Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

1. [][] Lue vaikka ketjua "Flink väärässä ja Arasola oikeassa...". Miten ne adventtikirkossa edes ilkeävät tuollaista saarnamiestä pitää, johan siinä saa muut adventistit hävetä silmät päästään [][]
    (Kirjoitti tuntemattomaksi jättäytyvä huolestunut)

Arasolan tunnen jonkinverran henk.koht. ja hänen terveen uskonsa. Flinkillä tuntuu olevan ymmärtäjiä hänelläkin melkoisesti ja hänellähän on paljon teologista tietoa, hänelläkin.
    Kirkossa on samoin kuin politiikassakin (politiikka="yhteisten asioiden hoitaminen"), että pitää suvaita ja koettaa ymmärtää eri lailla ajattelevia niin omassa poppoossa kuin muidenkin.

Käsittääkseni Jumala ei mielellään kuuntele sellaisia rukouksia, että heitä tuo ja tuo sivuun, vaan ennemminkin patistaa rukoilemaan MUUTOSTA, niin että yhteistä säveltä, yhteen hiileen puhaltamista löytyy.

Yleensä ulos sulkeminen synnyttää repivää hajaannusta, parempi on pyrkiä lähentymään. Vanhanaikainen atomivoima hajoittaa pienimmänkin atomin kappaleiksi, mutta yhteen fuusioituminen synnyttää lähes hallitsemattoman voiman. Mietipä vaikkapa vetypommia; fuusion aikaansaama valtava lämpö ja valoenergia, ei mitään saastetta atominkappaleista, ei tappavaa säteilyä. Minä arvostan Flinkissä sitä, että hän näyttää olevan tosissaan, sanoisinko: vakaumuksensa kanssa.

Ja ainahan voidaan rukoilla vilpittömin mielin täsmäkohdennettua aktivoitumista tälle Raamatun sanalle:

Apt.5:38 Ja nyt minä sanon teille: pysykää erillänne näistä miehistä ja antakaa heidän olla; sillä jos tämä hanke eli tämä teko on ihmisistä, niin se tyhjään raukeaa;
    39 mutta jos se on Jumalasta, niin te ette voi heitä kukistaa. Varokaa, ettei teitä ehkä havaittaisi sotiviksi itse Jumalaa vastaan."
  2. Sirkka-Iitan aloitus korosti sitä, ettei pidä saattaa murheelliseksi Pyhää Henkeä, Henkeä joka ymmärtääkseni on sinetti ja takuu siitä, että Jumala pitää meistä huolen.
    Tosi tärkeän asian otti esiin. Sillä jos vaikka mitä muita sinettejä olisikin meissä, niin ne eivät osaa tulla murheellisiksi. Joku tietysti heti ehätti korostamaan, että niin, Pyhä Henki eikä mikään sapatti, mutta voihan sapattikin olla omalla tavallaan sinetti ja ainakin niille, jotka sen uskovat eräänlaiseksi sinetiksi.
    Pyhä henki tulee murheelliseksi tuollaisistakin änkyröimisistä, kuin tuossa joku kankeaa taaskin sapattiasiaan, vaikka Pyhästä Hengestä oli kyse.
    Asiasta kolmanteen . . .

[][] Terveissä sielunvoimissa oleva normaali ihminen ei voi hyväksyä niin sanottua tasa-arvoista avioliittolakia. [][] (tuntematon normaali tai ei)

Mutta se laki tulee. Koetapa valmentautua kohtaamaan, rakastamaan lesbopareja sekä miespareja kaikesta sydämestäsi ja mielestäsi, sillä meille on annettu tehtäväksi rakastaa ihmiset Jumalalle. Ehkä laki ei mene vieläkään läpi ja niin saamme hieman lisäaikaa, mutta emme pitkään.

Minulla on itsessänikin niin paljon tuomitsemista, että kivet putoilevat käsistä. Sitäpaitsi Jumala ottaa lakinsa avulla kiinni ja laittaa ahtaalle ne, jotka näkevät synnin muissa vaan ei itsessään.

Room. 2:1
    Sentähden sinä, oi ihminen, et voi millään itseäsi puolustaa, olitpa kuka hyvänsä, joka tuomitset. Sillä mistä toista tuomitset, siihen sinä itsesi syypääksi tuomitset, koska sinä, joka tuomitset, teet samoja tekoja.

Sinä joka tuossa tuomitset tasa-arvoisuuden aviolakiuudistusta, saatat kovinkin harrastaa, sanonko mitä, ilman mitään vakituista kumppanuutta. Kas kun ne, jotka korostavat olevansa normaaleja, harvoin sitä ovat.

Ef. 5:12
    Sillä häpeällistä on jo sanoakin, mitä he salassa tekevät;

antti
  3. EI SAPATIN PITÄMINEN TAI SAPATIN PUOLUSTAMINEN TAKAA OIKEAUSKOISUUTTA EIKÄ JEESUKSEN / MESSIAAN TUNTEMISTA !

http://libanoninlumi.vuodatus.net/lue/2013/09/sapatti

En arvosta sapattikeskusteluja juurikaan, johtuen tuosta, että sapattiuskova voipi luulla tuntevansa Messiaan (=Kristus) ja Jumalan muttei oikeesti tiedäkään mitään Luojasta, Isästämme.

Sapattipelastuksen varassa (?) oleva "Libanoninlumi" odottaa yhä Messias-profetioiden täyttymystä. Hänessä on "Mooseksen peite", vai mitä tästä ajattelette, rakkaat lukijani:

[][]Käytän helppouden vuoksi karkeaa yleistystä "kristittyjen Jeesus", erotuksena Jeshuasta, vaikkakin noin 0.2 prosenttia kristityistä tuntee kirjoitusten mukaisen Jeshuan ja "vain" 99.8 prosenttia väittää Hänen kumonneen kirjoitukset[][]

Mutta kristitythän näkevät Jeesuksen lain ja kirjoitusten TÄYTTÄJÄNÄ, ei kumoajana. Ja Jeesushan täytti hyvin mm. lyhyen Jes.53. ennustukset. "Libanoninsetri" rakentaisi vain maallisen valtakunnan - hän ei käsitä Raamatun ydintä, että todellinen päämäärä on uusi Jerusalem.

Sapatti lähes pelastaa "Libanoninsetrin" mukaan, mutta nyky-Kristukseen uskominen on hänen mukaansa huuhaata. "Sapatti on aivan aakkosia. Siitä on hyvä aloittaa harjoittelu". No, sapatista toki Jeesuskin aloitti, erityisesti sapattina tahtoi pelastaa ja parantaa mm. ramman ja sokean. Kiire oli sapattina oikaista kypsän viljapellon keskeltä seuraavien avuntarvitsijoiden luokse opetuslapsineen.

[][] päätä merkitä jokainen sapatti jotenkin, niin että sinä tiedät ja ympäristö tietää sinun viettävän sapattia. Se on merkki sekä sinulle että maailmalle, näkyvälle ja näkymättömälle. Se on merkki että olet erotettu Korkeimmalle.[][]
    http://libanoninlumi.vuodatus.net/lue/2014/01/harjoituksia-jeshuassa

[][] Hänen merkkinsä (sapatti)on sinussa, kun elät Messiaan todeksi omassa arjessasi. Jeshua tulee lihaksi, ja vain lihaksi tullut Jeshua on Pelastus, ei mikään ideologia tai uskonto voi ketään pelastaa. [][]

HERRAN SANA sitävastoin opettaa, että ehtoollisessa Jeesus tulee meille lihaksi uskon kautta hänen veriuhriinsa. Vilpitön ehtoollisen nauttiminen voipi siis olla yksi merkeistä, jotka Jumala ja maailma huomioi, mutta sapatin pitämistä ei mitenkään sanota merkiksi armoliitossa. Ja kukaan ei riittävän oikein hyvin sitä vietä.

JOH. 6:
    53 Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti: ellette te syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan, teillä ei ole elämää.
    54 Mutta sillä, joka syö minun lihani ja juo minun vereni, on ikuinen elämä, ja viimeisenä päivänä minä herätän hänet.
    55 Minun lihani on todellinen ruoka, minun vereni on todellinen juoma.

Lopunajassa tyrkytetään uusia messiaita Mk.13.), Libanoninlumen houkutteleva sivusto on yksi esimerkki.

antti
  4. Sirkka-Iita:
    [][] Ylpeys ja omahyväisyys on kaikista pahin ja kavalin synti, koska sellainen ihminen ei kadu syntejään, eikä tuo niitä ristin juurelle sovitettavaksi, katuen ja anteeksiantoa anoen ja näinollen hän jää Jumalan armon ulkopuolelle.

Joku viisas on joskus sanonut että kadotukseen joutuu eniten niinsanottuja "siivosyntisiä" koska he eivät tarvitse Jeesusta, vaan uskovat omilla teoillaan ansaitsevansa pelastuksen. [][]

Näinhän se tietysti on. Ja niin on, että Jeesus tuli täyttämään lain sekä oikeudenmukaisuuden, jonka täyttymyksen seurauksena tuomio poistui uskovien päältä. Laki tietysti pysyy ja Jumalan vaatimukset viimeistä piirtoa myöden. Kymmenen käskyä oli raakavedos tulevasta laista. Esim. "älä tapa" tarkoittaa uudessa liitossa: veljeään vähempiälyiseksi moittinut ON JO hellvetin oma.

Matt. 5:22
    Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.

Sirkka-Iitan 8.3.2014 22:54 viesti oli kuin alex.kasilta olisi ollut, paitsi että sapatin pitäminen oli punaisena lankana, kun taas alexilla ikikidutus.
    tietysti sapatin piirrot pysyy ja lain tuomiojulistus.
    Lailla vaan ei ole valtaa "tappaa" (Room.7:10) Kristuksessa riippuvia.

Sirkka-Iita muistutti Jeesuksen sanaa laista ja rakkaudesta näin:
    [][] Jumalan laki: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi yli kaiken ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", tähän sisältyy koko laki ja profeetat. [][]

Minun käsitykseni mukaan Jeesus ei tässä vahvista vanhaa, vaan erottaa vanhan viinin uudesta viinistä eli rakkaudesta.
    Sapatti oli mitä tärkein vanhassa liitossa. Jeesus korottaa rakkautta yli kaiken, eikä puhu sapatista koskaan rakkaudesta puhuessaan. Sensijaan Jeesus korostaa siinä (Matt.22:40), että kun rakastaa Jumalaa ja lähellä olevia niinkuin itseään rakastaisi, silloin on ilman erittelyä toteuttamassa kaikkea, mitä laissa ja profeetoissa käsketään.

Tulkintani oikeaksi mielestäni todistaa tässä sama toisin sanoin kuvattuna:
    Matt. 7:12 Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat.

Ei niin että pitäisin pahana sapatinviettoa tai soijaa

Kol. 2:16
    Kukaan ei siis saa tuomita teitä siitä, mitä syötte tai juotte tai miten noudatatte juhla-aikoja ja uudenkuun ja sapatin päiviä.

antti
  5. Kyllä, kyllä. Nöyräksi se vetää, kun on kaiken aikaa riippuvainen Jumalan armosta. Kun liha tuomittiin Golgatan ristillä, voi Jeesus verellään pyhittää lihamme, vaikka se on "tomua". Jeesus sai kokea kehossaan ja sisimmässään Jumalan ankaran oikeudenmukaisuuden, meidän puolestamme. Kun saimme mitä suurimman velan anteeksi, emme väheksy muita. Jeesus varoittaa:

Luukas 18:9-14 Muutamille, jotka olivat varmoja omasta vanhurskaudestaan ja väheksyivät muita, Jeesus esitti...

Luuk.7:47 Sentähden minä sanon sinulle: tämän paljot synnit ovat anteeksi annetut: hänhän näet rakasti paljon; mutta jolle vähän anteeksi annetaan, se rakastaa vähän."

Tuo ei kelpaisi oikeustieteellisessä - rakasti paljon, siksi sai anteeksi, jonka armonkokemuksen jälkeen rakasti vielä enemmän. Toinen koki anteeksisaamisen pikku asiaksi ja siksi hänen rakkautensa oli aneemista.

Jos minä kelpaan Jumalalle, niin sitten kelpaa kuka tahansa; en voi tuomita. Eiköhän Paavali sitä suurinpiirtein tarkoita tällä:

2. Kor. 10:7
    Nähkää, mitä silmäin edessä on. Jos joku on mielessään varma siitä, että hän on Kristuksen oma, ajatelkoon hän edelleen mielessään, että samoin kuin hän on Kristuksen, samoin olemme mekin.

Paljon Sana puhuu tuomitsemisen teologiasta ja selväähän on, että keskinäinen yhteys katkeilee, jos väki koostuu tuomareista. Mutta Sana puhuu "rauhan yhdyssiteestä". Vuorisaarnassa julistetaankin rauhan edistäjät Jumalan lapsiksi.

1. Kor. 13:13
    Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus.
    1. Tim. 1:15
    Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen suurin.
    Matt. 7:1 "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi;

Matt. 7:2
    sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan.
    Joh. 8:15
    Te tuomitsette lihan mukaan; minä en tuomitse ketään.

Jotkut sanoo evankeliumia saduksi. Niillä ei toivoa ole, sillä turmeltuneisuus ei ainakaan satua ole, vaan kaikin aistein havaittavissa, ihmisen tahdon heikkous tehdä hyvää ja kiusaus tehdä itsekkäästi ja pahasti.

Tahdon ajatella näin, että kun tuomitsen itseni, lakkaavat tuomiohaluni ja tahdon niin itseni kuin toisetkin asettaa esiin Kristuksen vanhurskauttamina.

Matt. 7:1 "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi;
    1. Kor. 11:31 Mutta jos me tutkisimme itseämme, ei meitä tuomittaisi;

Kol. 1:28
    Ja häntä me julistamme, neuvoen jokaista ihmistä ja opettaen jokaista ihmistä kaikella viisaudella, asettaaksemme esiin jokaisen ihmisen täydellisenä Kristuksessa.

antti
  6. [][] Nordlunde, äläpäs yritä olla ovela..Sisällisen ihmisen puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin"..en pelkästään ulkoisen.
    Puhu näin! terv. benedi [][]

benedihän se siellä koettaa viekas kettu olla. Ettäkö ihminen ilolla yhtyy myös lihan puolesta Jumalan lakiin?
    Mutta kun ei! Eikä edes voisi!! Liha on mätää!!!

"sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
    mutta jäsenissäni
    minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on." _Rm.7:22-23_

Room. 8:7 sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan.
    Matt. 26:41 : Valvokaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen; henki tosin on altis, mutta liha on heikko."

