Vapaa kuvaus

Maito, kissat ja makaroni ja kaikkea televisiosta!

Aloituksia

1

Kommenttia

36

1. Tarkoittaa sitä, että kun Suomi24 vaihtoi chatpalvelimien nimet (tästähän on kulunut jo melko lailla aikaa) lakkasi PASchatti toimimasta. Selaimella chattailu onnistuu edelleen luontevasti.
  2. Purskeina tulevat chattiedot tarkoittavat yleensä joko yhteyden takkuilua tai järjestelmän ylikuormitusta (joka voi näyttää yhteyden takkuilulta).

Yhteden takkuilu voi johtua verkkoyhteyden ylikuormituksesta (jokin sovellus käyttää suurta osaa kaistasta) tai yhteydentarjoajan ongelmista (paljon vaikeampi havaita omalta koneelta käsin). Täysin poissuljettua ei ole myöskään oman lähiverkon (mikäli moinen on) ruuhkautuminen jostain syystä (tai ainakin itse olen saanut kokea suurta purskeutumista Windowsilla jaettua langatonta verkkoyhteyttä käytettäessä).

Järjestelmän ylikuormitus taas voi johtua esimerkiksi siitä, että jokin sovellus tekee jatkuvasti paljon jotain, tai varaa suuren määrän muistia käyttöönsä (jolloin järjestelmä hidastuu levymuistiin turvautumisen takia; itse toisinaan yhdellä gigalla Vistaa käyttävänä tiedän hyvin miten se tuntuu...)

Mutta tietääkseni Facebook-tilin ei pitäisi vaikuttaa PASchattiin millään tavoin, joten ensimmäisenä tutkisin verkkoyhteyden tilaa (toimiiko verkko muillakin sovelluksilla purskeisesti; tätähän ei ihan normisivuja avaamalla voi huomata, koska ne on suunniteltu toimimaan purskeisesti, joten muutaman tunnin "ping /t" voi kertoa jotain tai sitten voi koettaa ladata tiedoston joltain hitaalta palvelimelta). Jos verkko osoittautuu heikoksi lenkiksi, niin sen jälkeen on joko etsittävä syyllinen omalta koneelta (kenties kone on tietämättäsi spämmibotti) tai kestettävä hammasta purren yhteyden laatu.

Järjestelmän rasittumiseen en nykyaikaisilla koneilla juuri usko, varsinkaan kun jos se olisi verkkolukuja hidastavaa luokkaa se varmasti näkyisi ja tuntuisi kaikessa muussakin käytössä.

Luultavasti ei auttanut sitten pätkääkään, mutta piti vain kertoa, ettei PASchatti käytä Facebookia :)
  3. Rutiinigooglauksella tuli tämä keskustelu vastaan, niin pitänee tässä PASchatin värkkääjänä käydä vähän puolustamassa tuota tekelettä :)

Minun on vähän vaikea niellä tuota "liian hankala oppia" -väitettä. Voihan tietysti olla, ettei kukaan ole ohjelmaan turhauduttuaan enää viitsinyt minulle asiasta huudella, mutta mitä (hyvin harvoja) käyttäjiä tiedän, niin ei ainakaan kovin monesti ole ohjelmaa vaikeakäyttöiseksi kirottu (monesta muusta syystä sitä kyllä on kirottu :) Ohjelmahan toimii melkein selkärangasta, nimimerkki kirjoitetaan nimimerkkiruutuun (mahdollinen salasana sitten salasanaruutuun) ja painetaan Yhteys-nappia. Homma joko toimii tai ei toimi. Jos sinulla on kertoa kompastuskiviä, niin mielelläni kyllä niitä kuulisin (ja luultavasti olisin tekemättä niille mitään, mutta se onkin toinen asia 0:)

Mitä taas kuvahymiöihin tulee, niin PASchatti on tukenut jo parin version ajan (eli minun päivitystahdillani se taitaa tehdä jo pari vuotta) kuvahymiöitä, jotka tekijänoikeudellisista syistä (oikeasti laiskuuden takia, kun en ole jaksanut/halunnut etsiä/liittää public domain -hymiösarjaa, enkä itse osaa piirtää) kuitenkin tulee itse hakea ja ottaa käyttöön (jossa http://www.freewebs.com/paschatti/ulkoasu.htm auttaa vähän, kunhan ei erehdy teemojen pariin, joita ohjelma ei oikeasti tue ja jotka siis ovat valmiita asetustiedostoja).

Ulkoasun joustamattomuuden (joka siis liittyy suoraan teemoittamattomuuteen) kyllä myönnän, mutta niin kauan kuin jonkun mielestä PASchatti on vaikea käyttää nykyiselläänkin, niin en kyllä usko, että ulkoasun uudelleenjärjestelymahdollisuus sille lisäkäyttäjiä toisi (koska se ei varmasti olisi ilman idioottivarmaa vedä-ja-pudota-työkalua ainakaan helppokäyttöisempi).
    Tietysti olen märkiä unia nähnyt tuollaisesta "ota tästä kiinni ja siirrä mihin haluat" -systeemistä, mutta jos edes Operan pojat eivät saa tehtyä sitä Hyvin ja Oikein, niin pelkään epäonnistumista tarpeeksi :)
    Vai pystytkö sinä oikeasti kuvittelemaan muiden kuin HC-säätäjien oikeasti kirjoittavan ulkoasuja uusiksi? Onhan näissä kaiken maailman "IRC"- ja muissa gallerioissa säätöominaisuudet, mutta minun käsittääkseni muutama ihminen tekee perusulkoasut ja loput vain kopioivat niitä ja vaihtavat värit.
    Tietysti minulla voi olla pessimistinen näkemys ihmisistä, eikä luovuuden rajoittaminen ole koskaan hyvä asia, mutta jos on todella luova, niin PASchatin kyllä saa väännettyä juuri sellaiseen iskuun kuin itse haluaa, sehän kuitenkin on skriptattu ohjelma, joten ei muuta kuin opettelemaan Tcl:ää ja Konsoli auki ;)

Jos sitten teette paremman ulkoasun, niin kertokaa minullekin, voin kyllä härskisti kopioida sen teiltä :)
  4. /join #kanava kukko
  5. Kyllähän nuo tuntuivat ainakin edellisen ryyp.. tapaamisen perusteella tuntevan toisensa aika hyvin, ja tiiviisti.

Mutta ei se mitään, pelataan me kivi-paperi-saksia kuusen alla ja katsotaan syövätkö ne meidät elävältä. Viimeksi ei maistunut, mutta juhannus tuo ruoanlaittoon uutta iskua kokon muodossa .)