Matkavene Maria 24 kokemuksia ?

Hyvä ostos?

Millaisia kokemuksia ko. veneestä? Olen ajatellut venettä kahden hengen retkiveneeksi merelle. Miten käyttäytyy huonommalla säällä? Voiko venettä suositella? Mitä huonoja puolia löytyy? Jne.

7

4848

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9 m 9 kn

      Vene-lehdessä 04/1986 on koeajoselostus. Kopioita artikkelista voi tilata jonkinlaista korvausta vastaan.

      http://www.venelehti.fi/juttuarkisto/default.aspx

      Lähimmät kilpailijat nähdäkseni Kala-Kalle 24 ja Geta-snipan. Kelpo pikkuvenhoja (7 metriä) kaikki, sanoisin (ilman omakohtaista kokemusta – olen ollut vain Maria 24:n kyydissä saimaalla kevyessä kelissä).

    • Ihan ok

      Kunhan ymmärtää mitä on hankkimassa. Hiljaksiin mennään ja muiden peräaallot hiukan keikuttaa (eli jos ei tilaa kääntää hieman keulaa aaltoon). Kuvittelisin että jos joka perjantai iltapäivä joutuu ajamaan ahdasta väylää pari tuntia ennenkuin vedet avautuu voi se pitkän päälle alkaa kysymään hermoja. Ja juuri niistä nopeammista kulkijoista johtuen, ei muuten sillä niinkuin jotkut täälläkin väliin mainitsee niin kun päästään veneelle ollaan perillä. Maria itse ei juurikaan haittaa muita peräaallollaan. Tiloista kahdelle hengelle voisi sanoa että ihan riittävästi (mikä nyt kenellikkin riittää). Vessa hupaisan ahdas mutta ajaa asiansa. Venetyypin mukaisesti peruuttelu vaatii oman opettelunsa muuten ajossa ei ongelmia. Kovasta kelistä ei kokemusta, tähän asti ehtinyt saaren taakse piiloon. Reitin valinnalla voi tietty vaikuttaa pahimpaan keikutukseen. Ikkunat tuppaa huurtumaan sateella vaikka lämpöä olisikin eli joku puhallin ikkunoille olisi hyvä olla. Useamman päivän reissulle olisi joku kylmäboksi mukava olla.

      • samoja ajatuksia

        tuossahan se jo oli hyvin sanottuna ja tiivistettynä. Eli ominaisuudet kun otat huomioon (hidas ja sivuaallot keikuttaa) niin et tule Maria 24:n pettymään. Kulku on halpaa ja jos on hyvin pidetty tehdastekoinen yksilö niin yksinkertaisen rakenteen vuoksi on helposti huollettava ja ylläpidettävä. Tilojen arvionti on itse tehtävä, sopuisalle pariskunnalle on mukavat tilat ja sisäjärjestelyt.


      • kala-kalle
        samoja ajatuksia kirjoitti:

        tuossahan se jo oli hyvin sanottuna ja tiivistettynä. Eli ominaisuudet kun otat huomioon (hidas ja sivuaallot keikuttaa) niin et tule Maria 24:n pettymään. Kulku on halpaa ja jos on hyvin pidetty tehdastekoinen yksilö niin yksinkertaisen rakenteen vuoksi on helposti huollettava ja ylläpidettävä. Tilojen arvionti on itse tehtävä, sopuisalle pariskunnalle on mukavat tilat ja sisäjärjestelyt.

        Ajelin aikoinaan pari kesää Kala-kalle 24:lla, joka on käytännössä rungoltaan sama vene.

        Molempia on tehty paljon runkovalmiista eteenpäin, joten sisustusratkaisut ja tilajako vaihtelee jonkin verran. Matkavauhti ei päätä huimaa ja oli ehkä suurin syy vaihtoon itselläni (ajelen aika paljon Helsinki-Maarianhamina-Naantali -akselilla). Kahdelle hengelle tuo kyllä passaa viikon-parin reissuunkin, mikäli retkeilytason mukavuus riittää ja seura on hyvää :)

        Mulla oli betonia kölipainona aika lailla, mutta rullaahan tuo runkomalli siitä huolimatta sivuaallokossa aina aika rajusti. Veneeseen kyllä oppi luottamaan kovemmassakin kelissä, sillä käyttäyminen oli aina johdonmukaista.

        Käytännössä avomerellä 10-14 m/s ja sivuaallokko on jo sen verran vaativa yhdistelmä, että kannattaa ottaa aallot vähän keulalla viistoon leikaten. Tai jos on järkeä päässä, jäädä satamaan ja ottaa rennsoti.


    • Matkavene24

      Palataan vuosia ja vuosia taakepäin aina vuoteen 2009....eli herätän henkiin vanhan keskustelun Maria 24 veneestä.....eli ostin itselleni ensinmäisen matkaveneen Maria 24:sen. Minulla on ollut tuulilasiveneitä ennen mutta tämä on ensimmäinen jossa pystyy yöpymään. Veneessä on kaiku ja Wallas muttei mitään ylimääräistä! WC on onnettoman ahdas joten pitää katsoa tarkkaan miten sinne menee istumaan....mutta kysyn teiltä veneiliöiltä vinkkejä mitä tarvikkeita minun pitää hankkija veneeseen oudoille vesille viikon mittaisille ajeluille?

      • fdstyu

        Runsaasti kaljaa ja makkaraa.


    • meejo

      Hygieniakamat, ruokaa, juomaa, yöpymiskamat. Jokunen vaihtovaate. Löpöä. (Sprii)keitin, kylmäboksi.

      Hyväkuntoinen Maria 24 on ihan hyvä vene rauhalliseen matkaveneilyyn kun tietää uppoumarunkoisen puutteet (sivuaallot, nopeus). Kiva 1-2 hengelle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4995
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe