Sylvia-koti

Ameli

Onkohan asiantuntijaa, joka voisi sanoa millainen kehitysvammaisten hoitopaikka/koti Sylvia-koti on?
Kannattaako sitä harkita kehitysvammaisen sijoituspaikaksi. Ilmeisesti se toimii steiner-pedagogiikkaa noudattaen? Olisin kovin kiitollinen, jos saisin asiasta asiallista totuudenmukaista tietoa.

120

10495

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Höh hölmöä

      Jos haluat tietoa Sylvia -kodista, sen pätevyydestä hoitaa kehitysvammaisia ja sen toiminnasta , SOITA SYLVIA KODIN JOHTAJALLE JA KYSY SIELTÄ, sieltä saat sen asiallisen vastauksen!!!! Et anna itsestäsi kovin älykästä kuvaa kyselemällä tuollaista asiaa tällaisella palstalla.

      • Ei noin tyhmä onneks

        Vai hölmö? Menehän kysymään esim. huijarikauppiaalta myykö hän kunnollisia tuotteita. Saat varmasti vastauksen, että kunnollista on! Sinä se vasta hölmö olet, ei kyllä paljon järki pakota päätä antessasi tuollaisia vastauksia kyselijälle. VOI, voi!

        Valitettavasti minulla ei kyseisestä kodista ole tietoa, auttaisin kyllä jos voisin:)


      • Ameli
        Ei noin tyhmä onneks kirjoitti:

        Vai hölmö? Menehän kysymään esim. huijarikauppiaalta myykö hän kunnollisia tuotteita. Saat varmasti vastauksen, että kunnollista on! Sinä se vasta hölmö olet, ei kyllä paljon järki pakota päätä antessasi tuollaisia vastauksia kyselijälle. VOI, voi!

        Valitettavasti minulla ei kyseisestä kodista ole tietoa, auttaisin kyllä jos voisin:)

        saa asiallista tietoa Lahtelaisilta kyseisestä paikasta? vai onko niin, että sinne sijoitetut ihmiset tulevat muualta Suomesta eikä teillä ole tietoa asiasta? Olen kuullut paljon negatiivista ja siksi olisinkin halunnut kuulla lisää todellisia mielipiteitä.

        Joku ehdotti soittamista, mutta eihän se mitään takaa. Liikeyrityksen mukaista on kehua omaa toimintaa ja enpä usko saavani sieltä ihan oikeita vastauksia. Kiitos kaikille, jotka voivat/viitsivät antaa asiallisia vastauksia. Kyse on kehitysvammaisen ihmisen tulevaisuudesta, suuresta asiasta.


      • utelias ulla
        Ameli kirjoitti:

        saa asiallista tietoa Lahtelaisilta kyseisestä paikasta? vai onko niin, että sinne sijoitetut ihmiset tulevat muualta Suomesta eikä teillä ole tietoa asiasta? Olen kuullut paljon negatiivista ja siksi olisinkin halunnut kuulla lisää todellisia mielipiteitä.

        Joku ehdotti soittamista, mutta eihän se mitään takaa. Liikeyrityksen mukaista on kehua omaa toimintaa ja enpä usko saavani sieltä ihan oikeita vastauksia. Kiitos kaikille, jotka voivat/viitsivät antaa asiallisia vastauksia. Kyse on kehitysvammaisen ihmisen tulevaisuudesta, suuresta asiasta.

        minäkin olisin utelias tietämään mikä paikka talläinen on,itselle tulee se tilanne pian eteen etten jaksa lapseni kanssa,voisiko joku asiallisesti selvittää,eihän puhelinsoitto riitä,laittakaa kaikki positiivisesta,nekatiivisiin.voisin vähän vertailla,hinta suhde oli ainakin halvin onko halpa aina hyvä.


      • risuja vai ruusuja
        utelias ulla kirjoitti:

        minäkin olisin utelias tietämään mikä paikka talläinen on,itselle tulee se tilanne pian eteen etten jaksa lapseni kanssa,voisiko joku asiallisesti selvittää,eihän puhelinsoitto riitä,laittakaa kaikki positiivisesta,nekatiivisiin.voisin vähän vertailla,hinta suhde oli ainakin halvin onko halpa aina hyvä.

        tutun tuttuni lapsi on ollut siellä hoidossa muutaman vuoden,en todellista syytä tiedä miksi otettiin sieltä pois,siirrettiin kuntayhtymän laitokseen,ja nyt menee todella hyvin,voin tiedustella asiaa mitä siellä tapahtui.
        sen ainakin tiedän ettei lahtelaiset tiedä heillä,sellaista laitosta olevankaan joku lahko tai muu suljettu paikka se kuulemma on.


      • Saarjaana
        risuja vai ruusuja kirjoitti:

        tutun tuttuni lapsi on ollut siellä hoidossa muutaman vuoden,en todellista syytä tiedä miksi otettiin sieltä pois,siirrettiin kuntayhtymän laitokseen,ja nyt menee todella hyvin,voin tiedustella asiaa mitä siellä tapahtui.
        sen ainakin tiedän ettei lahtelaiset tiedä heillä,sellaista laitosta olevankaan joku lahko tai muu suljettu paikka se kuulemma on.

        Tuttavanani mukaan laitos sopii mieluummin heikkotasoisille tai sitten melko lievästi kehitysvammaisille? Perusteli juttuaan sillä, ettei ne opetusmetodit ole ihan tätä päivää, vaan jotain hömppää. Joku hiton järjestö on on yhteydessä näihin oppeihin, uskonnollinen siis? No, nyt en muista mutta voin palata asiaan. Mutta mielikuvani mukaan ei olisi paras mahdollinen paikka :(


      • Anssi Vähäpuro

        Vastauksillasi?


      • Nekatiivinen
        utelias ulla kirjoitti:

        minäkin olisin utelias tietämään mikä paikka talläinen on,itselle tulee se tilanne pian eteen etten jaksa lapseni kanssa,voisiko joku asiallisesti selvittää,eihän puhelinsoitto riitä,laittakaa kaikki positiivisesta,nekatiivisiin.voisin vähän vertailla,hinta suhde oli ainakin halvin onko halpa aina hyvä.

        Nekatiivinen


      • Anonyymi
        Ameli kirjoitti:

        saa asiallista tietoa Lahtelaisilta kyseisestä paikasta? vai onko niin, että sinne sijoitetut ihmiset tulevat muualta Suomesta eikä teillä ole tietoa asiasta? Olen kuullut paljon negatiivista ja siksi olisinkin halunnut kuulla lisää todellisia mielipiteitä.

        Joku ehdotti soittamista, mutta eihän se mitään takaa. Liikeyrityksen mukaista on kehua omaa toimintaa ja enpä usko saavani sieltä ihan oikeita vastauksia. Kiitos kaikille, jotka voivat/viitsivät antaa asiallisia vastauksia. Kyse on kehitysvammaisen ihmisen tulevaisuudesta, suuresta asiasta.

        Moi saga olin tälä oisko Sarin hieronta paika peterile se on äidin poika ystävä


      • Anonyymi
        risuja vai ruusuja kirjoitti:

        tutun tuttuni lapsi on ollut siellä hoidossa muutaman vuoden,en todellista syytä tiedä miksi otettiin sieltä pois,siirrettiin kuntayhtymän laitokseen,ja nyt menee todella hyvin,voin tiedustella asiaa mitä siellä tapahtui.
        sen ainakin tiedän ettei lahtelaiset tiedä heillä,sellaista laitosta olevankaan joku lahko tai muu suljettu paikka se kuulemma on.

        Hei saga olin ei tarvitse amula taxsia koska mä on kipeä


    • sylvialahti

      Ei se mitään uskonnollista hömppää. Opetus perustuu Steiner pedagogiikkaan. Lapset syövät luomuruokaa ja työntekijät ovat todella sitoutuneita työhonsä. Suurin osa asuu siellä perheineen.
      Itsellä ei ole siellä lapsia, mutta omat lapseni ovat steiner koulussa ja heidän luokkakaveireitaan asuu sylviakodissa vanhempiensa työn vuoksi.
      En ole koskaan kuullut lahtelaisena paikasta mitään negatiivistä.

    • 69

      Voisin mennä Sylvia Saint-kotiin. Siellä olis menoa ja meininkiä.

      • Jaanasaar

        Mitähän mahdat viestilläsi viestittää 69?


      • ellinoora k.

    • K.L.S

      Muistan kun asuin Okeroisissa 80-90 luvulla näin että hoitajat ainakin ulkoiluttavit vammaisia ahkerasti jo silloin. Vaimaisten ulkoilutusta näkee aina välillä silloin tällöin vielä tänäpäivänäkin, mutta se ei sano että onko heidän hoito asianmukaista. Siitä en osaa sanoa onko kävelymatkat liian raskaita joillekin ja otetaanko se huomioon vammaisen kohdalla. Luusi ainakin ottavan huomioon. Sanottakoon kuitenkin etten olettaminen ole tietoa. Pitäisi selvittää fakta tiedot asiasta ennen kun kannattaa ketään sijoittaa sinne. Jokin muistikuva negatiivisestä asioita, mutta en voi sitä kirjoittaa tänne.

      Jos haluat antaa selvitystyön hoidettavaksi, voi tehdä sen puolestasi. Kerrottakoon että toimin työni puolesta sellaisessa tehtävässä että pääsen järjestelmästä katsomaan onko merkintöjä ja miltä ajalta.

      • tietosuoja

        muuten hyvä avun tarjous, mutta et saa työssä saamiasi tietoja (esim. tietokoneelta) käyttää ysityiselämässä tai vapaa-ajalla. Koska on siis kyse esim. Sylvia-kodin asukkaiden henk.koht.asioista yms.


    • laitoskasvatti

      joo olisin erittäin varovainen lapseni laittamisen suhteen tähän laitokseen jota kodiksi kutsutaan.vanhempien oikeutta tavata lapsiaan rajoitetaan eikä katsota hyvällä,yhteydenpito on säänneltyä ja hoidettevien on pakko osallistua ns. palvelukseen joka pyhä,eikä ole kyse mistään luterilaisesta messusta...kävely on pääasiallinen harrastus tosiaan, ei ole tv eikä tietsikoita eikä muitakaan apuvälineitä luomua vaan eiku biodynaamista, saksasta ja sweitsistä, et henkilökunta saa hyvääö siivellä...

      • joku vaan

        Jep, oon suurinpiirtein samaa mieltä.


      • Anonyymi

        Höpö höpö. Kannattaa tutustua toimintaan, niin saa oikeanlaisen käsityksen.


    • tiedän

      älä laita lastasi sylvia-kotiin. tunnen henkilökohtaisesti kyseisen paikan työntekijöitä ja olen oleskellut kyseisessä paikassa ja en itse koskaan laittaisi lastani sinne. henkilökuntaan kuuluu kouluttamattomia ihmisiä, joiden tiedän käyttävän laittomia päihteitä. aion tehdä asiasta tutkintapyynnönkin. lapsia alistetaan ja nöyryytetään sekä käytetään heihin fyysistä väkivaltaa 'rajojen asettamiseksi'. ja kristinyhteisö joka paikassa toimii on okkultistinen lahko. ja koko paikkaa leimaa salamyhkäisyys ja epämääräisyys, mm.kehitysvammaisuuden uskotaan johtuvan huonosta karmasta että se siitä hoidosta. vahingollista touhua koko paikka.

      • neuvo

        Löytyisikö ketään vanhempaa tai entisiä työntekijöitä, jotka osaisivat kertoa Sylvia-kodista tarkemmin?
        Tästä paikasta kuten monista muistakin laitospaikoista kuulee usein epämääräisiä ja karmeitakin juttuja. Outoa on, että vielä nykypäivänäkin on hyssyttelyä ja salaisuuksia paikoista, joita kuntien kuitenkin pitäisi valvoa. Suurin osa laitoksessa olevista ei osaa kertoa paikan toimintatavoista, käytännöstä, epäkohdista yms. ja henkilökunta ei voi eikä uskalla sitä tehdä oman työpaikkansa tähden.
        Toivon läpinäkyvyyttä ja päivänvaloa näihinkin laitoksiin, jottei tarvitsisi kuvitella pahinta.


      • Sylvian joululauluko
        neuvo kirjoitti:

        Löytyisikö ketään vanhempaa tai entisiä työntekijöitä, jotka osaisivat kertoa Sylvia-kodista tarkemmin?
        Tästä paikasta kuten monista muistakin laitospaikoista kuulee usein epämääräisiä ja karmeitakin juttuja. Outoa on, että vielä nykypäivänäkin on hyssyttelyä ja salaisuuksia paikoista, joita kuntien kuitenkin pitäisi valvoa. Suurin osa laitoksessa olevista ei osaa kertoa paikan toimintatavoista, käytännöstä, epäkohdista yms. ja henkilökunta ei voi eikä uskalla sitä tehdä oman työpaikkansa tähden.
        Toivon läpinäkyvyyttä ja päivänvaloa näihinkin laitoksiin, jottei tarvitsisi kuvitella pahinta.

        Ei kannata mennä itse saatika lähettää omaisiaan.


      • ainut mahdollisuus
        Sylvian joululauluko kirjoitti:

        Ei kannata mennä itse saatika lähettää omaisiaan.

        tiedän että kuulopuheet on kuulopuheita, mutta olkaa kilttejä ja kertokaa totuus. onko mitään positiivista, onhan?! eihän lapseni vaan ole väärässä paikassa, mutta tällä hetkellä ainut mahdollissus.


      • lh
        ainut mahdollisuus kirjoitti:

        tiedän että kuulopuheet on kuulopuheita, mutta olkaa kilttejä ja kertokaa totuus. onko mitään positiivista, onhan?! eihän lapseni vaan ole väärässä paikassa, mutta tällä hetkellä ainut mahdollissus.

        Sen verran kokemusta kyseisestä paikasta että sukulaiseni asuu siellä asiakkaana. Hyvin paljon negatiivista verrattuna kunnallisiin kehitysvamma laitoksiin/asuntoloihin. Työhön kykenevät työskentelevät "laitoksen"sisällä, ulkomaailmaan ei tutustuta(ulkomaan matkoja kyllä tehdään, henkilökunta perheineen matkustaa asiakkaiden kustannuksella), lääkärinmääräämät lääkkeet vaihdetaan luontaistuotteisiin...edes alusvaatteet eivät ole henkilökohtaisia. Taistelua käydään taistelun parään että sukulaiseni pääsisi niin sanottuun normaaliin kehitysvammaiseen arkeen kiinni. Mielestäni "laitos" ei vastaa millään tavalla normaalia elämää, jos ei sitten pedakogiikkaan kuulu se että taannutetaan ihmisestä kaikki se mitä on joskus kyennyt oppimaan.


