Vapaa kuvaus

Olen syntinen, kurja ja erehtyväinen ihminen. Onneksi kyse ei olekaan minusta, vaan Jumalasta, Jeesuksesta, Pyhästä Hengestä ja Raamatun sanan terveestä opista.

Aloituksia

1

Kommenttia

2424

1. "+Homoavioliitoista,+homojen+tai+samaa+sukupuolta+olevien+välisestä+rakkaudesta+ei+käsittääkseni+Raamatussa+ole+kirjoitettu+mitään+ja+nyt+annat+ymmärtää+löytäneesi+sieltä+sellaista.+Kumpaako+nyt+uskoa,+Raamattua+vai+sinua?"Kiitos+kommentistasi.+Jos+et+pidä+3.Mooses+18+luvun+homoseksikieltoa+tai+Roomalaiskirjaan+1.+luvun+lesbo-+ja+homoseksikieltoa+olennaisina+viittauksina+homoseksuaalisuuteen,+niin+silloin+minun+on+turha+asiaani+perustella+enempää."Lisäksi+vakuuttavasti+ilmaiset+tietäväsi+mitä+tuhansia+vuosia+sitten+uskonnollisella+kielellä+kirjoitetuilla+jakeilla+on+silloin+tarkoitettu+ja+mitä+ne+tarkoittavat+tänään+irroitettuna+Raamatullisesta+asiaintilasta."Sehän+se+tässä+ironista+onkin,+että+Raamattu+on+niin+hämmästyttävän+selkeä+homoutta+tuomitessaan,+vaikka+kirja+on+niinkin+vanha.+Oletat+myös+että+koska+kirja+on+vanha,+että+sen+sanoma+ei+voisi+olla+uusi+tai+tarpeellinen.+Noudatatko+samaa+logiikkaa+Antiikin+Kreikan+ajatuksiin+demokratiasta?+Että+kansanvalta+on+automaattisesti+huono+ajatus,+koska+se+on+keksitty+tuhansia+vuosia+sitten?+Ja+mihin+vedät+rajan+tässä+"kaikki+vanha+on+huonoa"-ajattelussasi?+Onko+satavuotta+liikaa?+50+vuotta?+Kymmenen?+Onko+eilisen+päivän+sanomalehti+täynnä+valheita,+joita+kukaan+ei+voi+ymmärtää?"Kielellisestä+ilmaisusta,+jossa+jokainen+yksityiskohta+saattaa+ilmaista+meille+tämän+päivän+ihmisille+jotakin+tuntematonta,+kertoo+mielestäni+yksimielisyyden+puuttuminen+Pyhien+Tekstien+tulkinnassa+Maailman+Kristittyjen+keskuudessa."Ihan+kaikella+ystävyydellä+toteaisin,+että+se,+jos+jotkut+liberaaliteologit,+niin+sanotut+"teologit",+jotka+itsekin+ovat+usein+homoja+tai+lesboja,+kehittelevät+täysin+Raamatun+vastaisia+tulkintoja,+joita+lapsikaan+ei+uskoisi,+ei+tarkoita+että+Maailman+Kristittyjen+keskuudessa+olisi+mitään+sen+kummempaa+yksimielisyyden+puutetta.+Liberaaliteologit+ovat+vain+väärässä.+He+ovat+harha-oppisia+valehtelijoita,+tietäen+tai+tietämättään.Jossain+päiväkodin+esikouluopetuksessa+saattaa+enemmistö+lapsista+laskea+väärin+jonkun+matemaattisen+tehtävän.+Ei+sen+perusteella+kukaan+ala+väittämään,+että+matematiikka+on+epäluotettavaa,+kun+kerran+ei+ole+yksimielisyyttä.+:)"Lisäämällä+tai+pois+ottamalla+jotakin+Raamatun+tekstistä,+nähdäkseni+muunnat+totuuden+omaksi+mielipiteeksesi.+"Toisaalta+minä+varmasti+saan+tästä+kaikesta+oikeudenmukaisen+tuomion+(+tai+palkan+)+aikanaan,+eikö+vain?+Millainen+on+sellaisen+uskovaisen+tilanne,+joka+epävarmuuttaan,+uskon+vähyydestään+tai+sosiaalisen+median+paineesta+johtuen+ei+uskalla+tehdä+minkäänlaista+johtopäätöstä+Raamatusta+koskien+tätä+homoasiaa?+Jos+ei+uskalla+sanoa+totuutta+ääneen,+se+voi+näyttää+siltä,+että+häpeää+Jumalan+sanaa.+Jos+suola+menettää+makunsa,+sillä+ei+tee+enää+mitään+ja+se+heitetään+pois.
