua siihen paremmin.

        Jollakin laskurilla laskin (en tiedä onko luotettavia), että n. 25-40 g kuluu rasvaa 5 km lenkillä (6 min/km vauhtia). Kokeilin eri painolla, siitä tuo haarukka. Ja varmaan riippuu kaikennäköisestä muustakin. Iästä yms.

        Itselläni alkuun paino hieman putosi pienelläkin juoksumäärällä (pari kiloa). Mutta saattoihan siihen vaikuttaa jokin muukin kun juoksu. En tietoisesti syönyt vähemmän.


      • ---------------------------...
        minna kirjoitti:

        Ihmeelliset kuvitelmat väärtillä on juoksun energiakulutuksesta. Laihdutushan olisi älyttömän helppoa, jos vaivainen 15 km:n viikottainen juoksu pudottaisi painoa puoli kiloa viikossa. Todellisuudessahan tuossa 15 km:ssä kuluu vain noin 900 kcal eli siinä palaa reilut sata grammaa läskiä. Tuohon puolen kilon viikottaiseen läskin polttoon pelkällä juoksulla tulisi viikon juoksumäärän olla n. 75 km! Tämä on sitä puhdasta fysiologiaa ja väärtin kannattaisi tutustua siihen paremmin.

        Esimerkiksi minä juoksen viisi kertaa viikossa 6-8 km lenkkejä. Ruokailutottumuksia en ole muuttanut, kun olen aina syönyt vain normaalia kotiruokaa ja herkutellut varmaan vain kerran viikossa. Olin silti jo viikon kuluttua hoikistunut hieman.

        Syy on tässä: olen kuluttanut aina n. 600 - 700 kcal per lenkki. Enkä käsitä, mistä ihmeestä vedit nuo omat lukusi. :D


      • höpö höpö
        ---------------------------... kirjoitti:

        Esimerkiksi minä juoksen viisi kertaa viikossa 6-8 km lenkkejä. Ruokailutottumuksia en ole muuttanut, kun olen aina syönyt vain normaalia kotiruokaa ja herkutellut varmaan vain kerran viikossa. Olin silti jo viikon kuluttua hoikistunut hieman.

        Syy on tässä: olen kuluttanut aina n. 600 - 700 kcal per lenkki. Enkä käsitä, mistä ihmeestä vedit nuo omat lukusi. :D

        Viikossa havaittavia tuloksia? Se on kyllä mielikuvitusta.
        Viikossa ei tule tulosta puoleen eikä toiseen.

        Kyllähän minullakin puntarin lukema voi liikkua kolmekin kiloa vuorokauden aikana,
        mutta se ei ole lihomista eikä laihtumista.


    • Normi paino

      Itse aloin laihtua vasta kun lisäsin myös hölkän ohjelmaani. Aikaisemmin kävin salilla 2-3 kertaa viikossa ja kävelin loppuina päivinä, nyt käyn salilla 2-3 kertaa viikossa, hölkkäämässä 2-3 kertaa viikossa ja loppuina päivinä kävelen tunnin, pari.

      • Fysiologi

        Kyllä pelkällä ruokavaliollakin voi päästä samaan tulokseen kuin pelkällä juoksulla tai ruokavaliolla ja juoksulla mutta onko hienoa siten langanlaihana kun rasvaprosentti ja kolesteroliarvot ja kunto on siä vanhalla tasolla. Eikä liikunta todellakaan polta noin vähän kaloreita se rippu kuten yllä mainittu jo painosta yms... Esim 100 kuluttaa enemmän kuin 50 kilonen jos molemmilla kaikki arvot samat ja samat määrät samaa liikuntaa vetää mutta jos on se sata kiloo täyttä lihasta ja kuntoo esim usain bolt painaa 90 kiloa mitä veikkaatkumpi kuluttaa enemmän kaloreita bolt vai ei ikinä liikuntaa harrastanut 50 kiloinen sohvaperuna jolla kaikki rasvaprosentit, bmi:t ynnä muut tyyliin 5 korkeampia kuin boltilla. Miettikää sitä. Meinaan oikeesti paino ei kerro juurikaan ihmisestä ellei oo muuta informaatioo meinaan mummoni painaa 32 kiloa kuulostaa järkyttävältä vai no hän onkin vain 134 cm pitkä suhteutettuna sama kuin jos mpainaa jotain sata kiloo ja on 2m tai päälle että painosta en niinkään huolehtis kuin ulkonäöstä meinaan jos noi painot edellisillä henkilöillä kieppaa ymäri niin... ite en sitä näkyä haluis ikinä nähä.


