Taksirengin palkka

Työaikalaki

Yleisesti (yleensä koskaan) taksirengit eivät saa lainmääräämää palkkaa. Työaikalaki määrittelee miten palkanlisät (lomarahat, ylityökorvaukset, yms) muodostuvat ja jos tätä lakia ei noudateta, niin se on rikos josta seuraa rangaistus palkanmaksajalle (työaikalaki). Millään muulla näin suurella alalla tämä ei ole mahdollista Suomessa.
Työehtosopimus ei ole yleissitova, koska alle puolet kuljettajista kuuluvat ammattiliittoon > Heidän tulee liityä ammattiliittoon (yli 50% AKT:hen) jotta saavat voimassaolevan sopimuksen (TES) käyttöön, joka määrittelee työolosuhteet ja -käytännön tarkemmin.
Taksi-isäntää eivät ko. asiat kiinnosta, joten hän ei sinua asiasta informoi - pikemminkin päinvastoin - koska tämä on hänen etujensa vastaista toimintaa.
Tee asialle jotain!

80

18732

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aikoinaan

      tein, ja vein isommankin porukan lakkoon, sillä seurauksella, et minut painostettiin ULOS. En myöskään kadu sitä. Olen nämä muutamat vuodet seurannut tilannetta tiiviisti, Huvittuneena !!! Osa entisistä työkavereista, mahtaili sillä, kuinka heidän ei tarvitse isännän kanssa tulla riitaan, kun heillä on omat sopimukset.Ja....ja kun kävin verovirastosta katsastelemassa heidän sopimuksiaan, eli julkisia verotiedostoja....yllätys, yllätys...vouhh.. mitkä sopimukset. Enpähän kehuisi, ja ymmärrän nyt, miksi he arvostivat minua sen jälkeen. Asia on vain niin kinkkinen tällä alalla, kun on monta manipuloijaa, eikä kukan halua kertoa kolleegalle et, yhtään paremmin se ei minullakaan mene. Tämän avoimuuden kun oppisimme, olisimme oppinut paljon ja osaisimme vetää yhteen hiileen. Niin isännät kuin rengit.

      • Porvarihallitus

        Jos työntekijä ja työnantaja pääsevät yhdessä kumpaakin osapuolia tyydyttävää sopimukseen ei se kenellekään kuulu. Kaikkein vähiten jollekin ammattiliitolle!

        Tuleva hallitus tulee lopettamaan ay-liikkeen terrorin työpaikoilla, paikallinen sopiminen lisääntyy. Sehän näitä ay-toimitsijoita peloittaa että väki ei enää liity heidän humpuukiliittoihin. He kun elävät lokoisaa elämää jäsenmaksuilla, joutuisivat oikeisiin töihin!


      • Et väännä
        Porvarihallitus kirjoitti:

        Jos työntekijä ja työnantaja pääsevät yhdessä kumpaakin osapuolia tyydyttävää sopimukseen ei se kenellekään kuulu. Kaikkein vähiten jollekin ammattiliitolle!

        Tuleva hallitus tulee lopettamaan ay-liikkeen terrorin työpaikoilla, paikallinen sopiminen lisääntyy. Sehän näitä ay-toimitsijoita peloittaa että väki ei enää liity heidän humpuukiliittoihin. He kun elävät lokoisaa elämää jäsenmaksuilla, joutuisivat oikeisiin töihin!

        "Jos työntekijä ja työnantaja pääsevät yhdessä kumpaakin osapuolia tyydyttävää sopimukseen ei se kenellekään kuulu. Kaikkein vähiten jollekin ammattiliitolle!"

        Se sinun sopimuksesi ei päde, koska se on lainvastainen. Eikä sinulla ole rautalankaa - se on liian paksua SINUN väännettäväksesi (työaikalaki).


      • fundai
        Porvarihallitus kirjoitti:

        Jos työntekijä ja työnantaja pääsevät yhdessä kumpaakin osapuolia tyydyttävää sopimukseen ei se kenellekään kuulu. Kaikkein vähiten jollekin ammattiliitolle!

        Tuleva hallitus tulee lopettamaan ay-liikkeen terrorin työpaikoilla, paikallinen sopiminen lisääntyy. Sehän näitä ay-toimitsijoita peloittaa että väki ei enää liity heidän humpuukiliittoihin. He kun elävät lokoisaa elämää jäsenmaksuilla, joutuisivat oikeisiin töihin!

        Hippa Heikki

        Ilman ammattiyhdistystä Suomi pysähtyy.
        Pukki ei punikki kaalimaan vartiana, eli jos työn antajanyhdistys on olemassa samassa neuvottelupöydässä
        niin ihmettelen mitä se sielä tekee jos moisia yhdistyksiä ei tarvita.

        Vai tarkoitatko että työnantajan yhdistyksen pitäisi valvoa sekä työntekijöitä että Suomen valtiota,
        silloinhan lailla ei olisi mitään merkitystä.

        Kaikki haluaisivat olla yrittäjiä ja syntyisi kaaos, kaaoksen keskelle syntyisi vahvemman etujärjestö eli diktatuuri.

        Näin ollen heikommat ja pienemmät yritykset riistetäisiin väkisin vahvemman etujärjestölle.
        Tuosta olisi hyvä muistaa kauhun tasapaino, sillä jonakin päivänä lähtö tulee tuonpuoleiseen joka tapauksessa.

        Vai pitäisikö sanoa niin kuin meen perheen julkkis sanoo, että voi,voi mitäs valitat.


    • Porvarihallitus

      laittaa liitot kuriin, eivät enää elvistele!

    • Taksiautoilija ite

      Hei!

      Jos teet liiton palkalla (n.10 € tunti) n. 180 tuntia kuukaudessa, on palkkasi silloin n. 1800 €/kk, eikö niin? Olemmeko yhtä mieltä? Hyvä, siis olemme.

      Jos teet prosentilla (35-37 % alvittomasta kassasta) ajaen vaihtelevia vuoroja, siis niitä vuoroja mitä listaan on merkitty tienaat enemmän.

      No, mitenkä niin? Keskimääräinen tuntituotto autolle on n. 35 € tunnissa. 35 x 180 = 6300 € brutto, siis auton tuotto kuskin ajaoista.

      No niin, yksinkertaisella laskutoimituksella saamme ansioksesi 6300 x 35 = 2205 €/kk.

      Jos prosenttisi on 37, saamme 6300 x 37 = 2331 €/kk.

      Mihin perustan tämän? Oma kuskini ajoi viime vuonna ALIMMILLAAN tuon 6300 euroa kuukaudessa, eli hänen kuukauden pienin palkkansa oli tuo 2331 euroa. Keskimäärin hän ajoi kuukausittain n. 7000 €uroa joka ikinen kuukausi saaden siis keskimäärin palkkaa 2590 € kuukaudessa.

      ""**Yleisesti (yleensä koskaan) taksirengit eivät saa lainmääräämää palkkaa. Työaikalaki määrittelee miten palkanlisät (lomarahat, ylityökorvaukset, yms) muodostuvat ja jos tätä lakia ei noudateta, niin se on rikos josta seuraa rangaistus palkanmaksajalle (työaikalaki).**""

      Eli tuo vuodatuksesi oli TÄYTTÄ PASKAA siinä pahimmassa muodossa!!

      Tottakai, jos olet patalaiska ihminen ja haluat notkua tuolla tolpilla kuluttamassa aikaa ajaen jossain laitatolpalla keikan tunnissa, on vaatimuksesi paikallaan. Se on kova liksa (kymppi tunnissa) tekemättä juuri mitään!
      Tietysti hoidat myös tämän politikointisi työaikana (istut Viherniemenkadulla) tai hoitelet ne vielä kaiken lisäksi isännän puhelimellakin!

      ""**Taksi-isäntää eivät ko. asiat kiinnosta, joten hän ei sinua asiasta informoi - pikemminkin päinvastoin - koska tämä on hänen etujensa vastaista toimintaa...**""

      Taksi-isäntää ei tällaiset asiat liiemmin kiinnosta, koska yleensä kuski tienaa reilummin kuin TES-ehdot vaativat. Ainakin minun kuskini!

      Hän tekeekin työtä, eikä alennu tasollesi kuluttamaan aikaa tyhjän rutisemiseen!

      • kauppaa

        Sun kuskilla ei olekkaan muuta elämää. Sääliksi käy häntä, istuu kaiket päivät autossa. Sittenkun kupsahtaa niin uusi kuski tilalle.


      • Taksiautoilija ite
        kauppaa kirjoitti:

        Sun kuskilla ei olekkaan muuta elämää. Sääliksi käy häntä, istuu kaiket päivät autossa. Sittenkun kupsahtaa niin uusi kuski tilalle.

        Työaikalakia noudatetaan. Tunnut siis olevan juuri se kuvaamani patalaiska kuski ja ahkeria haukut orjaksi!?

        Mitenkäs itse siellä "autossa istut"? Peukaloita pyöritellen, tai politikoimassa kännykässä tai Viherniemenkadulla?

        Oliko muuten sinun palkkasi viime vuonna liki 30.000 €uroa?

        Ei varmaankaan. Katsos, kuskilla ja KUSKILLA on eroa!!!!

        Jatkahan politikointia, tai, totta vie, VAIHDA ALAA!!!


      • ???

        """**Yleisesti (yleensä koskaan) taksirengit eivät saa lainmääräämää palkkaa. Työaikalaki määrittelee miten palkanlisät (lomarahat, ylityökorvaukset, yms) muodostuvat ja jos tätä lakia ei noudateta, niin se on rikos josta seuraa rangaistus palkanmaksajalle (työaikalaki).**""


        "-Eli tuo vuodatuksesi oli TÄYTTÄ PASKAA siinä pahimmassa muodossa!!-"


        Sattuu olemaan TYÖAIKALAKI, jota on noudatettava. Joskus laitkin tuntuvat hankalilta, "TÄYTTÄ PASKAA", reaktion ymmärtää silloin kun "kalikka kapsahtaa". >>> Lue >>>
        http://www.finlex.fi/linkit/ajansd/19960605000

        """**Taksi-isäntää eivät ko. asiat kiinnosta, joten hän ei sinua asiasta informoi - pikemminkin päinvastoin - koska tämä on hänen etujensa vastaista toimintaa...**""

        "- Taksi-isäntää ei tällaiset asiat liiemmin kiinnosta, koska yleensä kuski tienaa reilummin kuin TES-ehdot vaativat. Ainakin minun kuskini! -"


        No sittenhän sinulla ei pitäisi olla vaikeuksia kirjoittaa kuskin työsopimukseen seuraavaa lausetta: Tämä työsopimus noudattaa Taksiliikenteen Työnantajat ry:n ja Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton AKT ry:n välistä taksiliikenteen työehtosopimusta.