  2. Tämä+onkin+hyvä+ja+mielenkiintoinen+aloitus.+Nykyään+homoseksuaalisuus+hyväksytään+laajalti,+ainakin+mediassa+ja+somessa.+Väitetään+että+se+on+yhtä+luonnollista+kuin+heteroseksuaalisuus.+Vaaditaan+homoille+ja+lesboille+samoja+oikeuksia+kuin+heteroillekin.+Mutta+ilmeisesti+homoille+ei+kuitenkaan+vaadita+samoja+velvollisuuksia,+vaan+homojen+ja+lesbojen+suorittama+lasten+ja+teini-ikäisten+seksuaalinen+häirintä+on+jotenkin+kummallisesti+asia,+josta+tulee+vaieta+täydellisesti.+Siitä+ei+saa+puhua.+Ja+jos+puhutaan,+sitä+pitää+puolustaa+ja+ymmärtää.Tästä+on+jo+ennakkoaavistuksena+esim.+täällä+toisessa+ketjussa+oleva+uutinen,+jossa+pääkaupunkiseudun+päiväkodissa+oli+(+oletettavasti+)+maahanmuuttajataustaiset+lapset+kiusanneet+ja+fyysisesti+uhanneet+muita+lapsia.+Tästäkään+asiasta+ei+saanut+puhua.+Itse+uutisessakaan+ei+edes+mainittu+kiusaajien+maahanmuuttajataustaa,+vaan+se+piti+jotenkin+päätellä,+lukea+rivien+välissä.+No,+tämä+on+yksittäinen+tapaus,+sen+todenmukaisuus+ei+ole+tässä+se+minun+pointtini.+Olen+varma,+että+käytäntö+on+jo+tullut+todistetuksi+muissakin+maahanmuuttajien+tekemissä+rikoksissa.+Koko+totuutta+ei+kerrota+edes+mediassa.+Miksi+ei?Tämä+kaikki+on+selvästi+kaksinaismoraalia.+Hetero+kantasuomalainen+on+aina+väärässä.+Homoseksuaali,+"transsu"+tai+maahanmuuttaja+on+aina+puhdas+pulmunen,+jonka+tekoja+pitää+ymmärtää+ja+vähätellä.Raamatussa+sanotaan,+esim+5+Mooses+1:16-17:+"Ja+silloin+minä+käskin+teidän+tuomareitanne+sanoen:+'Kuulustelkaa+veljiänne+ja+tuomitkaa+oikein,+jos+jollakulla+on+riita-asia+veljensä+tai+luonaan+asuvan+muukalaisen+kanssa.++Älkää+katsoko+henkilöön+tuomitessanne,+vaan+kuulkaa+pientä+yhtä+hyvin+kuin+suurtakin;+älkää+peljätkö+ketään+ihmistä,+sillä+tuomio+on+Jumalan.+Mutta+asia,+joka+on+teistä+liian+vaikea,+lykätkää+minulle,+kuullakseni+sen.'+Kun+siis+maahanmuuttajat+tekevät+rikoksia,+kuten+kantasuomalaisetkin,+tai+kun+homot+ja+lesbot+syyllistyvät+selvästi+seksuaaliseen+häirintään,+kuten+heterotkin,+miksi+on+vallalla+Raamatun+sanan+vastainen+käsitys,+että+heitä+tuomittessa++pitäisi+ottaa+huomioon+"henkilö".+Eli+miksi+oletetaan,+että+se+on+oikein+tuomitsemista,+jos+tuomio+perustuu+"henkilöön"+eikä+hänen+varsinaiseen+rikokseensa.+"Kuulkaa+yhtä+hyvin+pientä+kuin+suurtakin"+ei+suinkaan+tarkoita+sitä,+että+vain+pientä+pitäisi+kuunnella+suuren+vahingoksi,+tai+päinvastoin.+Molempia+pitää+kuulla.+Ja+tuomio+pitäisi+olla+oikeudenmukainen+ja+sama+kaikille+ihmisille+olivat+he+suuria,+pieniä,+veljiä+tai+muukalaisia.Kun+suvaitsevaisuus,+tasa-arvon+vaatimukset+ja+liberaaliteologia+tekee+käytännössä+enemmän+haittaa+kuin+hyötyä,+hämärtäessään+ihmisten+oikeudentajun,+meidän+tulisi+vakavasti+harkita+näiden+harhaisten+ajattelumallien+järkevyyttä+uudelleen.++Jään+odottamaan+myös+homojen+ja+lesbojen+suorittamaa+seksuaalista+häirintää+tasapuolisesti++vastustavaa++"metoo"-kampanjaa.+Jostain+kumman+syystä+minulla+on+sellainen+aavistus,+että+siihen+ei+taida+suvaitsevaisten+ihmisten+maailmaa+parantava+kaksinaismoraali+taipua+.+:)
  3. "+Ju,+näin+on+yritetty+vuosisatoja+tehdä,+mutta+koskaan+se+ei+ole+onnistunut."Kiitos+kommentistasi,+mummo.+Tietenkään+vajavaiset+ihmiset+eivät+pysty+tätä+Raamatun+tekemään+jakoa+toteuttamaan+täydellisesti,+mutta+on+eri+asia+jos+ei+edes+yritä.+Vaikka+ihmiset+ovat+moraalittomia,+se+ei+tarkoita+että+ihanteet+ja+tavoitteet+tulisi+hylätä.+Siksi+siis+jyrkkä+(+mutta+lempeän+rakastava+)+ei+homoavioliitolle+ja+erityisesti+homojen+kirkkovihkimisille!+":D+Ellei+myös+nainen+nauti,+on+silloin+aivan+sama+miehen+harrastaa+itsetyydytystä."+Ei+tietenkään+ole+"aivan+sama".+Miehen+kliimaksi+yhdynnässä+naisen+kanssa+tarkoittaa,+että+mahdollisesti+uusi+elämä+on+laitettu+alulle.+Sama+tuskin+pätee+itsetyydytykseen.+Tai+homoaktiin."+Niin,+tämä+on+se+nykyajan+muutos+myös+ahdasmielisillä+uskovilla,+että+on+annettu+jopa+lupa+nauttia.+Ennen+toimenpide+piti+vain+suorittaa,+eikä+siitä+etenkään+nainen+saanut+nauttia.+Näin+ne+asenteet+muuttuvat,+joskin+hitaasti+."Jos+Raamattua+tulkitaan+väärin+eikä+ymmärretä+esim.+Laulujen+laulua,+niin+se+voidaan+toki+tulkita+ahdasmielisyydeksi.+Kuitenkin+on+aina+ollut+selvää,+että+nautinto,+rakkaus+ja+kiintymys+lisääväät+avioparin+onnellisuutta,+liiton+pysyvyyttä,+vähentävät+aviorikoksen+ja+avioeron+mahdollisuutta.+Ja+lapsetkin+ovat+onnellisempia.Lisäksi+annat+vaikutelman,+että+kukaan+ei+koskaan+aikaisemmin+olisi+tajunnut+avioseksin+ihanuutta.+Raamatun+kertomusten+perusteella+tämä+ei+pidä+ollenkaan+paikkaansa.+Juutalaisessa+traditiossa+oli+teologeja+(+rabbeja+)+jo+500-luvulla,+joiden+mielestä+niin+oraali-+kuin+anaaliyhdyntäkin+oli+sallittua+avioliitossa.+Tämä+väittämäsi+ahdasmielinen+avioliittoseksikäsitys+onkin+aika+uusi+keksintö,+puritaanien+ja+viktoriaanisen+ajan+keksintöä+ehkä.+Kristinuskon+historia+on+paljon+monimuotoisempi+ja+sallivampi+kuin+osaat+kuvitellakaan.+(+Tosin+homoavioliittoja+ei+ole+koskaan+hyväksytty,+mikä+nyt+on+itsestäänselvää.+)"+Väärin.+Jos+vain+lisääntymistarkoitus+tekee+seksistä+”oikeaa”,+niin+silloin+ei+a)+käytetä+minkäänlaisia+ehkäisyjä+ja+b)+ei+harrasteta+seksiä+jos+raskaus+ei+ole+mahdollinen.+Kuten+kuukautisten+aikana+tai+raskaana+ollessa+sekä+jos+jompikumpi+on+hedelmätön.+"Olen+eri+mieltä+lempeästi+ja+rakastavasti.+Lisääntymistarkoitus+tekee+seksistä+sekä+oikeaa+että+nautittavaa.+Pelkkä+rakastavan+parin+päätös+hankkia+lapsia+ja+olla+käyttämättä+ehkäisyä+ei+jotenkin+automaattisesti+muuta+itse+aktia+täysin+epämiellyttäväksi.+Jos+et+tätä+tiedä+tai+et+ole+kokeillut,+niin+pyydän+mitä+kohteliaimmin+ettet+yleistä+sitä+koskemaan+koko+ihmiskuntaa+tai+kaikkia+uskovia.+Seksuaalinen+nautinto+on+Raamatussa+rajattu+perinteiseen+avioliittoon,+mutta+terveen+opin+mukaisesti+seksi+ja+nautinto+ovat+Jumalan+lahja+avioliitossa+elävälle+miehelle+ja+naiselle.+Tästä+ei+ole+koskaan+ollut+mitään+sen+kummempaa+erimielisyyttä+Raamatun+valossa."+Oikeasti+seksistä+nautitaan+juuri+sen+vuoksi,+kun+raskauden+uhka+ja+pelko+poistuu+mm.+ehkäisyvälineiden+sekä+naisen+menopaussin+myötä!+"Niin,+on+kylläkin+totta+että+nykyaikana+raskaus+ja+uuden+ihanan+vauvan+saaminen+on+leimattu+uhaksi+ja+peloksi.+Ateistit,+liberaalit+ja+muuten+harhautuneet+uskovaiset+tätä+toitottavat.+Se+ei+muuta+sitä+tosiasiaa,+että+Raamatun+mukaan+perinteinen+avioseksi+ei+ole+syntiä,+uhka+tai+pelon+aihe.+Sen+sijaan+homoseksi+on+aina+juuri+synti,+uhka+ja+pelon+aihe,+siis+homoavioliitossakin.
