Ruukkukasvi ja kristillinen kaste

hartonen

Kristillisen kasteen asemaa ja olemusta voidaan kuvata ruukkukasvilla. Multa jossa kasvi kasvaa on usko Jeesukseen. Ruukku on kristillinen kaste. Kasteluvesi kuvaa taas raamattua ja kristillistä opetusta johon kasvin tulee yhä uudestaan ja uudestaan kastautua jotta se ei kuolisi ja pystyisi nauttimaan ruukun ja mullan antamasta voimasta eikä siis näivettyisi ja kuivuisi. Itse elossa oleva kasvi kuvaa luonnollisesti uudestisyntynyttä ja taivaaseen menossa olevaa ihmistä.

Kristillinen kaste ruukkuna pitää koossa kasvin kasvua ja tukee sitä etenkin kuivina aikoina. Ilman ruukkua juuret kasvaisivat sinne tänne ja olisivat alttiita haavoille ja vaurioille. Ilman ruukkua myös vesi haihtuisi juurista nopeammin ja olisi vaarassa että kasvin juuret kärsisivät todennäköisemmin nopeammin pysyviä vaurioita ja kuivuisivat.

Ilman multaa taas ruukku on turha eikä se hyödytä kasvia, mutta mullan ja kasteluveden kanssa se luo yhdessä kasville mitä parhaimmat edellytykset kasvaa. Ilman ruukkua taas mullan on vaara levitä sinne tänne kun kasvia kastellaan ja näin kasvi on vaarassa kuolla. Luonnollista on myös että ilman kasteluvettä kasvi todennäköisesti kuolee jo alkuunsa koska se olisi tällöin satunnaisen sateen varassa varsinkin jos kyseessä on jokin etelän sitruspuu. Tässä tapauksessa kasvin elossa pysyminen riippuisi siis paljolti siitä minkälainen kasvi on kyseessä.

"tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla heitä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen Nimeen JA opettakaa heitä pitämään kaikki minkä minä olen käskenyt teidän pitää"

32

569

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kukat kasvavat

      luonnossa, ilman ruukkua!

    • kyllä.

      "Minä istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala on antanut kasvun."

      Ja pieniähän ne ihmistaimet on, jotka kasteessa jaloon viinipuuhun oksastetaan ja istutetaan.

      Siunausta sinulle Hartonen!

    • kurotus

      Yritin päästä jäljille siitä, mitä ruukkuanalogialla halusit ilmaista, mutta erityisesti kristillisen kasteen rooli uskon (=multa) koossapitävänä voimana jäi minua askarruttamaan. Itse olen enemmän nähnyt koossapitävänä voimana uskon tavoitteen eli Kristuksen. Minun on kuitenkin vaiekata modifioida näkemääni kukkaruukkuanalogiaksi. Ajatteletko, niinkuin analogiastasi tulkitsin, että usko ilman kristillistä kastetta ei pysyisi siinä määrin koossa, että se ei pääsisi päämääräänsä, vaikkakin otettaisiin huomioon, että Kristus on uskon alkaja ja päättäjä?

      Itse ajattelen, että kristillisen kasteen merkitys prosessissa on lähinnä ulkopuolisille tiettäväksi tekeminen, missä kasvuprosessissa olaan. Ehkä analogiassa voitaisiin ajatella, että kristillinen kaste on yhtäkuin puutarhurin leima ruukussa.

      • hartonen

        Mielestäni kaste ei ole leima, koska raamattu antaa ymmärtää että kaste on tärkeä ja olennainen osa ihmisen pelastumisessa ja siksi se ei voi olla pelkkä leima. Jeesus: "täytyy syntyä vedestä ja hengestä".

        Se mitä lähinnä ajoin takaa oli ajatus että kaste on uskoa ja pelastusta varten eikä niin että kilvoitus ja usko oli oikean kasteen saamisen ehtona ja siis jotenkin sitä varten tai sen varassa. Usko on siis aina kasteen ja sanan varassa eikä kaste uskon määrän varassa!! Ymmärrän toki että raamattu selkeimmin mainitsee raamatussa vain uskovien kastetuksi tulemisen mutta mielestäni näissäkään tapauksissa pääpaino ei ole se tila jolla kasteelle tullaan tai jossa se saadaan vaan VASTA KASTEEN JÄLKEINEN USKON VAELLUS JA KILVOITUS =VESI jne uskossa eläminen ja siinä pysyminen jota ilman on mahdotonta pelastua!! Vesi kuvaa tätä prosessia ja hyvin mielestäni sopiikin kuvaamaan. Vesi käsittää siis alleen 1) raamatun 2)kristuksen 3)evankeliumiin. Multa on siis hyödytöntä ilman vettä.

        Ruukku kuvaa hyvin kastetta koska KASTEEN TEHTÄVÄ ON OLLA ERÄÄNLAISENA TUKIJALKANA USKON ELÄMÄSSÄ. On rauhoittavaa olla tietoinen heikkoina hetkinä että on kastettu Kolmiyhteisen nimeen ja uskoa siihen että Jumalaan kastettu ei ole koskaan yksin vaan on kerran kasteessa haudattu jeesuksen KANSSA HÄNEN KUOLEMAANSA JA NOUSSUT MYÖS HÄNEN KANSSAAN YLÖSNOUSEMUKSEEN. Ruukku ei tosin hyödytä ilman multaa ja vettä mutta on kuitenkin valmiina odottamassa milloin multaa ja vettä taas ilmestyy jotta kasvuprosessi saisi taas alkaa. Ruukku kuvaa hyvin myös KASTEEN YKSEYTTÄ! Se ei katoa minnekkään vaikka multa hajoaisi ja leviäisi ympäriinsä ja vettä ei tulisi. Ruukku pysyy siis tässäkin tapauksessa olemassa ja ON YHTÄ VAHVANA odottamassa multaa ja vettä jotka Jumala antaa. Kaste on aina oikea ja "vahva" kaste kun se kerran Suurimman nimeen saatu!!!


