-07/1,3 Nykii eikä ota kierroksia

Asiakastestaaja

Nyt se sitten on varmuudella p*askana. Upouudesta asti ihmettelin todella vaatimatonta kiihtyvyyttä, etenkin ohitustilanteissa. En ikipäivänä ole voinut uskoa mihinkään alle 20 sek o-1oo kiihtyvyyteen omalla yksilön kohdalla. Nytpä vika sitten tuli kunnolla esille oikein kunnolla.

Nykii todella tuntuvasti 3000 rpm yläpuolisella kierrosnopeusalueella. Alle 3000 rpm alueella pelaa normaalisti, tai ainakaan paremmasta ei ole tietoa. Kolmessa tonnissa tulee ensimmäiset nykimiset ja siitä ylöspäin kiihtyy-eikiihdy-kiihtyy-eikiihdy -tilanteita tulee vähän väliä. Toisinaan huippukierrokset jäävät 5000:een. Moottori ei saavuta 6000 kierrosta edes kakkosella. Ykkösellä en ole kokeillut. Maantieajossa ei niin pitkää suoraa löydy että mittariin saisi 130.

Lieneekö VTT-i-mötikkä tullut tiensä päähän? Mötiköitä kuuluu vaihdetun takuuseen. Lähtee joka tapauksessa takuuhuoltoon selviteltäväksi. Saapa nähdä minkälainen taistelu tällä kerralla pitää läpikäydä ennen kuin saa vian korjautettua. Vian olemassaolosta ei varmuudella jää epäselvyyttä. Vähän pukkaa vituttammaan kun veto on ollut heikkoa uudesta asti. En ole aikaisemmin iljennyt käydä huollossa urppasemassa koska aiemmat kokemukset takuuhuollosta on mitä on eikä heikosta suorituskyvystä ole ollut muuta näyttöä kuin persdyno.

16

6638

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vvt-i

      En ala edes arvailemaan onko joku "moottorinohjausyksikkö" sökönä vai tulpanjohto irti. Vie Yarppa huoltoon vaan - takuun alainen homma. Siellä se ongelma selviää.

      • Asiakastestaaja

        Kilometrien myötä moottorin vääntö on parantunut ja on nykyään kelvollista tasoa. Uutena ei jaksanut viitosella pitää yllä 100 km/h marssivauhtia muun liikenteen seassa. Ihmettelin tilannetta kovasti. Nyt 10 tkm ajettuna jaksaa kulkea samoja teitä muun liikenteen mukana jo ainakin 110 mittarinopeutta kolmen kuormalla. Tulpanjohdot tuskin ovat irti koska ajaminen sujuu normaalisti 3000 kierrokseen saakka. Käy tyhjäkäyntiä siististi. Kulutus maantieajossa 6,2-6,5.


      • muun liikenteen seassa
        Asiakastestaaja kirjoitti:

        Kilometrien myötä moottorin vääntö on parantunut ja on nykyään kelvollista tasoa. Uutena ei jaksanut viitosella pitää yllä 100 km/h marssivauhtia muun liikenteen seassa. Ihmettelin tilannetta kovasti. Nyt 10 tkm ajettuna jaksaa kulkea samoja teitä muun liikenteen mukana jo ainakin 110 mittarinopeutta kolmen kuormalla. Tulpanjohdot tuskin ovat irti koska ajaminen sujuu normaalisti 3000 kierrokseen saakka. Käy tyhjäkäyntiä siististi. Kulutus maantieajossa 6,2-6,5.

        "Kilometrien myötä moottorin vääntö on parantunut ja on nykyään kelvollista tasoa. Uutena ei jaksanut viitosella pitää yllä 100 km/h marssivauhtia muun liikenteen seassa. Ihmettelin tilannetta kovasti. Nyt 10 tkm ajettuna jaksaa kulkea samoja teitä muun liikenteen mukana jo ainakin 110 mittarinopeutta kolmen kuormalla."

        Jos 1.3-litranen kulkee näin huonosti on moottorissa tai ohjainyksikössä jotain vikaa, litranenkin jarppa kulkee paremmin ;o)


    • huolto00

      Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis jos ei ymmärrä viedä autoa huoltoon,varsinkin kun takuu on vielä tallella.

