Vapaa kuvaus

Entinen Jehovan todistaja. Seurakunnan sisäpuolella 31 vuotta. Erotettiin vuonna 2006 "ajatusrikosten" takia.

Internet-sivut:

http://johanneksenpoika.fi/
http://exjt.org/
https://www.facebook.com/johanneksenpoika/?ref=bookmarks
https://www.youtube.com/channel/UChAqCMasAtzldTm_xEQi8Rw/videos
http://mediapinta.fi/isbn/978-952-236-198-1

Aloituksia

256

Kommenttia

226

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. <<En+tiedä,+kuka+sinulta+tutkimusta+kauniisti+pyysi+mutta+luultavasti+pyyntö+ei+tullut+Tikkurilasta.>>Stauros,+olet+oikeassa.+Pyyntö+ei+tullut+Tikkurilasta+eikä+edes+Vantaalta.+Eikä+pääkaupunkiseudulta.+Pyyntö+tuli+yksityishenkilöltä+muualta+Suomesta.Minulle+tulee+välillä+monenlaisia+pyyntöjä,+kysymyksiä+ja+toivomuksia.+Suhtaudun+niihin+kaikkiin+tosissani.+Toteutan+toiveet,+jos+se+on+järkevästi+katsottuna+mahdollista.Muutama+viikko+sitten+sähköpostiini+tule+viesti,+jossa+haluttiin+lupani+siihen,+että+sivujeni+osoite+saa+tulla+oppimateriaaliksi+"Uskonto+ja+media"+kurssiin+lukiolaisille.+Annoin+tietenkin+luvan.+Eriytisesti+siinä+mainittiin+vuoden+2017+vuosikatsaus:https://johanneksenpoika.fi/uutiset/2017_vuosikatsaus.htmlVälillä+tulee+avunpyyntöjä+opiskelijoilta,+jotka+tekevät+opinnäytetöitä+yliopistoissa.+Tottakai+autan+heitä+saamaan+tietoa.Joskus+tulee+lukioista+pyyntöjä+ja+kysymyksiä,+jotka+liittyvät+joihinkin+lukion+kursseihin.+Aina+olen+pyrkinyt+auttamaan.Nyt+syksyllä+tuli+erittäin+mielenkiintoinen+lainopillinen+vinkki,+jossa+oli+kaksi+Suomen+hyväksymää+kansainvälistä+sopimusta.+Näiden+perusteella+pyysin+erästä+mediaa+tutkimaan+asiaa.+Asia+on+kesken.+Lähetin+saman+aineiston+myös+eräälle+yliopiston+tutkijalle.Lokakuussa+tuli+sähköposti,+jossa+oli+tällainen+asia:+"Hei.+Otsikon+kiinteistön+sähkömittarin+luennan+kanssa+on+ongelmia.+Olisiko+antaa+yhteyshenkilöä+joka+tuli+avaaman+oven."+Kyseessä+oli+eräs+Pohjanmaalla+sijaitseva+valtakunnansali.+Tähän+en+osannut+avainta+toimittaa,+mutta+lähetin+sähköpostin+kautta+viestin:+"Kiitos+yhteydenotostasi.+Näin+käy,+kun+Jehovan+todistajilla+ei+ole+avointa+sähköpostiosoitetta.+Minut+on+erotettu+vuonna+2006+Jehovan+todistajista,+näin+ollen+minulla+ei+ole+mitään+virallisia+suhteita+Jehovan+todistajien+järjestöön.+Mutta+toki+voin+auttaa+löytämään+yhteyshenkilön.+Kannattaa+soittaa+Jehovan+todistajien+haaratoimistoon+Vantaalle,+puhelin+09+825885.+Sieltä+osataan+antaa+yhteyshenkilön+tiedot.+Muista+sanoa+terveisiä+Johanneksen+pojalta."Pari+kolme+vuotta+sitten+eräältä+firmalta+tuli+tarjous+hoitaa+koko+Suomen+valtakunnansalien+hiekoitus+talviaikaan.+En+tehnyt+sopimusta.Myös+jo+vuosia+sitten+Jehovan+todistajille+markkinoitiin+kauttani+hautauspalveluja.+En+tarttunut+tarjoukseen.Muutama+vuosi+sitten+tuli+ilmoitus,+että+satamassa+oleva+merikontti,+joka+oli+tullut+Yhdysvalloista,+olisi+pitänyt+käydä+tullaamassa.+Ilmoitin+Beteliin,+mutta+Leinonen+ei+ollut+yhtään+kiinnostunut,+vaikka+se+oli+heille+osoitettu+lähetys.Välillä+tulee+ihmisiltä+pyyntöjä+laittaa+heidän+osoitteensa+"kieltolistalle",+ettei+heidän+ovikellojaan+soiteta.+Olen+yleensä+pyytänyt+käyttämään+tätä+lomaketta:https://johanneksenpoika.fi/ehdotonkielto.htmlTässä+oli+muutama+poiminta+siitä,+millaisia+pyyntöjä,+vinkkejä,+toiveita+ja+pyyntöjä+saan+sähköpostiini.+Mahdollisuuksien+mukaan+yritän+auttaa.Tämä+jutun+kokoaminen+myydyistä+saleista+oli+aika+helppo+juttu.
  2. <<Ilmeisesti+kirjoitit+itsekin+JP.+>>En+kirjoittanut+kiitoskirjettä+tuon+ohjelman+katsomisen+jälkeen.+Siihen+on+kaksi+syytä.+1)+En+ollut+tuolloin+vielä+liittynyt+Jehovan+todistajiin.+2)+En+nähnyt+ohjelmasarjasta+vilaustakaan,+en+edes+silloin+tiennyt+siitä+silloin.+Juuri+ohjelman+esittämisen+aikaan+matkustin+aina+bussissa,+kun+palasin+kotoani+opiskelija-asuntoon,+tuona+keväänä+kirjoitin+ylioppilaaksi.<<Ohjelma+oli+hyvä+ja+siinä+huomasi,+keillä+oli+Raamatun+tuntemusta.+Mistä+Saarentaus+pystyi+tietämään,+kuka+oli+lähettäjä?+Mitä+vikaa+voi+löytää+tuostakin+hyvästä+ohjelmasta.+Voi+vain+ihmetellä.>>Olen+pahoillani,+jos+tekstistäni+sai+sen+käsityksen,+että+kritisoin+jotenkin+ohjelmaa+ja+olisin+pitänyt+sitä+huonona.+Päinvastoin.+Olen+kuullut+lukuisten+vanhojen+ihmisten+pitäneen+ohjelmaa+erittäin+mielenkiintoisena.+Olisin+itsekin+halunnut+sen+nähdä.+Ja+haluaisin+vieläkin.+Teen+koko+ajan+järjestelyjä+hankkeen+hyväksi.Olen+viime+aikoina+ottanut+selvää,+voisiko+tuon+ohjelmasarjan+nähdä+jostain+nauhoitteena.+YLE:n+arkistosta+sitä+ei+löydy.+Soitin+MTV:n+arkistoon,+ei+löydy+heiltäkään,+mutta+sieltä+sain+vinkin,+että+se+olisi+mahdollisesti+lähetetty+KAVI:n+arkistoon.+Soitin+KAVI:iin,+mutta+ei+sitä+sielläkään+ole.+Mutta+heillä+se+on+ollut.+"Poistetut"-mapissa+oli+kahden+jakson+kohdalla+merkintä+"arkistoidaan",+mutta+sitä+ei+kuitenkaan+enää+löydy.+KAVI:ssa+arveltiin,+että++tuo+nauha+olisi+käytetty+uudelleen+ja+siihen+olisi+siten+nauhoitettu+jokin+toinen+ohjelma+päälle.+Tuohon+aikaan+nauhat+olivat+kalliita+ja+niistä+oli+pulaa.+Ohimennen+sanottuna+jopa+NASA+on+nauhoittanut+joidenkin+alkuperäisten+kuuohjelmien+päälle+jotain+muuta,+joka+on+harmillista.KAVI:sta+sain+vihjeen,+jonka+tänään+aion+katsoa.+On+vielä+yksi+mahdollisuus+löytää+kadonnut+"Luomiskertomus".+Jos+se+löytyy,+yritän+saada+sen+jollakin+keinolla+kaikkien+kiinnostuneiden+nähtäväksi.+Se+ansaitsisi+uuden+esityskerran.
