Vapaa kuvaus

Olen syntinen, kurja ja erehtyväinen ihminen. Onneksi kyse ei olekaan minusta, vaan Jumalasta, Jeesuksesta, Pyhästä Hengestä ja Raamatun sanan terveestä opista.

Aloituksia

1

Kommenttia

2424

1. Kiitos kommentistasi. Minun on valitettavasti vähän vaikea tehdä tuollaisia oletuksia pelkästään sinun antamien tietojen perusteella. Tosin tässä tietysti keskustellaan aika yleisellä tasolla, mutta sanotaan nyt kuitenkin että minun pitäisi itse lukea sellaiset kommentit mistä puhut, ennen kuin alan niistä sen enempää spekuloimaan uskovaisen hyväksymisen tunteista.

Hakeeko Päivi Räsänen, Tapio Puolimatka tai Pasi Turunen ihmisten hyväksyntää, kun he puhuvat julkisesti vastoin melkein kaikkea liberaalia ajattelua? Olisi varmaan enemmän hyväksyntää tarjolla, jos lepertelisi pehmeitä liberaalipuheita. Joten ainakin siinä mielessä tosi kummallista hyväksynnän hakua tämä tällainen.

Se on mielestäni selvää, että jos joku uskovainen vastustaa kristittyjen vainoja, niin sille voi olla muitakin syitä, kuin se että tämä uskovainen haluaa ihmisten hyväksyntää, tai että hänelle ei riitä Jumalan hyväksyntä Jos mustaihoiset amerikkalaiset vastustavat rasismia, haluavatko he rasistien hyväksyntää vai vain että mustaihoisten sorto lopetetaan?

Nämä on vähän tällaisia vaikeita asioita.. En siis näe sellaista yhteyttä jota koitat rakentaa.
  2. "Raamattu puhuu liitosta, ei avioliitosta."

Kiitos kommentistasi. Juu, no tietenkin jos aikoo tiivistää jotain tärkeää asiaa muutamaan sanaan, niin silloin ainakin minä itse pitäisin huolen siitä, että tiivistelmässä väitetyt asiat ovat oikeita ja paikkansapitäviä. Ehkä yksi syy siihen, että minä yritän olla tarkkana näissä asioissa, on se, että minulle Raamattu on tosi tärkeä kirja.

Sana "avioliitto", tässä perusmuodossaan, mainitaan kaksi kertaa Raamatussa. Sitten jos hakee sanalla "avio", saa 63 eri osumaa. Nämä siis 1992 käännöksestä. Siellä on sellaisia sanoja, kuten aviorikos, aviolliset oikeudet, aviomies, aviovaimo, avioituminen jne.

Tällä perusteella väittäisin ystävällisesti, että Raamatussa puhutaan avioliitosta, itse asiassa aika montakin kertaa. Paljon muitakin perusteita olisi, mutta koitan nyt pitää omat viestini suhteellisen lyhyinä, koska en halua selittää pitkästi sellaisia yksinkertaisia ja selkeitä asioita, jotka jokainen kristitty ihminen itsestäänselvästi tietää ja joita moni liberaalisti tai homomyönteisesti ajatteleva ihminen taas puolestaan ei tiedä.

Eihän kukaan tällainen ihminen edes halua tietää mitä Raamattu todella sanoo. Jos heitä kiinnostaisi, he ottaisivat itse asiasta selvää. Netti on asiallista ja luotettavaa tietoa pullollaan tästä Raamatun avioliitto-asiastakin, siis sellaista joka tukee perinteistä kristillistä avioliittokäsitystä.

Siinä mielessä tämä keskustelu on hiukan outo. Mutta tulipa tässä samalla itsellekin hiukan kertausta, että miten ne asiat todellisuudessa ovat Raamatussa.
  3. "Luomiskertomus ei muuten puhu mitään avioliitosta, koska avioliitto on paljon myöhemmin tullut käsite ja se oli enemmän taloudellinen sopimus kuin mitään muuta."

Kiitos kommentistasi. Heh, väittäisin juuri päinvastoin, että avioliitto on käsitteenä jo löydettävissä luomiskertomuksesta, mutta sanana "avioliitto" on Suomen kielessä tietenkin myöhäisempi keksintö kuin 1.Mooseksen kirjan kirjoittamisen aikoina.

