Sapatti annettiin ihmiselle luomisessa. Sapatti on Luomisen muistomerkki ja Ilmestyskirja 14.luku vahvistaa sen. Sapatti on Egyptin=synnin orjuudesta vapautuksen merkki. Se kuuluu jokaiselle joka seuraa Jeesusta. Jeesus on sapatin Herra. Sapatin lepo on pysyvä todistaa UT. Jeesus lepäsi haudassa ´sapatin lunastyönsä sinetiksi.
Sapatista
14
217
Vastaukset
- Eki...
Uudessatestamentissa.
Kyllä sapatti toistuu myöskin uudessa testamentissa! Saakoon Pyhä Henki valaista sinullekkin lukemasi, että ymmärtäisit Jeesuksen opetuksen oikein: Jeesus on kaikista suurin opettajamme, ja hän KIELSI muutamasta tai ottamasta pois yhtään Jumalan käskyä, ja niin opettamasta.
Eikö sinulle merkitse mitään Jeesus, eivätkä hänen sanansa?
Jeesus myöskin sanoi, ettei ihminen ole sapattia varten, vaan sapatti ON IHMISTÄ VARTEN! Ihmisellä on LUPA tehdä hyvää sapattinakin.
Jeesus sanoi, että jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni, niinkuin minäkin olen pitänyt Isäni käskyt, niin te myöskin pidätte minun käskyni.
"Rakasta Jumalaa kaikesta sydämestäsi, kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi."
TÄMÄ on SUURIN ja ensimäinen käsky!
Ja toinen tämän vertainen on:
"Rakasta lähimäistäsi, niinkuin itseäsi."
(Uusitestamentillinen)Johannes sanoi:
"Rakkaus Jumalaan on se että pidämme HÄNEN käskynsä", eivätkä ne ole raskaat!
"Muista pyhittää lepopäivä", on yksi Jumalan kymmenestä käskystä! Eikä se teidän väittämällänne mihinkään katoa, eikä muutu yhtään juutalaisemmaksi kuin "Älä tapa", vaan tulee aina pysymään kohdallaan. Vielä Jeesuksen tulemuksen päivänäkin ovat Jumalan käskyt uskollisuuden koetoksena. Ilm.14:12.
Kyllä tässäkin jo käy selvästi ilmi se, ettei Jeesus tullut kumoamaan yhtään Isän käskyistä.
Jeesus ei kumonnut käskyjä, vaan hän täytti ne, meidänkin puolestamme, että me HÄNESSÄ TÄYDELLISIKSI TULISIMME.
Emme omasta voimastamme ole kykeneviä mihinkään hyvään, mutta kun Jumalan Pyhä Henki tulee meihin, niin saamme voiman ylhäältä tehdä omantuntomme mukaisia tekoja.
Emme ommalla voimallamme vaan Kristus meissä aiheuttaa täydellisen mielen muutoksen. Omatunto on Jumalan ääni sisimmässämme.- tuli!
Sirkka-Iita kirjoitti:
Kyllä sapatti toistuu myöskin uudessa testamentissa! Saakoon Pyhä Henki valaista sinullekkin lukemasi, että ymmärtäisit Jeesuksen opetuksen oikein: Jeesus on kaikista suurin opettajamme, ja hän KIELSI muutamasta tai ottamasta pois yhtään Jumalan käskyä, ja niin opettamasta.
Eikö sinulle merkitse mitään Jeesus, eivätkä hänen sanansa?
Jeesus myöskin sanoi, ettei ihminen ole sapattia varten, vaan sapatti ON IHMISTÄ VARTEN! Ihmisellä on LUPA tehdä hyvää sapattinakin.
Jeesus sanoi, että jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni, niinkuin minäkin olen pitänyt Isäni käskyt, niin te myöskin pidätte minun käskyni.
"Rakasta Jumalaa kaikesta sydämestäsi, kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi."
TÄMÄ on SUURIN ja ensimäinen käsky!
Ja toinen tämän vertainen on:
"Rakasta lähimäistäsi, niinkuin itseäsi."