  3. <<Tässä+kohtaa+on+pakko+todeta,+että+käyttäydyt+hyvin+umpikieron+narsistin+mentaliteetillä.Toistamiseen+sivuutat+ja+ohiluet+kokonaan+kaikki+asiaan+oleellisesti+manitsemani+ja+vaikuttavat+elementit.+Myöskään+tuohon+toiseen+avaamaasi+ketjuun+antmaani+palautteeseen+et+ole+edes+vaivautunut+vastaamaan.>>Kiitokset+nimittelystä!+Ihan+itsekö+keksit+nuo+sanat?Jos+minä+"sivuutan"+joitakin+kohtia+tekstistäsi,+se+ei+ole+mitään+erikoista.+Sivuutathan+sinäkin+ne+oleellisimmat+asiat+minun+tekstissäni.+Et+halua+puuttua+asioiden+yteimeen.+Puhumme+toistemme+ohi.Ja+oletko+lukenut+sen+JP-sivuilla+olevan+sananvapaustekstini+KOKONAAN+läpi?+Sehän+on+koko+tämän+keskustelun+lähtökohta.+Miten+kommentoit+niitä+OLEELLISIA+asioita,+joita+kirjoituksessani+oli?+Et+mitenkään.+Et+vaivaudu.+Ei+sinun+tietenkään+ole+pakko,+mutta+älä+syytä+minua+samoista+asioista,+joihin+itse+syyllistyt.On+vähintäänkin+mielenkiintoista,+että+sinä+"huutelet"+täällä+Suomi24-palstalla+"puskista"+rekisteröimättömän+nimimerkin+takaa.+Se+on+tietenkin+sallittua.+Mutta+reiluuden+nimissä+voisit+kirjoittaa+edes+samalla+nimimerkillä+kuin+Veljesseurassa.+Vaikka+90%+varmuudella+tiedän,+kuka+olet,+voisit+sen+verran+osoittaa+rohkeutta+ja+"tunnistautua".+Kirjoitustyylisi+ja+sananvalinnat+paljastavat+sinut.+Pantteri+ei+pääse+eroon+pilkuistaan.Minä+sen+sijaan+kirjoitan+rekisteröidyllä+nimmarilla+ja+oikea+nimeni+on+kaikkien+tiedossa+.Onko+tämä+"umpikieroa",+niin+kuin+väität?+Eikö+tämä+ole+avointa+rehellisyyttä?+MInä+olen+laittanut+itseni+peliin+niiden+puolesta,+joita+sorretaan+siitäkin+huolimatta,+että+voin+joutua+useimpien+hampaisiin,+niin+kuin+olen+osittain+joutunutkin.++Sinä+sen+sijaan+luimuilet+kuvaannollisten+pensaiden+kätköissä+ja+esität+kaiken+asiantuntijaa.+Se+toki+sinulle+sallittakoon,+mutta+älä+tule+nimittelemään+täällä+halventavasti+muita.Minä+olen+vuosien+varrella+joutunut+kestämään+kovaakin+kritiikkiä,+sekä+aiheellista+että+aiheetonta.+Minä+olen+eri+tahoilta+saanut+sähköpostiin+vihapostia,+myös+entisiltä+Jehovan+todistajilta.+Tiedän,+minkä+riskin+otin+ryhtyessäni+puolustamaan+heikkoja+ja+sorrettuja.+Mutta+luonteeni+on+sellainen,+että+en+voi+jatkuvasti+sivuuttaa+kiusaamista+ja+lyömistä,+vaikka+se+ei+kohdistuisikaan+minuun+vaan+muihin.