Vapaa kuvaus

https://www.kirjamaa.fi/kulttuurierot-viidakon-viettelys-ja-henkinen-matka/

"ehdottomasti lukemisen arvoinen. Uskon vahvasti, että Vega-Brandt on onnistunut tarjoamaan lukijalle sellaista tietoa ja tarinaa, jota ei muualta voi löytää, kuin kokeilemalla itse Kolumbian syvien viidakoiden samoamista, alkuperäiskansan kanssa elämistä ja vaihtoehtohoitojen vaikutusta. Tarina on sisältönsä vuoksi ainutlaatuinen."

Julkinen kirjasivuni löytyy Facebookista nimellä Lempeät tuulet Gentle Winds. Siellä kerron kirjoistani, kirjoittamisesta, kirjatapaamisistani.

Boomerien juttuklubihttps://www.facebook.com/groups/863479157651489suljettu keskusteluryhmä "ilman sarvia ja hampaita"Kirjablogini;https://taruajatotta01.blogspot.com/https://taruajatotta01.blogspot.com/2023/10/ensimmainen-blogiarvostelu.html

Valkohaikara on saanut erinomaisia arvosteluja (kulttuurijulkaisu Liekissä, kirjablogissa ja lukijoilta)
Viimeisin:
"Kun pyysin sunnuntaina kirjoittajakurssilaisilta kirjasuosituksia, sai Valkohaikara-kirjasi suuret kehut ja kuvauksen sisällöstä: maagisuus, värikkyys, monipuolisuus, eksotiikka ...."

Puumerkkini valkoinen kyyhky, jos kirjoitan tabletiltani ilman kirjautumista.

Aloituksia

248

Kommenttia

7361

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Blanka, Itämeren tytär, ensimmäinen osa Ulla Raskin Kylmä meri-sarjasta on nyt luettu

Uusi tulokas historiallisen viihteen, ns. lukuromaanien joukkoon. Jäin fundeeraamaan tuota sanaa: lukuromaani ja googletin tietoa. Lukuromaani on suhteellisen uusi käsite ja aika epätarkka ja häilyvä määritelmä ja sitä käytetään enemmän kirjiojen markkinointiin kun kirjallisuudentutkijoiden keskuudessa. Lukuromaani voidaan ajatella sijoittuvaksi jonnekin korkeakaunon ja viihteen välimaille, usein historiallinen, kehitystarina, aina kuitenkin "lukijaystävällinen" eli siis mukaansa tempaava ja mukanaan kuljettava, ei kuitenkaan dekkari tai rikosromaani, johon ympätään äksöniä ja jännitystä joka käänteessä.
    Pirjo Tuominen, Enni Mustonen, Kaari Utrio ovat tyyppiesimerkkejä suomalaisista kirjailijoista, Delia Owenin Suon villi laulu ja osittain Isabel Allenden tuotanto myös. Lukuromaani ei pyri käsittelemään syvästi yhteiskunnallisia tai henkilökohtaisia traumoja tai haavoja, ei tarjoa terapiaa eikä luotaa ihmismielen syövereitä, mutta ei myöskään karta eikä väistele vakavia asioita, ei mitään feel good elikkä hyvänmielen kirjallisuutta, cick lit tai nuorten naisten viihdekirjallisuutta eikä kioskiviihdettä.
    Esimerkkejä lisää:
    Brit Bennett: Mikä meidät erottaa
    Elizabeth Gilbert: Tämä kokonainen maailmani
    Delia Owens: Suon villi laulu
    Lydia Sandgren: Läpileikkaus
    Muriel Barbery: Siilin eleganssi
    Victoria Hislop: Ne, joita emme unohda
    Kate Quinn: Metsästäjätär
    Kate Morton: Salaisuuden kantaja
    Carlos Ruiz Zafón: Enkelipeli
    Anthony Doerr: Davidin uni
    https://www.kirjavinkit.fi/avainsanat/lukuromaanit/

Blanka, Itämeren tytär on arvioini mukaan kepeähkö, historiallinen lukuromaani, johon sisältöä antaa lähinnä senaikaisen yhteiskunnan tapakulttuurin, sääty-yhteiskunnan ja naisen asemankuvaus, joka on erittäin yksityiskohtaista. 1600-luvun hansakaupunkeihin sijoittuva tarina on kuitenkin täynnä anakronismeja, häkellyttävän nykyaikaista pohdintaa naisen asemasta ja kieli paljolti tämänpäivän arkirealismia, mutta etenkin kirjan kantava teema järki/tunneavioliitto on ja sääty-yhteiskunnan asettamat velvollisuudet naisille ovat hyvin kuvattuja ja mielenkiintoisia.
  2. Tuulinen, viileä aamu alajuoksulla, syksyä ilmassa.
    Eilen istuimme tyttären terassilla ja vietimme vanhimman lapsenlapseni 19-vuotispäiviä. Lähin perhe ja muutama pojan kaveri olivat mukana, "surf'n turf" teeman mukaan ruokailemassa. Grillissä kanankoipia j a makkaroita, vadeissa bulgurisalaattia, vihersalaattia, rapuja, katkarapuja ja korissa patonkia. Jälkiruuaksi vaniljajäätelöä ja tuoreita mansikoita ja vadelmia.
    Minä tarjosin snapsit: laivalta tuotua Kärsimyshedelmä-koskenkorvaa.

