Vapaa kuvaus

Aloituksia

290

Kommenttia

1065

1. Tästä voisin puhua todella paljon, mutta muutaman asian vielä nostan esille. Koska tää prosessi perustuu pitkälti kirjalliseen selvitykseen, niin samanlaista tosiseikkojen selvitystä hallinto-oikeudessa ei nähdäkseni tehdä. Pystyn vertaamaan tätä. Hoidan paljon lapsiin liittyviä asioita, huoltoriitoja ja muita asioita käräjäoikeuksien puolella ja yleisoikeusistuimen puolella ja siellä olis täysin mahdoton ajatus, että pelkän väitteen perusteella asia voisi menestyä. Täytyy esittää tosiseikkoja ja todisteita niiden väitteiden tueksi. Ei riitä, että esittää, että on huoli esimerkiksi. [12:21] Oma kokemus on se, kun olen hoitanut juuri tähän isoäiti Sarinkin viittaamaan oheishuoltoon liittyviä asioita, lastensuojeluun liitännäisiä oheishuoltoasioita sekä käräjäoikeudessa ja hallinto-oikeudessa, ni oma kokemus on se, että samoilla todisteilla käräjäoikeus selvittää asian, arvioi sen todistelun ja päätyy täysin erilaiseen ratkaisuun ku hallinto-oikeus, joka nähdäkseni ei ole asianmukaisesti selvittänyt sitä asiaa tai se prosessi ei ole mahdollistanut sitä, että asiaa olisi voitu tosiasiassa selvittää. Hallintoprosessi suhtautuu... tämä suullinen käsittely on hallintoprosessissa poikkeus, niin myös todistelua rajataan siellä merkittävästi, todistajien nimeämistä esimerkiksi, jota taas käräjäoikeuden puolella varmemmin tehdään. Nähdäkseni oikeudenmukainen oikeudenkäynti ei toteudu lastensuojeluasioissa hallinto-oikeuksissa. Se prosessi suosii viranomaista.
    Haluan tuoda myös sen esille, että kun tässä tuotiin esille myös tätä lastensuojelun lakimiespuolta, mitä on kehitetty julkisilla varoilla vuosittain, niin viranomaisella on aina resurssit ja mahdollisuus oikeudelliseen apuun, joka verovaroista maksetaan, mutta vanhemmilla ei ole. Jos vanhemmat ovat edes keskituloisia, he eivät ole oikeutettuja oikeusapuun välttämättä ollenkaan ja he joutuvat maksamaan oikeudenkäyntikulut itse. Vaikka he voittaisivat sen jutun hallinto-oikeudessa, niin ei ole selvää, että viranomainen joutuisi maksamaan näitä oikeudenkäyntikuluja vaan ne voivat jäädä kokonaan tai osittain vanhempien maksettavaksi. Vanhemmat voivat joutua ottamaan lainaa sen takia, että pystyvät kattamaan nämä viranomaisen virheellisistä väitteistä aiheutuneet oikeusprosessit ja niiden oikeudenkäyntikulut. Samoin jo 12-vuotiailla nuorilla on pääsääntöisesti oikeus ilmaiseen oikeusapuun, mutta nuorilla ei ole kuitenkaan oikeutta saada siihen lastensuojeluun omaa lakimiestä esimerkiksi kuulemisiin, huostaanoton kuulemisiin, päätösten kuulemisiin eikä palavereihin mukaan, joissa kuitenkin tehdään käytännössä ne päätökset. Se oikeusapu on rajattu tämän ulkopuolelle. Voi siis olla tilanne, jossa lastensuojelussa voi olla paikalla sosiaalityöntekijä, johtava sosiaalityöntekijä ja lakimies, mutta nuorella ei ole ketään, jos hän tai hänen vanhemmat eivät pysty itse maksamaan tai ole saanut lakimiestä apuun muulla tavalla palavereihin. Myöskään kanteluprosesseihin ei ole mahdollista saada oikeusapua ja tätä kautta näihin virheellisiin toimintoihin, kuten esimerkiksi siihen, että päätöksiä ei anneta, niin ei ole mahdollista saada muutosta. Kanteluteitse voi... ei ole mahdollista siis saada asiantuntevaa oikeudellista apua, jotta voisi itse kannella asiallisesti näistä asioista.

