Vapaa kuvaus

Olen syntinen, kurja ja erehtyväinen ihminen. Onneksi kyse ei olekaan minusta, vaan Jumalasta, Jeesuksesta, Pyhästä Hengestä ja Raamatun sanan terveestä opista.

Aloituksia

1

Kommenttia

2424

1. "+Toista+ihmistä+vahingoittava+käyttäytyminen+on+väkivaltaa.+Seksuaalisiin+vähemmistöihin+kohdistuu+yhteiskunnassamme+yhä+rakenteellista+väkivaltaa,+joka+ilmenee+halveksuntana,+torjuntana+ja+vaatimuksena+kieltää+oma+seksuaalinen+identiteetti.+Tämä+aiheuttaa+turhaa+häpeää,+sitoo+energiaa+tarpeettomaan+salailuun+ja+vaikeuttaa+kestävien+ihmissuhteiden+solmimista+ja+ylläpitämistä.+Tämän+väkivallan+seurauksista+kärsivät+sadat+tuhannet+suomalaiset.+"Kiitos+aloituksesta.+Hyvin+mielenkiintoinen+operaatio+tuo+väkivallan+käsitteen+uudelleentulkinta.+Jännä+juttu,+että+monet+ns.+suvaitsevaiset+ovat+täysin+valmiita+muuttamaan+niin+monia+sanoja,+laajentamaan+niiden+merkityksiä+teoriassa+ja+ihan+käytännössä.+Ja+sitten+kun+uskovainen+siteeraa+Raamattua,+sanotaan+että+se+on+vain+tulkintaa+eikä+totta++ollenkaan.++Ensin+jotkut+vähemmistöt+muuttavat+sanojen+merkitystä.+Sitten+he+loukkaantuvat+kun+kaikki+muut+ihmiset+eivät+noin+vain+omaksukaan+näitä+uusia+merkityksiä,+vaan+käyttävät+suomen+kieltä+ihan+niin+kuin+ennenkin.+Jotenkin+tuntuu+tosi+oudolta+että+esim.+avioliiton+merkitystä+ja+sisältöä+voidaan+yksipuolisesti+muuttaa.+Eikö+siitä+seuraa+hämmennystä+kun+yhdelle+sanalle+on+kaksi+vastakkaista+merkitystä+yhtä+aikaa?Väkivalta+tarkoittaa+esim.+sitä+kun+ihminen+aiheuttaa+tietoisesti+toiselle+ihmiselle+fyysistä+vahinkoa.+Pitää+siis+lyödä+nyrkillä,+potkia,+purra+tai+sitten+käyttää+jotain+astaloa,+eli+jotain+esinettä+lyömäaseena.+Mutta+homojen+halveksunta+tai+torjunta+ei+ole+väkivaltaa.+Toivon+että+tämä+tulee+nyt+kerralla+selväksi.+Se+ei+mielestäni+ole+edes+ns.+henkistä+väkivaltaa,+vaan+pikemmin+aivan+aito+ja+luonnollinen+reaktio+kun+näkee+jotain+vääryyttä+tapahtuvan.+Kaikki+varmaan+kauhistuisivat,+jos+näkisivät+että+lapsia+tapetaan+kadulla.+Homojenavioliittojen+suhteen+vähän+sama+juttu.+Se+on+niin+totaalisen+outoa+ja+samalla+niin+syvästi+väärin,+että+sitä+ei+voi+tavallinen+ihminen+käsittääkään.Sen+verran+sivistyneitä+suomalaiset+sentään+ovat,+että+me+emme+ala+homoja+hakkaamaan+tai+tappamaan,+(+sehän+on+väkivaltaa+)+vaan+vain+torjumme+ja+lievästi+halveksimme.Minun+mielestä+homojen+tuntema+häpeä+ei+ole+ollenkaan+turhaa.+Häpeä+on+merkki+siitä,+että+tietää+tehneensä+väärin.+On+siis+aivan+luonnollista+että+homot+tuntevat+häpeää.+Heidän+pitäisikin+häveta+ja+pyytää+anteeksi+Jumalalta,+sen+sijaan+että+julkisesti+toisivat+esille+omaa+häpeällistä+homouttaan+Pride-kulkueissa+ja+mediassa."Kirkko+voi+taistella+vielä+pontevammin+tätä+väkivaltaa+vastaan+tukemalla+homoja+ja+lesboja+tulemaan+ulos+kaapistaan+ja+saarnata+syrjintää+ja+halveksuntaa+vastaan.+Kirkko+voi+rohkaista+heitä+sitoutumaan+keskinäiseen+kumppanuuteen+ja+siten+pitämään+huolta+toisistaan.+Odotamme+valitettavasti+vielä+homoparien+virallista+kirkollista+vihkimistä.+Mikä+viivyttää?+Siinä+kirkko+voi+toimia+tasa-arvon,+suvaitsevaisuuden+ja+ihmisoikeuksien+edistäjänä+kristillisen+etiikan+mukaisesti."Itseasiassa+kirkko+on+jo+ennen+tätä+homovalistusaikaa+tukenut+lukuisia+homoja+monissa+seurakunnissa+ympäri+maan.+Sitä+kutsutaan+sielunhoidoksi.+Lähtökohtana+tosin+silloin+on+ollut+ajatus,+että+homous+on+synti,+josta+olisi+hyvä+päästä+eroon.+Se+on+ikään+kuin+kirous+joka+ei+päästä+homoja+otteestaan.