        En ymmärrä moista kiihtymystäsi asiasta, koska tarinasi perusteella sinun on helppo sitoa työsopimuksesi TES:iin. >>> Lue >>>
        http://www.akt.fi/easydata/customers/akt/files/Sivut/Taksi_TES_2006-2008_4.5.2006.pdf

        Tässä on muutakin asiaan liittyvää tietoa: http://akt.ip-finland.com/magazine/2006/11-2006/kuvat/akt11_8_9.pdf


      • Taksiautoilija ite
        ??? kirjoitti:

        """**Yleisesti (yleensä koskaan) taksirengit eivät saa lainmääräämää palkkaa. Työaikalaki määrittelee miten palkanlisät (lomarahat, ylityökorvaukset, yms) muodostuvat ja jos tätä lakia ei noudateta, niin se on rikos josta seuraa rangaistus palkanmaksajalle (työaikalaki).**""


        "-Eli tuo vuodatuksesi oli TÄYTTÄ PASKAA siinä pahimmassa muodossa!!-"


        Sattuu olemaan TYÖAIKALAKI, jota on noudatettava. Joskus laitkin tuntuvat hankalilta, "TÄYTTÄ PASKAA", reaktion ymmärtää silloin kun "kalikka kapsahtaa". >>> Lue >>>
        http://www.finlex.fi/linkit/ajansd/19960605000

        """**Taksi-isäntää eivät ko. asiat kiinnosta, joten hän ei sinua asiasta informoi - pikemminkin päinvastoin - koska tämä on hänen etujensa vastaista toimintaa...**""

        "- Taksi-isäntää ei tällaiset asiat liiemmin kiinnosta, koska yleensä kuski tienaa reilummin kuin TES-ehdot vaativat. Ainakin minun kuskini! -"


        No sittenhän sinulla ei pitäisi olla vaikeuksia kirjoittaa kuskin työsopimukseen seuraavaa lausetta: Tämä työsopimus noudattaa Taksiliikenteen Työnantajat ry:n ja Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton AKT ry:n välistä taksiliikenteen työehtosopimusta.


        En ymmärrä moista kiihtymystäsi asiasta, koska tarinasi perusteella sinun on helppo sitoa työsopimuksesi TES:iin. >>> Lue >>>
        http://www.akt.fi/easydata/customers/akt/files/Sivut/Taksi_TES_2006-2008_4.5.2006.pdf

        Tässä on muutakin asiaan liittyvää tietoa: http://akt.ip-finland.com/magazine/2006/11-2006/kuvat/akt11_8_9.pdf

        "No sittenhän sinulla ei pitäisi olla vaikeuksia kirjoittaa kuskin työsopimukseen seuraavaa lausetta: Tämä työsopimus noudattaa Taksiliikenteen Työnantajat ry:n ja Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton AKT ry:n välistä taksiliikenteen työehtosopimusta."

        Miksi kirjoittaisin, silloinhan pystyisin ALENTAMAAN kuskini tiliä. Nyt maksan YLI sopimusten, toki kesälomarahat tulee myös kuin Manulle ehtoollinen...
        Kuskini ja minä olemme tyytyväisiä kahdenväliseen sopimukseemme.

        Kumpiko meistä muuten itkee?

        P.S. Laittele vaan linkkejäs, ei kiinnosta pennin vertaa.


      • ihme
        Taksiautoilija ite kirjoitti:

        "No sittenhän sinulla ei pitäisi olla vaikeuksia kirjoittaa kuskin työsopimukseen seuraavaa lausetta: Tämä työsopimus noudattaa Taksiliikenteen Työnantajat ry:n ja Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton AKT ry:n välistä taksiliikenteen työehtosopimusta."

        Miksi kirjoittaisin, silloinhan pystyisin ALENTAMAAN kuskini tiliä. Nyt maksan YLI sopimusten, toki kesälomarahat tulee myös kuin Manulle ehtoollinen...
        Kuskini ja minä olemme tyytyväisiä kahdenväliseen sopimukseemme.

        Kumpiko meistä muuten itkee?

        P.S. Laittele vaan linkkejäs, ei kiinnosta pennin vertaa.

        Puhut asioista joista et tiedä, koska et viitsi perehtyä niihin. Jos lukisit TES:iä, niin huomaisit, että prosenttipalkkalaiselle maksetaan taulukkopalkka vähintään, ja jos prosenteista tulee sen ylitystä määrätyllä jaksolla tarkasteltuna, niin sitten maksetaan sen mukaan. Ei tuon ymmärtäminen voi olla liian vaikeaa, kun vain viitsisit LUKEA.

        Ja on aivan VARMA, että et maksa kuskille yhtään rupista senttiä "YLI sopimusten", vaikka olisittekin "molemmat tyytyväisiä". Et maksa ylitöistäkään kuitenkaan mitään, etkä muitakaan lisiä.

        Itku pitkästä ilosta - ennemmin tai myöhemmin.

        P.S. En viitsi enää uudestaan laittaa niitä linkkejä tähän kun löydät ne tuosta ylempää.


      • alentaa
        Taksiautoilija ite kirjoitti:

        "No sittenhän sinulla ei pitäisi olla vaikeuksia kirjoittaa kuskin työsopimukseen seuraavaa lausetta: Tämä työsopimus noudattaa Taksiliikenteen Työnantajat ry:n ja Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton AKT ry:n välistä taksiliikenteen työehtosopimusta."

        Miksi kirjoittaisin, silloinhan pystyisin ALENTAMAAN kuskini tiliä. Nyt maksan YLI sopimusten, toki kesälomarahat tulee myös kuin Manulle ehtoollinen...
        Kuskini ja minä olemme tyytyväisiä kahdenväliseen sopimukseemme.

        Kumpiko meistä muuten itkee?

        P.S. Laittele vaan linkkejäs, ei kiinnosta pennin vertaa.

        koska siellä Tes lukee minimipalkka = taulukkopalkka, johon kuljettajalla on oikeus silloinkin kun on hiljaisempaa. Eli provikalla ajaessa, minimipalkka on tuo taulukkopalkka, jos ei provikalla pääse parempaan. Ei se mitään alentamista ole.


      • Taksiautoilija
        ihme kirjoitti:

        Puhut asioista joista et tiedä, koska et viitsi perehtyä niihin. Jos lukisit TES:iä, niin huomaisit, että prosenttipalkkalaiselle maksetaan taulukkopalkka vähintään, ja jos prosenteista tulee sen ylitystä määrätyllä jaksolla tarkasteltuna, niin sitten maksetaan sen mukaan. Ei tuon ymmärtäminen voi olla liian vaikeaa, kun vain viitsisit LUKEA.

        Ja on aivan VARMA, että et maksa kuskille yhtään rupista senttiä "YLI sopimusten", vaikka olisittekin "molemmat tyytyväisiä". Et maksa ylitöistäkään kuitenkaan mitään, etkä muitakaan lisiä.

        Itku pitkästä ilosta - ennemmin tai myöhemmin.

        P.S. En viitsi enää uudestaan laittaa niitä linkkejä tähän kun löydät ne tuosta ylempää.

        "Puhut asioista joista et tiedä, koska et viitsi perehtyä niihin. Jos lukisit TES:iä, niin huomaisit, että prosenttipalkkalaiselle maksetaan taulukkopalkka vähintään, ja jos prosenteista tulee sen ylitystä määrätyllä jaksolla tarkasteltuna, niin sitten maksetaan sen mukaan. Ei tuon ymmärtäminen voi olla liian vaikeaa, kun vain viitsisit LUKEA."

        Ei kahdenlaista palkkaa ja kahdenlaisia sopimuksia tehdä. Jos noudatamme TESsiä, silloin noudatamme TESsiä! Jos haluat TES palkan, silloin maksamme sitä. Jos haluat ylityökorvaukset, saat ne TES-ehtojen mukaan. Jos haluat niin että myös isäntä sinusta hyötyy, ajat prosentlla. Lihottaahan % palkkaus oman pussisi myötä myös isännän pussia. Tuntipalkalla ei hyödy kukaan ja ajan oloon tuollainen kuski käy kannattamattomaksi, molemmille. Taksin katteet ovat tänäpäivänä olemattoman pienet ettemme yksinkertaisesti PYSTY maksamaan esin sunnuntaityöstä tuplapalkkaa. Ajamasi kassan suuruus ei riitä palkkaasi ja kuluihisi.
        Jospa joskus rutisijat ymmärrätte, taksi on yrittäjävetoista ja kukaan ei hommaa pyöritä -katteella!!
        Pyörittäisitkö itse?
        Minä ainakin jätän auton talliin jos en halua/jaksa/voi lähteä sunnuntaisin ajoon.

        Oikeastaan - taksi ei ole työ, se on ELÄMÄNTAPA! Joinakin päivinä ei tienaa juuri mitään, joskus rahaa tulee "suokuokalla". Mikset ajaisi silloin kun ajoa on ja muun ajan huilaat? Jos haluat kovaa palkkaa ajamalla arkisin 7-16, olet auttamattomasti valinnut alasi väärin! Sinun olisi alalle tullessasi pitänyt jo huomata tämä.

        Mene pakettitsuppariksi, teet 7-16 työtä ja saat juuri työtä vastaavan palkan. Älä viitsi enää jatkaa rutinaasi täällä, alamme jo kyllästyä teihin saatanan sossupummeihin perkele!

        Lopeta noi rutinasi saatanan laiska luuseri!!!!


      • isäntä
        Taksiautoilija kirjoitti:

        "Puhut asioista joista et tiedä, koska et viitsi perehtyä niihin. Jos lukisit TES:iä, niin huomaisit, että prosenttipalkkalaiselle maksetaan taulukkopalkka vähintään, ja jos prosenteista tulee sen ylitystä määrätyllä jaksolla tarkasteltuna, niin sitten maksetaan sen mukaan. Ei tuon ymmärtäminen voi olla liian vaikeaa, kun vain viitsisit LUKEA."

        Ei kahdenlaista palkkaa ja kahdenlaisia sopimuksia tehdä. Jos noudatamme TESsiä, silloin noudatamme TESsiä! Jos haluat TES palkan, silloin maksamme sitä. Jos haluat ylityökorvaukset, saat ne TES-ehtojen mukaan. Jos haluat niin että myös isäntä sinusta hyötyy, ajat prosentlla. Lihottaahan % palkkaus oman pussisi myötä myös isännän pussia. Tuntipalkalla ei hyödy kukaan ja ajan oloon tuollainen kuski käy kannattamattomaksi, molemmille. Taksin katteet ovat tänäpäivänä olemattoman pienet ettemme yksinkertaisesti PYSTY maksamaan esin sunnuntaityöstä tuplapalkkaa. Ajamasi kassan suuruus ei riitä palkkaasi ja kuluihisi.
        Jospa joskus rutisijat ymmärrätte, taksi on yrittäjävetoista ja kukaan ei hommaa pyöritä -katteella!!
        Pyörittäisitkö itse?
        Minä ainakin jätän auton talliin jos en halua/jaksa/voi lähteä sunnuntaisin ajoon.

        Oikeastaan - taksi ei ole työ, se on ELÄMÄNTAPA! Joinakin päivinä ei tienaa juuri mitään, joskus rahaa tulee "suokuokalla". Mikset ajaisi silloin kun ajoa on ja muun ajan huilaat? Jos haluat kovaa palkkaa ajamalla arkisin 7-16, olet auttamattomasti valinnut alasi väärin! Sinun olisi alalle tullessasi pitänyt jo huomata tämä.

        Mene pakettitsuppariksi, teet 7-16 työtä ja saat juuri työtä vastaavan palkan. Älä viitsi enää jatkaa rutinaasi täällä, alamme jo kyllästyä teihin saatanan sossupummeihin perkele!

        Lopeta noi rutinasi saatanan laiska luuseri!!!!

