Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

  1. Et ainoastaan Sinä, bushmanni, vaan olen minäkin Jullen välimies ilmoittelemaan Hänen suunnitelmiaan. Ei hän salaa toimeliaisuuttaan:

    Aam. 3:7
    Ei Herra Jumala tee mitään ilmoittamatta suunnitelmiaan palvelijoilleen, profeetoille.

    Minä olen saanut tehtäväkseni ilmoittaa, että katsokaapa, miten Jumala järjestää näinä aikoina juutalaisten exoduksen Ukrainasta Israeliin. Ja pikku hiljaa maasta kuin maasta.
    Hätääntyneinä suostuvat palaamaan isiensä maaperälle. Ensin Jumala aina houkuttelee paluumatkalle, mutta jos ei porkkana kelpaa, niin sitten kepillä. Jos ei hyvällä niin pahalla, sillä Israelin pysyminen ja juutalaisten muuttaminen sinne on väkevä todistus siitä, että Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala elää ja vaikuttaa.

    Ainakin minä menetän toivoni vasta sitten, kun Israelia ei enää ole tai kun viimeinen juutalaiseksi tunnustautuva on hävitetty.

    Jer. 16:16
    Herra sanoo: "Minä lähetän suuren joukon kalastajia kalastamaan Juudan asukkaita.
    Sen jälkeen lähetän suuren joukon metsästäjiä kaikille vuorille, kukkuloille ja kallionrotkoihin metsästämään heitä.

    Uskon, tiedän aj ymmärrän, että Israelista tulee maailmanrauha lopulta, Rauhanruhtinaan johdolla

    HESEKIEL 39.
    7 Oman kansani Israelin minä opetan tuntemaan pyhän nimeni, enää minä en salli nimeäni häväistävän. Kaikki kansat tulevat tietämään, että minä olen Herra, Israelin Pyhä.
    8 Näin käy, sanoo Herra Jumala, näin tapahtuu. Se päivä tulee, josta minä olen puhunut.
    9 "Israelilaiset lähtevät kaupungeistaan, sytyttävät tulen ja heittävät siihen aseet, pyöreät kilvet ja pitkät kilvet, jouset, nuolet, nuijat ja keihäät. Niitä riittää poltettavaksi seitsemän vuotta.

    10 He eivät käy kokoamassa risuja eivätkä kaada metsästä puita, vaan tekevät tulen aseista. He ryöstävät ryöstäjänsä, rosvoavat niiltä, jotka ovat heiltä rosvonneet. Näin sanoo Herra Jumala.
    11 "Sinä päivänä minä osoitan Gogille Israelista hautapaikan, Abarimin laakson, joka on Kuolleestamerestä itään, ja se hauta sulkee kulkijoilta tien. Sinne haudataan Gog ja koko hänen korskea joukkonsa, ja sitä laaksoa kutsutaan Gogin joukkion laaksoksi.
    12 Israelilaiset hautaavat heidät puhdistaakseen maansa saastasta, ja tämä työ kestää seitsemän kuukautta.

    13 Maan kaikki asukkaat ovat hautaamassa kaatuneita, ja he saavat siitä kiitoksen sinä päivänä, jona minä tuon julki kunniani. Näin sanoo Herra Jumala.

    antti
  2. >*< (SuperTähti?) kirjoitti:
    [][] rakastaa Jumalaa ylikaiken ja lähimäistämme niinkuin itseämme.
    Tämä on rakkauden tarkoitus ja päämäärä, tähän jokainen Jumalan käsky meitä opettaa. [][]

    Koko hänen viestinsä on sen jankuttamista, että lainnoudattaminen ja rakkauden noudattaminen on sama asia eli että uusi liitto on sama kuin vanha!
    Emme saa vähäisintäkään käskyä unohtaa ja se tarkoittaa, että täytyy kaikin voimin haluta täyttää Herran tahtoa "JA SE ON RAKKAUS".

    Mielestäni ei ole rakkautta se, että tuhlaajapojan veljen tavoin aherramme kuin palkkalainen ja kiukuttelemme isälle, joka rakastaa tuhlaajapoikaa. (Luuk.15.) Käskyjen perässä juokseva ei huomaa, että isä rakastaa ja rakastaa vaikka sapatinlepoa pitäisit. Lakikirjaa tuijottava hiillostaa muitakin, mutta rakastava vaatii ennen muuta itseltään.