  4. "Kantasuomalaiset+ovat+aina+osanneet+kiusata+ja+tapella+ja+käyttää+epämääräistä+kieltä+ja+se+näyttää+kovasti+yleistyneen+kantasuomalaisten+keskuudessa."Kiitos+kommentistasi,+Eerika.+Olen+periaatteessa+samaa+mieltä+kanssasi+edellisestä.+Mutta+käsittääkseni+tämä+kiusaaminen+ja+tappelu+on+selvästi+vähentynyt+Suomessa+vuosikymmenten+kuluessa.+Kai+se+vähän+riippuu+siitä+mihin+kohtaan+Suomen+historiaa+vertaa.Joskus+aikoinaan+Pohjanmaalla+oli+puukkojunkkareita,+ihan+kantasuomalaisia,+jotka+vetelivät+toisiaan+puukolla+pitkin+selkää.+Nykyaikana+puukottamisesta+ei+tule+mieleen+Pohjanmaan+"suoraselkäiset"+suomalaiset,+vaan+eräs+Turun+traaginen+ja+shokeeraava+maahanmuuttajataustainen+puukkojukkari.Sellainen+fyysinen+väkivalta+mihin+uutisessa+viitataan+on+selvästi+katoamassa+Suomesta+tai+ainakin+siihen+pyritään.+Sen+sijaan+en+tiedä+voiko+samaa+sanoa+Somaliasta,+joka+on+pitkän+sisällissodan+runtelema+alikehittynyt+maa,+jossa+lapsikuolleisuus+on+maailman+korkein+ja+demokratiaa+ei+taideta+edes+tuntea.+Tällaisesta+maasta+tulevat+pakolaiset+tulevat+aivan+eri+kulttuurista+ja+taustasta,+joten+en+yhtään+ihmettele+jos+he+vielä+Suomessakin+käyttäytyvät+aivan+kuin+heidän+pitäisi+jatkuvasti+olla+puolustamassa+omaa+henkeään.+Tässä+on+nyt+paljon+jossittelua.+En+edes+tiedä+onko+kyseiset+lapset+somaleja+tai+muslimeja.+Mutta+jos+ovat,+niin+sanonpa+vaan+että+heidän+käytöksensä+on+sinänsä+ymmärrettävää.+Kuka+tietää+mitä+traumoja+näillä+lapsilla+on+historiassaan.+Mutta+heidän+aggressiivista+käytöstä+ei+silti+tulisi+hyväksyä,+vaan+päiväkotien+toiminta+pitää+perustua+enemmistön+hyvinvoinnin+ja+turvallisuuden+takaamiseen.+Kaikki+väkivaltaiset+lapset+tulee+erottaa+päiväkodista,+oli+heidän+kulttuuritaustansa,+uskontonsa+tai+ihonvärinsä+mikä+tahansa.+Maassa+maan+tavalla,+sanon+minä.+Ja+niin+sanoo+myös+Raamattukin+enemmän+tai+vähemmän."+Kun+aikuiset+kirjoittelevat+ja+huutelevat+sitä+v-sanaa+joka+paikassa,+kyllä+lapset+oppivaisina+sen+omaksuvat.+Jos+lapsi+käyttäytyy+typerästi,+vastuu+on+aikuisten+ja+on+aika+hölmöä+esittää+kantasuomalaiset+puhtaina+pulmusina+tässäkin+asiassa."Voin+minä+sen+myöntää,+että+uutista+lukiessa+minulle+jäi+varsin+epäselväksi+ketkä+olivat+kiusaajia+ja+ketkä+kiusattavia.+Kirjoitukseni+perustuikin+sille+olettamukselle,+että+kiusaajat+olivat+somalitaustaisia+ja+kiusattavat+kantasuomalaisia.+Jos+olettamukseni+on+oikea,+mitä+se+saattaa+olla+tai+olla+olematta,+niin+silloin+tilanne+tässä+nimenomaisessa+päiväkodissa+on+juuri+se,+että+kantasuomalaiset+ja+heidän+lapsensa+ovat+puhtaita+pulmusia.+Ehkä+jossain+välissä+saamme+enemmän+tarkempaa+tietoa+esim.+siitä,+onko+kiusaaminen+ollut+provosoimatonta+vai+ei.+Siihen+asti+näillä+mennään.Voisin+vielä+lisätä,+että+yhden+maahanmuuttaja-taustaisen+lapsiryhmän+suorittama+kiusaaminen+tuskin+tulee+sallittavaksi+sillä,+että+toteaa+kantasuomalaisten+osaavan+kiusata.+Kuten+yllä+totesin,+joku+roti+pitää+olla,+varsinkin+päiväkodeissa.+Eikä+tämä+meno+ole+sallittua+kenellekään,+oli+tausta+mikä+tahansa.+Olisi+myös+mielenkiintoista+kuulla+miten+itse+ratkaisisit+tämän+ongelman.+Tai+mitä+tekisit+jos+oma+lapsesi+olisi+ollut+tässä+päiväkodissa?