<<Vartiotorniseuran+uhrit+ovat+tuon+tyranniuskonnon+raiskaamia,+henkisesti+pahoinpitelemiä.+Sitten+sinun+logiikkaisi+mukaan+vielä+heidän+tukfoorumillaankin+tulisi+sallia+vastaavaa+uskonnollisen+raiskaavaa+toimintaa,+eli+uskontojen+ja+uskomuksien+mainontaa+ja+esilläpitämistä.>>Kyllä+minä+hyvin+tiedän,+kuinka+Vartiotorniseura+on+Suomessakin+pahoinpidellyt+tuhansia+ihmisiä.+En+minä+kannata+uskonnollista+raiskaavaa+toimintaa+enkä+uskontojen+ja+uskomuksien+kritiikitöntä+mainontaa.+Esillä+pitämiselle+sen+sijaan+on+perusteet,+ei+asioista+saa+vaieta.+Mutta+tuo+termi+"tukifoorumi"+sopii+aika+huonosti+tällä+hetkellä+Veljesseuran+tilanteeseen.+Se+"tuki"+on+melkein+samanlaista+kuin+Jehovan+todistajien+"rakkaudellinen+järjestely"+kun+hankalaksi+koettu+henkilö+heivataan+ulos.+Pois+silmistä,+pois+näkyvistä,+pois+mielestä...+ja+hupsistakeikkaa,+ongelma+on+poistettu.Ja+tuo+jankutus+uskovien+ex-jt-todistajien+omasta+foorumista!+Sehän+on+ihan+älytön+idea,+kun+kerran+on+olemassa+jo+ex-jt-foorumi.+Miksi+emme+kaikki+mahdu+saman+pöydän+ääreen?+Miksi+vakaumuksen+perusteella+osa+porukassa+karkotetaan+pois,+jos+ei+kirjaimellisesti+niin+ainakin+sanallisesti.+Oma+"kuppini"+meni+nurin+muistaakseni+pari+vuotta+sitten,+kun+eräät+Veljesseuran+vakiokirjoittajat+suorastaan+ajoivat+pilkkaamalla+aivan+uuden+kirjoittajan+ulos.+Hän+ehti+muutaman+postauksen+tehdä+ja+totesi,+että+eihän+täällä+voi+olla.+Hän+lähti.+Eikä+ole+takaisin+tullut.Ja+kertaan+vielä+kerran,+kun+se+ei+mene+kaikilla+jakeluun:+Minä+en+ole+henkilökohtaisesti+kokenut+syrjintää+Veljesseurassa+omien+kirjoitusteni+takia.+En+ole+pyrkinyt+edistämään+mitään+uskontoa+vaikka+olen+niistä+maininnutkin.+Mutta+olen+surullinen+ja+hämmentynyt+muiden+ihmisten+kohtelusta.+Solidaarisuudesta+heitä+kohtaan+en+voi+Veljesseuraan+tulla+takaisin+ennen+kuin+ilmapiiri+todistettavasti+paranee+ja+ummehtunut+suvaitsemattomuus+haihtuu.Loppuun+vielä+lainaan+yhtä+kohtaa+tekstistäsi:<<tässä+(-kin)+tilanteessa+tulisi+omata+edes+alkeellinen+tilannetaju+ja+tahdikkuus+ja+tajuta+konteksti>>Sitä+samaa+toivon+sinultakin.+Tuo+sana+"tahdikkuus"+näyttää+olevan+sinulle+täysin+tuntematon,+tai+ainakin+sen+sanan+merkitys.+Tämä+heijastuu+usein+pilkkana+muita+kohtaan+Veljesseurassa.Sori,+jos+kirjoitin+vähän+terävällä+kynällä,+mutta+muunlaisia+ei+tänään+ole+käytettävissä.