+Raamatun+sana+ei+ole+tästä+muuttunut,+vaan+homous+on+edelleenkin+synti.+Joten+tuntuisi+tosi+oudolta,+jos+kirkon+pitäisi+erityisesti+homoja+kehoittaa+tekemään+syntiä+vielä+lisää.+Jos+kirkon+halutaan+tukevan+ja+kannustavan+synnin+tekoon,+silloin+pitäisi+ehdottomasti+kannustaa+kaikkia+ihmisiä+tasapuolisesti+syntiin,+kaikissa+asioissa,+lähtien+ihan+kymmenestä+käskystä:+halveksi+isääsi+ja+äitiäsi,+tapa+ihmisiä,+(+nämä+kaksi+kun+yhdistää+saadaan+käsky:+tapa+isäsi+ja+äitisi+heti+käyttäen+mahdollisimman+suurta+"väkivaltaa"),+petä+aviopuolisoasi+(+sopii+erinomaisesti+myös+homopareille+tämä+käsky+),+varasta+kaikki+minkä+irti+saat,+valehtele+ja+kerro+pahaa+lähimmäisistäsi.+Ja+niin+edelleen.Siis+jos+kerran+Raamatun+sanalla+ei+ole+mitään+virkaa+tässä+homoasiassa,+niin+mitä+merkitystä+niillä+muillakaan+käskyillä+on?+Minkä+takia+kenenkään+pitäisi+rakastaa+lähimmäistään+kuin+itseään?Kirkon+ei+tulisi+mennä+mukaan+näihin+tasa-arvo+hömpötyksiin.+Ne+ovat+selvästi+vääristyneitä+ja+valheellisia+uudelleentulkintoja+Jumalan+totuudesta+.+Minä+en+tosiaankaan+odota,+että+homopareja+vihittäisiin+kirkossa.+Eikö+se+jo+riitä,+että+homot+saivat+maallisen+avioliiton?+Jumala+toki+haluaisi+nähdä+myös+homoja+tunnustamassa+syntejään+Jeesukselle,+mutta+kyllä+synneistä+tulisi+pyrkiä+myös+eroon.+Eihän+muuten+Jeesus+olisi+sanonut+(+pariinkin+kertaan+):+"Mene,+mutta+älä+enää+syntiä+tee."+Kyllä+Jeesus+antaa+anteeksi+jopa+homoudenkin,+mutta+sitä+pitää+ensin+pyytää+anteeksi.+Siinä+on+se+juju.
  2. "Suoraan+sanoen+hävettää+heterona+lukea+kristillisyyttä+edustavalta+kommentoijalta+tuollaista+tekoopyhyyttä:"Homoseksuaalit+ihmiset+pitävät+joitain+asioita+tärkeinä+itselleen+ja+hyväksyttävinä.+Ja+he+vaativat+että+nämä+samat+asiat+ovat+tärkeitä+ja+hyväsyttäviä+muillekin."Kiitos+kommentistasi.+En+nyt+valitettavasti+näe+asiaa+noin.+Minä+oletan+että+aloittaja+ei+tarkoita+kaikille+ihmisille+yhteisiä+asioita,+vaan+niitä+asioita+jotka+ovat+erityisesti+homoille+tärkeitä,+tärkeinpänä+homojen+oma+homoseksuaalinen+identiteetti+ja+homoseksuaaliset+tunteet.+Raamatussa+homoseksuaaliset+teot+kielletään+kuolemantuomion+uhalla.+Ilmeisesti+homojen+tärkeät+ja+hyväksyttävät+asiat+eivät+olekaan+Jumalalle+tärkeitä+ja+hyväksyttäviä.+Eikä+Jumala+tunnu+kovinkaan+paljoa+välittävän+muidenkaan+ihmisten+tunteista+silloin+kun+nämä+tekevät+syntiä.+Syntiä+on+siis+turha+kenenkään+perustella+Jumalalle.+Ei+se+siitä+yhtään+viattomuudeksi+muutu+vaikka+kuinka+perustelisi.Kaikki++homoseksuaaliset+teot+ovat+kiellettyjä.+Kaikki+heteroseksuaaliset+teot+eivät+ole+kiellettyjä.+Jumala+jopa+kehoittaa+niihin,+kuten+lisääntymään.+Miten+siis+olisi+tekopyhää+sanoa+että+homoille+tärkeät+asiat+eivät+välttämättä+ole+oikeasti+tärkeitä+asioita?+Eikös+se+ole+muka+ihan+totta.+Kahden+miehen+tai+kahden+naisen+liitto+ei+tule+esiin+missään+kohtaan+Raamattua,+mutta+miehen+ja+naisen+välinen+liitto+tulee+esille+jo+luomiskertomuksessa+ja+on+sen+jälkeen+aivan+oleellinen+osa+niin+juutalaisuutta+kuin+kristinuskoa.Ainoa+tekopyhyys+joka+voi+tulla+kysymykseen+on+kaikkien+uskovaisten+tekopyhyys,+kun+kehoittavat+toisia+kääntymään+ja+tekemään+parannusta+samalla+kun+itse+vielä+tekevät+syntiä.+Jeesus+oli+synnitön+eläissään.+Me+muut+emme+niinkään.+Tämä+on+ihmisen+osa.+Ei+siinä+nyt+pitäisi+mitään+ihmeellistä+olla.+Jos+vain+synnitön+uskovainen+saisi+julistaa+evankeliumia,+silloin+kukaan+ei+julistaisi+ilosanomaa+Jeesuksesta+koskaan.+Olisiko+asiat+sitten+hyvin?
