Vapaa kuvaus

Keski-ikäinen keskustelija ja sinkkuäiti Länsi-Uudeltamaalta.

Aloituksia

18

Kommenttia

1763

1. Noh,+eiköstä+tällä+ole+viime+aikoina+kohtuullisen+monta+kertaa+puhuttu+eri+kokoonpanoilla+seksistä++yms.+parisuhteen+intiimistä+läheisyydestä?+Jos+on+yhtään+herkempi+vajeilensa+(jos+on+vajeessa),+enpä+yhtään+ihmettele+vaikka+tulis+kaikenlaista+pientä+kivaa+uniin+ja+ehkä+valveilla+olonkin+aikana+saattaa+nousta+mieleen.+Eikö+tuo+ole+perusinhimillistä+ja+aika+normaaliakin?+Aivosi+käsittelee+ja+järjestelee+päivällä+kokemaasi,+myös+alitajunnan+virtaa…+Sieltä+nyt+sattui+tupsahtamaan+eilen+tuommoisia…😊Tosin+eipä+noita+nyt+yleensä+mennä+ääneen+sanomaan,+😂+😆🤣+ainakaan+irl,+ellei+välit+ole+jo+intiimin+lämpimät+tai+sitten+menossa+vahvasti+siihen+suuntaan.Palstalla+puhun+sujuvasti+kyseistä+aihepiiristä+asia-+tai+tunnetasolla+(jälkimmäisen+kyllä+sanon+luultavasti+anonyyminä,+kohta+en+voi+tehdä+sitäkään+kun+taitaa+osa+jo+tunnistaa).+Silti+fantasiat,+mieltymykset,+unet+ja+muut+intiimit+yksityiskohdat+saa+jäädä+omalta+kohdaltani+kommentoimatta.+Oikeassa+elämässä,+kahden+ja+luottamuksellisessa+suhteessa,+asioista+juttelu+on+tietysti+ihan+eri+asia.+Se+mikä+pisti+hihittelemään+oli+naisen+kuvaus.+Sitä+helposti+muodostaa+kanssakeskustelijoista+jonkun+mielikuvan+miltä+he+näyttävät,+miten+he+elehtivät,+mitä+he+tekevät+työkseen,+millä+äänellä+he+puhuvat.+Vaikka+tuota+ei+tarkoituksella+tekisi,+niin+alitajunta+voi+tehdä+tepposet.+😂+Luultavasti+kukaan+meistä+ei+tunnistaisi+toisiamme,+vaikka+olisimme+samassa+tilassa+samaan+aikaan+(ellei+esiinny+omalla+kuvallaan).+Sisäinen+maailma+ei+vetämättä+kerro+ulkonäöstä+tai+toisinpäin.+Tähän+ei+voi+kyllä+sanoa+muuta+kuin+hyviä+unia+😉
  2. Minäkin+luotan+tunteeseen+ja+intuitioon+viime+kädessä,+ja+niiden+varassa+loppupeleissä+teen+ratkaisuni.+Silti+koitan+ymmärtää+itseäni+ja+muita+myös+asioiden+kautta,+siinä+ohessa+vähän+niin+kuin+tulevaa+dataa.+Olet+oikeassa,+olen+vahva+nainen.+Mutta+en+ole+stereotyypinen+vahva+nainen+kuitenkaan.+Olen+siihen+liian+kiltti,+liian+herkkä+(sen+näkee+tosin+vain+lähimmät+ihmiset)+ja+liian+muutakin.+Jossain+tilanteissa+voin+olla+dominoiva+ja+olenkin,+mutta+olisin+hämmästynyt+jos+entiset+puolisot+tai+ystävät+luokittelisi+minun+dominoivaksi.+Luulen,+että+sana+määrätietoinen+tulisi+mielumminkin+mieleen+(muiden+sanojen+lisäksi).+Uskon+omaan+tahtoon+ja+siihen,+että+ihmisen+pitää+itse+saada+päättää+omasta+elämästään+ja+asioistaan.+Lisäksi+itse+jaan+asiat+omassa+päässäni+tärkeysjärjestykseen:++1)+Asiat,+joiden+takia+ei+kannata+alkamaan+vääntämään++2)+Asiat,+joita+kannattaa+kyseenalaistaa,+mutta+jossa+annan+tarvittaessa+mielummin+periksi+3)+Asiat,+joissa+en+ole+valmis+joustamaan+ja+joissa+voin+vahvuuteni+ja+dominanssi+tulee+kyllä+esille.Jos+asia+koskee+vaikka+lasteni+hyvinvointia+tai+parisuhdeväkivaltaa+tai+alkoholismia+mennään+3-luokkaan.+Jos+on+jo+sitouduttu+(henkisesti),+saatan+pistää+omia+tarpeitani+liiankin+paljon+2-luokkaan.+Esim.+Kestin+3vuotta+parisuhteessa+pettämättä+ilman+läheisyyttä+ja+seksiä+(vaikka+kumpaakin+tarvitsisin+paljon).+Juttelin+aina+välillä+(kun+lapset+ei+olleet+kuulolla)+ja+sanoin+etten+voi+näin+hyvin+ja+perustarpeistani+on+isoja+vajeita,+mutta+myös+sanoin,+etten+tahdo+painostaa.+Jossain+kohtaa+totesin+itselleni+ettei+keskustelu+tuota+tulosta+ja+sitten+vain+sanoin,+että+vastuu+läheisyydestä+siirtyy+ex-puolisolle.+Jos+ei+halua,+sitten+ei+halua,+mutta+olen+täällä,+jos+haluaa.+Jos+sitä+mitä+toinen+valitsee+ei+saa+sovitettua+minun+toiveisiin,++ensisijaisesti+ratkaisua+kannattaa+etsiä+puolivälistä.+Ja++jos+yhteistä+aluetta+ei+löydy,+jossa+kumpikin+voi+olla+tyytyväinen,+sitten+pitää+miettiä+onko+itse+valmis+toisen+ehtoihin+vai+onko+parempi+todeta+että+tämä+oli+tässä.Tarvitsen+miehen,+joka+osaa+argumentoida+oman+mielipiteensä.+Minä+tulen+oman+mielipiteeni+sanomaan,+mutta+yleensä+sanon+sen+pehmeästi+ja+hyväksyn+myös+muita+näkemyksiä.+Mies,+joka+ei+osaa+sanoa+ääneen+mitä+tahtoo+ja+mitä+ajattelee,+voi+olla+kanssani+pulassa.+Vaikka+en+aja+yli,+silti+perusteltuun+mielipiteeseen+on+vaikea+vastata,+jos+ei+osaa+yhtään+muotoilla+omaa+mielipidettä.+Yleensä+yritän+itse+sellaisissa+tilanteissa+antaa+tilaa+ja+parhaansa+mukana+olla+hiljaa,+jotta+hitaampi+ehtii+mukaan,+mutta+silti+toinen+luultavasti+tuntee+olevansa+alakynnessä+(vaikken+minä+niin+tarkoitakaan).+Jos+mies+on+hyvin+hidastempoinen+ja+flegmaattinen,+turhaudun+ja+silloin+on+vaara+ajautua+dominanssin+puolelle.+Sanoisin,+että+useimmiten+tiedostan+asian+ja+hillitsen+itseni+ja+yritän+laskea+päässäni+sataantuhanteen+ennen+kuin+toimin.+Sataprosenttisesti+se+ei+onnistu.+Mites+itse?+Miten+itse+asetut+samalla+akselilla?