      • Terve sielu terveessä kehossa

        Se vaan on sillä lailla että takuukorjauksia kun ei saa niin ei saa. Itsellä on karvaita kokemuksia ja myös toinen eriltä osin viallinen tojota. Työkaverilla on myös toyota joka on ollut viallinen uudesta asti eikä ole koskaan saatu kuntoon. Hänellä dsl itsellä bensoja molemmat. Kaikki kolme autoa on uutena hankittu ja vikaa ollut uudesta asti. Ihan selkeästi mittareilla mitattava vikoja. Ei mene maahantuojan ilmoitatmiin spekseihin. Korjausta ei vaan saa. Maahantuojan kannanotto on "kokeile jotain toista huoltokorjaamoa".

        Toyotoissa on nykyään aika paljon vikoja. Autoexpressin kestotesti meni avensiksen D4D osalta vähän heikosti. Vaihteisto pamahti paskaksi eikä uusikaan toiminut kunnolla. http://www.autoexpress.co.uk/carreviews/usedcartests/220773/toyota_avensis.html


    • Kuntoon ja

      Vaihda se toisen merkkiseen autoon, omien kokemuksien perusteella suosittelen Hyundai Getziä jos pienehköä autoa haet, tarjolla 1.1l bensa(joka on yllättävän vääntävä ja menohaluinen) sekä 1.4l bensa joka tekee autosta jo raketin sekä tietenkin jos ei nykyiset dieselin hinnat hirvitä niin 1.5 crdi jossa onkin sitten vääntöä vaikka muille jakaa eikä hintakaan päätä huimaa(lähes halvempi kuin 1.0 bensa varis)!!!..... takuun toimivuudesta hyundailla en osaa sanoa mitään kun en ole sitä toistaiseksi(2v/40tkm) tarvinnut!

      • Kauppiaan veljmies

        Niin havainnet että osa autoliikkeistä ei halua ottaa Hyundaita vaihdossa ollenkaan. Citroenit, pösöt, ja kiiat sama tilanne. Auton tärkein ominaisuus ei ole jm-arvo, mutta raha on eräs realiteetti. Se minkä edullisemmassa hankintahinnassa säästää menettää myöhemmin mm jm-arvossa.


      • lienet sinä
        Kauppiaan veljmies kirjoitti:

        Niin havainnet että osa autoliikkeistä ei halua ottaa Hyundaita vaihdossa ollenkaan. Citroenit, pösöt, ja kiiat sama tilanne. Auton tärkein ominaisuus ei ole jm-arvo, mutta raha on eräs realiteetti. Se minkä edullisemmassa hankintahinnassa säästää menettää myöhemmin mm jm-arvossa.

        > Se minkä edullisemmassa hankintahinnassa säästää menettää myöhemmin mm jm-arvossa.

        Eli kannattaa maksaa vaikka 5 tonnia enemmän, jotta saa myydessä 3 tonnia enemmän? Onpas hyvä diili, etenkin, kun soppaan heitetään mukaan vielä tonni ylimääräisiä korkokuluja korkeamman hankintahinnan ansiosta.

        Ja turha selittää, ettei korkokuluilla ole merkitystä, jos auto ostetaan käteisellä. Kyllä on, koska ne säästyneet 5 tonnia voisi laittaa auton pitoajaksi korkeakorkoiselle tilille / osakkeisiin, jolloin rahaa olisikin sen 5 vuoden kuluttua 6-7 tonnia.


      • Kauppiaan veljmies
        lienet sinä kirjoitti:

        > Se minkä edullisemmassa hankintahinnassa säästää menettää myöhemmin mm jm-arvossa.

        Eli kannattaa maksaa vaikka 5 tonnia enemmän, jotta saa myydessä 3 tonnia enemmän? Onpas hyvä diili, etenkin, kun soppaan heitetään mukaan vielä tonni ylimääräisiä korkokuluja korkeamman hankintahinnan ansiosta.

        Ja turha selittää, ettei korkokuluilla ole merkitystä, jos auto ostetaan käteisellä. Kyllä on, koska ne säästyneet 5 tonnia voisi laittaa auton pitoajaksi korkeakorkoiselle tilille / osakkeisiin, jolloin rahaa olisikin sen 5 vuoden kuluttua 6-7 tonnia.