      • tutkintapyyntö

        joko jo olet tehnyt tutkintapyynnön,tee ihmeessä sillä kehitysvammaisetkin ovat ihmisiä ja he myös tuntevat pahaa oloa,jos heillä on asiat huonosti.kaikki eivät ehkä osaa puhua tai ilmaista pahaa oloaan.ihmettelen vanhempia jos joku ehdon tahdon laittavat lapsensa noin huonoon paikkaan,pitää olla kylmiä ihmisiä tai saman lahkon jäseniä.vai onko asukkaat sijoitettu jostain toiselta paikkakunnilta,jos on niin onko edes sosiaalitoimistoilla tietoa mitä siellä tapahtuu.kaikki asukkaat pois ja pian jääköön henkilökunta perheineen jatkamaan harrasta toimintaansa ja syömään luomuruokaa,ai niin mistä he sitten palkkansa saisivat.


      • hyi hyi

        kuulin että lasten hyväksikäyttökin on siellä mahdollista,lapsista tehdään valehtelijoita ja sadunkertojia,koko henkilökunta on tekijän puolesta,ei kehitysvammainen osaa kertoa tälläisiä asioita jollei ole itse sitä kokenut,hyi hävetkää vai onko se siellä arkipäivää,eihän tekijä tee tälläisiä asioita että joku sen näkee,salassa ne tehdään,turhaa puolustella tekijää.


      • Siru1259880

        Sylvia- koti

        Olen samaa mieltä kanssasi. Se ei ole mielestäni hyvä paikka. Tiedän sen siitä, että asun siellä. En suosittele sitä paikkaa kenellekkään. Minulla on nyt syysloma ja pääsin kotiin sieltä. Siellä eräs hoitaja huusi vammaiselle pojalle, joka ei osannut tehda jotain kylpyhuoneessa oikein. Näin minä sen ymmärsin. Joillakin lapsilla ei ole mitään ns. varsinaisia ongelmia, kuten jotain raivokohtauksia. Jotkut ovat siellä vain ja ainoastaan koulun takia.

        Siellä kun minä valitin, että haluan täältä kotiin ja tämä ei ole kiva paikka ja miksi olen täällä, niin arvatkaapa mitä hoitaja sanoi:

        - Mene omaan huoneeseesi valittamaan. En jaksa kuunnella sinua. Minulle tuli paha mieli, koska sinä valitat.

        Niinpä menin omaan huoneeseeni huonolla mielellä. Ihan älytöntä mielestäni!

        Se on suljettu laitos. Alueen ulkopuolelle pääsee vain aikuisen kanssa. Toimintaa on usein sunnuntaisin, mutta sekin on vain mielestäni usein joku tylsä luontoretki, jalkapallopeli tai kävely. Joskus perjantaisin saattaa olla joku elokuvailta.

        Viikkoraha on 1, 50 e

        Kun olin vähän aikaa sitten neuvottelussa, valitin Sylvia- kodista ja sellaisista pojista. Siis juuri SELLAISISTA. He eivät tuntuneet ottavan tosissaan mitään. Sanoin, että haluan pois ja minulla on kurjaa ja ikävää. He vaan sanoivat, että jatketaan näin. Minusta tuntuu, että he eivät kuuntele minua ja eivät oikeasti välitä minusta ja haluavat päästä minusta vain nopeasti eroon.
        He eivät kuunnelleet minua. He eivät tajua sitä, että minulla on paha olo ja haluan oikeasti pois Sylvia- kodista. He tuntuvat päättävän itse, että onko minulla kivaa. No ei ole. Iskäni sanoo, että kyllä kaikki järjestyy. Minä en usko niin.

        Kyselin Sylvia- kodin asukkailta (pojilta ja tytöiltä), että tykkäävätkö he olla Sylvia- kodissa. He sanoivat, että ei todellakaan. Toivomme, että koko paikka räjähtää. Karkaisimme, jos voisimme.
        Jotakin sellaista he sanoivat. Olen täysin samaa mieltä.

        Telkkaria pääsee katsomaan vain n. 2 h viikossa ja tietokoneella voi olla kerran kahdessa viikossa lyhyen aikaa. Siellä istutaan liikaa olohuoneessa vailla kivaa tekemistä.

        Minulle sanottiin, että lapsilla on kivaa Sylvia- kodissa. Niin minä muistan, jos en muista väärin. Kun kyselin heiltä, pitääkö se paikkansa, niin he vastasivat aivan toista. Myöhemmin minulle väitettiin, että kukaan ei ole niin sanonut. He sanoivat, että sinä olet lapsi, ja me päätämme sinun asioistasi.

        Kun olin tutustumassa tähän paikkaan, minulle sanottiin että täällä on paljon näytelmiä, taideaineita ja taidetarvikkeita. Ja kun katsoin talon askarteluhuonetta: Siellä ei ollut mitään kunnon taidetarvikkeita. Eikä koulussa ole melkein mitään näytelmiä, suunnilleen vaan vitoset järjestää mielestäni jonkun pikkulasten näytelmän.

        Minulle sanottiin:

        - Eikö olekin hienoa, musiikkitunnit ja kaikki!

        (Luuleeko ne ihan tosissaan, että vaihdan läheiseni pitkäksi aikaa musiikkituntiin?)

        Kun kerroin tästä paikasta eräälle luotettavalle aikuiselle, joka ein ole hoitaja tai sellainen, hän sanoi:

        - Ihan kauheata. Miksi he eivät kuuntele häntä? He eivät tajua, että tuollainen tekee lapseen syvän haavan!

        Iskäni sanoi, että eikös siellä ole musiikkitunnit ja kaikki?

        - Luuletko sinä, että hän vaihtaa vanhempien rakkauden ja huolenpidon musiikkituntiin? hän sanoi. - MInä en ikinä antaisi lastani pois.

        Hän ei ollut opiskellut mitään lapsista ja hän tajusi enemmän kuin monta psykologia ja lääkäriä yhteensä.

        Äitini väittää, että eihän se ole sisäoppilaitos, sieltähän pääsee lomillä kotiin!

        Kerran kuukaudessa pääsee yhdeksi viikonlopuksi kotiin.

        "Koeaika" on kolme kuukautta, jolloin et saa tulla Sylvia- kotiin katsomaan lastasi. Eli jos laitat lapsesi Sylvia- kotiin, niin kolmen kuukauden ajan näet hänet vain kerran kuukaudessa.

        Se on uskonnollinen paikka. Aina pitää tehda aamurinki ja sanoa ruokarukous. Siellä on sunnuntaisin aina palvelus.

        Älä laita lastasi Sylvia- kotiin. En suosittele sitä paikkaa kenellekkään. Jos minulla olisi lapsi, minä en antaisi häntä koskaan pois. En suosittele!


      • joku tyyppi
        lh kirjoitti:

        Sen verran kokemusta kyseisestä paikasta että sukulaiseni asuu siellä asiakkaana. Hyvin paljon negatiivista verrattuna kunnallisiin kehitysvamma laitoksiin/asuntoloihin. Työhön kykenevät työskentelevät "laitoksen"sisällä, ulkomaailmaan ei tutustuta(ulkomaan matkoja kyllä tehdään, henkilökunta perheineen matkustaa asiakkaiden kustannuksella), lääkärinmääräämät lääkkeet vaihdetaan luontaistuotteisiin...edes alusvaatteet eivät ole henkilökohtaisia. Taistelua käydään taistelun parään että sukulaiseni pääsisi niin sanottuun normaaliin kehitysvammaiseen arkeen kiinni. Mielestäni "laitos" ei vastaa millään tavalla normaalia elämää, jos ei sitten pedakogiikkaan kuulu se että taannutetaan ihmisestä kaikki se mitä on joskus kyennyt oppimaan.

        Ei mulla oo ainakaan vaihettu luontaistuotteisiin...


      • joku......
        ainut mahdollisuus kirjoitti:

        tiedän että kuulopuheet on kuulopuheita, mutta olkaa kilttejä ja kertokaa totuus. onko mitään positiivista, onhan?! eihän lapseni vaan ole väärässä paikassa, mutta tällä hetkellä ainut mahdollissus.

        Kannattaa kysyä lapselta, mitä mieltä hän on siitä ihan suoraan ja kokemuksiaan. Jos ei osaa puhua, niin voi vaikka kirjoittaa, jos osaa. Kannattaa myös sanoa, että ei suutu, vaikka tulisi kuinka negatiivista kommenttia.


      • kauhistunut
        Siru1259880 kirjoitti:

        Sylvia- koti

        Olen samaa mieltä kanssasi. Se ei ole mielestäni hyvä paikka. Tiedän sen siitä, että asun siellä. En suosittele sitä paikkaa kenellekkään. Minulla on nyt syysloma ja pääsin kotiin sieltä. Siellä eräs hoitaja huusi vammaiselle pojalle, joka ei osannut tehda jotain kylpyhuoneessa oikein. Näin minä sen ymmärsin. Joillakin lapsilla ei ole mitään ns. varsinaisia ongelmia, kuten jotain raivokohtauksia. Jotkut ovat siellä vain ja ainoastaan koulun takia.

        Siellä kun minä valitin, että haluan täältä kotiin ja tämä ei ole kiva paikka ja miksi olen täällä, niin arvatkaapa mitä hoitaja sanoi:

        - Mene omaan huoneeseesi valittamaan. En jaksa kuunnella sinua. Minulle tuli paha mieli, koska sinä valitat.

        Niinpä menin omaan huoneeseeni huonolla mielellä. Ihan älytöntä mielestäni!

        Se on suljettu laitos. Alueen ulkopuolelle pääsee vain aikuisen kanssa. Toimintaa on usein sunnuntaisin, mutta sekin on vain mielestäni usein joku tylsä luontoretki, jalkapallopeli tai kävely. Joskus perjantaisin saattaa olla joku elokuvailta.

        Viikkoraha on 1, 50 e

        Kun olin vähän aikaa sitten neuvottelussa, valitin Sylvia- kodista ja sellaisista pojista. Siis juuri SELLAISISTA. He eivät tuntuneet ottavan tosissaan mitään. Sanoin, että haluan pois ja minulla on kurjaa ja ikävää. He vaan sanoivat, että jatketaan näin. Minusta tuntuu, että he eivät kuuntele minua ja eivät oikeasti välitä minusta ja haluavat päästä minusta vain nopeasti eroon.
        He eivät kuunnelleet minua. He eivät tajua sitä, että minulla on paha olo ja haluan oikeasti pois Sylvia- kodista. He tuntuvat päättävän itse, että onko minulla kivaa. No ei ole. Iskäni sanoo, että kyllä kaikki järjestyy. Minä en usko niin.

        Kyselin Sylvia- kodin asukkailta (pojilta ja tytöiltä), että tykkäävätkö he olla Sylvia- kodissa. He sanoivat, että ei todellakaan. Toivomme, että koko paikka räjähtää. Karkaisimme, jos voisimme.
        Jotakin sellaista he sanoivat. Olen täysin samaa mieltä.

        Telkkaria pääsee katsomaan vain n. 2 h viikossa ja tietokoneella voi olla kerran kahdessa viikossa lyhyen aikaa. Siellä istutaan liikaa olohuoneessa vailla kivaa tekemistä.

        Minulle sanottiin, että lapsilla on kivaa Sylvia- kodissa. Niin minä muistan, jos en muista väärin. Kun kyselin heiltä, pitääkö se paikkansa, niin he vastasivat aivan toista. Myöhemmin minulle väitettiin, että kukaan ei ole niin sanonut. He sanoivat, että sinä olet lapsi, ja me päätämme sinun asioistasi.

        Kun olin tutustumassa tähän paikkaan, minulle sanottiin että täällä on paljon näytelmiä, taideaineita ja taidetarvikkeita. Ja kun katsoin talon askarteluhuonetta: Siellä ei ollut mitään kunnon taidetarvikkeita. Eikä koulussa ole melkein mitään näytelmiä, suunnilleen vaan vitoset järjestää mielestäni jonkun pikkulasten näytelmän.

        Minulle sanottiin:

        - Eikö olekin hienoa, musiikkitunnit ja kaikki!

        (Luuleeko ne ihan tosissaan, että vaihdan läheiseni pitkäksi aikaa musiikkituntiin?)

        Kun kerroin tästä paikasta eräälle luotettavalle aikuiselle, joka ein ole hoitaja tai sellainen, hän sanoi:

        - Ihan kauheata. Miksi he eivät kuuntele häntä? He eivät tajua, että tuollainen tekee lapseen syvän haavan!

        Iskäni sanoi, että eikös siellä ole musiikkitunnit ja kaikki?

        - Luuletko sinä, että hän vaihtaa vanhempien rakkauden ja huolenpidon musiikkituntiin? hän sanoi. - MInä en ikinä antaisi lastani pois.

        Hän ei ollut opiskellut mitään lapsista ja hän tajusi enemmän kuin monta psykologia ja lääkäriä yhteensä.

        Äitini väittää, että eihän se ole sisäoppilaitos, sieltähän pääsee lomillä kotiin!

        Kerran kuukaudessa pääsee yhdeksi viikonlopuksi kotiin.

        "Koeaika" on kolme kuukautta, jolloin et saa tulla Sylvia- kotiin katsomaan lastasi. Eli jos laitat lapsesi Sylvia- kotiin, niin kolmen kuukauden ajan näet hänet vain kerran kuukaudessa.

        Se on uskonnollinen paikka. Aina pitää tehda aamurinki ja sanoa ruokarukous. Siellä on sunnuntaisin aina palvelus.

        Älä laita lastasi Sylvia- kotiin. En suosittele sitä paikkaa kenellekkään. Jos minulla olisi lapsi, minä en antaisi häntä koskaan pois. En suosittele!

        herranen aika mikä paikka,pakko sieltä pois on päästä,sehän on kuin vankila,ota lahden sosiaalitoimistoon yhteyttä jos sinulla on noin paha olo,ihan kylmät väreet menee pitkin kehoa kun luin kirjoituksesi,ja teitä on siellä paljon saman kohtalon kokeneita.


      • Joku onneton 98878
        kauhistunut kirjoitti:

        herranen aika mikä paikka,pakko sieltä pois on päästä,sehän on kuin vankila,ota lahden sosiaalitoimistoon yhteyttä jos sinulla on noin paha olo,ihan kylmät väreet menee pitkin kehoa kun luin kirjoituksesi,ja teitä on siellä paljon saman kohtalon kokeneita.

        Tarkoitatko mua? t.Siru1259880


      • joku vaan.........

        Mä voin todistaa jotain...


      • kokeneempi

        Minkäläistä puppua.Lapseni on ikäisekseen kehityksessä muutaman vuoden jäljessä,ei kehitysvammainen.Käy kyseistä koulua,ja on päässyt eteenpäin paljon.Olen nähnyt koulu aineet,ja on fysikkaa,kemiaa,historiaa,laskentoa,ihan kunnon oppiaineita,ne on tehty ihan normaalin mukaan,ei kehitysvammaisen mukaan.Tekivät kevät retken Turun saaristoon Airistoon,missä krillailivat,saunoivat,uivat(jos uskalsi mennä kylmään meriveteen)Opettaja on mukava.Ihmettelen,mikähän firraa tommoisten kirjoittajien omassa päässä,ku eivät tiedä edes asioista mitään,luulevat tietävänsä.Mä tiedän,ku on kokemusta ehkä näistä vähän enemmän.Suosittelen kyseistä paikkaa,jos lapsi ei pärjää isossa 30 hengen luokissa,missä joutuu koulukiusatuksikin,ei se ole mikään täys kehitysvammaisten paikka,hyvä paikka on,ja autta lasta paljon eteenpäin.Tavallisessa koulussa menisi huonompaan,ei saa tukea,jos on oppivaikeuksia.


      • hyvä paikka
        Siru1259880 kirjoitti:

        Sylvia- koti

        Olen samaa mieltä kanssasi. Se ei ole mielestäni hyvä paikka. Tiedän sen siitä, että asun siellä. En suosittele sitä paikkaa kenellekkään. Minulla on nyt syysloma ja pääsin kotiin sieltä. Siellä eräs hoitaja huusi vammaiselle pojalle, joka ei osannut tehda jotain kylpyhuoneessa oikein. Näin minä sen ymmärsin. Joillakin lapsilla ei ole mitään ns. varsinaisia ongelmia, kuten jotain raivokohtauksia. Jotkut ovat siellä vain ja ainoastaan koulun takia.

        Siellä kun minä valitin, että haluan täältä kotiin ja tämä ei ole kiva paikka ja miksi olen täällä, niin arvatkaapa mitä hoitaja sanoi:

        - Mene omaan huoneeseesi valittamaan. En jaksa kuunnella sinua. Minulle tuli paha mieli, koska sinä valitat.

        Niinpä menin omaan huoneeseeni huonolla mielellä. Ihan älytöntä mielestäni!

        Se on suljettu laitos. Alueen ulkopuolelle pääsee vain aikuisen kanssa. Toimintaa on usein sunnuntaisin, mutta sekin on vain mielestäni usein joku tylsä luontoretki, jalkapallopeli tai kävely. Joskus perjantaisin saattaa olla joku elokuvailta.

        Viikkoraha on 1, 50 e

        Kun olin vähän aikaa sitten neuvottelussa, valitin Sylvia- kodista ja sellaisista pojista. Siis juuri SELLAISISTA. He eivät tuntuneet ottavan tosissaan mitään. Sanoin, että haluan pois ja minulla on kurjaa ja ikävää. He vaan sanoivat, että jatketaan näin. Minusta tuntuu, että he eivät kuuntele minua ja eivät oikeasti välitä minusta ja haluavat päästä minusta vain nopeasti eroon.
        He eivät kuunnelleet minua. He eivät tajua sitä, että minulla on paha olo ja haluan oikeasti pois Sylvia- kodista. He tuntuvat päättävän itse, että onko minulla kivaa. No ei ole. Iskäni sanoo, että kyllä kaikki järjestyy. Minä en usko niin.

        Kyselin Sylvia- kodin asukkailta (pojilta ja tytöiltä), että tykkäävätkö he olla Sylvia- kodissa. He sanoivat, että ei todellakaan. Toivomme, että koko paikka räjähtää. Karkaisimme, jos voisimme.
        Jotakin sellaista he sanoivat. Olen täysin samaa mieltä.

        Telkkaria pääsee katsomaan vain n. 2 h viikossa ja tietokoneella voi olla kerran kahdessa viikossa lyhyen aikaa. Siellä istutaan liikaa olohuoneessa vailla kivaa tekemistä.

        Minulle sanottiin, että lapsilla on kivaa Sylvia- kodissa. Niin minä muistan, jos en muista väärin. Kun kyselin heiltä, pitääkö se paikkansa, niin he vastasivat aivan toista. Myöhemmin minulle väitettiin, että kukaan ei ole niin sanonut. He sanoivat, että sinä olet lapsi, ja me päätämme sinun asioistasi.

        Kun olin tutustumassa tähän paikkaan, minulle sanottiin että täällä on paljon näytelmiä, taideaineita ja taidetarvikkeita. Ja kun katsoin talon askarteluhuonetta: Siellä ei ollut mitään kunnon taidetarvikkeita. Eikä koulussa ole melkein mitään näytelmiä, suunnilleen vaan vitoset järjestää mielestäni jonkun pikkulasten näytelmän.

        Minulle sanottiin:

        - Eikö olekin hienoa, musiikkitunnit ja kaikki!

        (Luuleeko ne ihan tosissaan, että vaihdan läheiseni pitkäksi aikaa musiikkituntiin?)

        Kun kerroin tästä paikasta eräälle luotettavalle aikuiselle, joka ein ole hoitaja tai sellainen, hän sanoi:

        - Ihan kauheata. Miksi he eivät kuuntele häntä? He eivät tajua, että tuollainen tekee lapseen syvän haavan!

        Iskäni sanoi, että eikös siellä ole musiikkitunnit ja kaikki?

        - Luuletko sinä, että hän vaihtaa vanhempien rakkauden ja huolenpidon musiikkituntiin? hän sanoi. - MInä en ikinä antaisi lastani pois.

        Hän ei ollut opiskellut mitään lapsista ja hän tajusi enemmän kuin monta psykologia ja lääkäriä yhteensä.

        Äitini väittää, että eihän se ole sisäoppilaitos, sieltähän pääsee lomillä kotiin!

        Kerran kuukaudessa pääsee yhdeksi viikonlopuksi kotiin.

        "Koeaika" on kolme kuukautta, jolloin et saa tulla Sylvia- kotiin katsomaan lastasi. Eli jos laitat lapsesi Sylvia- kotiin, niin kolmen kuukauden ajan näet hänet vain kerran kuukaudessa.

        Se on uskonnollinen paikka. Aina pitää tehda aamurinki ja sanoa ruokarukous. Siellä on sunnuntaisin aina palvelus.

        Älä laita lastasi Sylvia- kotiin. En suosittele sitä paikkaa kenellekkään. Jos minulla olisi lapsi, minä en antaisi häntä koskaan pois. En suosittele!

        puhut aikamoista sontaa.mun poika asuu siel ja se tykkää olla tosi paljon siellä.se kertoi et ne saa kattoo jokapäivä telkkaa ja ne saa 5 euroo viik.rahaa ja saa oll koneel 3 kertaa viikos 1 tunnin.ja se saa mennä kaupunkiin joka päivä jos haluu.et sun kannattaa pitää suu kii jos et tiiä mitään.ite oot varmaan niin vammanen tai jotain kun et saa tehä samoja asioita kun mun poika


    • tk

      Kaikki ei kehitysvammaisia siellä...Omaan tietoon perustuvaa...Lapsella on oma huone, voi olla myös kaksikin huoneessa. Isäntäperhe asui samassa talossa, työntekijät töissä n.13-20..päivällä lapset koulussa, sen jälkeen normaalia toimintaa, tehdään ruokaa, lautapelejä, ulkoilua,ratsastusta, terapiaa, jalkapalloa, saavat liikkua pihalla jne. Lapset useimmiten vkonloput kotonaan, jos toinen koti on. Kyllähän siellä tietty jotain ns.ihmetyksiä mielestäni oli, ehkäpä se kuuluu sit tohon steiner juttuun...niin ja henkilökunta poltti tupakkaa ihan siinä talon oven edessä.

      • sekaisin asiasta

        joo totta että koulua käydään,mutta oppia sieltä ei saa jotai taitellista hömppää,luku ja laskutaito on näillä lapsilla nollissa.ketkä siellä koulunsa käyvät,kaikkia siellä ovat kehitysvammaisia paitsi henkilökunta.ulkona saavat olla siellä suljetussa tilassa,hienoja visioita niillä on muttei ne kaikki oikein toimi.henkilökunta tekee ruokaa jotain luomua,todella vaikeaa saada lasta tai lapsia kotiin lomalle,talossa määrätään koska voivat mennä,ihan pimeetä toi steiner aate,eihän ne sopeudu normaaliin yhteiskuntaan ikinä,ei asukkaat eikä henkilökunta ennenkuin alkavat elämään tämän päivän tasolla.


      • Että näin
        sekaisin asiasta kirjoitti:

        joo totta että koulua käydään,mutta oppia sieltä ei saa jotai taitellista hömppää,luku ja laskutaito on näillä lapsilla nollissa.ketkä siellä koulunsa käyvät,kaikkia siellä ovat kehitysvammaisia paitsi henkilökunta.ulkona saavat olla siellä suljetussa tilassa,hienoja visioita niillä on muttei ne kaikki oikein toimi.henkilökunta tekee ruokaa jotain luomua,todella vaikeaa saada lasta tai lapsia kotiin lomalle,talossa määrätään koska voivat mennä,ihan pimeetä toi steiner aate,eihän ne sopeudu normaaliin yhteiskuntaan ikinä,ei asukkaat eikä henkilökunta ennenkuin alkavat elämään tämän päivän tasolla.

        Itse olen ollut töissä kjyseisessä paikassa. En tiedä miten asiat ovat olleet ennen,mutta tiedän miten ne ovat nyt.

        Siellähän on useempi erillinen asuintalo,joissa lapset ovat. Jokaisessa talossa asuu myös vakituisesti joku Sylvia-kodin työntekijä. Se on totta,että toiminta perustuu Steiner-pedagogiikkaan ja se näkyy opetuksessa sekä tietyissä juhlissa. Mutta totta ei ole lääkärinmääräämien lääkkeiden vaihto luontaistuotteisiin, pelkästään suljetulla alueella ulkoilu tai se etteikö alueen ulkopuolella käytäisi. Lapsilla on harrastuksia alueen ulkopuolella ja myös retkiä tehdään lähiseudulle. Myöskän lasten kotilomia ei ilman syytä peruuteta. Ihan naurettavia on myös tuollaiset väitteet siitä,ettei lapsilla olisi omia henkilökohtaisia tavaroita tai vaatteita! Tietenkin heillä on. Ja ruoka tosiaan tehdään pääosin luomusta,joka tulee lähialueilta,mutta mitähän pahaa siinä mahtaa olla? Telkkaria tai tietokonetta ei pääsääntöusesti taloissa ole,mutta onhan paljon muutakin tekemistä olemassa. Tässä nyt vaan muutamia korjauksia näihin väitteisiin,joita jotkut ovat kirjotelleet. Järki käteen ihmiset! Ei kannata julistaa omaa mielipidettään totuutena,kokemus on eri asia.


      • suolauluu
        Että näin kirjoitti:

        Itse olen ollut töissä kjyseisessä paikassa. En tiedä miten asiat ovat olleet ennen,mutta tiedän miten ne ovat nyt.

        Siellähän on useempi erillinen asuintalo,joissa lapset ovat. Jokaisessa talossa asuu myös vakituisesti joku Sylvia-kodin työntekijä. Se on totta,että toiminta perustuu Steiner-pedagogiikkaan ja se näkyy opetuksessa sekä tietyissä juhlissa. Mutta totta ei ole lääkärinmääräämien lääkkeiden vaihto luontaistuotteisiin, pelkästään suljetulla alueella ulkoilu tai se etteikö alueen ulkopuolella käytäisi. Lapsilla on harrastuksia alueen ulkopuolella ja myös retkiä tehdään lähiseudulle. Myöskän lasten kotilomia ei ilman syytä peruuteta. Ihan naurettavia on myös tuollaiset väitteet siitä,ettei lapsilla olisi omia henkilökohtaisia tavaroita tai vaatteita! Tietenkin heillä on. Ja ruoka tosiaan tehdään pääosin luomusta,joka tulee lähialueilta,mutta mitähän pahaa siinä mahtaa olla? Telkkaria tai tietokonetta ei pääsääntöusesti taloissa ole,mutta onhan paljon muutakin tekemistä olemassa. Tässä nyt vaan muutamia korjauksia näihin väitteisiin,joita jotkut ovat kirjotelleet. Järki käteen ihmiset! Ei kannata julistaa omaa mielipidettään totuutena,kokemus on eri asia.

        ...tuli sellainen fiilis, että ovatko kovin normaaleja nämäkään. Kaikki paikat, jossa ihmiset toimivat, ovat hulluja, oli sitten kyse kehitysvammaisten laitoksista, Suomen Pankista, Yleisradiosta tai internetistä.
        Kyse ei ole ideologiasta, vaan apinasta, homo sapiens -merkkisestä. Yleensä ne jotka tietävät vähiten asioista, ovat eniten äänessä. Joten, alkuperäiseen vastauksena, mene katsomaan ja kuuntelemaan paikan päälle, äläkä täältä odota saavasi muuta kuin tätä apinarapinaa.


      • erkkaope
        suolauluu kirjoitti:

        ...tuli sellainen fiilis, että ovatko kovin normaaleja nämäkään. Kaikki paikat, jossa ihmiset toimivat, ovat hulluja, oli sitten kyse kehitysvammaisten laitoksista, Suomen Pankista, Yleisradiosta tai internetistä.
        Kyse ei ole ideologiasta, vaan apinasta, homo sapiens -merkkisestä. Yleensä ne jotka tietävät vähiten asioista, ovat eniten äänessä. Joten, alkuperäiseen vastauksena, mene katsomaan ja kuuntelemaan paikan päälle, äläkä täältä odota saavasi muuta kuin tätä apinarapinaa.