  3. No+en+lähetä,+tietenkään.+Tuo+on+vain+apuväline+hahmottaa+minkälaisia+ihmisiä+meitä+on+olemassa.+Ei+autenttinen+totuus,+mutta+yksi+malli.+Malli,+joka+voi+auttaa+ymmärtämään+myös+itseään.+Toinen+ehkä+vielä+enemmän+epätieteellinen++malli+on+väriluokitus+punainen-sininen-keltainen-vihreä+(Idiotit+ympärilläni+ja+kehnot+pomot+ympärilläni).+Ei+noihin+kannata+liian+vakavasti+suhtautua,+mutta+kyllä+ne+suuntaa+antaa+siitä+miten+ihmiset+sopii+toisilleen+kun+huomio+ilmeneekö+joku+ominaisuus+vahvana+tai+mietona+ja+mitä+itse+on.Varmaan+tunnistat+eksovertin+ja+introvertin+käsitteet?+Ei+nuo+muutkaan+ole+yhtään+sen+kummallisempia+ominaisuuksia.+Luulen,+että+jokainen+meistä+ymmärtää,+että+koko+ajan+menoissa+juokseva+ja+kotiin+puoli+kylää+kutsuva+puoliso+on+helisemässä+puolison+kanssa,+joka+ei+suostu+astumaan+kodista+ulos+kuin+painostuksen+alla+ja+vieraiden+saapuessa+sanoo+moi+ja+häipyy+heti+omaan+huoneeseensa.+En+tarvitse+testiä,+kun+tutustuu+ihmisistä+näkee+irl+aika+nopeasti+minkätyylinen+hän+on.+En+tietenkään+alussa+käytä+energiaa+siihen,+että+miettisin+mikä+persoonallisyystyyppi+uusi+ihminen+on+vaan+keskityn+läsnäoloon.+Kuitenkin,+joskus+myöhemmin+tulee+mietittyä+myös+miten+yhteiselämä+saattaisi+onnistua,+jos+menee+hyvin+ja+siinä+kohtaa+asia+voi+tulla+mieleen.+Olen+ollut+2+pitkässä+suhteessa+(valittu+intuitiivisesti)+persoonallisuuksien+kanssa,+jota+minulle+suositellaan.+Ja+kerran+persoonallisuuden,+josta+sanotaan+että+vaikeaa++tai+sitten+hyvin+kasvattava.+Sitä+se+todella+oli!
  4. Oliko+listasi+ehkä+ironian+vai+turhautumisen+kuorruttama?+Pitäisikö+tuo+tulkita+epäitsekäs+ateisti-kotihiiri+vai+onko+oikea+tulkinta+enemmänkin+ruoskaa+heiluttava+menevä+kaunotar?++Ja+kun+jään+pohtimaan+kummallista+listaasi+huomaan+ettei+tuossa+sanota+tarkoittako+lista+ehdoton+kyllä+vai+ehdoton+ei,+BTW,+anteeksi+tuo++kummallinen+sana,+en+vaan+ymmärrä.+Kummastelu+ei+kohdistu+sinuun+vaan+listaasi.+Olen+kyllä+jo+tajunnut,+että+sisälläsi+asuu+hyvä+mies.
  5. Välttämättömiä+ovat+älykkyys+(vaikkei+ole+luonteen+piirre),+empaattiakyky+ja+sisäinen+lämpö+(tunne+yhteys).+Vaikka+persoonallisuustyypituksistä+kiistellään,+silti+noissa+on+jotain+osuvaakin.+Ei+ehkä+tieteellinen+ultimaattinen+totuus,+mutta+kohtalainen+maalikko(tajuinen)hypoteesi+ainakin.+Olen+itse+ENFP.+Mikään+muukaan+kirjain+ei++ole+ääriasennossa,+mutta+N+on+vahva.+Tunnistan,+jos+nyt+ei+100%:sti+niin+95%+itseni+parisuhdekuvauksesta+ja+myös+siitä+minkäluonteisen+parin+tarvitsen:+https://www.truity.com/personality-type/ENFP/relationshipshttps://www.evermind.fi/enfp-persoonallisuus/Arvioisin,+että+ÄÄRI-ominaisuuksina++(esim+>90%)+molemmat+E+ja+I+voivat+olla+haastavia,+koska+tarvitsen+myös+kodin+rauhaa+(Ääri-E+on+liian+menevä)+ja+haluan+pitää+läheiset+ystävät+elämässä+(Ääri-I+ei+jaksa+olla+osana+tätä).+Vahva+T+ei+täytä+tunnetarpeitani+(on+kokeiltu)+ja+taas+ääri-F+on+kaikille+ihana,+mutta+rasittava+puoliso+(usein+tuuliviiri+ja+pikkuasioista+kiukuttelija).+Ääri-S+kanssa+ei+löydy+yhteistä.+Minä+katson+tulevaisuuteen+ja+maalaan+visioita,+pohdin+elämää+ja+ääri-S+torppaisi+ne+koko+ajan+hämpppänä.+Minussakin+on+S+puoleni,+kriisissä+se+tulee+pintaan,+unohdan+visiot,+luovuus+laskee+ja+elän+hetkessä+jalat+maassa+melkein+paremmin+kuin+oikea+S.+S,+jossa+on+myös+mukaan+N+ei+ole+este.+Näitä+löytyy+sydänystävistä+parin+ENFP+lisäksi.+Noita+MBTI-testejä+löytyy+netistä+suomeksi,+esim.+www.evermind.fi/16-persoonallisuutta-testi/
  6. Saat+ainakin+minun+arvostukseni+siitä,+mitä+kerrot+isyydestäsi!+Jos+jossain+asialla+on+elämässä+ja+yhteiskunnassa+merkitystä+niin+se+on+hyvä+vanhemmuus!+Usein+ihminen+onkin+itselleen+se+suurin+ruoskija+ja+riittämättömyyden+tunteen+ruokkija.+AW+tuolla+sanoi,+että+tuo+hömppätesti+kuvaa+sitä,+että+kokee+olevansa+parempi+kuin+muut.+Testissä+oli+hyvin+ympäripyöreät+kysymykset+ja+vain+4+valintaa.+Veikkaan,+että+tuo+testi+kuvaa+enemmän+armollisuutta+itseään+kohtaan+kuin+puhdasta+itsetuntoa+tai+omahyväisyyttä.+Siis+koetko+riittäväsi+itsellesi+(sekin+tosin+on+osa+itsetuntoa)+ja+tulkitsetko+kysymykset+kumpaan+suuntaan.+Melkein+mihin+vaan+kysymykseen+olisi+voinut+valita+yhtä+hyvin+kumman+vaan+vastauksen+samalta+puolelta+(kysymyksen+tulkinnan+mukaan).+Valitettavasti+treffeillä+se+arvostaako+itseään+näkyy+ja+vaikuttaa+kiinnostavuuteen+(tosin+en+ole+asiantuntija,+edellinen+kokemus+on+10v+takaa+😂).+Kaikkia+treffit+jännittää,+ellei+sitten+ole+ihan+sama-ajatuksilla+liikenteessä.+Ja+harva+on+kaikilla+osa-alueella+täydellinen+tai+edes+hyvä.+Silti+jokaisesta+löytyy+jotain+hyvää.+Kyse+ei+ole+siitä+ettei+kelpaa+kenellekään,+jos+yhdet+treffit+ei+pääty+ikuiseen+rakkauteen.+Alussa+on+paljon+epävarmuutta+ja+ihmiset+tunnustelevat+osuuko+palaset+kohdilleen.+Palat+voi+olla+ihan+hyviä+ja+toimivia,+vaikka+niillä+ei+saisikaan+aikaan+yhteistä+kuvaa+aikaan.+Joskus+nuorena+valmensin+10+vuotta.+Kun+ryhmään+tuli+uusi+poika,+aluksi+hän+oli+usein+vähän+huonoryhtinen+ja+ei+katsonut+silmiin.+Kun+varhaisnuoren+sai+ymmärtämään,+että+pärjää+kun+tekee+töitä+ja+kun+hän+pääsi+sisään+porukkaan+(usein+vähän+avitin+taustalla),+moni+pikku-kundi+”kasvoi”+5cm+pituutta,+tulokset+hyppäsi+ihan+eri+tasolle++ja+treeneissä+alkoi+pyöriä+kasa+ihailijoita+katsomossa.+Aikuiset+ei+tietysti+toimi+ihan+noin+simppelisti,+mutta+kyllä+terve+itsetunto+näkyy+ryhdissä,+katseessa+ja+siinä+miten+itseään+kantaa.+Parhaimmillaan+se+on+hyvinkin+seksikästä+riippumatta+ulkonäöstä.+Enkä+nyt+puhu+jännämiehistä+tai+omahyväisistä+tyypeistä.+Kumpikaan+ei+iske+useimpiin.