  5. "Puhut+yli+2000+vuoden+ajasta.+"Valitettavasti+emme+puhu+nyt+oravannahoista+versus+mobiliimaksuista.+Moni+asia+on+muuttunut,+mutta+miehen+ja+naisen+suhde+ja+avioliitto+on+edelleenkin+se,+jonka+varaan+yhteiskunnat+syntyvät,+kasvavat+ja+kehittyvät.+Yhteiskunnalle+on+siis+hyödyllistä+tukea+miehen+ja+naisen+avioliiton+erityisasemaa.+Sen+sijaan+homoliitot+ovat+täysin+yhdentekeviä+yhteiskunnalle+lisääntymisen+suhteen.+Ovat+oikeastaan+enemmän+haitaksikin,+kun+muun+muassa+perheen,+avioliiton,+isyyden+ja+äitiyden+käsitteet+määritellään+uusiksi+ilman+mitään+logiikkaa+tai+sen+kummempaa+todellista+tarvettakaan.+Näin+lakien+säätämisestä+on+tullut+puhdasta+nettihuutamiseen+perustuvaa+joukkohysteriaa.+Järjen+käyttö+ei+tästä+lähin+ole+enää+pakollista+lakeja+laadittaessa."+Nykyään+Suomi+hyväksyy+homojen+avioliitot,+mutta+Italia+ja+Kreikka+ei."Ei+koko+Suomi+hyväksy+homojen+avioliittoa,+vaan+loppujen+lopuksi+vain+pieni+vähemmistö.+Sitten+on+paljon+niitä+pelkureita+ja+siipeilijöitä,+jotka+menevät+muiden+mukana,+pelkäävät+työpaikan+tai+sosiaalisen+aseman+menetystä+tai+kun+eivät+tunne+Raamatun+opetuksia:+älkää+mukautuko+maailman+menoon."+Maailma+on+muuttunut,+vaikka+sinä+Yksi,uksis+et+huomaa."Sanotaanpa+ensin+sananen+siitä,+mitä+sinä+et+huomaa.+Et+huomaa+sitä,+että+nimimerkki+Sir.Stephen+on+aivan+eri+mieltä,+kirjoittaa+aivan+eri+tyylillä+ja+on+profiilikuvassaan+jopa+täysin+eri+näköinen+kuin+minä,+yksi.uskis.+:)Toisekseen+on+jännä+väite,+etten+olisi+huomannut+maailman+muuttuneen.+Eikö+olisi+paljon+asiallisempaa+sanoa,+että+minä+todella+olen+huomannut+maailman+muuttuneen,+mutta+en+vain+hyväksy+tätä+muutosta.+Jos+en+olisi+huomannut+maailman+muuttuneen,+niin+en+kai+minä+tänne+kirjoittaisi+homoavioliittokriittisiä+kirjoituksia,+eikö+vain?
  6. "+Raamatussa+asia+esitetään+vaan+niin,+että+Jeesuksen+kysyessä+mukaansa+lähtijöitä,+niin+ne,+joiden+piti+hoitaa+joku+asia,+ei+Jeesus+sellaisia+ottanut.+Eikä+käynyt+ilmi+kuinka+pitkään+pitää+seurassa+kulkea.+Lopulta+ehkä+muutama+vuosi.+En+saanut+käsitystä,+että+opetuslapset+alkoivat+sen+jälkeen+elää+synnillisesti.+"Kuten+jo+sanoin,+ilmaiset+itseäsi+tosi+oudosti+ja+epäselvästi.+Miksi+painotat+sitä+mikä+ei+käynyt+ilmi?+Tarkoitatko+että+ei+käy+ilmi+sinulle?+Miksi+se+kävisikään+sinulle+ilmi,+kun+olet+itse+sanonut+olevasi+ateisti.+Kyllä+sen+nyt+luulisi+olevan+helppo+todeta,+että+Jeesuksen+seuraaminen+tarkoittaa+Hänen+ikuista+seuraamistaan.+Minä+olen+jo+nämä+kaikki+asiat+sinulle+selittänyt+aikaisemmassa+kommentissani."En+voi+mitään+sille,+että+Jeesus+ei+ottanut+äitiään+vastaan,+vaan+sanoi+niiden+olevan+äitejään,+jotka+uskovat+häneen.+Koen+sen+äidin+häpäisynä.+Isänä+osaan+kokea+sellaisen+tunteen,+jos+oma+poikani+toimisi+samoin+minua+kohtaan."Jeesuksella+oli+juuri+saarna+kesken.+Ja+hyvä+saarna+olikin.+Jos+lukee+koko+Matteuksen+evankeliumin+luvun+12+tämä+käy+hyvin+selväksi.+Kesken+saarnan+tulee+viesti:+"+Hei+Jeppe,+mutsis+ja+broidis+haluaa+jutskata+sun+kaa..."+Se+on+sekä+epäkohteliasta+ellei+peräti+tahallista+häirintää.+Jos+Jeesus+Kristus+olisi+minun+poikani,+minä+kyllä+ensin+odottaisin,+että+hän+lopettaa+saarnansa+ja+vasta+sitten+vaivaisin+hän+omilla+asioillani.+Mutta+sekin+on+mahdollista,+että+Maria+itse+ei+edes+halunnut+keskeyttää+Jeesusta+opetustyössään.Jakeet+46-47:"Hänen+vielä+puhuessaan+kansalle,+katso,+hänen+äitinsä+ja+veljensä+seisoivat+ulkona,+tahtoen+häntä+puhutella.Niin+joku+sanoi+hänelle:+"Katso,+sinun+äitisi+ja+veljesi+seisovat+ulkona+ja+tahtovat+sinua+puhutella".+"Keskeyttäjä+ei+ollut+Maria+vaan+"joku".+Kuka+lienee+tämä+"joku"+ja+mikä+on+hänen+motiivinsa+ollut?+Oliko+fariseusten+asiaa+ajava+dissidentti?+Jeesus+ei+kuitenkaan+hämmenny+keskeytyksestä,+vaan+käyttää+sitä+hyväkseen+saattaakseen+saarnansa+päätökseen.+Jeesus+siis+kuitenkin+lopetti+saarnansa+hyvin+nopeasti+sen+jälkeen,+kun+kuuli+että+hänen+äidillään+on+hänelle+asiaa.+Tämä+ei+kuulosta+ollenkaan+minkäänlaiselta+äidin+halveksunnalta.