        Olen myös entinen Sylvia-kodin työntekijä, ja en voi kuin ihmetellä, mistä nämä huhupuheet ovat peräisin... Olen koulutukseltani erityisluokanopettaja, joten tarkastelen kehitysvammaisten hoitoa valtaväestön näkökulmasta, enkä steinerpedagogisesti. Sylvia-kodissa pyritään mahdollisimman kodinomaiseen elämään vammaisten lasten ja nuorten kanssa (kaikki eivät ole kehitysvammaisia). Lapset asuvat asuintalossa, jossa asuvat myös talon"vanhemmat", jotka pyörittävät talon arkea, eli kantavat päävastuun hoitolapsista, vastaavat lääkityksistä ja ruokailuista, suunnittelevat retkiä yms. Yhdessä asuintalossa asuu 5-7 hoitolasta, ja hoitajien määrä on vaihtelee sen mukaan, kuinka vaikeavammaisia lapsia kussakin talossa on. Jokaisessa talossa osa henkilökunnasta asuu kuitenkin samassa talossa hoitolastensa kanssa, eikä työskentele vuoroissa, kuten perinteisemmissä hoitolaitoksissa, ja tämä luo lapsille turvaa. Sylvia-kodissa päiväjärjestys on hyvin strukturoitu, mikä on ehdotonta vammaisten lasten kanssa, sillä heidän pitää tietää milloin tapahtuu mitäkin. Ensin herätään ja pukeudutaan, sitten syödään aamiaista, mennään kouluun, tullaan koulusta välipalalle, mennään pihalle, syödään iltaruoka, käydään suihkussa, rauhoitutaan pelailemalla esim. lautapelejä ennen nukkumaanmenoa. Lapset hyötyvät rutiineista, ja sen vuoksi myös vanhemmille on "soittoajat". Ei huvin vuoksi, vaan siksi, että lasten elämä pysyy "raiteillaan", kun he tietävät, missä vaiheessa päivää voivat odottaa soittoa kotoa. Päivät sisältävät paljon erilaista ohjelmaa, ja kodinomaiseen asumiseen kuuluvat kodin eri askareet. Lapset auttavat ruoanlaitossa, siivoamisessa yms. askareissa omien taitojensa ja kykyjensä mukaan. Ei ajatella automaattisesti, että kehitysvammaiset eivät pysty/osaa korjata astioita pöydästä, vaan heitä tuetaan tekemisessä, mikäli he sitä tarvitsevat. Sylvia-kodin alue ei ole millään tavoin aidattu. Ulkoilun aikaan suurin osa lapsista pääsee pihalle vapaasti touhuamaan ja leikkimään hoitajien vahtiessa ettei vahinkoja/kiusaamisia tapahdu. Mikäli lapsi on taipuvainen karkaamaan/väkivaltaan, vahditaan häntä luonnollisesti tarkemmin. Sellaisia lapsia, jotka eivät luonnostaan liiku leikeissään ja peleissään kovin paljon, käytetään kävelemässä lähialueilla, jotta he saavat myös liikuntaa. Lasten (steiner)koulu on samalla tontilla, ja koulussa opiskellaan jokaisen omien edellytysten mukaisesti. Joku kritisoi tällä palstalla luku- ja laskutaidon puutetta, ja jäinkin pohtimaan, miten hän ajattelee opettaa vaikeasti kehitysvammaiset lapset lukemaan, kun eivät he osaa puhuakaan? "Tavallisissakaan" kouluissa vaikeasti vammaiset eivät lue eivätkä laske... Lapsia ei automaattisesti hoideta lääkkeillä, vaan Sylvia-kodissa suositaan "pehmeitä" hoitomenetelmiä, kuten ratsastus- ja musiikkiterapiaa. Tämä ei suinkaan tarkoita, että esim. tarvittavia epilepsialääkkeitä ei anneta, vaan lapsia hoidetaan lääkkeettömästi, mikäli se on mahdollista. Mikäli lapsilla on paikka minne mennä viikonloppuina/lomilla, he pääsevät sinne kyllä, eikä henkilökunnalla ole mitään syytä väkisin pitää lapsia loma-aikoina hoidossa. Mikäli oma lapseni olisi vammainen ja joutuisin miettimään hänelle hoitopaikkaa, olisi Sylvia-koti ehdoton valintani. Henkilökunta välittää tosissaan lasten hyvinvoinnista, ja päivissä on paljon virikkeitä, toimintaa ja terapiaa. Sylvia-kodin kodinomaisuus on asia, jota muista hoitolaitoksista ei löydy, ja haluaisin lapseni elävän kodinomaisessa paikassa laitoksen sijaan. En ole "steineristi", mutta en myöskään usko, että eurytmia tai muu "huuhaa" on millään tavoin haitallista lapsille, ovat he sitten terveitä tai sairaita. Mikäli Sylvia-koti vielä mietityttää, ota sinne yhteyttä ja pyydä päästä vierailulle. He esittelevät paikkaa mielellään ja kertovat toimintaperiaatteistaan hyvin avoimesti.


      • Joku täällä vaan....
        Että näin kirjoitti:

        Itse olen ollut töissä kjyseisessä paikassa. En tiedä miten asiat ovat olleet ennen,mutta tiedän miten ne ovat nyt.

        Siellähän on useempi erillinen asuintalo,joissa lapset ovat. Jokaisessa talossa asuu myös vakituisesti joku Sylvia-kodin työntekijä. Se on totta,että toiminta perustuu Steiner-pedagogiikkaan ja se näkyy opetuksessa sekä tietyissä juhlissa. Mutta totta ei ole lääkärinmääräämien lääkkeiden vaihto luontaistuotteisiin, pelkästään suljetulla alueella ulkoilu tai se etteikö alueen ulkopuolella käytäisi. Lapsilla on harrastuksia alueen ulkopuolella ja myös retkiä tehdään lähiseudulle. Myöskän lasten kotilomia ei ilman syytä peruuteta. Ihan naurettavia on myös tuollaiset väitteet siitä,ettei lapsilla olisi omia henkilökohtaisia tavaroita tai vaatteita! Tietenkin heillä on. Ja ruoka tosiaan tehdään pääosin luomusta,joka tulee lähialueilta,mutta mitähän pahaa siinä mahtaa olla? Telkkaria tai tietokonetta ei pääsääntöusesti taloissa ole,mutta onhan paljon muutakin tekemistä olemassa. Tässä nyt vaan muutamia korjauksia näihin väitteisiin,joita jotkut ovat kirjotelleet. Järki käteen ihmiset! Ei kannata julistaa omaa mielipidettään totuutena,kokemus on eri asia.

        VAATTEET


        Siellä kuule minä meinasin saada toisten "kuluneita", pieneksi jääneitä vaatteita, vaikka en halunnut sitä. Siellä ne sanoivat, ette me emme välitä hienoista vaatteista, jokainen on sellainen kun on... Mut mäpä välitän!


      • Joku12341
        erkkaope kirjoitti:

        Olen myös entinen Sylvia-kodin työntekijä, ja en voi kuin ihmetellä, mistä nämä huhupuheet ovat peräisin... Olen koulutukseltani erityisluokanopettaja, joten tarkastelen kehitysvammaisten hoitoa valtaväestön näkökulmasta, enkä steinerpedagogisesti. Sylvia-kodissa pyritään mahdollisimman kodinomaiseen elämään vammaisten lasten ja nuorten kanssa (kaikki eivät ole kehitysvammaisia). Lapset asuvat asuintalossa, jossa asuvat myös talon"vanhemmat", jotka pyörittävät talon arkea, eli kantavat päävastuun hoitolapsista, vastaavat lääkityksistä ja ruokailuista, suunnittelevat retkiä yms. Yhdessä asuintalossa asuu 5-7 hoitolasta, ja hoitajien määrä on vaihtelee sen mukaan, kuinka vaikeavammaisia lapsia kussakin talossa on. Jokaisessa talossa osa henkilökunnasta asuu kuitenkin samassa talossa hoitolastensa kanssa, eikä työskentele vuoroissa, kuten perinteisemmissä hoitolaitoksissa, ja tämä luo lapsille turvaa. Sylvia-kodissa päiväjärjestys on hyvin strukturoitu, mikä on ehdotonta vammaisten lasten kanssa, sillä heidän pitää tietää milloin tapahtuu mitäkin. Ensin herätään ja pukeudutaan, sitten syödään aamiaista, mennään kouluun, tullaan koulusta välipalalle, mennään pihalle, syödään iltaruoka, käydään suihkussa, rauhoitutaan pelailemalla esim. lautapelejä ennen nukkumaanmenoa. Lapset hyötyvät rutiineista, ja sen vuoksi myös vanhemmille on "soittoajat". Ei huvin vuoksi, vaan siksi, että lasten elämä pysyy "raiteillaan", kun he tietävät, missä vaiheessa päivää voivat odottaa soittoa kotoa. Päivät sisältävät paljon erilaista ohjelmaa, ja kodinomaiseen asumiseen kuuluvat kodin eri askareet. Lapset auttavat ruoanlaitossa, siivoamisessa yms. askareissa omien taitojensa ja kykyjensä mukaan. Ei ajatella automaattisesti, että kehitysvammaiset eivät pysty/osaa korjata astioita pöydästä, vaan heitä tuetaan tekemisessä, mikäli he sitä tarvitsevat. Sylvia-kodin alue ei ole millään tavoin aidattu. Ulkoilun aikaan suurin osa lapsista pääsee pihalle vapaasti touhuamaan ja leikkimään hoitajien vahtiessa ettei vahinkoja/kiusaamisia tapahdu. Mikäli lapsi on taipuvainen karkaamaan/väkivaltaan, vahditaan häntä luonnollisesti tarkemmin. Sellaisia lapsia, jotka eivät luonnostaan liiku leikeissään ja peleissään kovin paljon, käytetään kävelemässä lähialueilla, jotta he saavat myös liikuntaa. Lasten (steiner)koulu on samalla tontilla, ja koulussa opiskellaan jokaisen omien edellytysten mukaisesti. Joku kritisoi tällä palstalla luku- ja laskutaidon puutetta, ja jäinkin pohtimaan, miten hän ajattelee opettaa vaikeasti kehitysvammaiset lapset lukemaan, kun eivät he osaa puhuakaan? "Tavallisissakaan" kouluissa vaikeasti vammaiset eivät lue eivätkä laske... Lapsia ei automaattisesti hoideta lääkkeillä, vaan Sylvia-kodissa suositaan "pehmeitä" hoitomenetelmiä, kuten ratsastus- ja musiikkiterapiaa. Tämä ei suinkaan tarkoita, että esim. tarvittavia epilepsialääkkeitä ei anneta, vaan lapsia hoidetaan lääkkeettömästi, mikäli se on mahdollista. Mikäli lapsilla on paikka minne mennä viikonloppuina/lomilla, he pääsevät sinne kyllä, eikä henkilökunnalla ole mitään syytä väkisin pitää lapsia loma-aikoina hoidossa. Mikäli oma lapseni olisi vammainen ja joutuisin miettimään hänelle hoitopaikkaa, olisi Sylvia-koti ehdoton valintani. Henkilökunta välittää tosissaan lasten hyvinvoinnista, ja päivissä on paljon virikkeitä, toimintaa ja terapiaa. Sylvia-kodin kodinomaisuus on asia, jota muista hoitolaitoksista ei löydy, ja haluaisin lapseni elävän kodinomaisessa paikassa laitoksen sijaan. En ole "steineristi", mutta en myöskään usko, että eurytmia tai muu "huuhaa" on millään tavoin haitallista lapsille, ovat he sitten terveitä tai sairaita. Mikäli Sylvia-koti vielä mietityttää, ota sinne yhteyttä ja pyydä päästä vierailulle. He esittelevät paikkaa mielellään ja kertovat toimintaperiaatteistaan hyvin avoimesti.

        Minulla on siellä vain automaattisesti LÄÄKKEITÄ...


      • joku ismo...

        Täällä saa olla kyllä tavallisesti yhen viikonlopun himassa, paitsi jos porukat maksaa...


      • claudia
        sekaisin asiasta kirjoitti:

        joo totta että koulua käydään,mutta oppia sieltä ei saa jotai taitellista hömppää,luku ja laskutaito on näillä lapsilla nollissa.ketkä siellä koulunsa käyvät,kaikkia siellä ovat kehitysvammaisia paitsi henkilökunta.ulkona saavat olla siellä suljetussa tilassa,hienoja visioita niillä on muttei ne kaikki oikein toimi.henkilökunta tekee ruokaa jotain luomua,todella vaikeaa saada lasta tai lapsia kotiin lomalle,talossa määrätään koska voivat mennä,ihan pimeetä toi steiner aate,eihän ne sopeudu normaaliin yhteiskuntaan ikinä,ei asukkaat eikä henkilökunta ennenkuin alkavat elämään tämän päivän tasolla.

        Öö, mä oon ihan normi, keskiarvo yli 8,0 ja en oo kehitysvammanen... Mä nimittäin asun siellä...Oon samaa mieltä stainerpedarotiikasta... Tää on mun mielipide, ei mikään syyte..,


      • ismo.....
        Että näin kirjoitti:

        Itse olen ollut töissä kjyseisessä paikassa. En tiedä miten asiat ovat olleet ennen,mutta tiedän miten ne ovat nyt.

        Siellähän on useempi erillinen asuintalo,joissa lapset ovat. Jokaisessa talossa asuu myös vakituisesti joku Sylvia-kodin työntekijä. Se on totta,että toiminta perustuu Steiner-pedagogiikkaan ja se näkyy opetuksessa sekä tietyissä juhlissa. Mutta totta ei ole lääkärinmääräämien lääkkeiden vaihto luontaistuotteisiin, pelkästään suljetulla alueella ulkoilu tai se etteikö alueen ulkopuolella käytäisi. Lapsilla on harrastuksia alueen ulkopuolella ja myös retkiä tehdään lähiseudulle. Myöskän lasten kotilomia ei ilman syytä peruuteta. Ihan naurettavia on myös tuollaiset väitteet siitä,ettei lapsilla olisi omia henkilökohtaisia tavaroita tai vaatteita! Tietenkin heillä on. Ja ruoka tosiaan tehdään pääosin luomusta,joka tulee lähialueilta,mutta mitähän pahaa siinä mahtaa olla? Telkkaria tai tietokonetta ei pääsääntöusesti taloissa ole,mutta onhan paljon muutakin tekemistä olemassa. Tässä nyt vaan muutamia korjauksia näihin väitteisiin,joita jotkut ovat kirjotelleet. Järki käteen ihmiset! Ei kannata julistaa omaa mielipidettään totuutena,kokemus on eri asia.

        Jos mä haluun käydä jossain muualla, missä muut käy, siis harrastuksissa, mä joudun maksaa!


        Ja lisäks siellä on joskus huudettu meille MIELESTÄNI syyttä suotta....


      • Kokeneempi
        suolauluu kirjoitti:

        ...tuli sellainen fiilis, että ovatko kovin normaaleja nämäkään. Kaikki paikat, jossa ihmiset toimivat, ovat hulluja, oli sitten kyse kehitysvammaisten laitoksista, Suomen Pankista, Yleisradiosta tai internetistä.
        Kyse ei ole ideologiasta, vaan apinasta, homo sapiens -merkkisestä. Yleensä ne jotka tietävät vähiten asioista, ovat eniten äänessä. Joten, alkuperäiseen vastauksena, mene katsomaan ja kuuntelemaan paikan päälle, äläkä täältä odota saavasi muuta kuin tätä apinarapinaa.

        Olen kanssasi ihan täysin samaa mieltä,jep


    • xsijainen

      onpa sinulla idyllinen kuva Sylvian elämästä! Ehkä se tulee siitä kun katsot sitä koulun puolelta...Käytännössä taloissa on hyvin kin tiuhaan vaihtuva henkilökuntam ja mhyvin kirjavilla koulutuksilla ja talon vanhemmat eivät ole mitenkään sitouneita "omiin lapsiin" vaan taloa ja henkilökuntaa vaihdellaan tiuhaan.Talon ns. äiti voi olla hyvin irti talon arjesta ja vain nimellisesti hallinnoida taloa.Lapset pääsevät kotilomille n, 1x kk ja ne joilla ei ole paikkaa mennä kootaan ns. lomataloihin joissa loma-ajan henkilökunta voi koostua lähinnä ns. talonvanhempien 17-18 vuotiaista lapsista! Yksi vastuu ihminen pitää tietty olla että jotenkin täytetään lain kirjain...Lasaten ja nuorten valvonta on hyvin suurpiirteista ja käytännössä esim. heräävä seksuaalisuus on hyvin ongelmallista ja ajaudutaan hyvinkin vapaisiin tutustumisiin mökeissä ja majoissa joita alueelta löytyy.Terapioita on vain osalle lapsia ja ns. normaali sos. ja terveyspalveluihin ja vaikkapa psykiatriseen apuun ja konsultointiin ei juuri ohjata lasta tai nuorta;ongelmatilanteissa käytetään rankkaa rajaamista ja jopa eristämistä,sitä mitenkään raportoimatta tai kontrolloimatta avoimesti.TYövoimana käytetään myös paljon ulkomaisia vaihtareita ym. vapaaehtoisia ,jolloin ei voida edes kontrolloida heidän taustojaan; mikä tilaisuus esim. kansainvälisellä pedofilialla on ujuttautua tällaiseen ns. yhteisöön !!Tervetuloa töihin Sylvia-kotiin....

      • salaperäistä touhua

        Tunnen Sylvia-kodin toiminnan useiden vuosien ajalta.
        Olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä kaikesta. Suosittelen tämän keskustelun aloittajalle jotain muuta paikkaa kuin Sylvia-koti. Toivoisin, että vammaisten hoitolaitoksista (nyt kun ne on yksityistetty suurin osa) enemmänkin keskustelua. Sylvia-koti on varmasti hyvä paikka kehityskyvyttömälle, kodittomalle vammaiselle, joka ei osaa kertoa olosuhteistaan kenellekään.


      • juuri noin
        salaperäistä touhua kirjoitti:

        Tunnen Sylvia-kodin toiminnan useiden vuosien ajalta.
        Olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä kaikesta. Suosittelen tämän keskustelun aloittajalle jotain muuta paikkaa kuin Sylvia-koti. Toivoisin, että vammaisten hoitolaitoksista (nyt kun ne on yksityistetty suurin osa) enemmänkin keskustelua. Sylvia-koti on varmasti hyvä paikka kehityskyvyttömälle, kodittomalle vammaiselle, joka ei osaa kertoa olosuhteistaan kenellekään.

        olen samaa mieltä sylviakodista,todella syvästi kehitysvammaiset voisivat siellä pärjätä,mutta eihän se sovi talon kuvaan koska työ on pääsääntöisesti se mitä näille lapsille teetetään,ja eihän siellä olisi sitä henkilökuntaakaan kuka heitä hoitaisi.erkka ope nyt vaan kuuluu samaan lahkoon ja kukahan ei omaansa puolusta.joo toi on kyllä uskomatonta että sinne kaikki otetaan työharjoitteluun ilman taustatietoja,nyt oli juuri lahden seudulla jokin hyväksikäyttö tapaus,mahtoiko olla kyseinen paikka,onko jollain tietoa.


      • Sylviakodin muistoja
        juuri noin kirjoitti:

        olen samaa mieltä sylviakodista,todella syvästi kehitysvammaiset voisivat siellä pärjätä,mutta eihän se sovi talon kuvaan koska työ on pääsääntöisesti se mitä näille lapsille teetetään,ja eihän siellä olisi sitä henkilökuntaakaan kuka heitä hoitaisi.erkka ope nyt vaan kuuluu samaan lahkoon ja kukahan ei omaansa puolusta.joo toi on kyllä uskomatonta että sinne kaikki otetaan työharjoitteluun ilman taustatietoja,nyt oli juuri lahden seudulla jokin hyväksikäyttö tapaus,mahtoiko olla kyseinen paikka,onko jollain tietoa.

        Ainakin 70-luvun lopulla, kun siloin 14-vuotias kehitysvammainen poikani siirrettiin murrosiän oireilun vuoksi apukoulusta Vantaan kunnan toimesta Sylvia-kotiin (siihen aikaan apukoulun opettaja sai päättää, ettei pidä enää poikaa luokassa, koska tämä ei mene välitunneille - eikä kouluavustajia ollut vielä kenelläkään), Sylvia-koti oli meille suuri pettymys. Saksalaissyntyinen johtaja (peruskoulutukseltaan kuulemma sähköasentaja?) ja hänen suomalainen vaimonsa johtivat paikkaa sanoisinko saksalaisella kurilla. Poikamme ehdottoman välttämätön Tegretol-lääke oli lopetettu ilman, että meille kerrottiin asiasta mitään: tuloksena suhteellisen hyvätasoinen poikamme joutui psykoosiin, muuttui puhumattomaksi ja jouduimme lopulta viemään hänet Kellokosken sairaalan nuoriso-osastolle, mistä hän onneksi pääsi pari kuukauden kuluttua Rinnekotiin kovien ponnistelujen jälkeen ns. ylipaikalle.

        Kun Sylvia-kodin kahden vuoden aikana yritimme päästä paikan silloisen lääkäri Krohnin puheille, meille vastattiin, ettei lääkäri keskustele vanhempien kanssa - ei siis ota vastaan vanhempia. Onko sellainenkaan edes laillista, kun on kyse alaikäisen henkilön vanhemmista.

        Koska Sylvia-koti on melko kaukana Vantaalta, emme työssä käyvinä vanhempina olisi voineetkaan käydä siellä "kaiken aikaa", mutta käyntiemme aikana meille ei annettu mitään kunnon tietoa. Saatoimme ainoastaan seurata, miten ohjaajat toimivat meidän aikanamme, vaikkakin pääasiassa seurustelimme oman poikamme kanssa. Erittäin herkässä kunnossa oleva poikamme oli sijoitettu samaan huoneeseen (öisin lukkojen taakse) toisen pojan kanssa, joka saattoi saada ns. ison epilepsiakohtauksen yöllä. Kuka meistä haluaisi lapsensa yöksi moiseen tilanteeseen - tuskin kukaan.

        Vaikka Sylvia-kodissa epäilemättä nähtiin poikamme kunnon huonontuminen, sieltä käsin ei tehty aloitteita eikä annettu apua, vaan kun asiat oli "sotkettu", niiden selvittäminen jätettiin vanhemmille, kuinkas muuten.

        Haluan vielä vakuuttaa, että emme olleet riitaisia missään vaiheessa.

        Muistot Sylvia-kodista saavat vieläkin pahalle mielelle.

        Antroposofia ei todellakaan sovellu kaikille. Jos Sylvia-koti on vielä yhtä salaperäinen toimissaan kuin aikanaan, en suosittele kenellekään - en kenellekään.


      • Kokeneempi
        Sylviakodin muistoja kirjoitti:

        Ainakin 70-luvun lopulla, kun siloin 14-vuotias kehitysvammainen poikani siirrettiin murrosiän oireilun vuoksi apukoulusta Vantaan kunnan toimesta Sylvia-kotiin (siihen aikaan apukoulun opettaja sai päättää, ettei pidä enää poikaa luokassa, koska tämä ei mene välitunneille - eikä kouluavustajia ollut vielä kenelläkään), Sylvia-koti oli meille suuri pettymys. Saksalaissyntyinen johtaja (peruskoulutukseltaan kuulemma sähköasentaja?) ja hänen suomalainen vaimonsa johtivat paikkaa sanoisinko saksalaisella kurilla. Poikamme ehdottoman välttämätön Tegretol-lääke oli lopetettu ilman, että meille kerrottiin asiasta mitään: tuloksena suhteellisen hyvätasoinen poikamme joutui psykoosiin, muuttui puhumattomaksi ja jouduimme lopulta viemään hänet Kellokosken sairaalan nuoriso-osastolle, mistä hän onneksi pääsi pari kuukauden kuluttua Rinnekotiin kovien ponnistelujen jälkeen ns. ylipaikalle.

        Kun Sylvia-kodin kahden vuoden aikana yritimme päästä paikan silloisen lääkäri Krohnin puheille, meille vastattiin, ettei lääkäri keskustele vanhempien kanssa - ei siis ota vastaan vanhempia. Onko sellainenkaan edes laillista, kun on kyse alaikäisen henkilön vanhemmista.

        Koska Sylvia-koti on melko kaukana Vantaalta, emme työssä käyvinä vanhempina olisi voineetkaan käydä siellä "kaiken aikaa", mutta käyntiemme aikana meille ei annettu mitään kunnon tietoa. Saatoimme ainoastaan seurata, miten ohjaajat toimivat meidän aikanamme, vaikkakin pääasiassa seurustelimme oman poikamme kanssa. Erittäin herkässä kunnossa oleva poikamme oli sijoitettu samaan huoneeseen (öisin lukkojen taakse) toisen pojan kanssa, joka saattoi saada ns. ison epilepsiakohtauksen yöllä. Kuka meistä haluaisi lapsensa yöksi moiseen tilanteeseen - tuskin kukaan.

        Vaikka Sylvia-kodissa epäilemättä nähtiin poikamme kunnon huonontuminen, sieltä käsin ei tehty aloitteita eikä annettu apua, vaan kun asiat oli "sotkettu", niiden selvittäminen jätettiin vanhemmille, kuinkas muuten.

        Haluan vielä vakuuttaa, että emme olleet riitaisia missään vaiheessa.

        Muistot Sylvia-kodista saavat vieläkin pahalle mielelle.

        Antroposofia ei todellakaan sovellu kaikille. Jos Sylvia-koti on vielä yhtä salaperäinen toimissaan kuin aikanaan, en suosittele kenellekään - en kenellekään.

        Nyt on nyt,2012,1970 luku eri,ja homma on muuttunut.


    • totuus julki

      oikein karvat nousevat pystyyn kuin luin juttuasi,veljeni kaksi lasta on sijoitettu sylvia kotiin ja itselläni on samankaltaisia kokemuksia kanssasi,lääkärissä ei kuljeteta vaan annetaan heidän omia homeopaattisia lääkkeitään ,vanhempi tekee työtä hullun tavalla ja käy vielä henkilökunnankin asunnot siivoamassa,ruoka on mitä milloinkin jotain kasvispitoista, maitoa ei saa ollenkaan,koska aikuiset eivä kuulemma tarvitse maitoa,aivan sairasta touhua siellä tuntuuu olevan,ihmettelen mikseivät kunnat puutu asioihin,minä en ainakaan epäile sinun kirjoituksesi todenperäisyyttä,hienoa että joku uskaltaa puhua asioista rehellisest.hienoa että myös xsijainen kertoi oman kertomuksensa,olen tälläistä jo kauan epäillyt mutta en ole saanut varmuutta,mutta nyt sain kiitos teille ihmiset kun olitte rehellisiä.

      • sylviakotilainen1231

        Niinpä, maitoa ei saa juoda varmaan kuin kerran "vuodessa".....


      • joku.....

        Totta toi maitojuttu... Siellä sanottiin, että yks lasi maitoo riittää päivässä............

        Yhellä tytöllä on murtunut luita mielestäni useasti, en tiedä mistä johtuu... MAIDONPUUTOS?

        Mulla on alkanu tulla kynsiihn valkoisia pilkkuja, sen jälkeen kun muutin sylvia kotiin......


      • kävijä123
        sylviakotilainen1231 kirjoitti:

        Niinpä, maitoa ei saa juoda varmaan kuin kerran "vuodessa".....

        plus kahvi,tee ja ruuat (ne ajattelee et maito aineet tai mitä onkaa saa ruuasta :D)


    • Monika222

      Olen ollut työssa Sylvia Kodissa silloin kun asunnut Suomessa 80 luvulla..

      Se on aivaan HIRVEÄ PAIKAA.. Lapsia pahoinpitelin jatkuvasti ja joskus sadistisesti aivan mun silmieni edessä !

      Johtajaa oli saksalainen mies, en muistiin nimeä..

      Ilmoitiin väkivallasta kaikille viranomaisille, mut kukaan ej halunnut puttua, kun heidän mukaan se on 'yksityinen laitos' ja sen ej voj puuttua.
      Se oli ihmellinen vastaus. Eikö 1980- luvun Suomessa väkivaltaa lasten kohtaan oli kieletty ?

      Asun nykyisiin Ruotsissa..Anteesi mun kielivirheet

    • jokusylviakotilainen

      Ihan järjetöntä!

      Sylvia- kodissa eräs kiukutteleva vammainen tyttö jätettiin ulos kylmään sisävaatteilla kiukuttelemaan. Hän huusi, että on kylmä, mutta hoitajat vain vetivät verhot eteen. Katselin kauhistuneena mielestäni pitkänkin aikaa, kun tyttöraasu yritti ns. epätoivoisesti päästä sisään. Lopulta ovi avattiin ja hänelle laitettiin ulkovaatteet päälle ja työnnettiin takas ulos! Ja sitten lopulta se päästettiin sisälle! Kauheata lasten kohtelua! En usko kenenkään haluavan lapselleen samaa! Tiedän sen siitä, koska näin sen tapahtuman ja asun siellä.

    • herännyt epäilys

      tietääkö joku tarkemmin niistä seksuaalisen hyväksikkäytön tapauksista sylvia-kodissa?

    • hilja

      jo vain- muutama vuosi sitten sattui sellainen 14-vuotiaan sopimaton koskettelu episodi,seksuaalinen ahdistelu.Mutta se vaiennettiin leimaamalla asia häiriintyneen tytön höpinäksi. Onneksi tyttö sos.toimen taholta siirrettiin kuitenkin kotikuntaansa poriin ja pääsi asianmukaiseen hoitoon- mitä S-kodissaei todellakaan saa...Jutun tutkinta lopetettiin sitten hiljaa ja asianomainen mies pyörii edelleen S-kodilla,milloin missäkin hommassa -lasten kanssa,tietenkin...

      • joku vaan

        OMG, minkä niminen ja missä talossa ja onks se kouluss?


      • joku tyyppi

        Minkä niminen?


      • ei voi olla totta

        aivan uskomaton juttu,vai on se mies siellä vieläkin töissä,onko siellä toi seksuaalisuus jotenkin kieroutunutta,sanotaan ettei savua ilman tulta,en usko että kaikki kehitysvammaiset siellä valehtelee,taitaa olla se henkilökunta joka siellä valehtelee lastan pään menoksi.jos joku viisas ihminen laittisi kansalaisaloitteen eduskuntaan kyseisestä paikasta,totuus tulisi silloin julkiseksi,kaikki mukaan ketkä tietävät fakta asioita,ei niitä pelätä kannata.


      • .....1232...
        ei voi olla totta kirjoitti:

        aivan uskomaton juttu,vai on se mies siellä vieläkin töissä,onko siellä toi seksuaalisuus jotenkin kieroutunutta,sanotaan ettei savua ilman tulta,en usko että kaikki kehitysvammaiset siellä valehtelee,taitaa olla se henkilökunta joka siellä valehtelee lastan pään menoksi.jos joku viisas ihminen laittisi kansalaisaloitteen eduskuntaan kyseisestä paikasta,totuus tulisi silloin julkiseksi,kaikki mukaan ketkä tietävät fakta asioita,ei niitä pelätä kannata.

        Jep, mullekki vaa sanotaan, et me uskotaan aikuisia, ei sua mieluummin. Miten mä saan ne uskomaan, et mä en haluu asuu siell?