    Nuorukainen osasi SITEERATA rakkauden kaksoiskäskyä, kun Jeesus tenttasi. Mutta ns. kymmenen käskyn potista sitä ei löydy. Nuo 10 ovatkin niitä varten, joilta RAKKAUS PUUTTUU.
    Siksi ne ovat kieltoja, rajoitteita. Rakastava tietää rajat; rakkaudeton tarvitsee käskyttämistä rangaistuksen uhalla.

    Jeesus puhuu viimeisellä tuomiolla tekemättä jättämisistä, ei KIELTOJEN noudattamatta jättämisistä, Matt.25.

    Meidän pakanain apostoli Paavali kirjl :
    1. Tim. 1:9
    ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille . . .

    Room.13:
    8 Älkää olko kenellekään mitään velkaa, paitsi että rakastatte toisianne. Joka rakastaa toista, on täyttänyt lain vaatimukset.

    antti
  3. [][] Minne se antti on hävinnyt? "Se joka on saanut anteeksi eniten, rakastaa eniten. " Haluatko antti rakastaa? [][]

    Mä mietin, mitä tos sanotaan, mihin pyritään tahi mikä viisaus siihen kätkeytyy. Jos vetää nuo 3 lausetta sumppuun ja pika-ajatusnappia painaa ja kelaa taaksepäin . . .

    Jos haluu paljon rakastaa - ja kukapa ei tahtos - pittää paljon pahhaa tehä, jot sitte sais paljo anteeks ja sit paljo rakastas. Paavali totesi, että niin ei ole, siis että syväl pitäs ryvetä.
    Katsotaanpa Jeesuksen stoorista tämä asia . . .

    Luuk.7:44 Ja naiseen kääntyen hän sanoi Simonille:
    "Näetkö tämän naisen? Minä tulin sinun taloosi; et sinä antanut vettä minun jaloilleni, mutta tämä kasteli kyynelillään minun jalkani ja kuivasi ne hiuksillaan.
    45 Et sinä antanut minulle suudelmaa, mutta tämä ei ole lakannut suutelemasta minun jalkojani siitä asti, kuin tulin sisään.
    46 Et sinä voidellut öljyllä minun päätäni, mutta tämä voiteli hajuvoiteella minun jalkani.
    47 Sentähden minä sanon sinulle: tämän paljot synnit ovat anteeksi annetut: hänhän näet rakasti paljon; mutta jolle vähän anteeksi annetaan, se rakastaa vähän."

    Näettekö, kuinka tarina kummasti kääntyy? Kun rakastaa paljon, saa paljon anteeksi. Käännös 1992:
    47 Niinpä sanonkin sinulle: hän sai paljot syntinsä anteeksi, sen vuoksi hän rakasti paljon. Mutta joka saa anteeksi vähän, se myös rakastaa vähän."

    Näemme että rakkaus on oikein elämisen käyttövoima, ei laki. Lakiniuhottaja ehkä hieman vähemmän tekee syntiä, mutta myös potee rakkausanemiaa. Et tee syntiä, kun et tee mitään. Kun rakastat, on paljon pelissä ja virheitäkin tulee.

    Ei syntiä tarvitse tehdä enemmän, jotta suuremman armon kokisi ja oppisi rakastamaan. Antakaamme Jumalan herkistää synnintuntoamme lain edessä . . .
    Room.5:20 : Laki tuli maailmaan sitä varten, että rikkomus tulisi suuremmaksi. Mutta missä synti on tullut suureksi, siellä on armo tullut ylenpalttiseksi.

    Paavali on kysyvinään: onko elettävä synnissä, jotta armonkokemus olisi iso. Pois se, hän sanoo:

    http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Room.+6:1&rnd=1399736992493

    antti
  4. ANELMASS OSOITTAA NYT OIKEAA TEOLOGIAA MUTTA OO7 VÄÄRÄÄ

    [][] "kärsi kaikkien ihmisten puolesta lain vaatiman oikeudenmukaisen rangaistuksen synnistä."