  3. Ole+hyvä!+:)
  4. "Hyvä+yhteiskunta,+hyvä+yhteisö,+hyvä+perhe,+hyvä+parisuhde+hyvä+ihmissuhde+rakentuu+sen+varaan,+että+otetaan+huomioon+muitakin+kuin+se+oma+etu.+En+itse+löydä+Raamatusta+perusteita+ohittaa+toisen+ihmisen+tunteet+ja+tarpeet,+jos+sinä+niin+sanoit,+että+ne+eivät+ole+tärkeitä."Se+on+vähän+makukysymys+miten+asioita+painottaa.+Jumalan+silmissä+me+varmasti+olemme+vain+lapsia.+Eikä+lapsen+jokaiselle+mielihalulle+anneta+heti+periksi,+vaan+usein+on+ihan+pakko+asettaa+lapsille+selvät+rajat.+Jumalan+käskyt+ja+kehoitukset+ovat+juuri+rakkaudellisten+rajojen+asettamista.+Niiden+tarkoitus+on+suojella+elämää.+Ja+kyllä+Raamatun+kehoitus+olla+mukautumatta+maailman+menoon+voi+tarkoittaa+juuri+sitä,+että+ei+ota+toisten+ihmisten+tunteita+huomioon,+silloin+kun+nämä+tunteet+ovat+ristiriidassa+Jumalan+tahdon+kanssa.+Jeesuskin+sanoi+jotain+sellaista+että+edes+isä+tai+äiti,+tai+lapset+eivät+saa+olla+esteenä+Jeesuksen+seuraamiselle.+Enkä+minäkään+näe+miten+olisi+mahdollista+mukautua+maailman+menoon+ja+ottaa+kaikkien+tunteet+huomioon+ja+samaan+aikaan+olla+uskovainen+ja+elää+Jumalan+tahdon+mukaista+elämää.+Nämä+kaksi+asiaa+ovat+ikuisesti+ristiriidassa+keskenään,+joten+kyse+on+vain+siitä,+kumman+puolen+valitsee+eli+kumpaa+palvoo:+ihmisiä+vai+Jumalaa."Turhanpäiväinen+ja+varsinkin+toisen+tärkeänä+pitämän+asian+turhanpäiväiseksi+sanominen+ei+minusta+mitenkään+sovi+rakastamiseen+ja+toisen+hyvän+oman+edun+edelle+pistämiseen.+Se+ei+sovi+ystävällysyyteen,+sävyisyyteen,+kärsivällisyyteen,+saatko+sinä+sen+sopimaan+noihin+hengen+hedelmiin?+"+Minä+kuvailin+itseäni+ei-tärkeäksi+ja+turhanpäiväiseksi,+mutta+se+tietenkin+oli+vain+retorinen+pehmennys.+En+tarkoittanut+sanoa+että+vain+minä+olen+turhanpäiväinen,+vaan+että+sama+pätee+kaikkiin+muihinkin+ihmisiin.+Ja+kyllä+minä+omasta+mielestäni+olen+ihan+ystävällisesti+ja+sävyisästi+näistä+asioista+kirjoittanut.+En+ole+pahemmin+alatyyliä+viljellyt+tai+henkilöön+puuttunut.+Tai+sanotaan+näin,+että+olen+juuri+niin+rakastava+kuin+tällä+hetkellä+pystyn+olemaan.+Ehkä+jonain+päivänä+olen+vieläkin+rakastavampi.++Mielestäni+rakkauden+ajatus+ei+ole+ristiriidassa+synnistä+ja+kadotuksesta+puhumisen+kanssa.+Jos+ne+ovat+todellisia+asioita+ja+jos+ihmiset+eivät+voi+pelastua+muuten+kuin+Jeesuksen+kautta,+silloin+näistä+asioista+puhuminen+on+lähimmäisen+rakastamista+mitä+suurimmassa+määrin.+Ja+totuus+on+sekin,+että+Raamatun+totuus+on+tässä+mielessä+hyvin+verinen+ja+raaka.+Jos+kukaan+ihminen+ei+tekisi+syntiä,+niin+Jeesuksen+ei+olisi+tarvinnut+kuolla+ristillä.+Ruoskimisen+sijaan+häntä+olisi+kutiteltu+höyhenillä.+Mutta+ihminen+on+syntinen.+Tästä+asiasta+pitää+puhua.+Niin+kauan+aikaa+kun+totuus+ihmisen+olemuksesta+on+näin+karu+ja+julma,+miten+siitä+voi+puhua+jotenkin+lempeästi?+Totuuden+kieltäminen+ei+johda+mihinkään+hyvään.