      • selvisi.
        hartonen kirjoitti:

        Mielestäni kaste ei ole leima, koska raamattu antaa ymmärtää että kaste on tärkeä ja olennainen osa ihmisen pelastumisessa ja siksi se ei voi olla pelkkä leima. Jeesus: "täytyy syntyä vedestä ja hengestä".

        Se mitä lähinnä ajoin takaa oli ajatus että kaste on uskoa ja pelastusta varten eikä niin että kilvoitus ja usko oli oikean kasteen saamisen ehtona ja siis jotenkin sitä varten tai sen varassa. Usko on siis aina kasteen ja sanan varassa eikä kaste uskon määrän varassa!! Ymmärrän toki että raamattu selkeimmin mainitsee raamatussa vain uskovien kastetuksi tulemisen mutta mielestäni näissäkään tapauksissa pääpaino ei ole se tila jolla kasteelle tullaan tai jossa se saadaan vaan VASTA KASTEEN JÄLKEINEN USKON VAELLUS JA KILVOITUS =VESI jne uskossa eläminen ja siinä pysyminen jota ilman on mahdotonta pelastua!! Vesi kuvaa tätä prosessia ja hyvin mielestäni sopiikin kuvaamaan. Vesi käsittää siis alleen 1) raamatun 2)kristuksen 3)evankeliumiin. Multa on siis hyödytöntä ilman vettä.

        Ruukku kuvaa hyvin kastetta koska KASTEEN TEHTÄVÄ ON OLLA ERÄÄNLAISENA TUKIJALKANA USKON ELÄMÄSSÄ. On rauhoittavaa olla tietoinen heikkoina hetkinä että on kastettu Kolmiyhteisen nimeen ja uskoa siihen että Jumalaan kastettu ei ole koskaan yksin vaan on kerran kasteessa haudattu jeesuksen KANSSA HÄNEN KUOLEMAANSA JA NOUSSUT MYÖS HÄNEN KANSSAAN YLÖSNOUSEMUKSEEN. Ruukku ei tosin hyödytä ilman multaa ja vettä mutta on kuitenkin valmiina odottamassa milloin multaa ja vettä taas ilmestyy jotta kasvuprosessi saisi taas alkaa. Ruukku kuvaa hyvin myös KASTEEN YKSEYTTÄ! Se ei katoa minnekkään vaikka multa hajoaisi ja leviäisi ympäriinsä ja vettä ei tulisi. Ruukku pysyy siis tässäkin tapauksessa olemassa ja ON YHTÄ VAHVANA odottamassa multaa ja vettä jotka Jumala antaa. Kaste on aina oikea ja "vahva" kaste kun se kerran Suurimman nimeen saatu!!!

        Useimmat suomalaiset on istutettu pelkkään ruukkuun-
        ilman multaa ja vettä.
        Sen todistaa viimeviikonlopun juhlinta, jossa nämä
        "vedestä syntyneet" juhlivat ryyppäämällä loman loppumista. Hei-
        dänhän pitäisi olla parhaita esimerkkejä kasteen
        voimasta, koska olivat juuri käyneet rippikoulun ja
        näin uudistuneet uskossaan.

        Kun perustus ja järjestys on väärä niin koko
        rakennelma sortuu.


      • hartonen
        selvisi. kirjoitti:

        Useimmat suomalaiset on istutettu pelkkään ruukkuun-
        ilman multaa ja vettä.
        Sen todistaa viimeviikonlopun juhlinta, jossa nämä
        "vedestä syntyneet" juhlivat ryyppäämällä loman loppumista. Hei-
        dänhän pitäisi olla parhaita esimerkkejä kasteen
        voimasta, koska olivat juuri käyneet rippikoulun ja
        näin uudistuneet uskossaan.

        Kun perustus ja järjestys on väärä niin koko
        rakennelma sortuu.

        Heilla ruukku on silti olemassa ja aivan yhta vahvana kuin uskovilla mutta ilman multaa ja vetta. Olennaista on ymmartaa ettei ryyppaaminen ole lapsikasteen vika vaan viat loytyvat muualta. Ruuukku on silti heillla oikea. Vapaiden suuntien mukaan multa pitaa ensin yrittaa kasata muottiin ja sitten vasta asetella ruukku alle.


      • kurotus
        hartonen kirjoitti:

        Mielestäni kaste ei ole leima, koska raamattu antaa ymmärtää että kaste on tärkeä ja olennainen osa ihmisen pelastumisessa ja siksi se ei voi olla pelkkä leima. Jeesus: "täytyy syntyä vedestä ja hengestä".

        Se mitä lähinnä ajoin takaa oli ajatus että kaste on uskoa ja pelastusta varten eikä niin että kilvoitus ja usko oli oikean kasteen saamisen ehtona ja siis jotenkin sitä varten tai sen varassa. Usko on siis aina kasteen ja sanan varassa eikä kaste uskon määrän varassa!! Ymmärrän toki että raamattu selkeimmin mainitsee raamatussa vain uskovien kastetuksi tulemisen mutta mielestäni näissäkään tapauksissa pääpaino ei ole se tila jolla kasteelle tullaan tai jossa se saadaan vaan VASTA KASTEEN JÄLKEINEN USKON VAELLUS JA KILVOITUS =VESI jne uskossa eläminen ja siinä pysyminen jota ilman on mahdotonta pelastua!! Vesi kuvaa tätä prosessia ja hyvin mielestäni sopiikin kuvaamaan. Vesi käsittää siis alleen 1) raamatun 2)kristuksen 3)evankeliumiin. Multa on siis hyödytöntä ilman vettä.

        Ruukku kuvaa hyvin kastetta koska KASTEEN TEHTÄVÄ ON OLLA ERÄÄNLAISENA TUKIJALKANA USKON ELÄMÄSSÄ. On rauhoittavaa olla tietoinen heikkoina hetkinä että on kastettu Kolmiyhteisen nimeen ja uskoa siihen että Jumalaan kastettu ei ole koskaan yksin vaan on kerran kasteessa haudattu jeesuksen KANSSA HÄNEN KUOLEMAANSA JA NOUSSUT MYÖS HÄNEN KANSSAAN YLÖSNOUSEMUKSEEN. Ruukku ei tosin hyödytä ilman multaa ja vettä mutta on kuitenkin valmiina odottamassa milloin multaa ja vettä taas ilmestyy jotta kasvuprosessi saisi taas alkaa. Ruukku kuvaa hyvin myös KASTEEN YKSEYTTÄ! Se ei katoa minnekkään vaikka multa hajoaisi ja leviäisi ympäriinsä ja vettä ei tulisi. Ruukku pysyy siis tässäkin tapauksessa olemassa ja ON YHTÄ VAHVANA odottamassa multaa ja vettä jotka Jumala antaa. Kaste on aina oikea ja "vahva" kaste kun se kerran Suurimman nimeen saatu!!!