(Uusitestamentillinen)Johannes sanoi:
"Rakkaus Jumalaan on se että pidämme HÄNEN käskynsä", eivätkä ne ole raskaat!
"Muista pyhittää lepopäivä", on yksi Jumalan kymmenestä käskystä! Eikä se teidän väittämällänne mihinkään katoa, eikä muutu yhtään juutalaisemmaksi kuin "Älä tapa", vaan tulee aina pysymään kohdallaan. Vielä Jeesuksen tulemuksen päivänäkin ovat Jumalan käskyt uskollisuuden koetoksena. Ilm.14:12.
Kyllä tässäkin jo käy selvästi ilmi se, ettei Jeesus tullut kumoamaan yhtään Isän käskyistä.
Jeesus ei kumonnut käskyjä, vaan hän täytti ne, meidänkin puolestamme, että me HÄNESSÄ TÄYDELLISIKSI TULISIMME.
Emme omasta voimastamme ole kykeneviä mihinkään hyvään, mutta kun Jumalan Pyhä Henki tulee meihin, niin saamme voiman ylhäältä tehdä omantuntomme mukaisia tekoja.
Emme ommalla voimallamme vaan Kristus meissä aiheuttaa täydellisen mielen muutoksen. Omatunto on Jumalan ääni sisimmässämme.Sinä saat pakkolevätä sapattisin, mutta minä lepään ihan silloin, milloin haluan. Olen vapaa!!!!
tuli! kirjoitti:
Sinä saat pakkolevätä sapattisin, mutta minä lepään ihan silloin, milloin haluan. Olen vapaa!!!!
Olenhan minäkin ihminen, ja Jeesus sanoi että sapatti on minuakin varten! Lepäile sinä vaan haluamanasi päivänä, niinkauan kuin Jumalan Pyhä Henki toisin sinulle tämän asian osoittaa.
Silloin sapatti ei sinullekkaan enää ole mitään kivireen vetämistä, vaan ilon ja riemun päivä, Luojan kunniaksi vietetty, eikä lakihenkinen kuten minulle ja miljoonille muille evankelisille kristityille jo tänäkin päivänä. En ole adventisti, vaan Jumala on raamatusta avannut tämän asian.- utelias..
Sirkka-Iita kirjoitti:
Olenhan minäkin ihminen, ja Jeesus sanoi että sapatti on minuakin varten! Lepäile sinä vaan haluamanasi päivänä, niinkauan kuin Jumalan Pyhä Henki toisin sinulle tämän asian osoittaa.
Silloin sapatti ei sinullekkaan enää ole mitään kivireen vetämistä, vaan ilon ja riemun päivä, Luojan kunniaksi vietetty, eikä lakihenkinen kuten minulle ja miljoonille muille evankelisille kristityille jo tänäkin päivänä. En ole adventisti, vaan Jumala on raamatusta avannut tämän asian.Minä en ymmärrä, miten jumala niin eritavalla avaa ihmisille asioita raamatusta? Onko olemassa useita erilaisia jumalia, joilla on erilaisia vaatimuksia ihmisiltä? Voiko siitäkin syyttää jumalaa, jos ei ymmärrä lukemaansa? Mitä sinä saavutat sillä sapatinvietolla vai onko se vaan halua erottua porukasta?
utelias.. kirjoitti:
Minä en ymmärrä, miten jumala niin eritavalla avaa ihmisille asioita raamatusta? Onko olemassa useita erilaisia jumalia, joilla on erilaisia vaatimuksia ihmisiltä? Voiko siitäkin syyttää jumalaa, jos ei ymmärrä lukemaansa? Mitä sinä saavutat sillä sapatinvietolla vai onko se vaan halua erottua porukasta?
eikä lakihenkisyyttä. Miksi valitseisin jonkin muun päivän lepopäiväkseni? Minusta ainakin on mukava että on yksi pyhäpäiväkin viikossa ja miksikäs ei se minkä Jumala pyhitti ja siunasi?
- mathetes
Jeesuksella oli jatkuvasti erimielisyyksiä kirjanoppineitten kanssa siitä, että Hän ei viettänyt sapattia, kuten Hänen odotettiin sitä viettävän. Hän jopa paransi sairaita sapattina. Jeesustahan syytettiin, että hän jatkuvasti rikkoi sapatin, milloin mistäkin syystä!
Mutta luetaan hieman sapatista...
>>2 Moos 31:14. "Siis pitäkää sapatti, sillä se on teille pyhä. Joka sen rikkoo, rangaistakoon kuolemalla; sillä kuka ikinä silloin työtä tekee, hävitettäköön kansastansa.
15. Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä tekee työtä sapatinpäivänä, rangaistakoon kuolemalla.
16. Ja pitäkööt israelilaiset sapatin, niin että he viettävät sapattia sukupolvesta sukupolveen ikuisena liittona.
17. Se on oleva ikuinen merkki minun ja israelilaisten välillä; sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi ja hengähti."
>>"Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä"!
Siis laki puhuu lain alaisille, niille, joille laki määrättiin! Keille siis Vanhan Testamentin lain määräykset annettiin? Meille, Kristitylle seurakunnallekko? Olemmeko me siis lain alaisia?
Luetaan mitä Paavali sanoo kirjeessään!->
>>Room 3:28. "Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja"!!!
Siis mitäkö tuossa luki???
"ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja"!!!
Jumala siis hyväksyy meidät yhteyteensä, vaikka emme tekisikään lain tekoja, emmekä siis noudattaisi VT,n lain määräyksiä! Hän hyväksyy siis Jeesukseen uskovat ihmiset, uskomisen perusteella Kristuksen Golgatan uhriveren tähden!
Luetaan Timoteuskirjeestä!->
>>1 Tim 1:6-10. "Muutamat ovat hairahtuneet niistä pois ja poikenneet turhiin jaarituksiin,
7. tahtoen olla lainopettajia, vaikka eivät ymmärrä, mitä puhuvat ja minkä varmaksi väittävät.
8. Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, kun sitä lain mukaisesti käytetään
9. ("JA TIEDETÄÄN ETTEI LAKIA OLE PANTU VANHURSLAILLE)!, "vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille,
10. haureellisille, miehimyksille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on tervettä oppia vastaan"!>(Gal 4:10 "Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista).
>>2 Moos 31:13. "Puhu (israelilaisille), ja sano: Pitäkää minun sapattini, sillä se on merkkinä meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät.
..............
(16). Ja pitäkööt (israelilaiset) sapatin, niin että he viettävät sapattia sukupolvesta sukupolveen ikuisena liittona.
(17). Se on oleva ikuinen merkki minun ja (israelilaisten) välillä; sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi ja hengähti."
>>"Siis (pitäkää sapatti, sillä se on teille pyhä)!
Joka sen rikkoo, (rangaistakoon kuolemalla); sillä kuka ikinä silloin työtä tekee, hävitettäköön kansastansa". - (2Moos 31:14)
Siis jos päätämme totella tämän jakeen alkuosan, eli päätämme pitää, eli viettää sapatin! Pitääkö meidän silloin myös noudattaa jakeen loppuosaa, eli kaikki sapatinrikkojat pitäisi tappaa!?
Jos täytämme tuon jakeen alkuosan, pitääkö siis täyttää loppuosakin? Onko mitään hyötyä täyttää ja totella jakeen alkuosaa ja sanoa, tuo "jakeen loppuosa ei kuulu meille kristityille, mutta alkuosa kylläkin"!
Meille siis kuuluu koko laki ja koko tuo edellinen jae kirjaimellisesti alusta loppuun asti, tai sitten laki ei kuulu meille ollenkaan!!!
Näyttää siltä, että joskus sekoitetaan laki ja armo. Eli yritetään vaeltaa armon alla, mutta otetaan joitain lakipykäliä, joita sitten yritetään noudattaa! Onko tämä nyt ihan oikein Voimmeko olla armon alla ja samalla kuitenkin lain alla? - EI EMME VOI!!!.
Paavali mainitsee sanasaann->
>>Gal 4:4. "Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen",
>>5."lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan"!
Gal 4:6. "Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!"
7. Niinpä sinä et siis enää ole orja, vaan lapsi; mutta jos olet lapsi, olet myös perillinen Jumalan kautta.
8. Mutta silloin, kun ette tunteneet Jumalaa, te palvelitte jumalia, jotka luonnostaan eivät jumalia ole.
9. Nyt sitävastoin, kun olette tulleet tuntemaan Jumalan ja, mikä enemmän on, kun Jumala tuntee teidät, kuinka te jälleen käännytte noiden heikkojen ja köyhien "alkeisvoimien" =(lain) puoleen, joiden orjiksi taas uudestaan tahdotte tulla?>Gal 4:10. "Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla - ajoista ja vuosista".
>>Joh 9:16 "Niin muutamat fariseuksista sanoivat:
"Se mies ei ole Jumalasta, koska hän ei pidä sapattia"!on YKSI Jumalan kymmenestä käskystä! Älkää eksykö! Jumalan käskyt tulevat pysymään loppuun asti, vaikka tuleekin olemaan niitä, jotka opettavat laittomuutta, mutta lopuun asti on Jumalalle uskollisia, jotka pitävät Jumalan käskyt ja uskovat Jeesukseen. Ilm. 14:12.
On parempi totella Jumallaa kuin ihmisiä!- sinäkin
Sirkka-Iita kirjoitti:
on YKSI Jumalan kymmenestä käskystä! Älkää eksykö! Jumalan käskyt tulevat pysymään loppuun asti, vaikka tuleekin olemaan niitä, jotka opettavat laittomuutta, mutta lopuun asti on Jumalalle uskollisia, jotka pitävät Jumalan käskyt ja uskovat Jeesukseen. Ilm. 14:12.
On parempi totella Jumallaa kuin ihmisiä!Kuulutko sinäkin Sirkka-Liisa nykyiseen Israeliin? Onko jumala ihan itse ilmoittanut sinulle tästä kansallisuuden muutoksesta? Minä olen vielä suomalainen ja uskon enemmän Kalevalaan kuin adventisteihin!
- paljon..
sinäkin kirjoitti:
Kuulutko sinäkin Sirkka-Liisa nykyiseen Israeliin? Onko jumala ihan itse ilmoittanut sinulle tästä kansallisuuden muutoksesta? Minä olen vielä suomalainen ja uskon enemmän Kalevalaan kuin adventisteihin!
niitä, jotka uskovat Kalevalaan.
Uskomattomien keskuudesta on sanottu, "että Vanha-testamentti on verratavissa Kalevalaan. Se ei ole mitään Jumalan puhetta vaan,10 käskykin on Mooseksen kurinpito keino kansalleen. Verrattavissa täysin meidän Kalevalaan".
Toki nämä myötävät, että 10. käskyä ovat hyvät, ei ole kuulema mitään huonoa niissä.
Sinulla on oikeus uskoa Kalevalaan, jos niin parhaaksi näet. Uskoohan moni joulupukkiinkin.
Taivaan ja maan Jumalalla, Luojalla on oleva taas yksi kansa ja yksi Paimen. - mokomin
paljon.. kirjoitti:
Uskomattomien keskuudesta on sanottu, "että Vanha-testamentti on verratavissa Kalevalaan. Se ei ole mitään Jumalan puhetta vaan,10 käskykin on Mooseksen kurinpito keino kansalleen. Verrattavissa täysin meidän Kalevalaan".
Toki nämä myötävät, että 10. käskyä ovat hyvät, ei ole kuulema mitään huonoa niissä.
Sinulla on oikeus uskoa Kalevalaan, jos niin parhaaksi näet. Uskoohan moni joulupukkiinkin.
Taivaan ja maan Jumalalla, Luojalla on oleva taas yksi kansa ja yksi Paimen.Se vaatiikin todella uskoa, että uskoo jumalan luoneen maailman noin 6000-vuotta sitten!
Lapsille sentään paljastetaan, että joulupukkia ei oikeasti olekaan olemassa. Mielestäni lapsille pitäisi kertoa, että ei jumalankaan olemassaolosta ole mitään todisteita. Minä en ainakaan voi kertoa totuutena sellaista, johon en itsekään usko. - jumalaasi
paljon.. kirjoitti:
Taivaan ja maan Jumalalla, Luojalla on oleva taas yksi kansa ja yksi Paimen.Jahve-usko syntyi erilaisista paikallisista uskonnollisista traditioista ja itämaisista heimojumalista pitkän ajan ja teologisen kehitystyön tuloksena. Vähitellen Jahve kehittyi heimojumalasta ja pikkujumalasta ylijumalan alapuolella Israelin ainoaksi jumalaksi, koko maailman luojaksi ja valtiaaksi, joka on kiinnostunut koko ihmiskunnasta eikä vain Israelista. Jahveen sulautettiin kilpailevien jumaluuksien piirteitä ja toimenkuvia. Tämän vähittäisen teologisen prosessin tuloksena VT:n Jahve on monimuotoinen, oikullinen, jännitteinen hahmo, jonka kaikkia toistensa kanssa huonosti yhteensopivia piirteitä ei voida rationaalisesti eikä eettisesti sovittaa yhteen. UT:n puolella VT:n Jahvesta tulee koko maailman pelastusta haluava taivaallinen Isä, jonka kiivaus, kiukku, kostonhimo ja välitön näkyvä vaikutus maailman asioihin heikkenevät ja Jumalan toiminta maailmassa jää salatummaksi, henkisemmäksi, näkymättömäksi. VT:ssä Jahve puhuu ja näyttäytyy ihmisille: kävelee paratiisissa ja tekee nahasta vaatteet ensimmäiselle ihmisparille, on välillä ihmisen kimppuun käyvä demoni, joka tahtoo tappaa ihmisen (Mooseksen), ja välillä taas ihmisen kumppani. Lisäksi Jahve halkoo Punaisen meren, pysäyttää Auringon ja kuun taivaalla ja lähettää Egyptiin valtavia vitsauksia. Vähitellen Jahve etääntyy ihmisistä, hän lakkaa puhumasta ihmisille suoraan, eikä hän enää kävele havaittavasti ihmisten joukossa, vaan puhuu epäsuorasti ja näkymättömänä pysyen (profeetoille vain "tuli Jahven sana", kunnes sekin loppui). Lopulta Jumala ei oikeastaan puhu enää lainkaan ihmisille, vaan vetäytyy taustalle ja kätkeytyy Raamatun kirjoituksien taakse, jotka kanonisoitiin Jumalan normatiiviseksi sanaksi.
- Huomauttelija
Sirkka-Iita kirjoitti:
on YKSI Jumalan kymmenestä käskystä! Älkää eksykö! Jumalan käskyt tulevat pysymään loppuun asti, vaikka tuleekin olemaan niitä, jotka opettavat laittomuutta, mutta lopuun asti on Jumalalle uskollisia, jotka pitävät Jumalan käskyt ja uskovat Jeesukseen. Ilm. 14:12.
On parempi totella Jumallaa kuin ihmisiä!Luitkohan lainkaan tuota nimim, matheten tekstiä?
Lue se ja kommentoi sitä äläkä höpötä tyhjiä.
Kristukseen uskova on Kristuksessa vanhurskautunut irti laista Kristuksen ristinuhrin ja sovitustyön tähden.
(Room. 7:6 "mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa")
Lue tuon ed,jakeen kokonaisuus jakeista (1-6).
MIELIKUVITUSKIN PYHITETTÄKÖÖN
Kirjoittajan tulisi pyhittää myös ajatussmaailmansa, ettei korvaankuiskuttelija pääsisi sinne tunkemaan omiaan.
>
TUOHON uuteen ja viekkaaseen sepustukseen oli otettu senverran tosiasiaa mukaan, että joku voisi luulla sen olevan totuutta.
MUTTA totuus on ensinnäkin se, että sana "sapatti" kuuluu vain juutalaisuuteen. Sen voi jokainen totuutta rakastava todeta Meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Uudesta Testamentista.
TOISEKSI; EI luomisessa mitään ssapattia määrätty, vaan aivan päinvastoin - työtä ja tuskan hikeä, syntiinlankeemuksen jälkeen. Juuri tämän vastapainoksi Jumalan kansalle luvataankin Raamatussa "ikuinen sapatinlepo". Se on ainoa kohta, jossa kristityille puhutaan sapatista ja se todellakin tarkoittaa tätä syntiinlankeemuksen aiheuttaman työn ja vaivan vastakohtaa.
Vasta jutalaisille, matkalla Egyptin orjuudesta kohti luvattua maata, annetaan laintaulujen yhteydessä 3. käskynä sapatti.
KOLMANNEKSI; juutalaisille (so. ympärileikatuille) annetussa 3. käskyssä todellakin kehotetaan LUOMISTYÖN valmistumisen muistoksi sapattia viettämään, 2.Ms.31:14-18.
Ken tästä tahtoo kiinni pitää, muistakoon, että rangaistuksena sapatin SISÄLLÖN rikkomisesta oli - KUOLEMA! 4.Ms.15:32-36.
NELJÄNNEKSI; Laki julistettiin Mooseksen kautta, kun israelilaiset olivat saapuneet Egyptistä Jordanin rannalle saakka, 5.Ms.4:44 - 32:47.
Melkein koko 5. Mooses on sitä paljon puhuttua "Mooseksen lakia", jota piti ihan tosissaan alkaa noudattaa, kunhan on päästy yli Jordanin. "Isien perinnäissäännöistä" ei tässä ole kyse, vaan todellakin LAISTA.
Luvatussa maassa, Israelissa, tuli viettää sapattia EGYPTISTÄ VAPAUTUMISEN MUISTOKSI, tietenkin. Kolmannen käskyn sisältö oli oleva tästä lähin sellainen - 5.Ms.5:1215.
(Ei sen pitämisestä silti mitään luvata, vaan vasta 4. käsky sisältää myös lupauksen, Ef 6:2-3.)
VIIDENNEKSI - ja TÄMÄ KOSKEE NYKYISTÄ JUMALAN KANSAA
Tulee käyttää sapatti-sanan sijasta sanaa "lepopäivä", sillä se on suomennos tuosta sapatti-sanasta. ("Sabbath", engl.)Emmehän Jumalastakaan käytä nimeä JHWH !!!
Luonnollisesti synnin lain orjuudesta vapautumista voidaan verrata israelilaisten vapautumiseen Egyptin orjuudesta. Kun he saivat siitä sapattinsa, niin ihmekös, että jo 100-luvun kristityt alkoivat viettää lepopäivää VAPAHTAJAN YLÖSNOUSEMISEN KUNNIAKSI.
Sunnuntaina luonnollisesti, sillä se kuvasi ensimmäistä päivää, koska sapattti - lauantai - oli viimeinen. Juutalaisten sapattihan kuvaa viikon 7. päivää, loppua. Mutta me kristityt juhlimme ensimmäistä päivää - ALKUA.
Vapaaehtoisuuteen tuon vapautumisen juhlan täytyy toki perustua, sillä muutoinhan vapaus olisi kyseenalaista tai vähintäänkin varauksellista.
MUTTA TODELLINEN LEPO ON KRISTUKSESSA !
Matt. 11:28
"Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon. [11:28,29: Jes. 28:12; Sir. 51:23-27 : Jer. 31:25; Matt. 12:20; Joh. 7:37]
Matt. 11:29
Ottakaa minun ikeeni harteillenne ja katsokaa minua: minä olen sydämeltäni lempeä ja nöyrä. Näin teidän sielunne löytää levon. [Matt. 21:5 | Jer. 6:16]
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1051099
Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt611062Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv61830Miehen ja naisen ystävyys
Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa144808- 65695
Naisten top-5 red flagit
1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel103601Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta
ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto89581- 78551
- 53547
- 39528