  7. Ei+parisuhteessa+ole+kyseessä+ohjelman+keksimisestä,+vaan+yhdessä+olemisesta,+tekemisestä+ja+tunneyhteyden+ylläpitämisestä!+Omaa+ohjelmaa+saa+ja+pitää+olla.+Ja+myös+omaa+aikaa+ilman+tekemistä.+Jos+kaikki+on+vain+pelkkää+minua+(ja+minun+juttuja),+eikä+halua+antaa+yhtään+meille+ja+meidän+jutulle,+niin+aika+harva+suhde+pysyy+lämpimänä+pelkällä+pyhällä+hengellä.+On+pakko+antaa,+jos+haluaa+saada!+Kyse+on+omasta+valinnasta+haluaako+antaa+toiselle+jotain+ja+pitää+kumppanistaan+huolta+(molemmin+puolin).Tosin+silloin+kun+on+pienenä+lapsia+eikä+puolisoa+kiinnosta+osallistua+lasten+kanssa+puuhailuun,+eipä+sitä+omaa+aikaakaan+juuri+ole+ilman+tukiverkkojen+apua.+Omakohtaisesti+voin+kertoa,+että+eipä+ole+vapaa-ajan+ongelmia+ole+paljon+ollut…+Nyt+ensimmäistä+kertaa+10+vuoteen+olen+voinut+ottaa+oman+harrastuksen+tai+mennä+omiin+juttuihin+kohtuullisen+vapaasti+(kohtuudella,+alkuillasta+tai+viikonloppuna)+kun+on+puolet+ajasta+vain+isoja+kotona.+Ennen+piti+järjestää+ystävien+kanssa+tapaamiset,+niin+että+äidit+tapaa+hoplop+kun+lapset+pomppii+keskenään.+Tukiverkkojen+avulla+on+järjestynyt+ystävien+tapaaminen+ilman+lapsiakin,+mutta+eipä+omalla+ajalla+ole+voinut+paljon+juhlia.+En+ymmärrä+mihin+parisuhdetta+tarvitsee+tai+mitä+siltä+ees+haluaa,+jos+ei+halua+puhua,+ei+katsoa+silmiin,+ei+keskustella,+ei+olla+läsnä,+ei+koskea,+ei+olla+lähellä,+ei+jakaa+huolia,+ei+jakaa+onnistumisia,+eikä+halua+edes+seksiä.+Mitä+parisuhteesta+jää+jäljelle?+Mahdollisuus+lisääntyä+(sen+verran+pitää+kiinnostaa+seksi,+että+onnistuu)???+Mahdollisuus+parempaan+elintasoon,+kun+kumppani+maksaa+puolet+asunnosta???+Kiva+kulissi???Vastakysymys+harmaalle:+Mitä+sinä+haluat+suhteelta,+jos+yhdessä+olo+puolison+kanssa+on+ikävä+vaatimus?++Miksi+pitää+olla+jotain+ohjelmaa,+eikö+läsnäoleva+arki+riitä?+Ja+vastakysymys+randombypasserille:+olitko+itse+tyytyväinen+kun+suhteesi+muuttui+etäiseksi?+Olisitko+kaivannut+muutosta?+Mitä+teit+itse+asialle,+esim.+yrititkö+jutella+asiasta?+Missä+vaiheessa+heräsit+tilanteeseen?+Heräsikö+puoliso+ja+yrittikö+hän+saada+asiaa+puheeksi?+Aika+usein+näissä+tilanteissa+käy,+että+puoliso+pettää+kun+on+niin+suuressa+vajeessa.+Vähän+niin+kuin+nälkäkuoleman+partaalla+oleva++varastaa+ruokaa+pysyäkseen+hengissä,+vaikka+muuten+ei+koskaan+sellaista+tekisi.+Itse+en+pettänyt,+mutta+moni+siihen+sortuu+vajeessa.+Yritin+myös+kertoa+kauniisti+mitä+tarvitsisin,+ja+kysyä+mitä+ex+tarvitsee+tai+mitä+hän+haluaisi+muuttuvan.+Vastauksen+pääsisältö+oli+99%:sti+ihan+sama.+Omat+vaateeni+eivät+olleet+kohtuuttomia…Muissa+aiemmissa+pitkissä+suhteissani+EI+onneksi+ole+ollut+samaa+”puoliso+haluaa+kadota+tapettiin”-ilmiötä.+En+tiedä+miten+te+muut+ajattelette,+mutta+itse+näen+että+parisuhde+edellyttää+kummaltakin+ainakin+ajoittain+panostusta,+tahtoa+olla+yhdessä+ja+aitoa+läsnäoloa.+Menneisyydelle+ei+voi+mitään,+mutta+tulevaisuuteen+voi+vaikuttaa.
  8. 😂😂😂