        Pelastukseen voidaan mielestäni liittää vain yksi kaste, ja sen täytyy olla Pyhän Hengen kaste, jonka uskovat saavat uudestisyntymisen yhteydessä.

        Yhtä vakava kysymys vastauksessasi, kuin kasteen rooli pelastuksessa, on mielestäni kysymys uskossa pysymisen rooli pelastumisen pysyvyyteen nähden. Voiko mielestäsi uskon lahjan saanut ja uudestisyntynyt ihminen menettää pelastuksensa maallisen vaelluksensa perusteella? Eli onko pelastus mielestäsi ehdollinen ja uskovalla alkaa uudestisyntymisestä koeaika, jonka aikana valvotaan kaikki rikkeet ja jos riittävän paha tulee, voidaan panna alkuperäinen tuomio täytäntöön kaikessa ankaruudessaan?

        Näen itse myös vesikasteen tärkeänä tukijalkana uskovan kokemuksen kannalta. Samoin ajattelen, että se lisää ykseyttä seurakunnassa. Mutta asemallisesti pelastuksen suhteen vesikasteella ei mielestäni voi olla mitään merkitystä. Pelastussuunnitelma on sellainen, että ihminen ei voi sitä "vesittää".


      • noinkaan,
        hartonen kirjoitti:

        Heilla ruukku on silti olemassa ja aivan yhta vahvana kuin uskovilla mutta ilman multaa ja vetta. Olennaista on ymmartaa ettei ryyppaaminen ole lapsikasteen vika vaan viat loytyvat muualta. Ruuukku on silti heillla oikea. Vapaiden suuntien mukaan multa pitaa ensin yrittaa kasata muottiin ja sitten vasta asetella ruukku alle.

        vaan jokainen taimi, jonka taivaalinen Isä on istut-
        tanut, kastellaan hyvin, jotta se alkaisi kas-
        vaa.
        "Minä istutin, Apollos kasteli." 1. Kor 3:6

        Ei luonnossa tarvita mitään ruukkuja, vaan ne ovat
        ihmisten keksintöjä, kuten lapsikastekin!


      • hartonen
        noinkaan, kirjoitti:

        vaan jokainen taimi, jonka taivaalinen Isä on istut-
        tanut, kastellaan hyvin, jotta se alkaisi kas-
        vaa.
        "Minä istutin, Apollos kasteli." 1. Kor 3:6

        Ei luonnossa tarvita mitään ruukkuja, vaan ne ovat
        ihmisten keksintöjä, kuten lapsikastekin!

        Yleensakin vertauksen idea on rakentaa jokin asia vertauksen ymparille selventamaan tai tarkentamaan haluttua nakokulmaa. Toki voit rakentaa oman vertauksesi suoraan luontoon jossa ei ruukkuja ole. Rakenna miten haluat mutta itse valitsin ruukkukasvin, koska se oli selvin asia vahvistamaan omaa kasitystani kasteesta ja myos raamatun kasitysta niinkuin itse ymmarran.


      • hartonen
        kurotus kirjoitti:

        Pelastukseen voidaan mielestäni liittää vain yksi kaste, ja sen täytyy olla Pyhän Hengen kaste, jonka uskovat saavat uudestisyntymisen yhteydessä.

        Yhtä vakava kysymys vastauksessasi, kuin kasteen rooli pelastuksessa, on mielestäni kysymys uskossa pysymisen rooli pelastumisen pysyvyyteen nähden. Voiko mielestäsi uskon lahjan saanut ja uudestisyntynyt ihminen menettää pelastuksensa maallisen vaelluksensa perusteella? Eli onko pelastus mielestäsi ehdollinen ja uskovalla alkaa uudestisyntymisestä koeaika, jonka aikana valvotaan kaikki rikkeet ja jos riittävän paha tulee, voidaan panna alkuperäinen tuomio täytäntöön kaikessa ankaruudessaan?

        Näen itse myös vesikasteen tärkeänä tukijalkana uskovan kokemuksen kannalta. Samoin ajattelen, että se lisää ykseyttä seurakunnassa. Mutta asemallisesti pelastuksen suhteen vesikasteella ei mielestäni voi olla mitään merkitystä. Pelastussuunnitelma on sellainen, että ihminen ei voi sitä "vesittää".

        Ajattelen niin etta kaste on Jumalan toimintaa kastettavaa kohtaan. On hyvin vaikea selvittaa tarkasti mita Jumala tekee kasteessa mutta ainakin raamatun eras selkea ilmoitus siihen mita kasteessa tapahtuu kastettavalle on lupaus pyhasta hengesta. Jos ajatellaan lapsen kastetta niin pyhan hengen tulo vauvaan ei ole raamatun mukaan jumalalle mahdottomuus niinkuin Johanneksen tapaus todistaa. Siksi on vaarin todeta yksiselitteisen varmasti etta lapsi tai vauva ei voi uskoa eika ole kelvollinen kasteeseen. Mitaan kieltoa raamatussa ei ole lapsikasteelle. Olennaista on se etta on tullut kastetuksi ja myos uskoo silla jos ei usko niin menee helvettiin. Asioiden jarjestyksesta ja muodoista ja tavoista ei pitaisi tehda niin suurta numeroa. Kastetuksi tuleminen on kuitenkin Jeesuksen mukaan tarkea asia koska han kaskee tehda opetuslapsia kastamalla ja opettamalla ja kaskee myos syntymaan vedesta ja hengesta. Kaste ei voi olla siis muuta kuin uskoa tukeva toimitus josta on helppo tehda johtopaatos niinkuin vertauksenikin ydin ajatus etta kaste ja sana on uskoa varten eika painvastoin.