+En+minäkään+äitini+puheluihin+vastaa,+kun+työt+on+pahasti+kesken.+Se+ei+yksinkertaisesti+ole+mahdollista.+Mutta+soitan+kyllä+takaisin+kun+voin.Eli+mielestäni+sinun+tulkintasi+on+hämärä+ja+yliampuva.+Tuollainen+Jeesuksen+toimien+arviointi+on+mielestäni+täysin+tarpeetonta.+Ellet+sitten+ole+itsekin+dissidentti,+jolloin+arviointi+asettuu+selvään+uskonnonvastaiseen+kontekstiin+automaattisesti."Ja+niin+moni+elää+homoseksuaalista+elämäntapaa,+eikä+sitä+yleensä+kukaan+valitse.+Se.+että+kaikki+vanhemmat+eivät+sitä+hyväksy+ja+kokevat+häväistyksenä,+niin+ei+voi+mitään.+Saul+sanoi+pojalleen+Joonatanille:+Näenhän+kuinka+olet+mielistynyt+Daavidiin,+häpeäksi+kaikille:+Sinä+säädyttämän+äidin+poika!"Nimenomaan+se+homoseksuaalinen+elämäntapa+on+se,+jonka+homo+voi+valita+tai+olla+valitsematta.+Jos+jonkinlaisen+alttiuden+homouden+syntiin+on+sikiökehityksen+hormonihäiriössä+saanutkin,+sepä+ei+tarkoita+että+homouden+kiusaukselle+pitäisi+antaa+periksi.+Onhan+tietty+alttius+alkoholismiinkin+perinnöllistä,+mutta+juoppous+tai+absolutismi+on++silti+ihmisen+oma+valinta.+Eli+jo+homoseksuaaliset+teot+ovat+syntiä+eikä+niitä+kukaan+pakota+homoa+tekemään+kuin+homo+itse.+Turha+syyttää+muita.+Ja+sen+lisäksi+sitten+elämäntavan+tekeminen+tästä+synnistä+on+vielä+enemmän+ihan+omaa+valintaa.Kunnioita+isääsi+ja+äitiäsi,+neljäs+käsky,+koskee+myös+homoja.+Homoilla+ei+ole+mitään+erityisoikeutta+loukata+omia+vanhempiaan+homoudellaan.+Tiedän+hyvin,+että+nykyaikana+tämäkin+asia+on+käännetty+päälaelleen,+että+kun+homo+lapsia+tulee+ulos+kaapista+ja+vanhemmat+hylkäävät+hänet,+on+vika+vain+vanhemmissa.+Ja+tuskaa+kokee+vain+se+homo+lapsi.+Ei+pidä+paikkaansa.+Homojenkin+tulee+kunnioittaa+isäänsä+ja+äitiänsä+ja+olisi+paljon+parempi+homolle+itsellekin,+jos+hän+unohtaisi+gay-kulttuurin+valheet+ja+menisi+perinteiseen+avioliittoon,+jos+se+on+hänen+vanhempiensa+tahto.+Mutta+käytännössä+homoelämäntavan+valitseminen+Jumalan+tahdon+sijaan+rikkoo+monia+perheitä+ja+aiheuttaa+suunnatonta+tuskaa+lukuisille+vanhemmille.+"+Me+olemme+avioliitossa+kaksi+miestä.+Näehän,+emme+ole+heteroliitossa."Ja+kuitenkaan+avioliitto+ei+ole+koskaan+syntynyt+ensin+homoja+varten.+Heterot+eivät+ole+avioliittoa+homoliitoista+kopioineet.+Vaan+asia+on+juuri+päinvastoin.+Raamatun+mukaan+sinun+ns.+"liitto"+on+niin+äidin+kuin+isänkin+häpäisyä,+perhe-arvojen+halveksuntaa+ja+tietenkin+Jumalan+tahdon+kaikkinaista+hylkäämistä.+Ei+ole+liioiteltua+sanoa,+että+homoavioliitot+ovat+itse+asiassa+Saatanan+palvontaan+rinnastettavissa+olevaa+epäjumalan+palvontaa.Kannattaisi+sinun+alkaa+ottamaan+nämä+Raamatun+opetukset+ihan+tosissaan.+Ota+Jeesus+elämääsi+niin+voit+vielä+pelastua.
  7. Minun+mielestä+on+aivan+selvää,+että+Raamattu+tuomitsee:-+kaikki+homoseksuaaliset+teot,+koki+niitä+suorittava+sitten+olevansa+hetero,+homo,+bi+tai+transsu+tms.+Ihmisen+omat+"tuntemukset"+eivät+siis+ole+oleellisia+tässä+asiassa,+kuolemanrangaistus+tulee+silti.-+kaiken+homoseksuaalisuuden+ja+kaiken+lesbouden,+koska+tuomio+ei+tule+ainoastaan+teoista,+vaan+myös+siitä+pahuudesta,+joka+nousee+ihmisen+sydämestä.+Jokainen+joka+katsoo+naista+himoiten...eli+tämä+selvästi+koskee+myös+lesboja.-+lesbouden,+koska+Mooseksen+kirjan+luvussa+18+olevat+muutkin+kiellot+koskevat+myös+naisia.+Esim.+insesti-kiellot+annetaan+kirjaimellisesti+vain+miehille:+"+älä+yhdy+sisareesi..."+Miten+mies+voi+yhtyä+sisareensa+ilman,+että+sisar+yhtyy+veljeensä?+Kun+siis+miestä+kielletään+makaamasta+toisen+miehen+kanssa,+siitä+automaattisesti+seuraa,+että+myös+naista+kielletään+makaamasta+naisen+kanssa.+Kaikki+muu+paitsi+miehen+ja+naisen+välinen+(avioliitto)seksi+on+selvästi+kiellettyä.+Lisäksi+Paavalin+Roomalaiskirjeen+ensimmäisessä+luvussa+kielletään+erikseen+vielä+lesbous.Asia+on+itse+asiassa+niin+selvästi+sanottu+Raamatussa,+että+ainoa+ihmeteltävä+asia+on+suvaitsevaisten+ja+liberaaliteologien+väitteet,+että+homous+ja+lesbous+ei+olisi+synti.Eli+Raamatussa+selvästi+tuomitaan+homoseksuaaliset+teot,+teki+niitä+kuka+vaan,+ja+sen+lisäksi+tuomitaan+itse+homoseksuaalisuus+kaikissa+muodoissaan.