Voisin tuoda vielä esille sen, että vastatoimet on valitettavasti arkipäivää. Tää on hurjaa sanoa ja vastatoimilla tarkoitan sitä, että jos perhe, vanhempi tai nuori tuo esiin näitä epäkohtia joko sijaishuoltopaikkaan tai sosiaalityöntekijälle, niin ei ole ollenkaan mahdotonta, että siitä seuraa rangaistuksia. Nuori voidaan siirtää kauemmas läheisistään, jos hän vaatii enemmän tapaamisia tai yhteydenpitoa voidaan rajoittaa. On myös monenlaisia muita keinoja, joilla voidaan kiristää. Esimerkiksi perheessä, jos on muita lapsia, jotka on kotona, niin voidaan todeta, että jos yhteistyö ei onnistu, niin voimme huostaanottaa nämä muutkin lapset, joka on omiaan hiljentämään ja tuomaan esille pelkoa, että ei uskalleta käyttää niitä oikeussuojakeinoja, joita olisi käytettävissä.
  2. ...nne mikä tahansa.
    Näistä päätöksistähän voi valittaa hallinto-oikeudelle. Hallinto-oikeus ratkaisee lastensuojeluun ja viranomaisten päätöksiin liittyvät asiat. Tämä koskee kaikkia lastensuojelupäätöksiä (Teemu: Vain sijaishuoltopäätöksiä, ei rajoituspäätöksiä?) ja myös vahvistaa huostaanotot viranomaisen hakemuksesta. Hallinto-oikeusprosessi itsessään on ensinnäkin hyvin hidas. Kun ajatellaan näitä yhteydenpidon rajoituksia, niin rajoitukset lain mukaan voi kestää vuoden ja usein niitä tehdään niin, että niitä tehdään niin, että ne kuukaudesta tai puolesta vuodesta siihen vuoteen. Hallinto-oikeuden valitusprosessi harvoin valmistuu vuodessa. Tämä yleensä tarkoittaa sitä, että kun yhteydenpidon rajoituspäätöksistä valitetaan, niin päätöstä et saa, ennen kuin se rajoitus on jo käytännössä loppunut ja on voitu tehdä uusi päätös, josta voi jälleen valittaa uudelleen. Tämä on loputon kierre, mikä näistä valitusasioista tulee ja todellisuudessa ei oikeutta näissä asioissa voi saada muuta kuin takautuvasti, eli siihen varsinaiseen tilanteeseen meidän järjestelmä ei anna oikeussuojaa. Tämä sama asia koskee esimerkiksi kiireellisiä sijoituksia, joissa sijoitus voi kestää 30 vuorokautta ja sitten jatkopäätös toiset 30 vuorokautta, niin hallinto-oikeudet eivät ehdi näitä asioita ratkaista, kun yleensä noin vuoden kuluttua, eli oikeuslaitokselta et voi saada näihin asioihin tukea. Tämä on yksi asia.
    Hallinto-oikeusprosessissa on myös mielestäni monia sellaisia ongelmia, jonka vuoksi näitä lastensuojeluasioita ei tulis käsitellä hallinto-oikeuksissa. [7:35] Tässä Leeni toi esiin sen, että oik... [7:39]....valvonnan neuvottelukunta on tätä esittänyt jo ennen nykyisen lastensuojelulain säätämistä, mutta tähän ei silloin tartuttu. ...valvonnan ongelmat liittyy tähän prosessiin. Siellä on monenlaisia seikkoja. Tää hallintoprosessihan perustuu pääasiassa kirjalliseen. Se on lähtökohta hallintoprosessissa, et se perustuu kirjalliseen aineistoon ja suulliset käsittelyt on poikkeus pääsäännöstä. Yhteydenpidon rajoitusasioissa todella harvoin järjestetään suullisia käsittelyjä ja tämä tarkoittaa sitä, et ne asiat ratkaistaan pääasiassa sen kertyneen viranomaisaineiston perusteella.