    Höh... eihän tässä edellisessä lauseessa ole mitään järkeä sillä Jeesushan kärsi EPÄOIKEUDENMUKAISEN RANGAISTUKSEN ENSIMMÄISENÄ SYNNITTÖMÄNÄ IHMISENÄ !
    ELI JEESUKSEN TUOMIOHAN OLI NS. "OIKEUSMURHA" ! [][] _OO7_

    Jeesuksen uhrautuminen meidän puolestamme täytyi varmistaa oikeudenmukaisesti lainvoimaiseksi. Jos sanot, että se oli oikeusmurha, ei sinulla ole puolustajaa lain edessä. Jos Jeesus oli väärä kärsijä, olet sinä se oikea rankaistava, mitä sinun tekemisiisi tulee.

    Papit eivät siunanneet Jeesusta uhrilampaaksi, eivät panneet hänen päälleen kaiken kansan syntejä. Jumalan itse täytyi viaton tehdä synniksi. Siten että oli lakiin laittanut pykäliä, joiden kautta Jeesus voitiin tuomita kuolemaan asiallisesti. Jumalan edessä ei tietenkään ollut rikkonut mutta pappien nähden lain edessä. Älä vielä tuomitse kantaani, vaan lue lisää . . .

    ERÄS RIKOSREKISTERI
    Jumalaa ei saanut sanoa isäksi, mutta Jeesus sanoi. Jumalan vertaiseksi ei saanut itseään tehdä, mutta Jeesus teki sanoessaan tekevänsä ihan samat kuin isä Jumala tekee. Sapattina ei saanut parantaa eikä kantaa, mutta Jeesus säännöllisesti paransi ja käski kantaa, tehdä arkiaskaretta.
    Toisen omistamaa peltoa ei saanut talloa, mutta Jeesus ohjasi sinne muutkin ja antoi puida kämmenissään viljaa. Pahin rikoshan oli Jeesuksen päätyö: synnit anteeksi ja terveys, sillä vain Jumalan sopii lausua synnit anteeksi.
    V.T. UHRISYSTEEMIT VAIN PEITTIVÄT SYNNIT, EIVÄT POIS OTTANEET.

    Jumala teki Jeesuksen synniksi, meidän tähtemme ja rankaisi häntä :

    2. Kor. 5:21
    Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi,
    että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.

    Sekä anelmass että OO7 ovat tietenkin periaatteessa oikeassa, mutta näin välttämättömäksi kummankin kohdalla pikkasen oikaista. En minä mistään mitään tiedä saati ymmärrä, mutta tämä minulle on tärkeää, että puolestani on asiallisesti rangaistus jo kärsitty. Muutoin olisin pulassa.

    antti
  5. ALEX OTTI ESIIN AIHEITA ...

    [][] Jumalan lain ikuisuus [][]

    Joo alex, täällä missä on laittomuutta, tarvitaan lakia yhtäältä suojaksi ja toisaalta rangaistuksella uhkaamiseksi ja tuomitsemiseksi ja rankaisemiseksi.
    Jos olisi enemmän rakkautta, olisi vähemmän tarvetta lain käytölle.

    Siellä missä "rakkaus on täydelliseksi tullut", ei lailla ole mitään tehtävää.
    Se hyllytetään, jos se sinne ryntää uhittelemaan syyttä suotta, ei olla siitä tietävinäänkään, kun rakkaus on nopeampi oivaltamaan kuin laki koskaan voi.

    Hepr. 8:13
    Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.

    Hepr.8:12
    Minä annan anteeksi heidän rikkomuksensa enkä enää milloinkaan muista heidän syntejään.
    13 Puhuessaan uudesta liitosta Jumala osoittaa, että ensimmäinen liitto on vanhentunut. Ja se, mikä on vanhentunut ja aikansa elänyt, häviää pian.

    Hepr. 7:19
    eihän laki tehnyt mitään täydelliseksi. Sen tilalle me olemme saaneet parempaa: toivon, joka antaa meille uskalluksen lähestyä Jumalaa.