        Tuosta laiskuudesta ja taksien katteesta tulee mieleen heti se, että miten sitten on mahdollista pyörittää taksiyritystä pelkkien renkien voimalla. Isäntä ei rattiin koske ollenkaan ja auto vaihdetaan parinvuoden välein uuteen. Kait näillä nykyisillä huijauspalkoilla on jotain tekemistä asian kanssa? Kuten sanoit "kukaan ei hommaa pyöritä -katteella!!"

        Laiska löytyykin yllätten isännän asunnosta. Ja luuseri asuu myös siinä osoitteessa, jos ei pysty maksamaan lainmukaisia palkkoja.

        Tietämättään monet kuljettajat tekevät hyväntekeväisyyttä tyytymällä alipalkkaukseen (sossuapua isännälle), mutta eiköhän tästä keskustelua ala vähitellen tulla ja asia oieta.


      • ..............................
        isäntä kirjoitti:

        Tuosta laiskuudesta ja taksien katteesta tulee mieleen heti se, että miten sitten on mahdollista pyörittää taksiyritystä pelkkien renkien voimalla. Isäntä ei rattiin koske ollenkaan ja auto vaihdetaan parinvuoden välein uuteen. Kait näillä nykyisillä huijauspalkoilla on jotain tekemistä asian kanssa? Kuten sanoit "kukaan ei hommaa pyöritä -katteella!!"

        Laiska löytyykin yllätten isännän asunnosta. Ja luuseri asuu myös siinä osoitteessa, jos ei pysty maksamaan lainmukaisia palkkoja.

        Tietämättään monet kuljettajat tekevät hyväntekeväisyyttä tyytymällä alipalkkaukseen (sossuapua isännälle), mutta eiköhän tästä keskustelua ala vähitellen tulla ja asia oieta.

        Kirjoittaa tuollaista tekstiä.....

        Verotustiedot ovat julkisia, sieltä ne "katteet" näkyy.

        Jos ainoastaan kuljettajat ajavat, jäähän siitä jotakin, se on selvä. Vaan mitä, sehän selviää sieltä verotustiedoista. Huonolla tuurilla katteesta voi tulla -merkkinenkin. Kokemusta on...


      • se n. 10 € /h

        onkin korvausta siellä tolpllla notkumisesta, jonka aikana renkisi on sinun palveluksessa, saamatta palkkaa, eli, ei siis vapaa-ajalla, vaan odottaen et sinunkin tilisi kasvaisi. MIKSI se tällä alalla pitää laskea työntekijän palkasta pois ? Siinä mielessä Taksien Tes on ihan ok, kun siihen lasketaan kaikki työaika, eli tolpalla oleminen, niin minimissään pitää tulla se Tes:n taulukkopalkka, n. 10 €/ h. mutta ku nää isännät tahtoo sen ajatuksen vääristivän. Eli hyviinä aikana se tulloo sulle kertoon, et kai sä palkanaleennusta tahro, ku sä näin hyvin oot tienannut, - NO, en tietenkään, vaan jatketaan provikalla. JEE JEE ja homma jatkuu näin, väliin vedetään pimeesti, mut mitä pannaan leivän päälle ku eläkeikä tullooo ???


      • kuulehan nyt
        se n. 10 € /h kirjoitti:

        onkin korvausta siellä tolpllla notkumisesta, jonka aikana renkisi on sinun palveluksessa, saamatta palkkaa, eli, ei siis vapaa-ajalla, vaan odottaen et sinunkin tilisi kasvaisi. MIKSI se tällä alalla pitää laskea työntekijän palkasta pois ? Siinä mielessä Taksien Tes on ihan ok, kun siihen lasketaan kaikki työaika, eli tolpalla oleminen, niin minimissään pitää tulla se Tes:n taulukkopalkka, n. 10 €/ h. mutta ku nää isännät tahtoo sen ajatuksen vääristivän. Eli hyviinä aikana se tulloo sulle kertoon, et kai sä palkanaleennusta tahro, ku sä näin hyvin oot tienannut, - NO, en tietenkään, vaan jatketaan provikalla. JEE JEE ja homma jatkuu näin, väliin vedetään pimeesti, mut mitä pannaan leivän päälle ku eläkeikä tullooo ???

        Jos joka tunnilta kun "notkut" tolpalla (hiljaiset suunnuntait ja muutenkin hiljaiset ajat) haluat korvaukseksi kympin tunnilta, homma loppuu pian. Ei kukaan, siis toistan, EI KUKAAN taksiautoilija maksa ajamastasi satasen kassasta sulle kahtasataa euroa palkkaa, päälle sotu, TEL ja kesälomarahat!
        Jos tätä et ymmärrä olet valinnut ammattisi TÄYSIN PIELEEN!

        Mieti nyt edes ihan pikkasen.

        Mikset menisi sellaiseen työhön, jossa tienaat oman palkkasi ja jätät tienestiä vähän hänellekkin joka sinut palkkaa?

        Aikojen alusta asti taksinkuljettajan palkka on ollut TULOSPALKKAUSTA, muunlainen palkkaus ei voi tulla kysymykseenkään.

        Ymmärrätkö, se sun isäntäs ei pysty muunlaiseen palkkaukseen?

        Paras tapa tehdä kunnolla tiliä on se, että valitset "rahakkaita" vuoroja ja teet niistä mukavan tilin prosenttipalkalla.

        Oma kuskini tekee näin ja tienaa mukavasti, reilusti enemmän kuin kympin tunnissa...


      • Tekijälle
        kuulehan nyt kirjoitti:

        Jos joka tunnilta kun "notkut" tolpalla (hiljaiset suunnuntait ja muutenkin hiljaiset ajat) haluat korvaukseksi kympin tunnilta, homma loppuu pian. Ei kukaan, siis toistan, EI KUKAAN taksiautoilija maksa ajamastasi satasen kassasta sulle kahtasataa euroa palkkaa, päälle sotu, TEL ja kesälomarahat!
        Jos tätä et ymmärrä olet valinnut ammattisi TÄYSIN PIELEEN!

        Mieti nyt edes ihan pikkasen.

        Mikset menisi sellaiseen työhön, jossa tienaat oman palkkasi ja jätät tienestiä vähän hänellekkin joka sinut palkkaa?

        Aikojen alusta asti taksinkuljettajan palkka on ollut TULOSPALKKAUSTA, muunlainen palkkaus ei voi tulla kysymykseenkään.

        Ymmärrätkö, se sun isäntäs ei pysty muunlaiseen palkkaukseen?

        Paras tapa tehdä kunnolla tiliä on se, että valitset "rahakkaita" vuoroja ja teet niistä mukavan tilin prosenttipalkalla.

        Oma kuskini tekee näin ja tienaa mukavasti, reilusti enemmän kuin kympin tunnissa...

        Taksialalle on laskettu tuotto siten, että yrittäjät voivat maksaa myös hiljaisemman ajan palkan kuljettajalle. Jos työnantaja ei sitä pysty maksamaan, niin hän on kykenemätön silloin hoitamaan kyseistä taksiautoilijan tehtävää ja hänen on luovutettava taksilupansa pois, ja todettava että hän on valinnut ammattinsa täysin pieleen.

        "Aikojen alusta asti taksinkuljettajan palkka on ollut TULOSPALKKAUSTA, muunlainen palkkaus ei voi tulla kysymykseenkään".

        Tälläinen toteamus noudattaa yhä vieläkin monen taksiyritäjän periaatteita palkkauksessa. Valitettavasti nykyinen laki takaa elämisenmahdollisuuden myös kuljettajille, joka aiheuttaa sen että "isännänkin" on pakko käydä ajamassa sillointällöin. Hän ei olekaan eläkkeellä taksiluvan saamisen jälkeen, vaan toimii yrittäjänä.

        ON lakeja jotka määräävät maksimityöajoista ja niistä maksetavista tunneista, sekä ylitöistä. Yleisesti niitä ei kuljetusalalla noudateta.

        Mutta kaikkien työntekijöiden on itse pidettävä huolta siitä, että heitä ei huijata työnantajan taholta "liian paljon". Liity ammattiliittoon, niin sieltä voit ainakin tiedustella oikeuksiasi.


      • Renki

        Täyttä paskaa kirjoitat itse. Toki nuo kassat vaihtelevat päivittäin, mutta keskimäärin 35€ ei voi pitää paikkaansa. Tai sitten sinulla on pirun hyvä renki ja automäärä on paikkakunnallenne sopiva.

        Täällä Vaasassa tekee tiukkaa saada arkipäivän tuntiansioksi 20€ ja viikonloppuisinkin on niin pirusti autoja, että yöllä pääsee hyvällä tuurilla tuohon 35€ paikkeille, kun ajetaan isolla lähdöllä.

        Ja 180 tuntia kuukaudessa? Haloo. Tuohan on kahden viikon tuntimäärä, jos näillä liksoilla meinaa maksaa asuntolainaa ja syödäkkin joskus.


      • Lapset ja puoliso
        Taksiautoilija ite kirjoitti:

        Työaikalakia noudatetaan. Tunnut siis olevan juuri se kuvaamani patalaiska kuski ja ahkeria haukut orjaksi!?

        Mitenkäs itse siellä "autossa istut"? Peukaloita pyöritellen, tai politikoimassa kännykässä tai Viherniemenkadulla?

        Oliko muuten sinun palkkasi viime vuonna liki 30.000 €uroa?

        Ei varmaankaan. Katsos, kuskilla ja KUSKILLA on eroa!!!!

        Jatkahan politikointia, tai, totta vie, VAIHDA ALAA!!!

        Perheenisällä ja perheenäidilläkin on eroa.
        Kontona tehdään mutakin, kuin käydään nukkumassa.


      • Renki vaan
        ihme kirjoitti:

        Puhut asioista joista et tiedä, koska et viitsi perehtyä niihin. Jos lukisit TES:iä, niin huomaisit, että prosenttipalkkalaiselle maksetaan taulukkopalkka vähintään, ja jos prosenteista tulee sen ylitystä määrätyllä jaksolla tarkasteltuna, niin sitten maksetaan sen mukaan. Ei tuon ymmärtäminen voi olla liian vaikeaa, kun vain viitsisit LUKEA.

        Ja on aivan VARMA, että et maksa kuskille yhtään rupista senttiä "YLI sopimusten", vaikka olisittekin "molemmat tyytyväisiä". Et maksa ylitöistäkään kuitenkaan mitään, etkä muitakaan lisiä.

        Itku pitkästä ilosta - ennemmin tai myöhemmin.

        P.S. En viitsi enää uudestaan laittaa niitä linkkejä tähän kun löydät ne tuosta ylempää.

        En tiedä oikein ketään, jonka provisio olisi Helsingissä yhtä pieni kuin viittamassasi tessissä (jouku isoK on toki poikkeus), joka ei ole yleissitova, eli vaatimuksesi sen noudattamisesta muilla työnantajilla kuin työnantajaliiton jäsenillä ei perustu lakiin.

        No työaikalain noudattamisessa on kieltämättä ongelmia. Lomarahoista ei puhuta työaikalaeissa tai missään muussakaan laissa. Asia on tessissä sovittu. Toki moni työnantaja maksaa vuosilomakorvauksen lisäksi lomarahan, vaikka sille ei mitään velvoitetta olekkaan.


      • ....................
        Taksiautoilija kirjoitti:

        "Puhut asioista joista et tiedä, koska et viitsi perehtyä niihin. Jos lukisit TES:iä, niin huomaisit, että prosenttipalkkalaiselle maksetaan taulukkopalkka vähintään, ja jos prosenteista tulee sen ylitystä määrätyllä jaksolla tarkasteltuna, niin sitten maksetaan sen mukaan. Ei tuon ymmärtäminen voi olla liian vaikeaa, kun vain viitsisit LUKEA."