  5. "+Ymmärsinköhän+minä+nyt+oikein,+sinusta+ihminen,+Jumalan+kuvaksi+luotu,+ei+ole+tärkeä?+Tunteet,+jotka+tulevat+Luojalta,+eivät+ole+tärkeitä?+Itse+lähden+siitä,+että+ihminen+on+tärkeä+juuri+sellaisena+kuin+hän+on+ja+erityisen+tärkeä+Jumalan+kuvaksi+luotuna.+Kun+ajattelee+sitä+rakkauden+kaksoiskäskyä,+lähimmäisen+rakastaminen+ilman+tunteita+on+mahdottomuus,+koska+vaikka+rakastaminen+on+tahdon+asia,+on+se+myös+tunteen+asia."Kiitos+vastauksestasi.+Tarkoitin+tosiaankin+että+ihminen+ja+hänen+tunteensa+eivät+ole+tärkeitä.+Maallisessa+maailmassa+ne+voivat+olla+tärkeitä,+mutta+tavallisesti+yksilöllisyyden+ja+tunteiden+tärkeyden+painottaminen+johtaa+vain+synnin+tekemiseen.+Synnin+tekeminen+johtaa+eroon+Jumalasta.+Ja+mitä+ihminen+on+ilman+Jumalaa?+Ei+mitään.+Ei+yhtään+mitään.Ihminen+ei+myöskään+ole+tärkeä+sellaisena+kuin+hän+on.+Tarkoitan+tällä+sitä,+että+kun+nykyaikana+sanotaan+näin,+sillä+tavallisesti+vain+perustellaan+vastuuta+ja+omaa+syntisyyttä:+"+Minä+vain+olen+tälläinen+kuin+olen.+Jumala+loi+minut.+Joten+voin+vapaasti+tyydyttää+kaikki+mielihaluni+ja+himoni,+koska+se+tuntuu+niin+hyvältä.+Se+ei+saa+olla+syntiä+eikä+kukaan+saa+tulla+sanomaan+minulle+että+se+on+syntiä,+koska+se+on+tuomitsemista..."+Ja+niin+edelleen+loputtomiin.Käytännössä+asiat+ovat+paljon+selvempiä+Raamatun+valossa.+Ei+siellä+kovinkaan+usein+kerrota+ihmisten+tunteista,+mutta+kerrotaan+kyllä+mitä+ihminen+tekee.+Ihmisen+teot+tuntuvat+olevan+se+asia,+jonka+perusteella+ihmisiä+arvioidaan+ja+lopulta+tuomitaan.+Hyvä+puu+kantaa+hyvää+hedelmää+jne.+Hyvistä+ja+lämpimistä+tunteista+ei+siis+saa+mitään+erityistä+palkkiota+tai+taivasosaa,+elleivät+ne+tunteet+johda+hyviin+tekoihin.Raamatussa+myös+kerrotaan+että+ihminen+on+syntinen+sellaisena+kuin+hän+on.+Eikä+syntisyydessä+ole+mitään+ylpeilemisen+aihetta.+Eikä+ihmisen+synnillisyys+tee+hänestä+tärkeää.+Pikemminkin+ihminen+on+tärkeä+Jumalalle+ihmisen+synnillisyydestä+huolimatta,+siis+siitä+huolimatta+että+ihminen+on+sellainen+kuin+on.Minusta+on+varsin+mahdollista+rakastaa+lähimmäistään+ilman+suurta+liikutusta+tai+tunteen+paloa.+Ja+itse+asiassa+niin+se+pitäisikin+tehdä.+Ei+kaikkia+ihmisiä+voi+muuten+tasapuolisesti+rakastaa,+jos+koko+ajan+on+tunteen+vallassa.+Tässä+kohtaa+vaaditaan+myös+hiukan+järkeä+ja+harkintaa,+tai+tarkemmin+sanottuna+viisautta,+mutta+ei+niinkään+tunnetta.+Tunnetta+pitää+olla+vain+sen+verran+pelissä,+että+se+motivoi+rakastamaan,+mutta+itse+rakastaminen+on+selvästikin+tekoja,+ei+mitään+lässytystä+ja+hyssyttelyä.+Luulen,+että+Raamatussa+puhutaan+juuri+agape-rakkaudesta+kaikissa+keskeisissä+kohdissa,+joissa+mainitaan+rakkaus.+Se+ei+ole+romanttista+rakkautta+tai+seksuaalista+tai+edes+veljellistä+rakkautta,+vaan+jumalallista+rakkautta.+Se+on+sitä+kaikkein+korkeinta+ja+tärkeintä+rakkautta.+Sitä+kuvataan+Paavalin+korinttilaiskirjeessä+luvussa+12:+"+Rakkaus+on+kärsivällinen,+rakkaus+on+lempeä..."+ja+siitä+ei+löydy+mitään+suurta+tunnetta,+vaan+pikemminkin+hiljaista+ja+nöyrää+päättäväisyyttä.Ilo+siinä+kyllä+mainitaan+jakeessa+6:+"+ei+iloitse+vääryydestä+vaan+iloitsee+totuuden+voittaessa."+mutta+siinäkin+tunne+tuntuu+liittyvän+moraalisiin+kysymyksiin,+oikeaan+ja+väärään,+valheeseen+ja+totuuteen.+Joten+ilmeisesti+jos+esim.+homous+ja+homoavioliitot+ovat+väärin,+koska+niin+Raamatussa+vähän+sanotaan,+niin+silloin+Rakkaus+ei+iloitse+niistä.