Vapaa kuvaus

https://www.kirjamaa.fi/kulttuurierot-viidakon-viettelys-ja-henkinen-matka/

"ehdottomasti lukemisen arvoinen. Uskon vahvasti, että Vega-Brandt on onnistunut tarjoamaan lukijalle sellaista tietoa ja tarinaa, jota ei muualta voi löytää, kuin kokeilemalla itse Kolumbian syvien viidakoiden samoamista, alkuperäiskansan kanssa elämistä ja vaihtoehtohoitojen vaikutusta. Tarina on sisältönsä vuoksi ainutlaatuinen."

Julkinen kirjasivuni löytyy Facebookista nimellä Lempeät tuulet Gentle Winds. Siellä kerron kirjoistani, kirjoittamisesta, kirjatapaamisistani.

Boomerien juttuklubihttps://www.facebook.com/groups/863479157651489suljettu keskusteluryhmä "ilman sarvia ja hampaita"Kirjablogini;https://taruajatotta01.blogspot.com/https://taruajatotta01.blogspot.com/2023/10/ensimmainen-blogiarvostelu.html

Valkohaikara on saanut erinomaisia arvosteluja (kulttuurijulkaisu Liekissä, kirjablogissa ja lukijoilta)
Viimeisin:
"Kun pyysin sunnuntaina kirjoittajakurssilaisilta kirjasuosituksia, sai Valkohaikara-kirjasi suuret kehut ja kuvauksen sisällöstä: maagisuus, värikkyys, monipuolisuus, eksotiikka ...."

Puumerkkini valkoinen kyyhky, jos kirjoitan tabletiltani ilman kirjautumista.

Aloituksia

248

Kommenttia

7361

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Työikäisenä vaatetus on usein sen mukaan mitä olosuhteet vaativat. Pankkineideillä ja maanviljeilijöillä, opettajilla ja sairaanhoitajilla vain muutamia esimerkkejä mainitakseni.
    Koulussa on henkilökunnan vaatetus oltava käytännöllistä ja moneen säähän sopivaa; korkkareita ei kouluissa näy, mutta asiallsisia työkenkiä sitäkin enemmän.Pitkään samalla alalla olleen vaatekomerossa hallitsee työvaatteet ja vain joissakin vapaa-ajan vaatteissa tai juhlamekoissa voi toteuttaa henkilökohtaisia mieltymyksiään.

En ole siivonnutp ois työvaatteitani vielä kokonaan ja ne vievät vain tilaa, koska ne ovat ensinnäkin liian suuria ja toiseksi en tarvitse kaikkia niitä ulkoiluvaatteita, lenkkareita, sadevaatteita jne, en myöskään ylisuuria t-paitoja, alas valuvia farkkuja ja sammareita, jne. koska en enää pidä niitä.

Boho chic ei kyllä minusta näyttänyt joulukuuselta: kauniita, murrettuja syysvärejä, etenkin tumma burgundi, josta pidän, koristeellisiä vöitä, kauniita ruskeita mokkaleninkejä, neuleita ja brodeerattuja puseroita. En ripustaisi mitään niistä joulukuuseen. Pitkät, pehmeät nahkasaappaat, mokkaa tai nappaa, shaalit ja huivit täydentävät asukokonaisuuksia.

Pituuttani en ole muistaakseni kertonut täällä, mutta painoni on vaihdellut 52-58 kg välillä sydäninfarktiini saakka, jolloin lopetin tupakoimisen. Sen jälkeen painoni pääsi riistäytymään käsistä, vaikka mielestäni söin ihan samaa ruokaa kuin aiakaisemmin ja liikuin edelleenkin joka päivä lasten kanssa työssä ja kävelylenkeillä. Tuo 20 kg maksimipainoni minulla oli vain muutaman vuoden ajan, mutta sen pudottaminen oli alussa varsinkin hyvin hidasta, ennen kuin diabetes 2 lääkkeet alkoivat tehota.
    Olin ylipainoinen ja BMI:ni alkoi jo kieppua hoidettavissa rajoissa, mutta sain sen sitten laskemaan ja nyt se on 21,5. Normaalipainoinen.
  2. Voi nauttia kesästä kirja kädessäkin. Riippukeinussa, omenapuun alla, lintujen laulua kuunnellen ja kesätuulen leyhytellessä hiuksia.
    Meillähän on nyt aikaa lukea koska vaan, mutta aikaisemmin kun olimme vielä työelämässä tai lapset kotona ja kiinni kodin askareissa, kesällä ja lomalla oli aikaa omalle lukemiselle. Vieläkin on tapana puhua kesälukemisesta ja varata pino kirjoja kirjastosta kesäksi.
  3. Mitä lääkettä Suomessa käytetään ADHD:n hoitoon? Jos se on ritaliinia, niin se ei ole tarkasti sanottuna amfetamiinia vaikka sen kemiallinen koostumus onkin lähellä amfetamiineja.. Metylfenidaatti mm. blokeeraa dopamiineja ja auttaa keskittymistä. Sitä käytetään varovasti ja seurataan tarkasti, mutta en ole tietoinen mistään pitkäaikaisista haittavaikutuksista, jotka ovat johtaneet päihteiden tai huumeiden käyttöön tai rikollisuuteen.

Työssäni peruskoulussa olen ollut mukana useampien lapsien ADHD:n selvityksessä, ja yleensä ne joita on lääkitty ritaliinilla tms. vastaavalla ovat pystyneet selviytymään koulunkäynnistä entistä paremmin. Pitkäaikaista seurantaa ei minunkaan taholtani ole ollut ja nyt eläkkeellä sitäkin vähemmän.

Minä jäin miettimään tuota päiväkirjamuotoa ja valituksia miten tylsää on lukea kuka mitäkin kokkaa ja syö ja lisukkeita ja antipastovateja, että miksi sitten yleensäkään roikkua näissä ketjuissa, jotka seuraavat tätä formaattia? Hil-la, korppis, minä, sinä lähes kaikki rekatut ja useimmat anot avaavat täällä arkensa kulkua ja sehän koostuu etupäässä rutiineista. En minä ole ainakaan havainnut mitään oman erionmaisuutensa esittelyä tai ylvästelyä paremmuudestaan; vain erilaisia elämäntyylejä, erilaisia tapoja kertoa ja jakaa omia pieniä ilojaan ja surujaan. Jos on läpikäynyt pahan ja invalidisoivan sairauden ja toipuminenon ollut hidasta, niin pienetkin edistysaskeleet ovat ilon ja ylpeyden aiheita ja miksi niistä ei saisi kertoa?

Miksi emme voisi olla vähän armollisempia itsellemme ja muillekin, hellittää vähän otsapantaa ja antaa ihmisten vain olla oma itsensä? Vastata jos tekee mieli, olla vastaamatta jos ei kolahda ja muuten vain, olla etsimättä vikoja ja virheitä muiden kirjoituksissa?

Antaa lisukkeiden tekijän kertoa lisukkeistaan ja antipastojen olla, mikä niissä oikein mättää?