Paratiisissa tuskin tehtiin mitään taloudellisia sopimuksia. Ei siellä ollut rahaa tai omaisuutta ollenkaan. Jos ei ole lukenut ollenkaan luomiskertomusta, niin on hiukan höpsöä kertoa mielipiteitään noinkin varman oloisesti.

Toki voimme yrittää poistaa homoparien avioliitosta kaikki ne elementit, jotka mainitaan Raamatussa koskien sitä asiaa, mitä sinä et tunnusta avioliitoksi, mutta jonka minä tunnustan. Homoparit ei saa muuttaa yhteen asumaan, he eivät saa rakastaa tai kunnioittaa toisiaan, he eivät saa harrastaa seksiä keskenään ( koska yhdeksi lihaksi tuleminen viittaa mm. siihen ja koska seksi samaa sukupuolta olevien ihmisten kesken on synti ).

Mitä silloin jää jäljelle? Juridinen sopimus, jonka sisältö on mikä? Puolison perintäoikeus? Ehkä niin, mutta mielestäni on selvää, että ei se enää muistuta modernia eikä kristillistä Raamatullista avioliittoa. Tämän takia väittäisin, että on hiukan höpsöä väittää, että Raamatussa ei ole avioliittoa ollenkaan. Kyllä siellä selvästi on. Se vain ei ole tarkoitettu homopareille ja tätä niin monet nykyajan ihmiset vastustavat.
  4. "Vain yksi synti muiden joukossa, mutta esim tällä palstalla te ette koskaan tuo esim esille pedofilian "syntiä" joka muuten on Suomen lain mukaan rikos. Koko asiaa ei edes mainita millään tavalla suoraan raamatussa."

Kiitos kommentistasi. Niin, en ole lukenut tämän palstan jokaista kommenttia, mutta kyllä pedofilia on täällä tuomittu kristittyjen taholta. Olen aika varma, että olen itsekin rinnastanut homouden ja pedofilian joskus vuosia sitten. Haluatko, että haen sinulle joitain pedofilian vastaisia mielipiteitä tältä palstalta, ikään kuin todisteeksi siitä, että kyllä on pedofiliasta puhuttu?

"Mutta sen sijaan tuo homoilu on teille oikein sydämen asia. Vaikka se on Suomessa lain mukaan ihan sallittua toimintaa, josta ei ole haittaa kenellekään. Päinvastoin. Jos se olisi kiellettyä, niin yhteiskunnalta menisi aina muutama milli vuodessa kun poliisin jahtaisivat homoja ja heitä ohjattaisiin sairaaloihin / vankiloihin."

Kyllä juu, mutta minä vähän luulen, että tässä on muutamia aika tärkeitä näkökulmia, jotka olisi hyvä ottaa huomioon. Pedofilia on kielletty laissa, mutta niin oli homoseksuaaliset teotkin vielä oliko 70-luvulla joskus. Kun homouden kriminalisointia alettiin poistaa, kristityt vastustivat sitä. Samoin vastustettaisiin pedofilian kriminalisoinnin poistoa, jos sitä esimerkiksi liberaalit vaatisivat.

Homous on ollut tapetilla vuosikymmeniä, kun alettiin vaatia avioliittoa. Siinä on itseasiassa yksi keskeinen syy, miksi asiasta on keskusteltu niin paljon tällä palstalla. On aivan luonnollista, että kristityt arvostelevat vaatimuksia, ensin avioliitosta ja sitten kirkkovihkimisistä. Eihän avioliitto ole tarkoitettu homopareille eikä kirkko voi siunata syntiä.

"Kaiken lisäksi nykyinen homoilu jopa tuottaa yhteiskunnalle rahaa. Stadin monet homoravintolat maksavat toimestaan veroa ja ovatkin muuten ravintola-alalla nykyään kaikkein tuottavimpia meno- ja tapaamismestoja. Ynnä työllistävät vielä kymmeniä ihmisiä."

Ok, en hyvää hyvyyttäni puutu tällaiseen teinityttömäiseen logiikkaan. Jatkan tärkeämmästä asiasta alla.
  5. Oukki doukki. Aloitukset näemmä menevät koko ajan vain lyhyempään ja kummallisempaan väitteiden muotoiseen suuntaan. En tiedä aloittajan taustaa, mutta usein tällainen pelkkien väittäminen esiintuominen, ilman minkäänlaisia perusteita tai pohdiskeluja, on liberaalien ja teini-ikäisten tapa purkaa mieltään. Tarkoitus ei ole asiallinen keskustelu, vaan enemmänkin vain huutokilpailun aloittaminen.

