Carisman turvakori

Tiedottaja

Kuten kaikki varmasti jo tietävät, Anita Hirvonen oli joutunut pahaan hirvikolariin viime yönä. Iltalehden tietojen mukaan alla oli melkein kolme vuotta vanha Mitsubishi Carisma, jonka turvakori oli mitä luultavimmin pelastanut laulajan hengen.

17

2340

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Auto

      olisi ollut oikeasti turvallinen auto, ei puhuttaisi edes vaaratilanteesta, vaan mainittaisiin hirveen törmääminen kautta rantain....

      • niinpä

        olisi lähtenyt liikkeelle jollain euro-autolla, niin kolarin sattuessa matkaa olisi luultavasti jo taitettu hinausauton kyydissä. Kuorma-autoa kun ei paljoa hirvet heilauta....


      • Naapurin Erkki

        Jos Dianakin olisi aikoinaan tajunnut matkustaa japanilaisvalmisteisen auton kyydissä, niin hengissä olisi vielä.


      • Naapurin Erkki
        niinpä kirjoitti:

        olisi lähtenyt liikkeelle jollain euro-autolla, niin kolarin sattuessa matkaa olisi luultavasti jo taitettu hinausauton kyydissä. Kuorma-autoa kun ei paljoa hirvet heilauta....

        Anitalla olisi ollut Opel/Ford/VW-merkkinen kulkuneuvo, ei hän olisi päässyt matkaan laikaan, ja kolarilta oltaisiin vältytty.


      • teme

        Vaikka ajaisit Maybachilla hirvikolarin, olisi kuskilla silti hengenvaara. Hirvi näet sattuu olemaan juuri sen korkuinen otus että auton katon etureuna kuoriutuu pois. Niinkuin oli käynyt tässäkin tapauksessa. Yleisesti tunnustettu tosiseikka, johon vasta SAAB on kiinnittänyt kunnolla huomiota uusimmassa 9-3 mallissaan.


      • Mesekö turvallinen laatuauto??

        Samassa Iltasanomien jutussa kerrottiin, kuinka Sauli Lehtonen oli menehtynyt Mesen ja hirven yhteentörmäyksessä.... Että sellaisia turvallisia laatuautoja meillä on liikenteessä. Tosiasiahan on kuitenkin että hirvikolari on aina hengenvaarallinen millä tahansa henkilöautolla.


      • Risto
        teme kirjoitti:

        Vaikka ajaisit Maybachilla hirvikolarin, olisi kuskilla silti hengenvaara. Hirvi näet sattuu olemaan juuri sen korkuinen otus että auton katon etureuna kuoriutuu pois. Niinkuin oli käynyt tässäkin tapauksessa. Yleisesti tunnustettu tosiseikka, johon vasta SAAB on kiinnittänyt kunnolla huomiota uusimmassa 9-3 mallissaan.

        Saab on kiinnittänyt asiaan huomiota jo 1968 esitellyssä 99:ssä. Tuolloin nimittäin perusteltiin katon etureunan muotoilua sillä, että se on suunniteltu ottamaan vastaan hirven painon hallitusti ja ohjaamaan hirven ruhon muualle kuin matkustamoon.


      • teme
        Risto kirjoitti:

        Saab on kiinnittänyt asiaan huomiota jo 1968 esitellyssä 99:ssä. Tuolloin nimittäin perusteltiin katon etureunan muotoilua sillä, että se on suunniteltu ottamaan vastaan hirven painon hallitusti ja ohjaamaan hirven ruhon muualle kuin matkustamoon.

        Totta, varmasti itse kukin on yrittänyt parantaa muotoilulla asiaa. Nyt on kuitenkin menty jo askelta pidemmälle. Saabiin on lisätty katon etureunaan jäykisteitä, ja kunnollisia hirvikolaritestejäkin on tehty. Tätä ei siis ole tehty katolleen ajoa silmällä pitäen, vaan nimen omaan hirvien vuoksi


      • Risto
        teme kirjoitti:

        Totta, varmasti itse kukin on yrittänyt parantaa muotoilulla asiaa. Nyt on kuitenkin menty jo askelta pidemmälle. Saabiin on lisätty katon etureunaan jäykisteitä, ja kunnollisia hirvikolaritestejäkin on tehty. Tätä ei siis ole tehty katolleen ajoa silmällä pitäen, vaan nimen omaan hirvien vuoksi

        Kyllä samaan aikaan tuli myös vahvistuksia a-pilarin ja katon liitoskohtaan. Olen nähnyt 9000:n "kuorittuna" ja siinä oli aivan selkeästi rakenne, joka ei salli katon irrota pilarista, kuten kävi Hirvosen Mitsussa ja Sauli Lehtosen Mersussa.
        Hirvikolaritestejäkään ei ole vasta nyt aloitettu, vaan ainakin jo vuonna 1993 uuden 900:n esittelyn yhteydessä näytettiin kuvia hirvikolaritesteistä.