    • .............

      ............

      • jaahas nyt haisee

        Lueskelin viestejä ihan mielenkiinnolla ja juolahtipa mieleeni uutinen, joka koski lastenhuostaanottoa. Sylviakodissahan on myös huostaanotettuja lapsia, joita mm. Turun kaupunki on sijoittanut sinne. Herää kysymys miksi turkulaisia sijoitetaan Lahteen? Uutisen aiheena oli se, miten huostaanotetuilla lapsilla tehdään bisnestä nyky Suomessa. Juolahtipa vaan mieleeni ettei kyseessä olisi nytkin semmonen turkulaisten ym. steinerlaisten liittouma, joka turvin Sylviakoti voi jatkaa huoletta ilman taloudellisia paineita kyseenalaista toimintaansa. Näitä kirjoituksia lukiessa ei ainakaan tule mieleen, että laitos pyörisi kehitysvammaisten ehdoilla. Helppoahan se helppo raha on, kun osa kehitysvammaisista tekee vielä suuren osan talon töistä! Hmm kannattavaa bisnestä tosiaan


    • huoh.

      Herran jumala ihmiset ! Kuinkakohan moni on täällä keksinyt päästä nämä asiat? En tiedä millaista siellä oli joskus aikoja sitten, mutta nykyisin se on ihan tavallinen paikka. Se ei ole mikään uskonnollinen lahko saati aidattu alue. Lapset ja nuoret saavat liikkua täysin vapaasti. Paikka on ehkä paras mahdollinen paikka kehitysvammaisille. Siellä tuetaa terveitä elämäntapoja ja eletää ihan tavallista elämää.Kyllä lapset ja nuoret tulevat toimeen ilman joka päiväistä tietokonetta. Nuoret saavat katsoa televisiota ja olla tietokoneella, mutta tietyissä rajoissa. Myös tuosta lääkkeiden annosta niin kyllä siellä annetaan tavalliset lääkkeet mitä tarvitaan, mutta myös homeopaattisia lääkkeitä. Eikä siellä ole mitään väkivaltaa lapsia / nuoria kohtaan. Jos jotkut kehitysvammaiset käyttäytyvät väkivaltaisesti on kuitenki turvattava oma turvallisuus ja sen ymmärtää idioottikin. Jos jaksatte valittaa tästä paikasta ni alkaapahan katsoa miten esimerkiksi vanhuksia kohdellaa eri hoitopaikoissa? Ihmeellistä huhupuhetta. Ottakaa faktat selville ennenku alatte haukkua !

      • surullinen lapsuus

        voi vastata sinulle ettei yksikään joka tänne on kirjoitellu ole keksittyjä juttuja,onhan kommenttia antaneet myös entiset työntekijät,eiköhän he ole olleet avainasemassa ja nähneet kaiken epäkohdan,jopa lasten vanhemmat ovat tänne kirjoitelleet,tottakai jokainen omaansa puolustaa ja vielä jos on henkeen ja vereen samaa mieltä asioista.ei kyllä ole pitkäkään aika kun sieltä ei ulos päässyt muuten kuin henkilökunnan kanssa,edes parempitasoiset nuoret,yhtään ei kannusteta opiskelussa eikä paljon muussakaan,aina sanotaan sinä olet lapsi aikuiset päättävät.koska näille lapsista kasvaville nuorille tulee se oma päätäntävalta,kysyn vaan.olen myös läheltä seurannut koko touhua,mutten ihan näin läheltä mitä tänne kirjoitellaan, kauhistuksen kauhistus mikä paikka.niiden lasten vanhempana jotaka siellä joutuvat ottamaan vastaa uskonnollista hömppää kieltäisin kylmästi ainakin oman lapseni kohdalta,tuollaisen aivopesemisen.koulutus on huonoa,ravinto on huonoa,henkilökunta on kouluttamatonta ja huonoa,insetiä siellä tapahtuu minkä henkilökunta laittaa kehitysvammaisen syyksi,onko nämä kaikki muka keksittyjä juttuja,aina on jokin todenperäisyys.voihan lapsikullat minkälainen lapsuus.


      • joku tyyppi vaan,,
        surullinen lapsuus kirjoitti:

        voi vastata sinulle ettei yksikään joka tänne on kirjoitellu ole keksittyjä juttuja,onhan kommenttia antaneet myös entiset työntekijät,eiköhän he ole olleet avainasemassa ja nähneet kaiken epäkohdan,jopa lasten vanhemmat ovat tänne kirjoitelleet,tottakai jokainen omaansa puolustaa ja vielä jos on henkeen ja vereen samaa mieltä asioista.ei kyllä ole pitkäkään aika kun sieltä ei ulos päässyt muuten kuin henkilökunnan kanssa,edes parempitasoiset nuoret,yhtään ei kannusteta opiskelussa eikä paljon muussakaan,aina sanotaan sinä olet lapsi aikuiset päättävät.koska näille lapsista kasvaville nuorille tulee se oma päätäntävalta,kysyn vaan.olen myös läheltä seurannut koko touhua,mutten ihan näin läheltä mitä tänne kirjoitellaan, kauhistuksen kauhistus mikä paikka.niiden lasten vanhempana jotaka siellä joutuvat ottamaan vastaa uskonnollista hömppää kieltäisin kylmästi ainakin oman lapseni kohdalta,tuollaisen aivopesemisen.koulutus on huonoa,ravinto on huonoa,henkilökunta on kouluttamatonta ja huonoa,insetiä siellä tapahtuu minkä henkilökunta laittaa kehitysvammaisen syyksi,onko nämä kaikki muka keksittyjä juttuja,aina on jokin todenperäisyys.voihan lapsikullat minkälainen lapsuus.

        Jep. Mullekkin kaikki sanoo aina, et aikuset päättää....paitsi lapset ja nuoret. Ei jotkut ns."erityislapsista", eli lääketieteen suusta kehitysvammaiset tykkää olla siellä tykkää olla siellä.


      • -.-
        surullinen lapsuus kirjoitti:

        voi vastata sinulle ettei yksikään joka tänne on kirjoitellu ole keksittyjä juttuja,onhan kommenttia antaneet myös entiset työntekijät,eiköhän he ole olleet avainasemassa ja nähneet kaiken epäkohdan,jopa lasten vanhemmat ovat tänne kirjoitelleet,tottakai jokainen omaansa puolustaa ja vielä jos on henkeen ja vereen samaa mieltä asioista.ei kyllä ole pitkäkään aika kun sieltä ei ulos päässyt muuten kuin henkilökunnan kanssa,edes parempitasoiset nuoret,yhtään ei kannusteta opiskelussa eikä paljon muussakaan,aina sanotaan sinä olet lapsi aikuiset päättävät.koska näille lapsista kasvaville nuorille tulee se oma päätäntävalta,kysyn vaan.olen myös läheltä seurannut koko touhua,mutten ihan näin läheltä mitä tänne kirjoitellaan, kauhistuksen kauhistus mikä paikka.niiden lasten vanhempana jotaka siellä joutuvat ottamaan vastaa uskonnollista hömppää kieltäisin kylmästi ainakin oman lapseni kohdalta,tuollaisen aivopesemisen.koulutus on huonoa,ravinto on huonoa,henkilökunta on kouluttamatonta ja huonoa,insetiä siellä tapahtuu minkä henkilökunta laittaa kehitysvammaisen syyksi,onko nämä kaikki muka keksittyjä juttuja,aina on jokin todenperäisyys.voihan lapsikullat minkälainen lapsuus.

        niin "entiset työntekijät" 70-luvulta tulee tänne kirjoittamaan kokemuksiaan... huoh kirjoittikin nykyajasta.


      • Heissan!

        Hupaisia nämä kirjoitukset täällä:D Valittaa voi AINA mutta tekeekö se ihmisestä paremman..Tulkaa Sylvia-kotiin esittelykierrokselle, ovet ovat avoinna tiedonhaluisille ja tietoa janoaville:) Alue on iso ja sen ovat rakennuttaneet ihmiset jotka ovat ja olivat omistautuneet työlleen.Ja heitä jos ketä voi arvostaa:))


    • Hoitaja ja läheinen

      Hei
      Tunnen Sylvia-kodin toiminnan monen vuoden takaa ja olen ollut siellä töissä myös n. vuoden. Valtavirrasta paikka poikkeaa joiltain osin, joten sen kimppuun on helppo hyökätä. Jos Sylvia-kodissa on tapahtunut joskus väärinkäytöksiä henkilökunnan puolelta, on kyse yksittäisistä ihmisistä ja tapauksista. Ja ihan varmasti tapaukset on käsitelty ja tehty tarvittavat toimenpiteet, viime kädessä irtisanottu työntekijä joka on toiminut vastoin sääntöjä. Työllistäähän Sylvia-koti n. 150 ihmistä että kyllähän siihen ajan saatossa on mahtunut monenlaista väkeä. En ymmärrä mistä nämä suljettu laitos-höpinät tulevat. Voit mennä milloin vain sinne tutustumaan ja katsomaan, ei aitoja, talojen ovetkin on päivisin auki. Öisin tietenkin kun nukutaan on ulkoovet lukossa. Ihmiset alkavat nyt vasta herätä ruokien ja lääkkeeiden sisältämien myrkyjen haittavaikutuksiin, mutta steiner-pedagikikassa tämä on jo tiedetty juttu. Itseasiassa nämä höpinät jälkeenjääneestä opetuksesta ja elämästä ovat mielestäni täysin päinvastasia. Sylvia-kodissa opitaan elämään, se voi olla kemikaaleilla turrutetuille peli-aivoille alussa vaikeaa ja toki muutos tuo vastustusta. Koskaan lääkärin määräämiä lääkkeitä ei ole lopetettu noin vain. Aina kukin yksilö ja hänen hoitonsa tutkitaan ja suunnitellaan tarkkaan. toki jos mahdollista, pyritään haitalliset synteettiset lääkkeet vaihtamaan luonnollisempiin, vähemmän sivuvaikutuksia omaavaan lääkkeeseen. Toki joskus joissain taloissa on sattunut niin että henkilökunta vaihtuu, mutta varmasti vähemän kun yleensä hoitolaitoksissa. toki myös Sylvia-kodin työntekijät jäävät äitiyslomille ym. ihan kun muuallakin. lapsilla on tottakai omat vaatteet ja henkilökohtaiset tavarat. Se että ei tuijota ja tkuvasti telkkaria ja pelaa tietokoneella tekee lapsille vaan hyvää. toki heillä alussa on vierotusoireita ja eivät osaa niin helposti tarttua muihin juttuihin kun ovat tottuneet että koneet viihdyttää. Aivan ihana paikka. Jos minulla olisi erityislapsi, olisi Sylvia-koti ehdoton valinta.

      • Jahuu!

        Minäkin tunnen toiminnan ja sehän toimii ja hyvin!:) Verrattuna useaan kaupungin omaan hoitokotiin "kodinomaiseen" sellaiseen, niin yksikään ei vedä vertoja S-kodille. Sylvia-kodissa jokainen ihminen nähdään tasavertaisena ja asukkaiden omia kykyjä ylläpidetään ja uusia asioita opetetaan. Taakseppäin ei mennä vaan kokoajan hiotaan parempaan. Millä tarkoitan sitä että opetellaan pyykinlaitto, kokkaus jne arjen perustaitoja työntekijän kanssa niin kauan että opetteleva henkilö ne oppii.Jokainen loppupelissä oppii mitä oppii tietenkin:) Aina mielessä ihmisen omat voimavarat!


    • sieltäpoishaluava

      Voisko joku kertoo, mitä mun pitää tehä? Kukaan ei tee mitään, että mä pääsisin ois sieltä! Kenelle mun pitäis puhua? Ne sanoo, et lahden sossu ei auta! Minne mun pitää soittaa?

      • Kokeneempi

        Miksi haluat pois?


      • joku vaan..
        Kokeneempi kirjoitti:

        Miksi haluat pois?

        1. mun mielestä liian tiukka kuri
        2. ei muistuta kovinkaan paljon mun käsitystä kodista
        3. musta tuntuu, ettei mua kuunnella..

        jne.


      • !
        Kokeneempi kirjoitti:

        Miksi haluat pois?

        sieltä haluaa joka ikinen varmastikkin pois!


    • jokuihmesherlock

      Kun mä halusin soittaa nuorten ja lasten auttavaan puhelimeen, mun ei annettu, vaan mun piti kertoo niille kaikki. Ja ne varmasti kertoo eteenpäin kai?

      asun siellä...

    • yolanda4

      Kertokaa lisää!

    • äiti-82 ja poika-04

      Aivan ihanteellinen paikka!!! Oma poikani oli siellä 1,5 vuotta ja olin yhteyksissä koko ajan. Ei meillä ainakaan ollut mitään ongelmaa/ia siellä. Helpompi olisi kertoa puhelimessa :) Poikani on nyt 8 vuotias ja hän toivoo pääsevänsä takaisin sinne, edes kouluun. Että hän ainakin on pitänyt siitä. Ja minä myös. Ei siellä mitään laittomuuksia taikka päihteitä ym ole. Soitat Kerstille ja hän kyllä kertoo. Minä ainakin luotan häneen! Olen ikuisesti kiitollinen heille poikani hyvästä hoidosta. Me käymme vieläkin välillä kyläilemässä "meidän perheessä", koska poikani paras ystävä asuu siellä!!! Älä pelkää!

      • Tuira1

        sinä varmasti olet itse henkilökunta siksi sä valehtelet,,.

        Minä ollut työssä siellä 80-luvulla ja olen nähnyt omilla silmillani kun henkilökunta LYÖNYT tai POTKINUT LAPSIA,,

        Voin todistaa tää vaikka oikeudenkäynnissä ! Se paikka on joku hirveän mafiaan pesä,.Johtaja ja henkilökunta KÄYTÄÄ alaikaiseet lapset kun ILMAINEN TYÖORJAA - myös aivaan pienet lapset pakotetaan kutoa mattoa ja johtaja myö ne mattoja kovalla hinnalla tyhmille ulkopuolille ihmiselle..

        kerran tulin laitokseen jakuulin joku lapsi huusi kovasti ja itkiii - Mä kyseliin miksi se huusi - henkilökunta vastas että se poika kieltänut tehdä työta ja siksi EJ SAI RUOKAA !!..jos se kielsii työta monta päivää ej sai ruokaa koskaan..

        Sehan on KIDUTUS..


    • O_O

      se on oikeesti iha kamala paikka !!!!!

    • oikeesti !!

      en suosittele sitä paikkaa ...

    • joku

      Siellä yks mies nappas mua kiinni kolmelola sormella vyötäröstä. siis niinku ei tarrarranu... O_O

    • steinerhippi

      Mitä siellä ikinä tapahtuukaan, oli sitten hyvä tai huono paikka, niin Sylvia-koti ja Steinerkoulu ovat kaksi erillistä asiaa, eikä stenerpedagogiikalla ole luultavasti mitään tekemistä näiden keskustelussa kuvattujen kauheuksien kanssa, mikäli kirjoittajat ovat ylipäätään puhuneet totta.