    1. Kor. 13:13
    Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus.
    Mutta suurin niistä on rakkaus.

    [][] miten esimerkiksi kolminaisuus voidaan järjellä ymmärtää[][]

    Järjellä ei suuren suurta jumaluutta voi ymmärtää, vaan Henki opettaa hengellemme. Kolminaisuuden käsittää, kun ymmärtää, että ihminen on Jumalan kuva ja on kolminainen, (1. Tess. 5:23 : Itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonaan ja varjelkoon koko olemuksenne, teidän henkenne, sielunne ja ruumiinne, niin että olette nuhteettomat Herramme Jeesuksen Kristuksen tullessa.

    [][] tai esimerkiksi sapatin tarkoituksen parempi ymmärtäminen. [][]

    Jos sinä alex kaipaat sapatin tarkoituksen parempaa ymmärtämistä, liity lähimpään adventtiseurakuntaan. Siellä on ns. sapattikoulu joka lauantai. Toki sapattikoulun moninaiset aiheet kumpuavat Raamatusta eikä sapatista, mutta sapattiaiheitakin kosketellaan siellä monelta kantilta ja ymmärrys lisääntyy. Nythän on pääasiassa niin, että sapatti sinänsä on ensinnäkin luomistyön kunnioittamiseksi. Toisekseen sen kiitokseksi, että Herra on vapauttanut fyysisestä ja / tai henkisestä orjuudesta.
    Mitä se on? Käytännössä? No, levätään ja levätään Herrassa - lihalliset omavoimaiset ponnistelut alas ja Herran lippu korkealle.
    Ei työ elätä vaan armo.

    antti
  6. [][] adventistithan itse sanovat olevansa se ainoa oikea "Pyhä jäännös" ja muut järjestöt on sitä suurta "Babyloniaa" [][] --aloituksesta--

    Ei ainakaan enää nykyään noin usko monikaan adventisti; että ainoastaan he riittävän oikeassa olisivat. Mitä jehovalaisiin tulee, niin kyllä heidätkin laskettaisiin kristilliseksi kirkoksi, jos sellaiseksi ilmoittautuisivat. Mutta hepä eivät sitä suvaitse, että heidät ristin kansaksi luettaisiin. Eivät edes silmänlumeeksi ristiä kirkon katolle huoli.

    Sitäpaitsi, mm. lestadiolaisuudessa uskotaan olevan ainoita oikeita rauhan ihmisiä ja monessa muussa.
    "Kukin olkoon omassa mielessään täysin varma", sanoo Raamattu. Se tarkoittaa, että uskoo olevansa oikeassa, mutta antaa toisenkin olla "kukin" eli kunnioittaa toisen varmanoloista vakaumusta.

    Raamattu yleensä tarkoittaa jäännöksellä juutalaissukujen jäljellejääneitä.
    Adventistien lisäksi löytyy paljon muitakin, jotka eivät usko Jumalan Israelin olemassaoloon, vaan katsovat olevansa poispyyhityn Israelin korvike.
    Joten tämä ei ole adventismikysymys, vaan yleisteologinen.

    Luen par'aikaa 1946 painettua kirjasta "Juutalaiskysymys Raamatun valossa". Siinä pidetään selviönä, että Israel vielä tulee ja Jeesus istuu Daavidin valtaistuimelle Jerusalemissa. Vetoaa mm. Ap.t.1:11 ja Sak.14. ynnä Ilm.19. sekä ennen muuta eräs jae:

    HOOSEA 1:10 (2:1) Kerran Israelin jälkeläisiä

    on oleva kuin merenrannan hiekkaa, jota ei voi mitata eikä laskea. Sen sijaan että heille nyt sanotaan: "Te ette ole minun kansani", heille sanotaankin näin: "Te olette elävän Jumalan lapset." [1. Moos. 22:17+ | Room. 9:25,26; 1. Piet. 2:10]

    antti
  7. [][] Bushmanni teki tarkoitushakuisen aloituksensa jossa rima on asettu niin alas että sitä on jopa veli Bushmannin vaikea tulevaisuudessa enää alittaa [][] (salattu kirjoitt.)

