Ihmiskunnan alku

nsfjjnfnjd

Voidaanko tätä mitenkään tarkasti koskaan löytää ja määritellä?

13

291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihmiskunnan alku on apinakunnan alku, sillä ihminen on yksi apina muiden joukossa. Tässä ihmisen evoluutiota käsittelevä suomenkielinen sivusto:

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Ihmisen_evoluutio

      Alkoiko ihmiskunta siitä, kun Homo Sapiens lähti Afrikasta leviämään ympäri maailmaa vai siitä, kun ihmiset alkoivat käyttää työkaluja vai siitä, kun ihminen aloitti maanviljelyksen?

      • mikäihminen

        Vai uskonosta luopumiseen ja sen korvaaminen tieteellä.


      • agnoskepo

        Mistä ihmisyyden voi katsoa alkavan, on mielestäni veteen piirretty viiva. Tietenkin homo suku voidaan tunnistaa fossiiliaineistosta, mutta onko fenotyyppi ihmisyyden rajana ainoa pätevä?

        Yuval Noha Harari käsittelee asiaa monestakin näkökulmasta kirjassaan "Sapiens, ihmisen lyhyt historia", mutta tässä yksi mielenkiintoinen näkemys:
        "Kognitiivinen vallankumous on siten kohta, jossa historia itsenäistyi biologiasta. Kognitiiviseen vallankumoukseen saakka kaikki ihmislajin teot kuuluivat biologian alueelle...
        ...Kognitiivisesta vallankumouksesta eteenpäin historialliset kertomukset korvaavat biologiset teoriat ensisijaisena keinona selittää Homo sapiensin kehitystä...
        ...yhteisömme rakentuvat yhä samoista rakennuspalikoista kuin neandertalinihmisten tai simpanssien yhteisöt, ja mitä enemmän tutkimme näitä palikoita, - aistimuksia, tunteita, perhesiteitä- sitä vähemmän löydämme eroja sapiensien ja muiden ihmisapinoiden väliltä"

        Puhuttu kieli liittyy vahvasti kognitiivisten kykyjen kehitykseen, mutta vaatii tietenkin myös oikeanlaisen fysiologian. Voisiko ihmisyyden yhtenä rajana olla kyky välittää monipuolista tietoa toisille puhutun kielen avulla? Tosin kielikään ei ole aivan täysin ihmisen yksinoikeus, vaan esimerkiksi apinoilla on erilaisiin tilanteisiin erilaisia varoitushuutoja.


      • cumlaudeimprobatur
        agnoskepo kirjoitti:

        Mistä ihmisyyden voi katsoa alkavan, on mielestäni veteen piirretty viiva. Tietenkin homo suku voidaan tunnistaa fossiiliaineistosta, mutta onko fenotyyppi ihmisyyden rajana ainoa pätevä?

        Yuval Noha Harari käsittelee asiaa monestakin näkökulmasta kirjassaan "Sapiens, ihmisen lyhyt historia", mutta tässä yksi mielenkiintoinen näkemys:
        "Kognitiivinen vallankumous on siten kohta, jossa historia itsenäistyi biologiasta. Kognitiiviseen vallankumoukseen saakka kaikki ihmislajin teot kuuluivat biologian alueelle...
        ...Kognitiivisesta vallankumouksesta eteenpäin historialliset kertomukset korvaavat biologiset teoriat ensisijaisena keinona selittää Homo sapiensin kehitystä...
        ...yhteisömme rakentuvat yhä samoista rakennuspalikoista kuin neandertalinihmisten tai simpanssien yhteisöt, ja mitä enemmän tutkimme näitä palikoita, - aistimuksia, tunteita, perhesiteitä- sitä vähemmän löydämme eroja sapiensien ja muiden ihmisapinoiden väliltä"

        Puhuttu kieli liittyy vahvasti kognitiivisten kykyjen kehitykseen, mutta vaatii tietenkin myös oikeanlaisen fysiologian. Voisiko ihmisyyden yhtenä rajana olla kyky välittää monipuolista tietoa toisille puhutun kielen avulla? Tosin kielikään ei ole aivan täysin ihmisen yksinoikeus, vaan esimerkiksi apinoilla on erilaisiin tilanteisiin erilaisia varoitushuutoja.

        "Tosin kielikään ei ole aivan täysin ihmisen yksinoikeus,vaan esimerkiksi apinoilla on erilaisiin tilanteisiin erilaisia varoitushuutoja".

        Heh-heh-hah-hah-hih-hih-hoh-hoh-heeh-heeh-haah-haah-hiih-hiih-

        hooh-hooh-heeeh-heeeh-haaah-haaah-hiiih-hiiih-hoooh-hoooh-heeeeh-haaaaah-

        Eikö evoluutiouskovaisilla ole mitään itsesensuuria.


