Kuten kaikki varmasti jo tietävät, Anita Hirvonen oli joutunut pahaan hirvikolariin viime yönä. Iltalehden tietojen mukaan alla oli melkein kolme vuotta vanha Mitsubishi Carisma, jonka turvakori oli mitä luultavimmin pelastanut laulajan hengen.
Carisman turvakori
17
2404
Vastaukset
- Auto
olisi ollut oikeasti turvallinen auto, ei puhuttaisi edes vaaratilanteesta, vaan mainittaisiin hirveen törmääminen kautta rantain....
- niinpä
olisi lähtenyt liikkeelle jollain euro-autolla, niin kolarin sattuessa matkaa olisi luultavasti jo taitettu hinausauton kyydissä. Kuorma-autoa kun ei paljoa hirvet heilauta....
- Naapurin Erkki
Jos Dianakin olisi aikoinaan tajunnut matkustaa japanilaisvalmisteisen auton kyydissä, niin hengissä olisi vielä.
- Naapurin Erkki
niinpä kirjoitti:
olisi lähtenyt liikkeelle jollain euro-autolla, niin kolarin sattuessa matkaa olisi luultavasti jo taitettu hinausauton kyydissä. Kuorma-autoa kun ei paljoa hirvet heilauta....
Anitalla olisi ollut Opel/Ford/VW-merkkinen kulkuneuvo, ei hän olisi päässyt matkaan laikaan, ja kolarilta oltaisiin vältytty.
- teme
Vaikka ajaisit Maybachilla hirvikolarin, olisi kuskilla silti hengenvaara. Hirvi näet sattuu olemaan juuri sen korkuinen otus että auton katon etureuna kuoriutuu pois. Niinkuin oli käynyt tässäkin tapauksessa. Yleisesti tunnustettu tosiseikka, johon vasta SAAB on kiinnittänyt kunnolla huomiota uusimmassa 9-3 mallissaan.
- Mesekö turvallinen laatuauto??
Samassa Iltasanomien jutussa kerrottiin, kuinka Sauli Lehtonen oli menehtynyt Mesen ja hirven yhteentörmäyksessä.... Että sellaisia turvallisia laatuautoja meillä on liikenteessä. Tosiasiahan on kuitenkin että hirvikolari on aina hengenvaarallinen millä tahansa henkilöautolla.
- Risto
teme kirjoitti:
Vaikka ajaisit Maybachilla hirvikolarin, olisi kuskilla silti hengenvaara. Hirvi näet sattuu olemaan juuri sen korkuinen otus että auton katon etureuna kuoriutuu pois. Niinkuin oli käynyt tässäkin tapauksessa. Yleisesti tunnustettu tosiseikka, johon vasta SAAB on kiinnittänyt kunnolla huomiota uusimmassa 9-3 mallissaan.
Saab on kiinnittänyt asiaan huomiota jo 1968 esitellyssä 99:ssä. Tuolloin nimittäin perusteltiin katon etureunan muotoilua sillä, että se on suunniteltu ottamaan vastaan hirven painon hallitusti ja ohjaamaan hirven ruhon muualle kuin matkustamoon.
- teme
Risto kirjoitti:
Saab on kiinnittänyt asiaan huomiota jo 1968 esitellyssä 99:ssä. Tuolloin nimittäin perusteltiin katon etureunan muotoilua sillä, että se on suunniteltu ottamaan vastaan hirven painon hallitusti ja ohjaamaan hirven ruhon muualle kuin matkustamoon.
Totta, varmasti itse kukin on yrittänyt parantaa muotoilulla asiaa. Nyt on kuitenkin menty jo askelta pidemmälle. Saabiin on lisätty katon etureunaan jäykisteitä, ja kunnollisia hirvikolaritestejäkin on tehty. Tätä ei siis ole tehty katolleen ajoa silmällä pitäen, vaan nimen omaan hirvien vuoksi
- Risto
teme kirjoitti:
Totta, varmasti itse kukin on yrittänyt parantaa muotoilulla asiaa. Nyt on kuitenkin menty jo askelta pidemmälle. Saabiin on lisätty katon etureunaan jäykisteitä, ja kunnollisia hirvikolaritestejäkin on tehty. Tätä ei siis ole tehty katolleen ajoa silmällä pitäen, vaan nimen omaan hirvien vuoksi
Kyllä samaan aikaan tuli myös vahvistuksia a-pilarin ja katon liitoskohtaan. Olen nähnyt 9000:n "kuorittuna" ja siinä oli aivan selkeästi rakenne, joka ei salli katon irrota pilarista, kuten kävi Hirvosen Mitsussa ja Sauli Lehtosen Mersussa.
Hirvikolaritestejäkään ei ole vasta nyt aloitettu, vaan ainakin jo vuonna 1993 uuden 900:n esittelyn yhteydessä näytettiin kuvia hirvikolaritesteistä. - teme
Risto kirjoitti:
Kyllä samaan aikaan tuli myös vahvistuksia a-pilarin ja katon liitoskohtaan. Olen nähnyt 9000:n "kuorittuna" ja siinä oli aivan selkeästi rakenne, joka ei salli katon irrota pilarista, kuten kävi Hirvosen Mitsussa ja Sauli Lehtosen Mersussa.