NORDLUNDE on kirjoittanut hyvin hengellisesti tässä viestiketjussa. Sisäinen ihminen on halukas yhteistyöhön Taivaan kanssa, mutta ihmisen luonto, "liha", ei voi "alistua Jumalan tahtoon". Pyhä Henki pyhittää lihan. Muistolause sisäisesti uudistuneille rohkaisuksi eteenpäin . . .

Mark.10:29 : Jeesus sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ei ole ketään, joka minun tähteni ja evankeliumin tähden on luopunut talosta tai veljistä tai sisarista tai äidistä tai isästä tai lapsista tai pelloista,
    30 ja joka ei saisi satakertaisesti:
    nyt tässä ajassa taloja ja veljiä ja sisaria ja äitejä ja lapsia ja peltoja, vainojen keskellä, ja tulevassa maailmassa iankaikkista elämää.

"Tulevassa maailmassa iankaikkista elämää"!

V. 1992 käännös:
    " nyt, tässä maailmanajassa, taloja, veljiä ja sisaria, äitejä ja lapsia ja peltoja -- tosin myös vainoa -- ja tulevassa ajassa hän saa iankaikkisen elämän. "

antti
  7. On surullista, että usein vanha ja uusi sekoitetaan, lakiliitto israelilaisten kanssa ja armoliitto kaikkien kansojen kanssa. Mutta meidän ei tarvitse muistuttaa omaatuntoamme siitä, että alussa ihminen ei syönyt lihaa - vaan vain maitoa karjasta. Sittemmin erityisen kiellettyä oli sianliha, ei sen epäterveellisyyden vuoksi, vaan koska pakanat käyttivät sikaa uhrimenoissaan. Uusi Testamentti KIELTÄÄ kysymästä "omantunnon tähden" lihakaupassa, onko tämä liha epäjumalille uhrattua tms, mutta JOS kuitenkin tietämällä tietää, että on, niin heikko jättäköön sen lihan tai koko kaupan väliin. Tuohonkin Paavali lisää, että eihän epäjumalia ole olemassakaan, mutta jotkut tietämättömät luulevat, että on.
    1. Kor. 8:4 : Epäjumalille uhratun lihan syömisestä sanon näin: Me tiedämme, ettei epäjumalia ole olemassa, on vain yksi ainoa Jumala.

Seuraava, ei lihaa, mutta lihassa olevaa verta koskeva kielto on hyvä ottaa huomioon - ei siksi, että se on Vanhassa Testamentissa, vaan siksi, että se on myös "Meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Uudessa Testamentissa".

3.Ms.7:26 Missä elättekin, ette saa syödä lintujen ettekä muidenkaan eläinten verta.

Apt. 15:28 Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän kannettavaksenne pidä panna mitään taakkaa. Annamme ainoastaan nämä välttämättömät ohjeet:
    29 karttakaa epäjumalille uhrattua lihaa, samoin verta ja sellaista lihaa, josta ei ole verta laskettu, sekä haureutta. Kun näitä vältätte, kaikki on kohdallaan. Voikaa hyvin.

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Ap.+t.+15:1&rnd=1394443592172

antti
  8. SIRKKA-IITA:
    [][] Paav. kirj. Kolos: 2: 16-21
    16" Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta,
    älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,
    17 jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.

Tämänkin kirjoituksen perusteella tulemme siihen tulokseen, että olisikohan
    meidän kuitenkin parempi jättää jokaisen syömiset hänen omantuntonsa asiaksi. [][]

Sanoisin tuohon kyllä, kyllä näin on!

Syöminen, sapatti, lehtimajanjuhlat ovat omantunnon asioita, tälleen:
    Room. 14:5
    Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.

Oman omantunnon lisäksi Paavali kehottaa vaalimaan lähimmäisenkin omantunnon parasta. Niin että jos hän vaikka voikin nauttia kaikenlaisesta liharuuasta hyvällä omallatunnolla, niin kasvissyöjän seurassa hän ei ikinä voisi syödä lihaa - vaikka on varma, että hän itse saa syödä:
    1. Kor. 8:13 :
    Sentähden, jos ruoka on viettelykseksi veljelleni, en minä ikinä enää syö lihaa, etten olisi viettelykseksi veljelleni.

Me, jotka pidämme koemme omantuntomme vahvaksi, meidän tulee nöyrästi ottaa huomioon se, että toisen ihmisen eriävän mielipiteen takana voi olla omatunto ja usein onkin.

Toivon ettei tätä syömis-esimerkkiä sovellettaisi päiviin . . . jottei veljeni loukkaantuisi en enää ikinä vietä pyhäpäivää, en enää ikinä vietä sapattia. Nämä tosin ovat hengellisiä asioita, kun taas ruoka on vain vatsaa varten ja vatsa ruokaa varten.