Mukava ilta eri sukupolvien yhteisessä illassa, pienin, nelivuotias opetteli pelaamaan biljardia olohuoneessa isänsä ja setiensä kanssa, me muut istuimme ulkona ja alkoholin kulutus rajoittui muutamaan viinilasiin ja pariin olueen, me emme ottaneet muuta kuin sitruunalimsaa ja tunnelma oli ihan upea. Komeita nuoria ja nuorehkoja miehiä piha täynnä, me kolme vanhaa (mies, tyttären anoppi ja minä) kaiken kaikkiaan tusinan verran väkeä ja ilma mitä ihanin kunnes yhtäkkiä taivas vetäytyi pilveen, aivan tummanpuhuvaksi, rajut tuulenpuuskat kolisuttivat kattoa ja jouduimme pakenemaan sisätiloihin kaiken irrallisen kanssa. Kohdalle osui ukkosmyrsky, kaatosade ja mekin lähdimme ajamaan kohti kotia, myrskyn alta pois.

Nelostiellä oli paha liikenne, paljon vettä tiellä, huono näkyvyys ja jouduimme antamaan tietä lukuisille ambulansseille, koska uppsalassa oli ollut onnettomuuksia, puita kaatunut tien yli , ihmisiä loukkaantunut. Ajoimme myrskyä pakoon, taivaanranta oli aivan kirkas pohjoisessa ja raja oli veitsenterävänä juuri meidän jokemme yllä. Tulimme perille, ja täällä ei edes satanut, vaikka aikaisemmin oli vähän ukostanut. Yritimme tuijotella hetken taivaalle joskos niitstä perseideistä näkyisi joku viiru, mutta ei mitään.
  3. Hpönhöpön.
    Eräs tietty nimimerkki on minua vainonnut ja jahdannut jo yli kymmene nvuotta ja jos haluaisin niin voisin tehdä hänestä syytteen stalkkaamisesta, IP.osoitteesta tulee kyllä selville henkilöllisyys, mutta olen liian laiska säästelemään kaikkia kunnianloukkauksia, joita hän on niskaani syytänyt täällä. Ja kaikki aivan ilmaiseksi, koska en ole häntä mitenkään koskaan loukannut. Voisin tehdä korvausvaatimuksia miljoonien edestä, mutta luulen että k.o. henkilöllä ei ehkä ole resursseja maksamaanminulle korvauksia. Voisin kirjoittaa vaikka kirjan, tehdä mediassa haastatteluja, ja kertoa miten ahdistavaa on tämä kaikki ollut, ja itkeä tv:kameroiden edessä kuin Pernilla Wiberg, jonka tyttärellä Bianca Ingrossolla on juuri stalkkauskeissi käsittelyssä.
    Mutta en taida viitsiä :))

(Haluaisin kyllä muuttaa vakituisesta asunnostani hänen korviensa välissä jonnekin muualle, mutta hän pitää minua tiukasti siellä, lukkojen takana.
    Nojoo, kaikilla meillä on omat tarpeemme ja saamme tyydytystä eri asioista, stalkkaajatkin.

Mutta selkosuomella:
    minua ei jahdata, eikä vainota keskustelupalstoilla noin yleensä, paitsi joidenkin yksilöiden toimesta, jotka eivät osaa erottaa tarua todellisuudesta, ja sellaista tapahtuu aina paljon kirjoittaville, kuten allekirjoittanut.

Olen ollut pitkään näillä palstoilla, kirjoittamisharrastus on tullut mukaan vasta viime vuosina. En siis ole kirjailija, joka toitottaa täällä omaa torveaan, vaan yhteisön pitkäaikainen jäsen, joka jakaa iloaan ja onneaan ja hyvää mieltään kaikille unelmansa toteuttamisesta. Mutta se taitaa tehdä jollekin kipeää.
  4. Tämä aloitus ei ollut minusta eikä kirjoistani. Itse en ole nostanut esiin yhtään kirjoittamistani kirjoista; taisi olla ano tuossa vähän ylempänä' joka kysyi Pertikiltä onko hän lukenut aloittajan kirjoja. Joten taas vääristelet faktaa ja mustamaalaat.

Serkkuni ei todellakaan ole sen tyyppinen henkilö joka imartelisi minua. He ajoivat miehensä kanssa neljä tuntia yhteen suuntaan tapaamaan minua kun halusin kysellä häneltä isoäidistä, joka asui hänen lapsuudenkodissaan. Ei ole kirjaihmisiä ja muutenkin jämpti satakuntalainen. En ole tavannut häntä kuin ehkä kolme kertaa sen jälkeen kuin lähdin Suomesta ja yhteydenpito on ollut nolla.