+Tämän+lisäksi+Raamatusta+ei+löydy+yhtään+selkeää+kohtaa,+jossa+homoseksuaalisuutta+(+tai+lesboutta+)+selvästi+mainittaisiin+positiivisessa+valossa.+Homoavioliitoista+ei+mainita+mitään.+Ei+ole+mitään+tarvetta,+koska+asia+on+jo+tullut+selväksi.+Kaksi+homoa+tai+kaksi+lesboa+eivät+voi+mennä+naimisiin,+koska+Jumala+on+luonut+vain+miehen+ja+naisen+toisilleen.+Ja+homoparien+vihkiminen+tarkoittaisi+käytännössä+heidän+homouden+synnin+siunaamista.It's+Adam+and+Eve,+not+Adam+and+Steve.+:)Tämä+kaikki+ei+kuitenkaan+tarkoita+etteikö+homot+ja+lesbot+olisi+tervetulleita+synteineen+kirkkoon+tai+Jumalan+luokse.+Jeesuksen+anteeksianto+ja+uusi+hengellinen+elämä+ja+sielun+pelastuminen+on+tarkoitettu+kaikille+ihmisille+oli+heidän+syntinsä+mikä+tahansa.+Mutta+avioliitto+on+toki+luonnollisesti+tarkoitettu+vain+miehelle+ja+naiselle.(+Lisäksi+totean,+että+myöskään+miehen+ja+naisen+välinen+avioero+ei+ole+sallittu+muusta+syystä+kuin+puolison+haureuden+takia.+Jeesuksen+mukaan+viaton+puoliso+saa+mennä+uudelleen+naimisiin,+pettänyt+puoliso+ei.+Tässä+asiassa+kirkon+tulisi+tiukentaa+linjaansa,+samoin+kuin+naispappeudenkin+suhteen.+Mutta+kaikki+nämäkin+syntiset+saavat+syntinsä+anteeksi+ja+pelastuvat+kun+vain+katuvat+tekojaan+ja+pyytävät+niitä+anteeksi+Jeesukselta.+Kaikki+on+siis+tässä+mielessä+aivan+hyvin+ja+oikein.+)
  8. Kiitos+kommentistasi."Kita+silti+pitää+mielessä,+että+Jeesus+otti+mukaansa+vain+ne+joilla+ei+ollut+sillä+hetkellä+mitään+tärkeämpää.+Tosin+kuka+jättää+kaiken+taakseen,+jos+joku+pyytää+mukaansa+määräämättömäksi+ajaksi?"Raamatussa+ei+kylläkään+missään+kohtaan+sanota,+että+Jeesus+olisi+ottanut+mukaansa+vain+ne,+joille+ei+ollut+tärkeämpää+tekemistä.+Muotoilet+asian+tosi+hassusti.Samoin+kysymyksesi+siitä+että+kuka+jättää+kaiken+taakseen,+on+aivan+hassu.+Koko+kristinuskon+tarkoitus+on,+että+ihminen+jättää+kaiken+vanhan+syntisen+elämänstä+taakseen+ja+syntyy+uudestaan+ylhäältä+käsin.+Jokainen+uskovainen+juuri+haluaa+että+tämä+muutos+ja+Jeesuksen+seuraaminen+on+ikuista+(+määrämätön+aika+).+Ajatus+siitä,+että+ihminen+kuvittelee,+että+hän+voi+seurata+Jeesusta+vain+jonkin+tietyn+ajan,+ja+sitten+palata+vanhaan+elämäänsä+ja+kaikkiin+vanhoihin+synteihinsä,+on+naurettava.+Jos+itse+olet+tehnyt+näin,+se+on+surullista."Sikäli+tuokin+tarina+Jeesuksesta+on+erittäin+epäuskottava."Ymmärrän+sen,+että+se+on+sinun+mielestä+epäuskottava.+Varsinkin+kun+olet+ensin+tajunnut+koko+asian+aivan+väärin.+Ajattelusi+tuntuu+muutenkin+usein+olevan+pelkkää+väärinymmärrystä+perä+perään."Jeesus+sanoi+äidikseen+kaikkia,+jotka+uskoivat+häneen.+Melkoinen+äidin+häpäisy."Valitettavasti+olet+tässäkin+asiassa+aivan+hakoteillä.+Jeesus+ei+koskaan+häpäissyt+omaa+äitiään.+Sen+sijaan+voidaan+aivan+asialliseen+sävyyn+todeta,+että+sinä+olet+häpäissyt+oman+äitisi,+kun+olet+valinnut+homoseksuaalisen+elämäntavan+ja+kun+olet+vieläpä+mennyt+niin+sanotusti+"naimisiin"+toisen+miehen+kanssa.+Kumpi+teistä+kahdesta+miehestä+esimerkiksi+on+ottanut+"äidin"+paikan+avioliitossa+ja+millä+valtuudella+näin+olette+tehneet?++:)
  9. Pitää+tässä+siis+olettaa,+että+kiusaajat+ovat+olleet+maahanmuuttajaperhetaustaisia,+ehkä+muslimeja?+Ja+että+heidän+huonon+käytöksensä+takana+on+nimenomaan+islamilainen+oppi+ja+vääräuskoisten,+eli+kristittyjen+tappaminen?+Periaatteessa+tämä+voisi+olla+yksi+selitys,+mutta+pidän+sitä+aika+epätodennäköisenä.+Suomen+päiväkodit+kun+eivät+enää+korosta+kovinkaan+paljoa+kristillisyyttä,+vaan+siitä+pyritään+pääsemään+eroon.+Samaten+en+usko,+että+päiväkoti-ikäiset+muslimilapset+tajuaisivat+mitä+olisivat+tekemässä,+vaikka+heidät+olisikin+kasvatettu+"vihaamaan+vääräuskoisia".+Suurin+enemmistö+Suomen+muslimeista+taitaa+lisäksi+olla+niitä+kohtuullisia+ei-ääri-muslimeja.+Eli+kiusaamisen+takana+voi+olla+vain+joku+muu+kulttuuritaustainen+asia.