+Rakkaus+ei+voi+iloita+mistään+vääryydestä,+koska+vääryys+on+Jumalan+tahdon+vastaista.Ja+tämä+on+varmasti+se+syy,+miksi+niin+monet+uskovaiset+tuntuvat+ulkopuolisten+silmin+"tuomitsevan"+homoseksuaaliset+teot+ja+homoavioliitot.+He+itse+asiassa+ilmentävät+sillä+tavalla+Jumalan+rakkautta.+Rakkaushan+"+ei+etsi+omaa+etuaan+"+eikä+siitä+mitään+hyötyä+uskovaiselle+olekaan,+jos+homoilta+kielletään+kirkkovihkimiset.+Hyötyä+siitä+on+vain+homoille+itselleen+ja+kaikille+suvaitsevaisille+maailmanparantajille.+(+Tietenkin+jotkut+uskovaiset+voivat+kokea+tiettyä+mielihyvää+kun+pääsevät+sanomaan+toisille+ihmisille+mikä+on+syntiä+ja+mikä+ei.+Mutta+tulisi+muistaa,+että+silloinkaan+he+eivät+välttämättä+ole+väärässä+sanomisissaan+eikä+näiden+uskovaisten+kyseenalaiset+motiivit+tee+Raamatun+käskyistä+sinänsä+jotenkin+arvelluttavia+tai+huonoja.+Totuus+on+totuus,+sanoi+sen+kuka+tahansa.+Jopa+suvaitsevaiset+ihmiset+ovat+joskus+oikeassa+joissain+asioissa.+)
  6. "Varmasti+onkin+kyse+siitä,+että+jokaiselle+ihmiselle+hänen+tärkeänä+pitämänsä+asiat+ovat+tärkeitä.+"Kiitos+vastauksesta.+Tälläinen+liiallinen+subjektiivisuuden+korostaminen+on+mielestäni+hyvin+ongelmallinen+näkökulma.+Ihmisten+omat+tuntemukset+kun+voivat+poiketa+niin+paljon+toisten+tuntemuksista.+Ja+lisäksi+tuntemukset+ovat+jatkuvassa+muutoksen+tilassa.+Mitään+kauhean+pysyvää+ei+niille+voi+rakentaa+ja+erityisen+huonosti+"tuntemukset"+sopivat+yhteiskunnan+toiminnan+perustaksi+tai+lakien+laadinnan+lähtökohdaksi.+Eikä+mikään+objektiivinen+moraali+voi+perustua+yksittäisten+ihmisten+tunteille.+"En+tiedä+kuinka+sinä+suhtaudut+siihen,+kun+joku+tulee+sinulle+sanomaan+,+että+sinun+arvosi+eivät+ole+loppupeleissä+lainkaan+tärkeitä,+koska+sinun+minuutesi+perustuu+seksille+ja+pikkuisen+oudolle+sellaiselle?+Onko+se+sinusta+ihan+ok+ja+suhtaudutko+siihen+hyväksyen?+"Minulle+on+itsestään+selvää,+että+minä+en+ole+tärkeä.+Minun+arvoni+eivät+merkitse+mitään.+Minun+seksuaalisuuteni+on+turhanpäiväistä.+En+ole+edes+varma+onko+minua+ja+minuutta+ylipäätään+olemassa.+Jumala+sanoi+Moosekselle+nimekseen+"+Minä+olen".+Jumala+on+se,+joka+on.+Ihminen+on+tässä+suhteessa+se,+joka+ei+ole.+Raamatussa+korostuu+muutenkin+ihmisen+nöyryyden+tärkeys.+Jumala+vaatii+tottelevaisuutta+ja+alistumista+Jumalan+tahtoon.+Ei+Raamattu+ole+mikään+ihmisoikeuksien+käsikirja.+Raamattu+on+Jumalan+tahdon+käsikirja.+Pelastuksen+alkeet+ja+harjoituskirja,+niin+sanoakseni.+:)"Kristittyjen+tehtävä+on+viedä+sanaa+ettenpäin,+tässä+aloituksessa+ei+ole+siitä+kysymys.+Ehkä+pointtini+on+niin+epäselvä,+että+sitä+on+vaikea+havaita?"En+nyt+osaa+sanoa+olitko+epäselvä+aloituksessasi+vai+etkö.+Tuntui+että+korostit+homoseksuaalisen+ihmisen+omaa+näkökulmaa+ja+periaatteessa+kaikkien+ihmisten+omien+tunteiden+merkitystä.+Varmaan+monille+ihmisille+omat+tunteet+ovat+juuri+se+merkityksen+lähde+omassa+elämässään.+Mutta+Raamatun+näkökulma+ei+tue+tämän+näkökulman+tärkeyttä.+Meidän+tulisi+suhteuttaa+omat+tunteemme+Jumalan+tahtoon.+Se+on+tässä+minun+pointtini.+(+tai+siis+Raamatun+pointti+jonka+vain+muotoilen+omalla+tavallani.+)Siinä+ei+ole+mitään+uutta+että+naiset+korostavat+tunteiden+merkitystä.+Miehet+ovat+taas+enemmän+tahto-+ja+järki-ihmisiä.+Balanssi+on+tärkeä+asia+näiden+kahden+välillä+ja+mielestäni+homo-asiassa+ollaan+menty+aivan+liikaa+jo+vuosikymmeniä+sinne+tunteen+puolelle+ja+ajoittain+jopa+hysteriaan+syövereihin+vajoten.+Näkeehän+sen+somessakin,+jossa+kissanpojat+on+söpöjä+ja+kohua+nousee+milloin+mistäkin+täysin+turhanpäiväisestä+asiasta.