    Tästä päästään siihen, mikä on lastensuojelun asiakkaille ja varmasti monille perheille tuttu asia: Lastensuojelun kirjaukset ja niiden merkittävät oikeusturvaongelmat. Käytännössähän tarkoittaa sitä, että lastensuojelu tekee hyvin paljon monenlaisia kirjauksia perheestä. Leeni toi tässä esille erilaista luokittelua ja siellä voi olla taustalla myös paljon sellasta, tietynlaista asennetta perheitä kohtaan jo valmiiksi. Nämä kirjaukset, niihin on todella vaikea... niitä on todella vaikea saada korjatuksi. Prosessit on sellaisia, että kirjausten korjaus on tehty käytännössä lähes mahdottomaksi. Asiakirjoja ei ole saatavissa. Ne saatetaan saada vasta kuukausien jälkeen, jolloin ei välttämättä ole enää niitä henkilöitä edes paikalla, jotka ovat tehneet kirjauksia ja jotka voisivat niitä korjata. Kirjaukset eivät useinkaan vastaa sitä todellista kokonaistilannetta. Sehän on sen yhden henkilön, joka sen kirjauksen on tehnyt, subjektiivinen näkemyksensä asiasta. Tämä johtaa siihen, että näitä asiakirjoja hallinto-oikeuksissa käytetään näiden prosessien ja ratkaisujen perusteena.
    Käytännössä voi ehkä kärjistetysti sanoa, että viranomainen... kun tää prosessi käynnistyy, niin sehän on prosessin vastapuoli. Vaikka viranomaisen tietysti täytyis toimia objektiivisesti ja pyrkiä viranomaisena tuottamaan täysin objektiivista tietoa, mutta käytännössä se usein menee niin, että tehään lastensuojelun kirjaukset, sitten toimitetaan ne hallinto-oikeuteen ja vanhemmille jää velvollisuus osoittaa, että ne eivät ole totta. Suullisessa käsittelyssä tähän on toki mahdollisuus. Monissa asioissa suullista käsittelyä ei järjestetä. Puhutaan todistustaakkasäännöksistä, jotka yleisen oikeusistuimen puolella, riita-asioissa menee sillä tavalla, että jos joku esittää jonkun väitteen, niin sen, joka sen väitteen esittää, tulee osoittaa todistelu sen väitteensä tueksi. Tämä on myös yleinen lähtökohta riita-asioissa. Hallinto-oikeudessa tällaista ei ole. Siellä ei ole todistustaakkasäännöksiä. Ei sovelleta hallintoprosessissa, joka johtaa siihen, että käytännössä, kun viranomainen esittää väitteen, niin vanhemman tulisi jollain tavalla pystyä osoittamaan, että se ei ole totta, joka on hyvin hankalaa.
    Kun ajatellaan, että minkälainen epätasapaino on prosessissa viranomaiskoneisto versus yksittäinen vanhempi, joka siinä tilanteessa yleensä on jo valmiiksi vakavassa kriisissä.
  3. Tässä koin tulleeni kohdelluksi niin väärin, yli itseni kokemien mukavuusrajijen, että reagoin näyttämällä keskisormea ja haistattamalla veetä baari ikolle. Koko paikka oli niin vihamielinen ja vieras, että ensin sain ittuilua itselleni monta kertaa, oma hyväntahtoinen käytökseni oli heille niin ärsyttävää ja vastenmielistä ja lopulta sain lopputilin. Olin siellä vain 15 minuuttia.

