Mädäntynyt vallakäyttö ei kaihda keinoja

Kanvas

Työpaikkaiusaamisen kohteeksi joutuminen on shokkikokemus epäoikeudenmukaisuudesta. Äskettäisen tutkimuksen mukaan suomalaiset ylensäkin ovat entistä enemmän huolissaan siitä, toimivatko julkisenvallan käyttäjät oikeudenmukaisesti.

Koska työpaikkakisuaaminen on määritelmänsäkin mukaan pitkäkestoista ja tahallista epäasiallista kohtelua, tuksinpa ilman johdon suosiollista tai jopa yllyttävää asennetta kiusaajat rääkkäämistä jatkaisivatkaan.

Kiusaaminen työpaikalla heijastelee mielestäni yleensäkin toimintakulttuurin mädännäisyyttä.
Oma kokemukseni on, että minuun kohdistettu kiusaminen tehtiin Verohallituksessa suunnitelmallisesti ja niin, että osa viraston johdosta toimi aktiivisina yllyttäjinä sekä osallistui aktiivisesti kiusaamiseen.

Olen lukenut tässä foorumissa muiden kertomuksia kiusaamiskokemuksistaan. Tilannetta, jossa kiusaamisen esille ottanut olisi väkisin lähdetty viemään työterveyshuoltoon, jotta tälle saataisiin mielenterveysongelmallisen paperit, ei ole täällä kertonut muut kuin minä. Tosin minutkin samat toimijat (johtaja Kari Järvenpää ja apulaisjohtaja Maija-Leena Rautanen) totesivat työkykyiseksi, kun ministeri Suvia-Anne Siimes oli antanut siunauksensa sekä minun mobbaukselleni että Verohallituksen suhmuroinnille sanomanvälitysohjelmistossa, niin että taloudellisesti asiasta hyötyivät ainankin jotkut johtoa henkilökohtaisesti avustavat konsultit.

Näin raju hulluksi leimaamisen yritys on siis kovin poikkeuksellista. Kun kuitenkin olen ollut tiiviisti työelämässä tuon tapahtuman jälkeen, olen itsekin edelleen aivan äimistynyt.

Mikä sai verohallituksen johdon ryhtymään tuollaiseen leimaamistoimenpiteseen? Onhan tietysti selvää, että kaikin mahdollisin keinoin on levitetty samaa viestiä työpaikalla ja tarvittaville muille tahoille.

Onko mädännäisyyttä, jonka ilmituloa pelätään, laajemminkin? Koska valtiontalouden tarkastusvirastolla ei kuulemma ole verohallituksen tutkimiseen soveltuvia tarkastusprosesseja, tuskinpa "kikka kolmoset" tulevat koskaan esille.

Muun muassa veronpalautusten tietokoneohjelmaan haluttiin kuitenkin jättää ominaisuus, joka häivyttää tietoja muutettaessa tiedon siitä, kuka on maksattanut, kuinka paljon ja kenelle.

Aikoinaan kiinnitin huomiota verojentilitysjärjestelmän piirteeseen, jossa valtioveronsaajan käytettävissä olleille, muiden verosaajien verokertymää oleville varoille maksatettiin korkoa näillä muilla veronsaajilla. Yksikö johto lopetti tervehtimisen ja lähiesimieheni apulaisjohtaja Maija-Leena Rautanen alkoi ehdotella minun siirtämistäni paikallisorganisaatioon.

Kerron nämä tässä siksi, että oma kokemukseni sekä oikeusprosessiin koottu todistusaineisto osoittaa sen, että äärimmäisen epäoikeudenmukainen kohtelu mitä rankimpana kiusaamisen on tosiasia.
Verohallituksen johtajat osallistuivat tuolloin aktiivisesti TYKY-koulutukseen, jolloin he ovat pakostikin olleet tietoisia kiusaamisen tuhoisuudesta, siitäkin, että kiusatun itsemurhariski kasvaa.

Ei olisi liioittelua tarkastella Verohallituksessa kokemaani henkistä väkivaltaa minuun kohdistuneeana murhayrityksenä. Tällaiset väkivaltarikokset yleensä pyritään selvittämään, niin että syylliset saadaan edesvastuuseen.

9

1109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kanvas

      Vasuualueenani oli tietojärjestelmien laadunvalvonnan, ensisijaisesti testaamisen menetelmien kehittäminen ja ylläpidon järjestäminen,

      Prjektityön sijasta projektini työntekijät määrättiin työskentelemään suoraan kerskittämishankkeen koordinoinitiryhmän alaisuudessa RYHTI-liikkeessä. Liike toimintaperiaate oli järjestää testauksen "herätyskokouksia". Vaikka lyhyeksi jäänyt RYHTI-liikekokeilu tuntuu edelleen todella absurdilta, on sanassa RYHTi niin paljon positiivista, että ideoijat on syytä tuoda esille. He olivat verotuskeskuksen yksikön johtaja Anne Tuomisto ja VHT:n apulaisjohtaja Maija-Leena Rautanen.