      • Steinerliemessä keitetty

        Väärin. Ne on ihan samasta puusta veistetty. Steinerpedagogiikka perustuu antroposofiaan ja steinerkoulussa sekä Sylvia-kodissa toiminta perustuu steinerpedagogiseen eli antroposofiseen ihmiskäsitykseen. Hyvin ylimielistä ja ala-arvoista epäillä muiden kertomuksia ! Oletko kenties ääriantroposofi itse ?


    • aaaaaaaaaaaaiii

      En suosittele kyseistä laitosta kenellekään. Rahat siellä kupataan ja kehitysvammaiset jätetään oman onnensa nojaan. Mielestäni se on SAATTOKOTI!

      Nimi sylviakoti on helvetin naurettava. hyi vittu mikä nimi!

    • Tuira4

      anteeksi mon huono suomenkielen taito,,asun Ruotsisa ja en olen suomalainen..

      Olen tyäskentelyt Sylvia-kodissa 80-luvulla muusikki-opettajana ja voi sanoa että Henkilokunta KIDUTTA ,PAHOINPITELE lapsia siellä,!! Se tapahtunut melkein joka päivää mun silmiin edessä !!
      Epäillin myös lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä laitoksessa..

      Soiteliin pari kertää Pelastakaa Lapsi- yhdistykseen seka ilmoitiin sociaaliviranomaisiin - Kukaan ej halaua puuttua asiaan, vaikka Suomessa on aivaan sama lait kuin Ruotsissa missä on kielletty lyöda lapsia..

      Kaikki viranomaiset vastaas minulle että sylvia-koti on muka 'yksityis-laitos -siksi ej voi puuttua''..

      EN SUOSITTELEN KENELLEKÄÄN jääda omia lapsia sen laitokseen..Se oli ja on vieläkiin kidutus leiri,,Missä johtajana oli saksalainen mies..

    • Kahden kerroksen väk

      En usko yhtään näitä haukkujia, perättömiä puheita !

    • ihan hyvä

      Naapurin sisko sai hyvää hoitoa siellä.

    • koulussa käyvä

      Iha kiva paikka se on nykyään menin viime vuonna sinne ja sanon ensin hyvät jutut ainaki mun mielestä. Hyvää kohtelua ainakin minulle ja muillekin mut sit tulee huutoa aikusilta jos lapsi lyö esim jotaki toista . Hyvät ruuat. Ja saa olla rauhassa ainaki minä ja sain leipoa joskus kivat opet ja apulais opet.iltsis on kivaa ja joskus tylsää. Siel on iso piha alue:HUONOT PUOLET.tää on vaikeempi ja ennen huonoi sanon jos tulee esim raivali ei aikuiset kyl mitää lyö tai pahoinpitele saatta vähä koventaa ääntä mut enimmäkseen rauhoittelee. Huonot jutut on siis paljon on joillaki raivaleita ja saatta jotku vähä kiusata en keksi enempää nyt ja kavereit saa helposti jos haluu mul on vaa yks kaveri. Ja muut jutut hyvät musa tunnit hyvät maalaus tunnit ku on viel kokennu maarali ope liikunta tunnit kivoi ja aikuiset kuuntelee mua ainaki hyvi. Mut ite tykkään opiskella siel vaik ei pääse alueelta pois ja mä pääsin1 kertaa yksin pois alueelta ja on hyvä et taxi hakee mut ei siel pahoin pidellä kivat opet siis ja iltsi hoitajat ja lapset kolme ärsyttävää in vaa tai 3-5 ärsyttävää eli hyvä paikka (ite käyn siel) ja en vastaa koska ei oo suomi24 ja tein tän puhelimel

      • Jahuu!

        Hienoa tekstiä ja positiivisia näkemyksiä! Elämä kantaa pitkälle sinulla!:)


    • Ihme kylä se Lahti

      Onkohan Lahdessa yleensäkään yhtään mitään hyvää ja tapahtuuko Lahdessa yhtään mitään hyvää, ikinä koskaan ? Lahti on paska paikka, kaikin puolin ja joka suhteessa.
      Muuttakaa pois Lahdesta, kun vielä voitte ja aloittakaa uusi, parempi elämä - ihan jossain muualla!

    • Hei!

      Oi se on hieno paikka, iso sellainen! Sylvia-Kodissa on taloja keskimäärin 15 (asuintaloja, iltapäiväkerho,päiväkoti,koulul,leipomo,hevostalli ratsastus kentät ja lenkkipolut metsässä, jalkapallokenttä ja luistelukenttä jne) Tutustumaan voi aina mennä! Soita ja varaa aika, eri taloissa on myös eri työnekijät jotka voivat esitellä eri paikkoja jos kaipaat siis monen ihmisen näkökulmaa.Suosittelen lämpimästi!:)

    • Mitsiko-chan

      Minulla tulee savu korvista useinkin ulos, sen vuoksi, että useimmat ihmiset luulevat, että Sylvia-koti on kehitysvammaisten asuinyhteisö, eikä asia ole niin. Siellä asuu kehitysvammaisia ja erityistä huolenpitoa tarvitsevia lapsia, nuoria ja jonkin verran aikuisia, sekä työntekijöitä perheineen. Itse asiassa termi "erityistä huolenpitoa tarvitseva henkilö" tarkoittaa ketä tahansa ihmistä, joka tarvitsee "normaalia" enemmän huolenpitoa ja huomiota. Lisäksi Sylvia-koti painotta esim. nettisivuillaan, että Sylvia koti on ERITYISTÄ HUOLENPITOA TARVITSEVIEN LASTEN KOULU- JA ASUINYHTEISÖ. Puhukaamme asioista niiden oikeilla merkityksillä.
      Ja sitten tämä älykkyyden aliarviointi:
      Kerran, kun laskin matikanlaskuja (en ole ikäistäni parempi matikassa), eräs mieshenkilö oli kait tutustumassa Sylvia-kotiin. Sanoin hänelle "Moi!", eikä hän edes vastannut. Hän vain kurkki olkani yli ja sanoi "Oho"....
      Silloin mieleni teki mulkaista häntä murhaavasti ja sanoa pari valittua sanaa. Ihmiset usein tietämättömyyttään voivat loukata muita ihmisiä. Kyse ei ole välttämättä epäkohteliaisuudesta tai ilkeydestä, he tarvitsevat vain enemmän oikeaa tietoa.
      Ja vaikka se Miia-Maisa heiluttelisi käsiään oudosti jä möngertäisi, se ei välttämättä kerro yhtään mitään tämän henkilön ÄLYKKYYDESTÄ.
      Arvatkaa, miltä tuntuu, kun haluaa sanoa ja ilmaista jotain tulenpalavasti, eivätkä muut ymmärrä. Koen myös tärkeäksi, että ihmistä tervehditään, osasipa hän puhua tai ei.

      "Älyllinen kehitysvammaisuus (Retardatio mentalis) jaetaan Maailman terveysjärjestön tautiluokituksessa (ICD-10) eri vakavuusasteisiin siten, että älykkyysosamäärä 50–69 vastaa lievää kehitysvammaisuutta, 35–49 keskitasoista kehitysvammaisuutta, 20–34 vaikeaa kehitysvammaisuutta ja alle 20 syvää kehitysvammaisuutta. Lääketieteellisessä kirjallisuudessa kehitysvammaisuus jaetaan usein vain kahteen ryhmään, lievään ja vaikeaan, jossa ÄO on alle 50"

      Lähde:Wikipedia.

      Ja sitten tämä väite VIELÄ KERRAN, että kaikki ovat siellä kehitysvammaisia, niin minun äo:ni on 113.. ja ennenkuin muutin Sylviaan, todistukseni keskiarvo oli 8,6.
      Suomalaiset ovat keskimäärin älykkyysosamäärältään 107.09...

      En toki väitä, että kehitysvammaisuus olisi jotenkin häpeä, mutta se voi loukata silti joitakin ihmisiä, jos muut ihmiset eivät tiedä, mistä he puhuvat.

      Minua haittaa tämä leima esimerkiksi, että kun menen rippikouluun, asuinpaikkani voi aiheuttaa ennakkoluuloja ihmisten puheista.

      Itse muutin Sylvia-kotiin mm. masennuksen ja turhien koulupaineiden takia. Olin nuori ja ajattelematon ja paineet purkautuivat mm. pakko-oireilla ja ärtyneisyydellä. Minulla ei ollut juurikaan ystäviä. Olin yksinäinen.
      Vanhempani ja sosiaalityöntekijät kai ajattelivat, että saisin levätä paineista, saisin uusia kavereita, jotka olivat oppineet hyväksymään erilaisia ihmisiä. He ajattelivat, että työntekijöillä olisi aikaa ja voimia kuunnella murheitani ja ajatuksiani.

      Niinpä minä pyydän, hyvät ihmiset. Älkää olko ennakkoluuloisia. Ottakaa ITSE SELVÄÄ, älkää uskoko sinisilmäisesti kaikkia juoruja, mitä muut ihmiset levittelevät.

      Terveisin: Sylvia-kodissa asuva, 99-tyttö.

    • trollolloll

      Ja kun jotkut luulee, et Sylviassa asuu pelkkii kehitysvammasii, niin ne on vaan perättömiä juoruja. Koulussa mä opiskelen tavallisia aineita, kuten matikkaa, fysiikkaa, kemiaa, kotitaloutta, ruotsia, englantia yms. Esim. matikassa minulla on ihan peruskoulun kirjat ja äidinkielessä myös. Omatoiminen ja ahkera oppilas todennäköisemmin pärjää kyseisessä koulussa eli suurimmalta osin koulumenestys on ihan omasta aktiivisuudesta kiinni ja myös siitä, onko valmis uhraamaan vapaa-aikaansa koululle, ihan niin kuin peruskoulussakin. Tosin pääaineita on hyvin paljon, eli vapaa-aikaa pitää uhrata hiukan tavallista enemmän, jos haluaa menestyä hyvin. Koulussa lempiaineeni on ruotsi, aika erikoista juu ;)

    • nopenopenopenope

      En lukenut kaikkia vastauksia, mutta oma mielipiteeni paikasta on ehdottoman kielteinen. Tapasin kerran leirillä tytön joka asui siellä ja hän kertoi kokemuksistaan. Eräs hoitaja oli käyttänyt häntä seksuaalisesti hyväksi ja asiasta nousikin poliisitapaus kun kerroin asiasta eteenpäin äidilleni joka työskenteli siihen aikaan nuorisopalveluilla.

      • totitositositosi

        juu kuulin kylällä ja ihan tosi , ja milloin tämä tapahtui ja miten siinä poliisiasiassa kävi ja saiko eräs hoitaja tuomion jne... kertoiko tyttö totta vai tarua , tutkittiinko tapaus , voisitko viitata johonkin mistä selviää että oliko siinä perää... vähän tuntuu haetulta kun ei oo mitään tietoo
        Ja jos tämä on totta niin hyvä että kerroit , mutta ???


    • Kävin koulua siellä ja voin sanoa jotain ensinnäkin noi rikos jutut on vanhoja nykyään ei ole ja missä koulussa vain voi joutua raiskatuksi tai muutenki hyväksi käytetyksi jne siellä koulussa käydään kaikki samat asiat kuin tavallisisssa ja jos tulee joku historian hahmo siitä jäädään juttelee ja kerrotaan enemmän, omalla tavalla taas kun kaikki kirjotetaan vihkoihin taululta siinä oppii käsialaa ja piirtämistä itse inhosin sitä koska itse en koskaan ole osannut piirtää tai maalata ja sylvia niikuin muut steinerit ovat taiteellisia tai ainakin yrittää sieklä on tosi hyvää ruokaa se tehöä siel itte kai? Jälkiruokaaki on ainaki kerrqn viikossa ja tietyillä päivillä on kasvis liha ja kala ruuat teema päiviikin on siellä myös saa aamu väli ja iltapalan talon väki ja iltapäivä kerhon myös
      Taloista en tiädä paljoa mutta luokkalaisen mielestä mukavaa on siellä on ( paljon parempi kuin laitokset ymmärtäkää se)
      Siellä taloissa on myös kaikki lehva illat koti käynnit jos on vanhemmat jos joku asuu kaukana nii saa soittaa ja sopia päuvän ku käy myös ulkona saa käydä siellä on oma kauppa jos tartter jotain itse hain joskus luokkaan ja iltapäiväkerhoon ruokaa ja muita aineita ja taloistaa vielä että asujat daavat tehdä ruokaa siellä
      Siellä on huvät avustajat luokissa talon väewtä en voi sanoa mitään mutta isoin osa on mukavia
      Siellä on hauskaa ei vain oman luokkalaisten kanssa myös muitten luokkienki opet ovat mukavia ja oikeastaan kaikille saa puhua mistä haluaa
      Oppilaat eivät kaikki ole kehitys vammaisia ainakaan täysin osa ei esim pysty olemaan tavallisissa kouluissa niin täällä on helpompaa (sylviadda) siellä on vain muutaman ketkä kiusasivat ja muutamat ketkä häiritsivät
      Huonot puolet taas
      1Eyrytmia xd oot semmosessa kaavussa ja yrität leijua (swn pitäisi auttaa tasapainossa)
      2 jotkut polttavat talojen pihalla se ei ole kauheen hyvää työtä
      3 aamunavaus aina ei vain jaksa kuunella mitä on tapahtunut
      4 luokan joka päiväinen runojen ja laulujen hokeminen
      5 liiallinen kristinuskon nostaminen
      En muuta keksi mutta hyvä paikka joillkkin joillekkin ei

    • lennot.ajoissa

      Se on hyväosasten terminaali.

    • xgdsjgh

      Tiedän lapsen, joka on Sylvia-kodin koulussa ja viihtyy hyvin. Jotkus lapsethan asuvat Sylvia-kodilla, osa käy siellä vain koulussa. Koulussa on hyvin erilaisia, erityistä tukea tarvitsevia oppilaita. Kaikki eivät ole kehitysvammaisia, osa on myös sellaisia, jotka jostain muusta syystä eivät pärjää/menesty normaaleissa, isoissa luokissa. Opetus perustuu Steiner-pedagogiikkaan. Paljon tehdään käsillä: piirretään, tehdään käsitöitä, soitetaan ym. Lukujärjestykseen kuuluu ihan "normaaleja" aineita, mutta lisäksi on mm. eurytmiaa, joka käsittääkseni on jonkinlaista musiikkiliikuntaa. Koulu tarjoaa mahdollisuuksien mukaan myös terapioita niitä tarvitseville lapsille (mm. ratsastusta ja maalausterapiaa. Ainakin alaluokilla tehdään myös mm. metsäkävelyjä ym. Tuntemani perheen lapsi ei ole viihtynyt useimmissa aiemmissa päivähoitopaikoissa, ja perhe on nyt helpottunut, kun kouluun ei tarvitse mennä itkun kanssa. Luokka on pienehkö, opettajaan ovat oikein tyytyväisiä ja ympäristö on turvallinen. Ryhmissä on ilmeisesti aika hyvin avustajia. Vanhemmille järjestetään aina välillä tilaisuuksia tutustua kouluun. Jos miettii lapsen laittamista kouluun niin kannattaa pyytää, että pääsisi etukäteen tutustumaan.