+Jos+lapsien+vanhemmat+ovat+Somalian+maaseudulta,+voi+olla+että+siihen+kulttuuriin+kuuluu+joitain+elementtejä,+jotka+Suomen+kaltainen+teknisesti+kehittynyt+ja+koulutussivistykseltään+paljon+kehittyneempi+yhteiskunta+on+jo+jättänyt+taakseen.+Ehkä+kukaan+ei+ole+näille+lapsille+opettanut,+että+Suomessa+päiväkotiryhmässä+ei+tarvitse+-+eikä+saa-++fyysisillä+keinoilla+selvittää+sosiaalista+nokkimisjärjestystä.+Toivotaan+että+tässä+uutisessa+on+kyse+vain+yksittäistapauksesta.Samalla+on+kuitenkin+selvää,+että+suvaitsevaisuus,+tasa-arvo+ja+kaikenlainen+naivi+monikulttuurisuuden+idealisointi+luo+tilanteita,+joissa+suomalainen+kulttuuri+ja+yhteiskunta+muuttuu+yhä+avuttomammaksi+käsittelemään+eri+kulttuurien+välisiä+konflikteja.+Kristinuskon+opetus+on,+että+uskovaisten+tulisi+elää+kaikkien+kanssa+sovussa,+jos+se+on+uskovaisista+kiinni.+Tässä+tapauksessa+sulassa+eläminen+on+mahdotonta+eikä+se+ole+uskovaisista+kiinni.+Jos+minä+olisin+päiväkodin+johtaja,+olisin+erottanut+kiusaavat+lapset+jo+aikoja+sitten.+Mutta+minäpä+en+kannatakaan+nykyisen+kaltaisia+elämälle+ja+todellisuudelle+vieraita+"suvaitsevaisuuden"+arvoja.Mutta+on+toki+mielenkiintoista+huomata,+että+nyt+vähitellen+alkaa+monet+sellaiset+asiat+tulla+todeksi,+joista+uskovaiset+ovat+varoitelleet+jo+vuosia.+Me+varoitimme+siitäkin,+että+gay-kulttuuriin+kuuluu+mm.+huumeiden+käyttö+ja+nyt+meillä+on+sitten+tämä+tapaus+Jari+Sillanpää.+Varmasti+se+ja+tämä+uusin+päiväkoti-tapauskin+ovat+vain+jäävuoren+huippu.+Suvaitsevaisuus+ei+yksinkertaisesti+toimi.+Tarvitsemme+kipeästi+perinteisen+kristinuskon+antamia+selkeitä+rajoja+niin+ihmisinä+kuin+yhteiskuntana.
  10. "+Niin.+Raamatussa+lapsen+äiti+ei+välttämättä+ole+lapsen+synnyttäjä.Kirjoitit+aiemmassa+viestissäsi,+että+nimimerkin+"jepmielenkiintoista"+pohdinnat+tarkoittaisivat,+että+naiseuskin+ja+vaimouskin+saattaisivat+olla+ei-biologisia+ilmeisesti+sillä+perusteella,+että+hän+oli+tuonut+esiin+äitiyden+ei-biologisuuden+Raamatussa.+Näin+siis+pohdiskelit+siitä+huolimatta,+että+kyseinen+nimimerkki+erikseen+tähdensi+ja+eksplikoi+viestissään,+ja+lainaan+jälleen:+"Naiseus+on+biologista,+mutta+äitiys+ei."+(Itse+tosin+lisäisin+tuohon+sanan+"välttämättä".)+Et+ehkä+vain+huomannut+tätä+lausetta+hänen+viestissään?"Kiitos+kovasti+kommentistasi.+Tämä+on+varmasti+mielestäsi+tosi+mielenkiintoinen+keskustelu.+Minun+mielestä+nyt+kannattaisi+kuitenkin+jättää+nimimerkki+"jepmielenkiintoista"+vähemmälle+huomiolle.+Hän+ei+näemmä+ole+paikalla+enää.+Ehkä+hän+lannistui+kun+jo+kerran+"hävisi"+minulle.Hän+tietää+paremmin+mitä+hän+tarkoitti+kommenteillaan.+Joten+toivoisin+että+joko+lopetat+käyttämästä+hänen+kirjoituksiaan+minua+vastaan+tai+sitten+esität+itse+omat+näkemyksesi+suoraan+ilman+toisen+nimimerkin+tulkintaa.+Eiköhän+tämä+olisi+aivan+kohtuullista+ja+reilua.+Se+myös+selventäisi+koko+keskustelua+huomattavasti."Naiseus+on+Raamatussa+aina+ja+kyseenalaistamatta+biologista.+Äitiys+sen+sijaan+on+irrotettu+biologisesta+siteestä;+käsite+on+avattu+ja+laajennettu."Juu,+joo+ja+jee.+Kiva+kun+kirjoitat+koko+ajan+aivan+kuin+minä+en+olisi+jo+perustellut+miksi+tällaiset+väitteet+ovat+varsin+kyseenalaisella+pohjalla.+Ei+se+asia+totuus+tässä+muuksi+jankkaamalla+muutu.+Ehkä+sinun+pitäisi+vain+reilusti+myöntää+että+olet+hävinnyt+tämän+keskustelun,+kuten+jepmielenkiintoistakin.+:)"Mielenkiintoista+on+sekin,+että+isyyttä+ei+mainita+Raamatussa+samalla+tavalla+hengellisenä+optiona.+Jeesus+itse+asiassa+kielsi+kutsumasta+ketään+muuta+kuin+taivaallista+Isää+isäksi+hengellisessä+mielessä."Muun+muassa+tähän+minä+viittasin,+kun+totesin+että+perhe+laajenee+hengelliseksi+prinsiipiksi.+Tosin+en+muistanut+sitä+kirjoittaessani+että+Jeesus+olisi+tuota+kieltänyt.+Mutta+vanhasta+tottumuksesta+ilmaisin+asian+sen+verran+hämärästi,+että+voin+nyt+myöhemmin+todeta+olleeni+aivan+oikeassa+tässäkin+asiassa.+Ja+kuitenkin+tästäkin+huolimatta+jokaisella+uskovaisella+on+velvollisuus+kunnioittaa+omaa+isäänsä.+Siis+ihan+sitä+biologista.+:)Mutta+nyt+hyvää+yötä.