      Kyseiset johtajat vaativat, että eri puolelle Suomea ohjelmistokoodin totetuttajafirmoille, valvomattomaan käyttöön toimitettavissa testausaineistoissa piti olla mahdollisuus jättää alkuperäisen verotustiedon henkilötunnus tai yhteisötunnus.
      Ryhdikkäästi hallinnon tietosuojajuristin ja sisäisen tarkastuksen ehdottoman kielteisestä kannanotosta huolimatta.

    • Kanvas

      Miksi ? Miksi?. Kiusatut pohtivat; miksi minua savustetaan, mustamaalataan, leimataan hulluksi.

      Ehdotonta syyn ja seurauksen yhteyttä tuskin missään asiassa saadaan osoitettua.

      Läksikö oma kohtaloni joutua savustutetuksi liikkeelle siitä, että kiinnitin huomiota verontilitysjärjestelmän koronlaskúun? Piirre tarkoittaa karkeasti arvioiden 100 -200 milj euron tulonsiirtoa vuosittain.

      Syntipukin roolin ymppääminen minulle keskittämishankkeen viivyttämisessä, jotta sanomanvälitysohjelmiston toimimattomuus ei tulisi esille, on suorastaan rationaalista. Intressitahot yhdistivät voimansa ja keinonsa. Veronsaajapalveluyksiköstä luvattiin koetusaikaa (olin työskennellyt ko yksikössä yli 10 vuotta tietojärjestelmien vastuuhenkiönä ja projektipäällikkönä). Verohallinnon tietojenkäsittelypalvelun johto teki taas kaikkensa, että ymmärtäisin, etten voi tehdä siellä mitään. Puhelimessa johtaja ihmetteli, mitä yleensäkin teen Verohallituksessa. En ainakaan työsopimuksen mukaisia tehtäviä, sillä ne samainen johtaja oli ottanut pois lähes vuosi aiemmin.

      Kun esimiestaso on luonut keskinäistä avunantoverkostoaan 70-luvulta lähtien, sujuu yhteistyö työntekijän kiusaamisessakin saumattomasti.

    • ikävä tosiasia

      Kyllä tätä hulluksi leimaamista työterveydenhuollon kautta tapahtuu. Valtio ja kunnalliset työnantajat erityisesti käyttävät tätä keinoa mikäli esimies-ja organisaatiotasolla on tehty ns. virkavirheeksi tai rikokseksi luokiteltavia asioita jotka saattaisivat paljastua.
      Mikä olisikaan parempi keino saada joku vaiennetuksi kuin hommaamalla kyseiselle henkilölle hullun paperit. Sen jälkeenhän kukaan ei ota tätä henkilöä vakavasti.
      Siitä millainen kärsimys se tälle ihmiselle on ei välitä kukaan. Tilanne johtaakin hyvin useasti itsemurhaan jonka syyksi sitten väitetään ko.henkiklön mielenterveysongelmia, joita ei kuitenkaan oikeasti ole ollut koskaan olemassakaan.
      Jokainen voisi kokeilla ns. "hullun" leiman saaneen saappaissa olemista jonkin aikaa, siihen saattaisi tämän tapainen toiminta loppua.

    • Kanvas

      Aiemman poliisitutkinnan päätös asiassa on käytännössaä mitätön. Esitutkintalain edellyttämää mahdollisuutta tulla suullisesti kuulluksi ei minulle antanut poliisi eikä työsuojelupiiri. TSP antoi kannanottonsa kuulematta minua, ja tämän pohjalta poliisi ratkasi asian, jälleen kuulematta minua.

      Ministeriön tekemä kannanotto on myös mitätön, sillä senkään valmisteluvaiheessa minua ei kuultu.

      Työpaikkakiusaamisen rikosnimike on ymmärtääkseni yleensä pahoinpitely tai törkeä pahoinpitely. Koska syyteoikeus törkeän pahoinpitelyn yrityksen osalta ei ole vielä vanhentunut, on asiassa siis mahdollista tehdä uudelleen tutkintapyyntö poliisille. Mietin vain, kuinka käsittelyn voisi ohjata muualle kuin Helsingin poliisilaitokselle. Mielestäni ko virasto on jo asiassa jäävi.

      Olisiko oikeukansleri sellainen taho, joka voi ohjata tutkimuspyynnön toiselle poliislaitokselle tai keskusrikospoliisille?

      Tapauksessani ajan kulumisesta on se hyvä puoli, että oikeusprosessissa on koottu kattava kirjallinen todisteaineisto. Käräjäoikeuden istunnosta on kuuntelukelpoiset nauhoitteet. Poliistutkinnassa niitä ei voida ohittaa, kuten ne ohitettiin hovioikeuden käsittelyssä.

    • viestin oikein

      että verohallinnon toimissakin on laittomuuksia, joita kukaan tai mikään ei voi edes tutkia ja ilmiantajat savustetaan ulos.