Sanotaanko nyt sitten vain se totuus, että Raamatussa ei ole kahta erilaista luomiskertomusta ja että molemmat ovat käytössä. Luin juuri luomiskertomuksen ja ainakin minulle se oli aivan selvää tekstiä. Eri kohtien välillä ei ollut mitään ristiriitoja ja koko kertomus oli kaunis ja koskettava kokonaisuus.

Muistan lukeneeni sen aikaisemminkin, jo ennen uskoon tulemista. Silloinkin se vaikutti hyvin mielenkiintoiselta enkä minä kiinnittänyt mitään huomiota mihinkään ristiriitoihin vaan mielestäni kertomus oli sujuva ja looginen. Joten väittäisin, että luomiskertomuksen ymmärtämiseen ei tarvitse edes olla uskossa. Kuka tahansa ymmärtää sen, väittäisin jopa että sitä voi lukea lapsille ja hekin ymmärtävät siitä paljon oleellista.

Tietenkin uskossa elävälle ihmiselle avautuu vielä enemmän merkityksiä, mutta teksti itsessään on sen verran selkeää, että ihmisen pitää kyllä olla joko hiukan tyhmä tai sitten hänellä on jonkinlainen outo ja negatiivinen suhtautuminen jo etukäteen, joka estää häntä näkemästä lukemansa kauneutta.
  6. Kiitos kommentistasi. Ehkä olisi hyvä kertoa, että minä olen lukenut Raamatun suunnilleen kuusi kertaa läpi ja saan sen luettua läpi seitsemännen kerran vielä tämän vuoden aikana, jos Luoja suo. Raamattu on iso kokonaisuus ja sen yksittäiset jakeet avautuvat kokonaisuudesta käsin. Suosittelen myös lämpimästi sitä, että luetaan Raamattu alusta loppuun, eli ensin Vanha Testamentti ja sitten Uusi. Silloin Raamatun suuri kertomus, sen punainen lanka hahmottuu hyvin selkeästi.

Olen varma, että kaikki antamasi kohdat tukevat näkemystäsi. Tälle, että etsitään ja löydetään Raamatusta yksittäisiä jakeita, jotka tukevat omaa näkemystä, kutsutaan eisegeesiksi. Se tarkoittaa ApoWikin mukaan"subjektiivista oman tulkinnan lukemista mukaan tekstiin. "

En nyt osaa arvioida kuinka monta kertaa sinä olet lukenut Raamatun, enkä tietenkään syytä tai arvostele sinua mistään, mutta tavallisesti sellaiset ihmiset, jotka löytävät Raamatusta ristiriitoja, ovat kiinnostuneempia niistä ristiriidoista, kuin niistä jutuista, jotka selittävät pois nämä ristiriidat. Heitä kiinnostaa enemmän yksittäiset kontekstistaan irroitetut jakeet, he eivät ole niinkään kiinnostuneita Raamatun varsinaisesta sanomasta ja sen keskeisimmistä teemoista.

Yksi keskeisin teema on Jumalan hyvyys. On vähän hassua sanoa, että Jumala on hyvä, koska Jumala on niin paljon enemmän. Jumala on täydellinen Hyvyys. Jumala on Pyhä. Ehkä tämä on yksi syy, miksi Jeesus itse sanoi: "Vain Jumala on hyvä. Ei kukaan muu."

No, jos kerran tilanne on näinkin yksinkertainen, että vain ja ainoastaan Jumala on hyvä, niin mihin se silloin jättää ihmisen, hänen tulkintansa ja häntä ahdistavat ristiriidat? Se jättää ihmisen hämmennykseen ja Jumalan sanan epäilyyn ja lopulta Jumalan kieltämiseen ja uskosta luopumiseen. Minusta sellainen asenne on vähän tyhmä, jos ihan rehellisiä ollaan.

Itse en halua ymmärtää Raamattua väärin omien tunteiden ja ideoiden pohjalta. Silloinhan vain löytäisin omat ajatukseni Raamatusta, vaikka tarkoitus on löytää Jeesus ja Jumalan ajatukset. Mitäs hyötyä minulle on minun omista ajatuksistani, heh. Eivät ne minua voi pelastaa. Vain Jeesus voi pelastaa. Oletko sinä jo antanut Jeesuksen pelastaa itsesi?