Chatin kanssa on välillä ollut varmaan jokaisella ongelmia, joskus toimivuuden kanssa ja joskus häiriköiden. Ja kuka oikeasti pitää tuosta ulkonäöstä? Mutta entä jos olisi vaihtoehto?
Pistetään pieni galluppi kiinnostaisiko vaihtoehtoinen tapa chatata...
Vaihtoehto olisi erillinen chattaysohjelma joka muistuttaisi ulkonäöltään oletuksena normaalia chattia nettiselaimella käytettynä, mutta ei olisi kumminkaan nettiselain. Etuja olisi muutamia:
- Täysi ulkonäön muokattavuus omien taitojen mukaan, joko helposti vaihtoehdoista tai omilla tyyleillä erittäin vapaasti
- Mahdollisuus monipuoliseen häiriköinnin suodatukseen, chattaamisen pitää olla mukavaa
- Toimisi vähintään yhtä hyvin kuin chatti selaimen kautta, mutta monessa tilanteessa nopeammin ja paremmin, esim. nimilista ei sekoaisi sekä huoneisiin pääsisi vaikka suomi24 sivut jumittaisi ja huoneen etusivu ei aukenisi
- Mahdollisuus lisäominaisuuksiin jotka helpottavat chattaamistä, vain mielikuvitus on rajana
- Helppo systeemi jolla voi chatata yhtäaikaa monessa huoneessa, eikä tarvi erillisiä selainikkunoita tai välilehtiä
Mielipiteitä, kiitos!
Chattaa ilman ongelmia
10
5504
Vastaukset
- ösadljfljk
ole selainpohjainen, se on... mikä? Kuolleena syntynyt ajatus, jos halutaan mahdollisimman suurta käyttäjämäärää. Ei Enirolle ole väliä siitä, onko häiriköitä vai ei, toimiiko chat hyvin vai ei. Ei ole niin kauan, kun porukkaa mainostensa katsojille riittää.
- Vaihtoehto
Nyt ei puhutakkaan mistään virallisesta Eniron systeemistä.. Eniro ei ajattele yhtään chattaajia, ainoat lisäykset chattiin viimeisen vuoden aikana on olleet mainosteksti tasatunnein ja mainoskuva taustakuvana. Samat vanhat bugit vaivaavat chattia jotka ovat olleet siellä jo vuosikausia ja joista on valitettu Enirolle jo lukuisia kertoja.
Puhun siis kolmannen osapuolen clientista, jonka ainoa päämäärä olisi tehdä chattaamisesta helppoa ja mukavaa sekä lisätä chattiin ne ominaisuudet jotka Eniro _olisi voinut_ lisätä, mikäli yhtään ajattelisivat chattaajia. Käyttäjiä olisivat ne, jotka ovat jo chatanneet sen verran että tietävät mikä on pielessä ja haluavat jotain lisää. - sdäölgjäsdg
Vaihtoehto kirjoitti:
Nyt ei puhutakkaan mistään virallisesta Eniron systeemistä.. Eniro ei ajattele yhtään chattaajia, ainoat lisäykset chattiin viimeisen vuoden aikana on olleet mainosteksti tasatunnein ja mainoskuva taustakuvana. Samat vanhat bugit vaivaavat chattia jotka ovat olleet siellä jo vuosikausia ja joista on valitettu Enirolle jo lukuisia kertoja.
Puhun siis kolmannen osapuolen clientista, jonka ainoa päämäärä olisi tehdä chattaamisesta helppoa ja mukavaa sekä lisätä chattiin ne ominaisuudet jotka Eniro _olisi voinut_ lisätä, mikäli yhtään ajattelisivat chattaajia. Käyttäjiä olisivat ne, jotka ovat jo chatanneet sen verran että tietävät mikä on pielessä ja haluavat jotain lisää.mutta jo nyt on olemassa tälle tökkivälle surkeudelle vaihtoehtoja, eivätkä ne juurikaan ole suosiota saaneet. Asia pitää olla ensinnäkin helppo, siis käytettävyys (se EI tarkoita toimivuutta) sellainen, että hitaampikin ihminen pääsee melkein pelkästään parilla klikkauksella sisään. Suuri yleisö ei välitä siitä, että tekniikka on persiistä, kunhan tänne pääsee helposti heittämään ne vakioheit, moit ja pait. Ynnä hymiöt. Eniro ei edes välitä tehdä tästä toimivaa, mutta eipä sen tarvitsekaan. Kävijöitä kun piisaa, vaikka tekniikka on Albanialaista.
Pienen piirin chatit eivät yleensä elä pitkään. Ikävä kyllä. Mutta ainahan kannattaa kokeilla.
- sinkku
Mirc ois aika kätevä, se pelitti aikoinaan soneran sätissä ja sinkkujen sätissä.
Sitä ikkunaa voi muokata oman mieltymyksensä mukaan, vaikka laittais mustan pohjan ja punaiset kirjaimet :) Lisäksi kaverien rivit voi värjätä omilla väreillään. Hiljentää kenet haluaa ja muitakin mukavuuksia sillä pääsi säätämään. :)
Päseekö muuten mircillä enää mihinkään suomalaiseen sättiin?- Vaihtoehdoista
Tokihan se yksi ohjelma olisi hyvä jolla voisi pitää yhteyttä ircissä ja chatissa molemmissa. Tuokin voisi olla mahdollista toteuttaa.
Nyt tarkoitan kumminkin erillistä kokonaan itse koodattua ohjelmaa, esim. C#:lla (mahdollista ja tehty). Tuossa toteutuksessa kaikki chatin rivit saa puhtaana tekstinä, jota voi muotoilla täysin miten itse haluaa ja suodattaa siitä pois mitä haluaa. Kun tekee kaiken itse voi tehdä aivan millaisen haluaa, voi tehdä ulkonäöllisesti ircin kaltaisen, tai identtisen selainkäyttöliittymän kanssa.. tai jos haluaa niin vaikka kaikki tekstit yhdelle rivillä ja 10-rivinen kenttä kirjoittaa monologeja. Privat voi tehdä ircin /msg komennon tyyliin tai vaikka erillisillä ikkunoilla mesen tyyliin. Vain mielikuvitus on rajana jos toteuttaa itse alusta alkaen. Ja jos tekee sen vielä niin, että käyttäjälle jää mahdollisimman vapaat kädet muokata siitä millaisen haluaa.
Ja Enirolle päinhän tuo näyttäisi ihan samalle kuin chattaisi selaimella, sama se millä välineellä sitä chattaa, kunhan se on mukavaa.
Tällainenhan löytyy jo, siitä vain parantelemaan. ;)
http://www.student.oulu.fi/~kaho/pasdok/
http://www.freewebs.com/paschatti/- tuokin
No paschat on samantyylinen toimintaperiaatteeltaa, mutta mitä olen kysellyt niin aloittelijoille liian hankala oppia, eikä saa esim. kuvahymiöitä tms. mitä nyt chattaajat tahtoisivat ja ovat tottuneet. Lisäominaisuudet ovat lähinnä toiminnallisia.
Itse ajattelin täyttä vapautta käyttäjälle tehdä ulkonäöllisesti millaisen haluaa. Esimerkiksi nimilista on mahdollista toteuttaa vaikka niin että käyttäjä syöttää html-tiedoston jossa on vain mitä tahansa elementtejä joilla on id-arvot user1-user100 tjs. Ohjelman koodi vain vaihtaa noiden tagien sisältöä joissa nuo id:t ovat ja kaiken muun voi käyttäjä itse sillä html-tiedostolla muuttaa. nickit voivat olla tekstiä, taulukon soluja, nappeja, yms. ja niitä voi css:llä muokata miten haluaa lisäämällä vain tuohon tiedostoon. Toki voisi olla valmiita tyylejä niille jotka eivät itse osaa tehdä muotoiluja.
Ja miksi pysyä kiinni perinteisessä rakenteessakaan että tekstinsyöttö alhaalla, chatin teksti yläpuolella ja nimilista oikealla. Nimilista voi olla oikealla, vasemmalla, ylhäällä, alhaalla, popup, sivusta esille tuleva vasta kun hiiren vie reunaan.. Jos tekee alusta eikä vaan jonkun valmiin päälle niin voi tehdä kaiken miten haluaa, mutta esim. paschatissa on menetetty osa siitä kun ulkoasu on lähinnä sellainen miksi tekijä on sen halunnut, mutta ei ole kovin iso vaiva tehdä samalla ulkoasua mahdollisimman helpoksi käyttäjän muokata.
Miksi pitäisi tehdä kaikki vain niin kuin aina ennenkin. Ehkä olen selittänyt liian monimutkaisesti, mutta oikeastaan tarkoitus ei ollut edes kekustella asiasta näin, vaan ennemmin kysyä ihan tavallisilta chattaajilta haluaisiko joku käyttää chattia eri tavalla, juuri niin kuin itse sitä haluaisi. Voi olla että teen itselleni oman ohjelman jo tekemäni testiversion pohjalta, mutta kiinostaisi vaan tietää olisiko muilla kiinnostusta käyttää sitä. tuokin kirjoitti:
No paschat on samantyylinen toimintaperiaatteeltaa, mutta mitä olen kysellyt niin aloittelijoille liian hankala oppia, eikä saa esim. kuvahymiöitä tms. mitä nyt chattaajat tahtoisivat ja ovat tottuneet. Lisäominaisuudet ovat lähinnä toiminnallisia.
Itse ajattelin täyttä vapautta käyttäjälle tehdä ulkonäöllisesti millaisen haluaa. Esimerkiksi nimilista on mahdollista toteuttaa vaikka niin että käyttäjä syöttää html-tiedoston jossa on vain mitä tahansa elementtejä joilla on id-arvot user1-user100 tjs. Ohjelman koodi vain vaihtaa noiden tagien sisältöä joissa nuo id:t ovat ja kaiken muun voi käyttäjä itse sillä html-tiedostolla muuttaa. nickit voivat olla tekstiä, taulukon soluja, nappeja, yms. ja niitä voi css:llä muokata miten haluaa lisäämällä vain tuohon tiedostoon. Toki voisi olla valmiita tyylejä niille jotka eivät itse osaa tehdä muotoiluja.
Ja miksi pysyä kiinni perinteisessä rakenteessakaan että tekstinsyöttö alhaalla, chatin teksti yläpuolella ja nimilista oikealla. Nimilista voi olla oikealla, vasemmalla, ylhäällä, alhaalla, popup, sivusta esille tuleva vasta kun hiiren vie reunaan.. Jos tekee alusta eikä vaan jonkun valmiin päälle niin voi tehdä kaiken miten haluaa, mutta esim. paschatissa on menetetty osa siitä kun ulkoasu on lähinnä sellainen miksi tekijä on sen halunnut, mutta ei ole kovin iso vaiva tehdä samalla ulkoasua mahdollisimman helpoksi käyttäjän muokata.
Miksi pitäisi tehdä kaikki vain niin kuin aina ennenkin. Ehkä olen selittänyt liian monimutkaisesti, mutta oikeastaan tarkoitus ei ollut edes kekustella asiasta näin, vaan ennemmin kysyä ihan tavallisilta chattaajilta haluaisiko joku käyttää chattia eri tavalla, juuri niin kuin itse sitä haluaisi. Voi olla että teen itselleni oman ohjelman jo tekemäni testiversion pohjalta, mutta kiinostaisi vaan tietää olisiko muilla kiinnostusta käyttää sitä.Rutiinigooglauksella tuli tämä keskustelu vastaan, niin pitänee tässä PASchatin värkkääjänä käydä vähän puolustamassa tuota tekelettä :)
Minun on vähän vaikea niellä tuota "liian hankala oppia" -väitettä. Voihan tietysti olla, ettei kukaan ole ohjelmaan turhauduttuaan enää viitsinyt minulle asiasta huudella, mutta mitä (hyvin harvoja) käyttäjiä tiedän, niin ei ainakaan kovin monesti ole ohjelmaa vaikeakäyttöiseksi kirottu (monesta muusta syystä sitä kyllä on kirottu :) Ohjelmahan toimii melkein selkärangasta, nimimerkki kirjoitetaan nimimerkkiruutuun (mahdollinen salasana sitten salasanaruutuun) ja painetaan Yhteys-nappia. Homma joko toimii tai ei toimi. Jos sinulla on kertoa kompastuskiviä, niin mielelläni kyllä niitä kuulisin (ja luultavasti olisin tekemättä niille mitään, mutta se onkin toinen asia 0:)
Mitä taas kuvahymiöihin tulee, niin PASchatti on tukenut jo parin version ajan (eli minun päivitystahdillani se taitaa tehdä jo pari vuotta) kuvahymiöitä, jotka tekijänoikeudellisista syistä (oikeasti laiskuuden takia, kun en ole jaksanut/halunnut etsiä/liittää public domain -hymiösarjaa, enkä itse osaa piirtää) kuitenkin tulee itse hakea ja ottaa käyttöön (jossa http://www.freewebs.com/paschatti/ulkoasu.htm auttaa vähän, kunhan ei erehdy teemojen pariin, joita ohjelma ei oikeasti tue ja jotka siis ovat valmiita asetustiedostoja).
Ulkoasun joustamattomuuden (joka siis liittyy suoraan teemoittamattomuuteen) kyllä myönnän, mutta niin kauan kuin jonkun mielestä PASchatti on vaikea käyttää nykyiselläänkin, niin en kyllä usko, että ulkoasun uudelleenjärjestelymahdollisuus sille lisäkäyttäjiä toisi (koska se ei varmasti olisi ilman idioottivarmaa vedä-ja-pudota-työkalua ainakaan helppokäyttöisempi).
Tietysti olen märkiä unia nähnyt tuollaisesta "ota tästä kiinni ja siirrä mihin haluat" -systeemistä, mutta jos edes Operan pojat eivät saa tehtyä sitä Hyvin ja Oikein, niin pelkään epäonnistumista tarpeeksi :)
Vai pystytkö sinä oikeasti kuvittelemaan muiden kuin HC-säätäjien oikeasti kirjoittavan ulkoasuja uusiksi? Onhan näissä kaiken maailman "IRC"- ja muissa gallerioissa säätöominaisuudet, mutta minun käsittääkseni muutama ihminen tekee perusulkoasut ja loput vain kopioivat niitä ja vaihtavat värit.
Tietysti minulla voi olla pessimistinen näkemys ihmisistä, eikä luovuuden rajoittaminen ole koskaan hyvä asia, mutta jos on todella luova, niin PASchatin kyllä saa väännettyä juuri sellaiseen iskuun kuin itse haluaa, sehän kuitenkin on skriptattu ohjelma, joten ei muuta kuin opettelemaan Tcl:ää ja Konsoli auki ;)
Jos sitten teette paremman ulkoasun, niin kertokaa minullekin, voin kyllä härskisti kopioida sen teiltä :)- fdh
tuokin kirjoitti:
Miksi pitäisi tehdä kaikki vain niin kuin aina ennenkin. Ehkä olen selittänyt liian monimutkaisesti, mutta oikeastaan tarkoitus ei ollut edes kekustella asiasta näin, vaan ennemmin kysyä ihan tavallisilta chattaajilta haluaisiko joku käyttää chattia eri tavalla, juuri niin kuin itse sitä haluaisi. Voi olla että teen itselleni oman ohjelman jo tekemäni testiversion pohjalta, mutta kiinostaisi vaan tietää olisiko muilla kiinnostusta käyttää sitä.Ei muuta kuin tekemään, ellet ole jo sitten kesän aikana värkännyt?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .603525Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472951Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631252828Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3551907- 731132
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101121Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2031069Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde27889- 45880
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että105877