      • Mahamakkarani mun
        Fysiologi kirjoitti:

        Kyllä pelkällä ruokavaliollakin voi päästä samaan tulokseen kuin pelkällä juoksulla tai ruokavaliolla ja juoksulla mutta onko hienoa siten langanlaihana kun rasvaprosentti ja kolesteroliarvot ja kunto on siä vanhalla tasolla. Eikä liikunta todellakaan polta noin vähän kaloreita se rippu kuten yllä mainittu jo painosta yms... Esim 100 kuluttaa enemmän kuin 50 kilonen jos molemmilla kaikki arvot samat ja samat määrät samaa liikuntaa vetää mutta jos on se sata kiloo täyttä lihasta ja kuntoo esim usain bolt painaa 90 kiloa mitä veikkaatkumpi kuluttaa enemmän kaloreita bolt vai ei ikinä liikuntaa harrastanut 50 kiloinen sohvaperuna jolla kaikki rasvaprosentit, bmi:t ynnä muut tyyliin 5 korkeampia kuin boltilla. Miettikää sitä. Meinaan oikeesti paino ei kerro juurikaan ihmisestä ellei oo muuta informaatioo meinaan mummoni painaa 32 kiloa kuulostaa järkyttävältä vai no hän onkin vain 134 cm pitkä suhteutettuna sama kuin jos mpainaa jotain sata kiloo ja on 2m tai päälle että painosta en niinkään huolehtis kuin ulkonäöstä meinaan jos noi painot edellisillä henkilöillä kieppaa ymäri niin... ite en sitä näkyä haluis ikinä nähä.

        muistaa, että rasva lähtee palamaan kunnolla noin puolen tunnin liikunnan jälkeen. Eli vitosen lenkillä kuluu kyllä kaloreita (itsellä 250-300) mutta kunnon rasvanpoltto jää vähiin. Siksi pidemmät lenkit hyvästä. MInustakaan pelkkä juokseminen ei laihduta. Siinä toivossa olen itse juossut jo puolitoista vuotta ja paino aivan samassa. Olen kai oikeuttanut itselleni entisen ruokavalion, joka normali ja melko terveellinen. Mut kyllä se vaan on niin et jos haluu tuloksia, täytyy myös pienentää energian saantia, vaikka jo söisikin oikeaoppisesti. Ainakaan kun raskasta ylipainoa ei ole. Jalat kyllä hyvässä kunnossa juoksun ansiosta, mahalla vaan entiset makkarat. Tuloksien ylläpito varmaan helpottuu sitten sillä liikunnalla. Itse juoksen jopa 20km lenkkejä, kuitenkin viikkosaldo jotain 20-30- Uskon täysin että paino putois pelkällä juoksulla jos yltäis edes sinne 45km viikko määriin. Eli siis mielestäni paikkaansa pitää et paino ei yksin juoksulla lähde, ellei reilusti ylipainoinen.


      • Lenkki-Pentti
        Mahamakkarani mun kirjoitti:

        muistaa, että rasva lähtee palamaan kunnolla noin puolen tunnin liikunnan jälkeen. Eli vitosen lenkillä kuluu kyllä kaloreita (itsellä 250-300) mutta kunnon rasvanpoltto jää vähiin. Siksi pidemmät lenkit hyvästä. MInustakaan pelkkä juokseminen ei laihduta. Siinä toivossa olen itse juossut jo puolitoista vuotta ja paino aivan samassa. Olen kai oikeuttanut itselleni entisen ruokavalion, joka normali ja melko terveellinen. Mut kyllä se vaan on niin et jos haluu tuloksia, täytyy myös pienentää energian saantia, vaikka jo söisikin oikeaoppisesti. Ainakaan kun raskasta ylipainoa ei ole. Jalat kyllä hyvässä kunnossa juoksun ansiosta, mahalla vaan entiset makkarat. Tuloksien ylläpito varmaan helpottuu sitten sillä liikunnalla. Itse juoksen jopa 20km lenkkejä, kuitenkin viikkosaldo jotain 20-30- Uskon täysin että paino putois pelkällä juoksulla jos yltäis edes sinne 45km viikko määriin. Eli siis mielestäni paikkaansa pitää et paino ei yksin juoksulla lähde, ellei reilusti ylipainoinen.