        Etkö näe autojen välillä mitään muita eroavaisuuksia kuin hinnan? Pointti asiassa se että kalliimpi hankintahinta enempine ominaisuuksineen ei välttämättä tule loppupeleissä paljoa kalliimmaksi.


    • kaikkea sitä näkee

      Siinä on kyllä saamattomuus huipussaan, tai sitten tuo on näitä outoja provokaatioita.

      • Asiakastestaaja

        Kenen saamattomuus on huipussaan?

        Mieluusti asiakastestaaja ajaisi kunnossa olevalla autolla. Varsinkin kun auto ei ole vielä edes vuotta vanha. Vaan onhan tässä ollut jo kaikenlaista tämän yariksen kanssa. Hattuhyllynä toimiva kangas repesi irti kangastarroista. Takaiskarin päällä oleva verhoilumuovi irtoaa tuon tuostakin. Apulaitehihna on sairaan kireällä. Korjaan itse kunhan muilta kiireiltäni ehdin. Pari kertaa on vaatinut 5 (!) minuutin sahaamisen ennen kuin on käynnistynyt. Akun olen vaihtanut Optima Red Topiksi että sähkönsaannista ei jää kiinni. Keskuslukitus on temppullut pari kertaa joina kertoina ei ole toiminut hyvällä eikä pahalla. On muuten jäänyt käynnistymättä vaikka on ollut kytkin pohjassa. Heikko teho on vaivannut uudesta asti. Helisee toisinaan.

        Viime viikolla auto kävi takuuhuollossa, mutta vikaa ei löytynyt. Ei vikakoodeja ja muuta ei kokenut asentaja tietenkään tee eikä tutki. Ei vikakoodeja tarkoittaa että kunnossa. Jos asentaja olisi vilkaissut konepellin alle olisi ehkä voinut havaita sikakireän apulaitehihnan. On muuten niin kireällä että soi. Parempi korjata hihna omatoimisesti TI-hallin nosturipaikalla kuin antaa merkkihuollon särkeä autoa. Laturin alapään pultti on vähän ikävässä paikassa siksi pitää käyttää auto nosturilla.

        Sattumoisin sinä päivänä kun auto oli huollossa se ei tietenkään nykinyt. Huollon selitys tilanteeseen oli että tojotoisa on oppivat moottorinohjaustietokoneet jotka kuulemma opettavat moottorin nykimään ellei silloin tällöin aja kaasu pohjassa. Saa uskoa kuka haluaa, mutta ei ole pakko.

        Kuluneen viikon ajan testailin autoa maantieajossa ja kyllähän se edelleen nykii. Nykimistä tapahtui tällä viikolla vain 4000-6000 alueella ja osakaasulla. Nykiminen ei onneksi enää ole kovin voimakasta, mutta sen verran nykii kuitenkin että 23 vuotta autoilleena nykimisen tunnistaa. En näe/koe mielekkääksi että uuden auton tarvitsi nykiä. Vaikka on meillä toinen tojota ja nykiihän se sekin. Tämä toinen vain 2000 rpm kohdalla maantieajon jälkeen. Yarikseen palatakseni täyskaasulla ei tuntunut nykivän. Ongelma on itsekseen lieventynyt siitä mitä se oli ~2vkoa takaperin 700 km reissulla. Tiedä sitten voisiko nykimiseen olla syynä olla kaasupolkimen potikan kontaktipinnan hapettuminen siltä osin kun potikan kontaktipintaa ei ole käytetty. Auto on ollut rauhallisessa kuapunkiajossa ensimmäisen vuoden ja harvoin sa ayli 3000 rpm tai yli puolen kaasun. Kaupungissa pärjää vähemmälläkin. Muutama pidempi lenkki tosin on tehty, mutta harvakseltaan. Ilahduttavaa kyllä kulutus on alentunut uudesta yli 0,5 litralla. Maantieajo hoituu parhaimmillaan jopa 5,1 litralla. Sekalaisen ajon keskikulutus 5,4/1200 km matkalla.