  11. "Laitoit+sanoja+nimimerkin+"jepmielenkiintoista"+suuhun,+hyi+sinua!+"Jepmielenkiintoistahan"+tähdensi,+että+naiseus+on+Raamatussa+biologista,+mutta+äitiyden+biologisuus+on+kyseenalaistettu."Kiitos+kommentistasi.+Sinulla+on+omat+teoriat,+minulla+omat.+Itse+mieluusti+jäisin+odottamaan+kyseisen+nimimerkin+omaa+tarkennusta+aiheeseen.+"Sinä+yritit+hakea+hänen+tekstistään+väylää+ja+tulkintaa+naiseudenkin+(=sukupuolenkin)+ei-biologisuudelle.+Mikä+oli+motiivisi+tälle+vilpille?"Ilmeisesti+olet+aika+uusi+kirjoittaja+tällä+palstalla.+Minä+olen+johdonmukaisesti+vastustanut+homoutta,+lesboutta,+transsiutta+ja+homoavioliittoja+-++ja+myös+puolustanut+perinteistä+avioliittoa+ja+perinteistä+miehen+ja+naisen+sukupuoliroolitusta.+En+siis+todellakaan+edes+pystyisi+hakemaan+väylää+ja+tulkintaa+naiseuden+ei-biologisuudelle.+"+Oikeasti+Raamatussa+ON+kyseenalaistettu+äitiyden+biologisuus,+mutta+EI+naiseuden+biologisuutta."Tavallisesti+kaikki+biologiset+äidit+ovat+aina+myös+biologisia+naisia,+joten+en+ymmärrä+mitä+ajat+takaa+näin+monimutkaisella+ja+"modernilla"+Raamatun+tulkinnalla.+Onko+tarkoitus+puolustella+sateenkaariperheitä+ja+homoavioliittoja,+joissa+juuri+äidin+tai+isän+biologisuus+on+lähtökohtaisesti+kyseenalaistettu?+Onko+tarkoitus+siis+hakea+Raamatusta+perusteita+näille?+Jos+näin+on,+olen+ystävällisesti+eri+mieltä+kanssasi."+Raamatusta,+Matt.+12:>>>>+Hänen+vielä+puhuessaan+kansalle,+katso,+hänen+äitinsä+ja+veljensä+seisoivat+ulkona,+tahtoen+häntä+puhutella.47.+Niin+joku+sanoi+hänelle:+"Katso,+sinun+äitisi+ja+veljesi+seisovat+ulkona+ja+tahtovat+sinua+puhutella".48.+Mutta+hän+vastasi+ja+sanoi+sille,+joka+sen+hänelle+ilmoitti:+"Kuka+on+minun+äitini,+ja+ketkä+ovat+minun+veljeni?"49.+Ja+hän+ojensi+kätensä+opetuslastensa+puoleen+ja+sanoi:+"Katso,+minun+äitini+ja+veljeni!50.+Sillä+jokainen,+joka+tekee+minun+taivaallisen+Isäni+tahdon,+on+minun+veljeni+ja+sisareni+ja+äitini."+>>>>>>Tässäkin+kohtaa+Jeesus+kyseenalaisti+ÄITIYDEN+(huom.+ei+naiseuden)+biologisuuden+ja+kutsui+äidikseen+ihmistä,+joka+tekee+hänen+taivaallisen+Isänsä+tahdon."Minun+mielestäni+tuollainen+ajattelu+on+sekä+tarpeetonta+että+sekavaa.+Miksi+Jeesus+kyseenalaistaisi+äitiyden+biologisuuden?+Eikö+kyseessä+ole+pikemminkin+äitiyden+(+ja+myös+veljeyden,+sisaruuden+ja+isyydenkin+)+laajentuminen+biologisesta+rajatusta+perheestä+hengelliseksi+prinsiipiksi.+Se+rakkaus+ja+kunnioitus,+jota+osoitamme+omaa+perhettämme+kohtaa+pitäisi+laajentua+koskemaan+myös+niitä,+jotka+ovat+osa+hengellistä+perhettä,+eli+kaikkia+niitä+jotka+tekevät+taivaallisen+Isän+tahdon.+Tämä+on+samassa+linjassa+Jeesuksen+opetuksen+kanssa,+jossa+kehoitetaan+pitämään+jokaista+ihmistä+lähimmäisenä+ja+rakastamaan+häntä."Ja+vielä+rautalangasta...+Jeesus+ei+siis+sanonut:+"Onko+Maria+nainen?+Kuka+oikeastaan+on+nainen?"+tai+"Onko+vaimo+nainen?",+vaan+hän+kyseenalaisti,+että+synnyttäjä+olisi+aina+äiti+ja+vahvisti,+että+biologisista+siteistä+riippumatta+kuka+tahansa,+joka+tekee+Isän+tahdon,+on+äiti+(ja+veli+ja+sisar)."Olen+samaa+mieltä+tuosta+jälkiosasta,+mutta+eri+mieltä+siitä+etteikö+synnyttäjä+voisi+aina+olla+myös+äiti.+Se,+että+uskovaiset+muodostavat+ison+hengellisen+perheen,+ei+sulje+pois+sitä,+että+meillä+on+myös+biologinen+perhe+ja+että+Jumala+velvoittaa+käskyissään+kunnioittamaan,+huolehtimaan+ja+rakastamaan+myös+tätä+biologista+perhettä.+Tietenkin+jos+perhe+on+este+Jeesuksen+seuraamiselle,+on+perhe+hylättävä.+Mutta+on+vaikea+kuvitella,+että+tämä+hylkääminen+tarkoittaisi+neljännen+käskyn+rikkomista.+Jeesus+tuskin+voi+opettaa+Jumalan+tahdon+vastaisesti."+Raamatun+mukaan+siis+naiseus+on+biologista,+mutta+äitiyden+biologinen+perusta+on+kyseenalaistettavissa+ja+se+on+ensisijaisesti+hengellistä."Jeesus+ei+käsittääkseni+missään+vaiheessa+yksiselitteisesti+kyseenalaistanut+äitiyden+biologista+perustaa.+Ennen+ristinkuolemaansa+hän+päinvastoin+piti+huolta+biologisesta+äidistään+ja+kehoitti+opetuslastaan+(+Johannesta+)+ottamaan+sen+pojan+paikan,+jonka+Maria+oli+menettämässä.+Ei+Jeesus+siinä+tilanteessa+kaikista+"hengellisistä+äideistään"+huolehtinut,+vaan+vain+juuri+siitä+ainoasta+biologisesta+äidistään.Laajemmin+ajateltuna+äitiys,+kuten+mikä+tahansa+muukin+perheside,+voi+olla+myös+hengellistä,+mutta+mielestäni+on+tarpeetonta+asettaa+hengellinen+perhe+ja+biologinen+perhe+jyrkästi+vastakkain.+Jeesuksen+esimerkin+mukaisesti+jokaisen+uskovaisen+tulisi+kunnioittaa+biologista+perhettään+siitä+huolimatta,+että+kuuluu+myös+hengelliseen+perheeseen.+Eikä+ainoastaan+siitä+huolimatta,+vaan+juuri+siksi.