  7. "Vain+siinä+tapauksessa+on+luovuttava+jos+tämä+"joku+"+on+Jumala+tai+Hänen+edustajansa+(Jeesus+seurakuntineen)+tässä+maailmassa.+"Kiitos+tästä+kommentista.+Tuot+esille+järkevän+näkökulman,+joka+usein+unohdetaan+näissä+netin+huuto-keskusteluissa.+Itse+lisäisin+tähän+se+verran,+että+homoille+ja+homomyönteisille+ihmisille+tuntuu+olevan+jonkinlainen+pakkomielle+se,+että+vain+heidän+tunteensa+ja+henkilökohtaiset+ajatuksensa+merkitsevät+jotain.+Ja+että+tästä+jotenkin+automaattisesti+muodostuu+sellainen+pakottava+asia,+jonka+perusteella+jotain+oikeuksia+voi+vain+vaatia+ilman+mitään+sen+kummempaa+rationaalista+perustelua.+Koko+homma+on+pelkkää+tunnetta+ja+halua+-+oman+navan+ympärillä+pyöritään+ja+sitten+petytään+kun+ulkopuolinen+maailma+ei+tanssikaan+sen+navan+ympärillä+samaan+tahtiin.+Ihmetellään+kovasti+myös+sitä,+kun+Raamattu+ja+Jumala+kieltävät+kaikki+homoseksuaaliset+teot+niin+miehiltä+kuin+naisilta.+Sitten+aloitetaan+kirjoittamaan+Raamattua+uusiksi,+jotta+se+sopisi+paremmin+oman+navan+ympärille+siististi.+Aletaan+epäillä+mitä+joku+jae+oikeasti+tarkoittaa.+Logiikka+on+sama+kuin+käärmeellä+paratiisissa:+"+Sanoiko+Jumala+todella+niin...?"No+kyllä+sanoi.+Homous+on+synti.+Ja+jokainen+uskovainen+kristitty+ottaa+tämän+ja+monet+muutkin+Raamatun+seksuaalikiellot+tosissaan+ja+pyrkii+parhaan+tahtonsa+mukaan+noudattamaan+niiitä.+Kuvio+on+uskovaisilla+siis+päinvastainen.+Uskovainen+pyrkii+toteuttamaan+Jumalan+tahtoa,+ei+omaansa.+Kristityn+elämän+keskus+on+Jeesus,+ei+oma+napa.+Ja+mitä+enemmän+ihmisen+elämä+on+Kristuksen+hallussa,+sitä+parempaa+se+on.+Jokainen+uskovainen+ymmärtää,+että+hänen+omat+tuntemuksensa+eivät+voi+olla+pohja+millekään+vaatimukselle,+vaan+jos+jotain+vaaditaan,+kyseessä+on+Jumalan+tahdon+toteuttaminen,+ei+omiin+mielitekoihin+keskittyminen.+Ja+siinä+missä+homomyönteiset+ihmiset+vaativat+kovaan+ääneen+koko+yhteiskunnan+alistumista+heidän+tahtoonsa,+uskovaiset+vain+lempeästi+muistuttavat+että+ei+olisi+järkevää+vihkiä+homopareja+kirkossa.+Tietenkin+olisi+kaikkien+paras,+jos+he+alkaisivat+enemmän+kunnioittamaan+ja+palvelemaan+Jumala.+Jumalahan+on+rakkaus.+Mutta+Jumalan+rakkaus+ei+taivu+ihmisten+vaatimuksiin.+Jopa+jokaisen+uskovaisen+oma+usko+ei+käytännössä+ole+hänen+omien+tekojensa+ja+vaatimustensa+tulosta,+vaan+se+on+lahja+Jumalalta.++Uskovaiset+vain+ottavat+vastaan+sen+minkä+Jumala+voi+tarjota.+Homoseksuaalit+ihmiset+pitävät+joitain+asioita+tärkeinä+itselleen+ja+hyväksyttävinä.+Ja+he+vaativat+että+nämä+samat+asiat+ovat+tärkeitä+ja+hyväsyttäviä+muillekin.+Kun+näin+ei+aina+tapahdu,+he+loukkaantuvat+syvästi:+maailmassa+on+jotain+vikaa,+joka+pitää+heti+korjata.Uskovaiset+ymmärtävät+että+heidän+omat+asiansa+eivät+oikeasti+ole+tärkeitä+ja+hyväksyttäviä,+vaan+pääpaino+on+siinä+mikä+on+Jumalan+mielestä+tärkeää+ja+hyväksyttävää.+Tämän+takia+omat+tunteet+ja+ajatukset,+sen+entisen+lihan+mukaan+elävän,+ovat+jatkuvasti+krittiisen+tarkastelun+alaisena.+Eikä+uskovaiset+loukkaannu,+jos+heidän+lihalliset+syntiset+vaatimuksensa+eivät+toteudu,+vaan+päinvastoin,+sehän+on+siunaus:+en+saanut+sitä,+mitä+on+turhaa+ja+merkityksentöntä,+mutta+sain+kuitenkin+kaiken+mitä+tarvitsen,+eli+pelastuksen+ja+Jumalan+rakkauden.+Siinä+pitäisi+olla+kylliksi+ihan+kaikille.