      • LapseksiJälleen
        cumlaudeimprobatur kirjoitti:

        "Tosin kielikään ei ole aivan täysin ihmisen yksinoikeus,vaan esimerkiksi apinoilla on erilaisiin tilanteisiin erilaisia varoitushuutoja".

        Heh-heh-hah-hah-hih-hih-hoh-hoh-heeh-heeh-haah-haah-hiih-hiih-

        hooh-hooh-heeeh-heeeh-haaah-haaah-hiiih-hiiih-hoooh-hoooh-heeeeh-haaaaah-

        Eikö evoluutiouskovaisilla ole mitään itsesensuuria.

        Sinulla ainakaan ei näytä olevan. Agnon kommentti pitää vasrin hyvin paikkaansa ja sopii muihinkin eläimiin. Kyseessä ei tietenkään ole puhe, mutta toisistaan erottuvat varoitusäänet, joihin reagoidaan eri tavoin ilmoitetun uhkan mukaan.
        Esimerkiksi delfiineillä on erittäin monipuolinen merkinantojärjestelmä ja ne pystyvät todistetusti kommunikoimaan keskenään ja valailla luultavasti on samanlaista kommunikaatiota.

        Juttusi todistaa vanhan joululaulun sanat oikeiski. "Jo vanhakin nyt nuortuu, kuin lapsi leikkimään". Dementiasi on edennyt jo niin pitkälle, että jutut alkavat olla lapsen tasolla.


      • janiinheelivätonnellisin
        LapseksiJälleen kirjoitti:

        Sinulla ainakaan ei näytä olevan. Agnon kommentti pitää vasrin hyvin paikkaansa ja sopii muihinkin eläimiin. Kyseessä ei tietenkään ole puhe, mutta toisistaan erottuvat varoitusäänet, joihin reagoidaan eri tavoin ilmoitetun uhkan mukaan.
        Esimerkiksi delfiineillä on erittäin monipuolinen merkinantojärjestelmä ja ne pystyvät todistetusti kommunikoimaan keskenään ja valailla luultavasti on samanlaista kommunikaatiota.

        Juttusi todistaa vanhan joululaulun sanat oikeiski. "Jo vanhakin nyt nuortuu, kuin lapsi leikkimään". Dementiasi on edennyt jo niin pitkälle, että jutut alkavat olla lapsen tasolla.

        Nimimerkit "agnoskepo" ja "LapseksiJälleen" ovat sama henkilö


      • janiinheelivätonnellisin kirjoitti:

        Nimimerkit "agnoskepo" ja "LapseksiJälleen" ovat sama henkilö

        Väärä veikkaus.


      • janiinheelivätonnellisin kirjoitti:

        Nimimerkit "agnoskepo" ja "LapseksiJälleen" ovat sama henkilö

        Väärä veikkaus.


      • janiinheelivätonnellisin kirjoitti:

        Nimimerkit "agnoskepo" ja "LapseksiJälleen" ovat sama henkilö

        Väärä veikkaus.


    • Varmaankin siinä kohtaa kun lajiutui erilleen muista ihmisapinoista, jotain 6 miljoonaa vuotta sitten.

      • fdsfdsgh

        Ei sitä noin voi määrittää. Se olento, joka oli erkaantunut simpanssin ja ihmisen yhteisestä esi-isästä, ei ollut ihminen. Aivan kuin se toinen haarakaan ei ollut simpanssi. Tämä siis, jos simpanssi on se lähin sukulainen, eikä sittenkin oranki.

        Tarkkaa hetkeä ei voi mitenkään määrittää. Tilanne on sama, kuin yrittäisi määrittää ajanhetken, jolloin lapsesta tulee teini. Tai vauvasta taapero.
        https://www.youtube.com/watch?v=pbD6XzC9rqQ


    • Hyvätsägä

      Hyvä kysymys johon on hyväkin vastaus.
      Nimittäin sekä ihmisen korkeakulttuurin sekä kielten alkujuuret vievät meidät , ihan sattumalta tietenkin näin ateistin silmin, tuonne Sinearin tasangolle Araratin juurelle ja jopa ajallisestikin sinne Nooan poikien maille, heheh.

      Ihan silkkaa sattumaahan tämä on tietenkin, mutta hauska sattuma, vai mitä?

      • Tarina Nooan arkista on tosiaan alunperin ikivanha mesopotamialainen satu.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      195
      2063
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1149
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      805
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      731
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      547
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      532
    Aihe