Menin baariin.En pidä baareista ja haluaisin mennä vaikka keskustaan, jossa on yliopistonaisia selvin päin. Olin yksinäinen ja yritin ylittää blokin, joka minulla on menemiseen ihmisten luokse. Olin vuoroni hiljaisella osuudella myöhään illalla ja baari oli työalueella.

Tilasin teetä. Baarimikko kuulosti ihmettyneeltä. Hän vaikutti siltä, että hän ei ollut nukkunut pitkään aikaan ja oli varmaan väsynyt alkoholistien kuuntelusta. Hän kysyi, mustaa vai vihreää. En tiennyt. Hän katsoi minua syyttävästi, kun olin hiljaa. Vastasin, että en tiedä. Mietin. Hän puhalsi ilmaa ja katsoi sivuun. Sanoin mustaa. Yritin käynnistää keskustelua hänen kanssaan. Pyysin kuvailemaan niiden eron. Hän oli hiljaa sekoittaessa teetä ja sanoi, että toinen on musta ja toinen vihreä. Vastasin haastavasti, niin ilmeisesti, mutta mitä eroa niillä on. Hän ei vastannut.

Tullessani sisään hän puhui miehen kanssa tiskillä. Saatuani teen sanoin, voinko tulla tänne päin, jos teillä on juttu kesken. Nainen sanoi, meillä on aina juttu kesken. Sanoin hyvä. Nainen poistui. Sanoin nimeni miehelle ja kysyin, miten menee. Miestä ei huvittanut jutella. Sanoin, etten ole kovin hyvå tässä, koska en käy baareissa. Ja etsin naista. Hän ei vastannut, joten poistuin.

Pyysin femman setelin. Baarimikko sanoi, ettei puhu ruotsia. Sanoin varovaisella äänensävyllä viisi? Hän yritti vielä kiittää ja varoa pilaamasta ilmapiiriä. Minua alkoi vähän harmittamaan hänen käytöksensä. Menin pelaamaan hedelmiäpeliä. Vitosen seteli ei toiminut. Pyysin rikkomaan sen. Voitin 2 € juomakupongin ja kävelin tiskille, jossa oli uusi pariskunta. Kysyin baarimikolta, voinko kysyä ihmisiltä tästä rahaa. Mies sanoi, multa ei varmaan kannata kysellä. Vastasin, joo, en halua häiritä sinua. Mies vastasi, miksi, eihän minulla ole edes partaa. Poistuin heidän luotaan.

Yksi mies antoi setelin rikottavaksi ja baarimikko suostui rikkomaan senkin. Hän näytti jo vakavaa naamaa. Sitten baarimikko sanoi, että älä häiritse asiakkaitani. Ja mikä sinua vaivaa. Kuuntelin hiljaa. Puolustauduin väittämällä vastaan, että minähän kysyin, että saanko kysellä ja sinä sanoit että saan. Sanoin, että mikä sinua vaivaa. Baarimikko sanoi, ei mikään. Vastasin, hyvä, älä sitten soita minulle suutasi. Hän toisti, etten saa häiritä hänen asiakkaitaan.

Tämä oli veruke. Tosin jos kauppias sanoo näin, niin silloin on aika lopettaa. Halusin kuitenkin tuoda hänelle esiin sen, että hän itse käyttäytyi törkeästi. Jos asiakkaita olisi häirinnyt, he olisivat kieltäytyneet. Ja minä olisin lopettanut. Vain baarimikkoa häiritse alusta asti ja hän vääristi sen asiakkaiden tunteeksi. Asiakkaan häirintäveruke hänen auktoriteettinsa, jota hän käytti minun alistamiseksi.

Ja jos olisin ollut hiljaa siinä vaiheessa, kun hän sanoi mikä minua vaivaa, olisin käytännössä mennyt istumaan yksin ja hiljaa muiden juopotellessa. sitten olisin normaali. Se olisi ollut ikävää. Minulla oli ylipirteä ja ylipuhelias asenne, joka oli ristiriidassa autoritaarisen ja passiivisen baarikulttuurin kanssa. Toisaalta olin itsekin ollut töissä 10 h enkä jaksanut joustaa. Yritin olla sosiaalinen tavalla, joka oli heille vieras. En suostunut osoittamaan nöyryyttä ihmisille, joille sitä pidä osoittaa. Heidän ei pitäisi olla noin vallanhaluisia asiakkaita kohtaan.

Ilmoitin poistuvani pian, enkä tulisi enää takaisin Join teeni väärään kurkkuun. Baarimikko käski minut pois ja nopeasti. Hän käveli puhelimelle ja takaisin. Hän vastasi, mitä sinä sanoit!? Se oli tehokas haistattelu autoritaarista henkilöä kohtaan. Kukaan ei ollut uskaltanut sanoa sitä ennen.

.
  4. Hain tilauksia ja minua pyydettiin "tulemaan tiskille juttelemaan". Olin ottanut väärän tilauksen kuulemma. En mennyt, koska se oli alentuvaa. He aina pyytävät sanomaan numerot ja olen niin tehnyt. Tänään hain edellisen tilauksen, ilmoitin numeron selvästi ja kuuluvasti, muuttaen myös englanniksi pyydettäessä. Se oli pöydällä ja minulle osoitettiin ja nyökkäiltiin sitä. Otin kaksi uutta tilausta heidän valikoimanaan, sanoin kiitos ja lähdin. Nainen sanoi tylysti, että "sinusta valitetaan kuule". Siis valitetaan hiljaa olemisesta? En mielestäni tehnyt mitään väärää tavassani kommunikoida. Paikalla ollut toinen kuski sanoi heille englanniksi minun odottaessani, että "we are not supposed to say snything. You just give us the order". Näin sen pitäisi ollakin tai sitten he jättävät tilaukset sivuun meille. Minusta tässä tilanteessa minua syytettiin ja komenneltiin sillä verukkeella, että en "lähesty puhuttelua" ja virhe oli heidän oma lukuvirheensä. Valittaminen taas on tarkoitettu potkujen aiheuttamiseksi, jos heistä tuntuu se paremmalta. Olisiko firman parempi kertoa heille sama kuin mitä toinen kuski selitti heille? Tilauksen sekoittaminen oli veruke, jolla he peittelevät auktoriteettinsa, ja sen että he suuttuivat siitä, kun en suostunut holhottavaksi. Ei ole väliä, miten kommunikoin vaan sillä, että teen sen joka tapauksessa eri tavalla, kun auktoriteetti tahtoo. Sama kuin lastensuojelun sosiaalityöntekijät.
  5. Tässä on sama muoto, vaikka kyseessä on kaksi teiniä kadulla eikä asiakaspalvelijoita: Auktoriteetti - peittely verukkeella - toisen sosiaalisen aseman laskeminen

Kaksi teiniä vastaili mustaihoiselle teinille, joka sanoi heille: Et silti voi sanoa minulle tuollaista. Teini vastaili, en minä ole mitään sanonut.

Pysäköin samojen teinie viereen myöhemmin. He katsoivat lastensuojelu pn kiellettävä -autoani virnuillen.

Astuin autosta ja varauduin pilkkaan. En kävellyt auton siltä puolelta, jossa he seisoivat vaan kiersin.

Poika sanoi: "Hieno auto".

Hieno auto oli veruke sille, että pitävät itseään minun yläpuolella. Nuoren virne jatkui. Jos olisin tyhmä, sanoisin, eikö olekin. Silloin astuisin ansaan.

Kävelin heidän eteensä ja tiputin vahingossa avaimeni. Poika sanoi, hei, sun avain tippu. Nostin avaimen.

Näytin vakavaa naamaa. Sanoin, mitä te virnuilette täällä?

Minä tässä vain ihailtiin sun autoas. Keltanen on kiva väri.

Älä valehtele. Pyyhkikää toi virne naamaltanne. Te holhoatte minua.

Eikä holhota. Me vain ihailtiin sun autoa.

Ja kun tiputin avaimen, sanoitte, että tiputit avaimen. Heitin avaimen maahan tahallaan.

Poisa sanoi, hei, sä tiputit sun avaimen.

Sanoin, että älä sano minulle, että mä tiputin avaimen.

Pojat hiljenivät, mutta jatkoivat virnettä. Kun kerran virne jatkuu, tätä tulee lisää.

Äskenkin kiusasitte sitä mustaihoista teiniä, joka kävi sanomassa teille, ettette voi puhua hänelle noin.

Ei. Nyt olet erehtynyt henkilöstä. Poika veti katseen vakavaksi.

Te kiusaatte täällä muitakin ihmisiä.

Hain tilaukset sisältä ja pojat virnuilivat leveästi minulle. Menin seisomaan heidän eteensä ja katsoin vakavasti molempia vuorotellen.

Poika sanoi, älä nyt rupee. Virne jatkui, kun menin autooni.