        Persdyno väittää edelleen että hevosvoimat on lähempänä 60 kuin 90 hv. Vertailun vuoksi persdynon mukaan 1989 sunny 1,3 kulki yariksen kanssa samaan tahtiin 60 hevosvoimalla. Omamassat about samanlaisia. Harkitsen ihan vakavasti että käyttäisin autoa oikeassa tehodynamometrissä jotta tehottomuudesta saisi muutakin näyttöä kuin sen mitä oma ahteri kertoo. Lappu kourassa ei tarvitsi jossitella. Tehonmittaajat osannevat arvioida mikä osa tehoista katoaa häviöihin ja paljonko mittaustuloksen perusteella voi päätellä että lähtee kampiakselilta.


    • Asiakastestaaja

      Etupyöristä dynotettu rototestin vermeillä 76 hv/110 Nm. Penkissä viitteitä siitä että katalysaattori olisi ahdistanut menoa ainakin jossakin määrin. Ensiavuksi annettu hanaa ja rullattu maanteitä 2500 km parissa viikossa. Osakaasulla kiihdyttäessä nykii edelleen kuin piru kerjäläistä. Nykiminen ei tullut esille dynossa, jossa testaus tapahtuu kaasu pohjassa. Dynon jälkeen ajettu ~20 km kolmosella 6000 rpm/134 km/h ja kiihdytelty luuta lattiassa. Ei auta. Testaus jatkuu. Oishan se kiva jos sais auton kuntoon vielä takuuaikana. Takuuta jäljellä 2 vuotta.

      • Rototest

        Tuossapa RRI:n mittamana Yariksen 1,3l moottori. 77hp ja 113Nm saivat eli ei olennaista eroa sinun autoosi.
        Se nyt vaan on sellainen alisuoriutuja!


      • linkki:

      • Asiakastestaaja
        Rototest kirjoitti:

        Tuossapa RRI:n mittamana Yariksen 1,3l moottori. 77hp ja 113Nm saivat eli ei olennaista eroa sinun autoosi.
        Se nyt vaan on sellainen alisuoriutuja!

        Totesin yllä että nykiminen ei tullut esiin dynotestissä, jossa testaus tapahtuu kaasu pohjassa. Dynomittauksessa rototestin pumppu jarruttaa moottoria niin että moottori jaksaa kiertää kaasu pohjassa vain 1000 rpm, sen jälkeen pumpun vastusta löysätään että kierrokset pääsevät nousemaan asteittain 6000 saakka. Vastusta mittaamalla saadaan selville vääntö josta lasketaan teho. Mittausmenetelmä on tiettävästi tarkin olemassa oleva.

        Totta munassa olen löytänyt rototestin käyrät jo vuosikausia ennen yariksen hankkimista. Heti testauksen jälkeen vertaisin tietysti arvoja ruotsin -01 varikseen. Ruotsin varis on tehokkaampi ja vääntävämpi kautta linjan. Tosin samalla on huomattava että moottorinohjausta on muutettu ajankohtien -01 ja -08 välillä. Yhtäältä on niinkin että -01 huipputehoksi ilmoitettiin 63 kW ja -07 64 kW. Omasta hopasta irtoaa todistettavasti vain 62 kW. Öljynä Teboil Diamond Carat 0W-30 ja bensana 95E.

        Nykimisongelma on osakaasulla kiihdyttäessä. Nykyisellään joka ikisestä rampista on kiihdytettävä kaasu pohjassa jos aikoo kiihdyttää ylipäätään. 50-75 % kaasulla kiihtymisestä ei tule mitään nykimisen vuoksi. Pikkuvaihteilla (1,2,3) kiihdyttäessä veto katkeilee muutamia kertoja 3000-5500 välimaastossa. Alle 3000 rpm kiihtyy nykimättä ja aivan normaalisti. Kun veto katkeilee kesken kiihdyttämisen kiihtymisestä ei ole puhettakaan. Nelosella tai viitosella ei ole voinut kiihdytellä kun välitykset ovat niin pitkät että kolmosellakin kulkee jo 134 km/h huipputehon kierroksilla. Paikoillaan kaasua polkiessa kierrokset nousevat tappiin takertelematta. Ykkösvaihteella vänkärin pää nyökkää eteenpäin heti kohta 3000 rpm jälkeen kun kiihtyminen katkeaa. Kun saisi jostakin lainaan kiihtyvyysmittaria niin veikkaan että o-1oo jäisi 16-17 sekunnin paikkeille.


    • lauta-aita

      eipä nyi 80-90 luvun autot niin paljoa. vähemmän elektroniikkaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      13442
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe