Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

1. MIELIKUVITUSKIN PYHITETTÄKÖÖN

Kirjoittajan tulisi pyhittää myös ajatussmaailmansa, ettei korvaankuiskuttelija pääsisi sinne tunkemaan omiaan.

>

TUOHON uuteen ja viekkaaseen sepustukseen oli otettu senverran tosiasiaa mukaan, että joku voisi luulla sen olevan totuutta.

MUTTA totuus on ensinnäkin se, että sana "sapatti" kuuluu vain juutalaisuuteen. Sen voi jokainen totuutta rakastava todeta Meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Uudesta Testamentista.

TOISEKSI; EI luomisessa mitään ssapattia määrätty, vaan aivan päinvastoin - työtä ja tuskan hikeä, syntiinlankeemuksen jälkeen. Juuri tämän vastapainoksi Jumalan kansalle luvataankin Raamatussa "ikuinen sapatinlepo". Se on ainoa kohta, jossa kristityille puhutaan sapatista ja se todellakin tarkoittaa tätä syntiinlankeemuksen aiheuttaman työn ja vaivan vastakohtaa.
    Vasta jutalaisille, matkalla Egyptin orjuudesta kohti luvattua maata, annetaan laintaulujen yhteydessä 3. käskynä sapatti.

KOLMANNEKSI; juutalaisille (so. ympärileikatuille) annetussa 3. käskyssä todellakin kehotetaan LUOMISTYÖN valmistumisen muistoksi sapattia viettämään, 2.Ms.31:14-18.
    Ken tästä tahtoo kiinni pitää, muistakoon, että rangaistuksena sapatin SISÄLLÖN rikkomisesta oli - KUOLEMA! 4.Ms.15:32-36.

NELJÄNNEKSI; Laki julistettiin Mooseksen kautta, kun israelilaiset olivat saapuneet Egyptistä Jordanin rannalle saakka, 5.Ms.4:44 - 32:47.
    Melkein koko 5. Mooses on sitä paljon puhuttua "Mooseksen lakia", jota piti ihan tosissaan alkaa noudattaa, kunhan on päästy yli Jordanin. "Isien perinnäissäännöistä" ei tässä ole kyse, vaan todellakin LAISTA.

Luvatussa maassa, Israelissa, tuli viettää sapattia EGYPTISTÄ VAPAUTUMISEN MUISTOKSI, tietenkin. Kolmannen käskyn sisältö oli oleva tästä lähin sellainen - 5.Ms.5:1215.
    (Ei sen pitämisestä silti mitään luvata, vaan vasta 4. käsky sisältää myös lupauksen, Ef 6:2-3.)

VIIDENNEKSI - ja TÄMÄ KOSKEE NYKYISTÄ JUMALAN KANSAA

Tulee käyttää sapatti-sanan sijasta sanaa "lepopäivä", sillä se on suomennos tuosta sapatti-sanasta. ("Sabbath", engl.)Emmehän Jumalastakaan käytä nimeä JHWH !!!

Luonnollisesti synnin lain orjuudesta vapautumista voidaan verrata israelilaisten vapautumiseen Egyptin orjuudesta. Kun he saivat siitä sapattinsa, niin ihmekös, että jo 100-luvun kristityt alkoivat viettää lepopäivää VAPAHTAJAN YLÖSNOUSEMISEN KUNNIAKSI.

Sunnuntaina luonnollisesti, sillä se kuvasi ensimmäistä päivää, koska sapattti - lauantai - oli viimeinen. Juutalaisten sapattihan kuvaa viikon 7. päivää, loppua. Mutta me kristityt juhlimme ensimmäistä päivää - ALKUA.

Vapaaehtoisuuteen tuon vapautumisen juhlan täytyy toki perustua, sillä muutoinhan vapaus olisi kyseenalaista tai vähintäänkin varauksellista.

MUTTA TODELLINEN LEPO ON KRISTUKSESSA !

Matt. 11:28

"Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon. [11:28,29: Jes. 28:12; Sir. 51:23-27 : Jer. 31:25; Matt. 12:20; Joh. 7:37]

Matt. 11:29

Ottakaa minun ikeeni harteillenne ja katsokaa minua: minä olen sydämeltäni lempeä ja nöyrä. Näin teidän sielunne löytää levon. [Matt. 21:5 | Jer. 6:16]
  2. >

Mitäs tuo on? Miksi ette anan lukijoidenkaan olla rauhassa? Yhdentekevää minua kohtaan, mutta säsätäkää toki lukijoita! Jumalan nimessä!

Norvanto par'aikaa opettaa radio Deissä Jobin kirjaa. Vielä monen viikon ajan, Minä opetan ihan samaa, tosin vaatimattomin eväin, mutta edes yritän. Kehotankin lukijoita seuraamaan radio-ohjelmaa, sillä sitä ei häiritä.

EN puhu helvetistä, vaan hurskaan Jobin helvetillisistä kärsimyksistä maan päällä, jossain Iranin paikkeilla, lähellä Eufrat- ja Tigris-virtoja.

Koetan osoittaa, että se kaikki on Jlan rakkautta Jobia kohtaan. Ne joilla ei ole kärsimyksiä, niillä on varaa suunsoittoon - mutta Job on verrattomasti rakkaampi Jlalle.

Miksi on niin ?

Job ei lue ansiokseen mitään siitä paljosta hyvästä, jota hän elinaikanaan on jo toimittanut.
    Koettelemujsten kestämisen seurauksena hän sai rutkasti lisää leivisköitä. Ja arvatenkin tuli yhä vain rakkaammaksi Lunastajalleen.

Luultavasti Job olisi toteuttanut itsemurhahalunsa, jos kolme sielunhoitajaa tai kolme enkeliä olisivat syyttelyn lisäksi kuiskailleet kuoleman vapauttavasta mahdollisuudesta.

Mutta kiitos Luojalle, Job ei hetkeäkään kuvitellut, että kuolema voisi tuoda jonkinlaisen vapautuksen helvetillisiin tuskiin.

Kaikki henki, sielu ja ruumis (1.Tess 5:23) oli vaivattuna täysin palkein. Sillä parantumaton, erittäin tuskallinen tauti vaivasi kuu kuulta ja Jla vaikeni tykkänään. Sensijaan lohduttamaan tulleet ystävät suorastaan kisailivat siitä, kuka keksisi julmemman synti-syyttelyn.

Job toki oli valmis tunnustamaan, jos jotain tunnolla olisi ollut. Mutta kun ei ollut. Olisi päässyt vähällä syyttäjistä, jos olisi vain tunnustanut vaikkakin valheellisesti.

Paljonkin nykyajassa tapahtuu niin, että lopulta syytösten kohteena oleva tunnustaa ihan vain mieliksi. Näin ei pidä milloinkaan tehdä.
    Sillä rauha itsemme kanssa on tosi tärkeä asia.

KUN JUMALA VAIKENEE, USKONVANHURSKAUS KOETELLAAN !

Minulla on taivaassa todistaja - Job 16:18-22 :

18 Älä peitä minun vertani, maa! Älä tukahduta sen kostonhuutoa.
    19 Minulla on taivaassa todistaja, hän on minun puolustajani korkeudessa.
    20 Ystäviltäni saan osakseni vain pilkkaa, mutta minun silmieni kyynelet kohoavat Jumalan eteen.
    21 Kunpa olisikin joku, joka ratkaisisi ihmisen ja Jumalan välillä! Ratkaisisi, niin kuin asiat ratkaistaan ihmisten kesken.
    22 Vähät vuoteni ovat jo kuluneet. Aivan pian minä lähden tielle, jolta ei ole paluuta.

Kuinka voisin enää toivoa? - Job 17:1-13 :

1 Henkeäni ahdistaa, päiväni pimenevät, hauta odottaa.
    2 Joka puolelta kuulen pilkkaa, pahat puheet vievät silmistäni unen.
    3 Aseta sinä itse pantti, takaa minut! Kuka muuten minut takaisi, kättä päälle lyöden?

4 Sinä olet varjellut pilkkaajiani liialta älyltä - - et anna heille aihetta voitonjuhliin.
    5 Ystäville kyllä löytyy kestitystä, omien lasten silmät sumentaa nälkä.
    6 Minusta on tullut kaikkien pilkkalaulu, ihmiset sylkevät minua silmille. [5. Moos. 28:37; Job 30:9,10; Ps. 44:15; Valit. 3:14].

7 Minun silmäni ovat surusta hämärtyneet, minun ruumiini on kuihtunut, se on pelkkä varjo.
    8 Kunnon ihmiset kauhistelevat kaikkea tätä: "Jumalaton saa vilpittömät järkyttymään."
    9 Ja silti, vanhurskas pitää suuntansa vakaana, se, jolla on puhtaat kädet, saa lisää voimaa.

10 Vaikka tulisitte minun luokseni kaikki, teidän joukostanne en löydä yhtäkään viisasta miestä.
    11 Päiväni haipuvat pois, tyhjiin valuvat kaikki minun aikeeni, kaikki sydämeni toiveet.
    12 Te väitätte yötä päiväksi, sanotte, että valo on lähellä, vaikka on aivan pimeää. [Job 5:17, 8:21, 11:17]
    13 Minullako toivoa? Kotini on tuonela, pimeyteen minä sijaan vuoteeni.

Job 1:20-22

20 Silloin Job nousi ja repäisi viittansa. Hän ajoi päänsä paljaaksi, kumartui maahan
    21 ja sanoi: -- Alastomana minä tulin äitini kohdusta, alastomana palaan täältä. Herra antoi, Herra otti, kiitetty olkoon Herran nimi! [Ps. 49:18; Saarn. 5:14; 1. Tim. 6:7]
    22 Kaiken tämän keskellä Job ei kapinoinut Herraa vastaan eikä syyttänyt häntä.
  3. Täysin minua tuntematon kirjoitti juuri minulle erikoisesti - melko outoa ! Ikäänkuin en olisi koetellut Herran sanaa ennenkin.

Vaikea arvioida, mutta joko adventismin tai ateismin tai jeesus-on-herra.com - systeemin puolesta kiivaileva tuo lienee.
    Raamatun yläpuolelle asettuminenhan on niille yhteistä, joten vaikea erottaa.

Kun minut näin vedetään ikäänkuin tuomioistuimen eteen - vastata täytyy ja sen mukaan, mitä Henki puhuttavaksi antaa. Ei itseni vuoksi, vaan totuuden esillä pitämiseksi. Sillä meillä on taistelu henkivaltoja vastaan:

Matt. 10:19
    Mutta kun he vetävät teitä oikeuteen, älkää huolehtiko siitä, miten tahi mitä puhuisitte, sillä teille annetaan sillä hetkellä, mitä teidän on puhuminen.

KUINKA MONTA KERTAA MINUN TÄYTYY KUMOTA ARMON LAPSIA VASTAAN TEHDYT HYÖKKÄYKSET - ihanko 70 kertaa 7? Mutta tässä ehkä noin viides sadas.

Hyökkääjä muistuttaa, että Jla kieltää ihmistä tulkitsemasta sitä, mikä on hyvää ja mikä pahaa.
    Sitten tämä kirjoittaa erityisen pitkän kirjoituksen omia tulkintojaan! Haloo, herätkää !! Ei päätä ei hänttä sellaisessa, kuten ei yleensäkään järkeisopeissa.

Ei yhtäkään Sanan kohtaa, että voisi tarkistaa!! Juuri tällainen kiemurtelija paratiisissa aloitti varastelun, tappamisen ja tuhoamisen! Johdattamalla ULOS Jumalan Sanasta, korvakuulolta uskomuksia uskomaan.

Oikeudenmukaisuutta meidän tulee osoittaa, armollista sellaista, kanssaihmistä kohtaan.
    Tätä kautta Jlan on tarkoitus olla armollinen ja oikeudenmukainen ihmiskunnalle. Mutta useimmat etsivät syytä kärsimyksiin, kuten Jobin tekopyhät ystävät - Elifas, Soofar ja Bildad.

Hyökkääjän sairaan mielikuvituksen tuotetta tuokin:
    >

Tuo mieletön lausehirviö sentään paljastaa, mitä seuraavaksi henget uskottelevat.
    Nimittäin sen pohjalta sitten alkaa todistelu, että ihminen on vain yksi eläin eläinten joukossa.
    Sillä sitä ihminen olisi, ellei hän olisi Jumalan sukua, niinkuin Raamattu todistaa jopa sukupuun avulla, että ON.

Tässä kohden TÄYTYY todistaa, että ihminen todella on Jumalan kuva; ei enempää eikä vähempää, LANGENNEENAKIN. Jeesus uhrautui, että tuo hauras kuvatus saataisiin toimimaan jälleen, Pyhän Hengen täyteyden kautta.
    Ja ettei tuo ikiolento joutuisi kuoltuaan ikieroon Isästään.

Poislangenneen henkihän on kuolleessa (Juud 1:19) tilassa ilman uudestisyntymistä, mutta Jeesushan puhuukin siitä, että "tänä yönä sinun SIELUSI vaaditaan sinulta".

1. Tess. 5:23    Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.    

KAIKKIVALTIAS LOI KÄRSIMYKSEN

Hän jolla on kaikki valta taivaassa ja maan päällä - hän loi kärsimyksen ja käyttää sitä täysin oikeudenmukaisesti. Sielunvihollisen vallassa on vain valheen luominen, sillä se on kaiken valheen isä.

Room. 8:32 Hän, joka ei säästänyt omaa Poikaansakaan, vaan antoi hänet alttiiksi kaikkien meidän edestämme, kuinka hän ei lahjoittaisi meille kaikkea muutakin hänen kanssansa?    
    Room. 11:21 Sillä jos Jumala ei ole säästänyt luonnollisia oksia, ei hän ole säästävä sinuakaan.    

Kaikkivaltiaalta tulee niin onni kuin onnettomuuskin, sillä sielunvuhollinen ei voi koetella meitä rahtuakaan pitemmälle kuin Kaikkialtias sallii.
    Tuo valheen isä tulee kylläkin "valheen kaikelal voimalla" ja monet lankeavat opillisiin ansoihin. Jotta kasvaisimme kiinni Kristuksen rakkauteen, pahojen päivien täytyy tulla.

Saarn 12:1-2
    1 Ja muista Luojaasi nuoruudessasi, ennenkuin pahat päivät tulevat ja joutuvat ne vuodet, joista olet sanova:   
    2 "Nämä eivät minua miellytä"; ennenkuin pimenee aurinko, päivänvalo, kuu ja tähdet, ja pilvet palajavat sateen jälkeenkin-   

JOB

Job on täydellinen esimerki Luojalle rakkaasta uskovaisesta. Luoja tahtoi osoittaa sielunviholliselle, että Job ei luovu Luojastaan ja Lunastajastaan, vaikka Luoja jättäisi hänet sielunvihollisen käsiin.
    "Täyteen miehuuteen Krsituksessa" kasvanut uskovainen laittaa toivonsa yksin Lunastajaansa vielä silloinkin, kun hänet on kaikesta riisuttu. (Job 19:21-29).
    Ja kasvu palkitaan, se uskonvanhurskaudessa kasvaminen. Sellaista uskonelämä on.

Mutta lakiin katsovat eivät kasva kuin vain sillä, että uskonvanhurskaat rukoilevat heidän puolestaan - viittaan Jobin kolmeen ystävään. Sellaista alaikäiseksi jääneen elämä on.

Job 42:7-10

7 Mutta senjälkeen kuin Herra oli puhunut Jobille nämä sanat, sanoi Herra teemanilaiselle Elifaalle: "Minun vihani on syttynyt sinua ja sinun kahta ystävääsi kohtaan, koska ette ole puhuneet minusta oikein niinkuin minun palvelijani Job.

8 Ottakaa siis seitsemän mullikkaa ja seitsemän oinasta, käykää minun palvelijani Jobin luo ja uhratkaa puolestanne polttouhri, ja minun palvelijani Job rukoilkoon teidän puolestanne. Tehdäkseni hänelle mieliksi en saata teitä häpeälliseen rangaistukseen siitä, ettette puhuneet minusta oikein niinkuin minun palvelijani Job."

9 Niin teemanilainen Elifas, suuhilainen Bildad ja naemalainen Soofar menivät ja tekivät, niinkuin Herra oli heille puhunut; ja Herra teki Jobille mieliksi.   
    10 Ja kun Job rukoili ystäväinsä puolesta, käänsi Herra Jobin kohtalon, ja Herra antoi Jobille kaikkea kaksin verroin enemmän, kuin hänellä ennen oli ollut.   
  4. VOI SINUA JUMALAN OIKEUDENMUKAISUUDEN TUOMITSIJA !

Miksi syötät omia sanojasi Jumalan suuhun - etkö lainkaan pelkää Jumalaa? Mutta Jlan oikeudenmukaisuus on laupeuden tuomio laupiaille ja armoton tuomio armottomille. Sellaista se on.
    (Jaak 2:12-13).

Paavali tosin sanoi, että "laki on hyvä", mutta minä joudun ne kohdat sinulle Sanasta kaivamaan, sillä olethan vain korvasyyhyysi kuunnellut - osatotuuden, mikä jo yleensäkin on totuuden irvikuva.
    1. Tim. 1:8 . "Me tiedämme, että laki on hyvä, jos sitä käytetään lain tarkoituksen mukaisesti." [Room. 7:12] .

Room. 7:12    Laki itse on silti pyhä, ja käsky on pyhä, oikea ja hyvä. [Ps. 19:8,9; 1. Tim. 1:8]    

Paavali OPETTAA, että laki on hyvä ja pyhä - kunhan sitä oikeassa tarkoituksessa käytetään. Ja sinun Paavalisi toteaa, että laki ei ensinkään ole kristittyjä varten vaan jumalattomia varten.
    Sinä siis opetat puuta heinää, mutta Raaamttu opettaa totuutta.

1. Tim 1:5-11 :

5 Kehotuksemme päämääränä on rakkaus, joka tulee puhtaasta sydämestä, hyvästä omastatunnosta ja vilpittömästä uskosta. [Mark. 12:31+]

6 Eräät ovat eksyneet tästä pois ja ruvenneet jaarittelemaan joutavia.   
    7 He haluavat esiintyä lainopettajina, vaikka eivät itsekään ymmärrä, mitä puhuvat ja mitä niin varmasti väittävät.

8 Me tiedämme, että laki on hyvä, jos sitä käytetään lain tarkoituksen mukaisesti. [Room. 7:12]   
    9 Eihän lakia ole säädetty kunnon ihmisten takia, vaan lain ja järjestyksen rikkojien, jumalattomien ja syntisten, rienaajien ja pyhänhäpäisijöiden, isän- ja äidinmurhaajien, tappajien, [1:9,10: 2. Moos. 21:12,15,16; 3. Moos. 18:22, 19:11,12]   
    10 siveettömien, miesten kanssa makaavien miesten, ihmisten sieppaajien, valehtelijoiden, valapattojen ja ylipäänsä kaikkien sellaisten takia, jotka toimivat vastoin tervettä oppia. [1. Tim. 6:3; 2. Tim. 4:3; Tit. 1:9, 2:1]

11 Näin sanoo iäti ylistettävän Jumalan kirkkautta julistava evankeliumi, joka on minulle uskottu.   

Yhdyn täysin sydämin Paavalin esiintuomaan totuuteen. Iloitsen sanoamattomalala ilolla yhdessä totuuden kanssa - koko totuuden; vakuuttaa veljistä vähäisin.
  5. HYLÄTKÄÄMME ALAIKÄISYYDEN ELKEET !

Oikein teit, kun hylkäsit tukahduttavan lain talutusnuoran - niinhän apostolit kehottavat Apt 15. luvussa. tuollainen maitoruoka ei täysi-ikäisille kuulu. Lapsenvahti on epäitsenäisiä varten.
    Kehota pastoriasi tekemään samoin!
    Heitit roskana pois vanhan hapatuksen - niin teki myös Paavali.

Ei suuri oppi hulluuttanut Paavalia, vaikka kuningas Agrippa niin väitti.
    Paavalihan äkkäsi vedota keisariin, roomalaiseen ystäväänsä - tuo vähäistä Benjaminin sukua edustava juutalainen. Se oli rohkea miehen teko ja pelasti sillä kertaa Paavalin henkiparan.
    Jumalan hullutus Kristuksessa osoittautui ihmisten viisautta suuremmaksi.

Joitakin tuo helppo elämä aidatussa hiekkalaatikoss kiinnostaa vielä miehen iässä.
    He konttaavat takaisin - onhan veräjä yhä auki. He eivät suinkaan ole lapsenmielisiä, vaan mieltä vailla - opettaa Sana.

VAIN YKSI KYSYMYS ON SELLAISIA VARTEN

Gal 3:1-5 :

1 Te mielettömät galatalaiset, kuka teidät on lumonnut? Asetettiinhan teidän silmienne eteen aivan avoimesti Jeesus Kristus ristiinnaulittuna!
    2 Vastatkaa vain tähän kysymykseen: saitteko te Hengen tekemällä lain vaatimat teot vai kuulemalla ja uskomalla evankeliumin? [Ap. t. 2:38; Room. 10:17; Ef. 1:13] .

3 Kuinka voitte olla noin mielettömiä! Te aloititte Hengen varassa. Pyrittekö nyt päämäärään omin avuin?
    4 Turhaanko tämä kaikki on tullut teidän osaksenne? Tuskinpa vain.

5 Lahjoittaako Jumala teille Hengen ja antaako hän voimatekojen tapahtua teidän keskuudessanne sen tähden, että te noudatatte lain käskyjä, vai sen tähden, että te uskotte kuulemanne evankeliumin?

VERRATON TIE - RAKKAUS

Olet todelalkin päässyt "täyteen miehuuteen Kristuksessa", kun osasit valita mitä parhaimman raamatunkohdan. Tekojen so. lelujen helinän sijaan jumalallinen rakkaus! Näin tehdessäsi olet valinnut verrattoman tien!

1. Kor 12:31
    Mutta tavoitelkaa kaikkein arvokkaimpia armolahjoja! Nyt minä osoitan teille tien, joka on verrattomasti muita parempi. [1. Kor. 14:1]   

1. Kor 13:1-11 :

Suurin on rakkaus   
    1 Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä mutta minulta puuttuisi rakkaus, olisin vain kumiseva vaski tai helisevä symbaali.   
    2 Vaikka minulla olisi profetoimisen lahja, vaikka tuntisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin siirtää vuoria, mutta minulta puuttuisi rakkaus, EN OLISI MITÄÄN. [1. Kor. 12:8,9 | Matt. 17:20]   
    3 Vaikka jakaisin kaiken omaisuuteni nälkää näkeville ja vaikka antaisin polttaa itseni tulessa mutta minulta puuttuisi rakkaus, en sillä MITÄÄN VOITTAISI.

4 RAKKAUS ON kärsivällinen, rakkaus on lempeä. Rakkaus ei kadehdi, ei kersku, ei pöyhkeile, [1. Piet. 4:8]   
    5 ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, [Room. 13:10; 1. Kor. 10:24,33; Fil. 2:4]   
    6 ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee totuuden voittaessa. [2. Joh. 4; 3. Joh. 4]   
    7 Kaiken se kestää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii. [Sananl. 10:12]   
    8 Rakkaus ei koskaan katoa. Mutta profetoiminen vaikenee, kielillä puhuminen lakkaa, tieto käy turhaksi.   
    9 Tietämisemme on näet vajavaista ja profetoimisemme on vajavaista, [1. Kor. 8:2]   
    10 mutta kun täydellinen tulee, vajavainen katoaa. [Ef. 4:13]

11 Kun olin lapsi, minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli ja lapsen ajatukset. Nyt, kun olen mies, olen jättänyt sen mikä kuuluu lapsuuteen.   

Jumalan lapsi Kristuksen armon täyteydessä
  6. Olisipa kolme enkeliä ollut Jobia opettamassa!
    Opettamassa Jobin vaimon lailla, että helpommalla pääset, kun vain kuolet pois, olemattomiin.

Job 2:9-11

9 Niin hänen vaimonsa sanoi hänelle: "Vieläkö pysyt hurskaudessasi? Kiroa Jumala ja kuole."

10 Mutta hän vastasi hänelle: "Sinä puhut niinkuin mikäkin houkka nainen. Otammehan vastaan Jumalalta hyvää, emmekö ottaisi vastaan pahaakin?" Kaikessa tässä Job ei tehnyt syntiä huulillansa.

11 Kun Jobin kolme ystävää kuuli kaiken onnettomuuden, joka häntä oli kohdannut, tulivat he kukin kotipaikastansa: teemanilainen Elifas, suuhilainen Bildad ja naemalainen Soofar; ja he sopivat keskenänsä ja menivät surkuttelemaan ja lohduttamaan häntä.

Ei toden totta ollut Jobin vaimo, eivät 3 ystävää, eikä ole kolme_enkeliä mitään rakkauden Jumalan apostoleja. Vain Job käsitti, että helvetillinen elämäkin on parempi osa kuin ikuinen ero Lunastajasta, iankaikkisessa paikassa.

On edesvastuutonta opettaa vain lässyn lässy rakkautta. Sillä isä totisesti koettelee varsinkin kaikkein rakkaimpia lapsiaan. Jotta heistä tulisi sen kautta yhä siunatumpia ja ennen muuta kanssaihmisilleen siunaukseksi olisivat.

Sillä vain koetukset kestänut rakkaus kykenee uskon tekoihin. "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b.

KOETELTU RAKKAUS KYKENEE SIUNAAMAAN SANOILLAAN

Koeteltu rakkaus siunaa ehdoitta - ei siinä tivata sapatin noudattamisia eikä kymmenyksiä. Ei muistella vastikään kuultuja solvauksiakaan.
    Mutta lahjavanhurskautta puolustetaan henkeen ja vereen.

Job 42:7-10

7 Mutta senjälkeen kuin Herra oli puhunut Jobille nämä sanat, sanoi Herra teemanilaiselle Elifaalle: "Minun vihani on syttynyt sinua ja sinun kahta ystävääsi kohtaan, koska ette ole puhuneet minusta oikein niinkuin minun palvelijani Job.
    8 Ottakaa siis seitsemän mullikkaa ja seitsemän oinasta, käykää minun palvelijani Jobin luo ja uhratkaa puolestanne polttouhri, ja minun palvelijani Job rukoilkoon teidän puolestanne. Tehdäkseni hänelle mieliksi en saata teitä häpeälliseen rangaistukseen siitä, ettette puhuneet minusta oikein niinkuin minun palvelijani Job."

9 Niin teemanilainen Elifas, suuhilainen Bildad ja naemalainen Soofar menivät ja tekivät, niinkuin Herra oli heille puhunut; ja Herra teki Jobille mieliksi.
    10 Ja kun Job rukoili ystäväinsä puolesta, käänsi Herra Jobin kohtalon, ja Herra antoi Jobille kaikkea kaksin verroin enemmän, kuin hänellä ennen oli ollut.

Kun jo me kristitytkin saamme ankaran rangaistuksen jopa jokaisesta turhasta sanasta, niin hassua olisi, että yhtyisimme valkeuden enkeleiksi pukeutuvien kevytmielisyyden henkien kuiskauksiin:

"MUTTA jumalattomat pääsevät vähemmällä - he vain haihtuvat olemattomiin". Jos näin olisi, harva jaksaisi Jumalan työtoverina touhuilla, sillä siinä kadottaa oman elämänsä ja tuska sieluista raastaa sisintä.
  7. PALKANMAKSUN AIKA

Kolmen enkelin pasuunasta kuultuun huutoon "Palkkapäivänä nähdään", on totuuden nimessä vastattava Jumalan suulla seuraavanlaisesti, enkeleitä kumartamatta, enkeleitä pelkäämättä.

Matt. 25:35    
    Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin koditon, ja te otitte minut luoksenne. [25:35,36: Jes. 58:7; Hes. 18:7; Sir. 7:32-36; Gal. 5:6; Hepr. 13:2; Jaak. 1:27, 2:13,14] .

Matt. 19:30
    Mutta monet ensimmäiset tulevat olemaan viimeisiä ja viimeiset ensimmäisiä. [Matt. 8:11,12, 20:16; Luuk. 13:30]

Matt 20:10-16 - palkkapäivä on yllätyksiä täynnä

10 Kun ensiksi palkatut tulivat, he luulivat saavansa enemmän, mutta hekin saivat vain denaarin.
    11 Silloin he nostivat metelin ja sanoivat isännälle:
    12 'Nämä viimeksi tulleet tekivät työtä yhden ainoan tunnin, ja silti sinä annat heille saman kuin meille, jotka olemme kantaneet päivän kuorman ja helteen.'
    13 Mutta isäntä sanoi yhdelle miehistä: 'Ystäväni, enhän minä tee sinulle vääryyttä. Emmekö me sopineet denaarista?

14 Ota omasi ja mene. Minä tahdon maksaa tälle viimeksi tulleelle saman kuin sinulle,
    15 ja kai minä saan omallani tehdä mitä haluan? Katsotko sinä karsaasti sitä, että minä olen hyvä?' [Room. 9:16]
    16 "Näin viimeiset tulevat ensimmäisiksi ja ensimmäiset viimeisiksi." [Matt. 19:30+]

MIKSI enkeliä ylläpitäät KIISTAA JUUTALAISTEN sapatista ?

Juuret juontavat aivan toisesta asiasta. Sillä vähän väliä foorumilla ujutetaan johonkin vastaukseen väittämä, että Jeesus ristiinnaulittiin, jotta Hän pyyhkisi pois sen laittoman velkakirjan, mikä muodostui isien perinnäissäännöistä. Että Hän verellään puhdisti sapatin niistä - "käsky käskyn päälle, läksy läksyn päälle" - ylimääräisistä säädöksistä.

Tämä valhe nostaa tietenkin sapattiasian kaikkein tärkeimmäksi asiaksi, jos näin olisi.
    Niinpä sapatin puolesta kiivaillaan, kun kuvitellaan, että se on kiivautta Jumalan huoneen puolesta - että se sitä evankeliumia olisi, se sapattiasian julistaminen.
    Yksikään adventisti ei ole väittänyt, ettei tuo velkakirjaselitys olisi adventismia.
    Kun sitten vielä kovasti painetaan päälle, että sunnuntailapset ovat laittomuuden tekijöitä ja pedon kuvan kumartajia, niin hirvittävä pelote toisinajattelelua kohti on laukaistu ilmoille.
    Useinmiten vedotaan Kolossalaiskirjeeseen:

Kol. 2:14    
    Hän kumosi meitä rasittavan velkakirjan kaikkine määräyksineen ja teki sen mitättömäksi naulitsemalla sen ristiin. [Ef. 2:15; 1. Piet. 2:24].

Kun ristintyö nähdään tuolalisena, eikä niinkuin Jesaja 53 mukaisesti: Jos sinä laitat Hänen sielunsa vikauhriksi... - niin on helppo keksiä sapattioppeja ja ihan mitä tahansa.
    Mutta ei tietenkään ollut tarvis isien väärennetujä velkakirjoja lunastaa, vaan vapaiksi siitä OIKEASTA laista, sen rangaistuksesta, Jeesus meidät verellään osti. Jos sinä panet Hänen sielunsa vikauhriksi, se on totta sinunkin kohdallasi.

Ei yksinkertaisesti suostuta ottaman huomioon, että toiset raamatunkohdat vahvistavat kyseessä olevan KOKO LAIN. Nimenomaan tosi lain, eikä minkään isien perinnäissääntöjen.
    Esim. Ef 2:15. (Apt 15. luku, 1. Kor, Gal, Fil, Room, Hebr, Jaak ym).

Ef. 2:15    
    Hän on kumonnut lain käskyineen ja säädöksineen, jotta hän omassa itsessään loisi nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, ja näin hän on tehnyt rauhan. [Kol. 2:14 | 2. Kor. 5:17; Gal. 6:15] .

SITÄPAITSI

Sapatin pitämisestä ei edes LUVATA palkkiota - ei hyvää eikä pahaa! Vasta 4. käsky on palkanmaksun arvoinen!

2 "Kunnioita isääsi ja äitiäsi" -tämä on ensimmäinen käsky, jota seuraa lupaus-
    3 "että menestyisit ja kauan eläisit maan päällä".
  8. KAILOTAT KUULUVASI "NIIHIN VANHOIHIN" !

Matt. 5:21
    Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion'.

Matt. 5:33
    Vielä olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä vanno väärin', ja: 'Täytä Herralle valasi'.

Varo siis rikkomasta "vanhoille" annettuja kieltoja tai käskyjä! Minä en edes välitä nähdä, mutta Jumala näkee "Jumalan sapatin" rikkomiset. Muista, että määräykset ovat peräti Mooseksessa, eivätkä vain isien perinnäissäännöissä!

2. Moos. 35:3
    Älkää sytyttäkö tulta sapatin päivänä, missä asuttekin."

4. Moos. 28:10
    Tämä on sapatin polttouhri, joka uhrattakoon kunakin sapattina jokapäiväisen polttouhrin ja siihen kuuluvan juomauhrin ohella.

Sapatin rikkojan rangaistus - 4. Moos 15:32-36 :

32 Israelilaisten ollessa autiomaassa tavattiin muuan mies keräämästä polttopuita sapattina.
    33 Ne, jotka olivat tavanneet hänet puita keräämästä, veivät hänet Mooseksen, Aaronin ja kansan eteen.
    34 Miestä pidettiin vangittuna, koska ei vielä ollut selvää määräystä siitä, mitä tällaisessa tapauksessa oli tehtävä.

35 Silloin Herra sanoi Moosekselle: "Se mies on surmattava. Kansa kivittäköön hänet kuoliaaksi leirin ulkopuolella."
    36 Niin kansa vei miehen leirin ulkopuolelle ja kivitti hänet hengiltä Herran Moosekselle antaman käskyn mukaisesti.

OLET VANHANAIKAINEN

Olet Jeesuksen päivien lainkiivailijoitakin vanhanaikaisempi, sillä Egyptistä kun oli saavuttu ja asetuttu Israeliin, ei enää luomistyö ollut pääasia, vaan Egyptistä vapautumisen muistaminen.
    Sillä mikäs lepopäivä se saaptti olisi, jos olisi jonkun tai jonkin orjana.

5. Moos 5:12-16 :

12 "'Pidä lepopäivä mielessäsi ja pyhitä se, niin kuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt. [2. Moos. 20:8+]
    13 Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi,
    14 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, härkäsi, aasisi eikä mikään muu juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi. Näin sinun orjasi ja orjattaresi saavat levätä kuten sinä itsekin.

15 Muista, että itse olit orjana Egyptissä, kun Herra, sinun Jumalasi, kohotti voimakkaan käsivartensa ja johdatti sinut sieltä pois. Sen tähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivää. [2. Moos. 6:6]
    16 "'Kunnioita isääsi ja äitiäsi, niin kuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt, että saisit elää kauan ja menestyisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa. [2. Moos. 20:12+].

Jospa alkaisit kuunnella Norvantoa radio Deissä arkisin klo 21 tai uusintaa aamu kuudelta - niin tulisit tietämään KAIKEN, mitä Sana sanoo!

TOTTELE KAIKKEA SANAA

SILLOIN pelastuksen sana olisi sinua lähellä - lainkuuliaisuuden siunaus:

5. Moos 30:6-14 :

6 Herra, teidän Jumalanne, taivuttaa teidän sydämenne ja jälkeläistenne sydämet kuuliaisiksi, niin että rakastatte häntä koko sydämestänne ja koko sielustanne. Silloin te saatte elää, [5. Moos. 10:16+]
    7 ja Herra, teidän Jumalanne, antaa näiden kirousten kohdata teidän vihollisianne ja vihamiehiänne, jotka vainosivat teitä.
    8 "Te käännytte jälleen Herran puoleen, olette hänelle kuuliaisia ja täytätte kaikki hänen käskynsä, jotka minä nyt teille annan,
    9 ja Herra, teidän Jumalanne, antaa teille runsain mitoin menestystä kaikessa, mitä teette. Teille syntyy paljon lapsia, karjanne lisääntyy ja maanne tuottaa suuren sadon. Herra iloitsee jälleen teidän menestyksestänne, kuten hän iloitsi teidän esi- isiennekin menestyksestä. [5. Moos. 28:11; Jer. 32:41]
    10 Teidän tulee totella Herraa, Jumalaanne, ja noudattaa kaikkia hänen käskyjään ja säädöksiään, jotka on kirjoitettu tähän lain kirjaan. Silloin te palaatte taas Herran luo koko sydämestänne ja sielustanne.
    11 "Tämä laki, jonka minä teille nyt annan, ei ole liian vaikea, ei etäinen eikä salattu. [Jes. 45:19]

12 Se ei ole taivaassa, niin että joutuisitte sanomaan: 'Kuka nousee meidän puolestamme taivaaseen noutamaan sen ja ilmoittaa sen meille, jotta voisimme sitä noudattaa?' [30:12-14: Room. 10:6-8]
    13 Se ei myöskään ole meren takana, niin että joutuisitte sanomaan: 'Kuka käy hakemassa sen meren takaa ja ilmoittaa sen meille, jotta voisimme sitä noudattaa?'
    14 Se on aivan teidän lähellänne, teidän suussanne ja sydämessänne, valmiina noudatettavaksi.

UUSI PAREMPI LIITTO

Me kristityt tarjoamme Isämme valtuuttamina uutta, parempaa liittoa. Vaikka onhan tuo vanhakin lähellä, aivan suussasi ja sydämessäsi, kunhan pysyt aivan kaikessa.

Room 10:8-10

8 Mitä siis on sanottu? -- Sana on lähellä sinua, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi, nimittäin se uskon sana, jota me julistamme.
    9 Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva. [Ap. t. 16:31; 1. Kor. 6:14]
    10 Sydämen usko tuo vanhurskauden, suun tunnustus pelastuksen.

Roomalaiskirje 10 Yksin uskon sanassa pelastus

1 Veljet, minä toivon sydämestäni ja rukoilen Jumalaa, että he pelastuisivat. [Room. 9:3]
    2 Voin todistaa, että he ovat täynnä intoa Jumalan puolesta, mutta heiltä puuttuu ymmärrys. [Ap. t. 22:3; Gal. 1:14]
    3 He eivät tiedä, mitä Jumalan vanhurskaus on, ja yrittäessään pystyttää omaa vanhurskauttaan he eivät ole alistuneet siihen vanhurskauteen, joka tulee Jumalalta. [Room. 9:31,32; Fil. 3:9]
    4 Kristus on näet lain loppu, ja niin tulee vanhurskaaksi jokainen, joka uskoo. [Ap. t. 13:38,39; 2. Kor. 3:6; Gal. 3:24]

Pelastus on tarkoitettu kaikille
    5 Siitä vanhurskaudesta, joka perustuu lain noudattamiseen, Mooses kirjoittaa: "Joka tekee, mitä laki vaatii, saa siitä elämän." [3. Moos. 18:5]

6 Mutta USKON VANHURSKAUS puhuu näin: "Älä kysy sydämessäsi: Kuka voi nousta taivaaseen?" -- nimittäin tuomaan Kristusta maan päälle -- [10:6-8: 5. Moos. 30:11-14]
    7 "tai: Kuka voi laskeutua syvyyksiin?" -- nimittäin noutamaan Kristusta ylös kuolleista.
    8 Mitä siis on sanottu? -- Sana on lähellä sinua, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi, nimittäin se uskon sana, jota me julistamme.
    9 Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva. [Ap. t. 16:31; 1. Kor. 6:14]
    10 Sydämen usko tuo vanhurskauden, suun tunnustus pelastuksen.

11 Kirjoituksissa sanotaan: "Yksikään, joka häneen uskoo, ei joudu häpeään." [Ps. 25:3; Jes. 28:16; Room. 9:33]
    12 Juutalaisen ja kreikkalaisen välillä ei ole eroa. Kaikilla on sama Herra, ja häneltä riittää rikkautta kaikille, jotka huutavat häntä avukseen. [Ap. t. 10:36; Room. 3:29; 1. Tim. 2:5]
    13 Onhan kirjoitettu: "Jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu." [Joel 3:5; Ap. t. 2:21]
    14 Mutta kuinka he voivat huutaa avukseen sitä, johon eivät usko? Kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Kuinka he voivat kuulla, ellei kukaan julista? [Ap. t. 8:31]
    15 Kuinka kukaan voi julistaa, ellei häntä ole lähetetty? Onhan kirjoitettu: "Kuinka ihanat ovat ilosanoman tuojan askelet!" [Jes. 52:7; Nah. 2:1]

16 Mutta kaikki eivät ole olleet evankeliumille kuuliaisia. Jesaja sanookin: "Herra, kuka on uskonut meidän sanomamme?" [Jes. 53:1; Joh. 12:38]
    17 Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana.

18 Nyt kysyn: eivätkö he ehkä ole kuulleetkaan sitä? Varmasti ovat: -- Heidän äänensä on kaikunut kaikkialle, heidän sanansa maan ääriin asti. [Ps. 19:4,5; Jes. 49:6]
    19 Mutta eikö Israel ole sitä käsittänyt? Jo Mooses sanoo: -- Minä saan teidät kadehtimaan kansaa, joka ei ole kansa, vihaamaan pakanoiden ymmärtämätöntä joukkoa. [5. Moos. 32:21]
    20 Jesaja sanoo vielä rohkeammin: -- Ne, jotka eivät minua etsineet, ovat minut löytäneet, olen ilmaissut itseni niille, jotka eivät minua kysyneet. [10:20,21: Jes. 65:1,2 : Room. 9:30]
    21 Israelista hän sen sijaan sanoo: "Päivästä päivään olen ojentanut käsiäni uppiniskaista ja vastustelevaa kansaa kohti."

Eräs uskon sanan kuullut
  9. NORVANTO JA JOBIN KIRJA

Jukka Norvanto on jälleen aloittanut Jobin kirjan luennot radio Deissä, arki-iltoina klo 21 ja aamukuudelta uusinnat. Meneillään on vasta 5. luku. Sitä kautta saa selkeämpiä vastauksia kuin minulta. Kun kuuntelee raamatullisia selityksiä, ei kauan enää itsekään viitsi raamatunvastaisesti selitellä. Näin kävi minulle, Antille, taannoin - nimenomaan Jobin kirjan kautta.

KÄYN OIKEUTTA JUMALAN KANSSA

En yhäkään rohkenisi neuvoa Jumalaa, vaikka sinä, jolle tässä ensisijaisesti vastaan - julkeatkin sellaista tehdä. Sillä Jumala tekee ylen suuressa viisaudessaan paljonkin sellaista, mikä sinun ja minun mielestä on sopimatonta. Kuten Jobin tapauksessa.

Niinikään pyrkiessäsi tekemään tyhjäksi Jeesuksen sanat sielun kuolemattomuudesta, olet kaivamassa itsellesi iankkaikkista eroa Jumalasta. Viisastelu ei ole viisauden väärti, etenkään kun sen avulla koetetaan tehdä tyhjäksi se, että ihminen on enemmän kuin vain eläin.Viittaan korostukseesi otsikollasi:

>

PALJON muutakin Hän on sanonut, kuin, että vain Hän on ikuinen. Eläimelliset eivät voi Jlalta saada edes vastauksia, mutta ne, jotka uskovat, että ihmnen = henki ja sielu ja ruumis, 1.Tess.5:23, niille Jla LUPAA; lupaa osan iankkaisessa elämässä.
    Sensijaan niille, jotka kiistelevät Jlan kanssa SANOISTA, niille ei ole mitään hyvää luvassa.Sillä niille, jotka epäuskoisina inttävät, että vain Jla on ikuinen - niille on varattu ikuinen ero Jlasta. Ja se iankaikkinen ero on TODELLA ikuinen, sillä sen perästä ei ikinä enää tule sitä yhteyttä.

MUTTA Jla tahtoo, että ihminen käy OIKEUTTA Hänen kanssaan. Sellaisille lupaukset pysyvät voimassa - Jlan lupauksista kiinni pitäville.
    Jes. 1:18    
    Niin tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme, sanoo Herra. Vaikka teidän syntinne ovat veriruskeat, tulevat ne lumivalkeiksi; vaikka ne ovat purppuranpunaiset, tulevat ne villanvalkoisiksi.
    Jes 43:25-26
    25 Minä, minä pyyhin pois sinun rikkomuksesi itseni tähden, enkä sinun syntejäsi muista.
    26 Muistuta sinä minua, käykäämme oikeutta keskenämme; puhu sinä ja näytä, että olet oikeassa.

Jobin tekopyhät ystävät eivät ymmärrä etsiä henkilökohtaista suhdetta Lunastajaan. Siksi he käyvät oikeutta Jobia vastaan. Mutta Job, vaikka onkin viaton, ymmärtää vedota yksin lunastuslupaukseen. Sillä Jla saattaa hetken mielijohteesta ottaa ihan kaiken pois - VASTOIN MEIDÄN OIKEUSTAJUAMME.

Mutta lupauksiin vetoava, niihin pitäytyvä - saa lopulta enemmän kuin osaa ajatellakaan. Lue Jobin lakihenkisistä ystävistä, kaiken menettämisestä ja Jlan uskollisuudesta. Tutki Jobin kirjaa yhdessä Norvannon kanssa, iltayhdeksältä tai aamukuudelta!

TUTKIMATTOMAT OVAT JUMALAN TUOMIOT JA JUMALAN AJATUKSET - NIINPÄ VAIN LUPAUKSIIN VEDOTEN MEIDÄN TULEE KÄYDÄ OIKEUTTA HÄNEN KANSSAAN

Joh. evank. 5:21    
    Sillä niinkuin Isä herättää kuolleita ja tekee eläviksi, niin myös Poika tekee eläviksi, ketkä hän tahtoo.
    Job 19:25
    Mutta minä tiedän Lunastajani elävän, ja viimeisenä hän on seisova multien päällä.

Kun annamme riisua meistä pois kaiken muun paitsi lunastus-uskon, niin elämämme loppusanat ovat ylen ihanat. Sensijaan pahin mahdollinen virhe on se, että neuvomme Jlaa oikeaan oikeudenmukaisuuteen.

Job 42:7-17:

11 Ja kaikki hänen veljensä ja sisarensa ja kaikki hänen entiset tuttavansa tulivat hänen tykönsä ja aterioitsivat hänen kanssaan hänen talossansa, ja he surkuttelivat ja lohduttivat häntä kaikesta siitä onnettomuudesta, jonka Herra oli antanut kohdata häntä. Ja he antoivat kukin hänelle yhden kesitan ja yhden kultarenkaan.
    12 Ja Herra siunasi Jobin elämän loppupuolta vielä enemmän kuin sen alkua, niin että hän sai neljätoista tuhatta lammasta, kuusi tuhatta kamelia, tuhat härkäparia ja tuhat aasintammaa.

(Job sai bonusta bonuksen päälle)

13 Ja hän sai seitsemän poikaa ja kolme tytärtä.
    14 Ensimmäiselle hän antoi nimen Jemima, toiselle nimen Kesia ja kolmannelle nimen Keren-Happuk.
    15 Eikä ollut koko maassa niin kauniita naisia kuin Jobin tyttäret; ja heidän isänsä antoi heille perintöosan heidän veljiensä rinnalla.
    16 Tämän jälkeen Job eli vielä sataneljäkymmentä vuotta ja sai nähdä lapsensa ja lastensa lapset neljänteen polveen asti.
    17 Sitten Job kuoli vanhana ja elämästä kyllänsä saaneena.
  10. Kärsimättömille heti tähän alkuun Raamatun todistus otsikon totuudellisuudesta:
    Jes 45:7
    Minä, joka teen valkeuden ja luon pimeyden, joka tuotan onnen ja luon onnettomuuden; minä, Herra, teen kaiken tämän.
    ----------------------
    ANSAITSISIMME IKUISEN ONNETTOMUUDEN

Sillä näin on; aivan sivistyksen alkeisiin lukeutuu Jeesuksen helvetti-oppi:
    Toinen perusoppi on, että vain Kaikkivaltias kykenee luomaan onnettomuuden.

Matt. 5:22    
    Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.    

Olet väärässä, kun sanot, että alkeet häviävät, kun uskova kasvaa Kristuksessa.
    Sillä alkeet tulevat pysyväksi perustaksi. Sitä Paavali tarkoitti sanoessan: jättäkäämme jo alkeet.

Hepr 6:1-2
    1 Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen, ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta: parannusta kuolleista töistä ja uskoa Jumalaan,
    2 oppia kasteista ja kätten päällepanemisesta, kuolleitten ylösnousemisesta ja IANKAIKKISESTA tuomiosta.
    ------------------------------------------------------------------------------

VIISASTEN VIISAUS ONKIN SYDÄMEN TYHMYYTTÄ

>

Luulevaisuutta sairastava kynäilijä luulee, että minulla on tiimi so. "kumppani". Mutta ei se harvinaista olekaan, että Pyhä Henki koetaan suorastaan persoonaksi!
    Luulo ei ole tiedon väärti-sanonta tulee mieleeni, kun katson tuota: Jumala EI luo kärsimystä.
    Se on saatanan vale. Maailma on täynnä kärsimystä ja minä en siitä kunniaa saatanalle antaisi, enhän ole saatananpalvoja.
    Sillä kaikkivaltiaan Jumalan rinnalla paholainen on vain apupoika - Jumala ottaa itse vastuun ja kunnian kaikesta viisaasta järjestelystään. Jobin kirjakin sitä opetta.
    kärsimyksen ongelma on jumalan salaisuus, mutta kuitenkin Jumalan.
    Tällä viikolla, muuten, Norvanto opettaa arki-iltaisin klo 21 Jobin kirjaa radio Deissä.

KAIKKI YHDESSÄ VAIKUTTAA PARHAAKSEMME

MOOSES TIESI, että Israelia kohtaa pedon ajassa Jumalan luoma onnettomus - jonka onnettomuduen kautta Israelin silmät avautuvat Jeesukselle, (Matt 24:15-44, Room 11:25).

5.Moos.31:29
    Sillä minä tiedän, että te minun kuoltuani vaellatte kelvottomasti ja poikkeatte siltä tieltä, jota minä käskin teidän vaeltaa. Sentähden on onnettomuus kohtaava teitä aikojen lopulla, kun te teette sitä, mikä on pahaa Herran silmissä, ja vihoitatte hänet kättenne teoilla."

KUNINGASTEN KIRJA TIETÄÄ lukuisissa kohdissaan, että Herra onnettomuudet luo, yhteiseksi parhaaksi lopulta. Ei paholaisella ole valtaa eikä kykyä luoda yleensäkään mitään - paitsi valhetta valheen isänä!
    Esimerkki kuvaa sitä Israelin lopun ajan ahdistusta, joka ahdistus varmistaa sen, ettei Jlan tarvitse hyljätä Israelia. Vaikka sinä ja muu maailma olisittekin hylänneet.

2.Kun.21:12
    Sentähden sanoo Herra, Israelin Jumala, näin: Katso, minä annan sellaisen onnettomuuden kohdata Jerusalemia ja Juudaa, että joka sen kuulee, sen molemmat korvat soivat.

RUUT TIESI, tuo Mooabilainen, yksi Jeesuksen kantaäideistä ja uskonsankari - tiesi, että Kaikkivaltias oli hänelle luonut onnettomuuden.
    Ruut 1:21
    Rikkaana minä lähdin, mutta tyhjänä Herra antaa minun palata. Miksi siis kutsutte minua Noomiksi, kun Herra on minua vastaan todistanut ja Kaikkivaltias on tuottanut minulle onnettomuutta?"

RAKKAUS EI VITSAAKAAN SÄÄSTÄ

Vain siksi, ettei ihmistä kohtaisi IANKAIKKINEN onnettomuus!

Job 42:11
    Ja kaikki hänen veljensä ja sisarensa ja kaikki hänen entiset tuttavansa tulivat hänen tykönsä ja aterioitsivat hänen kanssaan hänen talossansa, ja he surkuttelivat ja lohduttivat häntä kaikesta siitä onnettomuudesta, jonka Herra oli antanut kohdata häntä. Ja he antoivat kukin hänelle yhden kesitan ja yhden kultarenkaan.

SANASTA MIESTÄ, SARVISTA HÄRKÄÄ

KOSKAPA väität minun puhuvan Jlaa vastaan, mutta Herra vielä opettaa sinullekin - vaikka et sellaista pyytäisikään - että Hänen kädestään kaikki tulee, niin hyvä kuin pahakin - Job 2:7-10.

2. Kor. 12:19
    Olette kai jo kauan sitten luulleet, että me puolustaudumme teidän edessänne. Jumalan edessä, Kristuksessa me puhumme; mutta kaikki teille rakennukseksi, rakkaani.

Jesaja:
    31:2 Mutta myös hän on viisas, ja hän tuottaa onnettomuuden; hän ei peruuta sanojansa, vaan nousee pahantekijäin sukua vastaan ja väärintekijäin apuuntuloa vastaan.
    45:7 minä, joka teen valkeuden ja luon pimeyden, joka tuotan onnen ja luon onnettomuuden; minä, Herra, teen kaiken tämän.
    47:11 Sentähden kohtaa sinua onnettomuus, jota et osaa manata pois; sinut yllättää tuho, josta et lunnailla pääse, äkkiä kohtaa sinua perikato, aavistamattasi.

Meidät kaikki riisutaan - jotta jäisi vain Kristus, Isämme
  11. EI MITÄÄN MUTTIA - RAKKAUS (JUMALA) TEKEE MITÄ TAHTOO

MINÄ tarkoitin lähinnä sitä, että emme voisi syyttää Jumalaa, vaikka hän jostain syystä tekisikin jotain sopimatonta. Sillä Jlan oikeudenmukaisuustaju on paljon ylempänä ihmistä, niin ettei sen kaikkia perusteita ihminen voi selittää. Jumalalla on täysi OIKEUS ihan mihin tahansa.
    Sitäpaitsi omsitaja ei ole tiloivelvollinen kovinkaan pitkälle.

Pidän helvetillisenä ja ylen vaarallisena sen, että järkeisoppien avulla pyritään määrittelemään, mitä Jumala voi ja mitä ei. Kaikkivaltiasta Job koetti neuvoa juuri näissä merkeissä, joten lukekaamme Jobin kirjasta, kuinka kävi. Jobin petolliset ystävät - heilläkin oli kullakin omat ja varmat käsityksensä ja Jla suorastaan vihastui noihin tekopyhiin jaarituksiin.

Jumalan oikeudenmukaisuus ainakin minun tapauksessani velvoittaisi Jlaa heittämään minut ikuiseen helvettiin, sillä sen olen ansainnut moninkertaisesti.
    Mutta "välimies" Jeesus antoi minusta lunnaat ja niin armo sai käydä oikeudesta.
    Tuota kaikkien aikojen ja ajattomuuksien - iankaikkisten iankaikkisuuksien, joista Sana kymmeniä kertoja mainitsee - hirvittävintä onnettomuutta: IKUISTA EROA JUMALASTA, ei toivon mukaan minun kohdallani ikinä tapahdu.

OLEN LAPSELLINEN

Olen ymmärtämätön ja lapsenmielinen, mutta silti minulla on oikeus pitää tärkeimpänä asiana ainakin omalla kohdallani YHTEYTTÄ JUMALAN KANSSA. Jos iankaikkisuudessa hetkeksi joudun siitä pois eli jos saisin sellaisen helvetti-tuomion, josta adventistit ja "jeesus-on-herra.com"-yhteisöt opettavat, nimittäin että se on hetken kestävä kuluttavainen tuli -- niin mitä se minua hyödyttäisi, että se olisi vain hetki.
    sillä eihän sitä yhteyttä sen hetkisen kestävän rangaistustuomion täytäntäänpanon jälkeen enää tulisi. SE OLISI LOPUTON LOPPUU, PERUUTTAMATON ERO. Helvetin kauhujen kuvaukset eivät sen onnettomuuden suuruutta riitä kuvaamaan. Miksi sitten ei täytyisi pitää salassa Raamatun lievät helvetti-ilmaisut?

VARMAA ON VAIN JUMALAN KAIKKIVALTIUS

Jumalalla on täysi vapaus heittää käyttää minua jalona astiana tai halpana tai hylätä tyystin.
    Hän on itsenäinen tuomarini, vaikka onkin myös Isäni. Hänen ei MINULLE tarvitse vastata teoistaan - siksi en milloinkaan rohkenisi sanoa, että Jumala ei tee sitä, ei tee tätä.
    Sillä se olisi Hänen yläpuolelleen asettumista ja sellaisesta tulee vääjäämättä takkiin.
    Jumalan oikeudenmukaisuuden tiedän ja juuri siksi joudun vetoamaan armoon kerran jos toisenkin.

1. Kor. 4:4

sillä ei minulla ole mitään tunnollani, mutta en minä silti ole vanhurskautettu, vaan minun tuomitsijani on Herra.
  12. SILLÄ RAKKAUS EI TEE KANSSAIHMISELLE PAHAA

Pakkohan tuommoisiin on vastata, sillä käsky kuuluu: "että jokainen suu tukittaisiin". Iloiten vastaan, sillä totuudenpuhuja ei voi puhua itseäään pussiin. Kun kaikki Raamatussa tsämää kskenään. Tuo ei ollut minun kirjoitukseni, vaikka joku harhauttavasti esiintyykin nimelläni siinä.

Lasta ei pidä heittää pesuveden mukana pois, tavataan sanoa. Yhteinen "lapsi" tässä tapauksessa on se osa kirjoitusta, joka korostaa VOITTAVAA RAKKAUTTA. Tuon suuenmoisen asian vuoksi en pane pahakseni nimeni käyttämistä, vaan pikemminkin olen siitä otettu.

>

Kirjoittajalla oli toinenkin asia sydämellään. Hän tahtoisi pidettävän salassa Raamatun lukuisat helvetti-kuvaukset. Kerron miksi minun sydämelläni on päinvstainen toive.

KAHTA EN VAIHTAISI:
    KOROSTAA RAKKAUTTA JA VASTAPAINOKSI IKUINEN ERO JUMALASTA

Jeesuksen helvetti-kuvaukset ilmaisevat, tosin lievästi, tuon ikuisen eron kauheutta. Hätä ei ole tämän näköinen, sillä niin suuri rakkaus, että ihan vihamielisiäkin rakastaa - se pitää helvetin loitolla. Ja sen rakkauden raikkaus saa jumalattomat janoamaan Jumalan yhteyteen.

Mitta ei se, kuten maailmassa voidaan havaita, yksin tehoa. Joten niin kauan kun emme osaa kuvailla Jumalan vihan alle jäämien kauheutta, meidän on tyytyminen lievempään ilmiöön: helvetti-ilmaisut. "Keppiä ja porkkanaa" -sanonta ei ole aivan hassu.

Mutta jos tuo ikuinen ero Jumalasta ei olisikaan ikuinen, vaan niinkuin monet tällä foorumilla ovat kuvanneet, että helvetin ikuisuus kestää vain hetken, onko se oikeastaan mitään.
    Sillä ajattomudessa se tarkoittaisi vain silmänräpäyksen kestävää eroa Jumalasta - ja sitten kaikki olisi loppu.

"Jumalan rakkaus vetää parannukseen", sanoo Sana. Miksi sitten ei ole vetänyt kuin ani harvoja ihmisiä? Paljolti siksi, ettei ole kerrottu, kuinka PAHASTI käy, jos ei vastaa "kyllä" Jumalan rakkauteen.

AnttiVKantola
  13. >

Emme me luterilaiset opeta sillä tavoin kuin tuo Lutheria tunnustavaksi tekeytyvä jumalankieltäjä. (Raamatun kieltäjä on myös jumalankieltäjä). "Voi Antti parka" on kylläkin mainio ilmaisu.

KOMMENTOIN vain räikeintä syytöstä / valhetta. Osoittaakseni, että me emme voi laittaa suitsia Jumalan ajatuksille. Kaiken kaikkiaan tuo valeluterilainen kirjoitti niin lipevän luikertelevasti, että siihen on turha sen enempää puuttua. Lukijat voivat itse lukea kyseisen kirjoitukseni ja muodostaa käsityksensä - toivottavasti ei tuollaista käärmemäistä.

>

Aiemmasta viestistäni näette, hyvät lukijat, mitä todella sanoin ja tarkoitin.
    Niinpä tässä vain muutama uusi kohta Raamatusta - osoittaakseni, että Jumala tekee mitä tahtoo.
    Jumalan armoa muun muassa katkeroitumisen piinasta pelastuminen on, ihmiselle mahdotonta.
    Ei oma vaiva siihen - siunatuksi tulemiseen - mitään lisää, vaikka etsimisen vaiva onkin nähtävä.
    Raamatun sana on annettu uskottavaksi eikä suinkaan tyhjäksi selitettäväksi.

2. Moos 33:14-19 : ARMAHDAN KETÄ ARMAHDAN ja PAADUTAN KENET PAADUTAN

14 Hän sanoi: "Pitäisikö minun kasvojeni käymän sinun kanssasi ja minun viemän sinut lepoon?"
    15 Hän vastasi hänelle: "Elleivät sinun kasvosi käy meidän kanssamme, niin älä johdata meitä täältä pois.
    16 Sillä mistä muutoin tiedetään, että minä olen saanut armon sinun silmiesi edessä, minä ja sinun kansasi, ellei siitä, että sinä käyt meidän kanssamme, niin että me, minä ja sinun kansasi, olemme erikoiset kaikkien kansojen joukossa, jotka maan päällä ovat?"

17 Herra vastasi Moosekselle: "Mitä sinä nyt pyydät, sen minä myös teen; sillä sinä olet saanut armon minun silmieni edessä, ja minä tunnen sinut nimeltäsi".
    18 Silloin hän sanoi: "Anna siis minun nähdä sinun kirkkautesi".
    19 Hän vastasi: "Minä annan kaiken ihanuuteni käydä sinun ohitsesi ja huudan nimen 'Herra' sinun edessäsi. Ja minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, armahdan, ketä armahdan".

Job 40:1-5 :

1 (39:34) Niin Herra vastasi Jobille ja sanoi:
    2 (39:35) "Tahtooko vikoilija riidellä Kaikkivaltiasta vastaan? Jumalan syyttäjä vastatkoon tähän!"
    3 (39:36) Silloin Job vastasi Herralle ja sanoi:
    4 (39:37) "Katso, minä olen siihen liian halpa; mitäpä sinulle vastaisin? Panen käteni suulleni;
    5 (39:38) kerran minä olen puhunut, enkä enää mitään virka, kahdesti, enkä enää sitä tee."

EMME ME VALINNEET VAAN MEIDÄT VALITTIIN

Joh 6:43-45

43 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Älkää nurisko keskenänne.
    44 Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
    45 Profeetoissa on kirjoitettuna: 'Ja he tulevat kaikki Jumalan opettamiksi'. Jokainen, joka on Isältä kuullut ja oppinut, tulee minun tyköni.

1. Kor. 4:4
    Sillä ei minulla ole mitään tunnollani, mutta en minä silti ole vanhurskautettu, vaan minun tuomitsijani on Herra.

Matt 19:25-26
    25 Kun opetuslapset sen kuulivat, hämmästyivät he kovin ja sanoivat: "Kuka sitten voi pelastua?"
    26 Niin Jeesus katsoi heihin ja sanoi heille: "Ihmisille se on mahdotonta, mutta Jumalalle on kaikki mahdollista".

EI ITSEVARMUUDEN VAAN ainoastaan TOIVON VARASSA

Fil 3:10-12

10 tunteakseni hänet ja hänen ylösnousemisensa voiman ja hänen kärsimyksiensä osallisuuden, tullessani hänen kaltaisekseen samankaltaisen kuoleman kautta,
    11 jos minä ehkä pääsen ylösnousemiseen kuolleista.
    12 Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin tullut täydelliseksi, vaan minä riennän sitä kohti, että minä sen omakseni voittaisin, koskapa Kristus Jeesus on voittanut minut.

1. Kor. 7:16
    Sillä mistä tiedät, vaimo, voitko pelastaa miehesi? Tai mistä tiedät, mies, voitko pelastaa vaimosi?

JUMALA siis TEKEE MITÄ TAHTOO - MUTTA YLEN VIISAASTI TEKEE

Room. 9:18    
    Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo.

Toivon varassa elävä armahdettu syntinen
  14. >

JUURI NIIN SE ON

Oikein olet käsittänyt, mitä tarkoitan, vaikka et ole käsittänyt, että asia todelal on niin kuin todistan.

Nuohan ovat ihan kristinuskon alkeita, ne ensimmäiset totuudet. En vaivaudu selostamaan, kun et edes halua ottaa vastaan. Mutta totuus on, että Jumalalla on valta ja oikeus tehdä ihmisen suhteen ihan, mitä haluaa. Mikään ei voi sitoa Häntä.

Jumala voi armahtaa ja paaduttaa ihan oman valintansa mukaisesti, emmekä voi Häntä syyttää mistään. Ja Jumalan hulluuskin on niin viisasta, ettemme voi käsittää Hänen perimmäisiä oikeudenmukaisuuksiaan.

Jumala voi esim viimeiset asettaa ensimmäisiksi ja ensimmäiset viimeisiksi, kuten Johannes Kastajan, Matt 11:11. (Tuo jae ei ole koko totuus asiassa, olen sen joskus selittänytkin). Jumala voi ihan vapaasti antaa viime hetkellä tulleelle saman palkan kuin alusta asti uurastaneelle. Siitäkin olisi paljon kiintoisia esimerkkejä Sanassa, mutta et ole valmis vastaanottamaan.

TIEDÄN -toisin kuin väität - miksi Jumala tekee, mitä haluaa. Nimittäin Hän ei katso ulkonaisiin vaan sydämen vilpittömyyteen.

Turha sinänsä yrittää älyniekalle sanoa, mutta nuo totuudet olivat vain pieni näyte Jumalan tutkimattomasta viisaudesta. Sillä Raamattu todistaa monissa kohdin, että Jumala EDELOTÄ TIETÄÄ ihmiskohtalot. EI edeltä määrää, mutta tietää.

Joten samalla viivalla ollaan kaikki jumaltietoiset - voimme vain tehdä parhaamme ja toivoa parasta. "Kaikki yhdessä vaikuttaa nidien parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat".
    Muuta en voi kuin vain olla kiitollinen siitä, että olen armovalinnan kohteeksi tullut, sillä ei ole mitään syytä Jumalan minua huomioida, jopa toivon mukaan pelastaa.

Paljon olisi helmiä Raamatusta lisättäväksi tähän, mutta enpä tiedä. Kateutta se vain aiheuttaisi.