    EI OLLENKAAN ALAS VAAN SULLE LIIAN YLÖS!
    Täysin asiallinen ja tärkee ajankohtainen aloitus:

    [][] Voisiko jokainen adventisti hetken miettiä, että miten uskontonne olisi käynyt jo sen alkumetreillä, jos tarinat Jeesuksesta kertoilivatkin sellaista, että Jeesus kieltäytyi parantamasta sairaita, jos he olivat sairaita vääränä päivänä? [][] --bushmanni--

    Pastorithan sanoivat kansalle, että tulkaa arkena parannettaviksi, eikä sapattina. Sapatti olisi noussut yli kaiken ja vanha pappiskaarti pysynyt vallassa, jos Jeesus olisi alistunut sapattilakeihin.

    Sapatin pörssinoteeraus on minunkin mielestäni liian korkea, kun se nousee terveysasiaa tärkeämmäksi. Tai työnantajaa painostavaksi.
    Meilläpäin oli vuosia sitten eräs isä, katkera siitä, että eräs työnantaja oli vienyt työn tämän, adventistin, tyttäreltä.
    Hänen kertoellessaan edelleen, kävi ilmi, että tytär oli hakenut töihin kioskiin, jossa tärkein oli lauantai. Tämän tiesi niin isä kuin tytär. Silti tytär otti työn, kertomatta, että hän ei tule työskentelemään lauantaisin. Tietysti sitten sai potkut, kuinkas muuten. No, isä oli ylpeä tytöstään, joka Jumalan tähden jättäytyi työttömäksi ainakin joksikin aikaa.
    Suorastaan marttyyriksi luonnehti tytärkultaansa.

    Kyse oli kuitenkin sellaisesta typeryydestä, jollaiselta Jeesus tahtoo meidät varjella. Kioskiin ei olisi lainkaan pitänyt pyrkiä töihin, kun ei töitä tahtonut tehdä. Muut kuin lauantai olivat siellä leppoisia työpäiviä. Liian usein vetoamme pyhyyteen, kun tahdomme vaivannäköä välttää.

    antti
  8. [][] kyseinen meduusa ja sen biologinen kuolemattomuus on tosiasia, fakta, [][] -bm-

    Rakkahin bushmanni; aiheesi pääpointti on kiehtova!

    Alepintaliitäjien filosofiset pohdinnot ovat kuin kuraveteen piirrettyjä viivoja, mutta sinun väitteesi laittavat yleensä ajattelemaan, ne herättävät rauhaisasta unesta. Esität monasti KUOLEMATTOMIA ajatuksia.

    Heitit ajatuksen ,että kuolematon meduusa viestisi Jumalan ikuisuudesta tai jotain sellaista. Minä uskon, että Luoja tahtoo meduusan avulla kertoa katoamattomasta todellisuudesta ajan rajan tuolla puolen. Puhui Jumala taannoin aasinkin kautta ja Jeesus sanoi, että jos ei muu auta, niin KIVET PUHUVAT.

    Einstein huomasi, ettei aine häviä, vain muuttaa muotoaan energiaksi. Jo siitäkin, loputtomasta liikkeestä - vaikkei ihminen ikiliikkujaa ole kyennyt tekemään - sopii päätellä, että ainakin teoriassa meduusa voi olla kuolematon. Ja siis onkin tieteen mukaan. Tiedä sitten, miten laajalti tunnustettu toteamus on, mutta epäröimättä voin uskoa, että melkein kuolematon; elikkä että yksi ja sama meduusa uskoakseni voi elää niin kauan kuin jotain elämää sen lisäksi on olemassa edes pikkasen.
    Sitä minun on vaikeampi uskoa, että kaiken muun kuoltua, meduusa vielä porskuttaisi pitkään, vaikka aurinko lähettääkin säteitään.

    Varmaankin joka ikinen ihminen yhtyy tähän, että kun aurinko sammuu, niin 10 minuutin kuluttua ei ole mitään elämää tässä aurinkokunnassa? Nääs kun absoluuttista nollapistettä, ( −273,15 celsiusastetta) lähestytään silloin salamavauhdilla.

    antti
  9. [][] outoa että kristityksi tunnustautuva ihminen julkisesti tunnustaa tekevänsä tahallaan syntiä! [][]

    Sen mä ainaski tunnustan, etten tahallani ole tyystin tietämätön, mitä "meidän veljiemme syyttäjä" -niinkuin Raamattu nimeää - tarkoittaa sanoa tai olla sanomatta.