""Tuomitsemmeko toisiamme väärin perustein?""
    Sirkka-Iitan avaus ja kysymys oli raamatullisen sovinnainen. Me, jotka mm. syömme surutta possua, muistakaamme, että juutalaisten ja adventistien lisäksi keskuudessamme alkaa olla paljon muslimeja, joita ei pidä houkutella ihralle, vaan koettaa järjestää kanaa tai jotain.

antti
  9. Sirkka-Iitan aloitus:
    ""Ei voi olla mitään sen parempaa todistusta oikean lepopäivän puolesta ja sen kilpailijaa vastaan kuin ennustus yrityksestä muuttaa Jumalan käsky ? ""

Sinänsä hyvät perustelut seurasi tuota lauseketta, mutta en usko niihin. Yhtä hyvin lauantai kelpaisi lepopäiväksi kuin sunnuntai ja kun molemmat ovat vapaapäiviä, ei olisi vaikeaa tehdä muutos.
    Mutta kun adventistien ja juutalaisten uskonnollinen vaikutus on maailmassa vielä sen verran pieni, ettei heidän toivomuksensa toteuttamiseen riitä motiivia. Sitten kysyttäisiin, että miksei sunnuntai enää kelpaa, ylösnousemuspäivä.

Käskyn muuttamisesta puheenollen, Jeesus aivan radikaalisti muutti käskyjä, laittoi riman toivottoman ylös. Kun käsky sanoo, että älä tapa, niin Jeesus tuomitsee tappajaksi jo sen, joka ajattelee pahaa veljestään. Kun käsky sanoo, että älä tee huorin, niin Jeesus toteaa jo haureellisen katseenkin tuottavan hellvetin tuomion.

Käskyjen noudattamisesta ei luvata mitään palkkiota. On kuitenkin 1 käsky ylitse muiden, sillä se lupaa sitä, mitä kaikki janoavat: menestys ja pitkä ikä. Sen jos minkä sielunvihollinen tahtoisi muuttaa - ei sapattikäsky mielestäni paholaista rassaa mitenkään, paitsi että se ei koskaan saa lepoa ja rauhaa, ei kuuna ei päivänä, ei iankaikkisuudenkaan puolella ikuista sapatinlepoa, niinkuin tulee Jumalan kansalle.
    Tahdotko menestyä ja elää kauan?

Ef. 6:2
    "Kunnioita isääsi ja äitiäsi" -tämä on ensimmäinen käsky, jota seuraa lupaus -
    3 "että menestyisit ja kauan eläisit maan päällä".

4 Ja te isät, älkää kiihoittako lapsianne vihaan, vaan kasvattakaa heitä Herran kurissa ja nuhteessa.

Joka siis tahtoo menestyä elämässä ja palvelutyössä ja rakkauselämässä ja terveydessä, kohdelkoon ja ajatelkoon kunnioituksella vanhempiaan. Samoin se, joka tahtoo vanhaksi elää. Sapatin viettämisestä ei mitään luvata, eikä mistään muustakaan - mutta tämä vanhanajan käsky sisältää mitä ihanimman lupauksen jo täällä maan päällä saavutettavaksi:
    Kunnioita isääsi ja äitiäsi" -tämä on ensimmäinen käsky, jota seuraa lupaus - "että menestyisit ja kauan eläisit maan päällä"

antti
  10. Hyvä ketju aloituksesta lähtien minunkin mielestäni. Pieni halkeama armon lasimeressä kuitenkin oli parin tunnistautumattoman kirjoittamana:

[][] Pitää muistaa, Jeesus poisti kokonaan Mooseksen lain, myös kymmenysten osalta. Toisaalta, Hänen käskynsä ovat nyt voimassa ja jokainen elää omantuntonsa/sydämensä mukaan.
    Jumalan antama laki kymmen käskyä sapatti mukaan lukien on voimassa myöskin Uudessa Liitossa.Kymmenen Käskyä ovat kasvattaja Kristukseen. [][]

Jeesus TÄYTTI käskyjen lain meidän puolestamme. Mutta meiltähän vaaditaan enemmän kuin vanhan liiton edustajilta -salaisuus on siinä, että Jeesus vaikuttaa meissä kykenemisen. Nimittäin vanhanliiton aikaiset ulkoiset merkit, kuten uhraaminen, eivät riitä, vaan nyt laki on sydämessä, mikä tarkoittaa sitä, että sydämen pitää olla mukana lainnoudattamisessa.

Ok, tarvitaan vertausta ja kuvakieltä - tai 100 sivua lisää selostusta.

Mooseksen laki, 10 käskyä, Jumalan laki, miten vaan - sanoo: älä tapa. Uudessa liitossa jo vihaaminen määritellään tappamiseksi kuten myös avutta jättäminen. Eikä tässä vielä kaikki. Kaikki auttaminen ja vihaamatta oleminenkin on tyhjien tynnyrien kolinaa, jos tehdä rakkaudesta vaan lain pakosta. Laki siis on sydämessä eikä teoissa.

Sapatinlepo siis siinäkin mielessä, että kaikki rakkaudesta ja levosta käsin, ei ohjesääntökirjaa toisessa kädessä pitäen. No, tämä on helppo sanoa, mutta toteutukseen tarvitaan rakkaus ylhäältä.