      • vauvan
        hartonen kirjoitti:

        Ajattelen niin etta kaste on Jumalan toimintaa kastettavaa kohtaan. On hyvin vaikea selvittaa tarkasti mita Jumala tekee kasteessa mutta ainakin raamatun eras selkea ilmoitus siihen mita kasteessa tapahtuu kastettavalle on lupaus pyhasta hengesta. Jos ajatellaan lapsen kastetta niin pyhan hengen tulo vauvaan ei ole raamatun mukaan jumalalle mahdottomuus niinkuin Johanneksen tapaus todistaa. Siksi on vaarin todeta yksiselitteisen varmasti etta lapsi tai vauva ei voi uskoa eika ole kelvollinen kasteeseen. Mitaan kieltoa raamatussa ei ole lapsikasteelle. Olennaista on se etta on tullut kastetuksi ja myos uskoo silla jos ei usko niin menee helvettiin. Asioiden jarjestyksesta ja muodoista ja tavoista ei pitaisi tehda niin suurta numeroa. Kastetuksi tuleminen on kuitenkin Jeesuksen mukaan tarkea asia koska han kaskee tehda opetuslapsia kastamalla ja opettamalla ja kaskee myos syntymaan vedesta ja hengesta. Kaste ei voi olla siis muuta kuin uskoa tukeva toimitus josta on helppo tehda johtopaatos niinkuin vertauksenikin ydin ajatus etta kaste ja sana on uskoa varten eika painvastoin.

        saama kaste tukee uskoa?
        Lupaus Pyhästä-
        hengestä kuluu KAIKILLE, jotka
        uskovat. Ei se ole sidottu kasteeseen.
        Luuk 11:13
        "Kuinka paljoa ennemmin teidän taivaallinen isänne
        antaa Pyhän-Hengen niille, jotka sitä häneltä an-
        vat".

        Miten se vauva anoo Pyhää-Henkeä?


      • hartonen
        vauvan kirjoitti:

        saama kaste tukee uskoa?
        Lupaus Pyhästä-
        hengestä kuluu KAIKILLE, jotka
        uskovat. Ei se ole sidottu kasteeseen.
        Luuk 11:13
        "Kuinka paljoa ennemmin teidän taivaallinen isänne
        antaa Pyhän-Hengen niille, jotka sitä häneltä an-
        vat".

        Miten se vauva anoo Pyhää-Henkeä?

        Milloin johannes anoi pyhää henkeä?


      • hartonen
        vauvan kirjoitti:

        saama kaste tukee uskoa?
        Lupaus Pyhästä-
        hengestä kuluu KAIKILLE, jotka
        uskovat. Ei se ole sidottu kasteeseen.
        Luuk 11:13
        "Kuinka paljoa ennemmin teidän taivaallinen isänne
        antaa Pyhän-Hengen niille, jotka sitä häneltä an-
        vat".

        Miten se vauva anoo Pyhää-Henkeä?

        Hyvin on ainakin minun uskoani tukenut. Koko elämäni olen saanut uskossa vaeltaa eikä ole ollut vikaa lapsikasteessani. Usein voi lohduttautua että onneksi olen kastettu kerran jo lapsena hänen kuolemaansa ja ylösnousemukseensa ja mikä olennaisinta yhdessä jeesuksen kanssa. Tästä saa voimaa heikkoina uskon hetkinä. On tietoisuus siita että kerran minut on jo annettu Hänen huomaansa ja täytyy sanoa että hyvin Hän on huolehtinut, koska olen myös saanut opetusta josta usko on sitten lähtenyt kasvamaan. Kaste ja sana ovat todellakin uskoa varten!!


      • hartonen

        Itse taas koen että puutarhurin leima on usko ennen kastetta. Leima todistaisi lähinnä sen että on oikean "uskonnon" kasteesta kyse. Pääpaino on siis kaste ja sen jälkeinen USKOSSA PYSYMINEN!! Uskolla ennen kastetta tai kastehetken olotila ei ole ollenkaan niin olennainen.


      • uskosi
        hartonen kirjoitti:

        Hyvin on ainakin minun uskoani tukenut. Koko elämäni olen saanut uskossa vaeltaa eikä ole ollut vikaa lapsikasteessani. Usein voi lohduttautua että onneksi olen kastettu kerran jo lapsena hänen kuolemaansa ja ylösnousemukseensa ja mikä olennaisinta yhdessä jeesuksen kanssa. Tästä saa voimaa heikkoina uskon hetkinä. On tietoisuus siita että kerran minut on jo annettu Hänen huomaansa ja täytyy sanoa että hyvin Hän on huolehtinut, koska olen myös saanut opetusta josta usko on sitten lähtenyt kasvamaan. Kaste ja sana ovat todellakin uskoa varten!!

        todella vanhempiesi tekoon?
        Raamattu sanoo: "Armosta te olette pelastetut, uskon
        kautta. Ette tekojen kautta, ettei kukaan kers-
        kaisi."
        Entä, jos he eivät olisi vieneet sinua kasteelle?
        Millä sitten lohduttaisit itseäsi?


      • Eihän Johannesta
        hartonen kirjoitti:

        Milloin johannes anoi pyhää henkeä?

        oltu kastettu vauvana!!!!!


      • hartonen
        Eihän Johannesta kirjoitti:

        oltu kastettu vauvana!!!!!

        Ajatus oli siinä että raamattu liittää pyhän hengen kasteen ja kristillisen kasteen samaan nippuun. Nyt jos Johannes oli pyhällä hengellä täytetty kohdussa niin miksei Jumala antaisi pyhää henkeä myös vauvalle kun hän tulee kastetuksi. Siis ajatus on siinä ettei raamatun mukaan pidä estää vauvojen tuloa Jeesuksen luokse kasteessa. Mielestäni asia on ennemminkin siis niin että VAUVOILLA ON KRISTILLINEN OIKEUS TULLA KASTETUKSI!! Siihen ei ole mitään estettä. Kasteella on pyhän hengen välittäjän rooli mutta niinkuin jo tuli esille pyhä henki voi tulla aikaisemminkin kastetta. Olennaista on tulla kastetuksi ja uskoa. Eikä niin että ensin pitäisi muotoilla multa muotin muotoiseksi JA VASTA SEN JÄLKEEN ASETTAA SE RUUKKUUN. Asioita ei kannata siis tehdä turhan hankaliksi.