        Ei kahdenlaista palkkaa ja kahdenlaisia sopimuksia tehdä. Jos noudatamme TESsiä, silloin noudatamme TESsiä! Jos haluat TES palkan, silloin maksamme sitä. Jos haluat ylityökorvaukset, saat ne TES-ehtojen mukaan. Jos haluat niin että myös isäntä sinusta hyötyy, ajat prosentlla. Lihottaahan % palkkaus oman pussisi myötä myös isännän pussia. Tuntipalkalla ei hyödy kukaan ja ajan oloon tuollainen kuski käy kannattamattomaksi, molemmille. Taksin katteet ovat tänäpäivänä olemattoman pienet ettemme yksinkertaisesti PYSTY maksamaan esin sunnuntaityöstä tuplapalkkaa. Ajamasi kassan suuruus ei riitä palkkaasi ja kuluihisi.
        Jospa joskus rutisijat ymmärrätte, taksi on yrittäjävetoista ja kukaan ei hommaa pyöritä -katteella!!
        Pyörittäisitkö itse?
        Minä ainakin jätän auton talliin jos en halua/jaksa/voi lähteä sunnuntaisin ajoon.

        Oikeastaan - taksi ei ole työ, se on ELÄMÄNTAPA! Joinakin päivinä ei tienaa juuri mitään, joskus rahaa tulee "suokuokalla". Mikset ajaisi silloin kun ajoa on ja muun ajan huilaat? Jos haluat kovaa palkkaa ajamalla arkisin 7-16, olet auttamattomasti valinnut alasi väärin! Sinun olisi alalle tullessasi pitänyt jo huomata tämä.

        Mene pakettitsuppariksi, teet 7-16 työtä ja saat juuri työtä vastaavan palkan. Älä viitsi enää jatkaa rutinaasi täällä, alamme jo kyllästyä teihin saatanan sossupummeihin perkele!

        Lopeta noi rutinasi saatanan laiska luuseri!!!!

        laittaa liikennelupa vakavaan harkintaan. Ei voi olla totta, että yhden alan jatkuvaa työvoiman pilkkaamista ja lainrikkomista suojellaan lupajärjestelmän avulla.


    • niin paljon

      että niillä rahoilla voi viettää lomaa.

      • sitten eläkkeellä

        kun on pimeesti ajanut, ja 70 v otetaan ammattilupa pois. Mitä sitten suuhun laitetaan ?


      • Erik G.

        JUU KYL MÄÄKI VIETÄN AINA LUPPOAJALLA LOMAA KU NUKUN AUTON TAKANA KAIKKI HILJAASET AJAAT !


    • Reksitanki

      Eikös ne asiakkaat maksakin sinulle käteisellä ? Pistä liiviin vakka joka neljäs kyyti, niin pärjäät sinäkin ! Kai ne kaikki takisrengit niin tekevät ? Tyhmiä ovat jos eivät tee !

      • oroq

        kyllä mulla on ainaki vielä sen verran omaa itsekunnioitusta jäljellä, etten rupea varastamaan keneltäkään. Mihin on tällasten ihmisten moraali hävinny? "Pistä liiviin..." Se johtaa siihen, että isäntä katsoo, et on huono kuski, ei arvosta ja antaa kenkää. Maksa siinä nyt sitten viikonloppupullo ja elatusmaksut. Haloo, jos pelataan molemmin puolin niillä paljon puhutuilla reiluilla säännöillä, ni molemmat on tyytyväisiä. Ihme jupinaa ja lapsellista määkimistä kaikenmaailman tesseistä ja sopimuksista. Jos allekirjotat jotain, lue ensin, ei tarvi itkeä täällä selän ja nimimerkin takana.


    • PALKOISTA

      kun korkeakouluopiskelijat saa tukea n. 250 kuussa! elä sillä ja maksa laskut ja tee luentopäivän jälkeen ilta himassa vielä hommia! turha itkeä noista palkoista, jokainen voi tehä ihan mitä lystää ja tehdä mania pussiin jos on terveet jalat ja kädet.. turha valittaa niistä vitun palkoista! itse haluaisin edes hieman ruokaan ylim. rahaa mutta on tuollaisia paskoja kansanedustajia koko maa täynnä, jotka ei viitsi tehdä mitään! en jaksa valittaa, mutta en äänestäkään..

      • TUISTA

        Turha itkeä noista tuista,jokainen voi tehä ihan mitä lystää ja tehdä mania pussiin jos on terveet jalat ja kädet.. turha valittaa niistä vitun tuista!


      • töitä tienaakseen
        TUISTA kirjoitti:

        Turha itkeä noista tuista,jokainen voi tehä ihan mitä lystää ja tehdä mania pussiin jos on terveet jalat ja kädet.. turha valittaa niistä vitun tuista!

        en valitakaan jos ei muutkaan valita vitun palkoista. tekisin mielelläni massia pussiin mutta kun yhteiskunta sen kieltää, ei saa tienata 505 euroa bruttona kk enempää, muuten et saa tukea, jolloin ei ole järkeä tehdä töitäkään eli aivan perseestä! joten tturha valitella ihan mukiin menevistä palkoista täällä! JA OPISKELU ON TYÖTÄ jos et sitä oo tajunnu.. onneksi 6v päästä tienaan sen reilu 3500 eur bruttona niin ei tarvitse sanoa sulle mitää! heh PELLE!


      • opiskeleva taksikuski
        töitä tienaakseen kirjoitti:

        en valitakaan jos ei muutkaan valita vitun palkoista. tekisin mielelläni massia pussiin mutta kun yhteiskunta sen kieltää, ei saa tienata 505 euroa bruttona kk enempää, muuten et saa tukea, jolloin ei ole järkeä tehdä töitäkään eli aivan perseestä! joten tturha valitella ihan mukiin menevistä palkoista täällä! JA OPISKELU ON TYÖTÄ jos et sitä oo tajunnu.. onneksi 6v päästä tienaan sen reilu 3500 eur bruttona niin ei tarvitse sanoa sulle mitää! heh PELLE!

        ...vaan ei liian paljoa. Mutta totta turiset, onhan se nyt ihan perseestä että työnteosta rangaistaan.

        9 kk:n opintotuet ja kesät ja viikonloput taksissa riittää tyydyttävään elintasoon, mutta opinnot siinä venyy aika komeasti kun ei ehdi/jaksa lukea siihen tahtiin mitä pitäisi. Ja tietysti tukien (vapaaehtoinen) palautus kuuluu kuvioon - tuntuu hyvältä.

        Ps. vakituisesti työelämässä olevien pelleksi nimittely ei anna järin fiksua kuvaa meistä opiskelijoista.


      • ammattiLAKKI
        töitä tienaakseen kirjoitti:

        en valitakaan jos ei muutkaan valita vitun palkoista. tekisin mielelläni massia pussiin mutta kun yhteiskunta sen kieltää, ei saa tienata 505 euroa bruttona kk enempää, muuten et saa tukea, jolloin ei ole järkeä tehdä töitäkään eli aivan perseestä! joten tturha valitella ihan mukiin menevistä palkoista täällä! JA OPISKELU ON TYÖTÄ jos et sitä oo tajunnu.. onneksi 6v päästä tienaan sen reilu 3500 eur bruttona niin ei tarvitse sanoa sulle mitää! heh PELLE!

        PEPPUAKO PITÄISI MYYDÄ JOSSAIN VIHIKSEN TOLPALLA??????

        EI KIITOS!!!! EDUSKUNTA, HALLITUS, joku???????


    • ............................

      Oletko todellakin niin surkea taksikuski, ettet pääse prossalla kunnollisiin ansioihin?
      Tämän tästä saamme lukea sinun ja muiden luusereiden valitusvirsiä.
      Oma kuskini hakkaa mennen tullen sinun esittämäsi taulukkopalkat prossalla ajaessaan.
      Mistä helvetistä tänne tuollaisia nykyään sikiääkin?
      Toista se oli ennen vanhaan, olimme renkeinä isännälle uskollisia, hoidimme huollot, pesut ja pikku korjauksetkin ilman eri korvausta. Tottakai saimme sitten isännältäkin extraa, etelänmatkan koko perheelle, vei syömään, tarjoili saunailtoja juomineen ym ym.
      Saatuamme omat luvat, olemme odottaneet, että kuskimme toimisi samoin ja näin se on ennen ollutkin.
      Sitten tulet sinä luuserikavereriesi kanssa, ette noudata vallalla olevaa käytäntöä vaan haette jotain käsittämättömiä korvauksia oikeusteitse!! On valitettavaa, että alallamme on työvoimapula, teidänkaltaisianne on palkattu töihin. Kas, nykyään jotkut palkkaavat sellaisia töihinsä joita emme ennen olisi huolineet edes matkustajaksi. Ennen ammatti oli arvostettu, alalle hakeutui kunnon väkeä vaan eipä enää. Juuri teidän takianne esim. Stadiin on perustettu ryhmä 21 (arkisin 7-17 vuorot) ettemme joutuisi sinunkaltaistesi luusereiden rahastamaksi. Nykyajan kuski se vasta pahin riistäjä onkin, linkistäsihän tuo asia selvisi yksiselitteisesti!

      Lopetas valitus ja vaihda alaa!

      • Yrittäjä2

        Vai että valittaa joku luuserikavereidensa kanssa, jos isäntä ei hoida lakisääteisiä velvoitteitaa, vaan ne pitää hakea oikeusteitse :D Joo-o, varsinainen luuseri onkin, varmaan on vielä saanut palkkaakin!

        Tosiasia on se, minkä puolisen vuotta suhattuani totesin, että työvoimaa kusetetaan aivan surutta. En minä asiasta sen enempää meteliä nostanut, enkä nosta, mutta itse kun on koko pienen ikänsä opiskellut lakia ja taloutta, ollut toimarina ja muuta, niin pakko sanoa, että kyllä porukka on pihalla omista oikeuksistaan.

        No, jotkut köyhänä syntyy ja köyhänä pysyy, tiedänpä nyt vielä, että minkä takia.


      • ...............
        Yrittäjä2 kirjoitti:

        Vai että valittaa joku luuserikavereidensa kanssa, jos isäntä ei hoida lakisääteisiä velvoitteitaa, vaan ne pitää hakea oikeusteitse :D Joo-o, varsinainen luuseri onkin, varmaan on vielä saanut palkkaakin!

        Tosiasia on se, minkä puolisen vuotta suhattuani totesin, että työvoimaa kusetetaan aivan surutta. En minä asiasta sen enempää meteliä nostanut, enkä nosta, mutta itse kun on koko pienen ikänsä opiskellut lakia ja taloutta, ollut toimarina ja muuta, niin pakko sanoa, että kyllä porukka on pihalla omista oikeuksistaan.

        No, jotkut köyhänä syntyy ja köyhänä pysyy, tiedänpä nyt vielä, että minkä takia.

        Tottakai kesälomarahat on maksettava lain mukaan. Purnaankin näistä, jotka hakevat kahdenvälisistä sopimuksista poiketen yli - ja sunnutaikorvauksia jälkikäteen kahden vuoden ajalta. Iso summa noin yhtäkkiä yllättäin. Miksi työntekijä ei tee selväksi työhön mennessään palkka-asioista olevat asiat.

        Työhön tullessa yleensä sovitaan suullisesti tai paperilla nämä asiat, ainakin meillä. Sopimukset ovat mielestäni sitovia kahdenpuolisia sopimuksia. On epäreilua työntekijän kannalta lähteä penäämään muuta kuin mitä oli aiemmin sovittu.

        Oikeudessa työnantaja on aina hävinnyt kiistat ja maksanut. Kättä taskuun vaan.

        Miksi nykyisin toimitaan näin, en tiedä. Minäkin ajoin aikanaan renkinä, kahden kesken isännän kanssa sovittiin asiat. Sopimus piti. AINA!


      • Yrittäjä2
        ............... kirjoitti:

        Tottakai kesälomarahat on maksettava lain mukaan. Purnaankin näistä, jotka hakevat kahdenvälisistä sopimuksista poiketen yli - ja sunnutaikorvauksia jälkikäteen kahden vuoden ajalta. Iso summa noin yhtäkkiä yllättäin. Miksi työntekijä ei tee selväksi työhön mennessään palkka-asioista olevat asiat.

        Työhön tullessa yleensä sovitaan suullisesti tai paperilla nämä asiat, ainakin meillä. Sopimukset ovat mielestäni sitovia kahdenpuolisia sopimuksia. On epäreilua työntekijän kannalta lähteä penäämään muuta kuin mitä oli aiemmin sovittu.

        Oikeudessa työnantaja on aina hävinnyt kiistat ja maksanut. Kättä taskuun vaan.

        Miksi nykyisin toimitaan näin, en tiedä. Minäkin ajoin aikanaan renkinä, kahden kesken isännän kanssa sovittiin asiat. Sopimus piti. AINA!

        No nyt kirjoitat täyttä asiaa.

        Satun tietämään, mikä etu on tietyillä aloilla pitää työntekijät sopivan tietämättöminä oikeuksistaan, meillä niitä oikein pimitettiin. Isäntä puhuu suut ja silmät täyteen aivan täyttä paskaa, kun ei tiedäkään toisen taustoja.

        Mutta itse törmäsin aivan täyteen kusetukseen työnantajien puolelta, tuntipalkaksi muotoutuu joku 3e, vaikka ajat kaikkia vuoroja. Sillä palkalla saakin sitten etsiä kuskeja jatkuvasti.


      • Työaikalaki

        Ainut extra on ollut, kun sain kerran käydä
        paskalla isännän vessassa.

        Ihan turha ruveta vaahtoamaan kenenkään vaatimuksista, jotka perustuvat lakiin (työaikalaki).

        Kyllä työvoimapula tällä alalla johtuu täysin siitä, että kuskitkin ovat pikkuisen viisastuneet, eivätkä ala tekemään mitään hyväntekeväisyyttä jonkun isännäntaaperon tyhjänpäiväisten lupausten ja luottamuksen perässä.
        Ennen porukka oli tyhmempää, mutta nyt saa tietoa netistä ja tiedetään mitä kenellekin kuuluu.

        "Oma kuskini hakkaa mennen tullen sinun esittämäsi taulukkopalkat prossalla ajaessaan."
        Lue tarkemmin se TES, niin huomaat, että jos prosenteilla ajetaan ja menee yli taulukosta, niin sitten maksetaan isomman mukaan (prossan mukaan).
        Kaikilla aloilla maksetaan myös ylitöistä ja sunnuntailisät yms. vastaavat meidän hyvinvointi Suomessa. Niinhän se tyhmempi luulisi.

        Kaikki kuskit vaan liittoon (50% kuskeista riittää ja opiskelijat voivat myöhemmin vaihtaa liittoa, edellinen jäsenyys hyvitetään silloin), niin saadaan se TES voimaan, ja loppuu tyhjänpäiväinen urputus.

        "Sitten tulet sinä luuserikavereriesi kanssa, ette noudata vallalla olevaa käytäntöä vaan haette jotain käsittämättömiä korvauksia oikeusteitse!!"
        Vallalla oleva käytäntö kuljettajien palkkauksessa on laiton, joten siihen on pakko hakea oikaisua lakiteitse, koska isännät elävät menneessä ajassa.

        Jos riistäjä on se, joka haluaa LOMARAHANSA, niin mikä on se, joka sen kieltää yksiselitteisesti???

        Lopetas petkutus tai vaihda alaa!!


      • sinullakin

        "Saatuamme omat luvat, olemme odottaneet, että kuskimme toimisi samoin ja näin se on ennen ollutkin."

        --- PÖLJÄ--- kukaan ei tee mitään hyväntekeväisyyttä, koska on tietoa paremmastakin.


        "Toista se oli ennen vanhaan, olimme renkeinä isännälle uskollisia, hoidimme huollot, pesut ja pikku korjauksetkin ilman eri korvausta. Tottakai saimme sitten isännältäkin extraa, etelänmatkan koko perheelle, vei syömään, tarjoili saunailtoja juomineen ym ym."

        -Sinähän se oikea satusetä olet- milloin olet tarjonnut kuskillesi viimeksi ulkomaanmatkaa, ja vielä koko perheelle. - Hahhahhaa, enpä ole ikinä moisesta valheesta kuullutkaan. Pelkkä AJATUS vanhoista hyvistä ajoista ei riitä, ei ei.
        Nämä SINUN käsittämättömät korvaukset ovat VAIN lain määräämiä korvauksia, joita sinä et tietenkään käsitä.

        Työvoimapula johtuu juuri sinunkaltaisista VANHAN HYVÄN AJAN haikailijoista. Paluuta menneeseen ilman aikakonetta ei ole - siis unohda sen tavoittelu ja siirry nykyaikaan.
        Kyllä kaikkien kuskienkin täytyy elää jollain taatulla tasolla, eikä mitä sattuu tulemaan menttaliteetilla.
        Yrittäjä on se joka riskin ottaa EI renki.

        Et lennä korkealla sinäkään.


      • ......................
        sinullakin kirjoitti:

        "Saatuamme omat luvat, olemme odottaneet, että kuskimme toimisi samoin ja näin se on ennen ollutkin."

        --- PÖLJÄ--- kukaan ei tee mitään hyväntekeväisyyttä, koska on tietoa paremmastakin.


        "Toista se oli ennen vanhaan, olimme renkeinä isännälle uskollisia, hoidimme huollot, pesut ja pikku korjauksetkin ilman eri korvausta. Tottakai saimme sitten isännältäkin extraa, etelänmatkan koko perheelle, vei syömään, tarjoili saunailtoja juomineen ym ym."

        -Sinähän se oikea satusetä olet- milloin olet tarjonnut kuskillesi viimeksi ulkomaanmatkaa, ja vielä koko perheelle. - Hahhahhaa, enpä ole ikinä moisesta valheesta kuullutkaan. Pelkkä AJATUS vanhoista hyvistä ajoista ei riitä, ei ei.
        Nämä SINUN käsittämättömät korvaukset ovat VAIN lain määräämiä korvauksia, joita sinä et tietenkään käsitä.

        Työvoimapula johtuu juuri sinunkaltaisista VANHAN HYVÄN AJAN haikailijoista. Paluuta menneeseen ilman aikakonetta ei ole - siis unohda sen tavoittelu ja siirry nykyaikaan.
        Kyllä kaikkien kuskienkin täytyy elää jollain taatulla tasolla, eikä mitä sattuu tulemaan menttaliteetilla.
        Yrittäjä on se joka riskin ottaa EI renki.

        Et lennä korkealla sinäkään.

        Työnantajasi paremmin! Miksi ajat jollain sniidulla isännällä? Täällä on HYVILLE KUSKEILLE hyviä ajopaikkoja pilvin pimein ja useita työnantajia jotka pitävät hyvää huolta työntekijöistään!

        Taidat olla itse se -----------PÖLJÄ----------

        Minä, vanhan ajan isäntä, maksan ahkeralle kuskille HYVÄN PALKAN, ilman liittojen väliintuloa! Korostan, kuskini ansaitsee n. 30.000 euroa vuodessa %-palkkauksella.

        Siinä sinun lakisääteinen tuntipalkkasi kalpenee mennen tullen!!!

        Ja etelän matkan kustannan aina silloin tällöin, sun muuta kivaa.

        Sinunkaltaisella rutisijalla loppuisi työt meillä alle aikayksikön. Kas, meillä ei ole aihetta rutinoihin, eikä laiska pärjää...


      • hahahahahahah
        sinullakin kirjoitti:

        "Saatuamme omat luvat, olemme odottaneet, että kuskimme toimisi samoin ja näin se on ennen ollutkin."

        --- PÖLJÄ--- kukaan ei tee mitään hyväntekeväisyyttä, koska on tietoa paremmastakin.


        "Toista se oli ennen vanhaan, olimme renkeinä isännälle uskollisia, hoidimme huollot, pesut ja pikku korjauksetkin ilman eri korvausta. Tottakai saimme sitten isännältäkin extraa, etelänmatkan koko perheelle, vei syömään, tarjoili saunailtoja juomineen ym ym."

        -Sinähän se oikea satusetä olet- milloin olet tarjonnut kuskillesi viimeksi ulkomaanmatkaa, ja vielä koko perheelle. - Hahhahhaa, enpä ole ikinä moisesta valheesta kuullutkaan. Pelkkä AJATUS vanhoista hyvistä ajoista ei riitä, ei ei.
        Nämä SINUN käsittämättömät korvaukset ovat VAIN lain määräämiä korvauksia, joita sinä et tietenkään käsitä.

        Työvoimapula johtuu juuri sinunkaltaisista VANHAN HYVÄN AJAN haikailijoista. Paluuta menneeseen ilman aikakonetta ei ole - siis unohda sen tavoittelu ja siirry nykyaikaan.
        Kyllä kaikkien kuskienkin täytyy elää jollain taatulla tasolla, eikä mitä sattuu tulemaan menttaliteetilla.
        Yrittäjä on se joka riskin ottaa EI renki.

        Et lennä korkealla sinäkään.

        Pöljä on paikkakunta.....

        "-Sinähän se oikea satusetä olet- milloin olet tarjonnut kuskillesi viimeksi ulkomaanmatkaa, ja vielä koko perheelle. - Hahhahhaa, enpä ole ikinä moisesta valheesta kuullutkaan. Pelkkä AJATUS vanhoista hyvistä ajoista ei riitä, ei ei.
        Nämä SINUN käsittämättömät korvaukset ovat VAIN lain määräämiä korvauksia, joita sinä et tietenkään käsitä."

        Kylläpä olet huonolla isännällä töissä, jos "et ole kuullutkaan" että reilut isännät pitävät huolta HYVISTÄ alamaisistaan. Huonoja alamaisia ei palveluksessa pidetä ollenkaan.

        Hyväntekijöitä ei tarvitse olla rengin eikä myös isännänkään, ja lakisääteiset palkat on maksettava, tottakai. En vain ymmärrä, miten sinä et saa prosenttipalkallasi niitä lakisääteisiä ansioita? Oletko saamaton vetelys, etkö mitenkään saa aikaiseksi sellaisia kassoja etteivät prosentit ylitä liiton aneemista suosituspalkkaa? Jos et, olet auttamattomasti väärällä alalla! Vai kulutatko aikasi kaltaistesi laiskurien parissa itkemässä surkeata kohtaloanne?

        Mitä arvelet, eikö 2500-3000 euroa kuukaudessa rengin palkkana ole reilusti enemmän kuin liiton TES-palkka?

        Vituttaa lukea teidän saatanan itkijöiden tekstejä, menkää nyt helvetissä muualle hommiin jos alamme palkkaus on niin surkeata kuin täällä jatkuvalla syötöllä itkette!!!


        S-TANA!


      • vaan seuraan
        hahahahahahah kirjoitti:

        Pöljä on paikkakunta.....

        "-Sinähän se oikea satusetä olet- milloin olet tarjonnut kuskillesi viimeksi ulkomaanmatkaa, ja vielä koko perheelle. - Hahhahhaa, enpä ole ikinä moisesta valheesta kuullutkaan. Pelkkä AJATUS vanhoista hyvistä ajoista ei riitä, ei ei.
        Nämä SINUN käsittämättömät korvaukset ovat VAIN lain määräämiä korvauksia, joita sinä et tietenkään käsitä."

        Kylläpä olet huonolla isännällä töissä, jos "et ole kuullutkaan" että reilut isännät pitävät huolta HYVISTÄ alamaisistaan. Huonoja alamaisia ei palveluksessa pidetä ollenkaan.

        Hyväntekijöitä ei tarvitse olla rengin eikä myös isännänkään, ja lakisääteiset palkat on maksettava, tottakai. En vain ymmärrä, miten sinä et saa prosenttipalkallasi niitä lakisääteisiä ansioita? Oletko saamaton vetelys, etkö mitenkään saa aikaiseksi sellaisia kassoja etteivät prosentit ylitä liiton aneemista suosituspalkkaa? Jos et, olet auttamattomasti väärällä alalla! Vai kulutatko aikasi kaltaistesi laiskurien parissa itkemässä surkeata kohtaloanne?

        Mitä arvelet, eikö 2500-3000 euroa kuukaudessa rengin palkkana ole reilusti enemmän kuin liiton TES-palkka?

        Vituttaa lukea teidän saatanan itkijöiden tekstejä, menkää nyt helvetissä muualle hommiin jos alamme palkkaus on niin surkeata kuin täällä jatkuvalla syötöllä itkette!!!


        S-TANA!

        Ihmettelen kun ei tahdo isännät eikä juuri rengitkään erotella palkkaa/kuukausi vai ansio/kuukausi. Siinä on iso ero. 3000 e/ kk... Epäilen ettei YHDENKÄÄN rengin palkka ole kuukaudessa (noin 162t/kuukausi ilman ylitöitä ja pyhäkorvauksia) 3000e. Jos on olen valmis tulemaan sille palkalle. Kun jutellaan että meillä tienaa n.3000e/kk pitäs sanoa paljonko tunteja ja pyhiä ookaa kyseisenä kuukautena.


      • ajellaan...
        vaan seuraan kirjoitti:

        Ihmettelen kun ei tahdo isännät eikä juuri rengitkään erotella palkkaa/kuukausi vai ansio/kuukausi. Siinä on iso ero. 3000 e/ kk... Epäilen ettei YHDENKÄÄN rengin palkka ole kuukaudessa (noin 162t/kuukausi ilman ylitöitä ja pyhäkorvauksia) 3000e. Jos on olen valmis tulemaan sille palkalle. Kun jutellaan että meillä tienaa n.3000e/kk pitäs sanoa paljonko tunteja ja pyhiä ookaa kyseisenä kuukautena.

        Ja vuorojen oikealla valinnalla välittämättä milloin se ajetaan pääsee kolmeen tonniin kuukaudessa. Enimmäkseen öisin siis.
        Mutta, iso mutta, SILLOIN ON PAINETTAVA menemään!
        Niin, siis stadissa.
        Arkisin 7-16 vuoroilla emme puhu kuin korkeintaan puolet tuosta, no, se onkin se kympin tuntiliksa...


      • Voi olla
        hahahahahahah kirjoitti:

        Pöljä on paikkakunta.....

        "-Sinähän se oikea satusetä olet- milloin olet tarjonnut kuskillesi viimeksi ulkomaanmatkaa, ja vielä koko perheelle. - Hahhahhaa, enpä ole ikinä moisesta valheesta kuullutkaan. Pelkkä AJATUS vanhoista hyvistä ajoista ei riitä, ei ei.
        Nämä SINUN käsittämättömät korvaukset ovat VAIN lain määräämiä korvauksia, joita sinä et tietenkään käsitä."

        Kylläpä olet huonolla isännällä töissä, jos "et ole kuullutkaan" että reilut isännät pitävät huolta HYVISTÄ alamaisistaan. Huonoja alamaisia ei palveluksessa pidetä ollenkaan.

        Hyväntekijöitä ei tarvitse olla rengin eikä myös isännänkään, ja lakisääteiset palkat on maksettava, tottakai. En vain ymmärrä, miten sinä et saa prosenttipalkallasi niitä lakisääteisiä ansioita? Oletko saamaton vetelys, etkö mitenkään saa aikaiseksi sellaisia kassoja etteivät prosentit ylitä liiton aneemista suosituspalkkaa? Jos et, olet auttamattomasti väärällä alalla! Vai kulutatko aikasi kaltaistesi laiskurien parissa itkemässä surkeata kohtaloanne?

        Mitä arvelet, eikö 2500-3000 euroa kuukaudessa rengin palkkana ole reilusti enemmän kuin liiton TES-palkka?

        Vituttaa lukea teidän saatanan itkijöiden tekstejä, menkää nyt helvetissä muualle hommiin jos alamme palkkaus on niin surkeata kuin täällä jatkuvalla syötöllä itkette!!!


        S-TANA!

        Mutta Oulussa ei toimi. Kuskeilla ajatetaan kaikki paskavuorot (surkeat sopimukset parhaana ajoaikana) vielä normaaliajojen päälle. Mitään et voi. Tyydyttävä siihen mitä saat.
        Olin käsittävinäni että muualla voi silti tienata jos toimitaan omien sopimusten puitteissa. Meidän sopimus on, että aina kun pyydetään, niin lima niskaan tuli mitä tuli.
        Meillä ainakaan ei ole kukaan koskaan saanut
        mitään "ylimääräistä", ollaan kait kaikki niitä huonoja "alamaisia" oltu alusta asti.

        Tuollaisista rengin palkoista on kyllä ihan turha kenenkään valehdella, saat jakaa ne reilusti kahdella.

        Vituttaa lukea teidän saatanoiden (isäntien) valheita. Menkää nyt helvetissä muualle valehtelemaan ja itkemään. Maksatte lainmukaan, jos pystytte, tai vaihdatte alaa.


      • Tiedän
        vaan seuraan kirjoitti:

        Ihmettelen kun ei tahdo isännät eikä juuri rengitkään erotella palkkaa/kuukausi vai ansio/kuukausi. Siinä on iso ero. 3000 e/ kk... Epäilen ettei YHDENKÄÄN rengin palkka ole kuukaudessa (noin 162t/kuukausi ilman ylitöitä ja pyhäkorvauksia) 3000e. Jos on olen valmis tulemaan sille palkalle. Kun jutellaan että meillä tienaa n.3000e/kk pitäs sanoa paljonko tunteja ja pyhiä ookaa kyseisenä kuukautena.

        Vaikka teet 270h/kk niin et tule saamaan tuollaisia summia bruttona taksityöstä. Palkkasi on pelkkä provisio ajotuloksesta, josta ensin vähennetään -8%alv ajotuloksesta, jonka jälkeen provisio. Ylitöistä ei makseta eikä myöskään ilta eikä pyhälisiä, ei myöskään lomaltapaluurahoja. Paskahommaa, jos muuta vain saat niin pysy erossa.


      • hmmmmmmmmmm
        Voi olla kirjoitti:

        Mutta Oulussa ei toimi. Kuskeilla ajatetaan kaikki paskavuorot (surkeat sopimukset parhaana ajoaikana) vielä normaaliajojen päälle. Mitään et voi. Tyydyttävä siihen mitä saat.
        Olin käsittävinäni että muualla voi silti tienata jos toimitaan omien sopimusten puitteissa. Meidän sopimus on, että aina kun pyydetään, niin lima niskaan tuli mitä tuli.
        Meillä ainakaan ei ole kukaan koskaan saanut
        mitään "ylimääräistä", ollaan kait kaikki niitä huonoja "alamaisia" oltu alusta asti.

        Tuollaisista rengin palkoista on kyllä ihan turha kenenkään valehdella, saat jakaa ne reilusti kahdella.

        Vituttaa lukea teidän saatanoiden (isäntien) valheita. Menkää nyt helvetissä muualle valehtelemaan ja itkemään. Maksatte lainmukaan, jos pystytte, tai vaihdatte alaa.

        "Vituttaa lukea teidän saatanoiden (isäntien) valheita. Menkää nyt helvetissä muualle valehtelemaan ja itkemään. Maksatte lainmukaan, jos pystytte, tai vaihdatte alaa."

        Sittenhän vitutus on molemmin puoleista!

        "Maksatte lainmukaan, jos pystytte, tai vaihdatte alaa."

        Ei, kyllä se olet SINÄ joka sitä alaa ensin vaihtaa! Voimmehan olla tietysti palkkaamatta kuljettajia.

        Muuten, tässä hiljakkoin eräs oululainen renki kirjoitti:
        "On meillä täällä Olussa vaan asiat eri hyvin...."
        Näemmä teilläkin on siellä kuljettajia ja sitten on taas KULJETTAJIA siis AMMATTILAISIA...


      • Isäntämies
        Tiedän kirjoitti:

        Vaikka teet 270h/kk niin et tule saamaan tuollaisia summia bruttona taksityöstä. Palkkasi on pelkkä provisio ajotuloksesta, josta ensin vähennetään -8%alv ajotuloksesta, jonka jälkeen provisio. Ylitöistä ei makseta eikä myöskään ilta eikä pyhälisiä, ei myöskään lomaltapaluurahoja. Paskahommaa, jos muuta vain saat niin pysy erossa.

        Provisiohan se, alan palkkaus on aina ollut provisioluonteista. Ahkerat pärjää, laiskat taas ei. Ahkerat ovat tyytyväisiä: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000001465&posting=22000000025195905

        Sitten taas nämä mitäänsanomattomat laiskurit, joille ei mahdu mitenkään ajatukseen että asiakkaan luo on mentävä. Ei se asiakas tule sua hakemaan jostakin laitakaupungin tolpalta makaamasta jos lähtee keskustasta.
        Pyritään vaan tekemään vuoron tunnit jotenkin täyteen jäämällä makaamaan laidoille ja keskustassa on sadan metrin jonot asiakkaita tolpilla.
        Oma kuskini toi kassaa viime yönä 695 € (klo 18.00-05.00). Palkkaa hän otti 37 % alvittomasta,
        eli 639 x 37 = 236,40. Tekee 21,50/tunti. Eikö tällaisilla kassoilla muka tienaa sen 3000/kk ?
        Siis yli kaksinkertaisesti TES-suosituspalkkaan nähden.
        Tottakai taksityön luonne on sellainen että viikonloppuisin ja öisin on ajoa, päivisin ei palkoille pääse. Luulisi, että tiesit tämän kun alalle tulit. Mitä muuta luulit?
        Taksarin hommahan on AINA ollut sellaista että kun muut bailaa on taksari ajossa ja kun muut huilaa, taksari bailaa...


      • ..............................
        Tiedän kirjoitti:

        Vaikka teet 270h/kk niin et tule saamaan tuollaisia summia bruttona taksityöstä. Palkkasi on pelkkä provisio ajotuloksesta, josta ensin vähennetään -8%alv ajotuloksesta, jonka jälkeen provisio. Ylitöistä ei makseta eikä myöskään ilta eikä pyhälisiä, ei myöskään lomaltapaluurahoja. Paskahommaa, jos muuta vain saat niin pysy erossa.

        Taksityössä ON lakisääteinen lomaraha joka ON MAKSETTAVA. Vaikka olisit tuuraaja ja ajat yhden vuoron, lomakorvaus ON maksettava. Oletko jäänyt ilman?


      • kaikki kiinni
        hmmmmmmmmmm kirjoitti:

        "Vituttaa lukea teidän saatanoiden (isäntien) valheita. Menkää nyt helvetissä muualle valehtelemaan ja itkemään. Maksatte lainmukaan, jos pystytte, tai vaihdatte alaa."

        Sittenhän vitutus on molemmin puoleista!

        "Maksatte lainmukaan, jos pystytte, tai vaihdatte alaa."

        Ei, kyllä se olet SINÄ joka sitä alaa ensin vaihtaa! Voimmehan olla tietysti palkkaamatta kuljettajia.

        Muuten, tässä hiljakkoin eräs oululainen renki kirjoitti:
        "On meillä täällä Olussa vaan asiat eri hyvin...."
        Näemmä teilläkin on siellä kuljettajia ja sitten on taas KULJETTAJIA siis AMMATTILAISIA...

        Autojen ajovuorot on hoidettava, vaikka ajaisit yksin, ja sitä sinä et sitten tee ilman kuskia.
        Ole vaan palkkaamatta kuskia, niin sinunkin leikkimisesi loppuu sitten siihen. Ja hyvä niin, silloin päästään eroon ruikuttajista.


      • Ex-suhari
        .............................. kirjoitti:

        Taksityössä ON lakisääteinen lomaraha joka ON MAKSETTAVA. Vaikka olisit tuuraaja ja ajat yhden vuoron, lomakorvaus ON maksettava. Oletko jäänyt ilman?

        ovat eri asioita.

        Lomakorvaukseen on oikeutettu provisiopalkkaisessa taksityössä kiistatta, jos ei erikseen oikeudesta ole luopunut (olisi ennen kuulumatonta millään alalla).

        Kyllä minä vielä Sinulle soittelen, ensi vuodenvaihteessa. Irtisanottu minua ei ole, joten laskemalla työajan jokaiselle kuukaudelle, tekee se vaadittavat 14 täyttä työpäivää koko vuoden ajan. Ja viime vuoden saamattomat lomakorvaukset myös.

        Maalis/huhtikuun lomakausi menee vielä niin hienosti, että prosentit näyttävät 11,5% kaikesta brutosta. Huh, pari tonnia hilloa tulossa, jabadabaduu!


      • ...
        Ex-suhari kirjoitti:

        ovat eri asioita.

        Lomakorvaukseen on oikeutettu provisiopalkkaisessa taksityössä kiistatta, jos ei erikseen oikeudesta ole luopunut (olisi ennen kuulumatonta millään alalla).

        Kyllä minä vielä Sinulle soittelen, ensi vuodenvaihteessa. Irtisanottu minua ei ole, joten laskemalla työajan jokaiselle kuukaudelle, tekee se vaadittavat 14 täyttä työpäivää koko vuoden ajan. Ja viime vuoden saamattomat lomakorvaukset myös.

        Maalis/huhtikuun lomakausi menee vielä niin hienosti, että prosentit näyttävät 11,5% kaikesta brutosta. Huh, pari tonnia hilloa tulossa, jabadabaduu!

        Osta suurkeittiöpakastin tai kaksi, jotta saat ne hillot mahtumaan :-)


      • .................
        Isäntämies kirjoitti:

        Provisiohan se, alan palkkaus on aina ollut provisioluonteista. Ahkerat pärjää, laiskat taas ei. Ahkerat ovat tyytyväisiä: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000001465&posting=22000000025195905

        Sitten taas nämä mitäänsanomattomat laiskurit, joille ei mahdu mitenkään ajatukseen että asiakkaan luo on mentävä. Ei se asiakas tule sua hakemaan jostakin laitakaupungin tolpalta makaamasta jos lähtee keskustasta.
        Pyritään vaan tekemään vuoron tunnit jotenkin täyteen jäämällä makaamaan laidoille ja keskustassa on sadan metrin jonot asiakkaita tolpilla.
        Oma kuskini toi kassaa viime yönä 695 € (klo 18.00-05.00). Palkkaa hän otti 37 % alvittomasta,
        eli 639 x 37 = 236,40. Tekee 21,50/tunti. Eikö tällaisilla kassoilla muka tienaa sen 3000/kk ?
        Siis yli kaksinkertaisesti TES-suosituspalkkaan nähden.
        Tottakai taksityön luonne on sellainen että viikonloppuisin ja öisin on ajoa, päivisin ei palkoille pääse. Luulisi, että tiesit tämän kun alalle tulit. Mitä muuta luulit?
        Taksarin hommahan on AINA ollut sellaista että kun muut bailaa on taksari ajossa ja kun muut huilaa, taksari bailaa...

        että työaikalain noudattaminen olisi laiskuuden merkki.


      • idfhiwhdiu
        ...................... kirjoitti:

        Työnantajasi paremmin! Miksi ajat jollain sniidulla isännällä? Täällä on HYVILLE KUSKEILLE hyviä ajopaikkoja pilvin pimein ja useita työnantajia jotka pitävät hyvää huolta työntekijöistään!

        Taidat olla itse se -----------PÖLJÄ----------

        Minä, vanhan ajan isäntä, maksan ahkeralle kuskille HYVÄN PALKAN, ilman liittojen väliintuloa! Korostan, kuskini ansaitsee n. 30.000 euroa vuodessa %-palkkauksella.

        Siinä sinun lakisääteinen tuntipalkkasi kalpenee mennen tullen!!!

        Ja etelän matkan kustannan aina silloin tällöin, sun muuta kivaa.

        Sinunkaltaisella rutisijalla loppuisi työt meillä alle aikayksikön. Kas, meillä ei ole aihetta rutinoihin, eikä laiska pärjää...

        "Ja etelän matkan kustannan aina silloin tällöin, sun muuta kivaa."

        ...Suomenlinnaan koko perheen kanssa :D


      • .............
        Isäntämies kirjoitti:

        Provisiohan se, alan palkkaus on aina ollut provisioluonteista. Ahkerat pärjää, laiskat taas ei. Ahkerat ovat tyytyväisiä: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000001465&posting=22000000025195905

        Sitten taas nämä mitäänsanomattomat laiskurit, joille ei mahdu mitenkään ajatukseen että asiakkaan luo on mentävä. Ei se asiakas tule sua hakemaan jostakin laitakaupungin tolpalta makaamasta jos lähtee keskustasta.
        Pyritään vaan tekemään vuoron tunnit jotenkin täyteen jäämällä makaamaan laidoille ja keskustassa on sadan metrin jonot asiakkaita tolpilla.
        Oma kuskini toi kassaa viime yönä 695 € (klo 18.00-05.00). Palkkaa hän otti 37 % alvittomasta,
        eli 639 x 37 = 236,40. Tekee 21,50/tunti. Eikö tällaisilla kassoilla muka tienaa sen 3000/kk ?
        Siis yli kaksinkertaisesti TES-suosituspalkkaan nähden.
        Tottakai taksityön luonne on sellainen että viikonloppuisin ja öisin on ajoa, päivisin ei palkoille pääse. Luulisi, että tiesit tämän kun alalle tulit. Mitä muuta luulit?
        Taksarin hommahan on AINA ollut sellaista että kun muut bailaa on taksari ajossa ja kun muut huilaa, taksari bailaa...

        mikä lie matemaatikko tämäkin?


    • Pitkämieskö

      Meillä on oma taksi, jota vaimoni ajaa. Joskus on tullut puhetta joidenkin kanssa, että renkien pitäisi liittyä liittoon ja vaatia parempaa palkkaa.

      Siinä on vain yksi pieni ongelma. Kuski saa nyt 35% ajetusta tulosta. Mutta hänelläpä ei ole polttoaine, autonlyhennyt, vakuutus, huolto ja korjauskuluja yms. Ja olisihan siitä rahasta ihan kiva itsellekin jäädä rahaa. En perustanut osakeyhtiötä siksi, että saisin antaa rahani toiselle ja itse kituuttaa nälässä.

      Jos palkkaus menisi esim. 50-50 loppuisi taksirenkien ammattiryhmä aika nopeasti. Pitemmän päälle se ei kannattaisi. Ainakaan meillä, joilla on vain 1 auto.

      Laskepas itse ajat vaikka 300€ vuoron
      saat siitä 150 ja minä 150. Siitä maksan kaikki nuo yllämainitut omat henkilökohtaiset laskut. Eipä olisi kovin kannattavaa.
      Taksissahan tienaa oikeastaan provikkapalkalla hyvin verrattuna esim moniin provikkapohjaisiin myyntitöihin, joissa provikat on 5-10% myynnistä.

      Ja tuntipalkkausta ei kannata ottaa käyttöön, koska silloinhan ei tarvitse ajaa kyydin kyytiä ja kuitenkin palkka juoksee.

      Liittojen vika on se, että ne eivät ajattele asioita ollenkaan sen yrittäjän kannalta. Jos palkka ja sosmenot vievät yli 60% liikevaihdosta, niin sellainen liiketoiminta ei ole kannattavaa. katsokaa paperialaa ja miettikää mitä liitot n saaneet aikaan. Kun jossain vaiheessa se hintakattokin tulee vastaan, mitä asiakas on valmis maksamaan.

      • ....................

        vaan siitä noudatetaanko alalla työaikalakia ja sen tuomia velvoitteita mm. palkanmaksuun. Työaikalaki on täysin yksiselitteinen korvausperusteissaan.


    • djfdjs

      Tässäkin ketjussa on paljon asioita, joita taksiyrittäjät voisivat oikeasti miettiä. Tuntuu että pääosa alalla olevista taksiyrittäjistä eivät edes halua/ jaksa tarkistaa kuinka heidän oikeasti kuuluisi toimia. Mitä heiltä vaaditaan. Tehdään vain niin kuin on tehty jo vuosikymmeniä nykyisestä lainsäädännöstä välittämättä. Kuitenkin ovat kovaan ääneen haukkumassa ja kritisoimassa viestejä kuljettajien oikeuksista ym.

      En kyllä enää yhtään ihmettele taksialan huonoa mainetta. Kun näyttää siltä ettei valtaosa itse yrittäjistä tunnu tietävän kuinka heidän pitää toimia. =)

      Kannatan ehdottomasti taksilupien täyttä vapauttamista.

      • J0r3s

        Olen miettinyt alalle menemistä ja näiden kirjoitusten perusteella palkkaustaso on tosii hyvä. :)

        Olisi mielenkiintoista saada tietää onko näillä yrittäjillä esim kovanen, kajon ihan yhtä hyvä palkkaus ja lomat ja korvaukset ynnämuut??

        Kiitos jo etukäteen !

        T:jore


      • Yssstävä
        J0r3s kirjoitti:

        Olen miettinyt alalle menemistä ja näiden kirjoitusten perusteella palkkaustaso on tosii hyvä. :)

        Olisi mielenkiintoista saada tietää onko näillä yrittäjillä esim kovanen, kajon ihan yhtä hyvä palkkaus ja lomat ja korvaukset ynnämuut??

        Kiitos jo etukäteen !

        T:jore

        Ei kannata, istut elämäsi autossa sitten vanhana ja sairaana tajuat että siellä se elämä meni aivan hukkaan.


      • mukavaahommaa
        Yssstävä kirjoitti:

        Ei kannata, istut elämäsi autossa sitten vanhana ja sairaana tajuat että siellä se elämä meni aivan hukkaan.

        rengit tienaa. tai ainakin itse tienaan autolle vähintään n. 50€ tunti joka vuorossa ja siitä voit sitte laskee 38% provikat nii kyllä täälä jää rahaa vielä vähän ylimäärästäki..


      • Ehkäpäkuskiksi
        mukavaahommaa kirjoitti:

        rengit tienaa. tai ainakin itse tienaan autolle vähintään n. 50€ tunti joka vuorossa ja siitä voit sitte laskee 38% provikat nii kyllä täälä jää rahaa vielä vähän ylimäärästäki..

        Mä ajaisin taksia vaikka ilmaseen tai ruokapalkalla.

        Istua vaan autossa, ajaa ja jutella mukavia? Haluttu ala, pieni palkka. Näin se menee.


      • palstan viisain:D
        Yssstävä kirjoitti:

        Ei kannata, istut elämäsi autossa sitten vanhana ja sairaana tajuat että siellä se elämä meni aivan hukkaan.

        Työnteko ei ole koskaan turhaa!


    • I

      I

    • th

      Olisi kiva tietää mikä on taksin kuljettajan SAK:n määrittelemä tunti palkka,
      sillä alalla tunnetaan myöskin % sidonnainen palkkaus ! Mitä tulee työaikoihin
      niin yllättävän moni kuljettaja haluaa tehdä yli 37.5h viikoja.

      • srtjdyj

        Googleta taksiliikenteen työehtosopimus


    • laki on laki

      kun edes isäntä kuuluu alansa liittoon eli taksiliittoon. Sopimus on molempia osapuolia sitova ja taksiliitto on allekirjoittanut sopimuksen.

      • JepsNukkuu

        Minkä sopimuksen Taksiliitto on allekirjoittanut?


      • joopajoox

        ettet tarkottanut työnantaja liittoa, johon monikaan ei kuulu..


      • joopajoox
        joopajoox kirjoitti:

        ettet tarkottanut työnantaja liittoa, johon monikaan ei kuulu..

        eikä taksiliitossakaan useammat ole..


    • Arvoisat TAXI-Renkit

      Ajettuasi yli 11 tuntia,ajat kolarin.Kuka korvaa,ei ainakaan vakuutusyhtiö.
      Maksu menee sinun kukkarosta.(mikä vitun lepoaika,emme ole rekkakuskeja)
      OTTAKAA ASIOISTA SELVÄÄ VAKUUTUS-YHTIÖISTÄ JA ISÄNNILTÄ.
      Puhalletaan yhteiseen hiileen ja pidetään toistemme puolta.
      Puhukaa palkkausesta toisten kuljettajien kanssa ja vertailkaa,kuka isäntä tai emäntä kusettaa teitä ROIMASTI !!!!!!!!!!!!!!!
      Meillä on 70-30%. Autoilija maksaa verot jos muistaa.
      Pyytäkää joka kuukauden lopussa virallinen kuitti itselle,mitä veroja on ilmoitettu.

      Mukavaa kevättä kaikille ORJILLE

    • Tää on tätä

      Taksikuskit tekevät laittoman pitkää päivää
      Taksikuskit tekevät laittoman pitkää päivää
      Julkaistu: 28.8.2009 8:21
      13 kommenttia
      Kuuntele juttu

      Taantuma ajaa monet taksinkuljettajat ajamaan laittoman pitkää päivää. Pieniksi jääneitä ansioitaan kuskit pyrkivät paikkaamaan rikkomalla työaikalainsäädäntöä, kertoo Uutispäivä Demari.

      – Se on enemmän sääntö kuin poikkeus. Palkka muodostuu siitä, miten saat ajettua kassaa. Tänä päivänä, kun ei saa kassaa ajettua, palkka jää sellaiseksi, että käytännössä sillä ei pysty elämään. Työajasta ei makseta, vaan tehdystä työstä, selventää taksinkuljettaja Ami Kohtakorpi.

      Kuljettajan työpäivä on tavallisesti 11 tuntia pitkä. Sitä voidaan jatkaa 13 tuntiin. Lain valvonta kuuluu työsuojeluviranomaisille. Auto- ja kuljetusalan Työntekijäliiton työehto- ja järjestöosaston palkkasihteeri Harri Pasanen kuitenkin kertoo kuljettajien tietävän, että kiinnijäämisriski on hyvin pieni.

      – Taksinkuljettajien kohdalla on sanottava se, että lakia valvotaan tietyillä paikoilla paremmin ja toisilla huonommin. Lakia rikotaan räikeästi, Pasanen toteaa.

    • jonpal

      totuus taksista: palkka ja työaika vaihtelevat rajusti. Joskus huonoja päiviä ja joskus hyviä, tuntipalkka siis aika huono riippuen hieman paikkakunnasta, ainoa yleensä millä tienaa on tekemällä paljon, siis paljon TUNTEJA. Työaikalaki ei käytännössä kosketa taksinkuljettajia, sillä ainut tienesti on silloin kun ajetaan kyytiä, ja monesti tuntikaupalla vain odotetaan.

      Eli ne hyvät päivät menee paikkaillessa niitä huonoja. Kaikki viikonloput yleensä oltava töissä ja kaikki muutkin juhlapyhät mitä niitä nyt onkaan.. ellei saa kuskia. Ja tässä työssä taksialan työehtosopimusta ei taideta noudattaa juuri millään osa-alueella.. eli turha on niistä tietoja katsella.

      Joskus pitkinä päivinä jopa 20tunnin mittaiset vuorot ovat mahdollisia listassa, ja niitä myös joskus työnnetään pelkän yhden kuljettajan harteille, mikäli isäntä on välinpitämätön. Mutta yleensä perus 12 tuntisia vuorot ovat.

      Sitten sairastamisesta sen verran, että tällä alalla ei saisi sairastaa. Sillä palkansaanti siltä ajalta saattaa olla hyvinkin vaikeaa. Eli se kannattaa sopia isännän kanssa miten silloin toimitaan.

      Taksi kokopäivä työnä on henkisesti raskasta. Omalle elämälle ei jää paljoa aikaa ja sosiaalinen elämä kärsii pahasti, puhumattakaan parisuhteesta. Eli sanontahan menee, että tämä on työ, elämäntapa ja harrastus.

      Tarkoitus ei ole mollata ketään taksinkuljettajaa vaan sanon niinkuin ne asiat ovat. Itsekin ajanut pian 5 vuotta. Että näin.

    • jonpal

      Neuvona sellaisille, jotka uraa harkitsee on seuraava. Tärkeintä tässä hommassa on olla töissä kunnon isännälle, sillä niissä voi olla valtavia eroja..

      Hyvän isännän voi erottaa vaikka siitä, että maksaa vähän reilumman prosentin kuin pihit isännät ja autoa saa käyttää omissa pikkuajoissa, ei valita pikku asioista, kuten siitä jos lopettaa vuoron joskus ajoissa kun on hiljaista. Pitää huolta auton siisteydestä ja asiallisesta varustuksesta.

      Hommalla elää ihan kuitenki ihan mukavasti jos vaan jaksaa niitä pitkiä päiviä tehdä jatkuvasti. Eli kutsumustyö tämäkin enemmän on.

      • XxXXXxXÄÖ

        Eli olisit sanonut suoraan mitä kutsumustyö tälläisessa tapauksessa tarkoittaa.
        Suomeksi sitä sanotaan typeryksen työksi.
        Ne oikeat kutsumustyöt on jotain aivan muuta kuin kännisten oksennusten siivous alle normi siivoojan palkan


    • MAZERFUL

      jonpal kiteytti koko taksityön perusluonteen, kaikki tuo aivan totta. Jos haluaisin kertoa kaikki minulle huonot asiat taksityössä, joutuisin kirjoittamaan kirjan,koska juttua muuten riittää, joten en ala tässä sen enempää...itsekin kaksi- ja puoli vuotta ajanut täyspäiväisesti. Lopetin hommat ja toivon hartaasti, että ei enää koskaan tule pakkoa lähteä takaisin.
      Mielestäni taksi ei ole ihmisten työtä, koska siinä on inhimillisyys kaukana. Vakuutan, että ihmiset jotka eivät ajaneet taksia koskaan työkseen täyspäiväisesti(ei pelkät vkl kuskit) eivät voi ymmärtää miten paljon taksi voi syödä ihmisen henkistä kanttia ja yleistä hyvinvointia.

      Mutta kaikki kunnia heille, jotka jaksavat vuodesta toiseen ajaa keikkaa pitkästymättä, onneksi tässä maassa on erilaisia ihmisiä hoitamaan eri hommia, sillä onhan taksi ehdottoman tärkeä ala, se ei vaan ole se MINUN OMA ALA. Toivottavasti kukaan alallepyrkivä ei nyt pelästynyt, näistä minun höpötyksistä, tämä on vain faktaa minun näkökulmasta.

      • nii.

        Samat sanat! Edellisen kirjoittajan kanssa melkolailla samanmoinen tarina takana.

        Eipä silti, kannattaa kokeilla jos ei ole koskaan alalla ollut. Kuskeista kuitenkin alalla kova pula melkeen jatkuvasti.


    • hyvä homma

      nimimerkki jonpal kanssa samaa mieltä.minulla myös kunnon isäntä kuukausipalkka,ja jos joudun vapaapäivinä tilauskeikoille saan siitä erillisen korvauksen.ja jos ajan kassaan enemmin kuin olisi prosenttipalkka niin palkka on sen mukaan

    • vittuakosesullekuulu

      Mä en aja minkään vuorojen mukaan kun autossa ei edes ole dataa, ajan silloin kuin huvittaa. Taksi on pihalla 24/7 mut ajan yleensä vain arkisin. Palkka on aina 3000€, ihan paska;) Vapaata voi pitää milloin huvittaa, nyt esim huvittaa pitää 7 vk kesälomaa, paljon on kiinni siitä kenellä on töisä.

      • vittuakosesullekuulu

        Täytyy vähän vielä tarkentaa vitutuksen maksimoimiseksi, työt alkavat aikaisintaan klo8 ja loppuvat kun niin haluan, viim. klo21. Ei siis yötyötä.


    • Kekerosberg2

      jos tuommosta palkkaa saat tuommosella työajalla ni taitaa olla tosiaan prosentti kohillaan ja paljon HYVIÄ asiakkaita. Muuten täysin mahdotonta.

      • vittuakosesullekuulu

        36%, aika vähän mut onneksi on PALJON vakioasiakkaita joiden kuntoutuskyydit ja vapaa-ajanmatkat ajan. Lisäksi koulu -ja kerhokuljetukset.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      136
      7629
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1883
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1860
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1613
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1535
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      968
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      900
    8. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      810
    9. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      31
      759
    10. Mahabharata oli ensimmäinen maailmansota

      Toinen maailmansota oli oli vuosina 1914–1918
      Hindulaisuus
      241
      747
    Aihe