Lattian kantavuus

Tietämätöntumpula

Onko mitään nyrkkisääntöä jolla voisi karkeasti arvioida paikalla valetun 200mm paksun välipohjan kantavuutta. Millaisen takan kestää ja millaista ei? Takka tulee olemaan kulmatakka, yksi sivu piippua vasten ja toinen sivu seinää vasten. Seinä seisoo kantavan rakenteen päällä eli takan toinen sivu on erittäin lähellä kantavaa rakennetta, mutta toinen on laatan varassa.

9

6522

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jopi

      Jos kuvailemasi tiedot pitää kutinsa, kestää melkein millasen takan tahansa saletisti. Kysy vielä kuitenkin suunnittelijalta varmuuden vuoksi.

    • Kestää

      Riippuu vähä mite on raudoitettu ja koska tehty.
      Mutta takan kestää varmasti.

    • Vanhempi suunnittelija

      Meillä jaettiin takan tiilet odottamaan isolle alueelle ennen muurausta, ettei maanvarainen laatta notkahda. Nimittäin tuli varmaan 3000 kiloa kiviä. Ei sitten petejä alakertaan sen uunin alle. Ehkei koko huoneeseen.

    • manu72

      Kuka tietää kestääkö n. 60 neliön kokoinen lattia (yläkerroksessa) joka on 3,80 cm leveä kantamaan työkoneita jotka painavat 1)1200 kg, 2)n. 1000 kg, 3) n. 800 kg, lisäksi 4 tai 5 noin 100 kg konetta? Tila on pitkämäinen ja molemmilla sivuilla on kantavat seinät, sepä päissä. Pitäs työtilat siirtää tällaseen tilaan. Lattia ja huoneisto on tollisuustilaksi rakennettu alunperin.

      • NickNailer

        Täytyy tietää välipohjan materiaali, paksuus, jänneväl ja ala, minkä kone peittää lattiastai.

        Jos kyseessä on tyypillinen 320 mm ontelolaatta, niin jännevälillä 3800 mm kantaa vähintään 36 kN per m2, eli 3671 kg saa vähintään pistää neliölle.


    • konnari-rakenne

      Ei ole olemassa mitään nyrkkisääntöä. Ihan liian paljon arvattavaa. Rakennesuunnittelija osaa selvittää kantavuuden, kun saa laatan rakennesuunnitelmat.

      • NickNailer

        Kyllä sen ontelolaatoille löytää suoraan taulukosta.

        Rakennseuunnittelija on henkilö, joka ravistaa hiahastaan rakennevanvuuden ja kertoo sen sitten kymmenellä.

        Harvaa rakennetta on kukaan oikeasti laskenut. Itse olen monesti joutunut korjaamaan, kun herroilta rekennesuunnittelijat tuppaavat taipumat jäävän laskelmista.


      • oipouhyiom

        Alkuperäinen kysyjä kirjoitti: paikalla valettu laatta 200 mm. Eli vastataan siihen mitä kysytään.


      • NickNailer
        oipouhyiom kirjoitti:

        Alkuperäinen kysyjä kirjoitti: paikalla valettu laatta 200 mm. Eli vastataan siihen mitä kysytään.

        Osaan kyllä lukea.

        Kysyttiin tapaa arvioida karkeasti kantavuutta ja vastasin, että ontelolaattataulukosta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1990
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1549
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      141
      1408
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1318
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1250
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      273
      1077
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1002
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      121
      970
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      967
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      50
      792
    Aihe