  8. Tämä+on+hieno+kirjoitus+ja+valaisee+asiaa+täydellisesti.+Ja+sitä+seurannut+keskustelu+osoittaa+hyvin,+kuinka+ihan+perusasiat+ja+niiden+merkitys+on+kadoksissa+monilla+homomyönteisillä+ihmisillä.+Kristityllä+leipurilla+on+täysi+oikeus+kieltäytyä+leipomasta+kakkua+homohäihin.+Vastaavasti+homoleipurilla+on+täysi+oikeus+kieltäytyä+leipomasta+kakkua+heterohäihin+tai+tai+esim.+tekstillä+"Homous+on+syntiä".+Ei+tämä+asia+ole+sen+monimutkaisempi.Tällä+palstalla+on+keskusteltu+siitä+kuinka+uskonnollinen+fundamentalismi+on+nousussa+Suomessa.+Kovin+on+pelokkaita+äänenpainoja+esitetty+näissä+ketjuissa,+vaikka+fundamentalistiksi+itsensä+kokevia+kristittyjä+on+Suomessa+noin+yksi+prosentti.+Samaan+aikaan+tämä+homokakku-keskustelu+ohittaa+täysin+homomyönteisten+ihmisten+pyrkimyksen+ulottaa+omat+suvaitsevaiset+ajatusmallinsa+koskemaan+kaikkia+ihmisiä.+Se+on+jonkinlaista+fundamentalismia,+mutta+enemmän+se+on+jonkinlaista+totalitarismia.+Ei+riittänyt+se,+että+samaa+sukupuolta+oleville+pareille+annettiin+mahdollisuus+mennä+naimisiin+maallisesti.+Nyt+ollaan+jo+vaatimassa,+että+kaikki+kaupalliset+tahot+myös+alistuvat+tähän+samaan+homoagendaan.+Tähän+on+vaadittu+jo+kauan+aikaa.+Homojen+vihkiminen+kirkoissa+on+tietysti+myös+vaatimuslistalla.Näyttäisi+siltä,+että+tässä+on+vastakkain+yksien+oikeudet+ja+toisten+vaatimukset.+Siis+homokriittisten+oikeudet+ja+homomyönteisten+vaatimukset.+Kauppoja+ja+yrityksiä+koitetaan+nyt+kovasti+valjastaa+sateenkaariajattelua+tukemaan.+Ilmeisesti+tästäkin+asiasta+pitää+laatia+laki.+Ei+riitä+se,+että+asiakkaat+itse+päättävät+vapaasti+missä+kaupassa+asioivat+ja+että+kauppiaat+itse+päättävät+mitä+asiakaskuntaa+haluavat+erityisesti+palvella.+Tämä+tälläinen+tunteenomaisten+vaatimusten+esittäminen+on+tietenkin+aivan+tyypillistä+juuri+homoille+ja+homomyönteisille+ihmisille.+Heille+ei+riitä+mikään+paitsi+kaikkien+ihmisten+täydellinen+alistaminen+huonolle+politiikalle,+totalitaristiselle+ideologialle+ja+anti-kristillisyyden+hengelle.+Aika+kaukana+liberaalit+ovat+lähimmäisen+rakastamisesta,+kun+pitää+kaikki+pakottaa+oman+tahdon+alle.
  9. Tämä+on+hyvä+näkökulma+ja+saa+minut+ajattelemaan.+Minun+mielestä+homoavioliitot+ovat+poliittinen+ja+ideologinen+asia.+Ne+ovat+asiana+sinänsä+poliitisia+ja+ideologisia,+mutta+lisäksi+vaatimus+asian+poliittisuuden+kieltämisestä+on+sitä.+Koko+asia+on+poliittisesti+värittynyt+ennen+kuin+edes+päästään+homoavioliittoihin.+Ensin+väitetään+virheellisesti+että+homous+on+luonnollinen+ja+hyväksyttävä+asia.+Tätä+ei+saa+kyseenalaistaa,+vaan+vaaditaan+kritiikitöntä+hyväksymistä.+Sitten+vaaditaan+ihmisoikeuksien+ja+tasa-arvon+nojalla+homoille+avioliittoa.+Ja+kaikilta+vaaditaan+liittojen+hyväksymistä.+Kaikkien+näiden+asioiden++suhteen+leipurilla+on+täysi+vapaus+toimia+miten+haluaa.+Kaikilla+kaupallisilla+tahoilla+on+oikeus+omaan+mielipiteeseensä+politiikasta+ja+ideologioista.+Yhdenkään+kauppiaan+ei+ole+pakko+ottaa+jonkin+tietyn+ideologian+mukaista+tuotetta+myytäväksi+tai+valmistettavaksi.+Näitä+asioita+ei+pidä+säädellä+lailla,+vaan+on+parasta+antaa+asiakkaiden+päättää.Leipureilla+on+vielä+oma+ammattitaito+pelissä.+Homohääkakut+poikkeavat+valikoimasta,+joten+leipurin+pitää+omin+käsin+se+koristella.+Jos+asia+on+vastenmielinen+niin+ymmärtäähän+sen+ettei+sitä+halua+omalla+ammattitaidollaan+tukea+ja+kannustaa.+Homoasiakkaat+voivat+mennä+muualle+tilaamaan+kakkunsa,+joten+mitään+varsinaista+vahinkoa+ei+heille+tapahdu.+Maailma+nyt+vain+on+sellainen+että+iso+osa+ihmisistä+on+eri+mieltä+homojen+ja+homoagendan+kanssa.+Ei+toisten+mielipiteistä+kannata+suuttua+ja+mielestäni+on+hyvin+epäkohteliasta+edes+yrittää+pakottaa+jotain+leipuria+toimimaan+omatuntonsa+vastaisesti.Joku+suvaitsevainen+leipuri+varmaan+kieltäytyisi+tekemästä+kakkua+uusnatsien+juhlaa+varten,+koristeena+pieniä+punaisia+svastikoita.+Ja+minä+kannatan+hänen+oikeuttaan+tehdä+niin.+oli+kysymys+sitten+tästä+leipurista+ihmisenä+tai+kauppiaana.