      • teme
        Risto kirjoitti:

        Kyllä samaan aikaan tuli myös vahvistuksia a-pilarin ja katon liitoskohtaan. Olen nähnyt 9000:n "kuorittuna" ja siinä oli aivan selkeästi rakenne, joka ei salli katon irrota pilarista, kuten kävi Hirvosen Mitsussa ja Sauli Lehtosen Mersussa.
        Hirvikolaritestejäkään ei ole vasta nyt aloitettu, vaan ainakin jo vuonna 1993 uuden 900:n esittelyn yhteydessä näytettiin kuvia hirvikolaritesteistä.

        Olen samaa mieltä että SAAB on turvallisimpia autoja mitä on saatavilla, ainakin kuljettajalleen. Ei se kuitenkaan ylivoimainen hirvien edessä ole, eikä myöskään ainoa joka on ottanut hirvikolarit huomioon. Eihän Anita Hirvoselle käynyt Carismankaan kyydissä mitenkään. Auton turvalaitteet, turvavyöt ja niiden kiristimet aiheuttivat hänelle ne pikku naarmut. Nekin vasta sitten kun auto ajoi ulos tieltä.


      • Japsifani
        Risto kirjoitti:

        Saab on kiinnittänyt asiaan huomiota jo 1968 esitellyssä 99:ssä. Tuolloin nimittäin perusteltiin katon etureunan muotoilua sillä, että se on suunniteltu ottamaan vastaan hirven painon hallitusti ja ohjaamaan hirven ruhon muualle kuin matkustamoon.

        mitä olen lukenut kaikkia lööppeja on tullut ilmi että saab on kaikkein turvallisin auto, mutta samalla on käynyt ilmi että saab jättää välillekkin kaikkein eniten, eli saab on kaikkein turvallisin auto ku sillä ei kerkeä ajaa kolaria ku se jo jättää välille.
        Nämä on tilasto tietoja.


      • Carisma
        Japsifani kirjoitti:

        mitä olen lukenut kaikkia lööppeja on tullut ilmi että saab on kaikkein turvallisin auto, mutta samalla on käynyt ilmi että saab jättää välillekkin kaikkein eniten, eli saab on kaikkein turvallisin auto ku sillä ei kerkeä ajaa kolaria ku se jo jättää välille.
        Nämä on tilasto tietoja.

        siinä vempeleessä mitään turvapalkkija eessä?Vai
        käveleekä pikkuhirwi sisään suoraan pellin kuorittuaan?


    • Tae

      Itselläni on Carisma ja myyjä tuumasi, että ovet tukevat korin muotoa. Lisäksi sain käsityksen, että katon etuosassa on poikittainen turvapalkki! Onko näin, kertokaatten tietäjät ja tekniikan miehet/naiset?!

      • Joo

        Sinunhan se on helpoin tarkistaa kun sinulla on Carisma niin kurkkaat itse sinne verhoilun alle/A-pilariin että onko siellä mitä ja kerro meillekkin


      • Carisma
        Joo kirjoitti:

        Sinunhan se on helpoin tarkistaa kun sinulla on Carisma niin kurkkaat itse sinne verhoilun alle/A-pilariin että onko siellä mitä ja kerro meillekkin

        taito puuttuu. Mikä ihme on A-pilari ja mistä sinne kurkistetaan. Kertoisin jos osaisin, mutta
        kun rähmäkäpälä olen, siksi pyysinkin apuja!


    • hirvikolari

      Itse ajoin alkukesästä Carismallani peurakolarin. Otus hyppäsi puskasta eteen, puskurin kautta konepellille ja siitä tuulilasin kautta maahan. Kaikki tapahtui silmän räpäyksessä vaikka käytettävät sekunnit sillä hetkellä tuntui erittäin pitkiltä. Asia liittyy aiheeseen sikäli, että autosta hajosi vain ajovaloumpio (ilmeisesti sorkka osui) ja konepeltiin tuli naarmuja. Peura pamahti persiilleen konepeltiin, eikä siihen tullut lommon lommoa. Alkuvauhti törmäyshetkellä oli n. 80 ja seitsemän metrin jarrutusjälkien päässä arviolta 60. Auto todentotta teki minuun vaikutuksen ja paikalle saapuneet pollaritkin totesi että yleensä tällaisessa tapauksessa tulee pahempaa jälkeä. Peura valitettavasti jouduttiin lopettamaan.

      P.S. toivon ettei kenellekkään teistä satu vastaavaa tilannetta, sillä se tunne on hirveä kun moinen elikko syöksyy kohti tuulilasia ja paskat housussa toivot, että otus pysyisi ulkopuolella.

      • Carismaatikko

        selvisit peurasta hyvin. Yksi tekijä oli kaiketi
        järkevä, tilannekohtainen vauhti? Ilmeisesti Carisman kori on muotoiltu hyvin iskuja kestäväksi
        . Mutta tiedätkö, onko siinä tuulilasin yläreunas-
        sa mitään palkkia tms. vahvikkeena? Turvallisia
        kilometrejä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5424
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2406
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1937
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1638
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe