Nukkatyräkin kasvatus

---

Yritän nyt toista kertaa idättää nukkatyräkkiä siemenestä. Ensimmäisellä kerralla kylvin 4 siementä ja yksikään ei itänyt. Nyt on kokeilussa toiset neljä. Onko vinkkejä kuinka tuo nyt joskus voisi onnistua?

5

5715

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta on .

      Kyllä se onnistuu.
      Olen laittanut pieneen D=8-10 cm saviruukkuun 2-3 siementä ja mulla on yleensä 2-3 purkillista yhtä aikaa itämässä ja kasvussa.
      Siis multaa purkkiin (Biolanin Musta multa on hyvää) ja siemenet siihen, peitä kevyesti ja kastele. Kannattaa kastella ahkerasti. Kun siemen itää ja jos se taimi (=tulitikun kokoinen) pääsee kuivatahmaan) niin se kuolee. Olen pitänyt sitä pikkuista saviruukkuani syvällä lautasella tms. kepossa, jossa on koko ajan vettä pari senttiä, noin varmuuden maksimoimiseksi ja silti kastellut purkkiin.
      Nukkatyräkki itää ja kasvaa aika lailla hitaasti, saa odottaa varmaan 2 vuotta, ennenkuin se on kuta kuinkin tunnistettava ja n. 10 senttiä korkea (tarttis ruveta varmaan pitämään kasvatuspäiväkirjaa, on se sen verran hidasta touhua).
      Niin, sitten kun ne siemenet on itäneet ja hiukan kasvaneet, niin olen katkaissut ylimääräiset. Taimissa on hennot juuret, joten ihan pienten siirtäminen isömpaan ruukkuun ei onnistu. Ylimääräiset vaan pois, ruukussa ei kannata kasvattaa kuin yhtä kasvia.
      Jos sulla on useita purkkeja ja 4 siementä, voit toki kasvattaa yksitellenkin, mutta kaikki ei varmaan idä. Siemenet on ilmeisesti kortilla?

      Yritä sinnikkäästi, kyllä ne itävät ja kasvavat. Mulla on nyt 2 kpl varreltaan n. 15 senttistä ja 2 kpl n. 59-60 senttistä nukkatyräkkiä, kaikki ne ja jo pois heitetyt "isoäidit" on itse kasvatettu siemenistä, jotka keräilin entisen työpaikkani lattialta.

      • Onttomukulakiurunkannus

        Minun kokemukseni mukaan nukkatyräkki kasvaa melko nopeasti. Minulle heräsi epäilys, että nukkatyräkintaimesi ovat vähän turhan märässä, jolloin juuristo ei saa riittävästi happea. Ehkä sen vuoksi kasvavat hitaasti ja juuristo jää hentoiseksi. Kosteuden varmistamiseksi voi taimien kanssa tehdä niin, että leikkaa pullosta pohjan pois ja ottaa korkin irti. Sitten laittaa pullon kasvin ympärille "pienoiskasvihuoneeksi", joko ruukkuun tai sen ulkopuolelle. Se kerää ja pitää lämpöä, estää haihtumista ja tuulettuu suuaukosta, kun korkki on poissa. Jos laittaa sellaiseen paikkaan, mihin porottaa aurinko koko päivän, saattaa kasville tulla turhan kuuma.


    • hortsonomi

      jonkun muun kukan juurelle, sieltä ne nousee. Minulla on iso "paha poika" ja se "ruiskii" siemeniä pitkin lattiaa. Keräilen siemenet ja heittelen muiden juurelle. Taimia olen jakanut tutuille.
      Sitten kun taimet ovat vahvoja siirrän ne omiin ruukkuihinsa.

      • Tikrurosemaria

        Olisikohan teillä kenelläkään pääkaupunkiseudulla nukkatyräkin pistokasta myydä minulle? On joskus kyseinen kasvi ollut ja sen koirat kaatoivat niin kuoli :(


      • Jgfdthb

        Voisin myydä hintaan 5 € postikulut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      35
      7774
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4606
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      67
      3271
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2166
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1709
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1687
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      358
      1498
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      17
      1496
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1199
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      277
      1088
    Aihe