      • hartonen
        uskosi kirjoitti:

        todella vanhempiesi tekoon?
        Raamattu sanoo: "Armosta te olette pelastetut, uskon
        kautta. Ette tekojen kautta, ettei kukaan kers-
        kaisi."
        Entä, jos he eivät olisi vieneet sinua kasteelle?
        Millä sitten lohduttaisit itseäsi?

        Jos he eivät olisi vieneet minua kastetuksi lapsena olisin itse antanut kastaa itseni mikäli olisin siis tullut tietoiseksi Jeesuksesta opetuksen kautta.


      • vaikeaa
        hartonen kirjoitti:

        Ajatus oli siinä että raamattu liittää pyhän hengen kasteen ja kristillisen kasteen samaan nippuun. Nyt jos Johannes oli pyhällä hengellä täytetty kohdussa niin miksei Jumala antaisi pyhää henkeä myös vauvalle kun hän tulee kastetuksi. Siis ajatus on siinä ettei raamatun mukaan pidä estää vauvojen tuloa Jeesuksen luokse kasteessa. Mielestäni asia on ennemminkin siis niin että VAUVOILLA ON KRISTILLINEN OIKEUS TULLA KASTETUKSI!! Siihen ei ole mitään estettä. Kasteella on pyhän hengen välittäjän rooli mutta niinkuin jo tuli esille pyhä henki voi tulla aikaisemminkin kastetta. Olennaista on tulla kastetuksi ja uskoa. Eikä niin että ensin pitäisi muotoilla multa muotin muotoiseksi JA VASTA SEN JÄLKEEN ASETTAA SE RUUKKUUN. Asioita ei kannata siis tehdä turhan hankaliksi.

        hyväksyä raamatullinen uskovien kaste.?
        Sinä teoretisoit ja veivaat tuota samaa ajatuskuviotasi edestakaisin, mutta et löydä sille
        tukea Raamatusta.
        RAAMATTU EI LIITÄ VESIKASTETTA JA PYHÄN-HENGEN
        KASTETTA SAMAAN NIPPUUN.
        Miksi et hyväksy tätä Raamatun selvää totuutta?

        Apostolit oli kastettu vedellä aikaisemmin, mutta
        he saivat Pyhän-Hengen kasteen vasta helluintaina.
        Samarialaiset oli kastettu vedellä aikasemmin, mutta
        heidät kastettiin pyhällä-Hengellä vasta Pietarin
        ja Johanneksen pannessa kätensä heidän päälleen.
        Efesolaiset kastettiin Pyhällä-Hengellä vesikas-
        teen jälkeen jne, jne....
        Joskus Pyhä-Henki tuli ENNEN vesikastetta.

        Kirjoitat:
        "Siis ajatus on siinä ettei raamatun mukaan pidä estää vauvojen tuloa Jeesuksen luokse kasteessa."

        Etkö tajua, että vauvat OVAT JO JEESUKSEN SYLISSÄ
        ILMAN KASTETTAKIN. Miksi estät heitä?

        Miksi yrität saada tukea omalle opillesi väärentämällä ja väittämällä, että monet tulevat
        pyytämään uutta kastetta, kun eivät muka olleet
        kastehetkellä oikeassa uskossa. Sinähän syyllistyt
        VALEHTELEMISEEN.
        Olen kymmeniä vuosia seurannut kastetapahtumia enkä ole koskaan nähnyt, että joku epäilisi usko-
        aan ja vaatisi uutta kastetta.
        Uskon määrä ei ole ratkaisevaa vaan uskon kohde.
        Eri asia on, jos joku ei ole ollut ollenkaan us-
        kossa Jeesukseen (esim.jehovalaiset)
        ja hän ottaa Jeesuksen sydämeensä.

        Miten sinä voit olla noin tietämätön Raamatun
        ilmoituksesta, kun väität, että kasteella on Py-
        hän-Hengen välittäjän rooli?????
        Missä noin on kirjoitettu????
        Jeesushan lupasi lähettää Pyhän-Hengen uskoville.
        Ei kaste sitä tee. Pyhän-Hengen tehtävä on kirkas-
        taa Kristusta, ei kastetta, sekä antaa uskovalle
        voiman olla Jeesuksen todistaja.
        Ovatko nämä UT:n perustotuudetkin sinulle täysin
        vieraita?
        Vaikka veivaat omaa ajatuskuviotasi tuomiopäivään
        saakka, et saa vauvakastetta sopimaan Raamatun
        ilmoitukseen.


      • vanhempiesi teolla
        hartonen kirjoitti:

        Jos he eivät olisi vieneet minua kastetuksi lapsena olisin itse antanut kastaa itseni mikäli olisin siis tullut tietoiseksi Jeesuksesta opetuksen kautta.

        ei olisi ollutkaan mitään ratkaisevaa roolia sinun
        pelastumiselle, koska olisit itse, uskoon tultuasi
        mennyt kasteelle.
        Näinhän Raamattukin kehoittaa!

        Vanhempasi vain hätäilivät tässä asiassa, kun koet-
        tivat hyvyyttään tehdä sinusta kristittyä ennenkuin
        itsekään olit aiasta tietoinen.


      • hartonen
        vanhempiesi teolla kirjoitti:

        ei olisi ollutkaan mitään ratkaisevaa roolia sinun
        pelastumiselle, koska olisit itse, uskoon tultuasi
        mennyt kasteelle.
        Näinhän Raamattukin kehoittaa!

        Vanhempasi vain hätäilivät tässä asiassa, kun koet-
        tivat hyvyyttään tehdä sinusta kristittyä ennenkuin
        itsekään olit aiasta tietoinen.

        Varttuneempana otettu kaste toimii myos mita parhaimpana lohdutuksena vaikeina hetkina jolloin usko ei ole suuri vaan heikkenee. Tama tapahtuu kuitenkin vain jos kasteen perustuksen ovat oikeissa asioissa. Kun lahdetaan siita etta oikean kasteen perustus on ylosnousemuksessa ja siina etta kaste on jumalan teko ja pyhan hengen valittaja eli lahjaa toimii kaste lohduttavana tekijana. Jos taas kaste on oikea sen takia etta itse on ollut kastehetkella varmasti oikeassa uskossa ja vahvassa uskossa ja siis tulkitaan etta kaste on uskon varassa niin syntyy ongelmia heti. Silloin on vaikea saada kasteesta mitaan konkreettista varmuuden tunnetta siihen etta Jeesus pitaa huolen koska han otti minut kastees huomaansa.


      • Tunnetkohan sinä
        hartonen kirjoitti:

        Varttuneempana otettu kaste toimii myos mita parhaimpana lohdutuksena vaikeina hetkina jolloin usko ei ole suuri vaan heikkenee. Tama tapahtuu kuitenkin vain jos kasteen perustuksen ovat oikeissa asioissa. Kun lahdetaan siita etta oikean kasteen perustus on ylosnousemuksessa ja siina etta kaste on jumalan teko ja pyhan hengen valittaja eli lahjaa toimii kaste lohduttavana tekijana. Jos taas kaste on oikea sen takia etta itse on ollut kastehetkella varmasti oikeassa uskossa ja vahvassa uskossa ja siis tulkitaan etta kaste on uskon varassa niin syntyy ongelmia heti. Silloin on vaikea saada kasteesta mitaan konkreettista varmuuden tunnetta siihen etta Jeesus pitaa huolen koska han otti minut kastees huomaansa.

        ollenkaan Jeesusta henkilökohtaisesti?

        Ei kukaan uskova hae lohtua kasteestaan, vaan hän
        turvautuu Jeesukseen, joka sanoi:
        Tulkaa minun tyköni kaikki työtötekevät ja raskautetut, niin minä annan teille levon.

        Misää kohtaa Raamatussa sanotaan, että kaste lohdut-
        taa???
        Tuohan on tyypillistä taikauskoa, että joku teko
        tai seremonia pannaan Kristuksen edelle. Nyt alkaa
        vaikuttaa vahvasti siltä, että sinunkin turvasi
        on vain vanhempiesi teossa, aineessa eli vedessä.

        Miksi et mene suoraan Jeesuksen luo. Hän on meidän
        turvamme ja lohdutuksemme.


      • hartonen
        Tunnetkohan sinä kirjoitti:

        ollenkaan Jeesusta henkilökohtaisesti?

        Ei kukaan uskova hae lohtua kasteestaan, vaan hän
        turvautuu Jeesukseen, joka sanoi:
        Tulkaa minun tyköni kaikki työtötekevät ja raskautetut, niin minä annan teille levon.

        Misää kohtaa Raamatussa sanotaan, että kaste lohdut-
        taa???
        Tuohan on tyypillistä taikauskoa, että joku teko
        tai seremonia pannaan Kristuksen edelle. Nyt alkaa
        vaikuttaa vahvasti siltä, että sinunkin turvasi
        on vain vanhempiesi teossa, aineessa eli vedessä.

        Miksi et mene suoraan Jeesuksen luo. Hän on meidän
        turvamme ja lohdutuksemme.

        Et ymmärrä että usko lepää kasteen ja sanan lupauksien varassa eikä niin että kaste ja sana lepää uskon varassa. Ressukoille rauhaa ja lepoa vaan Kristuksessa.


      • Tiedoittaja
        hartonen kirjoitti:

        Varttuneempana otettu kaste toimii myos mita parhaimpana lohdutuksena vaikeina hetkina jolloin usko ei ole suuri vaan heikkenee. Tama tapahtuu kuitenkin vain jos kasteen perustuksen ovat oikeissa asioissa. Kun lahdetaan siita etta oikean kasteen perustus on ylosnousemuksessa ja siina etta kaste on jumalan teko ja pyhan hengen valittaja eli lahjaa toimii kaste lohduttavana tekijana. Jos taas kaste on oikea sen takia etta itse on ollut kastehetkella varmasti oikeassa uskossa ja vahvassa uskossa ja siis tulkitaan etta kaste on uskon varassa niin syntyy ongelmia heti. Silloin on vaikea saada kasteesta mitaan konkreettista varmuuden tunnetta siihen etta Jeesus pitaa huolen koska han otti minut kastees huomaansa.

        Voi rakas ystävä hyvä, kun sinulla on nuo asiat ihan sekaisin. Eihän kaste ketään lohduttele millääntavoin, vaan "uskon olemus", eli sisäinen tieto uskosta Jeesukseen ihmisen sydämessä, eli sisimmässä, joka on Jumalan sanaan perustuvaa varmuutta yhdessä Jumalan hengen todistuksen kanssa, että olemme uskon kautta Kristuksessa Jumalan lapsia ja tähän sisälliseen sydämessämme olevaan uskon olemukseen voimme lohduttautua täydessä uskon varmuudessa Kristuksen tähden ja juuri tähän uskon olemukseen, eli uskon varmuuteen kuuluu kaste Herraan Jeesukseen jo syntyneen uskon perusteella. Tämä tällainen on se uskoville kuuluva "yksi kaste", joka perustuu uskon perusteella "yhteen uskoon ja yhteen Herraan Jeesukseen"!!!


        ##Jos taas kaste on oikea sen takia etta itse on ollut kastehetkella varmasti oikeassa uskossa ja vahvassa uskossa ja siis tulkitaan etta kaste on uskon varassa niin syntyy ongelmia heti.##

        Olet väärässä! Sillä kastehan toimitetaan uskon perusteella Jeesukseen Kristukseen, joten miten se silloin voisi olla ongelmallinen ja väärään uskoon perustuva kaste??? Kun usko on Jeesukseen Kristukseen ja kaste häneen, niin silloin se on oikea usko ja oikea kaste, ja uskon määrällä ei siinä ole merkitystä kastamisen oikeutukseen, vaan uskon kohteella, eli uskon varmuus Jeesukseen, sillä on olennainen merkitys pelastuksen suhteen.


      • ML213
        Tiedoittaja kirjoitti:

        Voi rakas ystävä hyvä, kun sinulla on nuo asiat ihan sekaisin. Eihän kaste ketään lohduttele millääntavoin, vaan "uskon olemus", eli sisäinen tieto uskosta Jeesukseen ihmisen sydämessä, eli sisimmässä, joka on Jumalan sanaan perustuvaa varmuutta yhdessä Jumalan hengen todistuksen kanssa, että olemme uskon kautta Kristuksessa Jumalan lapsia ja tähän sisälliseen sydämessämme olevaan uskon olemukseen voimme lohduttautua täydessä uskon varmuudessa Kristuksen tähden ja juuri tähän uskon olemukseen, eli uskon varmuuteen kuuluu kaste Herraan Jeesukseen jo syntyneen uskon perusteella. Tämä tällainen on se uskoville kuuluva "yksi kaste", joka perustuu uskon perusteella "yhteen uskoon ja yhteen Herraan Jeesukseen"!!!


        ##Jos taas kaste on oikea sen takia etta itse on ollut kastehetkella varmasti oikeassa uskossa ja vahvassa uskossa ja siis tulkitaan etta kaste on uskon varassa niin syntyy ongelmia heti.##

        Olet väärässä! Sillä kastehan toimitetaan uskon perusteella Jeesukseen Kristukseen, joten miten se silloin voisi olla ongelmallinen ja väärään uskoon perustuva kaste??? Kun usko on Jeesukseen Kristukseen ja kaste häneen, niin silloin se on oikea usko ja oikea kaste, ja uskon määrällä ei siinä ole merkitystä kastamisen oikeutukseen, vaan uskon kohteella, eli uskon varmuus Jeesukseen, sillä on olennainen merkitys pelastuksen suhteen.

        Eihän kaste ketään lohduttele millääntavoin, vaan "uskon olemus", eli sisäinen tieto uskosta Jeesukseen ihmisen sydämessä, eli sisimmässä, joka on Jumalan sanaan perustuvaa varmuutta yhdessä Jumalan hengen todistuksen kanssa, että olemme uskon kautta Kristuksessa Jumalan lapsia
        --------
        Olet "täydellisesti väärässä".Tunnen monia Luterilaisia ja he arvottavat vauvakasteen, jopa edelle Jeesuksen tuomaa pelastusvarmuutta.Tämä ilmentymä kertookin paljon Luterilaisesta uskosata johon ei kuulu kokemusperäinen uudestisyntyminen, vaan tiedollisesti opetettu "Jumalan lapseus".

        Opetus luterilaisuudessa lepääkin arkiopetuksessa kasteen varassa.Seuraappa Rariota, TV, Nettiä jna,, niin kaikki on mystillisesti kulminoituu vauvakasteeseen.


      • Tiedoittaja
        ML213 kirjoitti:

        Eihän kaste ketään lohduttele millääntavoin, vaan "uskon olemus", eli sisäinen tieto uskosta Jeesukseen ihmisen sydämessä, eli sisimmässä, joka on Jumalan sanaan perustuvaa varmuutta yhdessä Jumalan hengen todistuksen kanssa, että olemme uskon kautta Kristuksessa Jumalan lapsia
        --------
        Olet "täydellisesti väärässä".Tunnen monia Luterilaisia ja he arvottavat vauvakasteen, jopa edelle Jeesuksen tuomaa pelastusvarmuutta.Tämä ilmentymä kertookin paljon Luterilaisesta uskosata johon ei kuulu kokemusperäinen uudestisyntyminen, vaan tiedollisesti opetettu "Jumalan lapseus".

        Opetus luterilaisuudessa lepääkin arkiopetuksessa kasteen varassa.Seuraappa Rariota, TV, Nettiä jna,, niin kaikki on mystillisesti kulminoituu vauvakasteeseen.

        Tarkoitin sitä, että kaste ei oikeasti ole mikään lohduttaja, eli pelastuksen välittäjä, vaikka kirkolliset niin olettavat ja toivonsa siihen laittavatkin! Todellinen lohdutus on usko Jeesukseen jossa on pelastuksemme todellinen toivo!

        Voin toki olla "täydellisen väärässä" kuten sanoit, ja vieläpä monessakin asiassa, mutta minun toivoni ja lohdukseni perustuu uskoon joka on Jumalan sanan ja Hengen kautta liitetty Kristukseen Jeesukseen uskon perusteella!

        Tunnenhan minäkin monia luterilaisia jotka perustavat luhdutuksensa ja iankaikkisuus toivonsa lapsikasteeseen, eli ohitse Jeesuksen ristin sovitustyön! Heille siis näinollen kaste on oikeasti enempi pelastuksen väline kuin itse Jeesus Kristus!


      • ML213
        Tiedoittaja kirjoitti:

        Tarkoitin sitä, että kaste ei oikeasti ole mikään lohduttaja, eli pelastuksen välittäjä, vaikka kirkolliset niin olettavat ja toivonsa siihen laittavatkin! Todellinen lohdutus on usko Jeesukseen jossa on pelastuksemme todellinen toivo!

        Voin toki olla "täydellisen väärässä" kuten sanoit, ja vieläpä monessakin asiassa, mutta minun toivoni ja lohdukseni perustuu uskoon joka on Jumalan sanan ja Hengen kautta liitetty Kristukseen Jeesukseen uskon perusteella!

        Tunnenhan minäkin monia luterilaisia jotka perustavat luhdutuksensa ja iankaikkisuus toivonsa lapsikasteeseen, eli ohitse Jeesuksen ristin sovitustyön! Heille siis näinollen kaste on oikeasti enempi pelastuksen väline kuin itse Jeesus Kristus!

        Joo, olen samaa mieltä kanssasi.Noilla sitaateilla halusin viestittä sinulle Luterilaisuskon erilaisuuden.