Poika huuteli perään, hei sun laukku on auki! Aja varovasti.
  6. Tuupahdin erään ison hampurilaisketjun ravintolaan, jossa oli fasistitiimi. Sanoin kuuluvasti ja selvästi 8...6. Odotin, että hän ottaa -alkoi ottaa sitä. Jatkoin ja 8...8. Vuoropäällikkö tuli seisomaan naisen viereen ja katsoi minua epäilevästi. Nainen sanoi, että 88 ei ole vielä valmis. Käännyin ja kävelin pois rennosti. Nainen sanoi Hei, tuossa on toi 86. Sanoi , että no mä voin ottaa vaikka ne molemmat yhtä aikaa. Nainen kihisi raivosta. Tässä vaiheessa tiesin, että tämä ei pääty hyvin.

Kun 88 oli valmis ja nostettu pöydälle, otin molemmat tilaukset käsivarsilla kantoon. Mies puuttui auktoriteetin tarpeeseen. Hei! Onko sinulla kassi? Käännyin kohti kassia. Hei! Onko kassia? Hei! Laskin tilaukset laukun avonaiselle kannelle ja Kun mies näki kassin, hän sanoi, Hei! Kylmät ja kuumat ruoat eri kasseihin. Hei! Lähdin autolle hakemaan toista pussia. Mies huusi, hei! Hän mutisi työntekijöille, mitä tää nyt... Sitten hän tajusi menneeni hakemaan toista kassia. Tilanne oli kuin joka askeleella minua holhottiin hei! Esimies oli ihmeissään, kun hänen puhutteluunsa ei vastata. Minun olisi pitänyt lopettaa ja kääntyä kohti puhuttelevaa esimiestä. En tehnyt sitä siksi, koska osaan hoitaa työni. On totta, että kylmät ja kuumat pitää laittaa erilleen, mutta tämä tiimi oli ketjun ainoa, joka sitä pyytää. Kyse olikin uskomuksesta, että lähettejä pitää käskyttää kylmästä ja kuumasta. Se ilmeni myös muissa asioissa kuin kylmässä ja kuumassa. Pakkasin ruoat erilleen ja lähdin. Vastaansanominen johtaa valitukseen ja potkuihin. Tai voivathan he valittaa siitäkin, etten vastannut.
  7. Menin kirjastoon printtaamaan. Kysyin 22-vuotiaalta miestyöntekijältä "voiko tässä printata kaksipuoleisena". Sitten löysin ruksin ja sanoin selvästi tässä se on. Hän alkoi selittää, miten tuolta toiselta sivulta voi tarkistaa. Toistin, että löysin jo. Sanoin että ei ole tarvetta. Hän mietti hetken ja epäröi., Hän sanoi, että voi olla ihan varma ja poistui. Sanoin, että luota siihen, että minä tiedän. Älä holhoa. Sitten menin miehen pöydälle maksamaan. Hän sanoi, että tältä pöydältä ei voi maksaa. Hän kuulosti siltä, että se oli minulle tarkoitettu ja arvosteli siitä, että tiesin sen olevan väärä, mutta silti yritin. Sanoin sen hänelle, että älä arvostele siitä. Hän vastasi, en minä sitä sillä.... Hän ei ollut tietoinen sävystään ja sitten kun konfrontoin sitä, hän piilotti käyttävänsä auktoriteettia yrittämällä selittää sen viattomasti. Sama kuin toisessa esimerkissä "minä nyt vain sanoin". Sanoin, että siltä se kuulosti. Sitten tarjosin kolikon ja hän huomautti, että meillä ei käteinen käy vaan kortti. Hän liikutti sormensa maksupäätteen korttikuvakkeen päälle, ihan kuin en ymmärtäisi puhetta. Maksoin tulostuksen. Käännyin kohti konetta ja kävelin sinne päin. Olen tulostanut siellä ennenkin ja tiedän, että maksettuani tuloste aukeaa. Hän sanoi jo mennessäni takaa päin, nyt voit mennä koneelle tulostamaan. Se kuulosti siltä, että voida on kiertoilmaisu teennäiselle asiakaspalvelijalle sille, että MENE. Hän korosti sitä hiukan. Se vihjasi, että hänen täytyy osallistua ohjaamiseen tässä asiassa. Ihan kuin en tietäisi. Vastasin, että niinkö?! Hän käyttäytyi neljä kertaa niin kuin patologinen tiedostamaton käytös. Hänelle itselleen se on palvelukoulussa sisäistetty sosiaalinen normi. Kaikkia asiakkaita pitää ohjata ja asiakkaan pitää kuunnella häntä.
  8. Menin hakemaan postipakettia ruokakaupan postipisteeltä.