  4. <<Perustelemattomat+kannanotot+ovat+julistuksellisia+ja+ns.+katteettomia.>>Tuo+on+sinun+määrittelemäsi+tapa+toimia.+Millä+perusteella+tuon+sanot?+Kun+joku+näkee,+että+ulkona+tuulee,+hän+sanoo,+että+ulkona+tuulee.+Se+ei+riitä+sinulle.+Sinun+logiikkasi+mukaan+täytyy+mennä+internetin+sääsivuille+ja+tulostaa+A4-paperi,+jossa+on+lähimmän+sääaseman+tuulilukemat.+Noin+karrikoidusti+sanottuna.+Aika+vaikeaksi+teet+ihmisten+välisen+keskustelun,+jos+joka+lause+pitää+erikseen+"perustella".<<Jälleen+uskovan+tyypillisesti+projisoimia+virheellisiä+termistöjä.+Uskonnottomuus,+angostismi+ja+jumaluskon+puute+ei+ole+jumaluskovuuteen+rinnastettava+vakaumus.>>Olen+pahoillani,+että+en+osaa+käyttää+suomen+kieltä+tarpeeksi+sivistyneesti+sinun+tarpeisiisi.Ovathan+ateismi,+agnostisismi+ja+usko+kolme+eri+vaihtoehtoa+jumaluskolle.+Ensimmäinen+sana+tarkoittaa+oman+käsitykseni+mukaan+sitä,+että+henkilö+ei+usko+Jumalan+olemassaoloon,+toinen+termi+tarkoittaa,+että+henkilö+ei+osaa+päättää,+uskooko+hän+vai+ei+ja+kolmannessa+tapauksessa+henkilö+uskoo+jonkinlaiseen+yliluonnolliseen+olentoon+tai+voimaan.Minun+mielestäni+se+ei+tee+ihmisestä+huonompaa+tai+parempaa,+kuuluu+hän+sitten+ryhmään+1,+2+tai+3.<<Miksi+nuo+luulijat+eivät+sitten+lukeet+foorumin+sääntöjä,+joiden+raameissa+kirjoittamisen+tulee+tapahtua?>>Johtuisikohan+siitä,+että+sana+"julistaminen"+on+tulkinnanvarainen+termi?+Vähänkin+Jumalaan+viittaavat+sanat+tulkitaan+julistamiseksi,+ateismista+saa+paasata+vaikka+kuinka+paljon,+ja+se+ei+koskaan+muutu+julistamiseksi.+Näinkö+on?<<Miksi+ihmeessä+te+ette+perusta+ihan+omaa+foorumianne,+mikä+sen+estää?>>Ei+ainakaan+minulla+ole+voimavaroja+eikä+kiinnostusta+sellaisen+foorumin+ylläpitoon.+Ja+miksi+pitäisi+perustaa+uusi,+kun+Veljesseura+on+jo+olemassa?+Eikö+se+olekaan+tarkoitettu+kaikille+entisille+Jehovan+todistajille?+Eivätkö+kaikki+olekaan+tervetulleita?+Onko+tästä+lähtien+niin,+että+minäkään+en+ole+sinne+tervetullut,+kun+kerroin+julkisesti+siitä,+mitä+olen+nähnyt+Veljesseuran+sivuilla+tapahtuvan?
  5. <<Veljesseuraa+kohtaan+voidaan+esittää+kritiikkiä+ja+syystä+mutta+tämä+viimeaikainen+hyökkäys+on+ollut+kyllä+selvää+kipuilua+siitä+että+omaa+uskonnollista+kekkulointia+ei+ole+sallittu.>>Tarkoitatko+tosiaan,+että+minä+olen+hyökännyt+Veljesseuraa+vastaan+kirjoituksellani?+En+todellakaan+ole.+Veljesseura+on+ollut+minulle+vuosien+ajan+tärkeä+keskustelupalsta.+En+minä+tätä+sananvapauskirjoitusta+sitä+varten+kirjoittanut,+että+olisin+itse+joutunut+syrjityksi.+Syyt+ovat+aivan+muualla.Kun+olen+reilun+kahden+tai+kolmen+vuoden+aikana+nähnyt+niin+monen+kirjoittajan+karkottamisen+Veljesseuran+palstalta,+minun+oli+lopulta+pakko+puuttua+tilanteeseen+julkaisemalla+aihetta+koskeva+kirjoitus.