        Itse en koskaan ole mieltänyt ja ajatellut kastetta pelastumiseeni.En edes ole erityisemmin ajatellut enää omakohtaista kastekokemusta.Jeesukseen liittyviä asioita sitäkin enemmän.

        Tarkoitin, miten Luterilaisten usko on täysin erilaista.Pelastuksesta puhuttaessa he puhuvat kasteesta enemmän kuin Jeesuksesta.

        Pyydän anteeksi, koska leikin vakavalla asialla.


      • hartonen
        Tiedoittaja kirjoitti:

        Voi rakas ystävä hyvä, kun sinulla on nuo asiat ihan sekaisin. Eihän kaste ketään lohduttele millääntavoin, vaan "uskon olemus", eli sisäinen tieto uskosta Jeesukseen ihmisen sydämessä, eli sisimmässä, joka on Jumalan sanaan perustuvaa varmuutta yhdessä Jumalan hengen todistuksen kanssa, että olemme uskon kautta Kristuksessa Jumalan lapsia ja tähän sisälliseen sydämessämme olevaan uskon olemukseen voimme lohduttautua täydessä uskon varmuudessa Kristuksen tähden ja juuri tähän uskon olemukseen, eli uskon varmuuteen kuuluu kaste Herraan Jeesukseen jo syntyneen uskon perusteella. Tämä tällainen on se uskoville kuuluva "yksi kaste", joka perustuu uskon perusteella "yhteen uskoon ja yhteen Herraan Jeesukseen"!!!


        ##Jos taas kaste on oikea sen takia etta itse on ollut kastehetkella varmasti oikeassa uskossa ja vahvassa uskossa ja siis tulkitaan etta kaste on uskon varassa niin syntyy ongelmia heti.##

        Olet väärässä! Sillä kastehan toimitetaan uskon perusteella Jeesukseen Kristukseen, joten miten se silloin voisi olla ongelmallinen ja väärään uskoon perustuva kaste??? Kun usko on Jeesukseen Kristukseen ja kaste häneen, niin silloin se on oikea usko ja oikea kaste, ja uskon määrällä ei siinä ole merkitystä kastamisen oikeutukseen, vaan uskon kohteella, eli uskon varmuus Jeesukseen, sillä on olennainen merkitys pelastuksen suhteen.

        Eli ilman uskon varmuutta ei ole oikeaa kastettakaan.


    • sinulta ainakaan

      mielikuvitus ole hukassa! Onkelma on vain siinä, että raamatun selkeä kasteopetus puhuu vain uskoontulleiden kasteesta ja tuo mitä yritit kertoa, ei muuta raamatun tekstiä mihinkään suuntaan vaikka sitä kuinka yritätkin.

      • hartonen

        En yritä muuttaa mitään raamatussa vertauksellani. Ajatus oli lähinnä kuvata kasteen olemusta vertauksen avulla joka kuvaa ja selventää lähinnä kasteen olemusta siltä kannalta MITEN ITSE YMMÄRRÄN JA TULKITSEN KASTEEN RAAMATUSTA! Perhekuntakasteissä tai pitäisi itseasiassa sano RUOKAKUNTAKASTEISSA KOKO RUOKAKUNTA KASTETTIIN HETI! Nämä kohdat eivät yksiselitteisesti sulje lapsia kasteen ulkopuolelle kun perhe kääntyi kristinuskoon! Yksiselitteisesti vain todetaan että KOKO RUOKAKUNTA SAI KASTEEN! Kelasta tiedetään että ruokakuntaan kuuluvat kaikki ne ihmiset jotka syövät ruokaa!!! Raamattu kuvaa apostolien teoissa ainutlaatuista kristillisen seurakunnan ALKUAIKAA JOSTA SUORAAN MATKIMALLA EI VOI TEHDÄ KASTETEOLOGIAA!!


      • putoaa pohja
        hartonen kirjoitti:

        En yritä muuttaa mitään raamatussa vertauksellani. Ajatus oli lähinnä kuvata kasteen olemusta vertauksen avulla joka kuvaa ja selventää lähinnä kasteen olemusta siltä kannalta MITEN ITSE YMMÄRRÄN JA TULKITSEN KASTEEN RAAMATUSTA! Perhekuntakasteissä tai pitäisi itseasiassa sano RUOKAKUNTAKASTEISSA KOKO RUOKAKUNTA KASTETTIIN HETI! Nämä kohdat eivät yksiselitteisesti sulje lapsia kasteen ulkopuolelle kun perhe kääntyi kristinuskoon! Yksiselitteisesti vain todetaan että KOKO RUOKAKUNTA SAI KASTEEN! Kelasta tiedetään että ruokakuntaan kuuluvat kaikki ne ihmiset jotka syövät ruokaa!!! Raamattu kuvaa apostolien teoissa ainutlaatuista kristillisen seurakunnan ALKUAIKAA JOSTA SUORAAN MATKIMALLA EI VOI TEHDÄ KASTETEOLOGIAA!!

        pois, koska ainoat ehdot raamatulliselle kasteelle
        ovat vapaaehtoisuus ja kastettavan USKO:
        Ap 8:36
        "Silloin hoviherra sanoi: Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua.
        Filippos sanoi hänelle: Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista."


      • hartonen
        putoaa pohja kirjoitti:

        pois, koska ainoat ehdot raamatulliselle kasteelle
        ovat vapaaehtoisuus ja kastettavan USKO:
        Ap 8:36
        "Silloin hoviherra sanoi: Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua.
        Filippos sanoi hänelle: Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista."

        On lukuisia esimerkkejä joissa varttuneempana kasteen jo saanut henkilö tulee pastorin puheille vapaissa suunnissa ahdistuneena että hän haluaisi nyt uuden kasteen KOSKA EI EDELLISEN KASTEEN KERRALLA OLLUT OIKEASTI USKOSSA VAAN KASTEELLE MENOON VAIKUTTI MUUT TEKIJÄT. Nyt kuitenkaan tätä henkilö ei kasteta uudelleen!! Miksi? Oikea kastehan perustuu siellä oikeaan uskoon kasteen hetkellä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1515
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1312
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1311
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1247
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      32
      1215
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1126
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1086
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1062
    Aihe