Hirvikolaritestejäkään ei ole vasta nyt aloitettu, vaan ainakin jo vuonna 1993 uuden 900:n esittelyn yhteydessä näytettiin kuvia hirvikolaritesteistä.Olen samaa mieltä että SAAB on turvallisimpia autoja mitä on saatavilla, ainakin kuljettajalleen. Ei se kuitenkaan ylivoimainen hirvien edessä ole, eikä myöskään ainoa joka on ottanut hirvikolarit huomioon. Eihän Anita Hirvoselle käynyt Carismankaan kyydissä mitenkään. Auton turvalaitteet, turvavyöt ja niiden kiristimet aiheuttivat hänelle ne pikku naarmut. Nekin vasta sitten kun auto ajoi ulos tieltä.
- Japsifani
Risto kirjoitti:
Saab on kiinnittänyt asiaan huomiota jo 1968 esitellyssä 99:ssä. Tuolloin nimittäin perusteltiin katon etureunan muotoilua sillä, että se on suunniteltu ottamaan vastaan hirven painon hallitusti ja ohjaamaan hirven ruhon muualle kuin matkustamoon.
mitä olen lukenut kaikkia lööppeja on tullut ilmi että saab on kaikkein turvallisin auto, mutta samalla on käynyt ilmi että saab jättää välillekkin kaikkein eniten, eli saab on kaikkein turvallisin auto ku sillä ei kerkeä ajaa kolaria ku se jo jättää välille.
Nämä on tilasto tietoja. - Carisma
Japsifani kirjoitti:
mitä olen lukenut kaikkia lööppeja on tullut ilmi että saab on kaikkein turvallisin auto, mutta samalla on käynyt ilmi että saab jättää välillekkin kaikkein eniten, eli saab on kaikkein turvallisin auto ku sillä ei kerkeä ajaa kolaria ku se jo jättää välille.
Nämä on tilasto tietoja.siinä vempeleessä mitään turvapalkkija eessä?Vai
käveleekä pikkuhirwi sisään suoraan pellin kuorittuaan?
- Tae
Itselläni on Carisma ja myyjä tuumasi, että ovet tukevat korin muotoa. Lisäksi sain käsityksen, että katon etuosassa on poikittainen turvapalkki! Onko näin, kertokaatten tietäjät ja tekniikan miehet/naiset?!
- Joo
Sinunhan se on helpoin tarkistaa kun sinulla on Carisma niin kurkkaat itse sinne verhoilun alle/A-pilariin että onko siellä mitä ja kerro meillekkin
- Carisma
Joo kirjoitti:
Sinunhan se on helpoin tarkistaa kun sinulla on Carisma niin kurkkaat itse sinne verhoilun alle/A-pilariin että onko siellä mitä ja kerro meillekkin
taito puuttuu. Mikä ihme on A-pilari ja mistä sinne kurkistetaan. Kertoisin jos osaisin, mutta
kun rähmäkäpälä olen, siksi pyysinkin apuja!
- hirvikolari
Itse ajoin alkukesästä Carismallani peurakolarin. Otus hyppäsi puskasta eteen, puskurin kautta konepellille ja siitä tuulilasin kautta maahan. Kaikki tapahtui silmän räpäyksessä vaikka käytettävät sekunnit sillä hetkellä tuntui erittäin pitkiltä. Asia liittyy aiheeseen sikäli, että autosta hajosi vain ajovaloumpio (ilmeisesti sorkka osui) ja konepeltiin tuli naarmuja. Peura pamahti persiilleen konepeltiin, eikä siihen tullut lommon lommoa. Alkuvauhti törmäyshetkellä oli n. 80 ja seitsemän metrin jarrutusjälkien päässä arviolta 60. Auto todentotta teki minuun vaikutuksen ja paikalle saapuneet pollaritkin totesi että yleensä tällaisessa tapauksessa tulee pahempaa jälkeä. Peura valitettavasti jouduttiin lopettamaan.
P.S. toivon ettei kenellekkään teistä satu vastaavaa tilannetta, sillä se tunne on hirveä kun moinen elikko syöksyy kohti tuulilasia ja paskat housussa toivot, että otus pysyisi ulkopuolella.- Carismaatikko
selvisit peurasta hyvin. Yksi tekijä oli kaiketi
järkevä, tilannekohtainen vauhti? Ilmeisesti Carisman kori on muotoiltu hyvin iskuja kestäväksi
. Mutta tiedätkö, onko siinä tuulilasin yläreunas-
sa mitään palkkia tms. vahvikkeena? Turvallisia
kilometrejä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 682630
- 622582
- 681762
- 241597
- 201510
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91450- 151372
- 381223
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81177- 251096