      • Kanvas

        Poliisi ainakin varoi visusti puuttumasta asiaan, kun olin tehnyt kohtelustani tutkintapyynnön sen jälkeen, kun olin purkanut työsuhteeni. Työsuojelupiiri oli kuullostellut asiassa työnantajaa poliisin delegoimana, ja antoi ratkaisunsa kesäkuun alussa. Tekemättä asiassa muuta poliisi lähetti asian lokakuussa syyttäjälle, jotta siellä tehtäisiin päätös asian raukeamisesta. Sieltä se kuitenkin palautettiin takaisin poliisille, jossa joulukuussa todettiin asian käsittelyn päättyvän, koska näyttöä ei ollut kertynyt. Olin pyytänyt päästä asiassa suulliseen kuulusteluun, mutta sitä mahdollisutta minulle ei annettu.

        Mielestäni Helsingin poliisilaitos teki kaikkensa, että asia ns painettaisiin villaisella. Tutkintaa hoitava poliisi väitti minulle puhelimessa, ettei heidän hallussaan ole työsuojelupiirin työnantajalta saamaa aineistoa. Kun soitin heti perään tutkinnan johtajalle, hän sanoi, että paperit ovat kyllä heillä. Valtiontalouden tarkastusvirasto ei tähänkään mennessä ole tehnyt niitä tarkastuksia, jotka se on kirjallisesti todennut tekevänsä. On nimittäin ososittautunut, ettei tarkastusvirastolla ollut asiaan sopivaa tarkastusprosessia.

        Kun jouduin viemään asiani esimiesvirastoon, esimieheni julmisteli siitä, että olen käsitellyt asiaa "talon ulkopuolella". Onhan toki pieni mahdollisuus, että hermeettisen kiusaamiskombinaatin ulkopuolelta uhri voisikin saada apua. Virkamiesten veljesapu on ollut kuitenkin rikkumatonta, esimieheni pelkäsi kiinnijäämistä ihan suotta.

        Minulle on muodostunut jo jokseenkin tarkka käsitys siitä, minkälaista ja millä ehdoin toimivaa virkakoneistoa tässä kansalaisilla on ilo veroeuroillaan pitää yllä


      • puoluetoverille

        rahakirstun vartijalta


    • mobattu

      Kirjoituksestasi jäi epäselväksi, millä perusteilla sinut työterveyshuoltoon saatiin ja kirjoitettiinko sinulle jokin mielenterveyden häiriö työterveyshuollossa vai todettiinko sinut peräti työkyvyttömäksi mielenterveydellisiin syihin vedoten?
      Käyttikö työterveyshuolto konsultoivaa lääkäriä saadakseen "pitävämmän" lausunnon?
      Ilmeisesti ei, koska olet saanut asiasi oikeuteen.

      • Kanvas

        Vastailen vasta nyt, kun viime viikot ovat olleet tyypillistä joulun ajan kiirettä.

        Tosiaan, esimieheni luopuivat hankkeestaan, kun totesin että olisi hyvä saada ns second opinion, jos työkykyäni käydään heidän vaatimuksestaan arvioimaan. Olihan niin, että verohallituksesta asialla olivat samat tahot, jotka sopivat ko työterveyspalveluja tarjoavan yrityksen kanssa noin 6000 työntekijän työterveyshuoltopalvelujen ostamisesta. Kuitenkin, koin niin, että työterveyshuollossa sain erinomaista tukea kertoaessani työpaikkakiusaamisesta. Sieltä oltiin ymmärtääkseni useampaan otteeseen yhteydessä esimiehiini, ja vaadittiin, että on käynnistettävä asiaankuuluvat selvittelyt. Tästä esimieheni ehdottomasti kieltäytyivät. Toisin sanoen, laiminlöivät tahallisesti työterveyshuollon edellyttämän työturvallisuustoimenpiteen.

        Työterveyshuoltoon passitus tuli puheeksi silloin, kun olin vienyt asian esimiesvirastoon valtiovarianministeriöön noin vuoden kuluttua siitä kun olin ottanut työpaikkakiusaamnisasian esille työpaikallani. Niiden kolmen viikon aikana, jolloin asia oli vireillä minsteriössä poliitisen sihterin Jouko Nuutisen ja ministeri Suvi-Anne Siimeksen hoteissa, kävin työterveyshuollon kautta järjestetyssä silmäleikkauksessa. Sillä välin ministeri antoi rakaisunsa; - kaikki on normaalia Verohallinnon toimintaa-.

        Ammattiyhdistyksen lakimiehelle, jonka olin pyytänyt tuossa vaiheesa asiaani hoitamaan, esimieheni totesivat, ettei mielenterveyttäni ole enää syytä kysenalaistaa.

        Leimaaminen tässä yhteydessä heidän mielestään ilmeisesti oli riittävä toimenpide, ja toihan se heille sopivan ratkaisun ministeriöstä, jossa asia käsiteltiin minua kuulematta "kansalaiskirjeenä".

        Mustamaalus tuli esille mm osaamiseni mitätöintinä. Hallinnossa oli intranetissa osaamiskartoituksen lomakkeet ja menettelyohjeet, olihan tekeillä iso palkkausjärjestelmäuudistus. Kun pyysin tällaista osaamiskartoitusta tehtäväksi siihen ei suostuttu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      254
      2213
    2. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      2045
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      98
      1770
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      115
      1579
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1181
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1180
    7. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      64
      1019
    8. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      113
      1018
    9. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      33
      1003
    10. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      60
      996
    Aihe