    • otaselvääensin

      kuulin kerran huhuja ihmisestä jonka serkun kaiman naapuri oli ollu kuulevinaan että sylviakodissa ehkä joskus mahdollisesti sitä sun tätä . Ja tää on ihan faktaa. Teiniangstiako?
      Ymmärrän kyllä että kun ei saa vapaasti istua 8 tuntia tietokoneella ja lopun aikaa katsella juutupea tai telkkarista k18 elokuvia niin onhan se kamalaa.
      Tässä mielestäni näiden valittajien taso.
      Itse laitan poikani sinne . Olen itse käynyt siellä monta kertaa ja aina saa mennä katsomaan mitä haluaa.Ei mitään salailua tai outoa. Voi olla että joskus on ollut ongelmia , mutta eikö niitä nyt ole aina ja joka paikassa joskus. Vanhemmat lapseni ovat käyneet steiner koulun ja olen kiitollinen siitä.Ilman sitä tuskin olisivat pärjänneet hyvin aikuisena . Jos vaikka ihmiset ottaisivat ennakkoluulottomasti selvää asioista ennenkuin täällä kirjoittelevat itse sitä huuhaata, josta steineria moittivat.
      Kirjoittelen tänne kunhan poika on ollut siellä jonkun aikaa ja minulla on OIKEAA tietoa asioista.

    • HeinämiesIII

      Paikasta tuli jotain puhetta, tuttavani tupareissa Sturenkadulla noin 1993 . Minulle tuntemanton , ikäiseni nuorukainen kertoi olleensa siellä kesällä noin 1985 aikoihin ja kertoi häpeävänsä, kun oli ollut niin nuori, ettei tiennyt miten toimia. Ilmeisesti alkoholinkäytön vuoksi, työsuhteensa erotettu mieshenkilö, oli omia avaimia käyttäen poikennut joinain yönä sisään, en ihan ymmärtänyt oliko useita erillisä rakennuksia, vai miten ylipäätään mahdollista.. Kesän mittaan ymmärtänyt ko henkilön käyttävän kehitysvammaista tyttöä seksuaalisesti hyväkseen. Ilmeisesti jotenkin tuntenut tytön entuudestaan ja tapaamiset painottuivat öihin, jolloin tytällä jonkinlaiset lepositeet. Poika kertoi, että häneltä paloi pinna kun lopulta näki että toi kavereitaankin mukanaan ja olivat kaikki hieman alkoholin vaikutuksen alaisina. Otti kait asian puheeksi jonkun kanssa ja työsuhde päättyi? En tiedä. No, minun päälle käyneet naapurin papasta , ala-asteen rehtoriin ja siitä eteenpäin, joten pidin sitä silloin ihan tavallisena. Nyt olen alkanut ajatella, ettei asioiden ehkä tarvitsisi noin mennä

    • Sytamy

      Epäilyttävä laitos!

    • 20n

      Olin täällä lapsena sijoitettuna muutaman vuoden. Nykyään olen nuori nainen, opiskelen toisella asteella käyden samalla yliopisto-opintoja. Minulla oma kämppä ja lemmikki. Aikomuksena on päästä muutaman vuoden päästä opiskelemaan sosiaalityöntekijäksi.
      Peruskoulun päätin hyvällä keskiarvolla, en kuitenkaan h-kohtaisen elämän takia pystynyt keskittymään täysillä opiskeluun ysillä, joten Ressu jäi haaveeksi.

      Hyvinä puolina voiden sanoa loistavan henkilöstömitoituksen, luovuuden näkymisen arjessa ja pitkät sijoitusajat, mikä tukee lapsen kiintymyssuhteita tuttuihin aikuisiin. Ohjaajien luotettavuus ja käytös vaihteli huomattavasti, osaa muistelen lämmöllä ja osalla oli henkilökohtaisia ongelmia, joka häiritsi työhön keskittymistä.
      Huonoina puolina oli stigma ja häpeän vieläkin sitä että olin kyseisessä paikassa sijoitettuna, koska leimauduin kehitysvammaiseksi. Kehitysvammaisissa ei ole mitään vikaa, mutta lapsena olin katkera siitä että vierailijat olettivat sinun olevan äo:ltasi vajaa ja vierailijoiden käytös meni joskus naurettavuuksiin.
      Älykkyysosamäärätesteissä olen pari kertaa käynyt, lapsena sain kiitettävät tulokset, sairastuttuani PTSD:n tulokset tippuivat huomattavasti.
      Kasvatus oli vanhanaikaista ja tiukkaa, joskus jopa lastensuojelulakia rikkovaa, mikä on vaikuttanut aikuisuuteeni/myöhempään elämääni.

      Kielten opetus oli tällöin puutteellista ja pieniin ääntämisvirheisiin puututtiin tavalla, mikä nolasi lasta. Samassa ryhmässä oli normaaliälyisiä lapsia ja kehitysvammaisia ja tahti meni ns. heikomman tason osaamisen mukaan, joten nopeasti etenijät joutuivat laahaamaan useita vuosia normaaliluokkaa jälkessä.
      En vieläkään puhu englantia, ainoastaan kirjoitan, koska ahdistun liikaa ja alan änkyttämään. Matkustellessa tämä on huomattava riesa ja yleensä teeskentelen mykkää tai piiloudun matkaseuran taakse.

      Eurytmiaan ns. pakotettiin ja joutui pitämään yläasteikäisen näkökulmasta hyvin noloja kaapuja.

      Tällaisia ”pieniä” asioita joista kertyy iso keko. Lastensuojelun avohuoltoon sijoitettuna minuun kohdistui laittomia rajoitustoimenpiteitä, lastensuojelun osaaminen oli tällöin äärimmäisen puutteellista.

      Kaikesta huolimatta tulevaisuuteni olisi ollut heikompi, mikäli olisin asunut tämän ajan kotona, joten siitä kiitokset.

      Käsittääkseni nykyään tämä paikka on huomattavasti laadukkaampi ja mikäli itselläni olisi kehitysvammainen lapsi, voisin tätä koulua/päivähoitoa mahdollisesti harkitakin.

    • Anonyymi

      Lapseni on ollut siellä 2 vuotta ja olen hyvin tyytyväinen että sattumalta löytyi tällainen paikka hänelle. Sylvia kodissa ei ole mitään ihmeellistä , eikä siellä mitään erityisiä oppeja tarjoilla. Ihan tavallinen maalais koulu. Steinerin pedagogiikka lähtee ehkä enemmän lapsen tarpeista jos vertaa tavalliseen kouluun. Voin lämpimästi suositella ,mutta epäilen että sinne on aika vaikea saada lasta koska paikkoja ei ole kovin paljon. Sopii hyvinkin eritasoisille oppijoille. Lapseni on oppinut. siellä monia hyviä asioita koulu. asioiden lisäksi. Hän oli aikaisemmin tavallisessa koulussa tavallisella luokalla kuten nykyään on tapana ja koulun käynnistä ei tullut yhtään mitään. Meille Sylvia koti oli oikea onnenpotku. Toki tarinoita on varmaan monia. Suosittelen käyntiä paikan. päällä, ei puhelinsoitto oikein mitään kerro. Käy rauhassa tutustumassa paikkaan ja selvittää onko siellä tilaa ja sitten miettii asiaa uudemman kerran. Kannattaa keskustella opettajan/opettajien kanssa ja kysellä paljon. Kyllä siitä sitten selviää onko sopiva vai ei.

    • Anonyymi

      En tiedä millainen Sylvia-koti on, varmaankin nykyään mukava paikka. Noin yleisesti itseäni ihmetyttää miten hanakasti ihmisiä pyritään leimaamaan, diagnosoimaan. Esim. ihmisen älykkyyttä on hyvin vaikea määrittää. Koulumenestys ei välttämättä kerro älykkyydestä kovinkaan paljoa. Tietynlainen kategorisointi on ominaista ihmisille. Itse ajattelen että ihmiset jotka ovat erilaisissa hoitokodeissa, tai esim. psyk.osastoilla ovat yleensä aina ns.elämän siipirikkoja. Se että ihminen menestyy elämässä ei tarkoita että hän olisi älykäs. Menestys riippuu paljon enemmän muusta kuin älykkyydestä. Luonne ja persoonallisuus on suurin vaikuttaja menestykseen, ei suinkaan älykkyys. On paljon erittäin älykkäitä ihmisiä, jotka eivät ole pärjänneet ja on paljon keskinkertaisen älykkäitä jotka pärjäävät hyvin. Menestyksessä tärkeää on luonne, muut ihmiset ja puhdas tuuri. Kaikkein tärkeintä on kannustaa ihmistä. Pahinta mitä voi tehdä on vähätellä ja liikaa kategorisoida ihmisiä. Ihmisestä tulee usein se minä häntä pidetään. Olen nähnyt paljon ihmisiä jotka ovat erittäin älykkäitä, mutta eivät ole juurikaan pärjänneet ja heidän älykkyyttään usein myös aliarvioidaan. Ja olen nähnyt paljon ihmisiä jotka ovat pärjänneet hyvin ja ovat keskivertoälykkäitä. Elämässä pärjäävät useimmiten ns. keskivertoälykkäät. Nämä ihmiset sitten kategoroivat muita. Tärkeintä on kannustaa muita. Ihminen on kuitenkin taipuvainen hierarkiasuuteen ja silloin on ihmisiä, joiden on vaikea kannustaa muita, koska haluavat tuntea aina itsensä hiukan paremmiksi.

    • Anonyymi

      Kovasti on paikka muuttunut suhteellisen lyhyessä ajassa.

      Aikanaan asuin täällä lastensuojelun sijoituksessa, mikä oli poikkeuksellista kyseisessä laitoksessa.
      Lapsena mulle diagnosoitiin ADHD ja olin vakavasti masentunut jo ala-asteikäisenä.

      Kehitysvammaa mulle ei olla koskaan diagnosoitu ja äo-testien tulokset ovat vaihdelleet keskimääräisen tuloksen ja korkeahkon välillä.

      Leimaaminen oli tällöin yleistä ja oletus oli, että kaikki siellä asuvat ovat kehitysvammaisia.
      Muistan hyvin koulussa käyneet vierailijan, joka kurkki olkani yli kun yritin opiskella matikkaa ja kommentoi ”oho”.
      Ilmeisesti olisi pitänyt laskea sormilla 1 2.

      Opiskelu oli kielten kohdalla hyvin puutteellista ja jos ei osannut yhtä sanaa kappaleesta tai lausui äänteen väärin, koko ryhmän piti aloittaa luku alusta. Siinä sai ainekset vihata opiskelua ja omaa ääntämistään. Luonnollisesti eteneminen oli tällöin hyvin hidasta ja aukot osaamisessa valtavia.
      En puhu nyt aikuisena englantia, jos joku suomalainen tuttu kuulee, kirjoitan lapulle jos on asiaa koska muuten jäädyn ja alan panikoimaan.

      Kohtelu oli asumisyksikössä (muista asumisyksiköistä en osaa sanoa) ei-asianmukaista aina välillä ja rajoitustoimenpiteitä käytettiin ilman huostaanottoa tai kiireellistä sijoitusta. Päätöksiä ei luonnollisesti saanut.
      Pelkään edelleen huutavia ja ”uhkaavasti” käyttäytyviä ihmisiä.

      Kukaan sen jälkeen hankittu kaveri ei tiedä taustastani (paitsi pari tyyppiä, joiden seurassa vanhempani lipsauttivat. Sain paniikkikohtauksen ja olin varma, että kukaan ei halua viettää aikaa ”keharin” kanssa.).

      Nykyään asumisyksiköissä asuu käsittääkseni pääosin aikuisia ja koulua käyvät lapset asuvat omassa kodissaan. Avattavaksi tulossa on tänä vuonna myös lastensuojeluyksikkö.

      Opetuksen ja kasvatuksen taso on parantunut merkittävästi ja toiminta on läpinäkyvämpää.
      Sylvia-koulu on uskoakseni kehitysvammaiselle, merkittäviä kehitysviivästymiä omaavalle tai autistiselle lapselle ihan hyvä oppimisympäristö.

      • Anonyymi

        Ps. Oon 6.4.19 kommentoinut myös. Tätä en muistanut siis ja siksi kirjoitin uudestaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ps. Oon 6.4.19 kommentoinut myös. Tätä en muistanut siis ja siksi kirjoitin uudestaan.

        Vares oli vankina jossain niistä sarjoista.


    • Anonyymi

      Sylvia koti on muuttunut pelottavaksi ja karuksi paikaksi taloja puretaan meille vaan sanotaan että parempaa luvassa ei tiedetä mitää tapahtuu ohjaajat vihaisia ja kiukkuisiia meille koko ajan

      • Anonyymi

        Mikä on tilanne tällä hetkellä?


      • Anonyymi

        Mikä on tilanne tällä hetkellä?


      • Anonyymi

        Se paikka ei parane ennenkun on kaikki purettu ja toiminta lopetettu. Ammattitaidotonta puuhastelua.


    • Anonyymi

      Jotain hämärää siellä on tekeillä

    • Anonyymi

      Suurin osa taloista on jo autiota
      Ja siellä henkilö kunnan Lapset ja vapaa ehtoiset juhlii ja Bilettää
      Meitä on kielletty menemästä sinne

    • Anonyymi

      Sylvia kodin koulukin kuulemma puretaan lähi aikoina ja uusi koulu tulee sylvia talolle

    • Anonyymi

      Sylvia kodissa on nyt vaikeat ajat meneillään
      Kaikessa pitää säästää
      Ei saa enää lisää ruokaa

    • Anonyymi

      Leivätkin tehdään valmiiksi yksi leipä vain

    • Anonyymi

      Sylvia kodin

      Aamupala

      1.Leipä juusto tai Leikkele
      Puuro tai mysli
      Teetä

      Lounas

      Kasvisruoka tai Liha välillä kala
      Yks annos

      Välpala hedelmä

      Päivällinen
      Lämmin ateria tai rahka tai salaatti
      Yks annos

      Ilta pala

      Hedelmä 1 Leipä juusto tai Leikkele
      Teetä

    • Anonyymi

      Sauna juomana
      Vettä tai teetä

      Hammaspesun jälkeen syöminen kielletty

    • Anonyymi

      Henkilö kunta ei asu enään tontilla
      Vain saksalaiset vapaa ehtoiset asuu
      Tiukka nipo Yökkö kiertää taloissa yöllä

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      4156
    2. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      79
      2337
    3. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1811
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      173
      1697
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1412
    6. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1408
    7. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1291
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      138
      1158
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1094
    10. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1093
    Aihe