Herran PYHÄ päivä: Siunattu lepopäivä: Kirj. Sirkka Kreivi

Sirkka-Iita

Siunattu lepopäivä: Kirj. Sirkka Kreivi.

1) Jumala sanallansa loi tämän maailman,
suuressa rakkaudessaan loi sapatin ihanan!
Se meitä muistuttaa iäti Luojasta,
lapsiaan saamme olla, on meillä Jumala.

2) Ei silloin vielä ollut juutalaisia,
ei pakanoitakaan,
vaan yhden ihmisparin loi Luoja maailmaan.
Seitsämännen päivän, Hän Luoja lepäsi,
merkiksi rakkaudestaan sen päivän Pyhitti.

3) Päiviä muita voimme vapaasti valita,
vaan lepopäivän siunatun valitsi Jumala.
Merkiksi luomisesta, ettemme eksyisi,
vaan aina muistaisimme Hänet Luojaksi.

4) Minutkin armostasi, oi Jeesus lunastit,
kun pyhän, kalliin veres ristillä vuodatit.
En armoasi suurta voi koskaan unohtaa,
vaan käskyjäsi Herra, ain tahdon noudattaa.

5) Nyt tietoisesti tahdo en tehdä syntiä,
kun sydämeni pesty on pyhällä verellä.
En omin voimin kestäis, en jaksais taistella,
vaan Herra, Pyhä Henkesi on VOIMANA matkalla.

6) Uudestisyntymässä loit minut uudeksi,
ja silloin sydämeeni kirjoitit lakisi.
Nyt päiviä ei minun tarvitse valita,
kun lepopäivän siunatun sain lahjaksi Luojalta.

7) Jumala lapsenasi suo minun iloita
ja sanastasi saada totuuden valoa,
niin että sapattisi riemulla pyhitän,
ja nimeäsi Jeesus iäti ylistän.

Sain kokea uudestisyntymän ihmeen 28. 01-04. Siitä vähänajan kuluttua kun kävelin Luojan luonnossa alkoi tämän runon sanat nousta sydömestäni. Olin niihin aikoihin kovasti miettinyt ja tutkinut Raamatusta sitä, että mikä on se oikea Jumalan antama lepopäivä. Herra voi taivuttaa kankeankin kielen, vaikka runoilemaan.

8

130

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Herran Sapatti

Sapatin alku selviää tästä runostakin. Mutta kyllä se löytyy myöskin Raamatun luomiskertomuksesta.

Siis Herran, sinun Jumalasi pyhittämä ja siunaama lepopäivä; Sapatti on ollut MAAILAN LUOMISESTA alkaen:

Ei sitä voitu antaa pelkästään israelilaisille, koska heitä ei vielä edes ollut. Jos meille kelpaa Jeesus Lunastajaksi, niin ei luulisi olevan mitään vaikeutta pitää myöskin PYHÄNÄ, se päivä, minkä Luojamme ja Lunastajamme pyhitti, ja lepopäiväksi ihmistä varten siunasi.

>>> Ei silloin vielä ollut JUUTALAISIA,
      ei pakanoitakaan,
      vaan yhden ihmisparin loi Luoja maailmaan.
      Seitsämännen päivän, Hän Luoja lepäsi,
      merkiksi rakkaudestaan sen päivän Pyhitti.

• apostata

Lepopäivä kuului vain paratiisiin,tämän jälkeen leipä tuli vain otsa hiessä.

• PYHÄ PÄIVÄ

#### Minkä JUMALA on PYHITTÄNYT, niin se tulee olemaan aina PYHÄ, olitpa sinä tai minä asiasta mitä mieltä tahansa..###

• Pyhitys
        PYHÄ PÄIVÄ kirjoitti:

#### Minkä JUMALA on PYHITTÄNYT, niin se tulee olemaan aina PYHÄ, olitpa sinä tai minä asiasta mitä mieltä tahansa..###

Sunnuntai on vaan sukupolvesta toiseen siirtyvä perinnäissääntö, ei Jumalan käsky.
        Jeesus itse sanoi näin:

"Miksi te itse rikotte Jumalan käskyn perinnäissääntönne tähden?

• vau :)

Kaikkihan pitävät sapatin. Meille se on sunnuntai,ja joillekin taas joku muu päivä. Islamin usko pitää sapatin perjantaina.

• tietoa on

Melkein kaikki tietää, että sunnuntai ei ole sapatti, vaan Jeesuksen ylösnousemuspäivä, viikon ensimmäinen päivä.
        Sapatti on lepopäivä, viikon seitsemäs päivä.

• Nimimerkille "tietoa on", opöettaisin, että meillä Suomessa lauantai on saunapäivä ja sunnuntai on viikon viimeinen päivä. Yleisesti sunnuntaita meillä pidetään ylösnousemuspäivänä, joten voidaan sanoa, että Jeesus yhdisti sapatin (lepopäivän) ja ylösnousemuksen ainakin levon ja juhlinnan suhteen.

Mutta mitä tämä on?
      "Herran PYHÄ päivä: Siunattu lepopäivä: Kirj. Sirkka Kreivi" (Sirkka-Iita)

[][] 6) Uudestisyntymässä loit minut uudeksi,
      ja silloin sydämeeni kirjoitit lakisi.
      Nyt päiviä ei minun tarvitse valita,
      kun lepopäivän siunatun sain lahjaksi Luojalta.
      7) Jumala lapsenasi suo minun iloita
      ja sanastasi saada totuuden valoa,
      ja nimeäsi Jeesus iäti ylistän. [][]

Minun mielestäni tuossa valikoidaan kovastikin jotain tiettyä viikonpäivää. Ei niinkään sitä uniikkia Ylösnousemuspäivää, vaan erästä traditionaalista viikonpäivää. Ikäänkuin olisi uudestisynnytty sitä varten, että vaitaisiin täyttää vanhanliiton eräs lainkohta: sapatinpäivä, lepopäivä, vapaapäivä.

Toki pääpainoksi on loppukaneettina laitettu jämäkkää suorastaan teologistga tekstiä:
      [][] sanastasi saada totuuden valoa,
      ja nimeäsi Jeesus iäti ylistän. [][{[]

Sillä onhan niin, että rakkaus vaikuttaa sisimmässämme sitä, ettemme vastahakoisesti vaan riemulla lepäämme eli erotamme aikaa Herralle.
      Palkkalainen hosuu ja hyörii kuin Martta konsanaan, mutta kun laki on sydämessä rakkauden lakina, jää aikaa Herralle Jeesukselle niinkuin Marian kävi. Lepopäivän, sapatin pyhittäminen tarkoittaa syvimmillään sitä.

Niinhän se epäilemättä on Sirkka-iitankin kohdalla, että Marian hyvän osan hän on valinnut, mutta lukija helpolsti erehtyy näkemään hänet Martan roolissa.

LUUKAS 10.
      40 Martalla oli kädet täynnä työtä vieraita palvellessaan, ja siksi hän tuli sanomaan: "Herra, etkö lainkaan välitä siitä, että sisareni jättää kaikki työt minun tehtäväkseni? Sano hänelle, että hän auttaisi minua."

41 Mutta Herra vastasi: "Martta, Martta, sinä huolehdit ja hätäilet niin monista asioista.
      42 Vain yksi on tarpeen.* Maria on valinnut hyvän osan, eikä sitä oteta häneltä pois." [Monissa käsikirjoituksissa muodossa:"Vähän on tarpeen, tai yksi ainoa."

Tuossa ei sanota, eikä tarkoiteta, että se yksi ainoa olisi sapatti, lepopäivä, vapaapäivä - vaan kuunnella, mitä Jeesus käskee lähimmäisten suhteen. Kuvaisin näin, että miten voisin vaivatulle kanssaihmiselle järjestää sapatinlepoa, vapaata, mahdollisuuden saada hyvää raamatunopetusta, jne.

antti

• EI SAPATIN PITÄMINEN TAI SAPATIN PUOLUSTAMINEN TAKAA OIKEAUSKOISUUTTA EIKÄ JEESUKSEN / MESSIAAN TUNTEMISTA !

http://libanoninlumi.vuodatus.net/lue/2013/09/sapatti

En arvosta sapattikeskusteluja juurikaan, johtuen tuosta, että sapattiuskova voipi luulla tuntevansa Messiaan (=Kristus) ja Jumalan muttei oikeesti tiedäkään mitään Luojasta, Isästämme.

Sapattipelastuksen varassa (?) oleva "Libanoninlumi" odottaa yhä Messias-profetioiden täyttymystä. Hänessä on "Mooseksen peite", vai mitä tästä ajattelette, rakkaat lukijani:

[][]Käytän helppouden vuoksi karkeaa yleistystä "kristittyjen Jeesus", erotuksena Jeshuasta, vaikkakin noin 0.2 prosenttia kristityistä tuntee kirjoitusten mukaisen Jeshuan ja "vain" 99.8 prosenttia väittää Hänen kumonneen kirjoitukset[][]

Mutta kristitythän näkevät Jeesuksen lain ja kirjoitusten TÄYTTÄJÄNÄ, ei kumoajana. Ja Jeesushan täytti hyvin mm. lyhyen Jes.53. ennustukset. "Libanoninsetri" rakentaisi vain maallisen valtakunnan - hän ei käsitä Raamatun ydintä, että todellinen päämäärä on uusi Jerusalem.

Sapatti lähes pelastaa "Libanoninsetrin" mukaan, mutta nyky-Kristukseen uskominen on hänen mukaansa huuhaata. "Sapatti on aivan aakkosia. Siitä on hyvä aloittaa harjoittelu". No, sapatista toki Jeesuskin aloitti, erityisesti sapattina tahtoi pelastaa ja parantaa mm. ramman ja sokean. Kiire oli sapattina oikaista kypsän viljapellon keskeltä seuraavien avuntarvitsijoiden luokse opetuslapsineen.

[][] päätä merkitä jokainen sapatti jotenkin, niin että sinä tiedät ja ympäristö tietää sinun viettävän sapattia. Se on merkki sekä sinulle että maailmalle, näkyvälle ja näkymättömälle. Se on merkki että olet erotettu Korkeimmalle.[][]
      http://libanoninlumi.vuodatus.net/lue/2014/01/harjoituksia-jeshuassa

[][] Hänen merkkinsä (sapatti)on sinussa, kun elät Messiaan todeksi omassa arjessasi. Jeshua tulee lihaksi, ja vain lihaksi tullut Jeshua on Pelastus, ei mikään ideologia tai uskonto voi ketään pelastaa. [][]

HERRAN SANA sitävastoin opettaa, että ehtoollisessa Jeesus tulee meille lihaksi uskon kautta hänen veriuhriinsa. Vilpitön ehtoollisen nauttiminen voipi siis olla yksi merkeistä, jotka Jumala ja maailma huomioi, mutta sapatin pitämistä ei mitenkään sanota merkiksi armoliitossa. Ja kukaan ei riittävän oikein hyvin sitä vietä.

JOH. 6:
      53 Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti: ellette te syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan, teillä ei ole elämää.
      54 Mutta sillä, joka syö minun lihani ja juo minun vereni, on ikuinen elämä, ja viimeisenä päivänä minä herätän hänet.
      55 Minun lihani on todellinen ruoka, minun vereni on todellinen juoma.

Lopunajassa tyrkytetään uusia messiaita Mk.13.), Libanoninlumen houkutteleva sivusto on yksi esimerkki.

antti

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      167
      1414
    2. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      40
      1005
    3. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      38
      725
    4. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      640
    5. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      28
      632
    6. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      36
      626
    7. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      20
      612
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      607
    9. Ajatteletko ollenkaan minua

Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      30
      577
    10. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      17
      563
    Aihe