        Eri ihmiset ovat niin eri tilanteissa ja niin erilaisia että on aika hankala sanoa yksiselitteisesti laihduttaako juoksu vai ei. Ensinnäkin jokaisella ihmiselle on tietty "ihannepaino" joka on hänelle aika luonnollinen ruumiinrakenteen, aineenvaihdunnan yms. johdosta. On siis paljon helpompi päästä pienestä ylipainosta ihannepainoon kuin ihannepainosta huomattavasti alaspäin. Jokaista kiloa ei siis ole yhtä helppoa pudottaa. Myös ikä vaikuttaa elintoimintoihin ja siihen miten helppo painoa on hallita.

        Toiseksi vaikuttaa päivittäinen kaloriensaanti. Jos ruokailu jo nyt on aika hyvin tasapainossa kulutuksen kanssa, reilu liikunnan lisäys kyllä vie taatusti painoa pois. Mutta jos jo nyt on useita satoja kaloreita "plussalla" niin saa liikkua todella reilusti että laihtuu eikä vain pidä nykyistä painoa (joka sekin on tietysti monille jo hyvä asia. Hyvin moni on nimittäin jatkuvasti painon kanssa hitaalla nousu-uralla, joten liikunnan lisäys vain katkaisee tuon nousun, ei laihduta.)

        Kolmanneksi eri ihmiset juoksevat hyvin eri lailla. Se mikä on toiselle kova vauti, on toiselle kevyttä hölkkää. Toisen pitkä matka ja pitkä lenkki on toiselle alkuveryttely. Käytetty syketaso vaikuttaa myös paljon tulokseen.

        Oma kokemukseni on se että kyllä peruskestävyysvauhtiset lenkit kaksi-kolme kertaa viikossa (n.1-1.5 h/kerta) laihduttavat normaalipainossa olevaa ihmistä ihan huomattavasti eli noin 4-5 kg/vuosi. Mutta tulos varmaan vaihtelee hyvin paljon edellä esittämieni seikkojen takia.


    • Minänäääsh

      hahaha, aloin justa kymmenen kilsan lenkkejä joka toinen päivä ja nyt oon kuukaudessa lihonut yli kymmenen kiloa eli painan nyt sata kiloa. Johtuneen lenkin jälkeisestä sohvalla makaamisesta ja ruokahalusta

      • bäääääsh

        ...painon putoaminen on siis pitkälti ruokavalio kysymys...


      • offfonoff
        bäääääsh kirjoitti:

        ...painon putoaminen on siis pitkälti ruokavalio kysymys...

        kehittääkö juokseminen vatsalihaksia? kiinteyttääkö jalkoja/peppua?


      • eri asioita
        offfonoff kirjoitti:

        kehittääkö juokseminen vatsalihaksia? kiinteyttääkö jalkoja/peppua?

        Vatsan ja pepun kiinteyttäminen eivät ole laihdutusta, vaan lihasten kasvattamista. Eli myös painon kasvattamista. Ei pidä sekoittaa asioita. Paras tapa laihduttaa on vähentää väärää syömistä. Jos haluu yleiskuntoa tai lihaksia kohtentaa, ni sitten lenkille tai salille. Laihduttajan on ihan turha harrastaa rajua liikuntaa suuria määriä. Kävely ja muu kevyt touhuaminen sopii paremmin.


    • juoksijatyttönen

      Itse aloitin viime keväänä juoksemisen, joka toinen päivä juoksin 4min (n. 500-700m) ja joka toinen päivä 8min (n. 1300-1500m), eli vauhti ei ollut mitään päätä huimaavaa. Lauantaisin ja sunnuntaisin en juossut, eli juoksin 5x/viikko. Painoin n. 65kg. Kyllä siinä jo parin viikon päästä huomas, että kiinteytymistä oli tapahtunu, puntari näyttä -2kg. :)

    • aeghweghaeh

      3x viikossa ei ole aikaa käydä 5 km lenkillä.

      Laihtua jos haluat, niin kysyn että miten sulla on aikaa syödä tai lihoa?

      • neropaitsi

        Pikaruokaa luulisin.


    • MrJuha82outolintu

      Treenannu lujaa 4 viikkoa, muttei mitään painossani muutosta ja ruokavalioni on monipuolinen enkä syö kovin paljoa edes.
      Sokeria en käytä turhia, en myöskään rasvoja tai liikoja vedä hiilareita.
      On muuten totta, että kestävyysurheilijat tarvii paljon hiilareita.
      Siitä oli telkkarissa juttua.
      Proteiini on tärkeämpää taas voimailijalle.
      Ite juoksen nyt parhaillaan pikamatkoja ja vedot ovat noin 50-200 metrin pituisia ja vauhtiani säädellen.
      Teen myös punttia ja oheistreeniä eli polvennostojuoksua ja pakarajuoksua(mitkä molemmat muuten kuluttaa energiaa yllättävän paljon, koska on jo hetkessä hiessä).
      Kuitenki huomannu sen, ettei mulla hiki irtoa kovin helposti.
      Joutuu tekeen ylimääräistä työtä, jotta saan painoani alemmas.
      Muut pääsee helpommalla.
      Treenaan säännöllisesti ja aika lujaa.
      Lyhyet vedot ovat kuluttavia ja samoin ne oheisjutut.
      Teen myös etunojapunnerruksia ja vatsaa.