"Kymmenen käskyä ovat kasvattaja Kristukseen."
    Toki siinä mielessä, että niistä tulee epätoivoiseksi, aina kokee itsensä riittämättömäksi ja rauhattomaksi, ja SE lopulta ajaa kasvamaan armon alla Kristuksen levossa, Kristuksessa.
    Pastoraalikirjeessä Tiitukselle, Paavali toteaa, että armo kasvattaa elämään oikein:

Tiit.2:11 Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille
    12 ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa,

Ensin armoton kova laki ahdistaa lain alla olevan ihmisen, ajokoiran lailla, Kristuksen armon alle:

Room. 7:10
    ja minä kuolin. Niin kävi ilmi, että käskysana, joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi.

antti
  11. OUTO HASSU ALOITUS TUNTEMATTOMALTA :
    [][] Ilm. 14:6 - 12, osoittavat jäännöksen julistavan sanomaa, joka merkitsee evankeliumin totuuksien täydellistä ja lopullista ennalleen saattamista. [][]

Kun Ilm. 14. luku puhuu kolmesta enkelistä sanomisineen, on luvun alussa jo valmiina ollut seurakunta korjattu ylös. Ja tuomion ajan koittamisestahan nuo enkut kuuluttavat.
    Pysähdy, syvenny - ja huomaat, että enkut puhuu tyhmille neitsyeille, jotka ei olleet valmiina, vaan jakeiden 9-13 mukaisesti pelastuvat marttyyriuden kautta, kun kieltäytyvät pedon merkistä. Pari tuhatta vuotta sitten enkeli ilmoitti Jumalan pojan syntymisestä ja evankeliumista hänessä. Kolmen enkelin aikoihin Sana ja Pyhä Henki ja srk on otettu ylös, Jeesus on jo tullut pilvissä omansa noutamaan. Kuolleet ensin ja "me yhdessä heidän kanssaan" - armon aika ja Pojan evankeliumi poissa; nyt julistavat enkelit, "iankaikkista evankeliumia", joka on sidottu enkelin julistamaan lakiin pedon merkin ottamisesta tai ottamatta jättämisestä. Sehän ratkaisee iankaikkisuuden. Armosta eli evankeliumia sekin on, että marttyyrille luvataan iankaikkinen pelastus. On selvää, että se palkitaan, se että mieluummin kuolee, kuin ottaa pedon merkin.

JOH.ILM.6:10 Ja he huusivat suurella äänellä sanoen: "Kuinka kauaksi sinä, pyhä ja totinen Valtias, siirrät tuomiosi ja jätät kostamatta meidän veremme niille, jotka maan päällä asuvat?"
    11 Ja heille kullekin annettiin pitkä valkoinen vaippa, ja heille sanottiin, että vielä vähän aikaa pysyisivät levollisina, kunnes oli täyttyvä myös heidän kanssapalvelijainsa ja veljiensä luku, joiden tuli joutua tapettaviksi niinkuin hekin.

Huom! Ylläolevasta näet, että srk on jo perillä, mutta vielä on tulossa kotiin marttyyreja.

" evankeliumin totuuksien täydellistä ja lopullista ennalleen saattamista "

Ei evankeliumi tuollaista tarvitse, Jeesus uhrillaan saattoi evankeliumin totuudet voimaan täydellisesti ja lopullisesti ja "Kristuksen opin". Jos on ollut peite, niin se on ollut ihmisissä itsessään.

Odottakaamme siis Jeesusta takaisin pilvissä; tyhmät neitsyet odottavat petoa merkkeineen.
    (Ilm.13:15-17).

LUUKAS 21:25
    Ja on oleva merkit auringossa ja kuussa ja tähdissä, ja ahdistus kansoilla maan päällä ja epätoivo, kun meri ja aallot pauhaavat.
    26 Ja ihmiset menehtyvät peljätessään ja odottaessaan sitä, mikä maanpiiriä kohtaa; sillä taivaitten voimat järkkyvät.
    27 Ja silloin he näkevät Ihmisen Pojan tulevan pilvessä suurella voimalla ja kirkkaudella.
    28 Mutta kun nämä alkavat tapahtua, niin rohkaiskaa itsenne ja nostakaa päänne, sillä teidän vapautuksenne on lähellä."

Syyrian ja Ukrainan kriisit ja Venäjä korostetusti mukana antisemitistisine päämäärineen - tämä lienee lopun alkua.

antti
  12. Nimimerkille "tietoa on", opöettaisin, että meillä Suomessa lauantai on saunapäivä ja sunnuntai on viikon viimeinen päivä. Yleisesti sunnuntaita meillä pidetään ylösnousemuspäivänä, joten voidaan sanoa, että Jeesus yhdisti sapatin (lepopäivän) ja ylösnousemuksen ainakin levon ja juhlinnan suhteen.

Mutta mitä tämä on?
    "Herran PYHÄ päivä: Siunattu lepopäivä: Kirj. Sirkka Kreivi" (Sirkka-Iita)

[][] 6) Uudestisyntymässä loit minut uudeksi,
    ja silloin sydämeeni kirjoitit lakisi.
    Nyt päiviä ei minun tarvitse valita,
    kun lepopäivän siunatun sain lahjaksi Luojalta.
    7) Jumala lapsenasi suo minun iloita
    ja sanastasi saada totuuden valoa,
    niin että sapattisi riemulla pyhitän,
    ja nimeäsi Jeesus iäti ylistän. [][]

Minun mielestäni tuossa valikoidaan kovastikin jotain tiettyä viikonpäivää. Ei niinkään sitä uniikkia Ylösnousemuspäivää, vaan erästä traditionaalista viikonpäivää. Ikäänkuin olisi uudestisynnytty sitä varten, että vaitaisiin täyttää vanhanliiton eräs lainkohta: sapatinpäivä, lepopäivä, vapaapäivä.

Toki pääpainoksi on loppukaneettina laitettu jämäkkää suorastaan teologistga tekstiä:
    [][] sanastasi saada totuuden valoa,
    niin että sapattisi riemulla pyhitän,
    ja nimeäsi Jeesus iäti ylistän. [][{[]

Sillä onhan niin, että rakkaus vaikuttaa sisimmässämme sitä, ettemme vastahakoisesti vaan riemulla lepäämme eli erotamme aikaa Herralle.
    Palkkalainen hosuu ja hyörii kuin Martta konsanaan, mutta kun laki on sydämessä rakkauden lakina, jää aikaa Herralle Jeesukselle niinkuin Marian kävi. Lepopäivän, sapatin pyhittäminen tarkoittaa syvimmillään sitä.

Niinhän se epäilemättä on Sirkka-iitankin kohdalla, että Marian hyvän osan hän on valinnut, mutta lukija helpolsti erehtyy näkemään hänet Martan roolissa.

LUUKAS 10.
    40 Martalla oli kädet täynnä työtä vieraita palvellessaan, ja siksi hän tuli sanomaan: "Herra, etkö lainkaan välitä siitä, että sisareni jättää kaikki työt minun tehtäväkseni? Sano hänelle, että hän auttaisi minua."

41 Mutta Herra vastasi: "Martta, Martta, sinä huolehdit ja hätäilet niin monista asioista.
    42 Vain yksi on tarpeen.* Maria on valinnut hyvän osan, eikä sitä oteta häneltä pois." [Monissa käsikirjoituksissa muodossa:"Vähän on tarpeen, tai yksi ainoa."

Tuossa ei sanota, eikä tarkoiteta, että se yksi ainoa olisi sapatti, lepopäivä, vapaapäivä - vaan kuunnella, mitä Jeesus käskee lähimmäisten suhteen. Kuvaisin näin, että miten voisin vaivatulle kanssaihmiselle järjestää sapatinlepoa, vapaata, mahdollisuuden saada hyvää raamatunopetusta, jne.

antti
  13. b-mies väittää evankeliumeista:
    [][] niissä on vahva painotus fiktiivisellä aineistolla.[][]

Totuus kuitenkin on, että evankeliumit ovat nimenomaan 4 todistusta omin aistein koetuista tapahtumista ja opetuksesta. On helppo todeta, että ei ole mitään kopsattu toisiltaan, eri painotukset kaikilla ja Johanneksen evankeliumi on hyvinkin erilaisesti koottu.

Mitääntietämätön vihjailusi, että Paavalin tulolla kuvioihin olisi ollut osuutta evankeliumien sisältöön, on säälittävä. Nimittäin Paavali kertoo saaneensa Jeesukselta ilmestyksenä mm. ehtoollisen asettamisen - sai yliluonnollisella tavalla tietoonsa niitä samoja asioita, joita apostoleilla ja evankeliumin kirjoittajilla jo oli itse mukana olleina.

Paavalihan ei Jeesusta edes nähnyt paitsi ainakin kerran sokaisevana valoilmiönä. Paavalilla ja Pietarilla oli erimielisyyksiä tekstien suhteen, ilmenee heidän kumpaisenkin teksteistä, joten ei todellakaan paljon myöhemmin mukaan tulleelta ja lähes kokonaan erillään pysyvältä Paavalilta lainattu opetusta.

Koetahan jo palata asialinjalle, bushmanni, sillä tämäkin tekstisi on huuhaata:
    [][] Evankeliumit ovat vain suullisen perimätiedon muistinvarainen aines [][]

Evankelistat ja heidän kirjurinsa noudattivat vanhantestamentin ajoilta tuttua perinnettä, että tarkkoja ollaan kirjauksissa ja käsikirjoitusten kopioinnissa. Erilaisuus tulee siitä, että eri näkökulmat ja niinollen painotukset.
    On aivan hämmästyttävää, miten vaikkapa VAnha Testamentti pitää yhtä Uuden Testamentin kirjoitusten kanssa. Sen voi havaita mm. viitteet lukaisemalla.

