Vapaa kuvaus

S = (1/µ₀) E × B

Aloituksia

10

Kommenttia

626

  1. Nettiradioissa+yritetään+tietenkin+pakata+musiikki+mahdollisimman+pieneen+määrään+bittejä,+jolloin+laatu+kärsii.+Suurin+laadun+menetys+todennäköisesti+kuitenkin+tapahtuu+kuulokkeissasi+tai+kaiuttimissasi,+jotka+usein+ovat+juuri+hintansa+arvoisia+eli+laadultaan+kuraa.Kokeile+kuunnella+musiikkia+samoilla+kaiuttimilla/kuulokkeilla+suoraan+CD+-+levyltä+tai+FLAC+-+tiedostosta.+Jos+laatu+on+edelleen+surkea+niin+tiedät+syyn+olevan+kaiuttimissa+tai+kuulokkeissa,+joskus+myös+äänikortissa.+Jos+taas+kuullosti+hyvältä+niin+sitten+korvasi+ovat+niin+hyvät+että+kuulet+nettiradion+huonolaatuisuuden.+Netin+ulkopuolella+radiolähetyksissä+suurin+osa+kaupallisista+mainosradioista+kompressoi+musiikkia+niin+törkeästi,+että+sitä+ei+voi+kuunnella+kuin+autossa.Itse+olen+hiljakseen+kerännyt+kirjastosta+CD+-+levyjä+tilaamalla+itselleni+musiikkikirjastoa+tietokoneelle.+Sen+ansioista+en+ole+netin+palveluiden+tarjoaman+laadun+ja+mainosten+varassa.+Vähäiset+kustannukset+ja+suuri+ilo+soittolistaa+laatiessa.
  2. Elokuun+loppupuoli+ja+syyskuun+alku+ovat+otollista+aikaa.+Alkaa+olla+pimeä+yöllä+eikä+liiallinen+kylmyys+vielä+tee+hommasta+aloittelevien+kannalta+välittömän+vastenmielistä+ja+hankalaa.
  3. Riippuu+kovasti+mitä+amatöörille+mahdollista+tähtitieteen+osa-aluetta+aikoo+harrastaa+ja+millä+intensiteetillä.+Aluksi+kannattaisi+lukea+mitä+aiheesta+on+suomeksi+kirjoiteltu+eli+käytännössä+Ursan+julkaisemat+kirjat+läpi.+Samalla+voisi+katsella+ympäristöään+"sillä+silmällä"+eli+löytyykö+lähiseudulta+harrastajien+kerhoa+tai+jotakin+havaintojen+tekemisen+kannalta+otollista+paikkaa+(vähän+valosaastetta+ja+hyvä+näkyvyys+kiinnostaviin+suuntiin).Löytyykö+mahdollisesti+digijärkkäri,+ja+siihen+minkäänlaista+teleobjektiivia?Löytyykö+kiikareita,+mielellään+isolinssisiä+ja+suurennokseltaan+10+...+20+paikkeilla?Kaukoputkiin,+kameraan,+objektiiveihin+ja+muuhun+rekvisiittaan+voi+upottaa+rahaa+määrättömästi.+Kannattaa+ensin+kokeilla+jonkun+toisen+laitteilla+haluaako+itse+lähteä+hankkimaan+tai+rakentelemaan+itselleen+havaintovälineitä.+Kirja+T+u+r+n++L+e+f+t++A+t++O+r+i+o+n++on+kiva+apu+kiinnostavien+kohteiden+etsimiseen.+Myös+keskusteluryhmät+netissä+auttavat+eteenpäin+harrastuksen+pariin.+Alan+suomenkielinen+perusoppikirja+on+kirjastosta+eri+painoksina+löytyvä+tiiliskivi+Tähtitieteen+perusteet.Jotkut+keskittyvät+kaukoputkien+rakenteluun+jopa+itse+hioen+omat+peiliteleskoopin+peilinsä.+Toiset+taas+ryhtyvät+harrastamaan+tähtikuvausta+tai+meteoriittien+bongailua,+asteroidien+bongausta,+planeettojen+kuvaamista,+Kuun+kuvaamista...+Vaihtoehtoja+riittää+paljon+enemmän+kuin+mitä+sinulla+käytännössä+tulee+olemaan+aikaa+niihin+perehtyä.Ota+välitavoitteeksi+se,+että+tunnistat+tavallisimmat+tähtikuviot+ja+helpoimmin+nähtävät+kohteet+taivaalta.+Kokeile+saatko+itse+kuuttomana+yönä+pimeässä+paikassa+Andromedan+galaksia+näkyviin+pelkästään+paljaalla+silmällä+katsottuna+vai+tarvitsetko+siihen+kiikaria+avuksi+kuten+minä.