      Pointtini on se, ettei mitään merkitystä liikunnalla välttämättä, vaikka paiskii kovasti hommia, jos geenit ovat surkeaa luokkaa.
      Mutta ehkä tämän neljännen viikon jälkeen pitäs alkaa jo näkyä positiivisempaa tulosta painonpudotuksena.

    • MrJuha82outolintu

      Esimerkkini harjoitusohjelmasta tällainen;
      5x lyhyitä vetoja, jotka 50-200 metrin pituisia ja noin 30-60 prosentin tehoilla.
      Punttia 4x taka-ja etureidet 4 kertaa rintalihakset etunojapunnerruksilla ja samalla kädet siinä.
      5 km kävelylenkki rivakalla tahdilla.
      5km lenkki, johon sisältyy noin 4-6 vetoa kävelyä.
      Ruokavalio(aamulla kahvia, ei oo nälkä aamulla oikeastaan, mut joskus kaurapuuroa, klo 12.00 syön yleensä jotain kanapastaa tai pelkkää broileria tai punaista lihaa ja klo 16.00 syön samaa ruokaa ja annoskoot eivät oo isoja vaan yleensä suht pieniä, ei kuitenkaan tosi pieniä annoskokoja, koska kun kuluttaa, niin pitää myös saada vähän ravintoo, illalla hedelmiä).

      • MrJuha82outolintu

        Välillä myös oon vetäny noin 70-80 prosentin teholla vetoja, muttei uskalla vielä täysiä, koska on tota painoa vähän yli 100 kiloa.
        On myös lihastaki kropassa ja aika hyvin sekä sitä läskiä.


    • MrJuha82outolintu

      Kun aikoinaan SM-tasolla juoksin pikamatkoja, niin en ollu mikään hirmutreenaaja sillä esimerkkinä tämmöset treenit;
      4-5 vetoa, joiden pituus 50-200 metriä ja teho 50-100%;ia.
      Oon kuullu, että jotkut huiput ovat tehneet puolet enemmän.
      Silti 21-vuotiaana olin SM-tason pikakiituri.
      Puntilla en koskaan kisa-aikoina viihtyny erityisesti.
      Hölkkälenkkiä en tehny nimeksikään.
      Kävelyä vain välillä.
      4-6 kertaa viikossa treenasin silloin.
      Paino oli silloin 74-78 kiloa ja nyt painan 103 kiloa.
      En koe olevani hirveen lihava, sillä jos näkisitte mut, niin voisitte ihmetellä tota painoani.
      Jotkut ovatki sanoneet, että et näytä Juha niin painavalta kuin mitä puntari antaa tuloksen.
      Pituutta on mulla 175cm;iä.

      • Paawo

        Alle satkun äijät punnitaan lastentarhassa.


      • LäskiMake

        Niin jos sullekkin laitettais sen verran lisäkiloja selkään vaikka reppuun niin Jani et jaksaisi juosta yhtään. Ollaan siis paljon kovempia jätkiä kuin sinä.


    • suurinpudottaja

      Ei paino juoksemalla vahingossa putoa. Turha sitä on pelätä. Pitää juosta tyyliin 100km viikkoja ja proteiinit nollassa, niin sitten. Tsemiä vaan nolla energioilla juokseville. Jos alkaa raajat turvottaa, kipuloimaan ja jäykistymään kannattaa ehkä tarjota energiaa ääntä kohti.

      • Juhatuomola

        Mitäs noloa kehua onnistujia


      • Kpk247

        JTG sun haukkumisjutut näkyy kyllä KPK:n sivuilla vaikka ne täältä kävitkin äkkii poistamassa. Kiinni jäit.


      • Joutavatjorinat

        Hyvä riidelkää kpk:ssa hölmöt. Tämä palsta on jo täynnä joutavia jorinoita


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      75
      2310
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1791
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      167
      1670
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1402
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1398
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1281
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      138
      1148
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1083
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      76
      1072
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      958
    Aihe