Ulkopuolelle on jätetty epätarkat kirjoitukset, ns. vanhan testamentin apokryyfikirjoiksi ja uuden testamentin apokryyfikirjoiksi. Mitään esim. historiallisia virheitä sisältäviä ei ole otettu mukaan.
    Muun muassa mukaan hyväksymättömät Jeesus Siirakin kirja, Makkabelaiskirjeet, Viisauden kirja tms. on todettu sisältävän virheellistä historiaa,
  14. Luemme sitten Raamattua tai seuraamme maailmanpolitiikkaa, samaa kieltä ne puhuvat. Raamattu tietää, mitä tuleman pitää.
    Jotkut sanovat että Raamatun profetiat ovat ehdollisia. No, Niinive armahdettiin ja voipi kai muitakin rangaistuksia peruuntua, mutta Jumalan kokonaissuunnitelmat perustuvat Hänen edeltätietämiseensä, joten suunnitelmat eivät sentään muutu.

Kun Raamattu puhuu Assuuriasta, se joissain kohdin puhuu samaan syssyyn neuvonpidosta Damaskoksessa, joten voimme todeta, että SYYRIA edustaa Assyyriaa ja voimme myös todeta, että Syyria on taannoin ollut ja tulee taas olemaan avainasemassa, mitä tulee maailmanrauhaan ja Lähi-Idän. Linkissä ajankohtainen asiantuntija. Lisäksi raamatunkohtia.

http://riss.ru/en/analys/2345-check-against-delivery#.UxbOBfl_tIF

Voimme allaolevista jakeista nähdä, että kannattaa olla Israelin ystävä eikä sen vihamies.

Jes. 10:5
    Voi Assyriaa, minun vihani ruoskaa! Suuttumukseni sauva on sen kädessä. [Jes. 36:1]
    Jes. 10:7
    Mutta Assyria itse uskoo toisin, itse se ei ymmärrä tehtäväänsä. Sillä on mielessään vain hävitys ja halu tuhota kansa kansan jälkeen.
    Jes. 10:13
    Sillä näin on Assyrian kuningas sanonut: "Käteni voimalla olen tehnyt tämän kaiken ja omalla viisaudellani: minä tiedän mitä teen. Minä olen siirtänyt kansojen rajat ja riistänyt itselleni niiden rikkaudet ja valtiaan tavoin syössyt kuninkaat valtaistuimiltaan.
    Jes. 10:17
    Ja Israelin Valosta tulee liekki, Israelin Pyhästä tulenlieska, joka yhdessä päivässä polttaa ja nielee Assyrian orjantappurat ja ohdakkeet,
    Jes. 10:24
    Mutta näin sanoo Jumala, Herra Sebaot: "Älä pelkää, kansani! Siion, älä pelkää Assyriaa, vaikka se lyö sinua ruoskalla ja kohottaa sauvansa sinua vastaan, niin kuin Egypti kerran.
    Jes. 11:16
    Niin avautuu valtatie hänen kansansa jäännöksen kulkea -- sen, joka on jäljellä Assyriassa -- samalla tavalla kuin tie aukeni Israelille sinä päivänä, jolloin se lähti Egyptin maasta. [2. Moos. 14:29; Jes. 43:16]
    Jes. 14:25
    Olen päättänyt tuhota Assyrian omassa maassani. Omilla vuorillani minä poljen sen murskaksi, ja ies heltiää Israelin hartioilta ja valjaat sen olkapäiltä. [Jes. 37:36]
    Jes. 19:23
    Sinä päivänä avautuu valtatie Egyptistä Assyriaan, ja assyrialaiset tulevat käymään Egyptissä ja egyptiläiset Assyriassa, ja egyptiläiset ja assyrialaiset palvelevat yhdessä Herraa.
    Jes. 19:24
    Sinä päivänä Israel kohoaa kolmanneksi Egyptin ja Assyrian rinnalle ja on siunauksena keskellä kaikkea maata.
    Jes. 19:25
    Herra Sebaot siunaa niitä kaikkia sanoen: "Siunattu olkoon kansani Egypti, siunattu kätteni luomus Assyria, siunattu minun oma kansani Israel!"
    Sak. 10:10
    Minä tuon heidät takaisin Egyptin maasta, kokoan heidät Assyriasta. Minä annan heille myös Gileadin maan ja Libanonin vuoret -- mutta sielläkään ei ole heille riittävästi tilaa. [Jes. 27:12,13; Miika 7:14]
    Sak. 10:11
    He kulkevat pois orjuudesta meren poikki, sen aallot minä lyön pois tieltä. Niili kuivuu pohjiaan myöten, Assyrian mahti murtuu, ja valtikka otetaan pois Egyptiltä. [2. Moos. 14:16]

Israelilla ja Israelin ystävillä ja uskovaisilla on tulevaisuus ja toivo:

Sak. 10:6
    Minä teen väkeväksi Juudan heimon ja autan Joosefin heimoa. Minä saatan heidät kotiin, sillä minä armahdan heitä, ja he tulevat olemaan, niinkuin en minä olisi heitä hyljännytkään. Sillä minä olen Herra, heidän Jumalansa, ja kuulen heidän rukouksensa.

antti