  10. En+oikein+voi+ottaa+vakavasti+tälläisiä+mielipiteitä.+Onko+Suomessa+uskonnollinen+fundamentalismi+vahvaakin?+Minä+en+ole+havainnut+yhtään+selvästi+fundamentalistista+uskonnollista+kristittyä+järjestöä+Suomessa.+Jonkin+verran+on+karismaattisuutta,+mm.+Nokian+liike+aikoinaan,+ja+jonkin+verran+on+Patmos+ottanut+vaikutteita+amerikkalaisista+uskonnollisista+liikkeistä,+mutta+tyylipuhdas+uskonnollinen+fundamentalismi+on+hyvin+harvinaista+Suomessa.+Sellainen+ääriajattelu+ei+oikein+sovi+suomalaisten+ajatteluun.+"Tarkennettuna+ne+kaksi+suuntaa,+jossa+todella+on+tavoitteena+joko+vaikuttaa+yhteiskuntaan+poliittisin+keinoin+tai+sitten+väkivallan+avulla."Suomessa+vallitsee+demokratia,+joten+on+aivan+laillista+äänestää+uskonnollisia+asioita+ajavia+puolueita.+Aivan+kuten+on+laillista+äänestää+uskonnonvastaisia+puolueita.+Mutta+noin+muuten+en+ymmärrä+mitä+erityisen+kauheaa+tai+väärää+on+siinä,+jos+ihminen,+kristitty+tai+ateisti,+yrittää+vaikuttaa+yhteiskuntaan+poliittisin+keinoin.+Voisitko+ystävällisesti+kertoa,+mitä+väärää+on+demokraattisessa+yhteiskunnallisessa+poliittisessa+vaikuttamisessa?+Ymmärrän+kyllä,+että+se+harmittaa,+kun+ihmiset+ajattelevat+eri+tavalla+kuin+sinä.+Mutta+se+ei+ole+mikään+järkevä+peruste+kieltää+kristittyjä+osallistumasta+politiikkaan.Kristillisdemokraateilla+on+tällä+hetkellä+viisi+kansanedustajaa.++Näistä+kolme+on+naisia.+Olen+hyvin+huolestunut+tästä+naisia+sortavasta+äärifundamentalismin+kierosta+poliittisesta+demokratian+turmelemisesta.+:)+Ja+jos+tarkoitus+oli+hiukan+viitata,+että+Suomen+uskonnolliset+piirit+yrittävät+vaikuttaa+yhteiskuntaan+väkivallan+avulla,+niin+ensimmäisenä+ei+tule+mieleen+kristityt.+Jos+sinulla+on+jotain+todisteita+tästä+niin+laita+ystävällisesti+linkkiä+kehiin.+Mitä+sitten+tulee+muslimeihin,+niin+heille+tämä+väkivallalla+vaikuttamaan+pyrkiminen+on+yleisempää,+ainakin+Euroopassa.+Tämähän+on+ihan+fakta+ja+kaikkien+tiedossa.Ylipäätään,+kun+verrataan+kuinka+avointa+keskustelua+käydään+evlut-kirkon+sisällä+esim.+homoparien+vihkimisestä,+ja+kuinka+islam+ja+muslimit+suhtautuvat+homoseksuaaleihin+(+eli+kieltävät+sen+edelleenkin+jyrkästi,+en+tiedä+onko+kuolemanrangaistuskin+vielä+voimassa+jossain+lähi-idän+maissa+)+niin+kyllä+fundamentalismisyytökset+osuvat+paljon+paremmin+jonnekin+muualle+kuin+Suomen+kristilliseen+kenttään.Ymmärrän+toki,+että+tälläinen+mustamaalaus+ja+tunteisiin+vetoava+pelottelu+on+nyt+muotia.+Kristinuskoa+ja+uskovaisia+halutaan+painaa+alas,+julkinen+keskustelu+halutaan+kontrollin+alle,+kaikki+kristilliset+ryhmät+leimataan+ääriuskovaisiksi,+jos+eivät+ole+samaa+mieltä+liberaaliteologian+kanssa+ja+niin+edelleen.+Mutta+valitettavasti+totuus+on+se,+että+Suomessa+uskonnollinen+fundamentalismi+on+kristinuskon+sisällä+täysin+olematonta.