+Olen+hyvin+surullinen+niiden+useiden+henkilöiden+puolesta,+joita+on+sorrettu,+kiusattu,+pilkattu+ja+ivattu+Veljesseurassa+vain+siksi,+että+heillä+on+säilynyt+usko+Jumalaan+sen+jälkeen,+kun+ovat+JT-lahkosta+lähteneet.Onko+Veljessseuran+kirjoitusilmapiiri+niin+armoton+ja+julma,+että+eriäviä+mielipiteitä+ei+sallita?+Miksi+jonkun+olisi+perusteltava+USKONSA,+sehän+on+uskoa,+ei+tietoa.+Eivät+kaikki+ateistitkaan+kykene+perustelemaan+sitä,+miten+ilman+jumalaa+maalmankaikkeus+on+syntynyt,+miten+elämä+on+ilmaantunut.+Eivät+siihen+pysty+tiedemiehetkään.+He+ovat+luoneet+paljon+erilaisia+teorioita,+mutta+lopullista+ratkaisua+ei+ole.+Tähän+mennessä+laboratorioissa+ei+ole+kyetty+aikaansaamaan+elämää+elottomista+aineista.+Jos+joskus+tulevaisuudessa+tässä+onnistutaan,+se+vain+osoittaa,+että+tarvitaan+älykäs+suunnittelija+ja+tekijä,+joka+elämän+voi+aikaansaada.Miksi+meidän+pitäisi+tietää+kaikki+asiat?+Eikö+terve+uteliaisuus+ilman+ennakkoluuloja+riitä?+Pitääkö+jokainen+pakottaa+samanlaiseksi+kuin+enemmistö+näyttää+olevan?Kuka+siitä+kärsisi,+jos+Veljesseurassa+saisi+hiukan+enemmän+puhua+myös+siitä,+miten+usko+Jumalaan+vaikuttaa+ihmisissä?+Tekeekö+se+ihmisen+kelpaamattomaksi,+jos+hän+uskoo+johonkin+korkeampaan+voimaan?+Eikö+se+toisaalta+osoita+tietynlaista+nöyryyttä,+että+voi+myöntää+itselleen,+että+en+tiedä+kaikkea+enkä+tule+koskaan+tietämäänkään,+mutta+uskon+joistakin+asioista+niin+ja+niin?+Tarvitaanko+siihen+perustelut?<<Se+ei+ole+silloin+ihan+kunnolla+perusteltu+syy+kritiikkiin.+Siinä+ei+oteta+huomioon+kokonaisuutta+vaan+ainoastaan+oma+loukkaantuminen+siitä+ettei+omia+kuningasajatuksia+saanutkaan+levittää+niinkuin+oli+halunnut.+MINÄ+ITTE+YHYYY+!>>Kritiikin+esittäminen+on+sallittua+vapaassa+maassa.+Olen+liian+kauan+vaiennut+tästä+asiasta,+jonka+olen+havainnut+palstalla.+Mutta+enää+en+voinut+vaieta.+Minusta+tuntuu,+että+nyt+on+Veljesseurassa+loukkaannuttu+siitä,+että+hiukan+"avasin"+keskusteluilmapiiriä+yleisesti.+Tarkoitukseni+ei+ole+se,+että+tästä+tulisi+riita.+Päinvastoin.+Toivoisin,+että+Veljesseura+voisi+kehittyä+suvaitsevaiseksi+ja+kirjoittajia+kunnioittavaksi+keskustelualustaksi,+johon+moni+uskaltaisi+kirjoittaa.+Nyt+on+tilanne+se,+että+kynnys+kirjoittaa+Veljesseuraan+on+valtavan+korkea.+Moni+pelkää+kirjoittaa+sinne+ajatuksiaan+sen+jälkeen,+kun+muutamia+kirjoittajia+on+lyöty+kuin+vierasta+sikaa.Minulla+itselläni+ei+tähän+mennessä+ole+ollut+hankaluuksia+sellaisten+kavereiden+kanssa,+jotka+ovat+ateisteja+tai+agnostikkoja.+Olemme+puolin+ja+toisin+kunnioittaneet+toistemme+vakaumuksia,+vaikka+ne+ovatkin+olleet+erilaisia.+Muuttaakohan+tämä+kirjoitukseni++nyt+tätä+asetelmaa?+Sitä+en+toivo.+Mutta+seuraan+tilannetta+nyt+jonkin+aikaa.+<<Mielensäpahoittajille+ja+ammattiloukkaantujille+ei+riitä+mikään+jos+he+ovat+päättäneet+loukkaantua+ja+pahoittaa+mielensä.+>>Oletko+sinä+yksi+heistä?+Minä+en+ole+pahoittanut+mieltäni+omasta+puolestani.+Olen+surullinen+niiden+Veljesseurasta+häädettyjen+puolesta,+jotka+luulivat+sanan+olevan+vapaa.