Menin kaupan infoon, joka oli samassa ja sanoin "postia".

Nainen katsoi sänkeäni ja epäsiistiä pukuani. Olin työväreissä. Hän sanoi suunnilleen "joo eli tuossa vieressä on posti ja sinne tarvitset vuoronumeron... tarvitset sinne vuoronumeron".

Hän kuulosti siltä, että hänen täytyy ohjata; ei uskonut, että ymmärrän missä vuoronumeroja käytetään. Hän toisti sen affirmoiden vaikutelmansa. Epäsiisti lähetti on niin kuin ne ulkomaalaiset, ja minä olen vahva ja pätevä ohjaaja infossa. Hänen siis kuuluu opettaa sen käyttö.

En vain tiennyt, missä postipiste on. Postihenkilö olisi voinut pyytää ottamaan vuoronumeron eikä se kuulu normaalille info- työntekijälle. Tässä oli jokin pakkomielle vuoronumeron käskemisen kanssa.

Olin hiljaa ja menin ottamaan vuoronumeron. Postinainen odotti, kun edellinen asiakas poisti tavaransa pahvilaatikon sisältä. Hän halusi antaa roskat postille. Hän oli jo saanut paketin ja normaali asiakaspalvelija olisi ottanut seuraavan lyhentääkseen jonotusaikaa. Kysyin vuoronumero kädessäni "anteeksi, onko voiko tähän tulla, vai onko teillä vielä jokin kesken".

Nainen sanoi "oooon meillä kesken". Hän mietti alussa, voiko hän arvostella minua tunkeilusta ja päätti, ettei niin kohteliaaseen kysymykseen voi olla arvosteleva. Hänellä oli ennakkoluulo siitä, että tunkeilen, häiriköin enkä osaa vuoronumerosysteemiä.

Odotin jonossa, jossa ei näkynyt muita kuin minä. Myöhemmin sain kuulla taustalta, että "minulla oli vuoronumero", eli kiilasin yhden, kun menin kassalle, kun hän sanoi, no niin, seuraava.

Laitoin numeron numerolappulaatikkoon. Nainen ei tarkastanut sitä. Asioin ja otin laatikon.

Palvelutapahtuman lopuksi nainen sanoi "seuraavalla kerralla tulet sitten vuoronumerolla".

Asiakaskokemukseni oli kammottava. Heillä oli se asiakaspalveluasenne, että kaikki sanomiset ja vuorovaikutukset asiakkaisiin ovat joko holhoavia tai syyttäviä.

Ajattelin, ettei hän voi enää syyllistää minua siitä, että häiriköin postipalveluja, koska sain jo paketin. En halunnut sanoa, että "en tiennyt, että minulla on väärä numero". Sen sijaan sanoin "Koska en tiennyt, että minulla on väärä numero, sinä et voi syyllistää minua siitä, että tulin ilman vuoronumeroa". Hänhän liioitteli laatikkoon laitetun väärän numeron "tulemiseksi ilman vuoronumeroa". Jatkoin, "te olette autoritaarisia. Jo äskenkin työtoverisi opetti minua ottamaan vuoronumeron. Älä nipota!"

Se miten hän vastasi, kuvaa hänen asenneongelmaansa hyvin "minä nyt vain sanoin". Nyt hän vähätteli syyttelyä vain sanomiseksi, eli autoritaarisuus ja syyttely ei haittaa, jos vain sanoo.

Vastasin "älä sano!" ja poistuin.

He käyttäytyvät niin kuin palvelualan koulussa opetetaan, eli olemaan asiakkaan yläpuolella ja käyttämään valtaa.
  9. Sosiaaltyöbtekijä sanoisi , että olet jumissa 20 vuoden takaisissa tapahtumissa eikä keskusteluissa päästä lyömisestä pidemmälle.