    Jottain silti tarttis tehrä vastaukseksi varmaankin. Paavali kylläkin totesi aivan loppuun saakka olevansa synnintekijä. Oikein tunsi jäsenissään, ihan olevansa "syntisistä suurin", edelleen uskovana. No, ei se tahallista ollut, synti, ei toki.
    No mutta, tämä on pikkasen koomillista, että kirjoittaja ei anna minulle tiettäväksi, mitä syntiä minä teen tahallani. Oisha se kiva tietää, mitä tekee. Oisko otsikossa vinkki, vihjaus? :

    [][] anttivkantola huorintekijä? [][]

    Luulenpa, että tuossa tarkoitetaan avioitumistani. Jotkut näät pitävät syntinä naimisiinmenoa, paitsi omalla kohdallaan. Muistan hyvin, kuinka avioiittokurssilla jouduimme kaikki ensi töiksemme pyytämään Jumalalta anteeksi aviota - sillä me kaikki parit olimme olleet naimisissa jo aiemminkin.

    No, sitten on ollut toisenlaista huorintekemistä. Taannoin kuskasin bussilla erään KAN-kodin väkeä ja kodin johtaja sanoi minulle kaikkien kuullen, että lopeta, Antti se huoraaminen. Hän tarkoitti sitä, että olin alkanut käydä ns. uskonliikkeen kokouksissa: Elämän Sanassa.

    Kolmannenlaisenkin huoraamiseni tahdon esiin tuoda, koskapa semmoista joku kerjää.
    Olin kuorma-autolla hakemassa hesen vanhoja kalusteita seurakuntamme keittiöön. Matkalla apumies, muuan italiaano, arvostettu srk:lainen, totesi minulle, joka vastikään olin - tiedä sitten oliko viisasta vai ei - joutunut laittamaan vireille eron vaimostani - - totesi mies, että olen HUORA ja huoraksi minua pitää kutsuttaman sen perusteella, että olen eron laittanut vireille.

    Joten, en voi millään itseäni puolustaa syyttäjän edessä. Ei tosin tarvitsekaan, sillä . . .

    Joh. 14:16
    Minä käännyn Isän puoleen, ja hän antaa teille toisen puolustajan, joka on kanssanne ikuisesti.
    Ilm. 12:10 :
    Minä kuulin, kuinka taivaassa sanottiin kovalla äänellä: -- Nyt on pelastus tullut, meidän Jumalallamme on kuninkuus ja mahti ja hänen Voidellullaan valta. Nyt on Syyttäjä syösty alas, tuo, joka meidän Jumalamme edessä syytti veljiämme päivin ja öin.

    NO JOO, TÄMÄ ON TOKI TOTTA, TOTUUS :

    Hepr. 10:26
    Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä.

    Lutherilla oli pitkään vaikeuksia hyväksyä tuo jae.
    Mäkin voin vain roikottaa itseäni näissä liaaneissa:

    1.Joh.3:19 Siitä me tiedämme, että olemme totuudesta, ja me saatamme hänen edessään rauhoittaa sydämemme sillä,
    20 että jos sydämemme syyttää meitä, niin Jumala on suurempi kuin meidän sydämemme ja tietää kaikki.

    Matt.19:
    25 Kun opetuslapset sen kuulivat, hämmästyivät he kovin ja sanoivat: "Kuka sitten voi pelastua?"
    26 Niin Jeesus katsoi heihin ja sanoi heille: "Ihmisille se on mahdotonta, mutta Jumalalle on kaikki mahdollista".

    2. Tim. 2:13
    jos me olemme uskottomat, pysyy kuitenkin hän uskollisena; sillä itseänsä kieltää hän ei saata.
    Room. 11:29 : Sillä ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa kadu.

    PAAVALIN LAILLA TUNNUSTAN TÄMÄNKIN

    Room. 7:17 Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti,joka minussa asuu.
    - -
    19 sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
    20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.